eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 195 تا 200 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ أَنِّي لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی‌ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ فَالَّذِينَ هاجَرُوا وَ أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ أُوذُوا فِي سَبِيلِي وَ قاتَلُوا وَ قُتِلُوا لَأُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَأُدْخِلَنَّهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ ثَواباً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ آل عمران- ۱۹۵ 🌱‏پس پروردگارشان دعای آنان را مستجاب كرد (و فرمود:) كه من عمل هيچ صاحب عملی از شما را، خواه مرد يا زن، (گرچه) همه از يكديگريد، تباه نمی‌كنم (و بی‌پاداش نمی‌گذارم). پس كسانی كه هجرت كرده واز خانه‌هايشان رانده شده و در راه من آزار و اذيّت ديده، جنگيده و كشته شدند، قطعاً من لغزش‌هايشان را می‌پوشانم و در باغ‌هايی كه نهرها از زيرشان جاری است، واردشان می‌كنم. (اين) پاداشی است از طرف خدا و پاداش نيكو تنها نزد خداست. 💬‏پيام‌ها🔻 ‏🔹دعای قلبی، استجابت قطعی دارد. دعايی كه همراه با ياد دائمی خدا؛ «يذكرون» فكر؛ «يتفكّرون» و ستايش خدا باشد، «سبحانك» قطعاً مستجاب می‌شود. «فَاسْتَجابَ لَهُمْ رَبُّهُمْ» ‏🔹دعای اهل فكر و ذكر، به سرعت مستجاب می‌شود. «فاستجاب» ‏🔹در جهان‌بينی الهی، هيچ عملی بدون پاداش نيست. «لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ» ‏🔹دعائی مستجاب می‌شود كه همراه با عمل و تلاش دعا كننده باشد، گرچه خود دعا نيز نوعی عمل است. «فَاسْتَجابَ لَهُمْ ... لا أُضِيعُ عَمَلَ عامِلٍ» ‏🔹تنها به عمل مؤمنان پاداش داده می‌شود، چرا كه اعمال كفّار بی‌ارزش و حبط و نابود می‌گردد. «عَمَلَ عامِلٍ مِنْكُمْ» ‏🔹در بينش الهی، مرد و زن در رسيدن به مقام والای انسانی برابر هستند. «مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی‌» ‏🔹جنس مرد برتر از زن نيست. «مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثی‌ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ» ‏🔹در جامعه اسلامی، همه‌ی مسلمانان از يك پيكرند. «بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ» ‏🔹تا گناهان وعيوب محو نشود، كسی وارد بهشت نمی‌شود. «لَأُكَفِّرَنَّ ... لَأُدْخِلَنَّهُمْ» ‏🔹علاقه به وطن، يك حقّ پذيرفته شده‌ی قرآنی است و گرفتن اين حق، ظلم است. «أُخْرِجُوا مِنْ دِيارِهِمْ» ‏🔹در پيمودن راه خدا؛ هجرت، تبعيد، شكنجه و جهاد و شهادت لازم است. ‏«فِي سَبِيلِي» ‏🔹به خاطر بعضی لغزشها، افراد را طرد نكنيم. در اين آيه، خردمندانی كه حتّی از اوليای خدا و اهل بهشتند، سابقه‌ای از لغزش دارند، ولی خداوند آنها را می‌پوشاند. «لَأُكَفِّرَنَّ» ‏🔹در تحقق وعده‌های خداوند، ذرّه‌ای شك و ترديد وجود ندارد. تمام وعده‌ها با تأكيد بيان شده است. «أَنِّي ... لَأُكَفِّرَنَّ ... لَأُدْخِلَنَّهُمْ» ‏🔹هر پاداشی ممكن است با تغيير مكان و زمان ارزش خود را از دست بدهد، اما پاداش‌های الهی مطابق فطرت و خلقت انسان است و هرگز از ارزش آن كاسته نمی‌شود. «جَنَّاتٍ تَجْرِي مِنْ ...» ‏🔹مغفرت و بهشت، ثوابی عمومی است، ولی آن ثوابی كه در شأن لطف خدا و مؤمنان است، ثواب ديگری است كه فقط نزد خداست و ما از آن خبر نداريم. ‏«وَ اللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الثَّوابِ» ‏📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
💠يَاأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ 🌱اي كساني كه ايمان آورده‌ايد، [در برابر هواي نفس و ابتلائات فردي] پايداري كنيد و [در برابر دشمن بيروني] مقاومت نماييد و با يكديگر پيوند برقرار كنيد و از [نافرماني] خدا پروا داريد، باشد به رستگاري [=نجات و پيروزي] رسيد. آل عمران - ۲۰۰ 🔷✨در آيه مورد بحث با اينكه اشاره به چهار ماده مهم از عالی‌ترين دستورهای اسلامی شده باز برای اينكه از بقيه برنامه‌های سازنده اسلامی غفلت نشود كلمه" لعل" را به كار برده است. ‏ 👈 به هر حال اگر مسلمانان امروز، آيه فوق را به عنوان يك شعار اسلامی در برنامه زندگی خود پياده كنند بسياری از مشكلاتی را كه اكنون با آن مواجه هستند حل خواهند نمود، امروز ضرباتی بر پيكر اسلام و مسلمين بر اثر زير پا گذاشتن و يا فراموش كردن همه يا بعضی از اين دستورهای چهارگانه وارد می‌شود كه بسيار دردناك است. 👌‏اگر روح استقامت و پايمردی در مسلمانان زنده شود، اگر در برابر افزايش تلاش و كوشش دشمنان، مسلمانان تلاش و كوشش بيشتری از خود نشان دهند، و اگر طبق فرمان مرابطه مراقبت كافی از مرزهای جغرافيايی و فرهنگی و عقيده‌ای بنمايند و هماره در برابر نقشه‌های دشمنان، حالت آماده باش داشته باشند و علاوه بر همه اينها با تقوای فردی و اجتماعی، گناه و فساد را از جامعه خود دور كنند پيروزی آنها تضمين خواهد شد. 🤲‏بار الها! به همه ما توفيق مرحمت كن كه اين دستورهای حيات بخش كتاب آسمانيت را در زندگی به كار بريم و ما را مشمول رحمت و الطاف بی انتهای خود گردان!🌹 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹 پیام های آیات ۱۹۹-۱۹۲ سوره شعرا از تفسیر نور ۱- قرآن وحی الهی است،نه شنیده ها وبافته های پیامبر. «إِنَّهُ لَتَنْزِیلُ» ۲- کسی که وحی می فرستد،همانی است که تمام هستی را اداره و تربیت می کند. (قوانین آسمانی با نظام آفرینش هماهنگ است) «لَتَنْزِیلُ رَبِّ الْعالَمِینَ» ۳-سنّت الهی به استخدام واسطه هاست. «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ» ۴- وحی الهی بدون کم و کاست نازل شده است. «نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمِینُ» ۵- بشارتِ قرآن،در کتب آسمانی پیشین آمده است. «زُبُرِ الْأَوَّلِینَ» چنانکه بشارت آمدن پیامبر اسلام در تورات وانجیل بوده است. «یَجِدُونَهُ مَکْتُوباً عِنْدَهُمْ فِی التَّوْراهِ وَ الْإِنْجِیلِ»[15] ۶- علمای بنی اسرائیل از حقّانیّت قرآن آگاه بودند. «یَعْلَمَهُ عُلَماءُ بَنِی إِسْرائِیلَ» ۷- تعصّب و نژادپرستی،مانع حقّ پذیری است. «لَوْ نَزَّلْناهُ - ما کانُوا بِهِ مُؤْمِنِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، نمونه‌ها، ریشه ها و واکنشها. 🛑قسمت سی وهفتم : 💢⭕پديده : نمونه‌هایی از ارجاع به کتاب‌های ناموجود 💢2⃣ فی معرفة الحقّ و الیقین، اثر شیخ 👈داستان حسن بن مثله جمکرانی و ساختن به دستور امام زمان به این کتاب شیخ صدوق منسوب شده است. شکل انتساب این داستان به کتاب فوق به دو صورت است. ↩یک. طریق حاجی نوری (م 1320 ق) در دو کتاب جنة الماوی و نجم الثاقب به دست خط سید نعمت الله جزایری و او از کتاب تاریخ قم و تاریخ قم از مونس الحزین. ↩دو. طریق شیخ محمد کچویی (م 1335 ق) در انوار المشعشعین فی تاریخ قم و القمیین به خلاصة البلدان و او از کتاب مونس الحزین. 💢👈آنچه از این منابع موجود است کتاب انوار المشعشعین و نوشته‌های حاجی نوری است ولی نه از دست خط سید نعمت الله جزایری سندی در دست است و نه از خلاصة البلدان. از تاریخ قم آنچه امروزه موجود است نیز این قسمت را ندارد. و در نهایت به کتاب مونس الحزین می‌رسد. 👈 در هیچیک از تراجم شیخ صدوق چنین کتابی به وی منسوب نیست با آنکه فهرست‌های متعدد از آثار وی در دسترس است. گفتنی است کتابی به همین نام به فتال نیشابوری (508 ق) منسوب است که ابن شهر آشوب در معالم العلماء و علامه مجلسی در بحارالانوار و ابوطالب حسینی در تسلیة المجالس از آن نقل کرده‌اند. ولی از خود کتاب نسخه‌ای در دست نیست. ولی این غیر از مونس الحزین منسوب به شیخ صدوق است. مونس الحزین صدوق در هیچ ترجمه و فهرستی معرفی نشده است. ولی مونس الحزین فتال در فهارس از آن یاد شده و برخی از آن نقل کرده‌اند. 💢👈سخن ما در این نوشتار مربوط به مونس الحزین صدوق است. احتمال دارد گفته شود که در این میان برخی به اشتباه مونس الحزین فتّال را به شیخ صدوق منسوب کرده‌اند ولی این توجیه نیز پذیرفته نیست زیرا اینها از کتاب تاریخ قم و او از مونس الحزین نقل می‌کند و زمان تدوین تاریخ قم ـ که نویسنده‌اش معاصر شیخ صدوق است ـ با مونس الحزین فتّال ـ که متوفی 508 قمری است ـ سازگاری ندارد. 💫📚نقل از كتاب احاديث ساختگي ، تاليف حجت الاسلام مهدی مهریزی. https://b2n.ir/p52692 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين @quranpuyan
. ❤ بسم الله الرحمن الرحیم ❤ حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ خدا ما را كافى است و او خوب وكيلى است. 🌸 آل عمران ، آیه ۱۷۳ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیہ 1 تا 6 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
. مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 🔷✨خداوند در قران در مواردی به یا ارتباط دوستانه و نزدیک با اقربا و وخویشان و فامیل دستور داده است. ✨از جمله در ایه اول سوره نساء 💠«يا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذي خَلَقَکُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَّ مِنْهُما رِجالاً کَثيراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ إِنَّ اللَّهَ کانَ عَلَيْکُمْ رَقيباً» 🌱اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى كنيد پروا نماييد و زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است. 🔷✨خدا می فرماید پاس حرمت را هم نگاه دارید و به امر آنان اهتمام بورزید و در حق آنان کوتاهی نکنید و منظور از و نزدیکان ، وابستگان نسبی هستند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و 💠وَآتُواْ النَّسَاء صَدُقَاتِهِنَّ نِحْلَةً فَإِن طِبْنَ لَكُمْ عَن شَيْءٍ مِّنْهُ نَفْسًا فَكُلُوهُ هَنِيئًا مَّرِيئًا ﴿نساء/۴﴾ 🌱فولادوند: و مهر زنان را به عنوان هديه‏ اى از روى طيب خاطر به ايشان بدهيد و اگر به ميل خودشان چيزى از آن را به شما واگذاشتند آن را حلال و گوارا بخوريد 🔷✨حكم وجوب دادن مهريه به زنان يك حكم نيست. و اگر مى بينيد كه كلمه (صدقات ) را به ضمير زنان (هن ) اضافه كرد، (به جهت بيان اين مطلب بود كه وجوب دادن مهر به زنان مساله اى نيست ) كه فقط اسلام آن را تاءسيس كرده باشد بلكه مساله اى است كه اساسا در بين مردم و در سنن ازدواجشان متداول بوده است سنت خود بشر بر اين جارى بود و هست كه پولى و يا مالى را كه قيمتى داشته باشد به عنوان به زنان اختصاص دهند و كانه اين پول را عوض عصمت او قرار دهند، در مساله ازدواج هم طالب و خواستگار مرد است، او است كه بايد پول خود را در مقابل حاجتش بپردازد 👈 به هر حال پس آيه شريفه، (همانطور كه گفته شد) دادن مهريه را تاءسيس نكرده، بلكه روش معمولى و جارى مردم را امضا فرموده است و شايد براى دفع اين توهم كه : (شوهر نمى تواند در مهريه همسرش تصرف كند، حتى در آن صورتى كه خود همسر نيز راضى باشد) بود كه در دنباله جمله گذشته فرمود: (فان طبن لكم عن شى ء منه نفسا، فكلوه هنيئا مريئا)، 🔷✨خواننده عزيز توجه دارد در اينكه : تصرف در ﷼مهريه را به طيب نفس زن مشروط نمود هم تاكيد جمله قبل است كه مشتمل بر اصل حكم بود و هم مى فهماند كه حكم (بخوريد) حكم وصفى است نه تكليفى، يعنى معناى (بخوريد) اين است كه خوردن آن جايز و حلال است، نه اينكه بخواهد بفهماند خوردن مال همسر واجب است. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا