eitaa logo
🌷نُـــورُالــثَّــقَــلَـین🌷
117 دنبال‌کننده
216 عکس
21 ویدیو
4 فایل
ارتباط با ادمین: @H_Tasnim 🌷کپی کردن مطالب با ذکر صلوات حلال است.
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ راه و رسم زندگی با برنامه ریزی 🌺 رضا عليه‌السلام: 🍃 إجتَهِدوا أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ: ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذينَ يُعَرِّفُونَ عُيُوبَكُم و يَخلِصونَ لَكُم فِي الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِيها لِلَذّاتِكُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ. 🍃 تلاش کنید که بتوانید زمان خود را به چهار بخش تقسیم کنید: 🔸زمانی برای مناجات با خدا؛ 🔸زمانی برای امرار معاش؛ 🔸زمانی برای معاشرت با برادران و همنشینی با معتمدانی که عیب‌هایتان را به شما می‌شناسانند و خالصانه خیرخواهند؛ 🔸و زمانی برای فراغت و آسایش و بهره مندی از آنچه دلپسند شما است. ✅ و با استفاده صحیح از این آخرین بخش است که توانایی انجام دادن سه بخش دیگر را به دست می‌آورید. 📚: (فقه الرّضا عليه السلام، ص 337) 👉 eitaa.com/qoranbook
🔹ویژه صادق علیه السلام 🤔 اعتقادی ❔چرا به صادق(ع)، صادق می گویند؟؟؟ مگر بقیه امامان معاذ الله کاذب بوده اند که ایشان صادق شده اند‼️‼️‼️ 💠پاسخ: 👌از آنجایی که تمام امامان ما نور واحدی هستند، ویژگی ها و صفاتی که لازمه امامت است، از یکدیگر ارث می برند و همه آنان حائر کمالات یکدیگر هستند. ❕پیامبر گرامی فرمود: ٌ« تمام امامان در فضل و منزلت نزد خداوند یکسان هستند » 📚اثباه الهداه ج 2 ص237 🔹و فرمود ؛ « اولین ما مانند اخرین ما و اخرین ما مانند اولین ما هستند » 📚بحار الانوار ج 25 ص360 ❕اگر هر یک از امامان به لقبی خاص خوانده می شوند ، به این معنا نیست که سایر امامان ، از آن صفت و لقب کمالی بی بهره بوده اند ، بلکه این نامگذاری ها از آن جهت است که صفتی خاص از میان صفات یکی از امامان در جامعه ظهور و بروز خاصی داشته است و جامعه را تحت تاثیر قرار داده است لذا آن امام به همان صفت خوانده می شده است ، اگر چه بقیه امامان نیز آن صفت را به نحو کامل دارا بوده اند . ❕در رابطه با لقب امام ششم به صادق علیه السلام نیز همین ضابطه بوده است . 🔹ابن خلكان از علمای مطرح اهل سنت می نویسد ؛ « جعفر بن محمد صادق يكى از امامان دوازده گانه مذهب شيعه است، او از بزرگان اهل بيت عليهم السّلام بوده و از جهت راستى در گفتارش ملقب به صادق گرديده است » 📚وفیات الاعیان ج 1 ص 327 ❕گفته شده است كه منصور دوانيقى كه خود از كينه توز ترين دشمنان امام صادق عليه السّلام است، اين لقب را به او نسبت داده است. در بيان سبب اين مطلب آورده اند كه ابو مسلم خراسانى از امام صادق عليه السّلام خواست كه او را به قبر جدّش امير المؤمنين عليه السّلام كه در آن زمان مخفى بود، راهنمايى كند. امّا امام صادق عليه السّلام از اين كار خوددارى كرده و به او خبر داد كه قبر امام امير المؤمنين عليه السّلام در ايّام حكومت مردى كه او را ابو جعفر منصور مى نامند ظاهر خواهد شد. 👌ابو مسلم به منصور اين خبر را در ايّام حكومتش داد. در آن زمان منصور در رصّافه بغداد ساكن بود. او از شنيدن اين خبر خوشحال شد و گفت ، اين همان شخص راستگوست . 📚موسوعه الامام الصادق ج 1 ص 22 ❕بلکه اساسا این لقب توسط پیامبر گرامی به امام ششم علیه السلام اطلاق گردیده است . 🔹از حضرت امام زين العابدين عليه السّلام پرسيدند كه امام بعد از تو كيست؟ فرمود: محمّد باقر كه علم را مى شكافد شكافتنى. پرسيدند كه: بعد از او امام كه خواهد بود؟ فرمود: جعفر كه نام او نزد اهل آسمانها صادق است. ❔گفتند: چرا به خصوص او را صادق مى نامند و حال آن كه همه شماها صادق و راستگوييد؟ 🔹فرمود ؛ « خبر داد مرا پدرم از پدرش رسول خدا كه آن حضرت فرمود ؛ « چون متولّد شود فرزند من جعفر بن محمّد بن علىّ بن الحسين عليهم السّلام او را صادق ناميد، زيرا كه پنجم از فرزندان او جعفر نام خواهد داشت و دعوى امامت خواهد كرد به دروغ از روى افتراء، و او نزد خدا جعفر كذّاب افترا كننده بر خدا است، پس حضرت امام زين العابدين عليه السّلام گريست و فرمود كه: گويا مى بينم جعفر كذّاب را كه برانگيخته است خليفه جور زمان خود را بر تفتيش و تفحّص امام پنهان » 📚دلائل الامامه ص 112_ بحار الانوار ج 46 ص 230 ❕شیخ صدوق نیز در معانی الاخبار چنین می آورد ؛ « او به صادق نامیده شد تا از جعفر کذاب که به دروغ ادعای امامت می کند متمیز شود» 📚معانی الاخبار ص65 👉 eitaa.com/qoranbook
✨همنشینی با ✅ با خدا باش و پادشاهی کن... ❌ بی خدا باش هیچ کاری ازت ساخته نیست... 🌹همه چیز در گرو ست🌹 💠 eitaa.com/qoranbook
✅ #آیات #موضوعی ✅ اهمیت تفکر و تدبر 💠 eitaa.com/qoranbook
یک 🔹 امروز: 🌹بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم🌹 🔹 : 🌹به نام خداوند بخشنده ‏ى مهربان‏🌹 💠 : 🔸در تفسیر قرطبى از امام صادق‏ علیه السلام نقل شده است: «بسم ‏اللَّه» تاج سوره ‏هاست. تنها در آغاز سوره برائت (سوره توبه) «بسم ‏اللَّه» نیامده و این به فرموده حضرت على علیه السلام به خاطر آن است كه «بسم ‏اللَّه» كلمه امان و رحمت است، واعلام برائت از كفّار و مشركان، با اظهار محبّت ورحمت سازگار نیست.(1) 🔸سیماى «بسم اللّه» «بسم‏ اللَّه» نشانگر رنگ وصبغه‏ ى الهى و بیانگر جهت‏ گیرى توحیدى ماست.(2) 🔸«بسم ‏اللَّه» رمز توحید است وذكر نام دیگران به جاى آن رمز كفر، و قرین كردن نام خدا با نام دیگران، نشانه‏ ى شرك. نه در كنار نام خدا، نام دیگرى را ببریم ونه به جاى نام او.(3) 🔸«بسم ‏اللَّه» رمز بقا ودوام است. زیرا هرچه رنگ خدایى نداشته باشد، فانى است.(4) 🔸«بسم ‏اللَّه» رمز عشق به خدا و توكّل به اوست. به كسى‏كه رحمان و رحیم است عشق مى‏ورزیم و كارمان را با توكّل به او آغاز مى‏كنیم، كه بردن نام او سبب جلب رحمت است. 🔸«بسم ‏اللَّه» رمز خروج از تكبّر و اظهار عجز به درگاه الهى است. 🔸«بسم ‏اللَّه» گام اوّل در مسیر بندگى و عبودیّت است. 🔸«بسم‏ اللَّه» مایه فرار شیطان است. كسى كه خدا را همراه داشت، شیطان در او مؤثّر نمى‏افتد. 🔸«بسم ‏اللَّه» عامل قداست یافتن كارها و بیمه كردن آنهاست. 🔸«بسم ‏اللَّه» ذكر خداست، یعنى خدایا! من تو را فراموش نكرده ‏ام. «بسم ‏اللَّه» بیانگر انگیزه ماست، یعنى خدایا هدفم تو هستى نه مردم، نه طاغوت‏ها ونه جلوه‏ ها و نه هوس‏ها. ✅ رضا علیه السلام فرمود: «بسم‏ اللَّه» به اسم اعظم الهى، از سیاهى چشم به سفیدى آن نزدیك‏تر است.(5) 1) تفسیر مجمع‏البیان و فخررازى. 2) امام رضا علیه السلام مى‏فرماید: بسم‏ اللَّه یعنى نشان بندگى خدا را بر خود مى‏نهم. تفسیر نورالثقلین. 3) نه فقط ذات او، بلكه نام او نیز از هر شریكى منزّه است؛ «سبّح اسم ربّك الاعلى» حتّى شروع كردن كار به نام خدا و محمدصلى الله علیه وآله ممنوع است. اثبات‏الهداة، ج‏7، ص‏482. 4) كلّ شى‏ء هالك الاّ وجهه» قصص، 88. 5) تفسیر راهنما. 🔸«بسم ‏اللَّه ‏الرّحمن‏ الرّحیم» در آغاز سوره، رمز آن است كه مطالب سوره، از مبدأ حقّ و مظهر رحمت نازل شده است. 🔸«بسم ‏اللَّه ‏الرّحمن‏ الرّحیم» در آغاز كتاب آسمانى، یعنى هدایت تنها با استعانت از او محقّق مى‏شود. 🔸«بسم‏ اللَّه» كلامى كه سخن خداوند با مردم و سخن مردم با خدا، با آن شروع مى‏شود. 🔸 رحمت الهى همچون ذات او ابدى و همیشگى است. «اللَّه الرّحمن الرّحیم» 🔸بیان رحمت الهى در قالب‏هاى گوناگون، نشانه ‏ى اصرار بر رحمت است. (هم قالب «رحمن»، هم قالب «رحیم») «الرّحمن الرّحیم» 🔸 شاید آوردن كلمه رحمان و رحیم در آغاز كتاب، نشانه این باشد كه قرآن جلوه‏ اى از رحمت الهى است، همان گونه كه اصل آفرینش و بعثت جلوه لطف ورحمت اوست. «الرّحمن الرّحیم» 🔸 شاید معناى اینكه مى‏گویند: تمام قرآن در سوره حمد، و تمام سوره حمد در بسم ‏اللَّه، و تمام بسم‏ اللَّه در حرف (باء) خلاصه مى‏شود، این باشد كه آفرینش هستى و هدایت آن، همه با استمداد از اوست. چنانكه رسالت پیامبر اكرم ‏صلى الله علیه وآله نیز با نام او آغاز گردید. «اقرأ باسم ربّك» 📚: نور - استاد 👉 eitaa.com/qoranbook
🔸زِنا برای تمام اعضای بدن 👉 eitaa.com/qoranbook
✅ فرازهایی از دعای سیزدهم #صحیفه_سجادیه ✅ در #باب طلب نیاز کردن 👉 eitaa.com/qoranbook
صلوات الله علیه وآله 🍃إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَرَى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ تَحْتَ صَخْرَةٍ يَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَيْهِ وَ إِنَّ الْكَافِرَ لَيَرَى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ ذُبَابٌ مَرَّ عَلَى أَنْفِهِ.🍃 🔶به‌راستی گناه خود را آن‌گونه می‌بیند که زیر سنگ بزرگی قرار گرفته و می‌ترسد بر سرش بیفتد، و گناه خود را به گونه مگسی می‌بیند که از روی بینی او عبور می‌کند. 📚بحار الانوار، ج ۷۴، ص: ۷۹ 👉 eitaa.com/qoranbook
🔹 علی علیه السلام: 🔰بادِرِ الفُرصَةَ قَبلَ أن تكونَ غُصّة 🔻فرصت را درياب، پيش از آن كه به اندوه تبديل شود. 📙 ، بخشی از نامه31 🆔👉 eitaa.com/qoranbook
یک 💠 حمد آیه 2 💠 💠 آیه امروز: 🌹الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ 🌹 💠 : 🌹سپاس و ستایش مخصوص خداوندى است كه پروردگار جهانیان است.🌹 💠 : 🔹« » به كسى گفته مىشود كه هم مالك وصاحب چیزى است و هم در رشد و پرورش آن نقش دارد. 🔹خداوند هم صاحب حقیقى عالم است و هم مدبّر و پروردگار آن. پس همه هستى حركت تكاملى دارد و در مسیرى كه خداوند معیّن كرده، هدایت مىشود. 🔹علاوه بر سوره حمد، چهار سوره ى انعام، كهف، سبأ و فاطر نیز با جمله «الحمدللّه» آغاز گردیده، ولى فقط در سوره حمد بعد از آن «ربّ العالمین» آمده است. 🔹مفهوم حمد، تركیبى از مفهوم مدح و شكر است. انسان در برابر جمال و كمال و زیبایى، زبان به ستایش و در برابر نعمت و خدمت واحسان دیگران، زبان به تشكّر مىگشاید. خداوند متعال به خاطر كمال و جمالش، شایسته ى ستایش و به خاطر احسانها و نعمتهایش، لایق شكرگزارى است. 🔹«الحمدللّه»، بهترین نوع تشكّر از خداوند است. هر كس در هرجا، با هر زبانى، هرگونه ستایشى از هر كمال و زیبایى دارد، در حقیقت سرچشمه ى آن را ستایش مىكند. البتّه حمد خداوند منافاتى با سپاسگزارى از مخلوق ندارد، به شرط آنكه به امر خداوند و در خط و مسیر او باشد. 🔹خداوند، پروردگار همه ى آفریده هاست. «و هو ربّ كلّ شىء»(1) آنچه در آسمانها و زمین و میان آنهاست، پروردگارشان اوست. «ربّ السّموات والارض و مابینهما»(2) حضرت على علیه السلام مىفرماید: «من الجمادات والحیوانات»؛ او پروردگار جاندار و بىجان است. «له الخلق والامر تبارك اللّه ربّ العالمین» هم آفرینش از اوست و هم اداره ى آن، و او مربى و پرورش دهنده ى همه است.(3) 🔹مراد از «عالَمین» یا فقط انسانها هستند، مانند آیه 70 سوره حجر كه قوم لوط به حضرت لوط گفتند: «أوَ لم ننهك عن العالمین» آیا ما تو را از ملاقات با مردم نهى نكردیم؟ و یا مراد همه ى عوالم هستى است. «عالَم» به معناى مخلوقات و «عالَمین» به معناى تمام مخلوقات نیز استعمال شده است. 🔹از این آیه فهمیده مىشود كه تمام هستى یك پروردگار دارد و آنچه در جاهلیت و در میان بعضى از ملّتها اعتقاد داشتند كه براى هر نوع از پدیده ها خدایى است و آن را مدبّر و ربّ النّوع آن مىپنداشتند، باطل است. ----- 1) انعام، 164. 2) شعراء، 24. 3) تفسیر نورالثقلین. 💠 : 🔸 همه ستایشها براى اوست. «الحمدللَّه»(4) 🔸خداوند در تربیت و رشد هستى اجبارى ندارد. زیرا حمد براى كارهاى غیر اجبارى است. «الحمدللَّه» 🔸همه هستى زیباست و تدبیر همه هستى نیكوست. زیرا حمد براى زیبایى و نیكویى است. «الحمدللَّه» 🔸دلیل ستایش ما، پروردگارى اوست. «الحمدللَّه ربّ العالمین» 🔸رابطه ى خداوند با مخلوقات، رابطه ى دائمى و تنگاتنگ است. «ربّ العالمین» (نقاش و بنّا هنر خود را عرضه مىكند و مىرود، ولى مربّى باید هر لحظه نظارت داشته باشد.) 🔸همه ى هستى، تحت تربیت خداوند یكتاست. «ربّ العالمین» 🔸امكان رشد و تربیت، در همه ى موجودات وجود دارد. «ربّ العالمین» 🔸خداوند هم انسانها را با راهنمایى انبیا تربیت مىكند، (تربیت تشریعى) و هم جمادات ونباتات وحیوانات را رشد وپرورش مىدهد. (تربیت تكوینى) «ربّ العالمین» 🔸 مؤمنان در آغاز كتاب (قرآن) با نیایش به درگاه خداوند متعال، «الحمدللّه ربّ العالمین» مىگویند و در پایان كار در بهشت نیز، همان شعار را مىدهند كه «آخر دعواهم أن الحمدللّه ربّ العالمین»(5) ----- 4) الف ولام در «الحمد» به معناى تمام حمد و جنس ستایش است. 5) یونس، 10. 📚: نور، استاد 🆔👉 eitaa.com/qoranbook