#فقه_الامام
بر اساس معارف الهی، امام منشاء
۱.علم
۲.نظم
۳.خودکنترلی
۴.تزکیه و تربیت
۵.نفی سبیل
۶.تعیین شاخص و ارزیابی
۷.بیان حکیمانه
۸.معیشت
۹.مدیریت مبتنی بر علم و عدالت
و در یک جمله #امام_منشاء_هدایت است.
وَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ لِكُمَيْلِ بْنِ زِيَادٍ : يَا كُمَيْلُ ! لاَ تَأْخُذْ إِلاَّ عَنَّا تَكُنْ مِنَّا.
کتاب وسائل الشیعه/ج۲۷/ص۱۰۳
ای #کمیل، همهچیز را فقط از ما فرابگیر تا از ما و تحت ولایت و سرپرستی ما باشی.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
چگونه دید فقیه نسبت به کلمات وحی ارتقاء مییابد؟
در مدرسه تمدنی بینات تعاریف فقه
تقسیماتی مانند #فقه_فردی و #فقه_حکومتی و #فقه_سیاسی و یا #فقه_نظام ندارد.
آنچه که در فقه رقم خورده است این است که تعاریف مشهور فقاهت تکامل یافته است
و این #تکامل_معنایی هم دامنه دید و هم دامنه تصرف فقیه را کامل میکند
و دیگر این تقسیمات و تقسیمات مشابه رنگ میبازد.
به عنوان مثال با اضافه شدن اصل
"#بیان_مبتنی_بر_ظرفیت"
و تعریف استظهاری و فقهی "#مراتب_ظرفیت"
و همچنین استنباط "شاخصههای تشخیص هر مرتبه از ظرفیت" در مخاطب؛
فقیه اولین کارش این است که متن آیه و روایت را با قرائن لفظی و مقامی و سایر قرائن، در یک درجه ظرفیتی طبقهبندی کند.
مثلا به اشتباه از یک آیه و یا روایت مرتبط با درجه تدبر، برای مخاطب مرحله تعقل استفاده نکند.
اگر این اصل در #فقاهت رعایت شود هم دید فقیه به کلمات وحی ارتقاء مییابد
-و کلمات وحی را مثل هم نمیبیند-
و هم تصرف و #نفوذ_کلمه اش به دلیل رعایت #ظرفیت_مخاطب ارتقاء مییابد...
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
به عنوان مثال
۹ امر #زیرساخت_هدایت است
و تحقق سایر احکام و معارف وابسته به تحقق این امور ۹ گانه دانسته شده است.
مثلا بدون #تزکیه اساساً انتظار هدایت و فهم حکمتِ احکام و انجام خالصانه آنها ممتنع است و لذا فقیهی که به دنبال #اقامه است
باید برنامه پردازش تزکیه داشته باشد.
درباره باقی زیر ساخت های هدایت هم مسئله به این شکل است.
یعنی فقیه نظامی از ارتباط میان گزارههای دین در ذهنش به محوریت زیرساختهای هدایت شکل می گیرد
که این خودش مصداق بزرگی از #توسعه_دید_فقیه است.
این موضوع هم درک فقیه از مسئله نظام احکام و معارف را تکامل میدهد و هم قدرت تصرف او را.
👌آنچه در مدرسه تمدنی بینات در مسئله فقه تئوریزه شده است
در واقع بیان قواعدی است که دید فقیه نسبت به نقل را توسعه میدهد
و ظرفیت استضائه بیشتر فقیه به نقل را ممکن میسازد.
اعتقاد ما این است تا زمانی که فقاهت با ذرهبین تعاریفی مانند #معذریت و #منجزیت و #حقالطاعه و #امضائی_بودن_زبان_شارع و... داخل در دریای نقل میشود
پاسخگوئیش در حد #مسائل_مستحدثه باقی میماند
و نمیتواند مدیریت تحولات مرتبط با هدایت را فهم و عهدهدار شود.
با استظهار از وحی دهها اصل مانند
"بیان مبتنی بر تامل"
"بیان مبتنی بر مکث"
"بیان مبتنی بر منزلت"
"بیان مبتنی بر انفتاح" و .... تأسیس شده است
که نتیجه اش #تکامل_مسیر_تفقه است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
در مدرسه فقهی بینات خیلی از دوگانههای فعلی رنگ میبازد.
مثلا دیگر فقیه فقه را به فقه فردی و حکومتی تقسیم نمیکند و آنچه برایش مهم است،
#توسعه_هدایت است.
در مسئله هدایت هم گاهی امور زیر ساختی مانند تزکیه مطرح است و گاهی امور خرد و گاهی کسب اختیارات اجتماعی.
از هدایت به همه استلزاماتش منتقل میشویم و به همه حوزههای مرتبط ورود میکنیم.
این در حالی است که با تعاریف و اصول تفقه موجود اولا در تعریف ابواب جدید فقهی معرکه الاراء ایجاد شده است
و هم اینکه همه- تحقیقات- در مقام تعریف باقی ماندهاند
خروجی های حوزه در نظریهپردازی
محدود به #پاسخگوئی_به_شبهات است
و نه #مدیریت_جامعه . . .
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
نماز و روزه جزئی از #عوامل_تقویت_عقل هستند.
اینکه نماز و روزه را از #جنود_عقل بدانیم و کیفیت تأثیر آن بر تعقل را تبیین کنیم کجا؟
و اینکه نماز و روزه را اوامر و نواهی ( آن هم از جنس اوامر و نواهی مولا و عبد بدانیم ) کجا؟!
امام صادق علیه السلام در حدیث تبیین جنود عقل و جهل میفرمایند:
والصَّلاة و ضدُّها الاضاعه و الصوم و ضدُّه الافطار.
👌این حدیث در مقام تحلیل مسئله عقل است ولی از مفاهیم آن تحلیل برخی مسائل دیگر هم متولد میشود.
به عنوان مثال امام علیه السلام نماز را از جنود عقل میداند و در واقع میفرمایند که عقل بدون نماز کامل نمیشود.
همچنین روزه را از جنود عقل شمردهاند؛
که بدون آن عقل ناقص است.
بنابر ظهور این حدیث، افطار دائمی توسعه دهنده جهل است.
👌وقتی باب سوم #فقه_البیان را در استنباط به کار میگیریم
درک ما از شریعت و مناسکش ارتقاء مییابد.
اینکه نماز و روزه را از جنود عقل بدانیم و کیفیت تأثیر آن بر تعقل را تبیین کنیم کجا؟ و اینکه نماز و روزه را اوامر و نواهی (آن هم از جنس اوامر و نواهی مولا و عبد بدانیم)کجا؟!
👌تحلیل استظهاری و فقهی یک حکم، جزئی از #استنباط و البته زمینهساز پذیرش آن حکم است
که در #فقاهت_فعلی مغفول است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ایجاد_تحول_در_حوزههای_علمیه
چگونه در حوزههای علمیه تحول ایجاد کنیم؟
به اعتقاد ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود
نتیجه اش توسعه درک درباره #حوزه_علمیه_مطلوب خواهد بود.
پیشنهاد میکنیم دسته اول گفتگوها به فهم بیشتر #مفهوم_اقامه و #مفهوم_هدایت اختصاص یابد.
آیا مفهوم اقامه همان #مفهوم_تبلیغ است؟
و یا اینکه مفهوم اقامه اعم از تبلیغ است؟ بررسی این سؤال، بسیار راهگشا است.
بررسی استظهاری و فقهی به ما میگوید که #اقامه_دین و #هدایت_انسان
یک اَبَر کلید دارد و آن #تحریک_فکر افراد است.
برای #تحریک_فکر افراد هم باید چهار موضوع
۱.#مدیریت_خبر
۲.#مدیریت_تضارب
۳.#مدیریت_مکتوبات
۴.#مدیریت_نمونهسازی را جدی بگیریم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ایجاد_تحول_در_حوزههای_علمیه
چگونه در حوزههای علمیه تحول ایجاد کنیم؟
به اعتقاد ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود
نتیجه اش توسعه درک درباره #حوزه_علمیه_مطلوب خواهد بود.
پیشنهاد میکنیم دسته دوم گفتگوها را در #شناسائی_بدعتها و حوزه های مبتلا به #ضلالت در عصر حاضر متمرکز کنیم.
طلبه ها باید درک دقیقی از #ضلالتهای_عصر خود داشته باشند.
آشنا کردن طلاب با #نقشه_دقیق_ضلالتها در حکم #هدایت_تحصیلی است
و تدریس و مباحثه را در حوزه جهتدار میکند.
در #نقشه_الگوی_پیشرفت_اسلامی
حدود ۱۰۰ مسئله مبتلا به ضلالت در عصر حاضر را شناسائی کردهایم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#ایجاد_تحول_در_حوزههای_علمیه
چگونه در حوزههای علمیه تحول ایجاد کنیم؟
به اعتقاد ما اگر سه دسته گفتگو در مدارس علمیه بیشتر شود
نتیجه اش توسعه درک درباره #حوزه_علمیه_مطلوب خواهد بود.
پیشنهاد میکنیم دسته سوم گفتگوهای مورد نیاز برای تحول در حوزههای علمیه
گفتگو درباره #میزان_کارآمدی_قواعد_اجتهاد_فعلی در استنباطهای مورد نیاز باشد.
به عنوان مثال اگر ما به مجموعه اصول لفظیه(اصول مرادیه) شامل
أصالة الحقیقة
أصالة عدم التقدیر
أصالة العموم
أصالة الإطلاق
أصالة الظهور
أصالة التطابق بین الإرادة الاستعمالیّة و الإرادة الجدیّة
أصالة الجدّ و عدم الهزل
أصالة عدم التقیّة و التوریة
أصالة عدم الاشتراک
أصالة عدم النقل
أصالة عدم الاستخدام و... اکتفاء کنیم
آیا میتوانیم برای حل مسائل مطرح شده در سطح دوم گفتگوها راه حل پیدا کنیم؟
ما در مدرسه تمدنی بینات در مباحث #فقه_البیان گفتهایم که برای #تحریک_فکر
که عامل اصلی #اقامه و #هدایت است
نیازمند قواعد دیگری مانند به کارگیری
۱.بیان مبتنی بر ظرفیت
۲.بیان مبتنی بر تأمل
۳.بیان مبتنی بر مکث
۴.بیان مبتنی بر نظام مقایسه
۵.بیان مبتنی بر رفق
۶.بیان مبتنی بر منزلت
۷.بیان مبتنی بر انفتاح
و... هستیم.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
#تعریف_فقاهت
فقاهت یعنی بررسی یک موضوع در پنج مرحله تفکر
یک فقیه باید قدرت بررسی یک موضوع در پنج سطح را داشته باشد.
اساسا فقاهت به معنای #استنباط_قواعد و اصول مورد نیاز برای #تحریک_فکر در #مراحل_پنجگانه_تفکر است.
در واقع یک فقیه درباره #مفهوم_خانواده
باید بتواند در مخاطب خود
#تأمل
#تعقل
#تدبر
#تجرب
#تفقه
ایجاد کند.
البته قبل از آن فقیه باید براساس
#قواعد_تشخیص_ظرفیت
تشخیص دهد که مخاطب در چه درجه ظرفیتی قرار دارد...
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
زبان شارع، نه زبان امضاء است و نه زبان تأسیس
زبان شارع، زبان انحلال #ظرفیتهای_متفاوت در جهت #توحید است
#زبان_شارع، « #زبان_انحلال » است.
یعنی شارع مقدس ظرفیتهای متفاوت را در یک جهت واحد -که ما از آن جهتِ واحد به توحید تعبیر میکنیم- منحل میکند.
از جمله #علامتهای_فقیه این است که میتواند بحث را با ظرفیتهای مختلف آغاز کند؛
یعنی میتواند #نقطه_شروع_بحث خود را در عمقهای مختلف و راجع به #ظرفیتهای_مختلف طراحی و برنامهریزی کند.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #مراحل_اعتبارسنجی_حدیث 👇🏼
برای بررسی #وثوق _صدوری یک روایت به معنای تکاملی به ترتیب پنج مرحله زیر را طی میکنیم.
اولین گام
#بررسی_مصدر_روایت برای دستیابی به مجوز بررسی است.
دومین گام
#بررسی_معنای_سند است.
آیا سند باید با محوریت خبر به معنای عرفی و جامعه شناسی معنا شود؟
و یا اینکه #سند_بخشی_از_ساختار_گسترش_هدایت با #مدیریت_امام علیه السلام است؟
سومین گام
بررسی ساختار اتکاء به اشراف
به صورت استظهاری و فقهی و متناسب با شرایط مخاطبین است.
چهارمین گام
بررسی شرایط زمانی و مکانی فقیه که مورد خدشه است
پنجمین گام
چگونگی استفاده از حدیث در ساختار ذکر شده در گام چهارم است.
مدرسه تمدنی بینات
@wsti_ir
📢 #آیا_نظریات_حاکم_بر_قوانین_کشور_مصداق_هدایت_است؟
#مباحثات_مدرسه_بینات درباره #اسناد_بینالمللی بررسی ۱۲ سؤال و پاسخهای مرتبط است.
#شورای_نگهبان و همه کسانی که به فکر نگهبانی قویتر از نظام اسلامی هستند؛
میتوانند #نظام_مقایسه میان
"نظریات حاکم بر قوانین" و
"نظریات بخشی الگوی پیشرفت اسلامی"
را در برنامههای خود بگنجانند....
چرا شورای نگهبان و دلسوزان انقلاب، به نظریات حاکم بر #قوانین_کشور توجه ندارند
و آنها را از حیث تطابق با اسلام بررسی نمیکنند.
الان نظریات فراوانی همچون
#شاخصه_توسعه_انسانی
(Human Development Index)
و
شاخصههای wdi
و
نماگرهائی مانند #تولید_ناخالصی_داخلی (GDP)
و
نظریه بهبود فضای کسبوکار
و مجموعه نظریات مطرح در #سند_توسعه_پایدار۲۰۳۰
علی الخصوص دیدگاههای معیوب بخش سلامت
و....
مبنای تقنین و برنامهریزی کشور است.
پرسش اصلی این است که آیا این نظریات #مصداق_هدایت و #رشد است
و یا اینکه مصداق ضلالت و التقاط ؟
اگر مصداق التقاط است
چرا با گسترش آن در میان مدیران و نخبگان با روش #نظام_مقایسه مقابله نمیکنیم؟!
#قانون_اساسی در بخش تبیین #شیوه_حکومت_در_اسلام
#مقابله_با_افکار بیگانه و طاغوتی
را جزء انقلاب اسلامی میداند
ولی مبنای تصمیم سازی در دولت، مجلس و برخی نهادهای دیگر همان نظریات بیگانه و طاغوتی #توسعه_غربی است.
🔆 مدرسه تمدنی بینات
https://eitaa.com/joinchat/4163108901C5532d19dd5