eitaa logo
نشر خوبی ها محمد مهدی
311 دنبال‌کننده
449 عکس
385 ویدیو
78 فایل
نشر خوبی ها
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیهما السلام حکیمی گوید: با مردم این همچون دویدن در گلّه است. تا می تازی با تو می تازند، که خوردی آن هایی که جلو بودند ، هرگز برای تو به عقب باز نمی گردند و آن هایی که عقب بودند ، به داغ روزهایی که می تاختی تو را لگدمال خواهند کرد. الحمدلله رب العالمین https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام در كوچه و خيابان امام صادق(ع) به نقل از پيامبر اكرم(ص): ليس للنساء من سروات الطريق شي ء، و لكنها تمشي في جانب الحائط و الطريق; (۱) . زنان از ميان مسير عبور نكنند، بلكه در كنار ديوار و راه كنند. بر جاى او ننشين! پيامبر اكرم(ص): اذا جلست المراة مجلسا فقامت عنه فلا يجلس في مجلسها احدحتى يبرد; (۲) . هنگامى كه در جايى نشست، بعد از آنكه از آنجا برخاست كسى در جاى او ننشيند تا اينكه گرمى آن از بين برود. حفظ پيامبر اكرم(ص): من كان يؤمن بالله و اليوم الآخر فلا يبيت في موضع يسمع نفسه امراة ليست له بمحرمة; (۳) . كسى كه به خدا و روز قيامت دارد، در جاى خلوتى كه زنى نامحرم، صداى نفس او را مى شنود، نماند. ۱) وسائل الشيعه، ج 14، ص ۱۳۲. ۲) من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 467. ۳) تنبيه الخواطر، ج 2، ص 91. الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام شيرمادر پيامبر اكرم(ص): ليس للصبي لبن خير من لبن امه. براى فرزند، شيرى از مادرش نیست بحارالانوار، ج 103، ص 323. مرد در خدمت حضرت (ع) در بخشى از پاسخهاى خويش به پرسشهاى محمد بن در زمينه علل و فلسفه احكام نوشت: و علة اعطاء النساء نصف ما يعطى الرجل من الميراث، لان المراة اذا تزوجت اخذت و الرجل يعطي فلذلك وفر على الرجال، و علة اخرى في اعطاء الذكر مثلي ما يعطى الانثى، لان الانثى في عيال الذكر ان احتاجت و عليه ان يعولها و عليه نفقتهاو ليس على المراة ان تعول الرجل و لا تؤخذ بنفقته اذا احتاج،فوفر الله على الرجال لذلك و ذلك قول الله عز و جل: «الرجال قوامون على النساء بما فضل الله بعضهم على بعض و بماانفقوا من اموالهم (۱) »(۲) . پرداخت نصف مقدار مردان به زنان، اين است كه : هنگام مى گيرد و مرد مى پردازد و لذا ميراث براى مردان زيادتر شده است، علت ديگر پرداخت دو برابر سهم زن به مرد، اين است كه : زن اگر نياز داشته باشد تحت سرپرستى مرد است وسرپرستى و هزينه او بر عهده مرد است; در حالى كه بر زن چنين اى نيست كه مرد را اداره كند و از او در صورتى كه مرد نيازنيز داشته باشد خرجى گرفته نمى شود. پس بدين خاطر است كه خداوند براى مرد سهم بيشترى قرار داده است، و اين همان خداوند عزوجل است كه: «مردان سرپرست و عهده دار زنانند، به خاطر آنچه كه خداوندبعضى از آنان را بر بعضى ديگر برترى داده است و نيز به علت هزينه هايى كه مردان از اموال خويش مى پردازند.» (۳) . ۱) سوره نساء(4)، آيه 34. ۲) علل الشرايع، ص 570. ۳) نك: علل الشرايع، ص 570 - 571. الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام رسم (ع): ان الحياء و العفة من خلائق الايمان و انهما لسجية الاحرار وشيمة الابرار; (۱) . همانا و ، از آداب و ايمان است، و آن دو از خلق وخوى آزادگان و رسم نيكان است. حيا و ، نشانه و و لازمه است ومردان و زنان، همه نيازمند آنند ولى خداوند متعال به بانوان به خاطرساختار وجودى و جايگاهى كه در دارند حيا و آزرم بيشترى عنايت فرموده است و از اين جهت، بيشترى را بر دوش مى كشند. حيا و عفت براى همه امرى نيك و لازم است اما براى آنان لازمتر است. حيا نشانه آزادگى است مردان و زنان آنانند كه پاكدامن و باحيا باشند، و اگر به معناى واقعى كلمه وجود داشته باشد صفات نيكوى ديگر نيز وجود خواهد داشت. زنان و مردان مسلمان ومتعهد، آزادى را در صفات مى جويند ۱) غرر الحكم و درر الكلم ترجمه و شرح خوانسارى، ج 2، ص 584. الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام و آزادى امام صادق(ع): خصال من لم تكن فيه خصلة منها فليس فيه كثير مستمتع، اولها: الوفاء، و الثانية: التدبير، و الثالثة: الحياء، و الرابعة:حسن الخلق، و الخامسة - و هي تجمع هذه الخصال: - الحرية; (۱) . پنج است كه اگر كسى يكى از آنها را نيز نداشته باشد، در اوبهره مندى چندانى نيست. اول از آنها است. دوم، سوم، ، چهارم، خلق، و پنجم كه جامع اين خصلتهاست، است. ۱) بحارالانوار، ج 74، ص 175. الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام پاداش و اميرالمؤمنين(ع): ذكر رسول الله(ص) الجهاد، فقالت امراة لرسول الله(ص): يارسول الله! فما للنساء من هذا شي ء؟ فقال: بلى، للمراة ما بين حملها الى وضعها الى فطامها من الاجركالمرابط في سبيل الله، فان هلكت فيما بين ذلك كان لها مثل منزلة الشهيد; (۲) . رسول خدا(ص) در باره جهاد گفت. زنى به رسول خدا(ص) عرض كرد: اى رسول خدا! پس براى زنان از اين بهره اى نيست؟ فرمود: بلى; براى زن در فاصله تا وضع و بعد از شيرگرفتن طفل، پاداشى همانند پاداش مجاهدى است كه در مرز، در راه خدا به مرزبانى مشغول است، و اگر در اين فاصله جان بدهد براى اوپاداشى همانند مقام و منزلت خواهد بود. پيامبر(ص) پرورش طفل در دوران باردارى وبعد از آن را همانند مرزبانى از و اسلامى شمرده است و جان دادن در آن ميان را چون در راه خدا; چرا كه او نيز پرورش فرزندان اسلام و حفظ قدرت اسلامى در سايه وجود فرزندانى صالح را به عهده دارد و زن در اين راه، ممكن است تا سر حد جان دادن نيزبه پيش رود. ۲) من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 561. الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام جلوه گاه امام صادق(ع) از پدر بزرگوارش: ان الله تبارك و تعالى جعل للمراة صبر عشرة رجال، فاذاحملت زادها قوة عشرة رجال اخرى; (۱) . خداى تبارك و تعالى براى ، صبر و تحمل ده مرد را قرار داده است و آنگاه كه زن، باردار مى شود خداوند نيروى ده مرد ديگر را به آن مى افزايد. ۱) بحارالانوار، ج 103، ص ۲۴۱ الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام مناسب على(ع): كنت قاعدا في البقيع مع رسول الله(ص) في يوم دجن و مطر اذمرت امراة على حمار، فهوت يد الحمار في وهدة فسقطت المراة فاعرض النبي(ص) بوجهه. قالوا: يا رسول الله! انها متسرولة. قال: اللهم اغفر للمتسرولات - ثلاثا. يا ايها الناس! اتخذواالسراويلات فانها من استر ثيابكم و حصنوا بها نساءكم اذاخرجن; (1) . در روزى تار و بارانى به همراه رسول خدا(ص) در نشسته بودم كه زنى سوار بر عبور كرد. حيوان، داخل گودالى افتاد و به زمين خورد. لذا پيامبر(ص) چهره اش را برگرداند. عرض كردند: اى رسول خدا! آن زن شلوار پوشيده است. پيامبر اكرم(ص) سه بار گفت: «خدايا! زنانى كه از شلوار استفاده مى كنند را مورد قرار ده. [سپس فرمود: ] اى مردم! از شلواراستفاده كنيد چرا كه از پوشاننده ترین لباسهای شما است و با آن زنانتان را هنگامی که از خانه خارج می شوند مصونیت بخشید ۱) تنبيه الخواطر، ج 2، ص 78; مستدرك الوسائل، ج 3، ص 243. الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام بيرون از امام صادق(ع): لا ينبغي للمراة ان تجمر ثوبها اذا خرجت [من بيتها]; (۱) . هنگامى كه از خانه اش خارج مى شود سزاوار نيست كه لباسش راخوشبو كند. زن و مرد ، باید احتياط کنند چرا كه احتمال گرفتار شدن به ياارتكاب گناه هست. اتذكرها، در حقيقت زنگ خطرهايى است كه هشيارى مرد و زن مسلمان را مى طلبد و بى توجهى به آنها و در واقع نزديك شدن به دانه هاى اطراف دام، خطر افتادن در آن را به دنبال دارد. ۱) كافى،ج 5، ص 519; من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 440 الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام بوى براى بيگانه! پيامبر اكرم(ص): ايما امراة تطيبت لغير زوجها لم تقبل منها صلاة حتى تغتسل من طيبها كغسلها من جنابتها; (۱) . «هر زنى كه خود را براى غير شوهرش خوشبو كند هيچ ى از اوپذيرفته نمى شود تا همان گونه كه به خاطر جنابت مى كند،براى اين بوى خوش نيز غسل كند. (۲) . ۱) من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 440; كافى، ج 5، ص 507. ۲) تشبيه در اينجا : مى تواند ناظر به اصل لزوم اين كار باشد. و مى تواند مربوط به درشستن تمام بدن باشد. نك: مرآة العقول، ج 20، ص 319. الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام پاسدارى ارزشها، صيانت اميرالمؤمنين(ع): صيانة المراة انعم لحالها و ادوم لجمالها . و نگهدارى ، به حالش مفيدتر و جمالش را پردوام تراست. مستدرك الوسايل، ج 14، ص 255. زيبايى (ع): زكاة الجمال، العفاف . زكات زيبايى و ، پاكدامنى است. مستدرك الوسايل، ج 14، ص 255. رسم اميرالمؤمنين(ع): ان الحياء و العفة من خلائق الايمان و انهما لسجية الاحرار وشيمة الابرار. همانا و ، از آداب و ايمان است، و آن دو از خلق وخوى و رسم نیکان است . غرر الحكم و درر الكلم ترجمه و شرح خوانسارى، ج 2، ص 584. الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیهما السلام بهترين# فرزندان پيامبر اكرم(ص): خير اولادكم البنات دختران، فرزندان شما هستند. مستدرك الوسائل، ج 15، ص 116. قدمى زن پيامبر اكرم(ص): من المراة ان يكون بكرها جارية . از ميمنت و خوش قدمى زن، اين است كه فرزندش دختر باشد. مستدرك الوسائل، ج 15، ص 111. الحمدلله رب العالمین https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام به شش سالگى كه رسيد : امام صادق(ع): اذا بلغت الجارية ست سنين فلا ينبغي لك ان تقبلها; (۱) . وقتى كه به سن شش سالگى رسيد سزاوار نيست كه او راببوسى. ازروايات استفاده مى شودكه : نامحرم نبايد دخترى كه به سن شش سالگى رسيده است را ببوسد. چنان كه بر دوش گرفتن و در دامن نشاندن آنان نيز، براى افراد بيگانه نكوهش شده است. ۱) وسائل الشيعه، ج 14، ص 171. الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
خوبی ها https;eitaa.com;nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام به فدای شور و شین اسم رمز یاحسین شهدا هرکی باشیم و به هرجا برسیم زیر دِینیم، زیر شهدا الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام ‏ حضرت فاطمه زهرا (س) در منابع معتبر اهل‏ سنّت قال رسول اللَّه (ص): «... فتكون اوّل من يلحقنى من اهل بيتى فتقدم علىّ محزونة مكروبة مغمومة مقتولة ». (فاطمه) كسى از اهل‏بيتم مىی باشد كه به من ملحق مىی گردد، پس بر من وارد مىی شود، محزون، مكروب، مغموم، مقتول... فرائد السمطين ج 2، ص 34 * * * قال بن جعفر (ع): انَّ فاطمة (س) صدّيقة شهيده. اصول كافى ج 1، ص 381 * * * قال ابن عباس: إنّ الرّزيّة كُلَّ الرّزية، ما حال بين رسول‏ اللَّه (ص) و بين كتابه. مصيبت تمام مصيبت آنگاه رخ داد كه بين پيامبر (ص) و نوشتارش حائل گرديدند. صحيح بخارى ج 1، 120 الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام ‏ حضرت فاطمه زهرا (س) در منابع معتبر اهل‏ سنّت شهادت تنها يادگار پيامبر، «ام ابيها» صحيح بخارى، ج 3، ص 83، كتاب فضائل أصحاب النّبى (ص)، ب 42، ح 232 و ب 61، مناقب فاطمة، ح 278. «بضعة الرّسول» همان ب 42. و سيراعلام النبلاء، ج 2، ص 123 و... «سيده نساء العالمين»، «سيدة نساء اهل الجنّة» و... پس از رحلت آن حضرت آن هم با فجيعترين وضع، آن هم به ... يعنى چه؟ آيا ممكن است؟ اين خبر گوش هر انسان آزاده‏ اى را می خراشد، هر را متحيّر می ‏سازد، بر هر ‏ اى سنگين می آيد. گويا اين همان است كه بر كوهها و درياها عرضه شد و آنها بر آن طاقت نياوردند. اى كاش زبان لال می ‏شد، قلم می شكست آسمانها فرو می ‏ريخت، كوهها متلاشى می ‏شد، جهان به پايان می ‏آمد و اين فاجعه رخ نمی‏داد. چگونه بگويم؟ به كه بگويم؟ چگونه ناله سركنم؟ چگونه فرياد كشم؟ اهل سنت بر اين مصيبت شاهدند. الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام ‏ حضرت فاطمه زهرا (س) در منابع معتبر اهل‏ سنّت صحيح - معتبرترين كتاب، پس از قرآن در نزد اهل - طليعه اين مصيبت را از قول ابن در ضمن حديثى چنين توصيف می كند «الرزيّة كلّ الزريّة» آن مصيبتى كه بر هر مصيبتى برترى دارد، بلكه آن مصيبتى كه همه مصائب را در بر مى‏گيرد، زمينه سازى براى اين مصيبت عظمى‏ بود. نسبت هذيان و... به پيامبر اكرم (ص) «غلبه الوجع» براى جلوگيرى تأكيد بيشتر بر سفارشات آن حضرت درباره شهيد اين مصيبت و... بود. و با جمله «عندنا كتاب اللَّه حسبنا» كتاب را از عترت جدا كرده و زمينه «الرّزيّة كلّ الرّزيّة» را فراهم كردند. متن حديث : صفحه بعد الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام ‏ حضرت فاطمه زهرا (س) در منابع معتبر اهل‏ سنّت اينك متن حديث : (ابن گفت: چون بيمارى رسول خدا (ص) شديد گرديد، فرمود: چيزى بياوريد تا بر آن براى شما نوشته ‏اى بنويسم كه بعد از آن گمراه نشويد. گفت: بر پيامبر (ص) بيمارى چيره گرديده، خدا در دست ماست ما را بس است، پس كردند وجنجال بالا گرفت. # پيامبر (ص) فرمود: از نزد من بر خيزيد درگيرى در حضور من سزاوار نيست. پس ابن عباس بيرون رفت ومى گفت: ، تمام مصيبت آنگاه رخ داد كه بين پيامبر (ص) ونوشتارش حائل گرديدند. «عن ابن عباس قال: لمّا اشتدّ بالنّبيّ (صلى الله عليه و سلم) وجعه، قال: ائتونى بكتاب اكتب لكم كتاباً لاتضلّوا بعده، قال عمر: انّ النّبيّ (صلى الله عليه و سلم) غلبه الوجع وعندنا كتاب اللَّه حسبنا، فاختلفوا وكثر الغلط، قال: قوموا عنّي ولاينبغي عندي التنازع، فخرج ابن عباس يقول: انّ الرزيّة كلّ الرزيّة ماحال بين رسول اللَّه (صلى الله عليه و سلم) وبين كتابه.» صحيح بخارى، ج 1، ص 120، كتاب العلم، باب 82 كتابة العلم، حديث 112. و ج 3، ص 318، كتاب المغازى، باب 199 مرض النّبيّ (ص) و وفاته، حديث 872. و ج 4، ص 225، كتاب المرض و الطب، باب 357 قول المريض قوموا عنّى، حديث 574. و ص‏774، كتاب الاعتصام، باب 1191 كراهية الخلاف، حديث 2169. الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام علیکم یا امیر المومنین و یا علیها السلام ‏ حضرت فاطمه زهرا (س) در منابع معتبر اهل‏ سنّت هر کس که كلام ابن عباس را می شنيد كه می گويد: «الرّزيّة كلّ الرّزيّة» واى مصيبت جامع شايد ، حيران و آشفته خاطر بودند كه ابن عباس چه می گويد؟ ! امّا پس از چند روزی چند نفر انگشت شمار نسبت دهنده هذيان و ياوه ‏گويى به پيامبر (ص) كلام ديگرى گفتند: به خدا قسم خانه را با شما آتش می زنم. اين ماجرا در منابعى از اهل سنت آمده كه فقط به چند نمونه آن اشاره می شود. ابو بكر عبداللَّه بن محمد بن ابى شيبه، شيخ و بخارى، در كتاب المصف، مى‏گويد: «آنگاه كه بعد از رسول‏ خدا (ص) براى ابوبكر بيعت می گرفتند. (ع) و براى در اين امر نزد فاطمه (س) دختر پيامبر (ص) رفت و آمد می ‏كردند. بن خطاب با خبر گرديد وبنزد (س) آمد وگفت: اى دختر رسول خدا (ص) ! به خدا در نزد ما كسى از پدرت محبوبتر نيست وپس از او محبوبترين تويى ! ! وبه خدا قسم اين امر مرا مانع نمی ‏شود كه اگر آنان نزد تو جمع شوند، دستور دهم كه خانه را با آنها به كشند. گفت: چون عمر از نزد فاطمه (س) بيرون شد، على (ع) و... به خانه بر گشتند. پس فاطمه (س) گفت: میدانيد كه عمر نزد من آمد، وبه خدا قسم ياد كرده اگر شما (بدون اينكه با ابوبكر بيعت كنيد) به خانه برگرديد خانه را با شما آتش می‏زند؟ وبه خدا قسم كه او به سوگندش خواهد كرد » «حين بويع لأبى بكر بعد رسول اللَّه (ص) كان عليّ والزبير يدخلان على فاطمة بنت رسول اللَّه (ص) فيشاورونها ويرجعون في أمرهم، فلمّا بلغ ذلك عمر بن خطاب، خرج حتّى‏ دخل على فاطمة فقال: يا بنت رسول اللَّه (ص) واللَّه ما أحد أحب إلينا من أبيك وما أحد أحب إلينا بعد أبيك منك، وأيم اللَّه ما ذلك بمانعي أن اجتمع هؤلاء النفر عندك أن أمرتهم أن يحرق عليهم البيت. قال: فلمّا خرج عمر جاؤوها فقالت: تعلمون انّ عمر قد جائني وقد حلف باللَّه لإن عدتم ليحرقنّ عليكم البيت، وأيم اللَّه ليمضينّ لما حلف عليه. » كتاب المصنف، ج 7، ص 432، حديث 37045، كتاب الفتن. الحمدلله رب العالمین علیها السلام https://eitaa.com/nashrekhobyhakashan