📌به نظر نویسندگان این اثر تقریباً بین سالهای 1950م تا 2000، چهار #جنگ مرکزی #AI رخ داد:
1. جنگ بر سر محدودیتهای منطقی رایانهها، که تصور میشد از #هوشمصنوعی کاملاً جلوگیری میکند.
2 جنگی که بر سر آن معماری به ما اجازه می دهد تا #هوشماشینی را پیاده سازی کنیم، با فرض اینکه بتوانیم.
3. جنگ بر سر این که آیا رایانه ها اصلا میتوانند در باره چیزی بیندیشند؟ تلههای موش به موشها فکر نمیکنند. کامپیوترها فقط #تلهموشهای فانتزی هستند، اینطور نیست؟
4. #جنگ بر سر این که آیا #کامپیوترها می توانند خلاق باشند و هر یک از ارتباطات مرتبط ظریفی را که جهان ما را به هم پیوند میدهد، کشف کنند.
📌اثر دارای دو بخش است: در بخش اول به بیان مناقشات پیرامون این #جنگها پرداخته است و در بخش دوم به مباحث فراسوی جنگهای AI؛ یعنی مسائلی که امروز مطرح هستند (مسأله #آگاهی در #هوشمصنوعی و مسایل #اخلاقی استفاده از #هوشمصنوعی) پرداخته است.
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
#تحققپذیریچندگانه
✅#تحققپذیریچندگانه multiple realizability ایدهای مهم در #فلسفهذهن است. پاتنم (۱۹۷۶) و فودور (۱۹۷۴) در رد دیدگاه اینهمانی مغز با #ذهن این ادعا را مطرح کردند که حالات ذهنی به صورت چندگانه تحققپذیر هستند.
🔺پاتنم بر این گمان بود که یک حالت #ذهنی ممکن است با فرایندهای #عصبی مختلفی تحقق بیابد. چه بسا فریند عصبی که در انسان درد را ایجاد میکند با فرایند #عصبی که در برخی حیوانات درد را ایجاد میکند کاملاً تفاوت داشته باشد. به همین دلیل، پاتنم میگوید:
«[این فرض که درد از نظر عصبی به یک شیوه در طیف گسترده #ارگانیسمهای ذیشعور تحقق مییابد] به یقین یک #فرضیهبلندپروازانه است» (۱۹۶۷)
🔺#تحققپذیریچندگانه همچنین ایدهای بسیار مهم در #علوماعصاب و #روانشناسی است. زیرا به تبیین انعطافپذیری #سیستمهایشناختی و #رفتاری ما کمک میکند. همچنین محدودیتهای رویکردهای #تقلیلگرا را برجسته میکند که هدفشان تبیین پدیدههای پیچیده صرفاً بر اساس #مکانیسمهای #عصبی زیربنایی آنهاست.
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
کاربردهای #تحققپذیریچندگانه
✅ایده #تحققپذیریچندگانه دستکم در موارد زیر به کار رفته است:
۱. رد اینهمانی #ذهن با #مغز
۲. رد #رویکردهایتقلیلگرا
۳. تأیید #کارکردگرایی
۴. اثبات #دوگانهانگاریویژگی
۴. رد تشخیص ویژگیهای #ذهنی با ویژگیهای هر یک از علوم طبیعی.
۵. رد رابطه یک به یک میان حالات #ذهنی و حالات #مغزی
✅بنا به ایده تحققپذیری چندگانه #نگاشت یک به یک میان حالات #ذهنی و حالات مغزی در کار نیست و گونهای عدم تعین در این مورد وجود دارد؛ بدین معنا که مشخص نیست یک حالت ذهنی دقیقاً با چه حالت مغزی پدید میآید.
✅به نظر مندیک، بنا به #تحققپذیریچندگانه، پدیدههای #ذهنی ممکن است در چندین بستر مختلف و شاید حتی زیرلایههای غیرفیزیکی به وجود آیند. #فیزیکالیستها فرض میگیرند که یک انسان به خاطر اتفاقات فیزیکی خاصی در داخل بدن، به ویژه در داخل سیستم عصبی دارای حالات ذهنی، مانند یک باور یا یک درد، است. بنا بر این، اگر ممکن است یک باور یا درد در یک سیستم فیزیکی بسیار متفاوت، مانند یک #ربات که دارای یک «#مغز» کامپیوتری ساخته شده از سیلیکون و آرسنید گالیم (به جای لیپیدها و پروتئینهای تشکیل دهنده مغز انسان) تحقق یابد، در این صورت حالات #ذهنی ممکن است دارای چندین صورت تحقق فیزیکی باشند. از این گذشته، اگر امکان تحقق یک باور یا درد نه تنها در بسترهای #فیزیکی مانند #مغز انسان، بلکه در «جسم اثیری» غیر فیزیکی که ارواح از آن تشکیل شده است، وجود داشته باشد، حالات ذهنی ممکن است تحققهای غیرفیزیکی هم داشته باشند.
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
#دوگانهانگاری نوخاسته
✅ویلیام هسکر William Hasker فیلسوف ذهن و فیلسوف دین در کتاب «نفس (/خود) نوخاسته» The Emergent Self در سال 1999م دوگانهانگاری نوخاسته را مطرح کرده است. او در این اثر دیدگاههای فیزیکالیستی در باب عملکرد ذهن انسان ؛ از قبیل #مادیگراییحذفی و #نظریه اینهمانی ذهن و مغز را به چالش میکشد و مفهوم ذهن را به عنوان پدیدهای نوظهور مطرح میکند.
✅هسکر دوگانهانگاری مورد نظرش را در مقابل دو نوع دیگر دوگانهانگاری قرار میدهد که عبارتند از: #دوگانهانگاری دکارتی و #دوگانهانگاریتومیستی. هسکر با نقد برخی دیدگاههای فیزیکالیستی معاصر شروع میکند و به بیان مشکلات آنها میپردازد.
✅هسکر نوخاستگی ذهن را بر پایه دو واقعیت استوار میسازد: رابطه علّی و اراده آزاد. ذهن بدین علت نوخاستگی بدیع دارد که هم از قدرت علّی برخوردار است و هم آزادی اراده آزادیخواهانه libertarian free wil دارد.
✅او به واقعگرایی در باب دستاوردهای علوم؛ از قبیل دستاوردهای نوروبیولوژی اعتراف میکند و دوگانهانگاریهای دیگر را از این جهت به نقد میکشد که چندان به نتایج این علوم وقعی نمینهند. همجنین، مانند جان سرل فلسفه ذهن معاصر را از این جهت به باد انتقاد میگیرد که بخش زیادی از آن به این دلیل ناموجه است که واقعیتهای بدیهی در باره امور ذهنی؛ از قبیل حالات ذهنی درونی آگاهانه، را انکار میکند. درست است که ما در مورد ذهن نظریاتی مانند نظریات علوم فیزیکی در دست نداریم که به خوبی اثبات شده باشند، اما انبوهی از اطلاعات در مورد فرآیندهای ذهنی، رویدادها و ویژگیها داریم، و باید با این فرض شروع کنیم که قرار است این دادهها را همانطور که هستند در نظر بگیریم.
✅واقعگرایی هسکر در باب علم و ذهن راه را بر دوگانهانگاری دکارتی میبندد. چرا که دکارت روح را دارای سرشتی کاملاً متفاوت با بدن مادی فرض میگیرد که هیچ رابطه ذاتی یا درونی با بدن ندارد و صرفاً از بیرون توسط خلقت؛ یعنی توسط فعل الهی بر بدن افزوده شده است. در مقابل، هسکر ادعا میکند که ذهن توسط مغز بشر به وجود آمده و چیزی نیست که از بیرون بدان افزوده شده باشد. ویژگیهای ذهنی بدین معنا نوخاسته هستند که آنها خصوصیاتی هستند که زمانی خود را نشان می دهند که اجزای مادی مناسب در روابط خاص و بسیار پیچیده قرار گیرند، اما این ویژگیها شامل تواناییهای علّی هستند که در غیاب آگاهی وجود ندارند.
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
🔸 نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی
🔰 گروه معرفت شناسی و علوم شناختی پژوهشگاه با همکاری موسسه فرهنگی هنری حکمت بالغه برگزار میکند:
🎙 با حضور:
#ابوالفضل_کیاشمشکی
#علیرضا_قائمی_نیا
⏰ یکشنبه ۹ مهرماه۱۴۰۲، ساعت ۱۳:۳۰
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/hekmat
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/eltefat-2
#نشست
#هوش_مصنوعی
🆔@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
#ذهنومیدانمغناطیسی
✅هسکر برای نشان دادن #دوگانگینوخاسته از تمثیل میدان مغناطیسی استفاده میکند. میدان توسط آهنربا «تولید می شود» به این دلیل که مواد تشکیل دهنده آهنربا به روش خاصی چیده شدهاند، یعنی زمانی که تعداد کافی از مولکولهای آهن در یک راستا قرار میگیرند تا «میدانهای کوچک» آنها یکدیگر را تقویت کرده و تولید کنند. میدان مغناطیسی کلی قابل تشخیص اما پس از ایجاد، میدان تأثیر خاص خود را بر روی خود آهنربا و همچنین بر سایر اجسام در مجاورت اعمال می کند. (در یک موتور الکتریکی، آرمیچر تا حدی به دلیل میدانهای مغناطیسی تولید شده توسط خود حرکت میکند.) با در نظر گرفتن این موارد، میتوان گفت که یک آهنربا نیروی مغناطیسی خود را تولید میکند. بنابراین، مغز میدان آگاهی خود را تولید میکند .
✅✅ذهن، مانند میدان مغناطیسی، زمانی به وجود میآید که اجزای تشکیلدهنده «پایه مادی» آن به شیوهای مناسب چیده شوند - در این مورد، در صندوق چینش بسیار پیچیده در سیستم عصبی انسانها و سایر حیوانات. مانند میدان مغناطیسی، علیت خودش را اعمال می کند. مطمئناً بر خود مغز و به طور قابل تصور نیز بر ذهن های دیگر (تله پاتی) یا بر سایر جنبههای جهان مادی (حرکت دادن از راه دور telekinesis).
✅✅✅خود هسکر به این نکته اشاره میکند که این تمثیل را باید تمثیلی ساده در نظر گرفت و برای خود محدودیتهایی دارد. تفسیر مفهوم میدان (و نیز مفهوم تأثیر از دور) از زمانی که پا به عرصة فیزیک گذاشت همواره مورد مناقشه بوده و بحث بر سر این که چه نوع هستیشناسی باید برای آن در نظر گرفت محل نزاع بوده است. از این گذشته، میدان مغناطیسی (و دیگر میدانهای فیزیکی) نوظهور به معنای قوی مورد نیاز در ویژگیهای ذهن نیستند. همچنین، وحدتی که در مورد آگاهی مطرح است در میدان فیزیکی نیست. آزادی اراده که در نفس هست در میدان فیزیکی نیست. این تمثیل تنها وضعیت هستیشناختی ذهن در نظریه #دوگانهانگارینوخاسته را نشان میدهد.
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
#برهانوحدتآگاهی
✅هسکر در رد دیدگاههای فیزیکالیستی در باب ذهن #برهانوحدتآگاهی (the unity-of-consciousness argument) را مطرح میکند. به نظر او، از آنجا که امر فیزیکی همواره در حال تغییر و تبدل است، فرد بنا به مادیگرایی باید رشتهای از افراد متمایز باشد که هر یک توسط تغییر مستمر مولفههای مادی مغز به وجود آمدهاند. در نتیجه، باید فاعل وحدتیافتة تجربه وجود داشته باشد.
✅بر همین قیاس، سرشت دترمینیستیک جهان مادی و وجود ارادهآزاد آزادیخواه همراه با آگاهی با هم ناسازگارند. اراده آزاد نمیتواند خاصیتی باشد که شامل خصوصیات و روابط بین اجزایی باشد که سیستمی از اشیاء را میسازند. در نتیجه، ما باید افراد، یا ذهن ها یا روح ها را به عنوان موضوعات واحد، غیرقابل تجزیه و تحلیل به عنوان مجموعه ای از اجزا» بدانیم.
✅✅بنا بر این، به نظر هسکر، یک تجربه آگاهانه صرفاً یک وحدت است، و تجزیه آن به مجموعه ای از بخشهای جداگانه به معنای ابطال آن است. آنچه لازم داریم یک فرد نوخاسته emergent individual است؛ یعنی هویت فردی جدید که در اثر پیکربندی کارکردی خاصی از مواد تشکیل دهنده مغز و سیستم عصبی به وجود میآید. این فرد که از اراده آزاد بهرهمند است، به تعبیر جان سرل، میتواند «مواردی ایجاد کند که با رفتار علّی نورونها قابل تبیین نیست».
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
هوش مصنوعی قوی.mp3
23.74M
💯🔊 #بشنوید
🔸 صوت نشست علمی حیث التفاتی و هوش مصنوعی قوی
🎙 با حضور:
#ابوالفضل_کیاشمشکی
#علیرضا_قائمی_نیا
⏰ یکشنبه ۹ مهرماه۱۴۰۲
🏢 قم، سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
#صوت
#نشست
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
جایزه #نوبل فیزیک سال 2023 به سه محقق در زمینه #الکترونها تعلق گرفت.
در بیانیه هیئت داوران آمده است که این جایزه برای «به کار بستن روش های #تجربی جهت تولید #پالسهای بسیار کوتاه آتوثانیهای #نور به منظور مطالعه بر حالات #الکترون در #ماده» به این سه دانشمند اعطا میشود.
#الکترونها بهقدری سریع حرکت میکنند که پیش از این تصور میشد #دنبالکردن آنها غیرممکن است. این سه دانشمند اما با مطالعات خود راهی برای ایجاد پالسهای بسیار کوتاه نور کشف کردند که میتوان از آن برای #اندازهگیری #حرکت سریع #الکترونها استفاده کرد.
به همین سبب #آکادمی #نوبل، برگزیدگان #فیزیک امسال را به خاطر ارائه «ابزارهای جدید به بشریت برای کاوش در دنیای #الکترونهای درون #اتمها و #مولکولها» تحسین کرده است.
این سه دانشمند به نامهای #آنلوئیلیه، #فرنسکراز و #پیرآگوستینی به ترتیب از دانشگاه لاند #سوئد، موسسه #اپتیک و #کوانتومِ #ماکسپلانک در #آلمان و دانشگاه #اوهایو آمریکا مشترکاً برنده این جایزه حدوداً 1 میلیون دلاری شدند.
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
#مسألهجفتشدگی
✅جیگون کیم در مقالهای با عنوان «ارواح تنها: علیت و دوگانهانگاری جوهری» که در سال 2010م در کتاب «روح، بدن، و بقا» منتشر شده است، در رد #دوگانهانگاری جوهری مسأله جفتشدگی (pairing problem) را مطرح میکند. بنا به #دوگانهانگاری دکارتی، #نفس یا #ذهن امری غیرمادی است که با بدن مادی رابطة علّی دارد. #جواهر ذهنی بیرون از فضای #مادی هستند و میتوانند رابطه علّی با اشیائی داشته باشد که در مکان #مادی قرار دارند؛ یعنی رابطه ضروری باید داشته باشند که اساس روابط علّی است.
🔍میتوانیم استدلال کیم را به صورت زیر بازسازی کنیم:
(1) برای این که دوگانهانگاری جوهری قابل درک باشد، ذهن و جسم باید قادر به تعامل علّی باشند.
(2) اگر بین هر دو رویداد (مثلاً فعل ذهنی موجود غیر مادی و فعل فیزیکی موجودیت مادی) تعامل علی وجود داشته باشد، باید بین آنها رابطه جفتشدگی وجود داشته باشد (یعنی باید آنها به نحو مناسب و معقول جفت شوند).
(3) در تمام موارد #فیزیکی، روابط مکانی خاص بین امور مرتبط به ما اجازه میدهد تا رابطه #جفتشدگی مناسب را انتخاب کنیم، یا با داشتن روابط مکانی مستقیم و یا با اتصال به زنجیرهای از رویدادهای بههم پیوسته مکانی. به نظر می رسد هیچ چیز دیگری نمیتواند این نقش را ایفا کند.
(4) بنابراین، به احتمال زیاد روابط #جفتشدگی تنها زمانی امکان پذیرند که هر دو شیئ مورد نظر مختصات مکانی خاصی را اشغال کنند. 👇👇👇
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
👆👆👆
(5) رویدادهای علیت «ذهنی به جسمانی» در #دوگانگی جوهری هر دو مختصات #مکانی خاصی را اشغال نمیکنند. بنابراین، به نظر میرسد هیچ راهی برای ساختن رابطه علّی مناسب در این موارد وجود ندارد.
(6) بنابراین، #دوگانهانگاری #جوهری معقول نیست.
📌برخی بر اساس #اصلدرهمتنیدگی در #مکانیک #کوانتوم تصور کیم از علیت را رد کردهاند. بنا به این اصل اشیائی که تعامل علی دارند لازم نیست در مختصات مناسبی قرار داشته باشند. در واقع شواهد تجربی کافی و نظریه علمی پذیرفته شده وجود دارد که نشان میدهد حداقل یک مورد از علیت «#فیزیکی به فیزیکی» در جهان ما وجود دارد که در آن مختصات مکانی یا هر یک از این دو امر مرتبط به ما اجازه نمیدهد که رابطه #جفتشدگی صحیح را، هر چند که آنها به صورت علی جفت شدهاند، انتخاب کنیم. به این معنا که روابط علّی وجود دارد که نیازی به روابط مکانی ندارد که شالوده رابطه #جفتشدگی باشند.
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe
21.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ شرکت IBM از یک نقشه 10 ساله برای ساخت ابرکامپیوتر #کوانتومی رونمایی کرد.
📌 در اجلاس G7 در ژاپن که در اردیبهشت ماه امسال برگزار شد، شرکت IBM اعلام کرد که یک مشارکت ۱۰۰ میلیون دلاری با دانشگاههای پیشرو در زمینه #محاسباتکوانتومی و علوم مرتبط با آن خواهد داشت.
📌 این برنامه شامل یک همکاری 10 ساله برجسته با #دانشگاه توکیو و #دانشگاه شیکاگو برای توسعه الگوی جدیدی از محاسبات با کارایی بالا برای توسعه #فناوریهای جدید به سمت ساخت یک #ابرکامپیوتر #کوانتوم محور ۱۰۰ هزار #کیوبیتی است.
@quantum_philosophy_of_mind
@hekmatebaleghe