26.55M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻 درباره نسبت ازدواج و طلاق در یک سال
✍ وحید یامین پور
▫️ابتدای دهه ۹۰ حدود ۸۰۰ هزار ازدواج در سال داشتیم اما الان ۵۳۰ هزار ازدواج در سال داریم.چون کشور پیرتر شده و حدود ۳ میلیون از تعداد جوانان زیر ۳۵ سال کاسته شده است
برای به دست آوردن آمار دقیق طلاق باید نگاهی به آمار زنان متاهلی که بیوه شدهاند و آمار طلاقهای ثبت شده در یک سال نسبت به ازدواج های ثبت شده در همان سال انداخت
طی ۴.۵ سال اخیر دو میلیون و ۲۴۹ هزار ازدواج ثبت شده است که از این میان ۲۰۲ هزار نفر طلاق گرفته اند این میزان یعنی حدود ۹ درصد ازدواجهای ۴.۵ سال اخیر ایران به طلاق منجر شدهاند
از ۱۳۸۶ تا ۱۴۰۱ تمام ازدواج های ثبت شده و طلاق های ثبت شده همان ازدواج ها موجود است. متوسط طلاقها در این بازه زمانی ۱۹ درصد است و این یعنی ۱۹ درصد ازدواج ها در ایران در این بازه زمانی منجر به طلاق شده است
برخی از سر عدم آشنایی با آمار و تحلیل آن، حرفهای عجیبی درباره میزان طلاق میزنند. مثلا اخیرا بعضیها گفتند از هر دو ازدواج یکی به طلاق منجر میشود! در حالیکه آمار طلاق ها در یکسال ربطی به ازدواجهای همان سال ندارد
در ۵ سال اخیر فقط ۹ درصد ازدواجهای ثبت شده به طلاق منجر شده و نرخ زنان مطلقه نسبت به کل زنان در ۱۰ سال اخیر تقریبا ثابت بوده است
متاسفانه خیلی از جوانان در نظرسنجیها گفتهاند به خاطر بزرگنمایی مساله طلاق از ازدواج ترسیدهاند و تمایلشان به شروع زندگی مشترک کم شده اینگونه است که اظهارنظرهای ناشی از نادانی و عدم آشنایی با مساله باعث بروز مشکلات اجتماعی میشود
#سنجش_اجتماعی
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻آنچه معلوم است، رنج علی است!
✍ دکتر علی شریعتی
▫️شمعي از آتش و رنج ، در خانه علي خاموش شد و علي تنها ماند . با کودکانش.
از علي خواسته بود تا او را شب دفن کند ، مدفنش را کسي نشناسد و … و علي چنين کرد.
اما کسي نمي داند که چگونه؟ و هنوز نمي داند کجا؟
در خانهاش؟ يا در بقيع ؟ معلوم نيست.
و کجاي بقيع ؟ معلوم نيست.
آنچه معلوم است، رنج علي است، امشب، بر مزار فاطمه
فاطمه اينچنين زيست و اينچنين شهید شد و پس از شهادت زندگي ديگري را در تاريخ آغاز کرد. در چهره همه ستمديدگان ـ که بعدها در تاريخ اسلام بسيار شدند ـ هالهاي از فاطمه پيدا بود. غصب شدگان، پايمال شدگان و همه قربانيان زور و فريب، نام فاطمه را شعار خويش داشتند. ياد فاطمه، با عشقها و عاطفهها و ايمانهاي شگفت زنان و مرداني که در طول تاريخ اسلام براي آزادي و عدالت ميجنگيدند، در توالي قرون، پرورش مييافت و در زير تازيانههاي بيرحم و خونين خلافتهاي جور و حکومتهاي بيداد و غصب، رشد مييافت و همه دلهاي مجروح را لبريز ميساخت.
اين است که همه جا در تاريخ ملتهاي مسلمان و تودههاي محروم در امت اسلامي، فاطمه منبع الهام آزادي و حقخواهي و عدالتطلبي و مبارزه با ستم و قساوت و تبعيض بوده است.
از شخصيت فاطمه سخن گفتن بسيار دشوار است. فاطمه، يک ” زن ” بود، آن چنان که اسلام ميخواهد که زن باشد. تصوير سيماي او را پيامبر خود رسم کرده بود و او را در کورههاي سختي و فقر و مبارزه و آموزشهاي عميق و شگفت انساني خويش پرورده و ناب ساخته بود.
وي در همه ابعاد گوناگون زن بودن نمونه شده بود.
مظهر يک دختر، در برابر پدرش.
مظهر يک همسر در برابر شويش.
مظهر يک مادر در برابر فرزندانش.
مظهر يک ” زن مبارز و مسئول ” در برابر زمانش و سرنوشت جامعه اش.
وي خود يک “ امام ” است، يعني يک نمونه مثالي، يک تيپ ايدهآل براي زن، يک “ اسوه ” ، يک شاهد براي هر زني که ميخواهد ” شدن خويش ” را خود انتخاب کند.
نميدانم چه بگويم؟ بسيار گفتم و بسيار ناگفته ماند.
در ميان همه جلوههاي خيره کننده روح بزرگ فاطمه، آنچه بيشتر از همه براي من شگفتانگيز است اين است که فاطمه همسفر و همگام و هم پرواز روح عظيم علي است.
او در کنار علي تنها يک همسر نبود، که علي پس از او همسراني ديگر نيز داشت. علي در او به ديده يک دوست، يک آشناي دردها و آرمانهاي بزرگش مي نگريست و انيس خلوت بيکرانه و اسرارآميزش و همدم تنهاييهايش.
شگفتا، در برابر پدر، آن هم علي، نسبت فرزند به مادر و پيغمبر نيز ديديم که او را به گونهي ديگر ميبيند. از همهي دخترانش تنها به او سخت ميگيرد، از همه تنها به او تکيه ميکند. او را ـ در خردسالي ـ مخاطب دعوت بزرگ خويش ميگيرد.
نميدانم از او چه بگويم؟ چگونه بگويم؟
خواستم از ” بوسوئه ” تقليد کنم، خطيب نامور فرانسه که روزي در مجلسي با حضور لويي، از ” مريم ” سخن ميگفت . گفت : هزار و هفتصد سال است که همه سخنوران عالم درباره مريم داد سخن دادهاند.
هزار و هفتصد سال است که همه فيلسوفان و متفکران ملتها در شرق و غرب، ارزشهاي مريم را بيان کردهاند.
هزار و هفتصد سال است که شاعران جهان در ستايش مريم همه ذوق و قدرت خلاقه شان را به کار گرفته اند.
هزار و هفتصد سال است که همه هنرمندان، چهرهنگاران، پيکرسازان بشر، در نشان دادن سيما و حالات مريم هنرمندي هاي اعجازگر کرده اند.
اما مجموعه گفتهها و انديشه ها و کوششها و هنرمنديهاي همه در طول اين قرنهاي بسيار، به اندازه اين کلمه نتوانسته اند عظمتهاي مريم را بازگويند که: “مريم (س)، مادر عيسي (ع) است “.
و من خواستم با چنين شيوه اي از فاطمه بگويم. باز درماندم
خواستم بگويم، فاطمه دختر خديجهي بزرگ است.
ديدم فاطمه نيست.
خواستم بگويم که فاطمه دختر محمد است.
ديدم که فاطمه نيست.
خواستم بگويم که فاطمه همسر علي است.
ديدم که فاطمه نيست.
خواستم بگويم که فاطمه مادر حسين است.
ديدم که فاطمه نيست.
خواستم بگويم، که فاطمه مادر زينب است.
باز ديدم که فاطمه نيست.
نه، اينها همه هست و اين همه فاطمه نيست.
فاطمه، فاطمه است. /از کتاب فاطمه فاطمه است
#فاطمیه
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻همه باهوشاند اگر ....
✍ مهدی محسنی
▫️الو سلام !
سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ؟
- بله .. بفرمایید!
. -ببخشید . خواستم بدونم شما چه کار می کنید؟
-ممنون از سوال خوبتون. مابچه های با استعداد درخشان شما رو شناسایی و برای پیشرفت بیشتر حمایت می کنیم.
-احسنت ! ... چه کار خوبی. میشه بگید چطور این کارو می کنید؟
-بله ! ما تستها و آزمونهایی داریم که در پایان دوره ابتدایی و راهنمایی با اونا مشخص می کنیم کدوم یک از بچه های شما مستعد ترن.
-با تست؟ ...عجیبه !
-چی عجیبه؟!
- ...هیچی! بگذریم. ممکنه بگید کدوم استعداد هارو شناسایی می کنید؟
-پدر جان انگار مارو گرفتیا! ما بچه های تیزهوش رو شناسایی می کنیم. هوش هم همون IQ دیگه! ...افتاد؟!
-بله ! خیلی وقته افتاده ... راستش دیگه همه میدونن که حداقل ۹ نوع هوش و استعداد تو همه انسانها وجود داره :
هوش زبانی
هوش موسیقایی
هوش جسمی حرکتی
هوش میان فردی
هوش بصری مکانی
هوش درون فردی
هوش هستی گرا
هوش طبیعت گرا
هوش منطقی
و متاسفانه شما فقط دو نوع هوش منطقی و زبانی رو هوش میدونید.
- خب مگه چه عیبی داره ؟!
-عیب که خیلی داره. اولینش اینه که بچه ها رو به خاطر رشد دو نوع هوش، دچار غرور تله هوش می کنید.
نتیجه اش هم این میشه که این بنده های خدا تا آخر عمر، بدون اینکه بفهمن در یک تفکر بسته و محدود باقی میمونن.
- دوم : بقیه بچه ها هم که برچسب ضعیفتر خوردن نادیده گرفته میشن. درحالی که ممکنه تو انواع دیگه هوش سرآمد و نابغه باشن. میدونین با این کار چه بلایی سر اعتماد به نفسشون میاد؟
-سوم اینکه همون بچه های به اصطلاح تیزهوش رو به چاله مهندسی و پزشکی هل میدید. جامعه رو از وکیلا و هنرمندا و نویسنده ها و بازیگرا و ورزشکارا و طراحای بزرگی محروم می کنید.
-چهارم ...
الو؟!
قطع شد...... / بخشی از کتاب همه باهوش اند اگر...
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
4_5913273022801774765.mp3
4.42M
🇮🇷 باز شمعی کشته شد با دست شب اما هنوز
این شبستان کهن با نور ایمان روشن است 🇮🇷
▫️غایتِ عمری "شهید زیستن"، جز "شهید رفتن" نتواند بود. آنان که حیات خود را به گمنامی و جهاد خاموش و چشم بستن بر شهرت گره زدند، پس از رفتن نام و نشان واقعی خواهند یافت و پیشرویِ خلایق، افقگشاییهای بزرگ و پرشکوه خواهند کرد. "سید رضی" در زمره این خیل بود و هم از این روی، ساعتی پیش به قبیله رستگاران پیوست. بر ما طلوع او مبارک باد.
#شهادت
#سردار_سیدرضی_موسوی
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻از حسین چه خبر...
✍جواد صفائی
▫️از کودکی ماجرای دلاوری های "عباس" را برایمان می گفتند. معنای برادری را با "اباالفضل" به ما یاد دادند. روضه خوان از هر جا و هر کس می خواند پایان مجلس باید نام باب الحوائج برده می شد. وقتی امان نامه برای "عباس" می رسید، همه شرمنده میشدیم، و وقتی امانِ شیطان به دست "اباالفضل" پاره می شد، اشک هایمان فرو می ریخت.
با "عباس" صفوف دشمن را می شکافتیم، علم را کنار شریعه بر زمین می زدیم، مَشک را پر میکردیم، آب را نمی نوشیدیم و باز می گشتیم، اشکهایمان را به مدد بازوان "عباس" می فرستادیم بلکه آب به خیمه برسد اما افسوس... فقط اشکها به خیمه می رسید.
همه ی اینها بود تا روزی که شنیدم ماجرای رسیدن کاروان به مدینه را...، بشیر را یافتی و پرسیدی:
-از "حسین" چه خبر؟
- خداوند تو را صبر دهد فرزندت "عباس" کشته شد.
-از "حسین" چه خبر؟
-خداوند تورا صبر دهد فرزندانت عبدالله و جعفر و عثمان کشته شدند.
- از "حسین" چه خبر...؟
و وقتی خبر شهادت "حسین" را شنیدی فریاد بر آوردی: فرزندان من و آنچه در زير آسمان است ، فداى "حسين" باد! اى بشير، رگ قلبم را پاره كردى...
آن روز فهمیدم..، تو بودی که "حسین" را مولا می خواندی، تو هر لحظه در خدمت "#حسین" بودی، امان نامه را تو دریدی، مشک را تو پر آب ساختی، تیر بر چشم تو نشست، عمود بر سر تو فرود آمد، و تو بودی که تا دم مرگ حامی دین بودی، این روح بلند تو بود که شیری چون "#عباس" را پرورد.
#مادران_شهدا
#ام_البنین
📖 جامعه شناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻 ایران چرا انتقام نمیگیرد؟!
✍️ عبدالرحیم انصاری
▫️روزهای اول که امیرعبداللهیان مرتبا تکرار میکرد اگر کودک کشی متوقف نشود جنگ گسترش می یابد، بعضی از همین خودی ها میگفتند آقای وزیر فقط بلوف میزند و هیچ کاری نمیکند. کم کم حزب الله حملات را بیشتر کرد، عراقی ها فعالتر شدند و یمن گلوی اسرائیل را گرفت، اما دیگر کسی نیامد بگوید امیرعبداللهیان تو درست میگفتی!
همین اتفاق زمان رجزخوانی های الهام علی اف هم افتاد. باز عده ای ناله میکردند که ای وای اسرائیل در حال تهدید ایران است و علی اف قرار است در معیت صهیونیست ها چنین کند و چنان. وزارت خارجه آن روزها هرچه باکو میگفت را از این گوش میشنید و از آن گوش خارج میکرد. اصلا محلی از اِعراب نداشتند خاندان اُف! گاهی در سطح سخنگو به رئیس جمهورشان اشاره کوچکی میشد، گویی که باکو اصلا در معادلات جمهوری اسلامی نمیگنجد. همینطور هم بود. ایران همان زمان هم عامل اصلی را اسرائیل میدانست و امروز نفسش را بریده است!
وقتی طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفت، یا حاشیه هایی که بعدا سر حقابه هیرمند ایجاد شد؛ آن حواشی که با امارات وجود داشت، یا آن زمانی که عربستان منم منم میکرد، و حتی آنگاه که اسرائیل از مرگ با هزاران چاقو سخن به میان آورده بود، همیشه عده ای بودند که سیاست های اصولی نظام را زیر سوال ببرند؛ بعضیها از دلسوزی، و بعضیها مغرضانه.
اما هر بار، گذشتِ زمان ثابت کرد ناخدای باخدایی که سکان کشتی انقلاب را به دست دارد، خوب میداند آن را چگونه از خطرات دریاهای پرتلاطم عبور دهد. بله شهید داده ایم، اما حوزه های نظامی و امنیتی همواره نقاط قوت ایران بوده و هستند.
جمهوری اسلامی ترامپ را هم بکشد، نه جبران خون حاج قاسم میشود و نه هیچ شهید عزیز دیگری! پس زیاد دنبال دل خوشکنکهایی چون زدن چهار سرباز و ژنرال آمریکایی و اسرائیلی نباشید. بگذار راحتت کنم! ایران دو هدف عمده دارد و تا آن دو محقق نشوند هیچ چیز دیگری انتقام خون شهدای ما نمیشود.
اولی اخراج آمریکا از منطقه است و دومی سپردن سرنوشت فلسطین به دست فلسطینی ها و آزادی قدس شریف. فرماندهان ایرانی هدف های بزرگتری از زدن چند سرباز اسرائیلی در سر میپرورانند، و برای رسیدن به آن اهداف بزرگ خود را چندان معطل خواسته های کوچک نمیکنند.
حالا شما هی بگویید ایران چرا انتقام نمیگیرد! انتقام اگر آنگونه است که شما فکر میکنید، روزی چندین فرمانده اسرائیلی در غزه کشته میشوند، و چندین نفر آمریکایی هم در عراق و سوریه و اوکراین! جمهوری اسلامی پشت مرزهای فلسطین اشغالی است، از چند جهت اسرائیل را محاصره کرده، از آن سو خود را به مدیترانه رسانده، از این سو باب المندب و دریای سرخ را در تسلط خود دارد، باز هم میگویند چرا انتقام نمیگیرد! اصلا هم فکر نمیکنند ایران تنها کشوری است که روزانه بر سر آمریکا و اسرائیل میکوبد و آنها هیچ کاری نمیتوانند بکنند!
بلایی که ایران بر سر آمریکا آورده را روسیه و چین حتی جرئت فکر کردن به آن هم ندارند. اما باز میگویند ایران چرا کاری نمیکند. عزیز من! امروز دیگر در جهان حرفی از آلمان و فرانسه و انگلیس در حوزه های نظامی و استراتژیک نیست، اما همه جا از ایران حرف میزنند. امروز وقتی حرف از نظم نوین جهانی میشود تمام تحلیلگران عالم چهار کشور را نام میبرند و خوشتان بیاید یا نیاید از مهمترین و تاثیرگذارترینشان ایران است.
ایران است که سر آزادراه انرژی دنیا عوارضی زده؛ ایران است که حتی روسیه و چین و آمریکا بدون در نظر گرفتن خواسته اش به موفقیتی در غرب آسیا نخواهند رسید؛ ایران است که دیگر هیچ پروژه ای بدون رضایتش در خاورمیانه به سرانجام نمیرسد. هرچه را نخواهد نمیشود، تمام!
کریدور هند، اعراب، اسرائیل، مدیترانه کو؟ پیمان ابراهیم کو؟ خاورمیانه جدید کو؟ در عوض اما یمن قوی روی کار آمد، غزه استوار خودنمایی کرد، اسد همچنان ایستاده، حزب الله میدرخشد، و هرآنچه ایران خواست شد! ایران نمیتواند؟
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جلاییپور: دشمن خارجی مسالهاش با کلیت ایران است
▫️حمیدرضا جلاییپور استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران؛ در مناظره با حاتم قادری او را متوجه خطری میکند که برخی مخالفان جمهوری اسلامی به آن توجهی ندارد. او از تجربه سال گذشته [ شورش زن زندگی آزادی]و رصدهایی که داشته اینطور میگوید که خوشبختانه دهه هشتادیهایی که به نظر او در اعتراضات بودند به التهاب آفرینیهای جریان نفاق با مدیریت اسرائیل توجه نکردند. او ضمن اینکه میگوید این مملکت میماند و مثل پفک نیست که تمام شود اما هشدار میدهد دشمن خارجی مسالهاش ایران است.
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تشییع شهید سلیمانی؛ جامعهشناسی ظهور حقیقت (بخش اول)
گفتگو با پرویز امینی درباره ابعاد شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
#جان_فدا
#سردار_دلها
#جامعه_شناسی
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تشییع شهید سلیمانی؛ جامعهشناسی ظهور حقیقت (بخش دوم)
گفتگو با پرویز امینی درباره ابعاد شخصیتی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی
#جان_فدا
#سردار_دلها
#جامعه_شناسی
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻پیمان خون در خیابان
✍ سرباز روح الله رضوی
شهدای حادثه خونبار دیروز کرمان را ضرب در دویست و پنجاه کنیم به رقم بیست و پنج هزار شهید غزه میرسیم آن هم در غزهای که یک چهلم ایران هشتاد میلیونی جمعیت دارد. به بیان گویای اعداد آنچه در این سه ماه غزه کشیده فاجعهای به بزرگی #دههزار برابری واقعه تلخ و تکاندهنده روز گذشته کرمان است.
اسرائیلی که توانسته به مدد آمریکا حمام خون بیستوپنجهزار نفری در غزه راه بیاندازد چرا اگر دستش برسد نتواند بالغ بر یک صد زن و بچه و پیر و جوان را در کرمان به خاک خون بکشند و چرا این واقعه را در تهران و مشهد و قم تکرار نکند؟ دقیقا چه چیزی از نرمهای بینالمللی و قواعد جهانی و قطعنامههای کاغذی سد پیش روی ماشین کشتار صهیونیستی است؟
ماجرای فاجعه دیروز به استناد فجایع این سه ماه نشان داد که غزه چطور به امنیت در خیابانهای تهران و کرمان گره خورده است و چطور سرنوشت ملتهای منطقه تنیده در هم است.
محور مقاومت اینک پیمانی از خون در خیابانها بسته؛ خون در بغداد با خون در دمشق و خون در بیروت و خون در غزه و خون در صنعا و خون در تهران و کرمان و مشهد آمیخته است و خونشریکی این مردم میتواند معادلهی دیگری رقم بزند و قواعد حاکم بر دشمن صهیونیستی را برای همیشه تغییر دهد.
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻دختر کاپشن صورتی؛ تو آموزگار بسا مردمانی
✍ محمدرضا کائینی
▫️با تو آموختیم که هر "صورتی"، به فروکاستگی و ابتذال نمیماند. امروزه این رنگ، به نماد قهرمانی خُردسال اما پُرآوازه مبدّل گشته است.
تو عیان ساختی که کودکان همانقدر به ملکوت نزدیکند، که بزرگسالانِ عارف و پرهیزکار و گاه بیش از آنان.
با تو دریافتیم که معصومیت کودکان، دسیسههای بزرگ را رسوا و نقشبرآب تواند کرد.
با تو آشکار گشت که آشوب و اغتشاش با دستاویز قرار دادن زنان و کودکان، معرکهای پوچ است. در نزد غوغائیان، کودککُشیِ خوب و بد وجود دارد!
با تو طلسم شهرت یافتن، به مدد رسانههای جفت و طاق و به خصوص "تلهویزیون" های شرارت شکست. مظلومیت تو چون نسیمی حیاتبخش، از میان مردمان گذشت و به سان حقیقتی شگرف، روح آنان را نوازش داد.
باتو...
✅ @Popular_Sociology
🔻دیگر با آن دوست غزه ای رو در رو نمی شوم!
✍ مسعود صدرمحمدی
▫️به واسطه ی یکی از رفقای اهل ترکیه یک ماه پیش با برادر غزه ای دیدار کردم، پسری خوش اخلاق، به شدت خوش برخورد، خنده رو و پرانرژی بود.
هفته پیش از آن رفیق؛ حال برادر غزه ای را پرسیدم، گفت حالش اصلا خوب نبود چندین روز از خانه بیرون نیامد تازه گی بهتر شده. گفتم: چرا؟
گفت: دو نفر از خاله هایش و دو نفر از دایی هایش با تمام اعضای خانواده شان، از بچه ی شیر خواره تا پیرهایشان یکجا کشته شده اند، یک برادرش پایش را از دست داده و یک برادرش دستش را، پدرش هم بیمارستان است.
ادامه داد: یکی از برادرهایش که اتفاقا بین این و او سخت محبت بوده هم عضو حماس بوده شهید شده است.
گفتم ای وای خدا بهش صبر بدهد این حجم از مصیبت سخت است.
گفت هیچ کدام از این حوادث باعث آن وضعیت روحی اش نیست یک حادثه دیگر هم رخ داده؛ جنازه برادر مجاهدش دست اسرائیل افتاده هویتش را شناسایی کرده اند، یک شب کوماندو ها ریختند مدرسه ای که خانواده های یک محله آنجا پناه گرفته بودند.
زن و دو بچه پنج ساله و دو ساله شهید را شناسایی کردند آورده اند کوچه و همانجا تیر باران کردند تا درس عبرت بقیه باشند که جرات پیوستن به مجاهدین را نداشته باشند. این حادثه کمرش را شکسته...
یک هفته است که آن رفیقم این خبر را به من داده و هر شب که یادم می افتد بدنم می لرزد؛ پناه بر خدا از این حجم مصیبت، فقط پناه بر خدا...
سعی خواهم کرد دیگر هیچ گاه با آن دوست غزه ای رو در رو نشوم هر شب مثل الآن که دارم می نویسم از خجالت چنان انفعالی بر روحم حاکم میشود که خدا می داند اگر با او چشم در چشم شوم توان کنترل خودم را نخواهم داشت، میدانم
فقط یک کلمه حرف دل: خدایا به خون آن مظلومان قسم ما را به خاطر ناتوانیمان مبتلا به عذاب نکن. به علم و حکمتت قسم ناتوانیم ناتوانیم ناتوانیم...
آنکارا ساعت ۲:۱۶ بامداد
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻 نکاتی در حملهی موشکی ایران به مقرّهای تروریستها
✍ پریسا نصرآبادی
یک - در عراق و در استان اربیل، نقاط استقرار تروریستهای موساد مورد هدف قرار گرفته است. این یعنی ایران باور دارد که داعش تنها حلقهی آخر در اجرای عملیات تروریستی در کرمان بوده است.
دو - در اربیل، مواضعی در نزدیکی کنسولگری آمریکا و نیز پایگاه هوایی الحریر هدف قرار گرفتهست. ۵روز پیش نیز حملات پهپادی مقاومت عراق به تعدادی از اعضای یگان ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل، منجر به کشته و زخمیشدن ۷ نفر گردید. همدستی اشغالگران آمریکایی با جاسوسان صهیونیست نادیده گرفته نمیشود.
سه - اولتیماتوم ایران به مقامات اقلیم کردستان برای پایان دادن به فعالیتهای ضدّایرانی گروههای تروریستی کُرد در این محدوده هنوز به نتیجهی مطلوب نیانجامیده و با توجه به مناسبات تنگاتنگ این احزاب با رژیم اسرائیل و همکاری با عناصر موساد در این منطقه، ایران واکنش سختتری نشان دادهست.
چهار - همزمان با هشدارهای مکرّر عراق به آمریکا برای ترک خاک این کشور و پایان دادن به اشغالگری، روز گذشته آمریکا خبر داد که ۱۵۰۰ نیروی نظامی دیگر در عراق و سوریه مستقر خواهد کرد. امشب حملات ایران به مواضع امریکا، هشدارهای کلامی عراق و خواست منطقه را به زبان عملی موشک ترجمه کردهست.
پنج - در سوریه، فعال شدن محسوس تروریستهای داعش، نسبت مستقیمی با نبرد غزه و تقویت آنان توسط اسرائیل و آمریکا دارد. هدف گرفتن مواضع داعش در مناطقی از جمله حلب، بادیةالشام، التنف، تدمر و... به موازات حملات نیروهای مقاومت عراق و سوریه به پایگاههای اشغالگران آمریکایی، پیام روشنی دارد.
شش - شبِ موشکی منطقه و هدف گرفتن همزمان محور سهگانهی امریکا–اسرائیل–داعش، مانور معناداری برای برجستهسازی قدرت سخت ایران بود. به ویژه ناتوانی سامانهی پدافندی آمریکا در عراق که قادر به رهگیری موشکهای بالستیک ایران نبوده، از منظراحیای توان بازدارندگی موشکی ایران بسیار مهم است.
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
26.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻تضاد ایرانشهر- بازارآزاد
🎙یوسف اباذری
▫️محمد قوچانی بیش از ۲۰ سال است در مجموعه کار مطبوعاتی خود در سیاست و اقتصاد، خطی مشخص را پیش برده است. پیشنهاد او برای اقتصاد ایران، اقتصاد بازار آزاد و نئولیبرال و در سیاست و اندیشه اجتماعی ایده ایرانشهری بود.
یوسف اباذری که در سالهای آخر عمر جواد طباطبایی، مورد نقدهای تند او بود اینجا میگوید طرحشدن بیش از اندازه ایده ایرانشهری در جهت بالانسکردن خلأ طرح اقتصاد بازار آزاد در ایران بوده است.
اباذری بر آن است آنچه در دولت حسن روحانی اتفاق افتاد نمونه تضادی است که قوچانی در کارهایش حمل میکند. در حقیقت برای این جریان پروژه ایرانشهری قرار است از طریق درکی اساساً فرهنگی از مفهوم ایران، مسئله عدم استقلال در بطن ایده بازار آزاد جهانی را بپوشاند.
این همه در حالی از سوی اباذری و طرف دیگر مصرانه طرح میشود که ایران در مقام یک هویت مستقل سیاسی، اصلا با ایده استقلال که در بطن انقلاب اسلامی به وجود آمد، ممکن شد. | سیمافکر
🔸صوتی که میشنوید بخشهایی است از سخنرانی یوسف اباذری در جلسه دفاع از پایاننامهای تحت عنوان «نقدی بر اندیشه محافظه کاری در ایران، با تأکید بر اندیشه جواد طباطبایی» در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
1_5611979652.pdf
2.12M
🔻کارگزار علی علیه السلام
✍ حسن رحیمپور ازغدی
▫️گفتاری پیرامون دولت و دولتمردی در مقیاس امیرالمؤمنین علیه السلام
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻ریشه یابی تعارض منافع غرب با رعایت اصول اخلاقی و انسانی | نظر یک سیاستمدار کهنه کار انگلیسی قرن ۱۹
✍ موسی نجفی
▫️امروز وقتی از عهد شکنی و به اصطلاح "دبه" کردن غربی ها و یا ورود آنها در یک تهاجم و یا توطئه بین المللی سخن گفته می شود به خوبی می توان مشاهده کرد که اصول اخلاقی کمترین ارزشی برای آنان نداشته و ندارد ؛ اما این امر در منظر جهانی و در عصر گسترش اطلاعات چگونه توجیه می گردد ؟ حمایت غرب از جنایات صهیونیست در غزه چگونه تبیین می شود؟
برای درک مطلب ، خوب است به سراغ برخی تفسیرهای تاریخ دیپلماسی غرب و مفهوم تعادل و نظم در بین قدرتهای جهانی برویم تا قوانین حاکم بر ذهن سیاست ورزان اروپایی را بهتر بشناسیم.
این مطلب را به نقل از هنری کیسینحر استراتژیست برجسته امریکایی در تفسیر معاهده تاریخی وستفالیا که مربوط به چهار قرن قبل است ذکر می کنیم:
لرد پالمرستون دولتمرد بریتانیایی قرن نوزدهم در تفسیر معاهده تاریخی وستفالیا میگوید :
ما دیگر هیچ هم پیمان دائمی و هیچ دشمن همیشگی نداریم ، منافع ما هستند که دائم و همیشگی اند و بر ماست که آن منافع را دنبال نماییم.
در تعریف دقیق تر این منافع به صورت سیاست خارجی رسمی این سیاستمدار قدرتمند بریتانیایی چنین میگوید :
هنگامی که مردم از من می پرسند که سیاستگذاری دقیقا بر مبنای چیست ؟ تنها پاسخ این است که هدف ما انجام کاری است که بسته به هر موقعیت؛ بهترین کار ممکن به نظر می رسد و به دنبال این هستیم که منافع کشور خود را سرلوحه کار قرار دهیم.( به نقل از کتاب نظم جهانی ، هنری کیسینحر ، ص۲۱ ، تهران ، انتشارات علمی و فرهنگی ، ۱۳۹۶)
📖 جامعه شناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻 آیا انقلاب اسلامی پدیده ای مدرن است ؟|
بخش اول: جنبش مشروطه
✍ یحیی حمدی
▫️ ایران در دوره ولایت عهدی #عباس_میرزا در دو #جنگ نابرابر از روسها شکست می خورد و بخش هایی از ایران در دو عهدنامه گلستان و ترکمانچای از وطن جدا می شود
این شکست و هزیمت چنان بر ایرانیان سنگین آمد که موجی از افسردگی همه را فرا می گیرد و نخبگان بویژه از نوع حکومتی را به تامل وا می دارد که: چرا شکست خوردیم؟ پاسخ اما یکی است؛ آنها سلاح مدرن دارند و ما فاقد آن هستیم و ما نیز باید مدرن شویم که مقابل بیگانگان بایستیم و #پایداری کنیم
بنابراین اولین نوسازی در دوره قاجار و توسط عباس میرزا انجام می شود : دانشجویان برای یادگیری به اروپا اعزام می شوند و کارخانه های تجهیزات نظامی ایجاد می شود و... همه اینها در قالب نظام جدید رخ داد ، پس از عباس میرزا ، #امیرکبیر روند نوسازی را با ایجاد نهاد آموزشی ( #دارالفنون ) و روزنامه (کاغذ اخبار ) و... ادامه داد .
دانشجویان اعزامی به اروپا با مدرنیته و حکومت های منبعث از آن آشنا شدند و برای اولین بار مفاهیمی همچون #قانون و #مشروطه به گوششان خورد و در ذهن شان آن را با جامعه خود مقایسه کردند.
یکی از آنها ( میرزا صالح شیرازی) در بازگشت به میهن #دستگاه_چاپ را وارد ایران کرد و خاطرات دوره دانشجویی اش را منتشر کرد و اولین روزنامه نیز پس از آن منتشر شد. این دانشجویان به عنوان حاملان مدرنیته نقش ایفا کردند.
پس از آن ناصرالدین شاه هم به ترجمه کتب اروپایی علاقمند شد و با تاسیس دارالترجمه؛ اصلاحات ناصری آغاز شد اما این روند منجر به مقایسه حکومت و وضعیت اروپا با ایران توسط مردم شد و آنها متوجه مشروعیت حکومت مبتنی بر قانون شدند. در پی آن #مشروعیت سلطانی قاجار زیر سوال رفت و این مقدمه ای بود بر جنبش مشروطه که در نهایت اتفاق افتاد.
در جنبش مشروطه برای اولین بار مفاهیمی چون #وطن در اعتراضات شنیده شد و #روشنفکران در مجلات و روزنامه هایشان حکومتی مبتنی بر قانون را خواستار شدند و بدین ترتیب مفهوم دولت-ملت را برای اولین بار مطرح شد که دارای شاخص هایی بود.
با پیروزی مشروطه، مجلس شورا تاسیس شد و قانون اساسی را به تصویب رساند، اما آن گونه که بانیان آن در ذهن داشتند پیش نرفت و به تضعیف #دولت_مرکزی و ایجاد آشفتگی اجتماعی و #آنومی منجر شد تا جایی که مشروطه مترادف با هرج و مرج تلقی شد و نا امنی اقصی نقاط کشور را فرا گرفت. از هر گوشه ای از کشور صدایی نا متوازن با دولت مرکزی برخاست (در هر گوشه کشور کسی حکومت می کرد) تا جایی که دولت عملا خارج از تهران وجود نداشت .
بر این التهاب؛ جنگ جهانی اول نیز افزود و روسها از شمال هجوم آوردند و انگلیسی ها از جنوب و کشور در اشغال بیگانگان قرار گرفت.
ادامه دارد...
#بازنشر
#مشروطه
📖 جامعه شناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻آیا انقلاب اسلامی پدیده ای مدرن است؟|
بخش دوم: از کودتای رضاخان تا شهریور ۱۳۲۰
✍ یحیی حمدی
▫️پس از مشروطه، کشور از #آنومی اجتماعی رنج می برد دولت خارج از تهران عملا وجود ندارد، نا امنی بیداد می کند از سوی دیگر در پی جنگ جهانی اول و هجوم روسها از شمال و انگلیس از جنوب ؛ ایران در اشغال بیگانگان قرار دارد.
شرایط #ساختاری جامعه به گونه ای است که استقرار یک #دولت_مرکزی قدرتمند را طلب می کند که پیش از این روشنفکران در مجلات( #رسانه ها) آن را نهادینه کرده اند از دیگر سو قدرت های بزرگ نیز که از دو طرف کشور را به اشغال درآورده اند وجود دولتی قدرتمند را به نفع خود می دانند در چنین شرایطی است که یک نیروی نظامی (#قزاق) به سرکردگی رضا خان با #کودتا به قدرت می رسد و پس از سردار سپهی و نخست وزیری و نشان دادن اقتدار و سرکوب حاکمان محلی و ایجاد امنیت نسبی ؛ تاجگذاری و پادشاهی پهلوی را در ۱۳۰۴ اعلام می کند.
رضا خان با انتخاب نام خانوادگی #پهلوی در صدد ایجاد ارتباط میان خود و شاهان #باستانی ایران است و این یعنی #مشروعیت حکومت را بر پایه همانها ( فره ایزدی) قرار داده است. از دیگر سو در صدد مدرنیزاسیون بیش از پیش ایران نیز هست بنابراین بازتعریف او از ایران یک قدم به پیش و دو قدم به پس است ( #تجدد و #باستانگرایی)
نوسازی رضاشاه از بالا به پایین یا #آمرانه است و حاصل آن یک دولت مرکزی قدرتمند که توانست #ارتش شکل دهد و با آن تمام حاکمان محلی ، #ایلات و عشایر را سرکوب کند ، با سیطره بر همه کشور تنها قدرتی باشد که می تواند #مالیات ستانی کند، #نظام_آموزشی ایجاد کند، #تاریخ ایران را مبتنی بر نگاه شرق شناسان بازتعریف کند سپس با استفاده از آن مشروعیت خویش را بازنمایی کند و اقداماتی دیگر که هر دولت مدرنی باید آن را به انجام رساند .
پهلوی اول با پشتیبانی روشنفکران در تعریف #هویت اجتماعی ایرانیان #تقلیل_گرایانه عمل می کند و عناصری چند را بر می گزیند که با مشروعیت خود هماهنگ باشد و نیروهای اجتماعی رقیب (گروههای قومی ، روحانیت و...) تضعیف شوند بدین ترتیب: #هویت_قومی اقوام ایرانی و مهمتر از آن #هویت_دینی ایرانیان ( اسلام ) نه تنها نادیده انگاشته می شود بلکه #انکار می شود.
این هویت تقلیل گرایانه منجر به واکنش گروههای اجتماعی که در بالا ذکر آن رفت، شد اما مشت آهنین رضا شاه مانع از بروز آن می شود و چون آتشی زیر خاکستر می ماند تا وقتی دیگر که زمان آن فرا رسد.
در شهریور ۱۳۲۰ ؛ و در هجوم نیروهای متفقین به ایران ، ارتش رضا شاه که تا آن زمان کارکرد داخلی در سرکوب ایلات و عشایر داشت در عرض چند ساعت #تسلیم می شود و کشور دوباره اشغال می شود و اکنون موعد رفتن رضاخان است او گر چه نتوانست خود را حفظ کند اما سلطنت را در خانواده پهلوی حفظ کرد و خود به #تنهایی به جزیره موریس رفت بدون آنکه گروه یا طبقه یا قشری در ایران او را همراهی کند و مردم حتی در رفتنش شادی کردند و سقوط #دیکتاتور را جشن گرفتند و پسرش محمدرضا بر تخت نشست و دوره #پهلوی_دوم آغاز شد اما کشور هنوز هم در اشغال بیگانگان بود.
ادامه دارد...
#بازنشر
#پهلوی_اول
#دولت_ملت
📖 جامعه شناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻 آیا انقلاب اسلامی پدیده ای مدرن است؟
بخش سوم: آغاز پهلوی دوم تا کودتای ۲۸ مرداد
✍ یحیی حمدی
▫️ویژگی شاخص پهلوی نسبت به قاجار و ماقبل آن روی کار آمدن با کودتا و توسط بیگانگان بود و تداوم آن نیز با نظر آنها بود. بنابراین رضاشاه توسط همانها که آمده بود برکنار شد اما توانست با مشاوره فروغی؛ سلطنت را در خانواده اش حفظ کند و پسرش به سلطنت رسید.
در این شرایط که کشور در اشغال متفقین بود و پهلوی دوم در نقش دستیار آنان و در ازای حفظ تسلطش بر قوای نظامی پیشنهاد مشارکت در اهداف جنگی آنان را مطرح کرد.
او با اطلاع از تنفر مردم از مشی رضا شاه تلاش کرد متفاوت از پدرش رفتار کند و با لباس غیر نظامی در سوگند شاهی اش؛ سوگند یاد کرد که مطابق قانون اساسی مشروطه، نه حکومت که سلطنت کند. (ن.ک به آبراهامیان، ایران بین دو انقلاب)
محمدرضا پهلوی از نظر شخصیتی نیز متفاوت از پدرش بود؛ شخصیت ضعیف او به همراه آشفتگی حاصل از جنگ جهانی دوم و اشغال ایران و تجربه تلخی که از استبداد رضاخانی باقی مانده بود؛ زمینه را برای بی عملی دولت و ایجاد نوعی فضای باز در جامعه فراهم آورد و آتش های زیر خاکستر فعال شد .
فروپاشی ساختار سیاسی پرده از کشمکش ساختار اجتماعی ایران(بازتعریف هویت ایرانی و تقلیل آن با نادیده انگاشتن هویت اسلامی و هویت قومی) که با مشت آهنین رضاشاه سرکوب شده بودند کنار زد و گسست و بحران در برخی مناطق کشور از جمله آذربایجان و جنوب کشور را رقم زد...
با اعاده حاکمیت دولت در همه مناطق کشور؛ پهلوی دوم در سال ۱۳۲۵ خود را تا حدودی تثبیت کرد.
در این شرایط و متاثر از اشغال کشور و تحقیر ایران؛ جریانی (جبهه ملی) به وجود آمد که تا سالها بعد منشأ اثر در جامعه ایرانی بود جبهه ملی متشکل از دو جناح #مذهبی و #روشنفکری بود و نقطه اشتراک آنها نفرت از #نفوذ_اجانب بود که رهبری آن را دکتر محمد مصدق بر عهده داشت این جریان حاصل احساس تحقیر ملی بود که سالها ایرانیان از آن رنج می بردند.
بدین ترتیب یک گفتمان جدیدی در ایران مقابل سلطنت شکل گرفت که #ناسیونالیسم را در منافع ملی و #استقلال جستجو می کرد یعنی اینکه مفهوم استقلال وارد ادبیات اجتماعی ایران شد و اولین مصداق آن #نفت سرمایه ملی ایران بود که مطرح شد و این جبهه خواستار ملی کردن شرکت نفت و کوتاه شدن دست انگلیس از آن و مداخله در سیاست ملی و نقض حاکمیت ملی ایران شد.
در شرایط ساختاری این چنین ( تضعیف قدرت شاه و اوج گیری گفتمان استقلال خواهی) مصدق به نخست وزیری رسید. سیاست موازنه منفی توسط مصدق به اجرا درآمد که در آن قرار بود به هیچ یک از قدرت های بزرگ باج داده نشود و در مقابل بیگانگان #مقاومت صورت گیرد.
محمدرضا پهلوی با کینه ای که از مصدق دارد در کتاب ماموریت برای وطنم درباره او می گوید: «اطلاعات عمومی او بسیار ناچیز بود و این مسئله همیشه مرا به حیرت می انداخت، زیرا هر چند در خارج تحصیل کرده بود ؛ از سایر کشورهای جهان تقریبا هیچ اطلاعی نداشت و نقطه ضعف معلوماتی او مخصوصا در مسائل اقتصادی بود»!
در مبارزه برای ملی کردن نفت، جریان مذهبی که بیشترین نفوذ را در جامعه ایران داشت وارد شد و #آیت_الله_کاشانی همه مسلمانان را تشویق کرد تا با پیوستن به مبارزه ملی کردن صنعت نفت، علیه دشمنان اسلام و ایران بجنگند (ن ک به آبراهامیان ؛ ایران بین دو انقلاب)و در این میان فدائیان اسلام با از میان برداشتن رزم آرا نقش اساسی در هموار کردن مسیر ملی شدن نفت ایفا کردند.
گر چه این دوره زیاد به طول نیانجامید و با تشتت در میان نیروهای استقلال خواه و نیز اشتباه مصدق و کاشانی #کودتای_آمریکایی_انگلیسی ۲۸ مرداد رخ داد و دولت ملی مصدق سقوط کرد و دوباره همان روند پیشین احیا شد، اما تاثیری شگرف در تحولات آتی ایران داشت که مهمترین آن افزودن مفهوم #استقلال به ادبیات اجتماعی ایران و #سیاست_موازنه_منفی (که آن را می توان به مقاومت در برابر بیگانگان تعبیر کرد) به ادبیات سیاست خارجی ایران بود.
ادامه دارد...
📖جامعه شناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ما محتاج به حجتیم
🎙علی صفایی حائری
#انتظار
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻درباره فراانتخابات ۱۱ اسفند
✍ محمدرضا کائینی
▫️یکی از ملاکهای آشکار در شناخت حقیقت، پیجویی از نقطهای است که هدف توپخانه دشمنان شناخته قرار میگیرد، یا بدخواهان با تمامی توش و توان، برای سیاه کردن آن دست و پا میزنند.
معمولا در پس چنین غوغایی، عظمتی نهفته است که شعبده رذالت، سعی دارد تا بر آن پرده افکند، یا از نظر دورش بدارد.
انگلیس و آمریکا از دورهای که پایشان به این دیار باز شد، جز وابستگی، فرودستی و نهایتا نابودی ایران را نجستهاند. اگر بزنگاهش می رسید، تمامیت ارضی و اگر نمی رسید، بضاعت مادی و معنوی کشور را مورد دستیازی قرار میدادند.
مناطق جداشده از ایران در دوره پهلوی و امتیازات رنگارنگ قزاق و فرزندش به این دولتها، شاهدی بر این مدعاست.
از دیدگاه آنان ایران به مثابه نقطهای مهم در خاورمیانه، نه تنها هرگز نباید روی قدرت و شوکت را ببیند، بَل یا باید تجزیه شود و یا دست کم به سلطه تندردهد.
چهلوپنج سال است که رویای شیرین روسای خودخوانده دنیا برای این دیار، با انقلابی عظیم، به خوابی آشفته تبدیل گشته است.
ایران به رغم تمامی موانع و دسایس داخلی و خارجی، استقلال سیاسی خود را حفظ کرده، مرزهای دانش و توان علمی را درنوردیده، قدرت دفاعی خویش را به نقطهای فراتر از پیشبینیها رسانده و دامنه نفوذ منطقهای و فرامنطقهایاش را توسعه داده و به ابرچالش مدیران فرتوت دنیا مبدل گشته است! طرف مقابل نیز تحلیل رفتن خود را دیده و از هیچ رکاکت و شناعتی فروگذار نکرده و آشکارا، نفس وجود کشوری به نام "ایران" و نه "جمهوری اسلامی" را هدف قرار داده است.از اشتباهات عناصر سطحی و کوتَهبین در سال گذشته این بود، که غایت جنگ ترکیبی را به نبودِ نظام سیاسی ایران فرومیکاستند.
جمعهای که میآید، روز مهمی در تاریخ معاصر است. کسانی که دلبسته اسلامند، به یاد آن جان قدسی که نگاشت: "جمهوری اسلامی حرم است، اگر این حرم ماند، دیگر حرم ها می مانند"، راه بر معاندان سد خواهند کرد و آنان که هواخواه ایرانند، برای حفظ تمامیت آن، بدخواهان را ناامید خواهند ساخت.
انتخابات پیش روی، نوعی "فراانتخابات" است و موسم دست رد زدن به سینه آنان که بودن و ماندن اسلام و ایران را نمی خواهند. هُشیار باشیم و هُشیاری ببخشیم.
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
33.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻ارزیابی پرویز امینی از مشارکت ۲۵ میلیونی در انتخابات ۱۴۰۲
▫️ میزان مشارکت در "سقف واقعیت" بود/ پروژه تحریم تبدیل به نیروی فعال موثر نشد
دکتر پرویز امینی در ارزیابی اولیه خود از انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ میگوید: در این انتخابات دوگانه مشارکت در برابر تحریم شکل گرفته بود اما آن نیروی تحریم انتخابات اساسا تبدیل به نیروی فعال موثر نشد
او با اشاره به مشارکت سیاسی شکل گرفته که نزدیک به مشارکت انتخابات ۹۸ است نیز میگويد: رسیدن به این میزان مشارکت [و در حالی که ما در شرایط سیاسی بهتر از سال ۹۸ نیستیم بلکه موانع مشارکت تقویت شده است] با واقعیت سازکار و در سقف واقعیتی بود که می توانست شکل بگیرد.
به گفته این استاد دانشگاه انتظار مشارکت بالای ۵۰ درصد، به معنای درک پست مدرنی از شرایط است و یعنی تمام آن چیزی که در سال گذشته اتفاق افتاده واقعیتی برساختی است. / فرهیختگان
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻 با این صدای ملکوتی به استقبال ماه مبارک رمضان می رویم
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
🔻میخواهند روی جنازهتان برقصند!
✍ دانشطلب
▫️صحنهای نمادین در مختارنامه هست که به خاطرش باید به میرباقری آفرین بگوییم. در قیام مسلم، زنهای غوغایی کوفه میخواهند وارد میدان شوند که راهشان را میبندند. بحث و نصیحت فایدهای نمیرساند و سرانجام مسلم بن عوسجه میگوید: رهایشان کنید برادران، شما مَردید، حریف این بیحیاها و دریدهها نیستید. ورق برمیگردد.
به «سلیطه» در واژهنامه نگاه کنیم: بدزبان، پرخاشگر، هرزه، پتیاره، فتنهانگیز،... همه اینها هست اما یک معنا که به ریشه نزدیکتر است کاملشان میکند: سلطهجو. سلیطه هر زنِ قدرتمندی نیست، اکیدا ربطی به مادرسالار ندارد! زنی است که با پردهدری و بیحیایی پی سلطه میگردد، با سلاحِ دریدگی میخواهد غلبه کند و فرمان براند.
آیکون، نماد، شمایل و محرکِ اصلی جنبش کشف حجاب در ایران علینژاد بوده؛ سلیطه به معنای واقعی کلمه. حالا یک ترفند جنگی شده که نیروی خیابانی را او میسازد، چالشها را او ابداع میکند و به پیش میراند اما عدهای با چهره دیپلماتیک، با مقاومتِ مدنی یا روشنفکریِ اتوکشیده میخواهند این جنبش را آب بکشند تا از ذاتش مبرا شود.
مرد مسلمان نمیتواند جلوی سلیطهها بایستد، کم میآورد، نمیتواند با فریاد و فحاشی مقابله کند، خلع سلاح میشود. طرف مقابل راهش را یاد گرفته و دارد خودش را تحمیل میکند. بر خیابان مسلط شده و گام به گام جلوتر میآید. هدف صفبندی و جنگ است و با صدای بلند عاقبت آخوند و مذهبی و چادری را فریاد زدهاند.
این آستانه شکست از سلیطهها است و نشانه بارز اینکه طیفی از مذهبیها مرعوب شده حق را به آنها میدهند غافل از اینکه سرنوشتی جز مرگ برایشان نمیخواهند. هر چه بتوانند خواهند کشت و هرگز به هیچ مخالفی رحم نخواهند کرد. تولد اینها از دوره رضاخان و سرکوب اکثریت با اقلیتِ محض جایی برای تردید نمیگذارد.
عکسی تاریخی پس از سرکوب ۱۵ خرداد زنهایی با لباس غربی را نشان میدهد که پشت به تانکهای ارتش، شیرینی پخش میکنند. به گلوله بستن مردم در جای جای کشور را جشن گرفته و شادباش میگویند. دقیقا همان جنسی هستند که اگر تذکری ساده بشنوند چنان هیاهو و غوغایی از مظلومیت راه میاندازند که مسلمان نشنود کافر نبیند.
اکثر مردم با حجاب اسلامی موافقاند اما در صحنههای جنجال رفراندوم برگزار نمیشود! آنکه دریدهتر است غلبه خواهد کرد و آنقدر خودش را تحمیل میکند تا همه قدرت را بگیرد. پیام بسیار واضح مخابره شده: «سلیطه حاکمِ واقعی است، همه باید از ما بترسند، هیچ کس نباید جرأت کند علیه آزادی مطلق ما چیزی بگوید».
اگر نتوانند ساز و کاری برای مهارِ سلیطهها پیدا کنند یا به مدافعان آگاهی بدهند تا به موجها کمک نرسانند خطر اصلا دور نیست. اگر شک دارید که میتوانند بازی را ببرند به «ززآ» نگاه کنید، به وضع خیابانها پیش و پس از آنچه علینژاد تمهید کرد، به بلایی که اقلیتِ محض براندازها بر سر کشور آورد. خم شدن و شکست نشانه آسمانی ندارد.
📖 جامعهشناسی مردم
✅ @Popular_Sociology
به مناسبت ۲۹ اسفند
🔻دولت مصدق، نهضت نفت و گفتمان استقلال خواهی در ایران
✍ یحیی حمدی
▫️پس از پیروزی مشروطه بر اثر تضعیف دولت مرکزی، هرج و مرج به معنای واقعی کلمه کشور را در بر گرفت و امنیت از مردم سلب شد و عملا دولت خارج از تهران وجود خارجی نداشت. در چنین شرایط ساختاری کودتای سوم اسفند رخ داد و رضا خان با نظر دو قدرت جهانی که کشور را در اشغال داشتند و با حمایت مستقیم یکی از آنان (انگلیس) به قدرت رسید.
گفتمان سلطنت پهلوی، هویت ایرانی را دو قدم به پیش (تجدد) و یک قدم به پس ( ایران باستان که بر مبنای آن سلطنت مشروعیت پیدا می کرد) تعریف می کرد در این گفتمان کوشش می شد تا #باستان_گرایی با #تجدد در هم آمیخته شود و در مقابل #غیر ( #اسلام ) هویتی را برساخت کند.
از نظر سیاست خارجی نیز سیاست حاکم تا پیش از مصدق؛ سیاست #موازنه_مثبت بود که همیشه دولت های ایران آن را اجرا می کردند و در آن به قدرت های بزرگ امتیازاتی داده می شد و در مقابل نیز امتیازاتی اخذ می شد اما میان این داده ها و ستاده ها تفاوت به غایت فاحش بود و تاریخ ایران از دوره مواجهه با روس و انگلیس مشحون از آنهاست.
پس از شهریور ۲۰ و در اثر اشغال کشور ؛ جریانی (جبهه ملی) به وجود آمد که تا سالها بعد منشأ اثر در جامعه ایرانی بود #جبهه_ملی متشکل از دو جناح #مذهبی و #روشنفکری بود و نقطه اشتراک آنها نفرت از #نفوذ_اجانب بود که رهبری آن را دکتر محمد #مصدق بر عهده داشت این جریان حاصل احساس تحقیر ملی بود که سالها ایرانیان از آن رنج می بردند.
بدین ترتیب یک گفتمان جدیدی در ایران مقابل سلطنت شکل گرفت که #ناسیونالیسم را در منافع ملی و #استقلال جستجو می کرد یعنی اینکه مفهوم استقلال وارد ادبیات اجتماعی ایران شد و اولین مصداق آن #نفت سرمایه ملی ایران بود که مطرح شد و این جبهه خواستار ملی کردن شرکت نفت و کوتاه شدن دست انگلیس از آن و مداخله در سیاست ملی و نقض حاکمیت ملی ایران شد.
در شرایط ساختاری این چنین ( تضعیف قدرت شاه و اوج گیری گفتمان استقلال خواهی) مصدق به نخست وزیری رسید. سیاست #موازنه_منفی توسط مصدق به اجرا درآمد که در آن قرار بود به هیچ یک از قدرت های بزرگ باج داده نشود و در مقابل بیگانگان #مقاومت صورت گیرد.
محمدرضا پهلوی با کینه ای که از مصدق دارد در کتاب ماموریت برای وطنم درباره او می گوید: «اطلاعات عمومی او بسیار ناچیز بود و این مسئله همیشه مرا به حیرت می انداخت، زیرا هر چند در خارج تحصیل کرده بود ؛ از سایر کشورهای جهان تقریبا هیچ اطلاعی نداشت و نقطه ضعف معلوماتی او مخصوصا در مسائل اقتصادی بود»!
در مبارزه برای ملی کردن نفت، جریان مذهبی که بیشترین نفوذ را در جامعه ایران داشت وارد شد و #آیت_الله_کاشانی همه مسلمانان را تشویق کرد تا با پیوستن به مبارزه ملی کردن صنعت نفت، علیه دشمنان اسلام و ایران بجنگند (ن ک به آبراهامیان ؛ ایران بین دو انقلاب)و در این میان #فدائیان_اسلام با از میان برداشتن #رزم_آرا نقش اساسی در هموار کردن مسیر ملی شدن نفت ایفا کردند.
گر چه این دوره زیاد به طول نیانجامید و با تشتت در میان نیروهای استقلال خواه و نیز اشتباه مصدق و کاشانی #کودتای_آمریکایی_انگلیسی ۲۸ مرداد رخ داد و دولت ملی مصدق سقوط کرد و دوباره همان روند پیشین احیا شد، اما تاثیری شگرف در تحولات آتی ایران داشت که مهمترین آن افزودن مفهوم #استقلال به ادبیات اجتماعی ایران و #سیاست_موازنه_منفی (که آن را می توان به مقاومت در برابر بیگانگان تعبیر کرد) به ادبیات سیاست خارجی ایران است که بعدها خود را در تحولات منتهی به انقلاب اسلامی نشان داد.
📖جامعه شناسی مردم
✅ @Popular_Sociology