eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
667 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 75 تا 89 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️طرق مختلف وَ لَوْ رَحِمْناهُمْ وَ كَشَفْنا ما بِهِمْ مِنْ ضُرٍّ لَلَجُّوا فِي طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ (۷۵/مومنون) 🌱‏و (بر فرض) اگر به آنها رحم كنيم و (رنج و عذاب و) بدبختی‌های آنان را برطرف سازيم (به جای هوشياری و شكر) در طغيانشان كوردلانه اصرار می‌ورزند. 🔹و گاه آنها را با حوادث دردناك گوشمالی می‌دهيم تا اگر از طريق رحمت‌ و نعمت بيدار نشدند از اين راه بيدار شوند، ولی اين كار نيز در آنها مؤثر نيست، زيرا" ما آنها را به عذاب و بلا گرفتار ساختيم اما آنها نه در برابر پروردگارشان تواضع و انقيادی نشان دادند و نه به درگاه او توجه و تضرع می‌كنند" (وَ لَقَدْ أَخَذْناهُمْ بِالْعَذابِ فَمَا اسْتَكانُوا لِرَبِّهِمْ وَ ما يَتَضَرَّعُونَ‌) 🔹‏تضرع چنان كه پيش از اين هم گفته‌ايم در اصل از ماده" ضرع" به معنی پستان گرفته شده و" تضرع" دوشنده است، سپس به معنی تسليم آميخته با تواضع و خضوع آمده است. ‏يعنی اين حوادث دردناك آنها را هرگز از مركب غرور و سركشی و خود- كامگی فرود نياورد و در برابر حق تسليم نشدند. ‏و اگر در پاره‌ای از روايات" تضرع" به معنی بلند كردن دستها در هنگام دعا و نماز تفسير شده در واقع بيان يكی از مصداقهای اين معنی وسيع است. ‏ 🔹به هر حال ما به اين رحمتها و نعمتها و مجازاتهای بيدار كننده ادامه می‌دهيم و آنها نيز به طغيان و سركشی و لجاجتشان،" تا هنگامی كه دری از عذاب شديد و دردناك خود به روی آنها بگشائيم و چنان گرفتار شوند كه به كلی مايوس گردند" (حَتَّی إِذا فَتَحْنا عَلَيْهِمْ باباً ذا عَذابٍ شَدِيدٍ إِذا هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ‌. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏حَتَّی إِذا فَتَحْنا عَلَيْهِمْ باباً ذا عَذابٍ شَدِيدٍ إِذا هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ (۷۷/مومنون) 🌱‏(نه رحمت در آنان اثر كرد و نه مؤاخذه، ما هم اين سنگدلان را رها می‌كنيم) تا زمانی كه دری از عذاب شديد به روی آنان بگشاييم (و چنان گرفتار شوند كه) ناگهان در آن (عذاب) مأيوس شوند. ‏🔹درهای عذاب، ابتدا به روی ما بسته است امّا سرسختی و لجاجت ما در برابر حقّ، سبب می‌شود كه خداوند آن درها را باز كند. «فَتَحْنا» ‏🔹خداوند در مراحل تربيت، اصولی را اجرا می‌كند: ✔️‏اوّل: با رحمت ومهربانی رفتار می‌كند. «وَ لَوْ رَحِمْناهُمْ وَ كَشَفْنا ما بِهِمْ مِنْ ضُرٍّ لَلَجُّوا» ✔️‏دوّم: با عذاب تنبيهی: «وَ لَقَدْ أَخَذْناهُمْ بِالْعَذابِ فَمَا اسْتَكانُوا» ✔️‏سوّم: با عذاب نهايی كه مايه‌ی بيچارگی و درماندگی است. «عَذابٍ شَدِيدٍ» ‏🔹كسی كه بخواهد با لجاجت، انبيا را به يأس كشاند، گرفتار قهری می‌شود كه خود به يأس كشيده شود. «مُبْلِسُونَ» ‏🔹در عذاب نهايی، جايی برای توبه و نجات نيست و عذاب شدگان مأيوس می‌شوند. «مُبْلِسُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۲۶-۱۷ بخش دوم وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا {23} و زنهار در مورد چيزى مگوى كه من آن را فردا انجام خواهم داد {23} إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ وَاذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَى أَن يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا {24} مگر آنكه خدا بخواهد و چون فراموش كردى(این امر را) پروردگارت را ياد كن و بگو اميد كه پروردگارم مرا به راهى كه نزديكتر از اين به صواب است هدايت كند {24} وَلَبِثُوا فِي كَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِائَةٍ سِنِينَ وَازْدَادُوا تِسْعًا {25} و سيصد سال در غارشان درنگ كردند و نه سال [نيز بر آن] افزودند {25} قُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثُوا لَهُ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَبْصِرْ بِهِ وَأَسْمِعْ مَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا يُشْرِكُ فِي حُكْمِهِ أَحَدًا {26} بگو خدا به آنچه درنگ كردند (ماهیت این کار) داناتر است. نهان آسمانها و زمين به او اختصاص دارد وه چه بينا و شنواست براى آنان هیچ ياورى جز او نيست و هيچ كس را در فرمانروايى خود شريك نمى‏گيرد {26} عصاره دسته آیات ۲۶-۱۷ : خداوند با خواب طولانی، جوانمردان مومن کهف را از شر دشمنان مشرک حفظ کرد. بیداری مجدد انها و آگاه کردن مردم شهر بر این امر،نیز نشانه ای از صدق وعده خداوند و امکان معاد و قیامت است.ای پیامبر در همه اقوال و افعال مشیت خدا را بخاطر داشته باش.و بگو که هیچ ولی و یاوری جز خدا نیست و در حکمرانی خود شریکی ندارد. ♻️عصاره فراز آیات ۲۶-۹ : خواب طولانی اصحاب کهف که با ایمان به خدا و نفی شرک، و ترک وابستگی های دنیوی، از قوم مشرک خود کناره گیری و در غار پناهنده شدند و با برخورداری از رحمت و ولایت خدا از شر دشمنان در امان ماندند، و بیداری مجددشان (پس از ۳۰۹ سال) نشانه ای بر صدق وعده های خدا ،ولایت غالب و بی همتای او و وقوع قیامت است. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت سي و هشتم: 💢مراقب باش كه در حين گناه بسراغت نيايد. مراقب باش كه مرگ بين تو و كه منتظر ان بودي، فاصله نيندازد 🔸فَكُنْ مِنْهُ عَلَى حَذَرِ أَنْ يُدْرِكَكَ وَ أَنْتَ عَلَى حَالٍ سَيِّئَةٍ قَدْ كُنْتَ تُحَدِّثُ نَفْسَكَ مِنْهَا بِالتَّوْبَةِ، فَيَحُولَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ ذَلِكَ، فَإِذَا أَنْتَ قَدْ أَهْلَكْتَ نَفْسَكَ. يَا بُنَيَّ أَكْثِرْ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ وَ ذِكْرِ مَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ وَ تُفْضِي بَعْدَ الْمَوْتِ إِلَيْهِ، حَتَّى يَأْتِيَكَ وَ قَدْ أَخَذْتَ مِنْهُ حِذْرَكَ وَ شَدَدْتَ لَهُ أَزْرَكَ، وَ لَا يَأْتِيَكَ بَغْتَةً فَيَبْهَرَك. از اينكه مرگ تو را به هنگام گناه دريابد -گناهى كه با خود مى گفتى از آن توبه مى كنم- بر حذر باش، مرگى كه بين تو و توبه ات مانع گردد، و بدين صورت خود را به هلاكت انداخته باشى. پسرم مرگ را و موقعيتى كه ناگهان در آن مى افتى، و بعد از مرگ به آن مى رسى زياد به ياد آر، تا وقتى مرگ برسد خود را مهيّا، و دامن همت به كمر زده باشى، مباد كه مرگ از راه برسد و تو را مغلوب نمايد. 🖋 ترجمه انصاریان 🌴آن گاه امام(عليه السلام) به نکته مهمى اشاره مى کند که آخرين هشدار در اين بخش از وصيّت نامه اوست مى فرمايد: «بنابراين از اين بترس که مرگ زمانى تو را بگيرد که در حال بدى باشى (حال گناه) در صورتى که تو پيش از فرا رسيدن مرگ با خويشتن گفتگو مى کردى که توبه کنى; ولى مرگ ميان تو و توبه حايل مى شود و اينجاست که تو خويشتن را به هلاکت افکنده اى» امام(عليه السلام) در اين هشدار، فرزندش را به اين حقيقت توجّه مى دهد که تاريخ مرگ در هر حال مبهم و ناپيداست و گاه انسان گرفتار گناهى مى شود و تصميم مى گيرد لحظه اى بعد آن را با آب توبه از صفحه نامه اعمالش بشويد; ولى مرگ ناگهان فرا مى رسد و اين فرصت را از او مى گيرد. همه ما در زندگى خود ديده يا شنيده ايم افرادى را که تصميم به انجام کارهاى خوب يا بدى داشتند ناگهان در همان لحظه از ادامه کار و رسيدن به مقصود باز ماندند. 🌐در حديث معروف مفضل مى خوانيم که امام صادق(عليه السلام) خطاب به مفضل فرمود: اگر سؤال کنى چرا خداوند مدت حيات انسان را مستور داشته و در هر ساعتى که مشغول انجام گناه و ارتکاب معاصى است، ممکن است مرگش فرا رسد، در پاسخ مى گوييم: حکمت آن اين است که با اينکه انسان تاريخ مرگ خود را نمى داند باز هم هر زمان به سراغ گناه مى رود، اگر تاريخ آن را مى دانست و اميد به طول بقاى خود داشت بيشتر پرده درى مى کرد، بنابراين انتظار مرگ در هر حال براى او از اطمينان به بقا بهتر است و اگر اين انتظار در گروهى از مردم اثر نکند در گروه ديگر به يقين مؤثر خواهد بود; دست از گناه مى کشند و به سراغ اعمال صالح مى روند و از اموال نفيس خود براى انفاق به فقرا و مساکين بهره مى گيرند. : 🌴امام(عليه السلام) در ادامه وصيّت نامه اش به فرزند خود هشدار مى دهد و تأکيد مى کند که به ياد مرگ و آماده استقبال از آن باشد. نخست مى فرمايد: «پسرم بسيار به ياد مرگ باش و به ياد آنچه به سوى آن مى روى و پس از در آن قرار مى گيرى به گونه اى که هرگاه مرگ به سراغ تو آيد تو خود را (از هر نظر) آماده ساخته و دامن همت را در برابر آن به کمر بسته باشى. نکند ناگهان بر تو وارد شود و مغلوبت سازد»; 👈اين واقعيّتى روشن است که غالب مردم از آن غافل اند. همه مى دانند براى عمر انسان تاريخ معينى در ظاهر تعيين نشده و هر لحظه و هر زمان بر اثر حوادث بيرونى، فردى يا جمعى يا حوادث درونى (بيمارى هاى ناگهانى) ممکن است انسان از دنيا چشم بپوشد و بسيارند کسانى که اين حقيقت را مى دانند و مى بينند و از آن غافل مى شوند. گاه در لحظاتى که در مجالس يادبود عزيزان از دست رفته شرکت مى کنند، به فکر فرو مى روند و شايد تصميماتى جهت آمادگى براى اين سفر مى گيرند; ولى از مجلس که خارج شدند به دست فراموشى سپرده مى شود. 🌴در خطبه 114 در کلام ديگرى از امام(عليه السلام) نيز خوانديم: «فَبَادِرُوا الْعَمَلَ وَخَافُوا بَغْتَةَ الاَْجَلِ; به انجام اعمال صالح مبادرت ورزيد و از فرارسيدن ناگهانى پايان عمر بترسيد.» 🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 90 تا 104 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ جهان را به تباهی می‌كشد 💠مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَ ما كانَ مَعَهُ مِنْ إِلهٍ إِذاً لَذَهَبَ كُلُّ إِلهٍ بِما خَلَقَ وَ لَعَلا بَعْضُهُمْ عَلی‌ بَعْضٍ سُبْحانَ اللَّـهِ عَمَّا يَصِفُونَ (۹۱/مومنون) 🌱‏خداوند هيچ گونه فرزندی برای خود نگرفته است، و هيچ معبودی با او نيست، (و اگر جز اين بود،) قطعاً هر خدايی به سوی آفريده‌ی خود می‌رفت، و بی‌ترديد بعضی از خدايان بر بعضی ديگر برتری می‌جست (و با اين كار، هستی تباه می‌شد) خداوند از آنچه (مشركان) توصيف می‌كنند منزّه است. 🔹اعتقاد به وجود فرزند برای خدا منحصر به مسيحيان نيست كه عيسی را فرزند حقيقی! او می‌خوانند، اين اعتقاد برای مشركان نيز بود كه فرشتگان را دختران خدا می‌پنداشتند، و شايد مسيحيان اين عقيده را از مشركان پيشين گرفته بودند، به هر حال از آنجا كه فرزند از نظر ذات و حقيقت، بخشی از پدر است، برای فرشتگان يا حضرت مسيح و غير او، سهمی از الوهيت قائل بودند و اين از روشنترين مظاهر شرك است. 🔹‏سپس به بيان دليل بر نفی شرك پرداخته چنين می‌گويد:" اگر خداوند شريكی می‌داشت و آلهه متعدد در جهان هستی حكومت می‌كرد هر يك از اين خدايان مخلوقات خاص خود را در پنجه تدبير و اداره خويش قرار می‌داد" (و طبعا هر بخشی از عالم با نظام خاصی اداره می‌شد و اين با وحدت نظامی كه بر آن حاكم می‌بينيم سازگار نيست) (إِذاً لَذَهَبَ كُلُّ إِلهٍ بِما خَلَقَ‌). 🔹‏" بعلاوه هر يك از اين خدايان برای گسترش قلمرو حكومت خود سعی داشتند بر ديگری تفوق جويند" و اين خود سبب ديگری برای از هم گسيختگی نظام جهان می‌شد (وَ لَعَلا بَعْضُهُمْ عَلی‌ بَعْضٍ‌). 🔹‏و در پايان آيه به عنوان يك نتيجه‌گيری كلی می‌فرمايد:" منزه است خدا از توصيفی كه آنها می‌كنند" (سُبْحانَ اللَّـهِ عَمَّا يَصِفُونَ‌). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏حَتَّی إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ (۹۹) لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلی‌ يَوْمِ يُبْعَثُونَ (۱۰۰/مومنون) 🌱‏(آنها همچنان به توصيف‌های ناروا و كردارهای زشت خود ادامه می‌دهند) تا زمانی كه مرگ به سراغ يكی از آنان آيد، می‌گويد: پروردگارا! مرا بازگردان. ‏شايد در آنچه از خود به جای گذاشته‌ام (از مال و ثروت و ...)، كار نيكی انجام دهم. (به او گفته می‌شود:) هرگز. اين گفته سخنی است كه (به ظاهر) می‌گويد (ولی اگر برگردد، به آن عمل نمی‌كند) و در پی آنان برزخی است تا روزی كه برانگيخته شوند. ‏🔹غرور و غفلت برای گروهی دائمی است. «حَتَّی إِذا» ‏🔹منحرفان روزی بيدار خواهند شد و تقاضای بازگشت به دنيا خواهند كرد، امّا آن تقاضا نشدنی است. «رَبِّ ارْجِعُونِ» ‏۳- ضايع كردن عمر وفرصت، سبب حسرت در هنگام مرگ است. «رَبِّ ارْجِعُونِ» ‏🔹تقاضای بازگشت از سوی كفّار جدی است ولی قول آنان در مورد صالح شدن مشكوك است. «لَعَلِّي أَعْمَلُ» ‏🔹عمل صالح، زاد و توشه‌ی بعد از مرگ است. «ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً» ‏🔹كسانی كه مُكنت و امكاناتی دارند، بايد بيشتر عمل صالح انجام دهند. «أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ» ‏ای كه دستت می‌رسد كاری بكن‌                ‏پيش از آن كز تو نيايد هيچ كار ‏ 🔹دنيا مزرعه‌ی آخرت است. «أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ» 🔹اقرار كافران به اشتباه، تنها با زبان است و پشتوانه‌ی قلبی ندارد. «إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا