eitaa logo
پله پله تا اجتهاد
288 دنبال‌کننده
96 عکس
2 ویدیو
39 فایل
🔶 کانال معاونت پژوهش مدرسه فقهی آل یاسین علیهم السلام 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin
مشاهده در ایتا
دانلود
نشست علمی استاد شاهرودی.docx
36.8K
متن پیاده شده نشست علمی استاد شاهرودی 20 دی 1402
تأثیر فهم راوی در استنباط فقهی ما.docx
99.7K
نوشته ای که استاد جهت استفاده طلاب ارسال کردند
❇️ شماره 17 لوح پژوهشی «جواهر» منتشر شد 🔊🔊 🟡 در این شماره 6️⃣ مطلب فقهی، اصولی، نکته ناب، نکته فقهی، احکام و اخلاق چاپ شده است. 📚 مطلب فقهی در مورد اولیای دم و استثنائات آن است که به کوشش آقای محمدعلی سراجی (طلبه پایه هشتم) و برگرفته از درس خارج آیت الله قائینی است. قسمت اول این نوشته در این شماره به چاپ رسیده است که در این قسمت مقام اول مورد بررسی قرار گرفته و در مورد مقتضای قاعده صحبت کرده و نتیجه گرفته هر وارثی مستحق قصاص است. 📙 مطلب اصولی در مورد اصطلاحات سه گانه در فعلیت حکم است که به کوشش آقای محمدحسین زهیری (طلبه پایه دهم) و برگرفته از درسهای آیت الله شهیدی است و در قسمت دوم چاپ شده. در قسمت اول دو اصطلاح مرحوم آخوند و مرحوم نائینی مورد بررسی قرار گرفت و در این قسمت اصطلاح محقق اصفهانی مطرح شده و در نهایت مورد قبول واقع نشده. 📓 در قسمت نکته ناب آقای سید مرتضی افتخار افضلی (طلبه پایه نهم) بیانات آیت الله شهیدی را جمع آوری کرده که در مورد نظارت فقه شیعه بر فقه عامه است. البته فی الجمله مورد قبول واقع شده. 📔 در قسمت نکته فقهی یک مطلب مهم از کتاب الشخص الاعتباری آورده شده که در مورد حیات مستقل شخص حقوقی می باشد. 📘 در بخش احکام مساله انتهای وقت نماز عصر و ابتدای وقت افطار صوم و اقوال مراجع عظام آورده شده. 📒 در قسمت اخلاق هم خاطره جالب برگرفته شده از بیانات آیت الله شب زنده دار در کتاب پندهای سعادت در مورد مرحوم ملاحسینقلی همدانی نقل شده.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شماره هفدهم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت عالی)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شماره هفدهم لوح «جواهر» نسخه مطالعه (کیفیت متوسط)
6️⃣5️⃣1️⃣ 0️⃣4️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه در مورد تجری و علم اجمالی 🔶 تجرّى آن است كه مكلف با تكليف مقطوع مخالفت كند، درحالى ‏كه قطع او موافق واقع نباشد در مقابل عصيان، آن است كه مكلف با تكليف مقطوع مخالفت كند، درحالى‏ كه قطع او مطابق واقع باشد. 🔷 متجرّى همچون عاصى مستحق عقاب است، چون از اين نظر كه حرمت مولى را شكسته است، تفاوتى با عاصى ندارد. 🔶 گاه علم، با نوعى شك آميخته مى ‏شود و آن در جايى است كه امرى مبهم كه وجود آن قطعى است، داير بين دو يا چند چيز باشد، در اين حالت اصطلاح علم اجمالى را به كار مى ‏برند. 🔷 علم اجمالى در اصل منجّزيت، نظير علم تفصيلى است، ولى از آنجا كه آميخته با نوعى شك است، شارع مى‏ تواند منجّزيت آن را به نحوى ملغى و اجازه ترخيص صادر كند. به اين شكل كه در هريك از اطراف علم اجمالى كه احتمالى بيش موجود نيست، اجازه ترخيص دهد. وقتى مكلف توانست همه اطراف را رها كند، منجّزيت علم اجمالى نيز ملغى مى ‏شود. 🔶 گرچه در عالم ثبوت، امكان ترخيص شارع در همه اطراف علم اجمالى وجود دارد، ولى در عالم اثبات، وقوع چنين ترخيصى محل بحث و نظر است [و صحيح عدم وقوع آن است‏]. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
7️⃣5️⃣1️⃣ 0️⃣4️⃣ 1️⃣ ❇️ فقه شناسـی (به عنوان مقدمه علم فقه) در حقیقت بحـثی است در مـورد مهندسـی فقه و چگـونگی اسـتفاده از این علم شـریف در مسائـل مـورد ابتلاي روز. 🔶 همانطور که در ابتداي هر علمی در مقدمه آن علم در رابطه با جایگاه آن علم و تعریف و شـناخت آن و غرض از آن و تقسـیمات مسائل علم و امثال آن بحث می شود 👈 چنانکه که در علم اصول بحث شـده است در علم فقه به طریق اولی لازم است بلکه نسـبت به فقه از آنجا که مقصد نهایی علم اصول و اشـرف العلوم است این نکات بسـیار مورد ضرورت و لزوم است در حقیقت شـناخت فقه است و در شـش فصل بیان شده است. 1️⃣ تعریف فقه 2️⃣ موضوع علم فقه و غرض از آن 3️⃣ تقسیم فنی و صحیح مباحث فقهی 4️⃣ روش استدلال و بحث فقهی (متدلوژي فقه) 5️⃣ وجوب اجتهاد در فقه 6️⃣ ادوار و مراحل تکامل فقه 📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
8️⃣5️⃣1️⃣ 7️⃣3️⃣ ❇️ اسم و خبر نواسخ 🔶 حالت اول که بین مبتدا و خبر بود گذشت 🔷 حالت و صورت دوّم اسم و خبر نواسخ- در جايى كه نياز به ملاك و معيار تشخيص اسم از خبر مى‌باشد- صورتى است كه هردو نكره باشند كه اين خود بر دو قسم است: 1️⃣ هر دو داراى شرايط اسم بودن مى‌باشند يعنى از نكرات مسوّغه هستند، در اين صورت شماى متكلم مخير در قرار دادن هركدام از اين دو، اسم و خبر هستيد، لذا شما مى‌توانيد بگوييد: «كان خير من زيد شرا من عمرو» يا به عكس كنيد و بگوييد: «كان شر من عمرو خيرا من زيد» و معنا نيز فرق نمى‌كند. 2️⃣ يكى از دو اسم، مسوّغ داشته و شرط اسم بودن را دارا باشد. كه در اين صورت، آن اسم مسوّغ دار را اسم و ديگرى را خبر قرار مى‌دهى، مثل: «كان خير من زيد امرأة» كه تنها «خير» نكره مسوّغه است و «امرأة» به جهت نكره محضه بودن شرايط اسم نواسخ و ابتدا را ندارد. 🟢 نكته: يك صورت ديگر در مسأله قابل تصور است و آن اين است كه هردو اسم نكره غيرمسوّغه باشند. كه اين صورت به جهت عدم صحت استعمال آن، در زبان عرب واقع نمى‌شود زيرا هيچكدام از اين دو، شرايط اسم واقع شدن را ندارند. 🔷 حالت سوم اين دو اسم بعد از نواسخ، از حيث تعريف و تنكير مختلف باشند، كه در اين صورت متكلم بايد اسم معرفه را اسم و اسم نكره را خبر قرار دهد. 📕 مغنی باب رابع 📚 برگرفته از شرح استاد صفایی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
9️⃣5️⃣1️⃣ 7️⃣3️⃣ ❇️ بحث در اصحاب اجماع و عبارت کشی بود که بیان داشتند: اجتمعت العصـابه علی تصـحیح مـا یصـح عن هولاء 🔶 باید ملاحظه کنیم مراد از ماء موصول آیا روایت و حکایت است یا محکی و مروي یعنی مراد متن روایت است که از طریق صـحیح به اصـحاب اجماع منتهی شده است و آنها آن را صـحیح دانسته اند و یا اینکه مراد مروي است. 1️⃣ یک احتمال این بود که مراد از تصـحیح ما یصـح، یعنی روایت کردن و نقل اصـحاب اجماع بـدین معنا که آنچه آنها نقل می کننـد نقلی است صـحیح و درست. یعنی منقول بلا واسـطه ي ایشان مطلبی صـحیح است و به عبارت دیگر،کّشـی می خواهد بگوید که این افراد ثقه هستند 2️⃣ احتمال دوم اینکه متن روایتی که به طریق صـحیح به ابن ابی عمیر منتهی شـده و به امام علیه السـلام منتسب است باید بر آن صحه گذاشت یعنی امام علیه السلام آن را فرموده است. این احتمال سه نظریه دارد .... 📚برگرفته از دروس آیت الله شبیری زنجانی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
0️⃣6️⃣1️⃣ 1️⃣4️⃣ ❇️نکاتی از حلقه ثانیه در مورد قطع 🔶 قطع دو گونه است: موضوعى و طريقى 👈 اگر قطع در موضوع حكمى اخذ شود، قطع موضوعى ناميده مى ‏شود. 👈 اگر قطع در موضوع حكمى اخذ نشود، بلكه حكم شرعى بر طبيعت موضوعى حمل شود و قطع تنها كاشف از وجود حكم باشد، قطع طريقى ناميده مى ‏شود. 🔷 اصل منجّزيت [و نيز معذّريت‏] كه در سابق براى قطع ثابت گرديد، مربوط به قطع طريقى است نه قطع موضوعى. 🔶 از آنجا كه طريقى و موضوعى بودن قطع امرى نسبى است، مى ‏توان يك قطع را نسبت به حكمى طريقى و نسبت به حكم ديگر موضوعى به حساب آورد. 🔷 براى قطع طريقى، خاصيت ديگرى غير از منجّزيت و معذّريت مى ‏توان يافت و آن جواز اسناد حكم مقطوع به شارع است. بر اين اساس مى ‏توان گفت قطع نسبت به جواز اسناد، قطع موضوعى است. 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)
1️⃣6️⃣1️⃣ 1️⃣4️⃣ 2️⃣ ❇️ تعریـف فقه 🔶 معنای لغوی فقه را به معنـاي فهم ذکر کرده انـد یا مطلق علم و فهم است و دیگر اینکه مطلق علم نیست بلکه علم به امر دقیق و مشـهور است یعنی مراد از فقه، کشف آنچه که مخفی ومستور است می باشد. در برخی از تعابیر آمده است که علم به مراد مخفی متکلم است که به احتمال قوي این صحیح است که فقه، اخص از علم و فهم است. 🔷 معناي اصـطلاحی دو اصـطلاح است: 1️⃣ اصطلاح عام است که از آن به مطلق علم دینی تعبیر می کنندکه شامـل علم به اعتقـادات; علم کلام، فلسـفه اسـلامی، اخلاق اسـلامی و مطلق علوم دینی می شود و از آن به فقه اکبر تعبیرشـده است که شایـد منشا آن آیه شـریفه (فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُل فرِقَه مِنهُمْ طائفِهٌ لیِتَفَقهُوا فیِ الدین) باشد با این توضـیح که به تفقّه در کل دین چه فروع دین و چه اعتقادات و غیره، امر کرده است. 2️⃣ اصـطلاح مشـهور: به معناي (علم به احکام شرعی فرعی است) یعنی علم به فروع دین بخصوص است که دو تعریف از آن شده است که روح هردو یکی است 1️⃣ العلم بالاحکام الشرعیه الفرعیه عن ادلتها التفصیلیه 2️⃣ العلم بالاحکام الشرعیه العملیه عن ادلتها التفصیلیه 👆 دراین تعریف دو قید ذکر شده است که با این دو قید علوم دیگر خارج می شود. ادامه دارد ... 📚برگرفته از دروس آیت الله شاهرودی 👈 آدرس کانال: https://eitaa.com/pelle_pelle_ta_ejtehad 👈 ارتباط با مدیر کانال و ارسال مطالب کاربردی: @Pazhuhesh_Aleyasin 🔰 مدرسه فقهی آل یاسین (علیهم السلام)