eitaa logo
اندیشکده پیک شفا
10.7هزار دنبال‌کننده
482 عکس
49 ویدیو
2 فایل
✍️جهاد تبیین ارتباط: @Maryam_4885 ❌️تقاضای تبادل نفرمایید❌️
مشاهده در ایتا
دانلود
✍اسباب تحريك اخلاط در بدن 📖و اعلم أنه كما أن لهذه الأخلاط أسباباً فی تولدها، فكذلك لها أسباب فی حركتها 🟥فإن الحركة و الأشياء الحارة تحرك الدم و الصفراء و ربما حركت السوداء و تقويها ⬜️لكن الدعة تقوی البلغم و صنوفاً من السوداء. 🧠و الأوهام أنفسها تحرك الأخلاط مثل أن الدم يحرّكه النظر إلى الأشياء الحمر، و لذلك ينهى المرعوف عن أن يبصر ما له بريق أحمر. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📖بدان همان گونه كه براى پيدايش اخلاط در بدن، اسباب و عواملى وجود دارد، براى حركت اخلاط نيز وجودِ اسباب ضرورى است. 🟥هرگونه حركت(تحرک)يا چيزهاى گرم باعث حرکت و در بدن مى‌گردد، و چه بسا خلط سودا نيز به حركت آيد و تقويت گردد. ⬜️ولى بى‌تحركى و سكون باعث تقويت خلط و بعضى از اصناف در بدن مى‌گردد. 🧠نقش تخيلات در تحريك اخلاط: نفسِ توهّمات باعث حركتِ اخلاط در بدن مى‌گردد؛ مثلاً نگريستن به چيزهاى سرخ، باعث حركت خون مى‌گردد، لذا شخصى كه دچار خون ريزى از بينى شده(خون دماغ)، نباید خيره شود به اشياى سرخِ درخشان. (زيرا باعث خون ريزى بيشتر مى‌گردد). ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍أقوى علل الهزال كما سنصفه ۱. يبس المزاج ۲. و الماساريقا ۳. و يبس الهواء 🔹فإذا يبس الماساريقا لم يقبل الغذاء ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄قوی ترین علتهای لاغری ۱. خشکی مزاج ۲. و خشکی ماساریقا[مِزانتر] ۳. و خشکی هواست 🔹بدان وقتی ماساریقا خشک باشد، قبول غذا نمیکند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✨الإمامُ الباقرُ عليه السلام: مَن عَمِلَ بِما يَعلَمُ عَلَّمَهُ اللّه ُ ما لا يَعلَمُ. 《امام باقر عليه السلام: هر كه به آنچه مى داند عمل كند، خداوند به او آن بياموزد كه نمى داند.》 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ✍جدی گرفتن امر و نهی ، راهی برای رشد قدرت علمیِ انسان 🧠طبق فرمایش بزرگان، از عوامل مهمی که در قدرت علمیِ انسان اثرگذار هست و آن را رشد می دهد، اینست که انسان هر آنچه را که عقل[سالم] به او نشان می‌دهد و او را امر و نهی می‌کند، آن امر و نهی ها را جدی بگیرد. اگر آنها را جدی گرفت، علم او همچنان بالا خواهد رفت. 🧠تا جایی این علم بالا می رود و به جایی می رسد که شخص می‌بیند آن عقل سالم هرچه امر و نهی میکرده در واقع همان شارع بوده و شارع مقدس هرچه بفرماید در واقع همان عقل سالم است. 👈عقل سالم که عرض می کنیم از این باب است که ممکن است عقل در انسان گرفتار و و اسیر هواها باشد و کور باشد و نتواند بین این حجاب ها خاصیتش را ظهور بدهد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍«مَن» می‌خوابد یا «تَن»؟ ■خوب است این سؤال برایمان مطرح باشد که در هنگام چه چیزی واقع می‌شود⁉️ ■ آیا این که انسان می‌خوابد به معنی آن است که از صحنه ی فعالیت و زندگی به حاشیه می‌رود و بی عمل می‌شود یا از عالَمی به عالم دیگر منتقل می‌گردد؟ ●اگر متوجه باشیم، ذاتِ انسان مجرد است و مجرد فناپذیر نیست، پس نمی شود در مرحله ای به حاشیه برود، همین طور که به عنوان ذاتی که عین است نمی شود در مرحله ای باشد. نفس انسان که عامل حیات است، خودش حیات محض است و تجلی حیات مطلق الهی است، پس نمی شود از نظر حیات و هوشیاری به حاشیه برود و چُرت بزند و یا بخوابد. ●مگر می‌شود آب که تری، جزء ذاتش است خشک شود تا بگوئیم حیات انسان که جزء ذات است از بین می‌رود؟ ●آری ممکن است آب بخار شود و به صورت بخار در هوا ادامه ی وجود دهد ولی چون ذاتِ تری است معنی نمی دهد خشک شود. ●حیات، ذاتیِ انسان است ولی ذاتی نیست، پس می‌شود انسان بدون بدن باشد و به حیات خود ادامه دهد. به همین جهت انسان هیچ وقت نه می‌خوابد و نه چُرت می‌زند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍اسبابِ انحرافِ اخلاقى، يا است يا 📖اعلم أن أسباب الانحراف فی الأخلاق، إما نفسیة حاصلة فی النفس فی بدو فطرتها، أو حادثة من مزاولتها للأعمال الردیة، أو جسمیة ... 📄بدان كه همانا اسباب و عوامل انحراف در اخلاق، ●يا نفسانى است كه در خودِ حاصل مى‌شود، از آغاز خلقتش، ●يا غير نفسى و حدوثى است كه از اشتغال به عمل زشت و ناپسند پديد مى‌آيد، ●و يا جسمى و بدنى است 🔥و اين‌ها همه، سبب برخى از ملكات پست و ناپسند مى‌شوند. ✨سرّ آن، اين است كه نفس به خاطر تعلق يافتن به بدن، علاقه ارتباطى با آن پيدا مى‌كند و بدين جهت هر كدام از نفس و بدن از ديگرى تأثير مى‌پذيرد و هر حالتى كه در يكى حادث مى‌شود در ديگرى سرايت مى‌كند، ●همان گونه كه يا نفس، موجب و ارتعاش بدن مى‌گردد، ●هم‌چنين تأثيرپذيرى به بيمارى‌ها به ويژه بيمارى‌هايى كه در اعضاى مركزى بدن رخ مى‌نمايد، نقص در ادراك و تباهى تخيل آن را به دنبال مى‌آورد. 👈چنان كه از برخى از بيمارى‌هاى ، فسادِ اعتقاد، و بدگمانى پديد مى‌آيد، و از برخى از اين دست بيمارى‌ها، بى‌باكى و از بسيارى از بدخُلقى ايجاد مى‌گردد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
📎عزیزان، این نوع علمی که ما در این مطلب به آن اشاره کردیم، علاوه بر دانشی است که از طریق مطالعه‌ی کتب به دست می‌آید.
✍اسباب هُزال[لاغری]: 1⃣يكى، كمتر خورند و بدان سبب بدلِ ما يتحلّل نرسد و بدن بكاهد. 2⃣دوم، آنكه غذا به غايت لطيف خورند و از غايت لطافت، زودتر و بيشتر تحليل بايد و بهره نيابد. 3⃣سوّم، آنكه غذاى فاسد و نامطبوع خورند و فاسد از آن حاصل آيد و جهت فساد، آن را جزو بدن نسازد. 4⃣چهارم، آنكه در پديد آيد و بدان سبب غذا كمتر جذب كند. 5⃣پنجم، آنكه در احشا آفتى باشد؛چنان‌كه در و سدّه افتد و بدان سبب غذا به اعضا چنان‌چه بايد نافذ نگردد. 6⃣ششم، آنكه تحليل بيشتر افتد از غموم و هموم و كثرت رياضت و سرعت آن. و علامت هريك ازين اسباب مذكوره، وجود آن سبب است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
💣سازمان جهانی بهداشت[که بزرگترین حامیِ مالیِ آن امریکاست] درحال واکسیناسیون کودکان !!! براستی چه تعداد کودکان غزه از بمباران و تشنگی و گرسنگی و آوارگی و ترس و وحشت می میرند[شهید می شوند]، و چه تعداد از فلج اطفال⁉️ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
📖أمّا تغير المزاج من قِبَل العادة: فينبغی أن تعلم أن العادات إذا طالت نقلت المزاج الطبيعی إلى غيره بحسب العادة، كالذی قال أبقراط: «إن العادة طبيعة ثانية». و تغير المزاج بسبب العادة يكون: إمّا من قبل التدبير، و إمّا بسبب المهنة. ✍بدان اگر عادت مدت زیادی ادامه یابد، مزاج طبیعی با تأثر از آن به وضع دیگری در می آید. و از اینجاست که بقراط گفته است: به راستی، عادت طبیعت دوم است. ●و دگرگون شدن مزاج به سبب عادات: ۱.یا از روی عمد و چاره اندیشی است ۲.یا به سبب شغل و حرفه است. 🥘دگرگون گشتن مزاج از روی تصمیم و چاره اندیشی، بدین گونه است که: گاهی انسان از روی سرشت لاغر و کم گوشت است؛ اما او به راحت طلبی و خوش زیستن(رفاه) روی می آورد و استراحت و کم تحرکی را به کار می‌گیرد و بدنش از فراوانی ناز و نعمت بهره مند می‌گردد و سردی و رطوبت در آن فراوان می‌شود؛ و در نتیجه، چاق می‌گردد. 🏇و گاهی بدن انسان از روی سرشت، فربه و پرگوشت است، ولی او تحرک و تلاش و ورزش و رنج و زحمت و کم کردن غذا را، بر خود هموار میگرداند و خود را به غم و غصه مبتلا می سازد و بدین سبب تری و رطوبتهای بدنش به تحلیل میروند و اندامهایش گرم و خشک می‌شوند؛ و در نتیجه، لاغر و کم گوشت میگردد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✨امام عسكرى عليه السّلام فرمودند: «امام رضا عليه السّلام از گروهى از شيعيان دورى گزيدند و به آنان اجازه ملاقات ندادند. آن گروه گفتند: «يابن رسول اللّه! چه شده است كه تا اين حد از ما اعراض مى فرمايى و با مانع قرار دادن بين ما و خودت، ما را خوار مى شمارى؟» امام(ع)فرمودند: «براى اينكه شما ادعا مى كنيد كه شيعه امير المؤمنين هستيد و در بيشتر كارهايتان برخلاف آن عمل مى كنيد و در انجام واجبات كوتاهى مى نماييد، و بسيارى از حقوق برادرانتان را كوچك مى شماريد و آنجا كه نبايد تقيه كنيد تقيه مى كنيد و آنجا كه بايد تقيه كنيد، تقيه را ترك مى كنيد 📚وسايل الشيعه، ج۱۱، ص۴۷۰ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍عارف واصل حضرت آیة الله سعادت پرور(ره): ✨مقام نورانيّت[معصومین]، و به تعبيرى ولايت كلّيّه الهيّه، همان است كه اگر انبيا و اوليا مؤيَّد به آن نباشند، هيچ معجزه و خرق عادت و كرامتى از آنان صادر نخواهد شد و مقام خلافت و تصرّف در عالم را به تأييدِ اين مقام دارند. و از همه بالاتر، مقام خلافت اهل بيت عليهم السلام به گونه‏‌اى است كه هيچ امرى در عوالم خلقت انجام نمى‌‏گيرد، مگر اينكه به اذن الهى بايد از مجراى ايشان بگذرد. چنانكه در زيارت امام حسين عليه السلام آمده است: «إِرادَةُ الرَّبِّ في مَقاديرِ أُمُورِهِ تَهْبِطُ إِلَيْكُمْ، وَ تَصْدُرُ مِنْ بُيُوتِكُم.» (اراده پروردگار در تقدير امور[همه مخلوقات‏] بر شما فرود مى‌‏آيد و از خانه‌‏ها[و مقام منيع‏] شما[به جهان و جهانيان‏] صادر مى‌‏شود.) 📚برگرفته از کتاب جلوۀ نور (پرتوی از فضائل حضرت فاطمۀ زهرا سلام الله علیها) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
📖تَغَيّر المزاج بِسببِ المِهنَة ✍اما در مورد دگرگون گشتن مزاج به سبب شغل و حرفه، باید دانست که: بعضی از حرفه ها مزاج انسان را به مزاجی متضاد با اصل آن دگرگون می سازند، یعنی آن را، ①یا به سمت گرمی و خشکی سوق میدهند؛ مانند حرفه ی ریخته گرها و شیشه سازها و دیگر پیشه ورهایی که با آتش سر و کار دارند ②و یا به سوی حرارت و رطوبت مزاج میبرند مانند حرفه ی کارگرها و کیسه کش های حمام ها ③و یا در جهت سردی و رطوبت دگرگون می‌سازند مانند پیشه ی ماهیگیران و ملوانان کشتی ها ④و یا به طرف سردی و خشکی می‌کشانند، مانند کار کشاورزان و شکارچیانِ وحوش و پرندگان و آنچه بدینها ماند. 📄این چیزهایی است که باید برای شناختن و فرق گذاشتن بین مزاج طبیعی انسان و مزاجی که از طریق عادت و ممارست برای او پدید آمده است دانسته شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍گفتیم که تصورات و تخیلات در تحریک اخلاط نقش مهمی دارد 📄من هذه القبيل اتباع حركة الدم من المستعد لها إذا كَثر تأمله و نظره فی الأشياء الحمر 《مثلا، کسی که استعداد حرکت دَم را دارد، وقتی زیاد به اشیاء قرمز نگاه کند، خونش به حرکت در می‌آید.》 📄من هذا الباب تضرُس الإنسان لأكل غيره من الحموضة و إصابته الألم فی عضو يؤلم مثله غيره إذا راءه 《[و یا مثلا] وقتی دیگری غذای ترش بخورد، دندان کسی که او را می‌بیند کند می شود، و وقتی عضو دردمند دیگری را می‌بیند، همان عضوش دردمند می شود.》 📄و من هذا الباب تبدل المزاج بسبب تصور ما يخاف أو يفرح به. 《از همین قبیل است، که وقتی تصور کند چیزی را که از آن می ترسد یا چیزی که از آن خوشحال می شود، مزاجش تبدیل به مزاجی دیگر می‌گردد.》 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
📙فریدریش نیچه: آدمی هرگز از کسی که از خود خُردتر[پایین تر] می‌شُمارد نفرت ندارد، بلکه هنگامی به کسی نفرت می‌ورزد که او را با خود برابر یا از خود برتر شُمارد. 📕آرتور: هرکسی، تحت تأثیر تمایلی پنهانی، بیشتر دوست دارد کسی را به عنوان نزدیک‌ترین مصاحب خود برگزیند که به لحاظ فهم، اندکی از او پایین‌تر باشد، چون تنها با چنین شخصی احساس راحتی می‌کند. 📗لیشتنبرگ: در نظر برخی مردم یک انسان متفکر، از گستاخ‌ترینِ پست‌فطرتان نیز نفرت‌انگیزتر است. 👈برتریِ ذهنیِ زیاد[و آشکارسازیِ آن] بیش از هر چیز دیگری شخص را منزوی می‌کند و به طرز ناآشکار منفور می‌سازد. حال، عکس این حالت است که افراد ابله و احمق را این‌چنین محبوب عالَم می‌سازد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍قيل : إنّ بطليموس كان تلميذ جالينوس، و جالينوس تلميذ بليناس، و بليناس تلميذ أرسطو، و أرسطو تلميذ أفلاطون، و أفلاطون تلميذ سقراط، و سقراط تلميذ بقراط، و بقراط تلميذ جاماسب، و جاماسب أخو كشتاسب وهو من تلامذة لقمان الحكيم، مثل فيثاغورث الحكيم المشهور. 📜گفته شده: بطليموس، شاگرد جالينوس و وى شاگرد بليناس و او شاگرد ارسطو و اين يكى شاگرد افلاطون و افلاطون شاگرد سقراط و او شاگرد بقراط و بقراط شاگرد جاماسب و او شاگرد اخوگشتاسب و وى از شاگردان لقمان حكيم بوده است. همانند فيثاغورث، حكيم پر آوازه. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍تاثیر و بر بدن 📄بدان که ﺍﻧﺪﻭﻩ ﻭ ﺗﺮﺱ ﺭﺍ ﻭ ﻏﺮﻳﺰﻯ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻗﻌﺮ ﺗﻦ ﺑﺎﺯ ﮔﺮﻳﺰﺍﻧﺪ ﻭ ﺭﺍ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺣﺎﻝ ﺭﺳﺎﻧﺪ[پیری زودرس] ﻭ ﺑﺪﻳﻦ ﺳﺒﺐ ﺭﻧﮓ ﺭﻭﻯ ﺭﺍ ﺯﺭﺩ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺭﻭﻧﻖ ﻭ ﺗﺎﺯﮔﻰ[از چهره] ﺑﺒﺮﺩ ﻭ ﻫﻤﻪ ﻗﻮّﺕ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺿﻌﻴﻒ ﻛﻨﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺳﺒﺐ ﺿﻌﻴﻔﻰ ﻗﻮﺕ‌ﻫﺎ، ﻣﺴﺘﻮﻟﻰ ﮔﺮﺩﺩ. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
👨بدان ﻫﺮ ﺷﺨﺼﻰ ﻛﻪ ﺍﺻﻠﻰ ﺍﻭ به ﮔﺮﺍﻳﺪ، ﺣﺮﻛﺎﺕ ﻭ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﺍﻭ ﺍﻧﺪﺭ ﻫﻤﻪ ﻋﻤﺮ ﺑه حرﻛﺎﺕ ﻭ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻣﺎﻧَﺪ. 👨‍🦳ﻭ ﺁﻧﻜﻪ ﻣﺰﺍﺝ ﺍﺻﻠﻰ ﺍﻭ ﺑه ﻭ ﺗﺮﻯ ﻳﺎ ﺑه سرﺩﻯ ﺳﺎﺩﻩ ﮔﺮﺍﻳﺪ، ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻭ ﺣﺮﻛﺎﺕ ﺍﻭ ﺑه اﺣﻮﺍﻝ ﭘﻴﺮﺍﻥ ﻣﺎﻧﺪ ﻭ ﺯﻭﺩ ﺍﺛﺮ ﻛﻨﺪ بر او. ⭕️ﻭ ﻫﺮ ﺷﺨﺼﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﻤﺮ، ﺑﺪﺍﻥ ﺳﺎﻟﻬﺎ ﺭﺳﺪ ﻛﻪ ﻣﺰﺍﺝ ﺁﻥ ﺳﺎﻟﻬﺎ ﺑه مزﺍﺝ ﺍﺻﻠﻰ ﺍﻭ ﻣﺎﻧﺪ، ﺿﻌﻴﻒ ﻭ ﺑﺪﺣﺎﻝ ﺷﻮﺩ، ﺍﺯ ﺑﻬﺮ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﻭ ﻣﺰﺍﺝ ﺍﺯ ﻳﻚ ﻧﻮﻉ ﺑﺮ ﻳﻚ ﺷﺨﺺ ﺟﻤﻊ ﺷﻮﺩ. 👈ﻣﺜﻠﺎ ﺍﮔﺮ ﻣﺰﺍﺝ ﺍﺻﻠﻰ ﮔﺮﻡ ﻭ ﺧﺸﻚ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻧﺪﺭ ﺳﺎﻟﻬﺎی ﺟﻮﺍﻧﻰ ﮔﺮﻣﻰ ﻭ ﺧﺸﻜﻰ ﺑﺮ ﻭﻯ ﺯﻳﺎﺩﺕ ﺷﻮﺩ، ﺑﺪﺍﻥ ﺳﺒﺐ ﺑﺪ ﺣﺎﻝ ﺷﻮﺩ ﻭ ﭼﻮﻥ ﺍﺯ ﺁﻥ ﺩﺭﮔﺬﺭﺩ ﺑﻬﺘﺮ ﺷﻮﺩ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺜﻠﺎ ﻣﺰﺍﺝ ﺍﺻﻠﻰ ﺍﻭ ﺳﺮﺩ ﺑﻮﺩ ﻭ ﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻧﺪﺭ ﺟﻮﺍﻧﻰ ﻧﻴﻚ ﺣﺎﻝ ﺷﻮﺩ ﻭ ﺍﻧﺪﺭ ﭘﻴﺮﻯ، ﺳﺨﺖ ﺑﺪ ﺣﺎﻝ ﺷﻮﺩ. ﻭ ﺍﮔﺮ ﻣﺰﺍﺝ ﺍﺻﻠﻰ ﺍﻭ ﮔﺮﻡ ﻭ ﺗﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﺍﻧﺪﺭ ﻛﻬﻮﻟﺖ ﻧﻴﻚ ﺣﺎﻝ ﺷﻮﺩ. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
📜صفات ادویه 🍀جالی: یعنی پاک کننده، زُداینده. و آن دوایی را نامند که از شأن آن، تحریک رطوبات لزجۀ جامده و دفع آنها باشد از سطح عضو و فُوَّهات مسامات. مانند انزروت و ماء العسل. ←و بدان هر دوای جالی، ملیّن طبع است، هرچند در آن قوت مسهله نباشد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍کیفیت تولد اخلاط در بدن 📖السوداء تكثر ①لحرارة الكبد ②أو لضعف الطحال ③أو لشدة بَرد مُجمِد ④أو لدوامِ احتقان ⑤أو لأمراض كثرت و طالت فرمدت الأخلاط. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📄 در بدن زیاد می شود به دلیلِ ①حرارت [که باعث به وجود آمدن می شود] ②ضعف ③شدت سردیِ منجمد کننده[که باعث انجماد ، غلظت و قوام آنها در بدن می‌شود] ④تداوم احتقان و احتباس(مثلأ احتقان خون ، كه خونى سوداوى مى‌باشد و بازگشت آن به كبد، باعث افزايش سودا در بدن مى‌گردد.) ⑤افزایش امراض و طولانی شدن آنها، که موجبِ سوختنِ اخلاط در بدن می‌گردد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
⬅️اندیشکده پیک شفا در تلگرام https://t.me/+dbfSMeYBAWAzYmM0 https://t.me/peyke_shefaa
⬅️اندیشکده پیک شفا در اینستاگرام https://www.instagram.com/peyke_shefaa?utm_source=qr&igsh=eTZ1amZuNmN3MXBl
✍خواص ماءالجبن از منظر طب سنتی 🥛بدان که در بسیار است، و به اعتدال. لهذا مقصود بالذات از استعمال او ترطیب [رطوبت دادن] است. اگر چه منافع دیگر بالعرض نیز دارد. 🥛ماء الجبن در امراض حاده و سوداویه و التهاب و و نحافت بدن [ضعف و ] و حرارت جگر[حرارت کبد] و حدت استفاده میشود. 🥛ماء الجبن در تفتیح سدد[باز کردن انسداد مجاری] و امراض و و دفع یرقان و [درد]شقیقه و ظلمت بصر[تاریکی دید] و انصباب مواد به سوی چشم[جاری شدن مواد به سمت چشم و ایجاد امراض برای چشم] و پلك استفاده می شود. 🥛ماء الجبن در حرقت بول[سوزش ادرار] و ضعف و تنقیه گرده[پاکسازی ] و حصاه آن[ ] و و ضعف مثانه و قروح آن و دیگر قروح[زخمهای چرکین] بدن و آتشك[نوعى بيمارى که از سودای محرق و متعفن بوجود می آید] و و حکه[ اگزما] و کلف [نوعی بیماری پوستی] و شری و جذام و داء الفيل مستعمل می شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
🥛شیر شتر 🔹ماهيت آن: لطيف و رقيق‌ترين شيرها و طعم آن مایل به شورى است و دهنيت[چربی] آن به سبب كمى و گرمی و شدت امتزاج، از مائيت آن جدا نمى‌گردد و لهذا طبيعت آن گرم مایل به خشكى است. 🔹افعال آن: 🥛جالی و منضج و محلل اعضاءالراس و الغذاء و النفض 🥛آشاميدن آن مقوی چشم است 🥛مخلوط با شکر می‌تواند برای افرادی که دچار هستند، مفید باشد. 🥛این شیر به عنوان یک محلل برای اورام کبدی شناخته می‌شود و همچنین به عنوان یک مفتح سده‌ها و گرفتگی‌های عروقی عمل می‌کند. 🥛افرادی که مزاج بسیار گرم و خشک دارند، باید در مصرف شیر شتر احتیاط کنند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa
✍در بیان منافع و فضیلت در بدن 🩸بدان که خون را در بدن شش منفعت عظیم است که اخلاط دیگر را نیست. 1⃣اول آن که غذای بدن و پرورش تن و بدلِ آنچه پیوسته به تحلیل خرج می‌شود از خون است. 2⃣دوّیم آن که از خون به همه تن می رسد[که لازمه‌ی حیات و حرکت است]. 3⃣سیّم آن که خون مدد دل[قلب] می نماید در تولید و مَرکب او است در رسانیدن او و و قوت حیوانی به تمامی اعضا و بدین جهت است که هرگاه قدرِ بسیاری از خون دفع شود ضعیف و ساقط و عارض می گردد. 4⃣چهارم آن که دل معدن حرارت غریزی است و بـه سـبب دوام حرکت، تحلیل بسیاری در او واقع می گردد و احتیاج بـه بـدل مايتحلل بسیار دارد، بیشتر از آنچه حاجت سایرِ اعضا است، و بدین سبب رگ بزرگی از به او پیوسته تا طبیعت نصیبی وافر از آن رگ زودتر از سایر اعضا به او رساند، تا آن خون، غذا و بدل او و مرکب روح و قوت حیوانی گردیده از دل به وساطت [شرائین] بـه همه اعضا رسیده افعال قوت حیوانی از او تمام گردد. لهـذا هــر گــاه خون از شرائین بیرون رود قوت حیوانی باطل و حیوان هلاک گردد. ...ادامه دارد... 📘درعُ الصِحه طبیب تهرانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢اندیشکده پیک شفـا @peyke_shefaa