استاد لیاقتی جلسه چهارم.MP3
16.9M
صوت جلسه چهارم نشست علمی استاد لیاقتی
#نکات_علمی 3️⃣9️⃣
#نکات_فقهی 4️⃣2️⃣
❇️ توضیح مرحله اول
◀️ مرحلهی اول مرحلهی ضعف کارکردها است. که چندین نشانه دارد.
🔶 یکی از نشانه ها «عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» (نساء/19) است.
👈 در آیات قرآن واژهی معروف سی و هشت مرتبه استفاده شده، نوزده بار آن فقط در مورد بحث خانواده و معاشرت زوجین است.
🔷 خانواده را فقط نمی شود با حقوق و خط قرمز اداره کرد. یک اصل مسلّم است، فقط اینها حد را مشخص میکند که «تلک حدود الله». منتها بین اینها اگر شما بحث معروف را مطرح نکنید آن خانواده هیچموقع آن انعطاف لازم را پیدا نمیکند. لذا مدار ایدهآل یک زندگی «عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ» است. معاشرت معروفانه میشود مدار اصلی زندگی.
🔶 هرچه از این معاشرت معروفانه فاصله بگیرید به سمت آشفتگی حرکت میکنید. وجه استفاده از تعبیر آشفتگی این است که همین واژهی معروف را شما در بحث کتب لغت ببینید مثلاً ابن فارس دارد که «هذا امرٌ معروف و هذا یدل علی ما قلناه من سُكونه إليه» یعنی بحث معروف را با بحث سکونت و آرامش عجین میکند و هرچی از این سکونت و آرامش شما فاصله بگیرید نتیجهاش آشفتگی است.
🔦 حالا معاشرت معروفانه یعنی چه؟ نظریهی نهایی (علامه طباطبایی و بعض دیگر) این است که آن چیزی که عرف، شرع و عقل این را معروف و حَسَن میداند.
👈 مثالهایی که فقهاء زدند را میتوانیم توی چهارتا حیطهی کارکردهای خانواده مطرح کنیم.
1️⃣ کارکرد حمایتی؛ شیخ طوسی میگوید اگر یک زنی شأنش در این بود که یک کسی داشته باشد که کارهایش را انجام دهد «و كان مثلها مخدوماً فعليه إخدامها» میفرماید این خادم گرفتن وظیفهی شوهر میشود، میگویند این یک مصداقی است برای معاشرت معروفانه.
ادامه دارد ....
📚 برگرفته از نشست علمی استاد مخدومی (21 دی 1401)
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #استاد_مخدومی
#نکات_علمی 4️⃣9️⃣
#ادبیات_عرب 1️⃣2️⃣
❇️ نکاتی در مورد اذ و اذا
🔶 إذْ: هَل هُوَ ظرف زمَان أَو مَكَان أَو حرف بِمَعْنى المفاجأة، أَو حرف مُؤَكد أَي زَائِد؟
📚 فيهِ أَقْوَال
👈 والْحق ان إِذْ وَكَذَا إِذا كِلَاهُمَا من الْأَسْمَاء اللَّازِمَة الظَّرْفِيَّة؛ بِمَعْنى أَنَّهُمَا يكونَانِ فِي أَكثر الْمَوَاضِع مَفْعُولا فِيهِ؛ وَأما كَونهمَا مَفْعُولا بِهِ وبدلا وخبرا لمبتدأ فقليل
🔷 لكِن الْفرق بَينهمَا ان إِذْ ظرف وضع لزمان نِسْبَة مَاضية وَقع فِيهِ أُخْرَى، وَإِذا: ظرف وضع لزمان نِسْبَة مُسْتَقْبلَة يَقع فِيهِ أُخْرَى؛ وَلذَلِك تجب إضافتهما إِلَى الْجمل، ك (حَيْثُ) فِي الْمَكَان، وبنيا تَشْبِيها بالموصولات، واستعملتا للتَّعْلِيل والمجازاة؛ ومحلهما النصب أبدا على الظَّرْفِيَّة، فَإِنَّهُمَا من الظروف غير المتصرفة لبنائهما؛
⬅️ وقد تسْتَعْمل إِذا للماضي نَحْو: {إِذا بلغ بَين السدين} {إِذا سَاوَى بَين الصدفين}
👈 والاستمرار فِي الْمَاضِي دون الشَّرْط نَحْو: {وَإِذا لقوا الَّذين آمنُوا قَالُوا آمنا}
👈 وتستعمل للشّرط من غير سُقُوط الْوَقْت ك (مَتى) و (حَيْثُمَا) وَهُوَ مَذْهَب الْبَصرِيين
🔷 واسْتدلَّ لإِفَادَة الْوَقْت الْخَاص فِي أَمر مترقب، أَي منتظر لَا محَالة بقوله تَعَالَى {إِذا الشَّمْس كورت}
⬅️ وقد يَجِيء (إِذا) و (إِذا) لمحض الِاسْم، يَعْنِي أَنَّهُمَا يستعملان من غير أَن يكون فيهمَا معنى الظّرْف أَو الشَّرْط، نَحْو: (إِذا يقوم زيد) أَي: وَقت قِيَامه
🔶 و (إِذْ) يدل على وَقت مَاض ظرفا نَحْو: (جئْتُك إِذْ طلع الْفجْر)
👈 ومفعولا بِهِ نَحْو: {واذْكُرُوا إِذْ كُنْتُم قَلِيلا} وَكَذَا الْمَذْكُورَة فِي أَوَائِل الْقَصَص، كلهَا مفعول بِهِ بِتَقْدِير (اذكر)
👈 وبدلا نَحْو: {وَاذْكُر فِي الْكتاب مَرْيَم إِذْ انتبذت}
👈 ومضافا إِلَيْهَا اسْم زمَان صَالح للحذف نَحْو: {يَوْمئِذٍ تحدث أَخْبَارهَا} وَهِي من إِضَافَة الْأَعَمّ إِلَى الْأَخَص، أَو غير صَالح لَهُ نَحْو {بعد إِذْ هديتنا}
👈 وللتعليل نَحْو: {وَلنْ ينفعكم الْيَوْم إِذْ ظلمتم}
📚 برگرفته از کتاب کلیات ابوالبقاء
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
✅ مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام) برگزار می کند
0️⃣2️⃣ بیستمین جلسه از سلسله نشست های علمی
☑️ با موضوع
فروع علم اجمالی عروه
🎤با استفاده از محضر
حضرت آیت الله شاهرودی
🗓 زمان:
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1402
🕐 ساعت 11
حضوری و مجازی
🌎 مکان
خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
#نکات_علمی 5️⃣9️⃣
#نکات_رجالی 1️⃣2️⃣
❇️ مجموع آنچه ذکر شد (اینجا) نشان می دهد خبر و شهادت جناب کلینی(ره) (درباره این که کتابش حاوی روایاتی از اهل بیت (علیهم السلام) است که برای بیان حکم واقعی ایراد فرموده اند)
👈 از یک سو احتمال عقلایی و قابل اعتنا دارد که، از نوع إخبار حسی باشد
👈 و از سویی دیگر امکان حدسی بودن این إخبار نیز وجود دارد
🔷 بنابر این، خبر ایشان از قِسم خبرهای محتمل الحس و الحدس می باشد .
◀️ در علم اصول این مبنا نزد بسیاری از أعلام پذیرفته شده است: اگر خبری که «مخبرٌبه» آن یک امر حسی است (یعنی ذات مخبرٌبه امری است که می توان با حس دریافت کرد) محتمل الحس و الحدس باشد (یعنی محتمل است إخبار کننده آن خبر را از راه حس به دست آورده باشد و نیز محتمل است آن را از راه حدس به دست آورده باشد) در صورتی که احتمال حسی بودنش قابل اعتنا و عقلایی باشد، چنین خبری نزد عقلا حجیت دارد.
🔶 مرحوم محقق خویی حجیت قول بزرگان علم رجال همچون شیخ طوسی، مرحوم نجاشی و جناب کشی را از همین باب می داند؛ یعنی چون خبرشان محتمل الحس و الحدس است، از نظر ایشان حجت می باشد.
🔷 در خصوص مبحث حاضر نیز باید گفت که با توجه به عصر حیات مرحوم کلینی و فراهم بودن اسباب إخبار حسی در این دوره، احتمال حسّیت در مورد شهادت و إخبار ایشان، احتمال متوفر و عقلایی است؛ بلکه حتی این احتمال نسبت به احتمال حدسیّت، مرجوح هم نمی باشد.
👈 با ضمیمه کردن دو مطلب اخیر (محتمل الحس و الحدس بودن إخبار جناب کلینی به صدور روایات کتاب کافی از معصوم(علیه السلام) برای بیان حکم واقعی و حجیت این گونه خبرها نزد عقلا) این نتیجه حاصل می شود که شهادت ایشان درباره روایات کتاب شریفش حجیت دارد.
🔍 البته ممکن است در مورد کبرای این قضیه (حجیت خبر محتمل الحس و الحدس نزد عقلا) مناقشاتی مطرح باشد که در محل خود باید بررسی شود .
📚برگرفته از مطالب آیت الله شب زنده دار
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با سلام
🖌 لطفاً با کلیک بر روی لینک، در نظرسنجی مربوط به بیستمین جلسه از سلسله نشست های علمی (استاد شاهرودی) شرکت فرمایید 👇
https://formafzar.com/form/s296j
#نشست_علمی
#نظرسنجی
#نکات_علمی 6️⃣9️⃣
#نکات_اصولی 5️⃣2️⃣
❇️ ورود؛
🔷 اصطلاح ورود، بدین معناست که یک دلیل (وارد)، موضوع دلیل دیگر (مورود) را بهطور حقیقی بردارد (رفع کند) و آن را از موضوعیت بیندازد و این امر مستند به نظر شارع (تعبدی) باشد، مانند ورود اَماره (دلیل) معتبر شرعی بر ادله اصول عملیه عقلی.
👈 مثلاً هر چند موضوع اصل برائت عقلی (به استناد قاعده عقلیِ قبحِ عقاب بلا بیان) «عدم البیان» و نتیجه آن، برائت ذمه مکلف است، با ورود اَمارهای معتبر مانندِ خبر واحد، عدم البیان تعبداً از موضوعیت میافتد و به بیان مبدل میشود و در نتیجه، دیگر زمینهای برای اجرای اصل عملیِ برائت باقی نمیماند.
✅ اصطلاحاً میگویند که دلیل معتبر شرعی، که حکمی شرعی را بیان میکند، بر دلیلی که حجیت اصل عملی را اثبات میکند «وارد» شده است.
🔄 وجه اشتراک «ورود» با «تخصص» (بیرون بودن موضوع یکی از دو دلیل، حقیقتآ از شمول موضوع دیگر) این است که خروج برخی مصادیق در هر دو، موضوعی (خروج از دایره موضوع) و حقیقی است.
🔀 وجه افتراق آن دو این است که خروج برخی مصادیق از دایره موضوع دلیل عام، در «ورود» جنبه تعبدی دارد و مستند به نظر شارع است، ولی در «تخصص» جنبه تکوینی دارد و مستند به حکم عقل است، مانند خروج ایقاعات از موضوع عقود، از آنرو که ایقاعات موضوعاً و تخصصاً از عقود خارج است.
🔍 تفاوت مهم حکومت با ورود آن است که در حکومت ارتباط دلیل حاکم با دلیل محکوم به صورت نظارت، تفسیر و تبیین است، در حالی که تصرف دلیل وارد در دلیل مورود به صورت خارج ساختن از شمول آن بهطور حقیقی است.
👈 بر این اساس، نتیجه حکومت (اگر محدود کننده باشد) همانند تخصیص است، ولی نتیجه ورود همانند تخصص است.
🔦 به عبارت دیگر، هم حکومت و هم ورود، تصرف تعبدیِ یک دلیل در دلیل دیگر است، ولی حکومت، اخراج تعبدی و ورود، خروج تعبدی است.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #ورود
#نکات_علمی 7️⃣9️⃣
#نکات_فقهی 5️⃣2️⃣
❇️ توضیح مرحله اول (قسمت اول)
2️⃣ کارکرد اقتصادی در زندگی، بحث نفقه و مهریه. البته مثل جریان حضرت زهرا و حضرت امیرالمؤمنین داریم که حضرت زهرا میفرمایند که هیچوقت چیزی از حضرت امیر نخواستم که یک موقع ایشان نتواند و شرمنده شود. خود این توقع مالیِ زن نسبت به همسر یا ایجاد وسعت مالی مرد برای همسر؛ اینها به عنوان مصادیق «عاشروهنّ بالمعروف» میشود مطرح کرد.
3️⃣ کارکرد عاطفی، مثلاً مرحوم محدث بحرانی میگوید از معاشرت معروفانه این است که اینکه دارد نفقه میدهد حتی توی چهرهاش هم احساس سنگینی ملاحظه نشود.
4️⃣ کارکرد جنسی هم داریم،. مثل بیان شیخ طوسی «و من المعروف ان یکون الجماع على صفة يلتذّان به».
⬅️ اینها مواردی است که توی چهارتا کارکرد عاطفی، حمایتی، جنسی و اقتصادی ما میتوانیم مثال بیاوریم برای «عاشروهنّ بالمعروف».
⛔️ هر چه از این فاصله بگیریم این کارکردها ضعیف میشود. لذا من مرحلهی اول اسمش را گذاشتم مرحلهی ضعف کارکردها یا پیش از آشفتگی. هنوز مشکل جدی پیش نیامده.
یکی از نشانههایش همین نشانههایی بود که به عنوان «عاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوف» (نساء/19) گفته شد که یک مقدار از اینها فاصله گرفته بشود.
🔦 نشانه دیگر سازش و مدارایی که باز از مؤلفههای جدی زندگی زناشویی است.
🔶 نشانه و مؤلفه بعدی وقتی است که کراهت است. کراهت طرفینی، کراهت طرفینی را از طلاق خلع و مبارات گرفتیم. که از شاخصههای اصلی طلاق خلع کراهت یکطرفی است.
📕 خلاصه اینکه ضعف کارکردها (اسم مرحله) چهارتا مؤلفه و سازه دارد.
1️⃣ از آنچه که عقل و شرع و عرف معروف میدانند فاصله گرفتند ولی هنوز مشکل جدی بهوجود نیامده.
2️⃣کارکردهای همسری در حد معروف نیست.
3️⃣ امکان سازش بالا بوده و امید به عادی شدن زندگی بالا است.
4️⃣ هنوز کراهت و تنفر نسبت به طرفین حاصل نشده است.
👈 این شد مرحله اول.
📚 برگرفته از نشست علمی استاد مخدومی (21 دی 1401)
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #استاد_مخدومی
پانزدهمین شماره لوح «جواهر» منتشر شد 📣📣
عناوین مطالب این شماره به شرح زیر است:
✳️ مساله ضد؛ عدم امکان کشف ملاک در فرض تزاحم(برگرفته از درسهای استاد قائینی - به کوشش آقای میثاق احمدی نژاد از طلاب پایه نهم مدرسه)
✳️ واکاوی شرط عقل در شروط متعاقدین (برگرفته از درسهای حضرت استاد شب زنده دار - به کوشش حجت الاسلام محمدرضا عیسوی طلبه درس خارج و معاون پژوهش مدرسه)
✳️ استدلال امامیه بر قاعده لطف (به قلم آقای محمد موسی زاده طلبه پایه هفتم)
✳️ بررسی حکم تعیین سوره هنگام خواندن «بسم الله الرحمن الرحیم»
✳️ راهکاری برای تداوم نماز شب(برگرفته از کتاب پندهای سعادت؛ بیانات حضرت آیت الله شب زنده دار (حفظه الله) - به کوشش حجه الاسلام حسین کریمی طلبه درس خارج)
#لوح_جواهر
شماره پانزدهم لوح «جواهر»
نسخه مطالعه (کیفیت عالی) 👇👇
و کیفیت متوسط 👇👇👇
#نکات_علمی 8️⃣9️⃣
#ادبیات_عرب 2️⃣2️⃣
❇️ التقاء ساکنین علی حدِّه
👈 اجمالا، التقاء ساکنَین (کنار هم قرار گرفتن دو حرف ساکن) در زبان عربی محال است و عرب با متحرّک کردن حرف اوّل و یا حذف یکی از دو حروف ساکن، البته اگر از حروف علّه (و ا ی) باشد، از التقاء ساکنین فرار می کند.
🔷 امّا گاهی عرب از التقاء ساکنین فرار نکرده و آن را استعمال کرده است که به آن «التقاء ساکنین علی حَدِّه» گویند.
🔶 مرحوم سید هاشم طهرانی در این باره می نویسند:
🔸مواردى كه التقاء ساكنين جائز است ، وآن را التقاء ساكنين على حدّه گويند (چنانچه غير جائز را التقاء ساكنين على غير حدّه مي نامند) چهار مورد است :
1️⃣ در هرجا كه دو ساكن در يك كلمه ، وساكن اول الف يا واو يا ياء باشد گرچه حرف مدّ نباشد ، وساكن دوم مدغم باشد ، زيرا حرف مدغم گرچه در واقع ساكن است ، ولى با مدغم فيه حكم يك حرف متحرّك را دارند ، مانند : دابّة ، تأمرونّى ، ولا الضّالّين ، تمودّ كه مجهول تمادّ است ، دويبّة كه مصغّر دابّة است.
2️⃣ در هرجا كه ساكن دوم آخر كلمه باشد ووقف شود ، زيرا سكون وقف در حكم حركت است ، مانند : يوم الدّين ، ربّ العالمين ، والعصر ، واواخر بسيارى از آيات كه وقف كنند ، واين را در اصطلاح سكون عارض گويند ، يعنى در اثر وقف عارض ميشود.
3️⃣ در حروف مقطّعة كه اول بعضى سورةها است ، در حالت وصل هم جائز است آخر آنها ساكن خوانده شود ، وبا حرف قبلش التقاء ساكنين شود ، مانند : حم عسق ، كه حاء ميم عين سين قاف متّصلا خوانده ميشود ، بى آنكه آخر هريك وقف شود ، پس اگر وقف شود ، يعنى نفس در آخر هريك قطع گردد از قسم دوم خواهد بود ، وسكون با وصل منافات ندارد.
ادامه دارد ...
📚علوم العربیه، ج1 (قسم الصرف)، ص 156 - 158.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
#نکات_علمی 9️⃣9️⃣
#نکات_رجالی 2️⃣2️⃣
❇️ کتب رجالی بر حسب نوع نگارش به 4 گروه تقسیم می شود (بیان آن گذشت)
1️⃣ گروه اول: کتب فهرست نگاري
در کتابهاي فهرست نگاري، راویانِ صاحب اثر معرفی می شوند. لذا تمام مدخلهاي کتابهاي فهرست نجاشی و فهرست شیخ طوسی، صاحب اثرند.
👈 یعنی اولاً و بالذات کار به حیثیت هاي دیگر ندارد. لذا در فهرست شیخ طوسی تقریباً ردپایی از بیان طبقه راوي دیده نمی شود. فقط گفته شده، راوي صاحب اثر است. گاهی آثار نام برده می شود و در بیشتر اوقات هم مسیر انتقال اثر توضیح داده می شود.
🔷 بنابراین هر راوي که در فهرست نجاشی و فهرست شیخ طوسی از او یاد شده است حتماً باید یک اثر داشته باشد.
🔶 حداقل انتظار از کتابهاي رجالی این است که جرح و تعدیل را بیان کنند. در کتاب فهرست نجاشی حدود 69 درصد و در فهرست شیخ طوسی حدود 22 درصد از راویان توثیق یا تضعیف شده اند.
◀️ دو نکته در این آمار هست:
1️⃣ ویژگی مشترك راویان توصیف شده ما، صاحب اثربودن است.
2️⃣ اهتمام کتابهاي فهرستی الزاماً به توثیق و تضعیف راویان نیست.
📚برگرفته از دروس استاد حسینی
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #رجال
#نکات_علمی 0️⃣0️⃣1️⃣
#نکات_اصولی 6️⃣2️⃣
❇️چند نکته از حلقات
🔷 بحث از جواز اجتماع يا امتناع اجتماع امر و نهى در جايى مطرح مى شود كه فعل واحد متصف به دو عنوان گردد كه يكى عنوان مأمور به و ديگرى عنوان منهى عنه باشد.
🔶 دو گروه مى توانند قائل به جواز اجتماع امر و نهى شوند:
1️⃣ آنها كه مى گويند احكام تعلق به عناوين بما هى عناوين مى گيرند.
2️⃣ آنها كه مى گويند احكام تعلّق به ذات فعل مى گيرد، ولى تعدد عنوان كاشف از تعدد معنون است.
👈 يك گروه ناچار بايد قائل به امتناع اجتماع امر و نهى شود، كسانى كه مى گويند حكم در حقيقت تعلق به عنوان نمى گيرد و تعدد عنوان كاشف از تعدد معنون نيست.
◀️ گاه عبادتى يا معاملهاى مورد نهى شارع قرار مى گيرد. آيا ملازمه اى بين نهى از عمل و بطلان آن عمل وجود دارد؟
⬅️ نهى از عبادت موجب فساد است، ولى نهى از معامله مقتضى فساد آن نيست. پس ممكن است معامله اى مورد نهى باشد و درعين حال صحيح واقع شود.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #شهید_صدر #حلقات
🌺🌺🌺
🌺🌺
🌺
🌹ضمن تبریک به مناسبت میلاد با سعادت حضرت فاطمه معصومه(س) و امام رضا (ع)، به اطلاع می رساند بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) استان قم اقدام به برگزاری نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در موضوعات تخصصی و متنوع (مهدویت؛ نماز؛ انقلاب اسلامی) همزمان با ایام برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و دهه کرامت نموده است.
📚 این نمایشگاه یک فرصت ویژه جهت آشنایی و تهیه تازه ترین کتاب های مهدوی منتشر شده است
👈 همراه با تخفیف ویژه برای طلاب گرامی
👈 عرضه محصولات فرهنگی و هنری
👈 بخش ویژه کتاب و محصولات کودک و نوجوان
👈 با حضور کارشناسان و نویسندگان کتاب های مهدوی
🗓 زمان: 30 اردیبهشت تا 5 خرداد
🌎 مکان: قم؛ خیابان شهدا(صفائیه)؛ کوچه 28(بیگدلی)؛ پلاک 118؛ بنیاد حضرت مهدی موعود(عج)
🌹
🌹🌹
🌹🌹🌹
#نکات_علمی 1️⃣0️⃣1️⃣
#نکات_فقهی 6️⃣2️⃣
❇️ مرحله دوم: مرحله بروز آشفتگی یا خوف نشوز است.
⬅️ در قرآن کریم هم در مورد مرد و هم در مورد زن آیه داریم. «وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَيْهِما» (نساء/128) این آیه نسبت به این است که یک زن نسبت به همسر خودش خوف نشوز داشته باشد؛ آیه در مورد مرد این است «وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَيْنِهِما» (نسا/35).
هر دوتا آیه هم در مورد زن هم در مورد مرد بحث خوف نشوز است. بحث خود نشوز نیست، لذا بین مرحله خوف نشوز با نشوز فرق گذاشتیم.
👈 مثلاً نشانگان یا امارات نشوز زن را علما فرق گذاشتند با خود نشوز، چون نشوز یعنی نافرمانی کردن، یعنی آن حقوقی که شخص مقابل دارد طرف انجام نمیدهد. مثلاً مرد باید نفقه بدهد، نفقه نمیدهد. زن باید تمکین کند تمکین نمیکند، این میشود نشوز. ولی یکموقع است توی زندگی خوف از نشوز پیش میآید. یعنی ترس این است که این تنفر بهوجود بیاید.
🔷 لذا فرموده اند این آیه «وَ اللاَّتي تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ فَعِظُوهُنَّ وَ اهْجُرُوهُنَّ فِي الْمَضاجِعِ وَاضْرِبُوهُنَّ»(نساء/34) سهتا کار میگوید انجام دهید. وعظ ؛ هَجر؛ ضرب. میگویند آن دوتای اولی برای خوف نشوز و امارات نشوز است. ضرب که سختتر است برای خود نشوز است. یعنی بسیاری از علما بین خود نشوز و امارات و نشانگان نشوز دوئیت قائل شدند.
◀️ بنابراین مرحله دوم محورش را همین خوف نشوز قرار دادیم. یعنی مرحلهای است که از آن ضعف کارکردها فاصله گرفته شده، به حدی رسیده که مرد میگوید نکند یک موقع همسر من حقوق من را رعایت نکند. و زن هم همین فکر را میکند.
🔷 مرحله دوم را اسمش را گذاشتیم بُروز آشفتگی؛ که یکی از طرفین نسبت به عملکرد همسر خود ترس جدی دارد که به مرحله سرد شدن بنیان خانواده منجر میشود. هنوز اینجا امید به حل شدن مسئله درون خانواده هست.
مقداری دل زدگی به وجود آمده ولی به کراهت نرسیده و هنوز وظایف و حقوق طرفینی خدشهدار نشده است.
👈 چندتا نشانگان خوف نشوز زن از مرحوم شیخ طوسی مثلاً مرد همسر خودش را صدا بزند، زن جواب ندهد، امتناع کند با ناراحتی. هنگامی که مرد با همسر صحبت میکند گفتار پسندیدهای نداشته باشد. موقعی که مرد بر زن داخل میشود توی خانه، زن با خشم برخورد کند.
👈 نشانگان نشوز مرد مرحوم طَبَرسی میفرمایند مرد نفقه میدهد ولی خیلی اذیت میکند. یا مرحوم صاحب جواهر، ایشان مثال میزند. میفرمایند مرد ابراز بیمیلی میکند. ترشرویی میکند توی خانه، بد برخورد میکند.
📚 برگرفته از نشست علمی استاد مخدومی (21 دی 1401)
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد #استاد_مخدومی
#نکات_علمی 2️⃣0️⃣1️⃣
#ادبیات_عرب 3️⃣2️⃣
❇️ التقاء ساکنین علی حدِّه (سه مورد بیان شد)
4️⃣ در هرجا كه بر سر كلمه اى همزه وصل مفتوح باشد ، وما قبلش همزه مفرده اى براى استفهام يا غير استفهام درآيد ، قاعده همزه وصل در غير اين مورد آن است كه در درج كلام حذف شود ، ولى در اين مورد حذف نميكنند ، بلكه همزه وصل را قلب به الف مينمايند ، پس التقاء دو ساكن ميشود ، يكى همزه وصل كه قلب به الف شده ، وديگرى حرف بعد از الف كه از اصل ساكن بوده ،
👈 مانند : آللّه خير امّا يشركون؟ : اصل آن «الله» بوده ، همزه وصل كه قلب به الف شده ساكن اول ، ولام مدغم ساكن دوم است.
👈 آلذّكرين حرّم ام الانثيين؟ : اصلش االذّكرين بوده. ساكن اول همزه وصل مقلوبة ، ساكن دوم لام كه در ذال ادغام شده.
👈 آلفلوس عندك؟ : اصلش االفلوس بوده
🔷 وحذف نكردن همزه وصل در اين صورت برخلاف قاعدة براى آن است كه صورت استفهام محفوظ بماند ، زيرا اگر حذف شود همزه استفهام بجاى همزه وصل واقع ميشود ومعلوم نمي شود كه همزه استفهام است ، برخلاف آنكه همزه وصل مفتوح نباشد.
👈 مانند : استغفرت ربّك؟ : اصل آن ااستغفرت بوده ، پس اگر طبق قاعدة همزه وصل مكسور حذف شود اشتباه نمي شود، ودر اين صورت بخصوص همزه وصل را در قرائت وكتابت هردو حذف مي نمايند.
📚علوم العربیه، ج1 (قسم الصرف)، ص 156 - 158.
👈 آدرس کانال:
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad
👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی:
@Pazhuhesh_Aleyasin
🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
#کانال_پژوهش_آل_یاسین #پله_پله_تا_اجتهاد
❇️ مراسم رونمایی از کتاب جواهر
🎤 با سخنرانی
حجه الاسلام حقانی
🗓 زمان:
چهارشنبه 10 خرداد 1402
🕐 ساعت 11:30
🌎 مکان
خیابان شهیدین، مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
💻 لینک ورود به جلسه به صورت مجازی در ایتا
https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad