eitaa logo
مدرسه تمدنی بینات
665 دنبال‌کننده
541 عکس
94 ویدیو
51 فایل
ما بدنبال ترویج نظریات فقهی مسئله محور در خراسان بزرگ هستیم. 🔽 ارتباط با خادم مدرسه @pishraftslami 🔽 شماره کارت جهت حمایت‌های مالی به جبهه الگوی پیشرفت اسلامی: 5029087001466286 سایت ما https://m-hedayat.blog.ir/
مشاهده در ایتا
دانلود
بر اساس معارف الهی، امام منشاء ۱.علم ۲.نظم ۳.خودکنترلی ۴.تزکیه و تربیت ۵.نفی سبیل ۶.تعیین شاخص و ارزیابی ۷.بیان حکیمانه ۸.معیشت ۹.مدیریت مبتنی بر علم و عدالت و در یک جمله است. وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ : يَا كُمَيْلُ ! لاَ تَأْخُذْ إِلاَّ عَنَّا تَكُنْ مِنَّا. کتاب وسائل الشیعه/ج۲۷/ص۱۰۳ ای ، همه‌چیز را فقط از ما فرابگیر تا از ما و تحت ولایت و سرپرستی ما باشی. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
چگونه دید فقیه نسبت به کلمات وحی ارتقاء می‌یابد؟ در مدرسه تمدنی بینات تعاریف فقه تقسیماتی مانند و و و یا ندارد. آنچه که در فقه رقم خورده است این است که تعاریف مشهور فقاهت تکامل یافته است و این هم دامنه دید و هم دامنه تصرف فقیه را کامل می‌کند و دیگر این تقسیمات و تقسیمات مشابه رنگ می‌بازد. به عنوان مثال با اضافه شدن اصل "" و تعریف استظهاری و فقهی "" و همچنین استنباط "شاخصه‌های تشخیص هر مرتبه از ظرفیت" در مخاطب؛ فقیه اولین کارش این است که متن آیه و روایت را با قرائن لفظی و مقامی و سایر قرائن، در یک درجه ظرفیتی طبقه‌بندی کند. مثلا به اشتباه از یک آیه و یا روایت مرتبط با درجه تدبر، برای مخاطب مرحله تعقل استفاده نکند. اگر این اصل در رعایت شود هم دید فقیه به کلمات وحی ارتقاء می‌یابد -و کلمات وحی را مثل هم نمی‌بیند- و هم تصرف و اش به دلیل رعایت ارتقاء می‌یابد... مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
به عنوان مثال ۹ امر است و تحقق سایر احکام و معارف وابسته به تحقق این امور ۹ گانه دانسته شده است. مثلا بدون اساساً انتظار هدایت و فهم حکمتِ احکام و انجام خالصانه آنها ممتنع است و لذا فقیهی که به دنبال است باید برنامه پردازش تزکیه داشته باشد. درباره باقی زیر ساخت های هدایت هم مسئله به این شکل است. یعنی فقیه نظامی از ارتباط میان گزاره‌های دین در ذهنش به محوریت زیرساخت‌های هدایت شکل می گیرد که این خودش مصداق بزرگی از است. این موضوع هم درک فقیه از مسئله نظام احکام و معارف را تکامل می‌دهد و هم قدرت تصرف او را. 👌آنچه در مدرسه تمدنی بینات در مسئله فقه تئوریزه شده است در واقع بیان قواعدی است که دید فقیه نسبت به نقل را توسعه می‌دهد و ظرفیت استضائه بیشتر فقیه به نقل را ممکن می‌سازد. اعتقاد ما این است تا زمانی که فقاهت با ذره‌بین تعاریفی مانند و و و و... داخل در دریای نقل می‌شود پاسخگوئیش در حد باقی می‌ماند و نمی‌تواند مدیریت تحولات مرتبط با هدایت را فهم و عهده‌دار شود. با استظهار از وحی ده‌ها اصل مانند "بیان مبتنی بر تامل" "بیان مبتنی بر مکث" "بیان مبتنی بر منزلت" "بیان مبتنی بر انفتاح" و ....  تأسیس شده است که نتیجه اش است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
در مدرسه فقهی بینات خیلی از دو‌گانه‌های فعلی رنگ می‌بازد. مثلا دیگر فقیه فقه را به فقه فردی و حکومتی تقسیم نمی‌کند و آنچه برایش مهم است، است. در مسئله هدایت هم گاهی امور زیر ساختی مانند تزکیه مطرح است و گاهی امور خرد و گاهی کسب اختیارات اجتماعی. از هدایت به همه استلزاماتش منتقل می‌شویم و به همه حوزه‌های مرتبط ورود می‌کنیم. این در حالی است که با تعاریف و اصول تفقه موجود اولا در تعریف ابواب جدید فقهی معرکه الاراء ایجاد شده است و هم اینکه همه- تحقیقات- در مقام تعریف باقی مانده‌اند خروجی های حوزه در نظریه‌پردازی محدود به است و نه . . . مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
نماز و روزه جزئی از هستند. اینکه نماز و روزه را از بدانیم و کیفیت تأثیر آن بر تعقل را تبیین کنیم کجا؟ و اینکه نماز و روزه را اوامر و نواهی ( آن هم از جنس اوامر و نواهی مولا و عبد بدانیم ) کجا؟! امام صادق علیه السلام در حدیث تبیین جنود عقل و جهل می‌فرمایند: والصَّلاة و ضدُّها الاضاعه و الصوم و ضدُّه الافطار. 👌این حدیث در مقام تحلیل مسئله عقل است ولی از مفاهیم آن تحلیل برخی مسائل دیگر هم متولد می‌شود. به عنوان مثال امام علیه السلام نماز را از جنود عقل می‌داند و در واقع می‌فرمایند که عقل بدون نماز کامل نمی‌شود. همچنین روزه را از جنود عقل شمرده‌اند؛ که بدون آن عقل ناقص است. بنابر ظهور این حدیث، افطار دائمی توسعه دهنده جهل است. 👌وقتی باب سوم را در استنباط به کار می‌گیریم درک ما از شریعت و مناسکش ارتقاء می‌یابد. اینکه نماز و روزه را از جنود عقل بدانیم و کیفیت تأثیر آن بر تعقل را تبیین کنیم کجا؟ و اینکه نماز و روزه را اوامر و نواهی (آن هم از جنس اوامر و نواهی مولا و عبد بدانیم)کجا؟! 👌تحلیل استظهاری و فقهی یک حکم، جزئی از و البته زمینه‌ساز پذیرش آن حکم است که در مغفول است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
چگونه در حوزه‌های علمیه تحول ایجاد کنیم؟ به اعتقاد ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود نتیجه اش توسعه درک درباره خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم دسته اول گفتگوها به فهم بیشتر و اختصاص یابد. آیا مفهوم اقامه همان است؟ و یا اینکه مفهوم اقامه اعم از تبلیغ است؟ بررسی این سؤال، بسیار راه‌گشا است. بررسی استظهاری و فقهی به ما می‌گوید که و یک اَبَر کلید دارد و آن افراد است. برای افراد هم باید چهار موضوع ۱. ۲. ۳. ۴. را جدی بگیریم. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
چگونه در حوزه‌های علمیه تحول ایجاد کنیم؟ به اعتقاد ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود نتیجه اش توسعه درک درباره خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم دسته دوم گفتگوها را در و حوزه های مبتلا به در عصر حاضر متمرکز کنیم. طلبه ها باید درک دقیقی از خود داشته باشند. آشنا کردن طلاب با در حکم است و تدریس و مباحثه را در حوزه جهت‌دار می‌کند. در حدود ۱۰۰ مسئله مبتلا به ضلالت در عصر حاضر را شناسائی کرده‌ایم. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
چگونه در حوزه‌های علمیه تحول ایجاد کنیم؟ به اعتقاد ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود نتیجه اش توسعه درک درباره خواهد بود. پیشنهاد می‌کنیم دسته سوم گفتگوهای مورد نیاز برای تحول در حوزه‌های علمیه گفتگو درباره در استنباط‌های مورد نیاز باشد. به عنوان مثال اگر ما به مجموعه اصول لفظیه(اصول مرادیه) شامل أصالة الحقیقة أصالة عدم التقدیر أصالة العموم أصالة الإطلاق أصالة الظهور أصالة التطابق بین الإرادة الاستعمالیّة و الإرادة الجدیّة أصالة الجدّ و عدم الهزل أصالة عدم التقیّة و التوریة أصالة عدم الاشتراک أصالة عدم النقل أصالة عدم الاستخدام و... اکتفاء کنیم آیا می‌توانیم برای حل مسائل مطرح شده در سطح دوم گفتگوها راه حل پیدا کنیم؟ ما در مدرسه تمدنی بینات در مباحث گفته‌ایم که برای که عامل اصلی و است نیازمند قواعد دیگری مانند به کارگیری ۱.بیان مبتنی بر ظرفیت ۲.بیان مبتنی بر تأمل ۳.بیان مبتنی بر مکث ۴.بیان مبتنی بر نظام مقایسه ۵.بیان مبتنی بر رفق ۶.بیان مبتنی بر منزلت ۷.بیان مبتنی بر انفتاح و... هستیم. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
فقاهت یعنی بررسی یک موضوع در پنج مرحله تفکر یک فقیه باید قدرت بررسی یک موضوع در پنج سطح را داشته باشد. اساسا فقاهت به معنای و اصول مورد نیاز برای در است. در واقع یک فقیه درباره باید بتواند در مخاطب خود ایجاد کند. البته قبل از آن فقیه باید براساس تشخیص دهد که مخاطب در چه درجه ظرفیتی قرار دارد... مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
زبان شارع، نه زبان امضاء است و نه زبان تأسیس زبان شارع، زبان انحلال در جهت است ، « » است. یعنی شارع مقدس ظرفیت‌های متفاوت را در یک جهت واحد -که ما از آن جهتِ واحد به توحید تعبیر می‌کنیم- منحل می‌کند. از جمله این است که می‌تواند بحث را با ظرفیت‌های مختلف آغاز کند؛ یعنی می‌تواند خود را در عمق‌های مختلف و راجع به طراحی و برنامه‌ریزی کند. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir
📢 👇🏼 برای بررسی _صدوری یک روایت به معنای تکاملی به ترتیب پنج مرحله زیر را طی می‌کنیم. اولین گام برای دستیابی به مجوز بررسی است. دومین گام است. آیا سند باید با محوریت خبر به معنای عرفی و جامعه شناسی معنا شود؟ و یا اینکه با علیه السلام است؟ سومین گام بررسی ساختار اتکاء به اشراف به صورت استظهاری و فقهی و متناسب با شرایط مخاطبین است. چهارمین گام بررسی شرایط زمانی و مکانی فقیه که مورد خدشه است پنجمین گام چگونگی استفاده از حدیث در ساختار ذکر شده در گام چهارم است. مدرسه تمدنی بینات @wsti_ir