eitaa logo
اندیشکده پیک شفا
10.5هزار دنبال‌کننده
492 عکس
50 ویدیو
2 فایل
✍️جهاد تبیین
مشاهده در ایتا
دانلود
تغذیه در طب سنتی 1⃣غذای لطيف: غذایی است که وقتی بدن روی آن اثر می کند، به سرعت هضم شده و مورد استفاده اندام ها قرار می گیرد و بدن به سرعت آن را آماده مصرف می کند. این دسته از غذاها برای افرادی که به تازگی از بیماری بهبود یافته اند یا افرادی که متفکر هستند و نمی خواهند که مواد زاید در بدنشان شکل گیرد، مناسب است؛ مثل زرده تخم مرغ نیم پخته. 2⃣غذای کثیف: غذای متکاثف و در هم فشرده که قوای طبیعی ما برای استفاده از این ها باید زحمت زیادی بکشد تا آن را آماده مصرف اندام ها نماید؛ مثل گوشت گوساله. این دسته از غذاها برای افرادی که زحمت زیادی در زندگی روزمره می کشند و یا کارهای سنگین بدنی دارند،(مثل کشاورزان و ورزشکاران) مناسب است، چون اگر غذای لطیف بخورند، سریع تحلیل می رود و مجبورند از های درونی بدن استفاده کنند. 3⃣غذای معتدل: غذای معتدل برای افراد با و فعالیت متوسط مناسب است. 4⃣غذای صالح الكيموس: غذاها از حیث عناصر تشکیل دهنده با هم متفاوت هستند و از هضم بعضی مواد غذایی، متعادل و صالحه ای ایجاد می شود؛ یعنی میزان دم و بلغم و صفرا و سودای حاصل از خوردن آنها، متناسب است و مزاج فرد را تغییر فاحش نمی دهد. این دسته مواد غذایی، خوب تولید می کنند. 5⃣غذای فاسد الكيموس: غذاهایی که میزان اخلاط حاصله از آنها نا متعادل است. مثلا خلط خون کمتری تولید می کنند و یا میزان صفرای بیشتری از آنها حاصل می شود را «فاسد الكيموس» می نامند. در صورتی که مقادیر زیادی از این مواد، به صورت مکرر مورد استفاده قرار گیرد، موجب بیماری می شود. موادی همچون :(سوسیس، کالباس، قارچ، کشک و پنیر) 6⃣کثیر الغذا: غذاهایی هستند که در صورت هضم، انرژی زیادی تولید می کنند و بدن و اندام ها مدت قابل توجهی از مصرف غذای مجدد بی نیاز می شوند. 7⃣قليل الغذا: غذایی است که انرژی کمتری می دهد و فقط شکم پر کن است. 8⃣متوسط الغذا: مابین کثیر الغذا و قليل الغذاست. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨دل را ز علی اگر بگیرم چه کنم ✨بی مهر علی اگر بمیرم چه کنم ✨فردا که کسی را به کسی کاری نیست ✨دامان علی اگر نگیرم چه کنم 🌸میلاد با سعادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی علیه‌السلام و روز پدر، بر عاشقان آن حضرت مبارک باد🌸 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨پیامبرگرامی اسلام صلی‌الله علیه و آله و سلم: یا عمّار! اِنْ رَأَیتَ علیاً قَد سَلَکَ وادیاً و سَلَکَ الناسُ وادیاً غیرَهُ فَاسلُکْ مَعَ عَلِیٍّ وَدَعِ الناسَ. «عمار! هر وقت دیدی که علی(ع) تنها به راهی می‌رود و همه مردم به راهی دیگر، تو مردم را واگذار و در مسیری برو که علی(ع) می‌رود.» 📗کنزالعمال، ج ١١، ص ٦١٣ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍آن كه دست به دامن علىّ‏ عليه‏ السلام‏ زد، مقام سلطنت واقعى را، كه به قرب دوست حاصل مى شود، دارا خواهد شد و همواره حضرت محبوب او را به الطاف خود مستدام و در جوار خود قرار خواهد داد و آن كه حلقه به گوش علىّ عليه السلام نگشت و به دنبال او نرفت، اگرچه اعمال صالح بسيار هم بنمايد، در پيشگاه الهى پشيزى ارزش ندارد. 📚برگرفته از مکتوبات فقیه عارف حضرت آیة الله سعادت پرور (قدس سره) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ما که هستیم فقط بنده ی سلطان نجف اعتکـــاف دل مـــا هسـت به ایوان نجف زنده شد خـــاک زمین با نم بــاران نجف حسرت ماست فقط آب نجف، نان نجف ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍ویژگی های حمام و تدابیر استحمام ▫️خَيْرُ الحَمامِ ما قَدَمَ بِناؤُهُ، واتَّسَعَ فَضاؤُهُ، وطابَ هَواؤُهُ، وعَذَبَ ماؤه، وقُدِّرَ الأتون وقودُهُ بِقَدرِ مِزاجِ مَن أرادَ وروده. بهترین آن است که بنای آن قدیمی، فضایش وسیع، هوایش خوب، آبش شیرین و گرمایش با حمام گیرنده سازگار باشد. ▫️و ينبغى أن لا يَكونَ الحَمامُ حاراً بإفراط فَإِنَّهُ يُحَلَّلَ ويُرخى ولا فاتِراً فَإِنَّهُ لا يَجذِبُ العَرَقَ بَل يَجِبُ أن يَكُونَ مُعتَدِلًا بِحَيثُ يَتَرَشَحُ الجَسَدُ فيه في زَمَانٍ مُعتَدِل و يُستَفادُ منه حَرارَةٌ لَطِيفَةً. حمام نه باید بسیار باشد تا بدن را تحلیل برده و شل گرداند و نه چندان ولرم که مانع ریزش شود، بلکه باید آن باشد تا در زمان معمول عرق بر بدن نشیند و به سبب آن(حمام) حرارتی لطیف در بدن پدید آید. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍ویژگی های حمام و تدابیر استحمام ▫️و الحَمامُ مُسَخَّنْ بِهَوائِهِ مُرَطَّبٌ بِمَائِهِ. هوای حمام سبب گرمی بدن و آب آن موجب تری بدن میشود. ▫️و البيت الأوّل منه مُبَرِّدٌ مُرَطّب، و الثاني منه مُسَخّنٌ مُرَطّب، والثَّالِثُ منه مُسَخّنٌ مُجَفِّفٌ. خانه نخستین یا سربینه حمام سرد و تر کننده، خانه دوم یا صحن آن گرم و تر کننده، و خانه سوم یا گرمخانه آن گرم و خشك کننده است. ▫️و يَنبَغى أن يُستعمل في كُلِّ بَيتٍ من بُيوتِ الحَمامِ الماء المُشاكِلَ بِهَوائِهِ. فَلا يُستَعمَلُ في البَيتِ الحار الماء البارد، ولا في البيتِ البارد الماء الحارُ الشَّدِيدُ الحَرارَةِ، فَإِنَّ ذلِكَ يُحدِثُ الإقشعرار. بهتر است در هر بخش حمام از آبی استفاده شود که با هوای آن بخش متناسب است؛ یعنی در بخشهای گرم از آب سرد و در بخشهای سرد از آب بسیار گرم استفاده نگردد زیرا سبب بروز فراشا در بدن میشود. ▫️و الاستحمام على الريق يُجَفِّفُ البَدَنَ ، و على الشَّبَعِ يُسَمِّنُ البَدَنَ و يَجذِبُ الغذاء إلى ظاهِرِ البَدَنِ إلَّا أنّهُ يُحدِث السُّدَدَ فَالأولي أن لا يكون على الرّيق ولا على الشَّبَعِ المُفرِط. ناشتا به حمام رفتن بدن را خشک و استحمام با شکم پر به سبب جذب غذای موجود در خون به ظاهر بدن آن را فربه میسازد و حتی سبب بروز سده می شود در نتیجه نباید با شکم خالی یا با شکم پر به حمام رفت. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍ویژگی های حمام و تدابیر استحمام ▫️و يجب الإحتراز عن الأكل والشرب في الحَمامِ، فَإِنَّ ذلك يوجِبُ سُرعَةَ النُّفوذِ إلى أقاصى الأعضاءِ قَبلَ الإِنهِضَامِ، لِسِعَةِ المَجارِي. در حمام باید از خوردن و آشامیدن پرهیز کرد زیرا این کار به سبب گشادگی مجاری، نفوذ غذای ناگوارده به اندام دورتر بدن را سرعت می بخشد ▫️و كثرة الجلوس في الحمام توجب زیاد در حمام ماندن موجب انصباب الفضول إلى الأعضاءِ الضَّعِيفَةِ ریزش فضولات بر اعضای ضعیف تر و إرخاء الجَسَدِ سست شدن بدن و الإضرار بالغصب آسیب رسیدن به عصبها و تحليل الحَرارَةِ الغَريزيَّةِ تحلیل رفتن حرارت غریزی و إسقاط شهوَةِ الطَّعام و الباه. بی میلی به غذا و بی میلی جنسی میشود ▫️بل الحمامِ نَفْسُهُ يوجب ذلك كُلَّهُ. به طور کلی حمام خود موجب بروز همه این آفات هست. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨امیرالمومنین(ع): سَبَبُ المَزِيدِ الشُّكرُ  سبب زیاد شدن نعمت، شکرگزاری است. 📗غررالحکم/حدیث ۵۵۴۴ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
📕 | کتاب هدایه المتعلمین، نگاشته ابوبکر ربیع بن احمد اخوینی بخاری، ملقب به اخوینی بخاری 📜اين كتاب مجموعا شامل دویست باب به شرح زير است: 1⃣قسمت اول مشتمل بر پنجاه و یک باب كه در باب ارکان و عناصر و امزجه و اخلاط چهارگانه و اعضاء مفرده و مركبه بدن آدمی و قوی، افعال، اطعمه، اشربه، شيرها، جوشاندنی ها، حركت و سكون، رياضت، خواب و بيداری، استفراغ و امتلاء و امثال آنها بوده و به عبارت ديگر يك دوره كليات طب و تشريح و وظائف الاعضاء می باشد. 2⃣قسمت دوم در یکصد و سی باب و مشتمل بر ابواب زير است: علل و اعراض و بیماری‌های مربوط به ناخن پا تا موی سر را مورد مطالعه قرار داده و راه‌های درمان آن بیماری‌ها را بیان کرده‌ است. به عبارت ديگر، این قسمت از کتاب، يك دوره می باشد. 3⃣قسمت سوم كتاب مشتمل بر نوزده باب است كه اخوینی در این باب‌ها علل و مبانی  (حُمَّیات) و انواع آن، اصول و مبانی  و  را مورد بحث قرار می‌دهد. کتاب هدایه المتعلمین سال‌ها جزو کتب مرجع پزشکی نیاکان ایرانی اسلامی بوده‌است. یک نسخه از این کتاب در کتابخانه بادلیان آکسفورد انگلستان، یک نسخه در کتابخانه فاتح استانبول، ترکیه، و نسخه‌ای دیگر در کتابخانه ملک تهران وجود دارد. در سده ششم خورشیدی، نظامی عروضی سمرقندی در چهارمقاله خود از هدایه المتعلمین فی الطب نام برده‌ است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
برای چه افرادی مضر و برای چه کسانی مفید است؟ 🥛و أمّا ضرره بأصحاب اللّقوة الرطبة، فبالغ. 🥛و لأجل زيادته فى رطوبة الدّماغ، هو شديد النفع من الأمراض الدّماغية اليابسة؛ 🥛فلذلك هو نافع لأصحاب الماليخوليا و الموسوسين، و لأصحاب الأمراض السوداويّة. 🥛و نفعه لأصحاب الأدمغة الجافّة التى يبوستها ساذجة عظيم؛ 🥛فلذلك كان اللّبن شديد النفع لأصحاب السهر 🥛و لأصحاب النسيان اليبوسى 🥛و لمن أفرط فى الجماع حتى حدث فى دماغه جفاف. 🥛و إذا أكثر من تناول اللّبن كان إضراره بالدماغ لا محالة أكثر، لأجل ما يحدثه حينئذ من امتلاء الرأس. 📎ترجمه و توضیح ←شیر برای بیماران بسیار مضر است. ←اما برای کسانی که دارای بیماری‌های سر از نوع خشک می‌باشند بسیار مفید است، به خاطر اینکه شیر ایجاد در سر می‌کند. ←بدین خاطر شیر برای بیماران و کسانی که دچار فکری می‌باشند مفید است، همچنین برای بیماران که دارای بیماری می‌باشند نیز مفید است. ←منفعت شیر برای کسانی که سرشان دارای ساده می‌باشد بسیار زیاد است. ←و بدین خاطر شیر شدیداً برای کسانی که دچار شده‌اند مفید است. ←همچنین برای کسانی که از خشکی مغز دچار شده‌اند مفید است. ←و همچنین شیر برای کسانی که زیاده‌روی در جماع نموده‌اند و بدین خاطر سرشان دچار خشکی شده است مفید است. ←و هنگامی که شیر به مقدار زیاد تناول شود ضرر رساندنش به ناچاراً بیشتر خواهد بود به خاطر اینکه در این صورت سر دچار امتلاء و پری می‌شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨امام صادق علیه السلام: روزگار پر از فتنه ای بر مردم خواهد شد که(در آن روزگار) جز به کتابهایشان انس و آرامش نگیرند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨بسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحیم✨ 📜المقالةُ الاولي: في الامُورِ الطَّبيعيَّةِ و هي مُشتَمِلَةٌ علي خَمسَةِ فُصُولٍ‏ ←مقاله نخست در امور طبيعيه و شامل پنج فصل است‏. 📄الفصل الأوّل: في الأركانِ و الأمزِجَة ←فصل اول: ركنها و مزاجها 1⃣أمّا الأركان‏ الف. ركنها 📄فهى أجسامٌ بَسِيطَةٌ و هي أجزاءٌ أوَّليَّةٌ لِبَدَنِ الإِنسانِ و غَيرِهِ، الّتى لا يُمكِنُ أن تَنقَسِمَ الى أجسامٍ مُختَلِفَةِ الصُّوَرِ و الطَّبائِعِ. ←ركنها كه بنياد بدن موجودات (انسان و غير انسان) بر آنها نهاده شده است، چهار جسم‏ بسيط اند كه تقسيم آنها به اجزائى كه از نظر صورت و طبع‏ مختلف باشند ممكن نيست. و هى أربَعَةٌ: اين ركنها عبارتند از: 🔥النَّارُ، و هي حارَّةٌ يابِسَةٌ ←آتش، كه گرم و خشك است 🌥و الهَواءُ، و هو حارٌّ رَطبٌ. ←هوا، كه گرم و تر است 💧و الماءُ، و هو بارِدٌ رَطبٌ. ←آب، كه سرد و تر است 🌍و الأرضُ، و هي بارِدَةٌ يابِسَةٌ. ←و زمين كه سرد و خشك است. 📖و أمّا الأمزِجَةُ ←مزاجها 📄فَنَقُولُ: إنَ‏ الأركانَ إذا تَصَغَّرَتْ أجزاؤُها و تَماسَّتْ، فَعَلَ‏ بَعضُها في بَعضٍ بِقُواها المُتَضادَّةِ و كَسَرَ كُلُّ واحِدٍ منها سَورةَ كَيفيَّةِ الآخَرِ ←(مزاجها از تركيب اركان و تاثير آنها در هم پديد مى‏آيند.) بدين ترتيب كه‏ هرگاه اجزاى كوچكى از چند ركن در تماس با هم قرار گيرند، به سبب كيفيت‏هاى متضادى كه دارند در هم‏ اثر كرده و از شدت كيفيت‏هاى موجود در يكديگر مى‏كاهند. 📄فَإذا انتَهَي الفِعلُ و الانفِعالُ بينها الى حَدٍّ مّا، حَدَثَتْ‏ لذلك المُرَكَّبِ كَيفِيَّةٌ مُتَشابِهَةٌ في جَميعِ أجزائِهِ، و هي‏ المِزاجُ. ←وقتى اين اثرگذارى و اثرپذيرى به حد معينى برسد و كيفيّتى مشابه در همه اجزاى اين جسم مركب به وجود بيايد، مزاج پديد مى‏ آيد. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍آنچه محتاج اليه حفظ‍‌ صحت است 📜مجملاً چون ابدان بنا بر آنچه الله تعالى بحكمت بالغۀ خود از طبایع بر آن قرار داده است دائمة التحلل است، به اين معنى كه غريزيه را در بدن انسان خلق كرده و را نيز بر بدن انسان محيط‍‌ ساخته و اين هر دو بتدريج به تحليل مى‌برند اجزاء بدن انسانى را، پس لا بد و ناچار است انسان را از بدل ما يتحللى كه قائم مقام آن تواند بود و سبب نشو و نما و بقا و اعتدال طبائع باشد، چندانكه باقى تواند بود قوت انسان، مراد آخر عمر است و اين اعتدال تمام به دو چيز حاصل مى‌شود: ❶يكى غذايى كه موافق طبع و بنيه و عادت و فصل باشد و غذا را بقدر احتياج از آنچه طبع او به آن راغب‌تر باشد ميل نمايد، مراد اينست كه خواهش طبع را در گوارش حفظ‍‌ و صحت فى الجمله دخلى هست. ❷و ديگرى اخراج فضول متولده در بدن؛ زيرا كه اگر اخراج نشود خواهش غذا و بهم نمى‌رسد و بدن انسانى به اين سبب از اعتدال منحرف و علل و متولد مى‌شود. 📗حفظ الصحه شیخ الرئیس ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨امام علی(ع): فضاى هر ظرفى در اثر محتواى خود تنگ‏تر مى‏ شود، مگر ظرف دانش كه با تحصيل علوم، فضاى آن بازتر مى‏ گردد. 📚نهج البلاغه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✍تقسيم عقلى مزاج‏ 📄و هو يَنقَسِمُ بِحَسَبِ القِسمَةِ العَقلِيَّةِ الى ما يَكُونُ مُعتَدِلًا بِالحَقِيقَةِ و هو أن تَكُونَ‏ المَقادِيرُ من الكَيفِيَّاتِ المُتَضادَّةِ في المُمتَزَجِ مُتَساوِيَةً و يُسَمَّي مُعتَدِلًا بِالحَقِيقَةِ، و إلى ما يَكُونُ خَارِجاً عن الاعتِدالِ الحَقِيقِىِّ. ← ، بنا بر تقسيم عقلى، يا است يا نامعتدل حقيقى. مزاجى كه ميزان كيفيتهاى متضاد موجود در آن مساوى باشند، معتدل حقيقى است و در غير اين صورت، است. 📄لكن القِسمُ الأوَّلُ ممّا لا يُمكِنُ أن يُوجَدَ في الخارِجِ‏ أصلًا، بَلِ الّذى‏ يُوجَدُ من الأمزِجَةِ إِنَّما هو خارِجٌ‏ عن الاعتِدالِ الحَقيقىِّ. ←البته، مزاج معتدل حقيقى جز در عالم ذهن يافت نمى‏شود و تنها مزاجى كه‏ در عالم خارج وجود دارد مزاج نامعتدلِ حقيقى است. ✍انواع مزاج نامعتدل حقيقى‏: و يَنقَسِمُ الى: 📄ما تُسَمّيهِ الأطِبّاءُ مُعتَدِلًا بِالفَرضِ، و هو أن يَكُونَ لِمَوضُوعٍ مّا نَوعُ مِزاجٍ هو أصلَحُ الأمزِجَةِ لَه‏ و إلى ما يَكُونُ خَارِجاً عَن هذا الاعتِدالِ. ←نزد اطبّا، اين نوع به و تقسيم مى‏شود. مزاج معتدل فرضى شايسته‏ترين مزاج براى يك موجود است. پس، مزاجى كه خارج از اين محدوده باشد، نامعتدل فرضى است. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
هوالشافی ✍برای پیشگیری از زایمان سخت و سزارین و آسیب‌های احتمالی به کودک، ده روز یا یک هفته قبل از زایمان مصرف جوشانده (جوشانده پایه در علاج بیماریهای زنان و زایمان) به میزان یک تا ۳ لیوان در روز باعث خروج راحت جنین و خروج جفت و پاک شدن کامل رحم پس از زایمان می‌شود. ☕️طرز مصرف: هر بار یک قاشق غذاخوری از مخلوط(۲۱ قسمتی بانوان) نیم کوب شده دارو را با ۱/۵ لیوان آب بجوشانند تا یک لیوان بماند صاف کنند و شیرین کرده میل کنند. 📄چینش نسخه زایمان راحت↓↓↓ 1⃣ منضج صبحگاهی؛ شامل: تخم شربتی، بالنگو و فرنجمشک از هر کدام یک قاشق مرباخوری که با هم مخلوط شده است در یک لیوان شربت گلاب و عرق بیدمشک کمی شیرین نموده هر روز صبح ناشتا تناول شود. 2⃣ منضج میان وعده: پنج عدد انجیر با ۱۰ عدد آلوی بخارا هر شب در یک پیاله آب خیس کرده و بین صبح تا ظهر تناول کنند. 3⃣ رژیم غذایی را بر مصرف غذاهای آب پز با مزاجی معتدل و مایل به گرمی که از جمله انواع شورباها، حاوی سبزیجات فراوان و حبوبات و گوشت و میوه‌های جالیزی مانند کلم سنگ، کلم و کدو و لبو و خورشت سیب و خورشت به و آش شلغم و غیره باشد. ✅ میوه‌های مرطوب مانند: انگور و ازگیل و زالزالک و انجیر تازه، تناول گردد. مصرف شیر غیر پاستوریزه جوشیده که چربی آن را کمتر گرفته باشند به مقدار فراوان بسیار مناسب می‌باشد. ✅ شکم باردار با روغن بادام شیرین و یا زیتون و کنجد هر روز چرب شود. ✍زنده یاد استاد حکیم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حتماً بادقت بشنوید؛ 🔻چکیده‌ اعترافات دکتر اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت (نمکی) در برنامه‌ تلویزیونی: «ما (وزارت بهداشت) برای کاهش بی‌سابقه و شگفت‌انگیز جمعیت (از سازمان بهداشت جهانی) جایزه گرفتیم و پُز دادیم که پدر مردم را درآورده‌ایم و افتخار هم کردیم! 🔴 دروغ گفتیم که بارداری زنان زیر بیست سال و بالای چهل سال، خطر دارد! بارداری، امری الهی و طبیعی است و غربالگری و سونوگرافی مادران باردار، غلط است!»‌. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
سلامت اعضای انسان از جهت روحی، پیرو او است. 🫀هنگامی‌که انسان به خدا توجه داشته باشد و بخواهد برای او حرکت کند: ✓علاوه بر این‌که از مخالفت عملی با دستورهای الهی دور می‌کند و اعضا و جوارح او مرتکب نمی‌شوند، ✓ از رذایل اخلاقی نیز مانند کبر، حسد، عجب و غرور به خواهد ماند ✓ و در نتیجه از امراض جسمانی برخاسته از این صفات نیز خواهد بود. ✍حضرت آیت الله تحریری ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
✨امام علی(ع): كسی كه با كتاب آرامش يابد، هيچ آرامشی را از دست نداده است. 📚غررالحكم، ح ۸۱۲۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖انواع مزاج معتدل فرضى‏ 📄و المُعتَدِلُ بِهذا المَعنَي يَعرِضُ‏ لَهُ ثَمانِيَةُ أوجُهٍ من الاعتِباراتِ: ←مزاج معتدل فرضى از هشت وجه بيرون نيست: 1⃣أحَدُها: المُعتَدِلُ النَّوعىُّ (بِالقِياسِ الى ما هو خَارِجٌ عن نَوعِه‏). و هو المِزاجُ الّذى يَحصُلُ لِلإنسانِ مَثَلًا بِالقِياسِ الى سائِرِ الكائِناتِ. ❶حالت اول: معتدل بين انواع (در قياس مزاج انواع مختلف از يك جنس). و آن مزاجى است كه مثلًا در نوع انسان در قياس با مزاج ساير موجودات وجود دارد. 2⃣الثّانى: المُعتَدِلُ النَّوعِىُّ (بِالقِياسِ الى ما هو داخِلٌ في نَوعِهِ). و هو المِزاجُ الّذى يَحصُلُ لِأعدَلِ شَخصٍ من أشخاصِ نَوعِ الإنسانِ. ❷حالت دوم: معتدل نوعى (در قياس مزاج همنوعان با يكديگر). نمونه آن مزاجى است كه براى معتدل‏ترين فرد از ميان انسانها قابل تصور است. 3⃣الثّالِثُ: المُعتَدِلُ الصِّنفىُّ (بِالقِياسِ الى ما هو خارِجٌ عَن صِنفِهِ). و هو المِزاجُ الّذى يَحصُلُ لِسُكّانِ إقليمٍ من الأقاليمِ بِالقياسِ الى سَائِرِ الأقاليمِ. ❸حالت سوم: معتدل بين اصناف (در قياس مزاج يك صنف با چند صنف ديگر). آن است كه مزاج يك صنف در ميان مزاج اصناف ديگر معتدل باشد، مثلًا مزاج ساكنان يك اقليم در قياس با مزاج ساكنان اقاليم ديگر. 4⃣الرّابِعُ: المُعتَدِلُ الصِّنفيُّ (بِالقياسِ الى ما هو داخِلٌ في صِنفِهِ). و هو المِزاجُ‏ الّذى يَحصُلُ لِأعدَلِ شَخصٍ من أشخاصِ صِنفٍ مُعَيَّنٍ. ❹حالت چهارم: معتدل صنفى (در قياس مزاج هم‏صنفان). و آن مزاج معتدل‏ترين انسان موجود در يك صنف است. 5⃣الخامِسُ: المُعتَدِلُ الشَّخصِىُّ (بِالقِياسِ الى ما هو خَارِجٌ عَنه‏). و هو المِزاجُ الّذى يَحصُلُ لِشَخصٍ مُعَيَّنٍ حتّي يَكُونَ مَوجُوداً صَحِيحاً. ❺حالت پنجم: معتدل بين اشخاص (در قياس مزاج يك شخص با مزاج اشخاص ديگر). و آن مزاج موجود در شخص معينى است كه به واسطه آن تندرست و سالم مى‏ماند. 6⃣السّادِسُ: المُعتَدِلُ الشَّخصىُّ (بِالقِياسِ الى أحوالِهِ في نَفسِهِ). و هو المِزاجُ الّذى إذا حَصَلَ لِشَخصٍ كانَ علي أفضَلِ‏ ما يَنبَغى أن يَكُونَ عليه. ❻حالت ششم: معتدل شخصى (در قياس مزاجهاى مختلف يك شخص). و آن مزاجى است كه شخص با وجود آن در بهترين حال از حالات خود است. 7⃣السَّابِعُ: المُعتَدِلُ العُضوِىُّ (بِالقِياسِ الى غَيرِه). و هو المِزاجُ الّذى يَجِبُ أن يَكُونَ لِنَوعِ كُلِّ عُضوٍ من الأعضاءِ ممّا يُخالِفُ‏ به غيرُهُ. ❼حالت هفتم: معتدل بين اعضا (در قياس مزاج يك عضو با مزاج اعضاى ديگر) و آن مزاجى است كه نوع يك عضو از بدن بايد داراى آن باشد كه مزاج اعضاى ديگر بدن با آن مخالف است. 8⃣الثَّامِنُ: المُعتَدِلُ العُضوِىُّ (بِالقِياسِ الى أحوالِهِ في نَفسِهِ). و هو المِزاجُ الّذى إِذا حَصَلَ لِعُضوٍ، كانَ علي أفضَلِ ما يَنبَغى‏ أن يَكُونَ عليه. ❽حالت هشتم: معتدل عضوى (در قياس مزاج يك عضو با خودش). و آن بهترين حالت مزاجى براى يك عضو است. 📗قانونچه فی الطب ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢پیک شفـا(طب ایرانی اسلامی) @peyke_shefaa