🔈🔈 قابل توجه طلاب محترم
✅ به اطلاع میرساند جلسهای با موضوع آموزش #تقریر_نویسی در نظر گرفته شده است.
❇️ حضور در این جلسه برای طلاب #پایه_هفت ضروری و برای سایر طلاب به صورت اختیاری میباشد.
👈 این برنامه فرصتی است تا با آشنایی بیشتر با مهارتهای نویسندگی و تقریر، توانمندیهای علمی و عملی خود را ارتقا دهید.
👈 امیدواریم با حضور فعال و بهرهگیری از این آموزهها، شاهد پیشرفت روزافزون شما عزیزان باشیم.
🗓 زمان؛ دوشنبه 15 بهمن
🕚 ساعت 11
(طلابی که در این ساعت کلاس انس دارند می توانند به جای آن در این جلسه شرکت کنند)
🌎 مکان؛ حسینیه مدرسه
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #تقریر_نویسی
#نکات_علمی 3️⃣1️⃣2️⃣
#نکات_فقهی 4️⃣5️⃣
#فقه_شناسی 5️⃣1️⃣
✅تقسیم مسائل فقه
🔶 بهترین پیشنهاد، پیشـنهاد شـهید صدر(رحمه ﷲ) است که در رساله جدیده ایشان (الفتاوي الواضـحه) که قـالبی براي رسـاله نویسـی سـاده و قابـل فهم ارائه داده و تنظیم کرده است و در حقیقت مسائـل موجود در جلـد اول منهاج الصالحین - عبادات - را با بیان ساده تري و با ادبیات بهتر و روان تري بیان کردند.
🔷 ایشـان در این رسـاله دو مقـدمه یـک خـاتمه اضـافه کرده انـد یکی در اصول دین که بحث بسـیار جالب و جدیـدي بود که مستقلا نیز چاپ شده است به عنوان (المرسل و الرسول و الرساله) و یک مقدمه هم براي ابواب فقهی زده اند و یک خاتمه هم در فلسـفه عبـادات و آثـار فردي و اجتمـاعی آن در زنـدگی انسان اضافه کرده انـد که آن هم نیز مسـتقلاً چاپ شـده است.
👈 درمقدمه دوم به جهاتی از قبیل وجوب اجتهاد یا تقلید و تاریخ آن و ضرورت و نیاز رساله هاي عملیه به تدوین و مهندسی جدید اشاره کرده انـد و به این مناسـبت یک بحثی دارنـد به عنوان تقسـیم بنـدي که فرمودند ما پیشـنهاد می کنیم که مسائل فقهی و احکـام شـرعی در رسـاله هـاي علمیـه بر اسـاس آن تقسـیم بنـدي شـود کـه ایـن تقسـیم بنـدي همچـون تقسـیم بنـدي مرحـوم محقـق(رحمـه اﷲ)چهارگـانه اسـت ولی فرق هـاي اساسـی بـا آن دارد.
📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #فقه #آیت_الله_سید_محمود_شاهرودی
قابل توجه طلاب گرامی🔈🔈
✅ با توجه به اهمیت ارزیابی علمی و بهبود مستمر سطح تحصیلی، مقرر شده است که در هر ماه یک ارزیابی از تقریرات شما در دروس فقه و اصول انجام شود. در این ارزیابی، تقریرات هر طلبه در یک درس فقه و یک درس اصول مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
❇️ ملاکهای ارزیابی و چگونگی نمرهدهی در همین کانال قرار داده می شود. برای بهرهبرداری بهتر از این فرصت و کسب نمرهی مطلوب، از شما درخواست میشود که محدوده مورد نظر خود (حدود 4 تا 5 صفحه با رعایت نکات آییننامه) را جهت ارزیابی به آیدی مسئول محترم پژوهش @Pazhuhesh_Aleyasin ارسال نمایید.
🔴 در صورتی که محدودهی مورد نظر را خودتان ارسال نکنید، بخشی از محدودهی ارسالی به معاونت پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شده و برای استاد مربوطه ارسال خواهد شد. (که احتمالا خالی از شرایط مطلوب تقریر باشد و منجر به نمره پایین تر می شود)
👈 لطفاً جهت ارزیابی ماه بهمن، متن مورد نظر خود را تا 20 بهمن برای واحد پژوهش ارسال نمایید.
┈┈••••✾•🌹🌹🌹•✾•••┈┈•
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین
#پله_پله_تا_اجتهاد
#ارزیابی_ماه_بهمن
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
جلسه آموزش تقریر.MP3
20.9M
صوت جلسه آموزش تقریر نویسی
و تبیین آیین نامه و ارزیابی تقریرات
🔰عرض سلام و ادب خدمت طلاب عزیز
موسسه امام حسن عسکری علیه السلام و دبیرخانه شوراهای فکری مدارس مرکز فقهی امام خمینی «قدّس سرّه»، در جهت تکمیل مباحث علمی و فکری خود، از شما طلاب محترم دعوت به همکاری مینماید.
💠موضوع همکاری:
هر آنچه که به تعلیم و تربیت طلبه مربوط میباشد. این موضوع شامل جنبههای گوناگون از جمله علمی و فکری، اخلاق و تهذیب، بصیرت و آگاهی، مهارتها و فنون است که طلاب در مقاطع مختلف (مقدمات، سطح عالی، خارج، خارج تخصصی) نیازمند رشد و توسعه آنها هستند. ترسیم هر یک از این ابعاد و نحوه آموزش آنها نیازمند جهاد علمی و فکری است.
🔷نحوه همکاری:
این طرح جایگزین برنامه مقالهنویسی مدرسه خواهد شد و بر اساس ضوابط آن، همکاریها تعریف میشود. از طلابی که تمایل به همراهی در این طرح دارند، درخواست میشود که به معاون محترم پژوهش مدرسه حاج آقای عیسوی اطلاع دهند.
شایان ذکر است که زحمات و تلاشهای شما عزیزان در این مسیر، نقشی تاثیرگذار در روند تحصیلی طلاب مدرسه خواهد داشت.
منتظر همراهی شما در این مسیر علمی و فکری هستیم.
┈┈••••✾•🌹🌹🌹•✾•••┈┈•
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین
#پله_پله_تا_اجتهاد
#دعوت_به_همکاری
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
#نکات_علمی 4️⃣1️⃣2️⃣
#ادبیات_عرب 1️⃣5️⃣
❇️ اقسام حال
✅ دو تقسیم برای حال بیان شد
3️⃣ تقسیم سوم: به اعتبار زمان وجود آن و مقایسه آن با زمان عامل خود است، که در این صورت به سه قسم تقسیم می شود:
1️⃣ حال مقارنه: زمان تحقق و وجود حال، مقارن با زمان وجود عامل آن است، که در استعمالات غالبا حال از این قسم است، مانند این آیه شریفه «هذا بعلی شیخا».
👈 شاهد: در حال مقارنه بودن «بعلی» از «شیخا» می باشد که زمان حال-زمان پیري -مقارن زمان عامل آن است که «هذا» است. «هذا» می تواند عامل حال باشد زیرا متضمن معناي«انبّه» و «اشیر إلیه» است.
🟡 نکته: قابل ذکر است که اصل در حال، مقارنه بودن است.
2️⃣ حال مقدّره: حالی است که زمان تحقق حال موخّر و مستقبل از زمان تحقق وجود عامل حال است. مانند «مررت برجل معه صقر صائدا به غدا». در این مثال « صائدا » حال از « رجل » است لکن زمان این حال به قرینۀ ظرف زمانی آن «غدا» آینده است در حالیکه زمان عامل حال که «مررت» است ماضی است.
👈 باید دانست که در حال مقدّره، براي بیان معناي کلام،حال به تقدیر « مریدا » یا « مقدّرا » برده می شود. (برای تطابق با اصل در حال که مقارنه بودن است نه معنای واقعی آن)
3️⃣ حال محکیه: حالی است که زمان تحقّق حال قبل از زمان تحقق عامل حال باشد، مانند «جاء زید الیوم راکبا أمس» که زمان تحقق «راکبا» دیروز بوده و زمان تحقق عامل حال «جاء» ساعات گذشته امروز بوده است.
🔶 نکته: باید دانست که بعضی از علما گفته اند: ملاك تقسیم زمانی حال، نسبت آن با زمان عامل خود نیست بلکه نسبت آن با زمان تکلّم است. این ملاک باعث تداخل اقسام در یکدیگر می شود و توجیه مناسبی نیست.
📕 مغنی باب رابع
📚 برگرفته از شرح استاد صفایی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
قابل توجه طلاب گرامی🔈🔈
✅ با توجه به اهمیت ارزیابی علمی و بهبود مستمر سطح تحصیلی، مقرر شده است که در هر ماه یک ارزیابی از تقریرات شما در دروس فقه و اصول انجام شود. در این ارزیابی، تقریرات هر طلبه در یک درس فقه و یک درس اصول مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
❇️ ملاکهای ارزیابی و چگونگی نمرهدهی در همین کانال قرار داده می شود. برای بهرهبرداری بهتر از این فرصت و کسب نمرهی مطلوب، از شما درخواست میشود که محدوده مورد نظر خود (حدود 4 تا 5 صفحه با رعایت نکات آییننامه) را جهت ارزیابی به آیدی مسئول محترم پژوهش @Pazhuhesh_Aleyasin ارسال نمایید.
🔴 در صورتی که محدودهی مورد نظر را خودتان ارسال نکنید، بخشی از محدودهی ارسالی به معاونت پژوهش به صورت تصادفی انتخاب شده و برای استاد مربوطه ارسال خواهد شد. (که احتمالا خالی از شرایط مطلوب تقریر باشد و منجر به نمره پایین تر می شود)
👈 لطفاً جهت ارزیابی ماه بهمن، متن مورد نظر خود را نهایتا تا سه شنبه 30 بهمن برای واحد پژوهش ارسال نمایید.
┈┈••••✾•🌹🌹🌹•✾•••┈┈•
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین
#پله_پله_تا_اجتهاد
#ارزیابی_ماه_بهمن
🌹🌹🌹🌹🌹🌹
#نکات_علمی 5️⃣1️⃣2️⃣
#نکات_رجالی 1️⃣5️⃣
❇️ بررسی کتاب اشعثیات
✅ادلّه قائلین به حجیت کتاب موجود جعفریات
🔶 قائلین به حجیت کتاب موجود جعفریات برای اثبات حجیت این کتاب و این همانی کتاب موجود با کتاب محمد بن الأشعث عن موسی بن اسماعیل بن موسی بن جعفر سلام الله علیهما به قرائن فراوانی تمسک کرده اند و محدّث نوری «رحمه الله» و محقق سید محمد سعید حکیم «دام ظلّه»، نقل علماء سلف شیعه و اهل تسنن از کتاب جعفریات را که عینا در این کتاب موجود است را موجب اطمینان بر این همانی نسخه موجود با نسخه واقعی بیان کرده اند که در ادامه به بعضی از علمایی که روایت از کتاب جعفریات نقل کرده اند اشاره می شود.
🟢 علماء شیعه:
شیخ صدوق در امالی، شیخ طوسی در تهذیب و استبصار، ابن طاووس در اقبال، ابن قولویه در کامل الزیارا ت، سید فضل الله راوندی در نوادر، شهید اول در البیان و ذکری.
🟠 علماء عامه:
جرجانی در الکامل، ابن الجوزی فی الموضوعات، الجَزَری الشافعی در اربعون حدیث.
👈 پس قائلین به حجیت کتاب موجود نتیجه گرفته اند این کتاب ساختگی نیست و این نقل ها نشان می دهد که این کتاب جعفریات موجود همان کتاب جعفریات اصلی می باشد و راهی که می توانیم تشخیص بدهیم یک کتاب مشهور در بین مردم همان کتاب اصلی است این است که حرفهایی که آدم های معتَمَد از آن کتاب اصلی نقل می کنند واقعاً در این کتاب موجود وجود دارد و این باعث می شود که ما اطمینان پیدا کنیم این کتاب همان کتاب مولف است.
📚 برگرفته از دروس حضرت استاد شبزندهدار
👈 به کوشش آقای مجید خوشه چرخ
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #استاد_شب_زنده_دار #رجال #مجید_خوشه_چرخ