eitaa logo
الگوی پیشرفت اسلامی
11.6هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
132 ویدیو
228 فایل
✍آشنایی با نظریات فقهی مطرح در نقشه الگوی پیشرفت اسلامی آئین نامه نشست ها: 🤝 رادیو الگو: @radioolgou کتابخانه مدرسه هدایت @ketab_olgou مخزن صوت مدرسه هدایت @sound_olgou
مشاهده در ایتا
دانلود
مسجد و اداره جامعه.pdf
18.97M
🗞 پیاده فوری جلسه اول از دوره مباحثاتی مسجد و اداره جامعه ( شرح نقشه بحث) ١٠٥ صفحه ❓هفت پرسش مرتبط با تبیین جایگاه مسجد در اداره جامعه کدام است؟ 🔈صوت مرتبط با گزارش: https://eitaa.com/olgou4/5354 🔈صوت هاي دوره: https://eitaa.com/olgou4/5414 https://eitaa.com/olgou4
⚡️طرح سه پیشنهاد برای گسترش گفتگوهای مرتبط با فقه نظام در حوزه های علمیه... 🗞خبر نشست: https://hawzahnews.com/xcpFD 📷 گزارش تصویری نشست: https://hawzahnews.com/xcpFv https://eitaa.com/olgou4
⚡️نشست تخصصی: تبیین اولویت های تمدنی ۱۲ گانه (در مقایسه با اهداف سند توسعه پایدار ۲۰۳۰) روز چهار شنبه (۲۵ مرداد ۱۴۰۲) در شهر تمدن ساز اهواز برگزار گردید. (به فضل الهی) https://eitaa.com/olgou4
اولویت های تمدنی ۱۲ گانه - اهواز - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲.mp3
36.62M
⚡️صوت نشست تخصصی: اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه / اهواز /۲۵ مرداد ۱۴۰۲ / ۱۰۱ دقیقه ❓سند توسعه پایدار ۲۰۳۰؛ علت ایجاد مشکل برای مردم ❓معرفی ۱۲ تغییر پیشنهادی مطرح در اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه ❓چگونه اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه را اجرائی کنیم! https://eitaa.com/olgou4
⚡️ریشه مشکلات کشور اجرای مفاهیم سند ضاله توسعه پایدار 2030 است. https://eitaa.com/olgou4
⚡️گزارش رسانه‌ها درباره نشست تخصصی تبیین اولویت های تمدنی ۱۲گانه در اهواز / در حال تکمیل... 🗞خبرگزاری مهر: سند ۲۰۳۰ مجموعه‌ای از تغییرات نامطلوب و ضد روابط انسانی است mehrnews.com/x32QYC 🗞خبرگزاری تسنیم: منشأ بسیاری از مشکلات کنونی ایران اجرای اسناد بین‌المللی است https://tn.ai/2942010 🗞خبرگزاری حوزه: مسئولین حوزه کشاورزی چرا از ایده‌های موفق امام علی(علیه السلام) استفاده نمی‌کنند؟ https://hawzahnews.com/xcpKr https://eitaa.com/olgou4
⚡️پرسش های چهارگانه فقه البیان درباره اصول فقه موجود 👌بسته اصولی فقه البیان چهار پرسش اصلی را درباره اصول فقه موجود مطرح کرده است؛ که بررسی این پرسش ها به ارتقای تفقه و تنقیح بیشتر قواعد ممهده برای استنباط می انجامد. 👌پرسش اول فقه البیان: ویژگی های بیان شارع از نظر شارع کدام است؟! (مقدمه فقه البیان) خلاصه جواب: در اولین گام از مباحث اصولی فقه البیان به تبیین ویژگی های بیان شارع و تفاوت های آن با بیان عرف های تخصصی و عمومی می پردازیم. شارع ذیل ۱۱ دسته از آیات و روایات (طبق استنباط مدرسه هدایت) به تبیین ویژگی های متعددی از بیان خود مانند: ۱- ویژگی علمی بودن بیان شارع، ۲- ویژگی جامع بودن بیان شارع (بیان شارع بخشی نیست)، ۳- ویژگی خطاناپذیر بودن و مبتنی بر اشراف بودن بیان شارع ، ۴- ویژگی کاربردی بودن و ناظر به همه حوائج بودن بیان شارع و... می پردازد. 👌فایده طرح پرسش اول فقه البیان، ارتقای انتظارات طلبه فقیه از بیان شارع و ارتقای اطمینان قلبی طلبه نسبت به کاربردی بودن بیان شارع است و عملاً زمینه رجوع طلبه به دانش ناقص دیگران را تضعیف می کند و شبهه مالانص فیه را در ذهن طلبه منتفی می کند. 👌پرسش دوم فقه البیان: به تبیین نقطه آغاز استنباط از بیان شارع می پردازد. (قواعد اصولی بیان مبتنی بر ظرفیت و بیان مبتنی بر تأمل متکفل پاسخ به این سوال هستند ) خلاصه جواب: طبق بیان شارع، نقطه آغاز تفقه، فهم دقیق ابعاد مفهوم سؤال و استنطاق است. فهم دقیق مفهوم سوال مفتاح علم وحی است و خود دارای ابعاد متعددی است. تبیین روش های ارتقای سوال و تفکر در طلبه، اولین بحث این بخش است.(طبق استنباط مدرسه هدایت، شارع به ۸ روش تعقل و قوه طرح سوال مخاطب را تقویت می کند) دومین بحث در این بخش تبیین روشهای تنقیح سوال غلط مخاطب از سوال صحیح مخاطب است. (روش موضوع شناسی در این بخش تبیین می شود.) روش کشف سوال شارع هم بخش دیگری از مباحث این بخش است. 👌پرسش سوم فقه البیان: جواب شارع به پرسش های صحیح، چند بعدی است؟! خلاصه جواب: بر اساس استدلالهای مطرح در قاعده اصولی بیان مبتنی مُکث، بیان شارع در پاسخ به پرسش های صحیح بسیط نیست و حداقل سه بعدی است. شارع در بیان خود، تعریف (بیان اجزای یک موضوع)، تصویر (بیان فواید یک موضوع) و تصمیم (بیان اقدامات مورد نیاز برای تحقق یک موضوع) را درباره یک پرسش تبیین می کند. 👌پرسش چهارم فقه البیان: تفاوت های بیان اجمالی شارع و بیان تفصیلی شارع درباره یک موضوع کدام است؟ خلاصه جواب: براساس فرآیند پیشنهادی فقه البیان برای تفقه، طلبه در ابتدای استنباط خود به کاوش در بیان شارع برای فهم پاسخ اجمالی شارع می پردازد و سپس در شش مرحله عقلانی به کاوش در بیان شارع برای دستیابی به پاسخ تفصیلی شارع می پردازد. (قواعد کاوش اجمالی در بیان شارع در ذیل قواعد اصولی ۱- بیان مبتنی بر ظرفیت، ۲- بیان مبتنی بر تأمل و ۳- بیان مبتنی بر مُکث تبیین می شود و قواعد کاوش تفصیلی در بیان شارع در ذیل قواعد اصولی ۴- بیان مبتنی بر مقایسه، ۵- بیان مبتنی بر رفق، ۶- بیان مبتنی بر منزلت، ۷- بیان مبتنی بر انفتاح، ۸- بیان مبتنی بر سیاق و ۹- بیان مبتنی بر کَمِّیَّت تبیین می شود.) 👌نظریات فقهی فقه نظام و الگوی پیشرفت اسلامی را بر اساس فرآیند فوق استنباط می کنیم و مهمترین فوائد این نوع از استنباط، ارتقای سطح تفاهم فقیه با مردم، احیای قدرت سرپرستی دانش برای فقیه و ارتقای قدرت فقیه برای تغییر در سیاست ها و نظم های غلط است. حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) گفتگو با جمعی از علما و فضلای حوزه علمیه اهواز درباره قواعد اصولی فقه البیان - پنج شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - اهواز https://eitaa.com/olgou4
27.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 گزارش تصویری از نشست تخصصی: تبیین اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه (در مقایسه با آرمانهای ۱۷ گانه سند توسعه پایدار ۲۰۳۰) اهواز / ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ❓نخبگان با مقلدان سازمان ملل و سند ۲۰۳۰ وارد مباحثه و چالش نرم بشوند... https://eitaa.com/olgou4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 گزارشی کوتاه نشست تخصصی تبیین اولویت های تمدنی ۱۲ گانه / اهواز / ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ❓سؤالی مهم از سازمان برنامه و بودجه... ❓وزارت بهداشت باید مستقل باشد... ❓پزشکان محترم به پزشکی جدید فکر کنند... https://eitaa.com/olgou4
⚡️دیدار و گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالنبی موسوی‌فرد نماینده ولی فقیه در استان خوزستان و امام جمعه شهر اهواز درباره مسجد و اداره جامعه / اهواز یک شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ https://eitaa.com/olgou4
درباره شورای الگوی پیشرفت ۳ شهریور ۱۴۰۲.mp3
30.19M
🔈 شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی چه می گوید؟! / ۳۵ دقیقه ❓پاسخی به تحریف ها و تخریب های اینترنشنال و رسانه های اصلاح طلب درباره شورای راهبردی الگوی پیشرفت ❓مأموریت های سه گانه شورای راهبردی الگوی پیشرفت کدام است؟ ❓کارشناسی مطرح در سند 2030 منشاء پیدایش مشکلات جدید است + تبیین ۴ دلیل شکست سند ۲۰۳۰ و کارشناسی غربی https://eitaa.com/olgou4
طبقه بندی جدید علوم . ۳ آذر ۱۴۰۱.pdf
7.1M
🗞 متن کامل گزارش راهبردی طبقه بندی جدید علوم (طبق فهرست جدال احسن) برای دستیابی به استراتژی اقتدار علمی / ۲۰۴ صفحه ❓بررسی اشکالات طبقه بندی بیکنی از علم ❓ تبیین اجمالی طبقه بندی جدید از دانش ❓ روش تحقق طبقه بندی جدید از دانش https://eitaa.com/olgou4
کارکردهای تمدنی اربعین.pdf
1.55M
🗞گزارش راهبردی با موضوع: بازخوانی کارکردهای تمدنی زیارت اربعین/۷۶ صفحه ❓مفهوم پایه در زیارت اربعین ❓کارکردهای تمدنی زیارت اربعین https://eitaa.com/olgou4
⚡️سازه های بیان چیست؟ / آیا در بیان شما این سه سازه وجود دارد؟! 👌برای ایجاد یک گفتگوی جذاب و ناظر به تحریک فکر مخاطب، ده ملاحظه مهم در روایات و آیات وجود دارد. (شرح قاعده اصولی بیان مبتنی بر تأمل) یکی از مهمترین این ملاحظات، توجه جدی به سازه های سه گانه بیان است. سازه های سه گانه بیان، در یک جمله، ماده اصلی بعث آفرینی و تفکر آفرینی بیانی محسوب میشوند! 👌سازه اول بیان: شروع و آغاز یک گفتگوی صحیح، تبیین سؤال برای مخاطب و یا تمرکز بیانی بر روی سؤالات افراد است. بیان صحیح همیشه ناظر به یک پرسش شکل می گیرد و از نقطه شروع های حقوقی، جبری و... فاصله می گیرد. 👌سازه دوم بیان: استفاده از اصطلاحات عمیق و غیر تقلیدی در بیان است. اصطلاح در واقع، هسته اصلی جواب محسوب می شود و نباید از دستگاه دانشی دیگران به عاریه گرفته شود. در مباحثات فقه نظام به دنبال درایه و احیای اصطلاحات پیامبران هستیم. استفاده و درایه در اصطلاح نظام به جای اصطلاح سیستم، استفاده و درایه در اصطلاح طیبات به جای غذای ارگانیک، استفاده و درایه در اصطلاح عبرتکده به جای اصطلاح میراث فرهنگی ، استفاده و درایه از اصطلاح محله (محيط همسایگی) به جای اصطلاح معیوب منطقه شهری، استفاده و درایه در اصطلاح طبایع اربعه به جای اصطلاح معیوب سلول و... بخشی از مسیر علمی احیای اصطلاحات وحی در گفتگوهای کارشناسی کشور محسوب میشود. 👌سازه سوم بیان: بیان تفصیلی ارجاعات سه گانه در نظریات فقهی نقشه الگوی پیشرفت اسلامی و هر بیان تحریک کننده فکر، سازه سوم بیان است. در هر کلام علمی سه نوع ارجاع پژوهشی (تكیه گاه های بحث)، ارجاع پرورشی (توضيحات تبیینی به تشخیص تدوین کننده) و ارجاع پردازشی (گزارش های آماری) متصور است. از نظر ادبیات وحی، حذف ارجاعات یک بحث، نوعی دروغ گویی محسوب می شود. حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین سازه های بیان از منظر فقه البیان - دوشنبه ۶ شهریور ۱۴۰۲ - مسجد جمكران https://eitaa.com/olgou4
⚡️قانون بانک مرکزی -که اخیرا در مجمع تشخیص مصلحت تصویب شد- و در بررسی اولیه شورای نگهبان دارای ۱۱۵ ایراد تشخیص داده شد؛ مشکلات پولی و مالی جامعه اسلامی را حل نخواهد کرد! ⚡️علت اصلی ناکارآمدی این قانون، بی توجهی مواد متعدد آن به تعریف جدیدی از پول و اتکای مجدد آن به تعریف قدیمی از مفهوم پول است. یک بخش از اصلاحات ساختاری در حوزه اقتصاد اصلاح تعریف پول در کشور است. 🗞مطالعه بیشتر درباره اصلاحات ساختاری مورد نیاز برای حوزه مکاسب و اقتصاد https://eitaa.com/olgou4/5317 🗞مطالعه بیشتر درباره تعریف جدید پول https://eitaa.com/olgou4/3481 https://eitaa.com/olgou4
⚡️ بسته اولویت‌های تمدنی چه می گوید؟! / پیشنهاد ۱۲ تغییر به برنامه هفتم کشور 🔈 تبیین اولویت های تمدنی در اصفهان (۴ تیر) قسمت اول / ۸۸ دقیقه https://eitaa.com/olgou4/5403 قسمت دوم/ ۴۲ دقیقه https://eitaa.com/olgou4/5404 🔈تبیین اولویت های تمدنی در سمنان (۱۱ تیر) ۱۲۱ دقیقه https://eitaa.com/olgou4/5429 🔈تبیین اولویت های تمدنی در مشهد (۱۵ مرداد) ۱۰۶ دقیقه https://eitaa.com/olgou4/5507 🔈تبیین اولویت های تمدنی در اهواز (۲۵ مرداد) ۱۰۱ دقیقه https://eitaa.com/olgou4/5531 https://eitaa.com/olgou4
⚡️تعریف، تصویر و تصمیم اولویت های تمدنی ۱۲ گانه / سند ۲۰۳۰ دارای چهار هدف پنهان است! 👌تعریف اولویت های تمدنی ۱۲ گانه: بسته فقهی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه در واقع طرحِ جایگزین بزرگترین نقشه دشمن در ایران و جهان محسوب می شود. بزرگترین نقشه دشمن برای مواجهه با ملت های مستقل از نظم آمریکائی، سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ است. این سند ضاله و معیوب دارای ۱۷ آرمان ، ۱۶۹ هدف فرعی و ۴ هدف پنهان است. اعمال کنترل هوشمند بر غذا، اطلاعات، سلاح و معاملات مردم؛ چهار هدف پنهان سند ۲۰۳۰ محسوب می شود. (کنترل حداکثری جهان) 👌بسته اولویت های تمدنی ۱۲ گانه برای مواجهه با طرح کنترل هوشمند جهان (تئوریزه شده در سند ۲۰۳۰) به دنبال ارائه یک تفسیر تفصیلی از اصل مردمی سازی امور است. این بسته فقهی کاربردی مردمی سازی امور را در ۱۲ حوزه اصلی و ۴۰۰ حوزه فرعی تفسیر کرده و مفهوم مترقی مردمی سازی را (که نقطه مقابل کنترل هوشمند حداکثری است) در حوزه های تجارت، آموزش، امنیت، تولید، خبر و روایت، مدیریت شهری، مسکن و احیای موات، مدیریت آب و... تشریح نموده است. 👌تصویر( فواید) اولویت های تمدنی ۱۲ گانه: در مرحله تبیین کلی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه، کارآمدی و تفوق کارشناسی الگوی پیشرفت اسلامی -در مقایسه با کارشناسی شکست خورده توسعه پایدار- به صورت ملموسی به اثبات می رسد. (اثبات جامعیت و کارآمدی اسلام) در مرحله تبیین امتداد سند ۲۰۳۰ در قوانین ملی ایران، خط نفوذ فکری دشمن در نظام تصمیم سازی کشور افشاء می گردد. ( افشای منشاء ناكارامدي هاي داخلي و تضعیف شدید خط نفوذ) در مرحله رونمایی و آموزش سند جهانی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه، تغییرات منطقه ای از ریل تعریف شده سازمان ملل به سمت ریل تعریف شده انقلاب اسلامی تسریع می گردد. (گسترش نظم پیشنهادی انقلاب اسلامی در منطقه) 👌تصمیم اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه: برای تفاهم حداکثری حول محور اولویت های تمدنی ۱۲ گانه، نشست های ملی و استانی تبیین اولویت های تمدنی ۱۲ گانه در حال برگزاری است. (اقدام اول) کتاب های مرجع و تشریح کننده اولویت های تمدنی ۱۲ گانه در حال انتشار در میان نخبگان است. (اقدام دوم) به همت مجموعه گسترده‌ای از نیروهای دلسوز جبهه حق، اخبار روزانه مرتبط با این اولویت های تمدنی در حال انتشار است. (اقدام سوم) نمونه سازی حول اولویت‌های تمدنی ۱۲ گانه در حال اجرا است. (اقدام چهارم) حجت‌الاسلام علی کشوری ( دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - ارائه گزارش به جمعی از نخبگان فرهنگی درباره اولویت های تمدنی ۱۲ گانه - چهار شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۲ - تهران https://eitaa.com/olgou4
⚡️تبویب جدید فقه صلات چه می گوید؟! 👌همانطور که قبلاً تبیین کرده بودیم: دانش های جامع شارع در پنج بخش ۱- دانش جامع صلات، ۲- دانش جامع زکات، ۳- دانش جامع حج، ۴- دانش جامع صوم و ۵- دانش جامع ولایت توسط خود شارع تبویب شده است. به زودی شرح بسیار تفصیلی دانش جامع صلات را آغاز خواهیم کرد و ذیل اصطلاح حدود کبار صلات درکی تفصیلی تر از صلات را در اختیار مردم قرار خواهیم داد. یکی از سرفصل های فقه صلات بازتعریف مفهوم مسجد بر اساس اصول فقه البیان است. در بخش مسجد چهار مسئله بسیار مهم زیر مطرح است: 👌نکته اول: در ادبیات وحی مسجد چهار نوع و در واقع دارای چهار نوع کارکرد است. ۱- مسجد قبیله برای راهبری و رشد خانواده ها برنامه ریزی می کند. ۲- مسجد سوق برای راهبری و رشد مفهوم کسب حلال برنامه ریزی می کند. ۳- مسجد اعظم به صورت هفتگی برای راهبری و سیاستگذاری در یک شهر برنامه ریزی می کند. ۴- مساجد اربعه سیاست گذاری جهانی و اداره دنیا را متکفل خواهند شد. (مسجد بیت المقدس، مسجد الحرام، مسجد النبی و مسجد کوفه) 👌 نکته دوم: خدمات قابل ارائه در مساجد چهارگانه را باید باز تعریف نماییم. در استنباط اولیه برای مسجد قبیله (مسجد محله) ۴۰ کارکرد تعریف کرده ایم. در استنباط اولیه برای مسجد سوق ۴۰ کارکرد اولیه تعریف کرده ایم. در استنباط اولیه ۲۰ کارکرد اولیه برای مساجد اعظم شهرها تعریف کرده ایم. در استنباط اولیه برای هرکدام از مساجد اربعه ۱۰ خدمت اولیه تصویر کرده ایم (مجموعاً ۴۰ خدمت) 👌 نکته سوم: در حال آماده سازی نقشه نهایی کالبد مساجد تمدن ساز هستیم. ساختار مساجد فعلی قابلیت ارائه خدمات حداکثری به مردم را ندارد. یک مسجد تمدنی از حیث جانمایی در محله یا بازار یا شهر، از حیث بناهای جانبی، از حیث مصالح، از حیث تهویه پیشرفته طبیعی، از حیث گرمایش و سرمایش و... دارای ویژگی های پیشرفته ای است. نقشه پیشنهادی مدرسه فقهی هدایت برای ساخت مساجد از الگوی ساخت مسجد در دوران سلجوقیان، صفویه و قاجار و پهلوی (مانند نقشه مسجد سید شفتی در اصفهان، مسجد علی قلی آقا در اصفهان، مسجد جامع بروجرد، مسجد امام بروجرد، مسجد اعظم قم، مسجد جامع عتیق قزوین و.. ) بسیار پیشرفته تر است. (متأسفانه درک مومنان از کالبد مسجد در دوران فعلی یک درک آشفته و عقب افتاده است.) 👌 نکته چهارم: حریم و اطراف یک مسجد باید به غرض محوریت دادن فیزیکی و برنامه ای به مسجد، دسترسی بیشتر به مسجد و حذف نهادهای موازی مسجد و... باز تعریف شود. در طول سه دهه آینده، همه طرح های تفصیلی شهری و محله ای باید بر اساس فهم عمیق از کارکردهای مساجد تمدنی بازتعریف و اجرایی شوند. شهر اسلامی، شهری غیرمتمرکز و چند محوری به محوریت مسجد است. متأسفانه در وضعیت فعلی، نوشهرگرایان بزرگترین مانع مسجد و کارکردهای بی بدیل آن محسوب می شوند. (برای شرح بیشتر این بخش به نظریه مدیریت شهری محله محور رجوع کنید.) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) تبیین اولیه فهرست فقه صلات با تبویب جدید - پنج شنبه ۹ شهریور ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️توصیف دیگران از اشیاء مصداق دانش کم است! 👌شارع دارای الگوی خاصی در توصیف اشیاء است و الگوهای دیگران( الگوهای ناقص پوزیتویستی و فلسفی) در توصیف اشیاء را مصداق دانش کم می داند. دانش کم منشاء پیدایش تالی فاسد است. توصیف های شارع از اشیاء علمی است. (وَهُوَ بِكُلِّ شَيۡءٍ عَلِيمٌ - حدید ۳) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت) - مقایسه توصیف های شارع از اشیاء با توصیف های دیگران از اشیاء - شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ https://eitaa.com/olgou4
⚡️درباره مسئله تولید زباله و افسانه مدرن بازیافت 👌میزان تولید زباله چندین برابر میزان بازیافت است و برای اینکه در آینده نه چندان دور زیر زباله های هفت گانه تمدن مدرنیته دفن نشویم؛ باید راه حل هایی غیر از بازیافت زباله و تفکیک از مبداء را دنبال نمود. به عنوان مثال روزانه ۷۰۰ تن زباله در شهر قم تولید می شود؛ که حدود ۱۵ درصد آن بازیافت می شود (میزان بازیافت زباله و آلاینده ها در دنیا کمتر از ۲۰ درصد تولید آن است! و چشم انداز روشنی برای برابر کردن بازیافت به معنای عام آن نسبت به تولید زباله وجود ندارد) 👌توضیح بیشتر اینکه: سبک زندگی مدرن به تولید هفت نوع زباله شامل: ۱- زباله خانگی تر و خشک، ۲- زباله های بیمارستانی خطرناک،۳- زباله های کارخانه ای و آلوده کننده منابع آبی، ۴- زباله های الکترونیکی و رایانه ای، ۵- زباله های ساختمانی (نخاله های غیرقابل بازیافت در طبیعت)، ۶- زباله های ناشی از ساخت، تعمیر و حرکت اتومبیل + آلاینده های هوا و ۷- زباله ها و آلاینده های ناشی از سموم و آفت کش ها، منتهی می شود. (تفکیک به محوریت منشاء تولید زباله و آلاینده) برای رهائی از کابوس زباله ها و کاهش تولید زباله (به عنوان راهبرد اصلی حفظ محیط زیست) دو دسته راه حل زیر ساختی و کوتاه مدت متصور است: 👌 در بخش راه حل های کوتاه مدت برای کاهش تولید زباله: مواردی مانند: ۱- منع گسترش استفاده از پلیمرها در بخش های مختلف زندگی، خصوصاً منع استفاده از پلاستیک برای بسته بندی، ۲- راه اندازی بازارهای موقت گسترده در نقاط مختلف شهر (گسترش دسترسی محلی به مواد غذایی غیر صنعتی و بالتبع کاهش نیاز به بسته بندی صنعتی) ۳- ترویج نگهداری از حیوانات خانگی و درختان و گیاهان خانگی (خصوصاً در خانه های حیاط دار فعلی) و ۴- آموزش گسترده تولید خشکاله در خانه، ۵- الزام شدید کارخانه های فعلی به سیستم تصفیه و بازیافت خصوصی و... پیشنهاد می شود. 👌در بخش راه حل های زیرساختی برای کاهش تولید زباله: راه حل هایی مانند: ۱- منع ساخت آپارتمان و ترویج ساخت دار واسعه در قالب محله (آپارتمان ها، یکی از مناشئ اصلی تولید زباله هستند)، ۲- منع حداکثری تولید غذای صنعتی (غذای صنعتی خصوصاً لبنیات و کنسروها علاوه بر چالش آفرینی در حوزه سلامت، از منابع مهم تولید زباله محسوب می‌شوند) ، ۳- گسترش مسئله پیشگیری ساختاری از بیماری ( کاهش تولید زباله های خطرناک بیمارستانی یکی از فواید توجه جدی به راهبرد پیشگیری از بیماری است) و ۴- احیای محله محوری و تقسیمات شهری کوچک ( کاهش مسافرت های درون شهری و بالتبع کاهش زباله ها و آلاینده های ناشی از حمل نقل، یکی از فواید محله محوری است) مطرح و تئوریزه شده است. 👌شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی برای ارائه کمک فکری به مسئولین کشور در حوزه حفظ محیط زیست و کاهش زباله؛ نشست تخصصی: کاهش تولید زباله و تغییر در سبک زندگی را ( در مقایسه با راهبرد معیوب بازیافت زباله) برگزار می کند. (به فضل الهی) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین اجمالی روش های کاهش تولید زباله در شهر قم - یک شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️فهرست مباحث جدول فقهی زینت (در مقایسه با مکتب فرمالیسم) 👌پرسش اول: نظام اصطلاحات مرتبط با موضوع هنر در بیان شارع کدام است؟ (خلاصه جواب: اصطلاحات زینت، جمال، حلیة، عروس و...) 👌پرسش دوم: سیاق هنر شامل چه مفاهیمی می شود؟ (خلاصه جواب: برجسته سازی مفهوم خیر سیاق هنر است + فواید سه گانه برجسته‌ سازی مفهوم خیر) 👌پرسش سوم: اصول شکلی برجسته سازی خیر در قلوب کدام است؟(طبق نظر شارع) و تفاوت آن با اصول فرمالیسم چیست؟ (خلاصه جواب: ادب در انتقال، قَلَّ و دَلَّ در انتقال و انتقال بعد از تأمل (تقدم تفصیل بر ساخت) سه اصل شکلی برجسته سازی خیر در قلوب است.) 👌پرسش چهارم: ماده برجسته سازی خیر چیست؟! (خلاصه جواب: تبیین ۱۴ ماده زینت بخش برای ۱۴ موقعیت پر تکرار در زندگی افراد) 👌پرسش پنجم : ساختار تلفیق اصول شکلی برجسته سازی خیر و زینت های مرتبط با خیر کدام است؟! + نقد ساختار هنرهای موجود (خلاصه جواب: ساختار احسن القصص، ساختار سیروا فی الارض + بیان مزایای روایت شخصی و غیر متمرکز در مقایسه با روایت متمرکز ) معاونت پژوهش مدرسه هدایت - سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲ 🗞 پی نوشت اول: هنر اسلامی (احیای زینت ها در موقعیت های پرتکرار) در چهار موضوع: ۱- هدف (سیاق)، ۲- اصول حاکم برشکل انتقال پیام، ۳- ماده هنر و ۴- ساختار های طراحی و ساخت اثر هنری، با مکاتب و الگوهای رایج هنری تفاوت دارد و مکاتب و آثار هنری موجود را نقد می کند. 🗞پی نوشت دوم: نظریه فقهی زینت برای تفاهم با حوزه هنری سازمان تبلیغات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت سیما و مادران تنظیم شده است. https://eitaa.com/olgou4
⚡️ اقتصاد را در قم بیاموزید! 👌مطالعه وضعیت اقتصاد یک کشور و روش های بهبود وضعیت اقتصادی و حرکت به سمت مردمی شدن واقعی اقتصاد و مواجهه منطقی با دخالت دولت بخش خصوصی و بخش دولتی در حوزه اقتصاد را از طریق مباحثه، ترویج و اجرای مفاهیم هفتگانه زیر دنبال می کنیم: (سرفصل های مکاسب مقدماتی:) 👌مفهوم اول: معرفی اصول نه گانه روش تحقیق پیشرفته فقهی در حوزه اقتصاد و شناخت مفهوم سود ارتباطی و تاثیرات آن بر سود اقتصادی و آشنایی با مفاهیم وابسته مانند: مفهوم برکت، مفهوم رزق، مفهوم کنز، منع شدید تقویت کافر و منافق از طریق تجارت و... 👌مفهوم دوم: تلاش برای ترویج مشاغل مرتبط با تولید غذا و لباس در میان مردم + تبیین جدول ۵ شغل برتر از نظر دانش انبیاء (بهبود وضعیت اقتصادی و غیر اقتصادی یک کشور به صورت مستقیم با انتخاب مشاغل برتر در یک جامعه مرتبط است.) 👌مفهوم سوم: تمرکز زدایی از بخش تولید یک کشور و رواج تولیدات خانگی و محله ای سالم مبتنی بر جدول طیبات + تبیین ادله پنج گانه مزیت تولید غیر متمرکز بر تولید متمرکز (تولید غیر متمرکز و کاهش طول زنجیره تولید تا مصرف شاخصی مهم برای ارزیابی بهبود وضعیت اقتصاد است.) 👌مفهوم چهارم: عمومی شدن تجارت با ابزار پیشرفته ساخت گسترده بازارهای موقت + تبیین مختصات پنج بخشی بازار در اسلام ( به هر میزان مردم بیشتری در بخش تجارت فعال باشند؛ خواص پنج گانه تجارت بیشتر تحقق می یابد و جامعه پیشرفته تر می شود) 👌مفهوم پنجم: تنظیم ساختار تبادل در کشور و حذف نهادهای مداخله گر در تبادل مانند بانک + تبیین اصول سه گانه تنظیم تبادل شامل: عقود تبادل، تسعیر اختیاری در تبادل و اخذ پول حقیقی در تبادل ( تحقق اصول سه گانه تبادل از شاخصه های یک جامعه پیشرفته محسوب می شود) 👌مفهوم ششم: تأمین مالی متعدد و تخصصی + تبیین روش های مطلوب و نامطلوب تأمین مالی از نگاه کاربردی و پیشرفته انبیاء + جدول هفت بخشی تأمین مالی در اسلام (تأمین مالی بسیط و متمرکز به افزایش بار مالی نهاد تأمین کننده و بالتبع تأمین مالی محدود و حداقلی می انجامد و علامتی بزرگ برای پسرفت یک جامعه محسوب می شود) 👌مفهوم هفتم: شناسایی و توجه برنامه ای به موضوعات غیر اقتصادی بسیار مؤثر بر اقتصاد + آشنایی با تأثیرات علوم دیگر بر علم اقتصاد (تزکیه و اقتصاد، امامت و اقتصاد، نفی سبیل و اقتصاد، نظم و اقتصاد، عبرت های اقتصادی و... ) حجت‌الاسلام علی کشوری ( دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - تبیین سرفصل های ۷ گانه دانش اقتصاد اسلامی - یک شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - قم مبارک https://eitaa.com/olgou4
43.63M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 نقدی بر برنامه ریزی توسعه در ایران از سال ۱۳۲۷ تا برنامه هفتم... ❓دلیل شکست برنامه های توسعه.. ❓هدف صحیح در برنامه ریزی چه مفهومی است؟ https://eitaa.com/olgou4
⚡️پنج خاصیت قطعی اولویت های تمدنی ۱۲ گانه (شامل ۴۰۰ اقدام) ۱- زمینه ساز ارتباط عمیق با مردم و افزایش توجه و مشارکت مردم (ارائه یک تفسیر روشن از مفهوم مردمی سازی اداره جامعه) ۲-جایگزین سند ۲۰۳۰ و تحقق نفی سبیل و سلطه در نظام تصمیم سازی (اجرای ۲۰۳۰ یعنی پذیرش سلطه و سبیل دشمن در سطح برنامه) ۳- کاهش هزینه های اداره جامعه در همه بخش ها (خصوصاً کاهش هزینه در بخش سلامت و آموزش) ۴- اثبات مسئله محور جامعیت اسلام (مواجهه نرم با جریان متحجر و حداقلی در حوزه) ۵- ارائه یک تفسیر روشن از مفهوم عدالت و کاهش فاصله طبقاتی (پایه گذاری عدالت از بخش تولید و توزیع عادلانه امکانات پایه زندگی) علی کشوری - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4
⚡️ارزیابی و ساخت عینیت را با دو فهرست فقهی پی گیری می کنیم! 👌برای ارزیابی و ساخت عینیت، مفاهیم پایه توسعه پایدار و مفاهیم پوزیتویستی را مبنای عمل قرار نداده ایم. (دلایل مخالفت با مفاهیم پوزیتویستی: به کارگیری مفاهیم پوزیتویستی به ایجاد ۱- چالش های زیست محیطی شدید، ۲- کاهش سطح سلامت، ۳- گسترش فاصله طبقاتی و له شدن طبقه مستضعف، ۴- ایجاد جنگ های پی درپی و اصطکاک شدید در روابط انسانی و ۵- شناخت حداقلی از خداوند -به عنوان راه حل- انجامیده است. برای ارائه ارزیابی صحیح و ساخت عینیت ۲ فهرست فقهی را به نخبگان و مدیران منطقه جغرافیایی ظهور -خصوصاً جمهوری اسلامی- پیشنهاد می کنیم: 👌فهرست اول نظام سازی: در فهرست اول نظام سازی، ارزیابی و ساخت عینیت را به محوریت ۹ دسته مفهوم در حوزه های ۱- فقه الامام، ۲- فقه العلم، ۳- فقه المكاسب، ۴- فقه البیان، ۵- فقه النظم، ۶-فقه العبرة، ۷- فقه التزکیة، ۸- فقه الفرقان و ۹- فقه نفی سبیل، پی گیری می کنیم. این فهرست فقهی شامل ۴۰۰ نظریه فقهی در حوزه های مختلف زندگی محسوب می شود. ( برای آشنایی با این نظریات به نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی رجوع شود) 👌فهرست تکاملی نظام سازی : در فهرست تکاملی نظام سازی، ارزیابی و ساخت عینیت را به محوریت دانش های جامع شارع در حوزه های ۱- فقه الصلاة، ۲- فقه الزکاة، ۳- فقه الحج، ۴- فقه الصوم و ۵- فقه الولایة، پی گیری می کنیم. تبویب دانش های پنج گانه فوق الذکر را بر اساس قواعد اصولی فقه البیان انجام می دهیم. ( فهم و اجرای حدود کبار دانش های پنج گانه شارع به حل همه مسائل در حوزه های اقتصادی، تربیتی، سلامت، سیاسی و... می انجامد.) 👌ارزیابی پیشرفت ها و چالش های جمهوری اسلامی را بر اساس مفاهیم رایج جهانی و اسناد بین المللی غلط می دانیم و دائماً در حال تصمیم سازی بر اساس مفاهیم پیشرفته وحی برای حل مشکلات مردم هستیم (به فضل الهی) حجت‌الاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) - ارائه گزارش از مفاهیم و نظریات مطرح در نمایشگاه تخصصی الگوی پیشرفت اسلامی / سه شنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - قم https://eitaa.com/olgou4