.💠🌐مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🌴حضرت علي ع به فرزند خود امام حسن ع چه وصيتهايي نمود؟
🗞📗اين وصايا كه در قالب نامه 31 #نهج_البلاغه و در 30 بند منتشر شده است، هنگام بازگشت از صفین، توسط ايشان نگاشته است.
🛑قسمت نهم:
بند 7⃣: درباره آنچه نمى دانى #سخن مگو و نسبت به آنچه موظف نيستى #دخالت منما
7⃣_.فَأَصْلِحْ مَثْوَاكَ وَ لَا تَبِعْ آخِرَتَكَ بِدُنْيَاكَ وَ دَعِ الْقَوْلَ فِيمَا لَا تَعْرِفُ وَ الْخِطَابَ فِيمَا لَمْ تُكَلَّفْ وَ أَمْسِكْ عَنْ طَرِيقٍ إِذَا خِفْتَ ضَلَالَتَهُ فَإِنَّ الْكَفَّ عِنْدَ حَيْرَةِ الضَّلَالِ خَيْرٌ مِنْ رُكُوبِ الْأَهْوَالِ .
7)پس برای بهبود جایگاه همیشگی ات بکوش، و آخرتت را به دنیایت مفروش، سخن را در آنچه نمی شناسی رها ساز، و گفتگو را در آنچه وظیفه نداری کنار بگذار، و از رفتن به راهی که می ترسی در آن گم شوی باز بایست، زیرا خودداری به وقت حیرت گمراهی بهتر از ارتکاب خطرها و نگرانی است
🖋ترجمه :حسین استادولی
🌱🔸«درباره آنچه نمى دانى سخن مگو و نسبت به آنچه موظف نيستى دخالت منما. در راهى که #ترس_گمراهى در آن است قدم مگذار چه اينکه خوددارى کردن به هنگام بيم از گمراهى بهتر از آن است که انسان خود را به مسيرهاى خطرناک بيفکند»
جمله «دَعِ الْقَوْلَ فِيمَا لاَ تَعْرِفُ» به نهى از قول به غير علم اشاره دارد که انسان از امورى سخن بگويد که از آن آگاهى ندارد. در قرآن کراراً از اين عمل نهى شده است از جمله مى فرمايد: «(وَلا تَقْفُ ما لَيْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ); از آنچه به آن آگاهى ندارى، پيروى مکن»
👈 فقره «وَالْخِطَابَ فِيمَا لَمْ تُکَلَّفْ» اشاره به اين است که در مسائل غير مربوط به تو دخالت مکن و به تعبير ساده #فضولى در کار ديگران موقوف! چه بسيارند کسانى که به علت دخالت در کارهاى ديگران و امورى که به آنها مربوط نيست هم از انجام وظيفه خود مى مانند و هم گرفتارى ها و نزاع هايى براى خود از اين رهگذر به وجود مى آورند. اين همان چيزى است که قرآن مجيد مى فرمايد: «(عَلَيْکُمْ أَنْفُسَکُمْ لا يَضُرُّکُمْ مَّنْ ضَلَّ إِذَا اهْتَدَيْتُم); مراقب خود باشيد اگر شما هدايت يافته باشيد گمراهى کسانى که گمراه شده اند، به شما زيانى نمى رساند».
👈 و جمله «وَأَمْسِکْ...» به رعايت احتياط در #شبهات اشاره دارد که يکى از اصول مسلم عقلانى است; هرگاه انسان در برابر دو راه قرار گرفت: راهى روشن و خالى از اشکال و راهى مجهول و تاريک، عقل مى گويد هرگز در چنين راهى گام مگذار که ممکن است سرانجام شومش دامانت را بگيرد و اگر هم به مقصد برسى با ترس و وحشت و اضطراب خواهد بود. در راهى گام بنه که با اطمينان و آرامش تو را به مقصودت مى رساند.
👌اين اصل عقلانى در روايات زيادى، از جمله حديث معروف پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) به آن اشاره شده است آنجا که مى فرمايد: «دَعْ مَا يُرِيبُکَ إِلَى مَا لاَ يُرِيبُکَ; آنچه تو را به شک مى افکند رها کن و به سوى راهى برو که در آن شک و ترديد ندارى»
🌴👈در حديث ديگرى پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله)، امور زندگى انسان ها را به سه قسم تقسيم مى کند:
↩️«بخشى بيّن الرشد که #سالم بودنش آشکار است و بايد از آن تبعيت کرد
↩️ وبخشى بيّن الغىّ که #ناسالم بودنش آشکار است و بايد آن را رها .
↩️ وبخشى که مشکل و مشکوک است که بايد آن را رها نمود و به #خدا_واگذار کرد».
📚🖋شرح ايت الله مكارم شيرازي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طه آیات 52 تا 64
📄#صفحـہ_315
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_315
❇️#آیه54طه
💠كُلُوا وَارْعَوْا أَنْعَامَكُمْ ۗ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّأُولِي النُّهَىٰ
🌱(از آن) بخورید. و چهارپایانتان را در آن به چرا برید. به یقین در اینها نشانه هاے روشنے براى خردمندان است.(طه/۵۴)
🔷 اولے النهے به چه معناست ؟
نُهے جمع نُهْیَه (بر وزن لقمه) در اصل، از ماده نهے (نقطه مقابل امر) گرفته شده و به معنےعقل و دانشے است که انسان را از زشتے ها نهے مے کند.
👈اشاره به این ڪه: هر گونه فڪر و اندیشه براے پے بردن به اهمیت این آیات، ڪافى نیست، بلڪه عقل و اندیشه هاے مسئول مى تواند به این واقعیت پى ببرد.
🔷 ویژگے هاے أُولِے النَّهے
در حدیثے از پیامبر(صلى الله علیه وآله)نقل شده است :
إِنَّ خِیارَکُمْ أُولُو النُّهَى، قِیلَ یا رَسُولَ اللّهِ وَ مَنْ أُولُو النُّهَى؟
قالَ: هُمْ أُولُو الاْ َخْلاقِ الْحَسَنَةِ وَ الاْ َحْلامِ الرَّزِینَةِ وَ صِلَةِ الاْ َرْحامِ وَ الْبَرَرَةِ بِالاْ ُمَّهاتِ وَ الاْ باءِ وَ الْمُتَعاهِدِینَ لِلْفُقَراءِ وَ الْجِیرانِ وَ الْیَتامَى وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ وَ یُفْشُونَ السَّلامَ فِی الْعالَمِ وَ یُصَلُّونَ وَ النّاسُ نِیامٌ غافِلُونَ
🌱بهترین شما اولوا النهے(صاحبان اندیشه هاىمسئول)است،
ازپیامبر(صلى الله علیه وآله)پرسیدند: اولوا النهے ڪیانند؟
فرمودند :
👈 آنها که داراے اخلاق حسنه و عقلهاےپروزن هستند، داراے صله رحم،ونیکےبه مادران و پدران،رسیدگے ڪننده به فقیران، همسایگان نیازمند و یتیمان، آنها که گرسنگان را سیر مے ڪنند، صلح در جهان مے گسترانند، همانها که نماز مے خوانند در حالے ڪه مردم در خوابند و غافل.
📚(اصول کافی .ج2.ص240)
📚برگرفته از کانال نکات تفسیری
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_315
❇️#آیات63و64طه
💠قالُوا إِنْ هذانِ لَساحِرانِ يُرِيدانِ أَنْ يُخْرِجاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ بِسِحْرِهِما وَ يَذْهَبا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلی (۶۳) فَأَجْمِعُوا كَيْدَكُمْ ثُمَّ ائْتُوا صَفًّا وَ قَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی (۶۴/طه)
🌱(فرعونيان) گفتند: همانا اين دو (موسی و هارون) قطعاً جادوگرند (كه) میخواهند با سحرشان شما را از سرزمينتان بيرون كنند و آيين برتر شما را براندازند.
پس (اينك تمام نقشه و) كيد خود را گرد آوريد، سپس در يك صف (و بطور منظم) حاضر شويد. و به تحقيق امروز پيروزی از آن كسی است كه برتری يابد (و سحر او غالب شود).
🔹مسئولان و حاكمان، نقش مهمی در اعتقادات مردم دارند. همانگونه كه فرعون در آيه ۵۷ به موسی گفت: تو با سحر، ما را از سرزمينمان خارج میكنی، در اين آيه طرفداران او نيز همان حرف را میزنند.
در منطق مردانِ خدا، پيروزی از آنِ پرهيزكاران است، «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّی»۱ و شعار ابرقدرتها، برتریطلبی و سلطهجويی است، «قَدْ أَفْلَحَ الْيَوْمَ مَنِ اسْتَعْلی» میباشد.
🔹طاغوتها برای تحريك مردم عليه مردان خدا، آنها را عناصری متجاوز و مخالف آيين ملی قلمداد میكنند. يُخْرِجاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ ... يَذْهَبا بِطَرِيقَتِكُمُ الْمُثْلی
🔹مالكيّت، يك خواسته طبيعی است و انسانها با مخالف آن مبارزه میكنند.
«يُخْرِجاكُمْ مِنْ أَرْضِكُمْ» (وطن دوستی، امری فطری وخواسته همه مردم است)
🔹وحدت، رمز پيروزی واختلاف رمز سقوط است. «فَأَجْمِعُوا كَيْدَكُمْ» طرفداران فرعون همه ياران خودرا به همفكری وبهرهگيری از تمام حيلهها فراخواندند.
🔹نظم، يكی از عوامل هيبت در مقابل دشمنان است. «صَفًّا»
🔹دشمنان برای سركوب حقّ، هم هدف خود را يكی میكنند و هم قالب حركتشان را هماهنگ میسازند. فَأَجْمِعُوا ... صَفًّا
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#آیههاینور
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨
قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ
الَّذِينَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ
همانا اهل ایمان پیروز و رستگار شدند
همان كسانى كه در نمازشان فروتنند
مومنون - آیات ۱ ، ۲
🌱 کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣6⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان
فرقان : ۷۳
وَالَّذِينَ إِذَا ذُكِّرُوا بِآيَاتِ رَبِّهِمْ لَمْ يَخِرُّوا عَلَيْهَا صُمًّا وَعُمْيَانًا
و کسانی که چون به آيات پروردگارشان يادآور شوند، کر و کور [=بدون شناخت و مقلد وار] بر آن نميافتند. 77
77- شگفتا، خداوند تقليد از خود و تعبّدی عمل کردنِ بدون شناخت را نميپذيرد و نشانة بنده رحمن بودن را آزادانديشی و شناخت ميشمرد. اين سخن بيان ديگری است از هشدار آيه 36 سوره اسراء (17:36) که: «هرگز از چيزی که بر آن علم نداری پیروی مکن، زيرا گوش و چشم و قلبت [ابزار سه گانه شناخت] نزد خدا مسئوليت دارد». اين نشانه يازدهم است.
اما «خَرَّ» و «خُرُور»، سقوط و افتادن به زمين است، همچون سقفی که فرو ميريزد [نحل 26 (16:26) ]، کوهی که متلاشی ميشود [مريم 90 (19:90) ]، و پرندهای که از آسمان به زمين سقوط ميکند [حج 31 (22:31) ] و... آدميان نيز با مشاهده عظمت مقام يا موقعيتی به زمين سجده ميافتند، مطلوب آن است که اين سجده در غليان احساسات لحظهای و حضور قلبهای موقت متوقف نشود و به شناخت و بصيرت منتهی گردد. قرآن از چنين به زمين سجده افتادنها و از خود بيخود شدنهای معنوی نشانههای فراوانی آورده است [ر ک به: ص 24 (38:24) ، مريم 58 (19:58) ، سجده 15 (32:15) ، اسراء 107 (17:107) تا 109، يوسف 100 (12:100) ].
فرقان : ۷۴
وَالَّذِينَ يَقُـولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا
و کسانی که گويند: پروردگارا، ما را روشنی چشمی از [مشاهدة ايمان و عمل نيکوی] همسران و فرزندانمان موهبت فرما 78 و ما را الگوی [عملی] پرهيزگاران گردان. 79
78- «قره عين» اشاره به چيزی است که موجب آرامش و راحتی خيال آدمی گردد. کلمه قره، با قرار و مستقر و استقرار هم ريشه است و از آرام و قرار گرفتن چشم حکايت ميکند، شخص مضطرب و نگران، گوئی چشمش به اين سو و آنسو ميگردد و بيقرار است.
79- در نظام قرآني، پرهيزگاران بالاترين مقام را دارند و بدون تقوا، نه ايمان تحقق پيدا ميکند و نه عمل صالح. اما آخرين ويژگی عبادالرحمن، دعای آنها در پيشوا و الگوی پرهيزگاران شدن است و اين به راستی دعائی بسيار بلند و زيادهطلبی مينمايد. ولی اگر آن را دنباله نيمه اول آيه و در ارتباط با خانواده معنا کنيم، در اينصورت جايگاه آنرا بهتر درک ميکنيم.
اين دعائی دوطرفه برای فرزندان و والدين است، دعا کننده از یک طرف آنچنان سعادتی در دنيا و آخرت برای همسر و فرزندان خود آرزو ميکند که موجب چشم روشنی و راحتی خيال او در مورد جسم و جان و روح و روان گردد، و از طرف ديگر، از آنجائيکه والدين الگوی عملی فرزندان به شمار ميآيند، برای خود نيز توفيق امام و اسوه بودن برای آنان را، به همراه متقی گشتن آنان در پيروی نيکو از حق طلب ميکند.
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌐مروري بر #وصيتنامه_امام_علي ع به امام #حسن ع
🌴حضرت علي ع به فرزند خود امام حسن ع چه وصيتهايي نمود؟
🗞📗اين وصايا كه در قالب نامه 31 #نهج_البلاغه و در 30 بند منتشر شده است، هنگام بازگشت از صفین، توسط ايشان نگاشته است
🛑قسمت دهم:
🔻بند 8: از نیکوکاران باش واز #بدکاران دوری گزین (بخش اول)
8.وَ أْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَكُنْ مِنْ أَهْلِهِ وَ أَنْكِرِ الْمُنْكَرَ بِيَدِكَ وَ لِسَانِكَ وَ بَايِنْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِكَ وَ جَاهِدْ فِي اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ وَ لَا تَأْخُذْكَ فِي اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ وَ خُضِ الْغَمَرَاتِ [إِلَى الْحَقِ] لِلْحَقِّ حَيْثُ كَانَ وَ تَفَقَّهْ فِي الدِّينِ وَ عَوِّدْ نَفْسَكَ [الصَّبْرَ] التَّصَبُّرَ عَلَى الْمَكْرُوهِ وَ نِعْمَ الْخُلُقُ التَّصَبُرُ فِي الْحَقِّ
8) به کار نیک فرمان ده تا از نیکوکاران باشی، و از کار زشت با دست و زبانت بازدار، و با کوشش تمام از بدکاران دوری گزین، و در راه خدا آنگونه که شاید و باید جهاد کن، و چنان باش که در راه خدا سرزنش هیچ سرزنش کننده ای در تو اثر نگذارد. به خاطر حق هرجا که بود در گردابها فرو رو ، و در دین ژرف بیندیش، و خود را به تحمل ناگواریها عادت ده، و صبر در راه حق خوب خلق و خویی است!
✅ جمله اوّل «وَأْمُرْ بِالْمَعْرُوفِ تَکُنْ مِنْ أَهْلِهِ» اشاره به اين است که چون انسان، ديگران را امر به معروف مى کند، اگر خودش اهل معروف نباشد در پيش وجدان خويش شرمنده مى گردد. به علاوه از مردم نيز خجالت مى کشد که بگويند او آمر به معروف است در حالى که خودش عامل به منکر است. مجموع اين امور سبب مى شود که با امر به معروف انسان تدريجاً در سلک عاملان به معروف درآيد.
✅ جمله «وَأَنْکِرِ الْمُنْکَرَ ...» اشاره به مراتب نهى از منکر دارد که در اينجا براى آن دو مرحله ذکر شده و در بعضى ديگر از سخنان امام(عليه السلام) در کلمات قصار سه مرحله براى آن ذکر شده است: نخست انکار به قلب و بيزارى از منکر در درون دل و جان، هرچند ظالمان دست و زبان انسان را ببندند. مرحله دوم انکار با زبان و مرحله سوم جلوگيرى عملى از منکرات. بسيارى از فقها اين مرحله را وظيفه حکومت اسلامى وحاکم شرع دانسته اند و مرحله اوّل و دوم را وظيفه عموم مردم.
👈جمله (وَبَايِنْ مَنْ فَعَلَهُ بِجُهْدِکَ) ممکن است اشاره به جايى باشد که نهى از منکر اثر نمى گذارد، در چنين مواردى انسان بايد مجلس منکر را ترک گويد و از عاملان به منکر دورى گزيند.
اين احتمال نيز هست که منظور از آن بيزارى قلبى است که آثار آن در چهره انسان نمايان باشد که يکى از مراحل سه گانه نهى از منکر است و در حديثى امير مؤمنان على(ع) از پيغمبر(ص) نقل مى کند: پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) به ما دستور داد که اهل منکر را با چهره اى عبوس ملاقات کنيم (تا از قيافه ما بدانند که از آنها بيزاريم)».
✅ امام( علیه السلام) ادامه اين سخن چند دستور ديگر مى دهد مى فرمايد: «در راه خدا آن گونه که بايد و شايد #جهاد کن و هرگز سرزنشِ سرزنش گران، تو را از تلاش در راه خدا باز ندارد و در درياى مشکلات براى رسيدن به حق فرو شو هرجا که باشد»;
مى دانيم جهاد مراحل و مراتبى دارد; خواه جهاد نظامى با دشمن و خواه تلاش هايى ديگر در مسير حق. بعضى از مراحل آن شايسته مجاهدان واقعى نيست; شايسته آنها اين است که آخرين مرحله اى را که در توان دارند در اين راه به کار گيرند و جمله «جَاهِدْ فِي اللهِ حَقَّ جِهَادِهِ» اشاره به همين معناست.
📚🖋شرح ايت الله مكارم شيرازي
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_طه آیات 65 تا 76
📄#صفحـہ_316
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_316
❇️#آیه71طه
💠قالَ آمَنْتُمْ لَهُ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ فَلَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ وَ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ فِي جُذُوعِ النَّخْلِ وَ لَتَعْلَمُنَّ أَيُّنا أَشَدُّ عَذاباً وَ أَبْقی (۷۱)
🌱(فرعون كه تمام نقشههای خود را بر آب ديد به ساحران) گفت: آيا قبل از آنكه به شما اجازه دهم، به او ايمان آورديد؟! بیگمان او بزرگ شماست كه به شما سحر آموخته است. پس قطعاً دستها وپاهای شما را بر خلاف (يكديگر، يعنی دست راست وپای چپ يا به عكس) قطع خواهم كرد و شما را بر شاخههای درخت خرما به دار خواهم آويخت و به زودی خواهيد دانست كه شكنجه و مجازات كدام يك از ما سختتر و پايدارتر است.
کلمه (کبیر) در اینجا به معناى رئیس است، و بریدن دستها و پاها از خلاف به این معنا است که دست راست و پاى چپ را ببرند، و کلمه (اصلب ) از تصلیب به معناى بسیار دار زدن و به سختى دار زدن است، مانند کلمه (تقطیع ) که به معناى بسیار بریدن و به سختى بریدن است، و کلمه (جذوع ) جمع (جذع ) است، که به معناى تنه درخت خرما است.
🔷جمله (آمنتم له قبل ان آذن لکم ) تهدیدى است از فرعون به ساحران که چرا بدون اجازه من به موسى ایمان آوردید و در حقیقت جمله مزبور استفهامیه است ولى حرف استفهامش حذف شده و استفهام آن انکارى و یا خبرى به منظور تقریر جرم است.
🔷و اینکه گفت : (انه لکبیرکم الذى علمکم السحر) تهمتى است که فرعون به ایشان زده که شما یک توطئه سیاسى علیه مجتمع قبطى در سرزمین مصر کرده اید و قبلا با رئیس خود، موسى قرار گذاشته اید که او ادعاى نبوت کرده و اهل مصر را به سوى خدا دعوت نماید، سپس به منظور اثبات و استقرار دعوتش سحرى بیاورد و مردم مصر مجبور شوند از سحر شما ساحران کمک بگیرند، آنگاه همین که در برابر او اجتماع کردید که سحر او را باطل کنید سحر او سحر شما را باطل کند و شما مغلوب شوید و ایمان بیاورید، تا به دنبال شما عوام مردم هم ایمان آورده، طریقه مثلاى خود را رها کنند، آن وقت هر کس که ایمان نیاورد از مصر بیرونش کنید.
🔷خداى تعالى در همین باره در جاى دیگر فرموده : (ان هذا لمکر مکرتموه فى المدینه لتخرجوا منها اهلها) و منظور او از این تهمت این بوده که عموم مردم را علیه ساحران بشوراند، همانطور که در روز اول علیه موسى شورانید.
🔷و جمله (فلاقطعن ایدیکم و ارجلکم من خلاف...) خط و نشانى است که فرعون براى آنان کشیده که به عذاب سختى شکنجه شان خواهد کرد، ولى قرآن کریم دیگر بیان نکرده که وى این خط و نشان را عملى هم کرد یا نه ؟.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_316
❇️#آیات72و73طه
💠قالُوا لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلی ما جاءَنا مِنَ الْبَيِّناتِ وَ الَّذِي فَطَرَنا فَاقْضِ ما أَنْتَ قاضٍ إِنَّما تَقْضِي هذِهِ الْحَياةَ الدُّنْيا (۷۲) إِنَّا آمَنَّا بِرَبِّنا لِيَغْفِرَ لَنا خَطايانا وَ ما أَكْرَهْتَنا عَلَيْهِ مِنَ السِّحْرِ وَ اللَّهُ خَيْرٌ وَ أَبْقی (۷۳/طه)
🌱(ساحرانی كه ايمان آورده بودند به فرعون) گفتند: ما هرگز تو را بر كسی كه ما را آفريده وبر آن معجزاتیكه برای ما آمده، ترجيحنخواهيم داد. پس تو هر حكم وقضاوتی كه میخواهی بكن، تو فقط در اين زندگانی دنيا حكم میكنی.
همانا ما به پروردگارمان ايمان آوردهايم تا خطاهای ما و آنچه را از سحر كه بر آن وادارمان كردی بر ما ببخشد، و خداوند بهتر و پايندهتر است.
🔹انسانها در عقيده و ايمان، آزاد و انتخابگرند و با تهديد و تطميع نمیتوان باورهای آنان را عوض كرد. فَلَأُقَطِّعَنَ لاصلبن ... لَنْ نُؤْثِرَكَ
🔹دشمنان را از خود مأيوس كنيد. «لَنْ نُؤْثِرَكَ»
🔹ايمان، به انسان قدرت و جرأت میبخشد. آنان پس از ايمان آوردن گفتند:
«لَنْ نُؤْثِرَكَ»
🔹ايمان، زمانی ارزش دارد كه بر اساس منطق و بصيرت باشد. «لَنْ نُؤْثِرَكَ عَلی ما جاءَنا مِنَ الْبَيِّناتِ»
🔹ابرقدرتها در ديد مؤمنين واقعی، حقير و بیارزشند. «لَنْ نُؤْثِرَكَ»
🔹نشانهی ايمان واقعی، آمادگی برای فدا كردن تمام هستی در راه دفاع از ارزشهای الهی است. ما جاءَنا مِنَ الْبَيِّناتِ ... فَاقْضِ ما أَنْتَ قاضٍ
🔹كسی كه ايمان ندارد، جذب هديه طاغوت میشود، «أَ إِنَّ لَنا لَأَجْراً» ولی مؤمن، همه چيز غير از خدا را كوچك و بیارزش میداند. «إِنَّما تَقْضِي هذِهِ الْحَياةَ الدُّنْيا»
🔹اوّلين گام در عفو و بخشش الهی، ايمان به اوست. «آمَنَّا بِرَبِّنا لِيَغْفِرَ لَنا»
🔹سحر، گناه است و بايد از آن توبه كرد. لِيَغْفِرَ لَنا خَطايانا ... مِنَ السِّحْرِ
🔹طاغوتها از تخصّص مردم سوء استفاده میكنند. «ما أَكْرَهْتَنا عَلَيْهِ مِنَ السِّحْرِ»
🔹با دشمنان مقابله به مثل كنيد. فرعون گفت: «لَتَعْلَمُنَّ أَيُّنا أَشَدُّ عَذاباً وَ أَبْقی»، ساحرانی كه ايمان آورده بودند گفتند: «وَ اللَّهُ خَيْرٌ وَ أَبْقی»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
.
#آیههاینور
بسم الله الرحمن الرحيم
اِنَّمَا اَشْكُو بَثِّی وَحُزْنِی اِلَى اللهِ
من غم و اندوهم را تنها به خدا می گويم
🌸 سوره یوسف ، آیه ۸۶
کـانال قـرآن پویان :
🆔️ @quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣6⃣ تدبر در سوره #فرقان
🔹نکات سوره فرقان از تفسیر عبدالعلی بازرگان
فرقان : ۷۵
أُولَئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَامًا
چنين کسانی هستند که به پاس پايداريشان [در برابر جاذبههای فريبندة دنيا] غرفه بهشت [=دستاوردهای بهشتی] پاداش ميگيرند 80 و در آنجا با تحیّت و سلامت استقبال ميشوند. 81
80- مترجمان قرآن، تا جائی که اين قلم ديده است، «غرفه» را قسمت بلند مهمانخانه و مکانهای ممتاز گرفته و چنين تعبير کردهاند که گويا غرفههای بهشت، مکانهای بلندتر آن برای مهمانان ويژه است. اما غرفه از ريشه «غَرْف»، اخذ کردن و برداشتن با دست است که ما در اين جا «دستاورد» ترجمه کردهايم. و اتفاقا آيه 249 سوره بقره (2:249) نيز همين معنا را تبيين کرده است. اين آيه مربوط به آزمايشی است که طالوت برای سپاهيانش معين کرده و گفته بود: «هر کس از آن آب بنوشد از من نيست، مگر کسی که با دست خود مقداری بنوشد» [إِلاَّ مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِیَدِهِ]. با اين توضيح، غرفههای ساخته شده بهشت [غرف مبنية] دستاوردهای نيکوی دنیایی است که در آخرت در مقاماتی متعالی تحقق پيدا ميکند. در قرآن، هم وصف غرفات و غُرَف به صورت جمع يا غرفا [نکره] آمده است و هم، الغرف [معرفه] که دلالت بر جايگاه ممتاز صابران ميکند [فرقان 75 (25:75) ].
81- «سلام» ماهيت تحيتی است که به بهشتيان تقديم ميگردد. اگر معنای تحيت «زنده باد» و دعای طول عمر باشد، هر زندگی و طول عمری ارزش ندارد؛ سلامت بودن از هر عيب و نقص است که به آن ارزش ميدهد.
فرقان : ۷۷
قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَـوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا
بگو: اگر دعای شما [خواستههایی متعالی و فراتر از غرائز شما] نبود، پروردگارم چه ارزشی برای شما قائل بود؟ 83 و شما [امکان ارتباط بيواسطه بنده با خالق را] تکذيب کرديد، پس به زودی [عواقب تکذيب] دامنگير [تان] خواهد شد. 84
__
83- جملة «من فکر ميکنم، پس هستم» از رنه دکارت فيلسوف فرانسوی عنوان مناسبی است برای فهم بهتر اين آيه که بودن آدمی و ارزش او را نزد خدا در خواستهها، آرزوها و آرمانهائی [معنای دعا] که طلب ميکند ميشمارد، يعنی سقف خواستههای هر کس ارتفاع شخصيت او را نشان ميدهد. کلمه «یَعْبَأُ» که فقط يکبار در قرآن آمده، از ريشه «عِبأ» معنای ثقل و سنگينی ميدهد. گوئی پروردگار عالم در کفة ترازوی سنجش انسانها، بر حسب سقف دعاهایشان [بلندای ارزشها و آرمانشان] سنگ سرنوشت ميگذارد.
84- منکران توحيد، خواندن مستقيم و بدون واسطه خدا را، جز از طريق شفاعت بُتها و توسل به آنها، غيرممکن ميشمردند و تکذيب ميکردند. از آنجائی که خواندن و خواستن غير خدا سرابی بيش نيست [رعد 14 (13:14) ] چنين انحرافي، آثار و عوارض عذابآوری دارد که «ملازم» و پيوسته با هر خواستهای است [یَكُونُ لِزَامًا].
https://b2n.ir/j95286
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛