eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
288 دنبال‌کننده
99 عکس
2 ویدیو
42 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
3️⃣3️⃣1️⃣ 4️⃣3️⃣ ❇️ اگر در نماز شک کردی تشهد یا سجده را انجام دادی یا نه و هنوز به ایستادن نرسیدی (نهوض) نظر مشهور به خلاف صاحب عروه این است که باید برگشت و تشهد را انجام داد، چون این حرکت نهوضی "دخلت فی غیره" نیست و نمی شود قاعده تجاوز جاری کرد. بله هر وقت قیام صورت گرفت (به طور کامل) یکی از اجزاء نماز است. ✅ دلیل: ما باشیم و صدر روایت بله ما هم نظرمان با شما موافق می‌شد، می‌گفتیم نهوض هم به حکم این است که داخل در غیر شده، و لکن ادامه روایت ما را از این نظر منصرف می‌کند. 🔶 محقق نائینی رحمة الله علیه فرموده اند (مرحوم آقای شاهرودی رحمة الله علیه از ایشان نقل کرده اند): علیرغم این که روایت غیر را فرموده و معنای عام دارد، اما امام مثال هایی آورده که مثلا شما در رکوع هستی و شک کنی در قرائت یا در سجود هستی و شک کنی در رکوع، یا در تشهد هستی و شک کنی در سجود، یا در سلام هستی و شک کنی در تشهد، به این‌ها اعتنا نکن. ⬅️ از این کثرت مثال‌ها که همه‌اش اجزاء کامل و اصلی نماز را گفته نه مقدمات را مثل نهوض و هوی، معلوم است که منظور از غیر هر غیری نیست. لذا می‌گوییم روایت اولش دلالت دارد اما به قرینه ذیلش ما می‌گوییم مخصوص اجزاء رئیسه است نه هر جزیی. بنابراین مقدمه جزء نیست لذا قاعده تجاوز جاری نمی‌شود. 🔴 اشکال: حضرت مثال زده، حالا از کجا شما می گویید فقط این‌ها هستند. 🟡 جواب: یک قانون داریم در اصول که اگر شک در وجود قرینه داریم اصل عدم قرینه است. و اگر شک در قرینیت موجود داریم یعنی یک چیزی هست و شک داریم قرینه هست یا نه؟ در این جا موجب اجمال می‌شود. مجمل که شد قاعده تجاوز برخلاف اصل است. اصل الاشتغال الیقینی یستدعی الفراغ الیقینی. قاعده تجاوز یک ارفاقی است و هر جایی که شک در ارفاق داشته باشیم وظیفه‌مان است که به قاعده اصلی برگردیم. 📚 برگرفته از نشست علمی آیت الله شاهرودی (20 اردیبهشت 1402) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
4️⃣3️⃣1️⃣ 1️⃣3️⃣ ❇️مبتدا و خبر 🔶گفته شد که گاهی هر دو اسم صلاحیت مبتدا واقع شدن را دارند و در این صورت نیاز به ملاک داریم و حکم می شود به ابتداییت اسم مقدم. 1️⃣ اوّلين قسم در این صورت است كه هردو معرفه باشند. (نظر مشهور) ولو رتبه معارف فرق داشته باشد. 🔷 توضیح رتبه معارف: 1️⃣ ضمير 2️⃣ علم 3️⃣ اسم اشاره 4️⃣ موصول 5️⃣ اسم محلّى به الف و لام ⬅️ بايد توجه داشت كه مضاف به هركدام از اينها، حكم همان قسم را دارد به غير از مضاف به ضمير كه در حكم علم و در رتبه دوّم است، مگر اينكه آن اسم مضاف به ضمير، مصدر باشد كه در اين صورت در حكم ضمير است. 🔶 قول دوم: جايز و صحيح است هركدام را مبتدا و خبر فرض كرد. ⬅️ دليل اين قائل اين است كه اختلاف در رتبه معارف موجب ترجيح اسمى براى مبتدا شدن بر اسم ديگرى نمى‌شود بلكه براى مبتدا قرار گرفتن، تنها معرفه بودن كفايت مى‌كند. 🔷 قول سوم (فخر رازى‌): اگر در اين نوع از جملات اسميه، اسم مشتقى بود، آن اسم مشتق خبر خواهد بود هرچند مقدّم باشد، مانند: «القائم زيد» كه «القائم» خبر مقدم و «زيد» مبتداى مؤخّر است. ⬅️ دليل: همواره اسمهاى مشتق حمل بر ذوات مى‌شوند و چون در جمله اسميه همواره خبر، محمول واقع مى‌شود بنابراين اسمهاى مشتق خبر هستند هرچند مقدّم باشند و لكن اگر هردو جامد بودند، مانند: «زيد هذا» مثل قول اوّل اسم مقدّم مبتداست. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 4️⃣2️⃣ بیست و چهارمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع ماهیت پول 🎤با استفاده از محضر آیت الله نظری شاهرودی 🗓 زمان: چهارشنبه 3 آبان 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
با سلام 🖌 لطفاً با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به بیست و چهارمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد نظری شاهرودی) شرکت فرمایید 👇 https://formafzar.com/form/ql731
صوت نشست علمی استاد نظری شاهرودی 👇👇👇👇👇
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
متن پیاده شده نشست علمی استاد نظری شاهرودی 👇👇👇👇👇
5️⃣3️⃣1️⃣ 1️⃣3️⃣ ❇️ سؤال: آیا وجود راویان ضعیف یا مجهول در طریق شیخ طوسی به کتب حسین بن سعید و در طریق نجاشی به دیگر کتابها به اعتبار احادیث ضرر می زند؟ ✅ واقعیت این است که ضرري نمی رساند. قدماي ما حضور راویان ضعیف و مجهول در انتقال آثار حدیثی پیشینیان را مضر نمی دانستند. ⬅️ اکثر راویان صاحب اثر ما ناقل آثار دیگران هم هستند. ◀️ وقتی محمدبن ابی عمیر بعنوان یک مدخل در فهرست نجاشی آمده یک راوي صاحب اثر است. کتابهایی هم به او نسبت داده میشود. 🔶 در عین حال که یک صاحب اثر است در انتقال آثار دیگران هم نقش دارد. 👈 به عنوان مثال بنده در ارائه مطالب رجالی میتوانم دو نقش داشته باشم: 1️⃣ بیان دیدگاههاي علمی خودم. 2️⃣ بیان دیدگاه و تقریر مباحث استادم. این دو نقش کاملاً از هم قابل تفکیک است. 🟡 ابن ابی عمیر خودش 94 کتاب دارد اما در انتقال صدها کتاب از کتب اصحاب ما هم نقش داشته است. 👈 حیثیتی که بر اساس آن ابن ابی عمیر توثیق می شود ناظر به حیثیت صاحب اثر بودنش است. 👈 حیثیتی که بر اساس آن محمد بن سنان تضعیف می شود ناظر به حیثیت صاحب اثر بودنش است. 🔷 لذا راوي اگر توثیق یا تضعیف می شود به اعتبار آثار خودش است. 🔶 توجه به نقش آفرینی، عدم تسري احکام رجالی را به نقش طریقی در پی دارد. اگر سهل بن زیاد طریق به کتاب ابن ابی نصر است، ضعف او به اعتبار کتاب ضرري نمیرساند. 📚برگرفته از دروس استاد حسینی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
6️⃣3️⃣1️⃣ 5️⃣3️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه ⬅️ علم اصول، علم به عناصر مشترك در عمل استنباط حكم شرعى است. ⬅️ ملاك اصولى بودن هر مسئله آن است كه بتواند در طريق استنباط هر حكم شرعى واقع شود. و به اصطلاح مشترك باشد و با اين قيد تعريف جامع و مانع مى ‏گردد. ⬅️ براى هر علمى موضوع واحدى است كه جامع ميان موضوعات مسائل است. بنابراين موضوع علم اصول، ادله مشترك در استنباط حكم شرعى است. ⬅️ بحث اصولى در هر مسئله متوجه اثبات دليل بودن دليل يا نفى آن است. ⬅️ فايده علم اصول شناخت عناصر مشترك است. همچنان كه علم منطق، قواعد كلى استدلال را آموزش مى ‏دهد، علم اصول نيز قواعد كلى استنباط را مى ‏آموزد، پس علم اصول، منطق فقه است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
7️⃣3️⃣1️⃣ 5️⃣3️⃣ ❇️ ماهیت پول ✅ پول یک مالی است که با همه مال‌های دیگر تفاوت دارد. 1️⃣ فرق اول: تفاوت در ماهیتش است و ماهیتش یک ماهیتی است که با ماهیت مال‌های دیگر فرق دارد. ⬅️ از این جهت فرق دارد که پول یک مالی است که مالیتش در دست دولت و حکومت است ولی مال‌های دیگر ممکن است مالیت‌شان در دست حکومت نباشد. 👈 مثلاً عبای من مال است، مال حکومت می‌خواهد باشد می‌خواهد نباشد، این عبای من مال است و برای خودش بازار دارد. 🟡 ولی پول دست حکومت است، امروز می‌گوید که این اسکناس مال است، پول است، فردا می‌گوید این را لغو کردم. مالیت آن از بین می‌رود، مال حکومتی است. 🟢 خلاصه‌ اینکه پول مال حکومت است. 📚 برگرفته از نشست علمی آیت الله نظری شاهرودی (3 آبان 1402) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
8️⃣3️⃣1️⃣ 2️⃣3️⃣ ❇️ گفته شد که گاهی هر دو اسم صلاحیت مبتدا واقع شدن را دارند و در این صورت نیاز به ملاک داریم و سه قول بیان شد ✅ نظر ابن هشام: ملاك مبتدا بودن اسم در اين صورت، دو چيز مى‌تواند باشد: 1️⃣ أعرف بودن اسم هرچند مؤخر باشد، بايد توجه داشت كه اين ملاك در صورتى است كه مخاطب به هردوى مبتدا و خبر جاهل باشد، (با توجه به ملاک دوم، این معلوم می شود) به عنوان مثال نداند كه «زيد» و «الفاضل» وجود دارد كه در اين صورت در جمله‌اى كه براى تفهيم او بيان مى‌شود اسم أعرف هرچند مؤخّر نيز باشد، مبتداست. 2️⃣ معلوميّت نزد مخاطب هرچند كه أعرف نباشد و مؤخّر باشد، مانند قول شما در جواب مخاطبى كه قبلا سؤال كرده است: «من القائم؟» كه او مى‌داند فردى قائم است و لكن نمى‌داند او كيست و شما در جواب به آن سؤال، آنچه را كه مخاطب مى‌داند مبتدا، و آنچه را كه نمى‌داند خبر قرار مى‌دهيد و اگر بگوئيد: «زيد القائم» در اين صورت «زيد» خبر مقدّم و «القائم» مبتداى مؤخّر است. 👈 البته اگر مخاطب هردو اسم را مى‌شناسد مثلا مى‌داند «زيد» در جهان وجود دارد و «القائم» هم در دنيا واقع است لكن نمى‌داند كه آيا «القائم» همان «زيد» است يا خير، يعنى تنها نسبت بين «زيد» و «قائم» را نمى‌داند كه آيا موجبه و يا سالبه است، در اين صورت اسم مقدّم در آن مبتدا مى‌باشد. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 5️⃣2️⃣ بیست و پنجمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع تورم و آثار آن 🎤با استفاده از محضر آیت الله نظری شاهرودی 🗓 زمان: چهارشنبه 17 آبان 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت نشست علمی استاد نظری شاهرودی جلسه دوم
9️⃣3️⃣1️⃣ 2️⃣3️⃣ ❇️ فرق بین علم رجـال و درایه و علم تراجم 👈 این سه علم مشـابه هم هسـتند و بایـد تفاوت بین آنها مشـخص شود زیرا در بسـیاري موارد با هم اشتباه می شوند. ✅ به طور کلی تمایزي که ما بین علوم می گذارنـد به چنـد گونه است. بعضـی تمایز علوم را به تمایز موضوعات آن می داننـد و بعضـی به تمایز محمولات و بعضـی مانندمحقق خراسانی به تفاوت غرض که البته طبق تحقیقی که انجام شده است چیزي غیر از تفاوت موضوع و محمول نیست. 👈 فرق بین علم رجـال و درایه و تراجم ممکن است در اختلاف موضوعی باشـد ⬅️ به اینگونه که موضوع در علم رجال، محـدث است (مثلا در رجـال از زراره بحث می شـود که اخبـاري که از او نقـل می شود چه حکمی دارد.) ⬅️ ولی موضوع در علم درایه حدیث است (حدیث ضـعیف و صحیح) ⬅️ ولی در علم تراجم به خصوص محدث کاري ندارد بلکه به شخصیت ها کار دارد چه محدث باشـند یا نه. 🔶 واضح است که گاه چیزي در علم رجال قابل طرح است ولی در علم تراجم نیست مثلا شخصیتی است که درسـند یک حـدیث وارد شـده است که حـدیث مزبور هم محتواي مهمی ندارد مثلا در مورد یک مسأله اسـتحبابی جزئی است. آن شخصـیت را در علم رجال بحث می کنند ولی چون شخصـیت مهمی نیست و مضمون حدیث هم به گونه اي نیست که حکم مهمی را در بر داشته باشد، از آن فرد در علم تراجم بحث نمی شود. 🔷 تفاوت موضوعی بین این علوم لازم نیست به نحو تباین باشد بلکه می توان به شـکل عموم و خصوص من وجه و یا حتی مطلق باشد. 📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0️⃣4️⃣1️⃣ 6️⃣3️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه 🔶 حكم شرعى عبارت است از قانونى كه از سوى خداوند براى تنظيم و توجيه حيات انسان مقرر شده است. 🔷 احكام شرعى بر دو قسمند: احكام تكليفى و احكام وضعى. 🔶 گاه حكم تكليفى جعل مى ‏شود و حكم وضعى از آن انتزاع مى ‏شود و گاه حكم وضعى جعل مى ‏شود و حكم تكليفى برآن بار مى ‏شود. 🔷 حكم شرعى همان اعتبار شارع است كه مسبوق به وجود ملاك و اراده است و اين دو را در اصطلاح «مبادى حكم شرعى» گويند. 🔶 اباحه بر دو قسم است: اباحه به معناى اعم كه در مقابل وجوب و حرمت است و اباحه به معناى اخص كه قسيم احكام چهارگانه ديگر است. 🔷 ملاك اباحه دوگونه تصور مى ‏شود: لا اقتضايى و اقتضايى. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
1️⃣4️⃣1️⃣ 6️⃣3️⃣ ❇️ ماهیت پول ✅ پول یک مالی است که با همه مال‌های دیگر تفاوت دارد. 1️⃣ فرق اول گذشت 2️⃣ فرق دوم: اموال معمولی دیگر (غیر از پول) دو ارزش دارد؛ یک ارزش مصرفی دارد، یک ارزش مبادله‌ای دارد. مثلا پیراهن ارزش مصرفی‌اش پوشیدن آن جهت شرکت در مهمانی است. (رفع نیاز) و ارزش مبادله ای آن به این است که هر وقت لازم شد می شود این پیراهن را فروخت. 👈 بنابراین کالاهای دیگر (غیر از پول) ارزش مصرفی‌شان با ارزش مبادله‌ای‌شان فرق دارد و دو ارزش است. یک ارزش مصرفی دارد و یک ارزش مبادله‌ای. 🟡 البته اگر چیزی ارزش مصرفی نداشته باشد مقتضی برای ارزش مبادله‌ای را ندارد. خیلی چیزها هستند که ارزش مصرفی دارند ولی مقتضی برای ارزش مبادله‌ای ندارند. 👈 مثلاً هوا ارزش مصرفی دارد بی‌نهایت، اما ارزش مبادله‌ای نه. پس ببینید ارزش مصرفی زمینه می‌شود، مقتضی می‌شود برای این که ارزش مبادله‌ای پیدا بشود. 📚 برگرفته از نشست علمی آیت الله نظری شاهرودی (3 آبان 1402) 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
2️⃣4️⃣1️⃣ 3️⃣3️⃣ ❇️مبتدا و خبر 🔶گفته شد که گاهی هر دو اسم صلاحیت مبتدا واقع شدن را دارند و در این صورت نیاز به ملاک داریم و حکم می شود به ابتداییت اسم مقدم. 1️⃣ اوّلين قسم با اختلافات گذشت 2️⃣ دوّمين قسم از مواضع سه‌گانه‌اى كه حكم به ابتدائيت اسم مقدّم مى‌شود جايى است كه هردو اسم، نكره باشند و در ضمن صلاحيت مبتدا شدن‌ براى هردو وجود داشته باشد 👈 در اين صورت در آن جمله اسم مقدّم، مبتدا مى‌شود، مانند: «أفضل منك أفضل منّي» كه اسم تفضيل به واسطه عمل‌كردن بر محل مجرور- البته به واسطه جارّ- تخصيص خورده و از نكره محضه بودن خارج شده است. 🔶 نكته: امورى كه باعث مى‌شوند اسم نكره، صلاحيت مبتدا شدن را دارا گردد همگى آنها نكره را از حالت ابهام شديد خارج كرده و مقدارى از آن ابهام مى‌كاهند و اسم نكره را به معرفه نزديك مى‌نمايند. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند 6️⃣2️⃣ بیست و ششمین جلسه از سلسله نشست های علمی ☑️ با موضوع تنافی بین حجیت ذاتی قطع و تجری 🎤با استفاده از محضر حجه الاسلام و المسلمین جلالیان 🗓 زمان: چهارشنبه 01 آذر 1402 🕐 ساعت 11 حضوری و مجازی 🌎 مکان خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) 💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
توضیحات استاد جلالیان برای جلسه فردا و مطالعه بیشتر طلاب شیخ انصاری در ابتدای کتاب قطع میفرماید که قطع طریقی اعتباری غیر جعلی و وجوب متابعتی عقلی دارد که قابل اثبات یا نفی توسط شارع نیست به دلیل اشکالات عدیده ای که مطرح میشود در ادامه میفرماید حجت اصولی هم نیست به دلیل عدم توسیط در اثبات حکم متعلق قطع لکن یکی از اشکالاتی که به این نظریه وارد میشود بحث قطع مخالف واقع در ظرف مخالفت است (تجری) از یک طرف مخالفت با حجت ، فرد را مستحق عقاب میکند از طرفی عدم‌مطابقت با واقع شخص را گناهکار نمیکند حال سوال این است که چگونه با مبنای شیخ مساله را حل کنیم از مبنا رفع ید کنیم‌ یا قائل به استحقاق عقاب شویم دو نکته قابل اهمیت و توجه است اول حرمت شرعی یا خروج از بحث هست یا نیست دوم راه حلی غیر از رفع ید از مبنا یا اثبات حرمت از راه شرع وجود دارد یا خیر؟؟
قابل توجه طلاب محترم با توجه به سفر ناگهانی جناب استاد جلالیان جلسه نشست علمی فردا چهارشنبه برگزار نمی شود
❇️ لوح پژوهشی «جواهر» به ایستگاه شانزدهم رسید 🔊🔊 🟡 در این شماره 5️⃣ مطلب فقهی، اصولی، نکته ناب، احکام و اخلاق چاپ شده است. 📚 مطلب فقهی در مورد واکاوی شرط عقل در شروط متعاقدین است که به کوشش آقای محمدرضا عیسوی (طلبه درس خارج) و برگرفته از درسهای آیت الله شب زنده دار است که قسمت دوم آن دراین شماره آماده است. قسمت اول در قالب سه فصل در لوح شماره 15 بیان شد فصل اول در مورد مراد از عقل بود و فصل دوم در مورد اینکه آیا این شرط لازم است؟ و فصل سوم در مورد اقوال در این مساله بود. و در این شماره فصل چهارم آمده که ادله در این مساله گفته شده که شش دلیل بیان شده است. 📙 مطلب اصولی در مورد اصطلاحات سه گانه در فعلیت حکم است که به کوشش آقای محمدحسین زهیری (طلبه پایه دهم) و برگرفته از درسهای آیت الله شهیدی است که در قسمت اول دو اصطلاح مرحوم آخوند و مرحوم نائینی مورد بررسی قرار گرفته است. 📓 در قسمت نکته ناب آقای حسین کریمی (طلبه درس خارج) بیانات آیت الله شب زنده دار را جمع آوری کرده که در مورد ضرورت انس با روایات و خاصه کتاب وسائل الشیعه است که باید در مقطع سطح به عنوان کتاب درسی در حوزه های علمیه قرار گیرد. 📘 در بخش احکام مساله جلوتر از قبور معصومین (علیهم السلام) نماز خواندن مورد بحث قرار گرفته و اقوال مراجع عظام تقلید آورده شده. 📒 در قسمت اخلاق هم خاطره جالب از مرحوم آیت الله تبریزی به کوشش آقای مجید خوشه چرخ(طلبه پایه دهم) نقل شده است.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شماره شانزدهم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت عالی)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شماره شانزدهم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت متوسط)