eitaa logo
قران پویان
442 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️او همه چيز و عالم به همه چيز است‌ 💠الْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ لَهُ الْحَمْدُ فِي الْآخِرَةِ وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ (۱/سباء) 🌱‏ستايش مخصوص خدايی است كه آن چه در آسمان‌ها و آن چه در زمين است مِلك اوست و در آخرت (نيز) حمد و ستايش تنها برای اوست و اوست حكيمِ آگاه. 🔷‏پنج سوره از سوره‌های قرآن مجيد با حمد پروردگار شروع می‌شود كه در سه سوره آن حمد و ستايش خداوند بخاطر آفرينش آسمان و زمين و موجودات ديگر است (سوره سبا، سوره فاطر، و سوره انعام). و در يك سوره (سوره كهف) اين حمد و ستايش بخاطر نزول قرآن بر قلب پاك پيامبر ص می‌باشد. ‏در حالی كه در سوره حمد تعبير جامعی شده كه همه اين امور را در بر می‌گيرد" الْحَمْدُ لِلَّـهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‌". ‏به هر حال سخن در آغاز سوره" سبا" از حمد و سپاس خدا است بخاطر مالكيت و حاكميت او در دنيا و آخرت، می‌فرمايد: ‏" حمد مخصوص خداوندی است كه تمام آنچه در آسمانها و زمين است از آن او است" (الْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ‌). ‏" و نيز حمد و سپاس برای او در سرای آخرت است" (وَ لَهُ الْحَمْدُ فِي‌ الْآخِرَةِ). 🔷‏به اين ترتيب حاكميت و مالكيت هر دو جهان از آن او است، هر نعمتی، هر موهبتی، هر فايده و بركتی، و هر خلقت موزون و شگرف و عجيبی، همه تعلق به ذات پاك او دارد، و به همين دليل" حمد" كه حقيقتش ستايش بخاطر" كارهای نيك اختياری" است همه به او باز می‌گردد، و اگر مخلوقاتی نيز شايسته حمد و ستايشند آنها نيز پرتوی از وجود او و شعاعی از افعال و صفات او هستند. 🔷‏بنا بر اين هر كس در اين عالم مدح و ستايشی از چيزی كند اين حمد و ستايش سرانجام به ذات پاك او بر می‌گردد، و به گفته شاعر: ‏به جهان خرم از آنم كه جهان خرم از اوست‌ ‌‏عاشقم بر همه عالم، كه همه عالم از او است‌ ‏ 👈ودر  پايان آيه می‌افزايد:" او حكيم و خبير است" (وَ هُوَ الْحَكِيمُ الْخَبِيرُ). ‏بر اساس حكمت بالغه اوست كه اين نظام عجيب بر جهان حكومت می‌كند، و بر اساس علم و آگاهی اوست كه هر چيز به جای خود قرار گرفته، و هر موجودی‌ آنچه را كه نياز دارد در اختيار دارد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ يَرَی الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ الَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ هُوَ الْحَقَّ وَ يَهْدِي إِلی‌ صِراطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ (۶/سباء) 🌱‏و كسانی كه به آنان علم داده شده، آن چه را از جانب پروردگارت به تو نازل شده حقّ می‌بيند كه به راه خدای عزيز ستوده هدايت می‌كند. ‏🔹علم به انسان ديد و بينش می‌دهد. «وَ يَرَی الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» ‏🔹در نقل تاريخ گذشته، عملكرد همه‌ی گروه‌ها را بيان كنيم، چه مؤمنان و چه كافران. «سَعَوْا فِي آياتِنا- وَ يَرَی الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ» ‏🔹دانشمندان، علم خود را از خدا بدانند. «أُوتُوا الْعِلْمَ» ‏🔹نشانه‌ی علم واقعی دريافتن حقّانيّت قرآن و پذيرفتن آن است. بدون علم و معرفت، حقّ‌شناسی ممكن نيست. «أُوتُوا الْعِلْمَ‌- هُوَ الْحَقَّ» ‏🔹عالم حقيقی، آن چه را از سوی خدا نازل شده می‌پذيرد. «الَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْكَ» ‏🔹نزول وحی، از شئون ربوبيّت خداوند است. أُنْزِلَ‌ ... مِنْ رَبِّكَ‌ ‏🔹ميزان حقّ، وحی و قرآن است. أُنْزِلَ إِلَيْكَ‌ ... هُوَ الْحَقَ‌ ‏🔹راه انبيا راه عزّت و شرف است. «صِراطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ» ‏🔹راه الهی شكست‌ناپذير و سعی مخالفان بيهوده است. سَعَوْا فِي آياتِنا مُعاجِزِينَ‌ ... ‏صِراطِ الْعَزِيزِ ‏🔹قدرتمندان دنيا معمولًا محبوب نيستند ولی خداوند قدرتمند محبوب و مورد ستايش است. «الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان یوسف : ۱۸ وَجَاءُوا عَلَى قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَاللَّهُ الْمُسْتَعَانُ عَلَى مَا تَصِفُونَ  و پيراهن او را که با خوني دروغين آغشته بودند [=به عنوان مدرک و سند] عرضه کردند؛ [يعقوب] گفت: [حقیقت چنين نيست] بلکه نفس‌هاي شما کاري [ظالمانه] را در نظرتان نيکو جلوه داده است؛ ۱۹ پس [در چنين مصيبتي، تنها چاره] صبري جميل است ۲۰ و در برابر آنچه توصيف مي‌کنيد، تنها از خدا میتوان یاری گرفت.۲۱  ۱۹- «سَوّلت» از مصدر «تسويل»، نوعي خودفريبي نفس و خوب جلوه دادن كار زشتي است كه عقل از آن پرهيز دارد. در ماجراي انداختن يوسف در عمق چاه و به دروغ وانمود كردن كشته شدنش توسط گرگ، حضرت يعقوب از همين كلمه براي وصف زشتي آنچه فرزندان نيكو ديده بودند استفاده كرده است. ۲۰- جميل، که دلالت بر زيبائي و حُسن رفتار مي‌کند، صفتي است که قرآن آن را در صبر و تحمل رفتار کسي که بدي کرده [يوسف ۱۸ ۱۲:۱۸) و ۸۳ (۱۲:۸۳) ، معارج ۵ (۷۰:۵) ]، رها ساختن به نيکوئي زنان مطلقه [احزاب 28 (۳۳:۲۸) و ۴۹ (۳۳:۴۹) ]، کناره‌گيري از مکذبين مرفه [مزمل ۱۰ (۷۳:۱۰) ] و بالاخره به روي خود نياوردن از انکار آخرت [حجر ۸۵ (۱۵:۸۵) ] به کار برده است. ۲۱- «مُسْتَعَانُ» از ريشة «عَوْن» [ياري]، اسم مفعول [مرجع ياري طلبي، مرکز پناهندگي] است و استعانت، ياري خواستن است، همچنانکه در نماز مي‌خوانيم: «إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ» [فاتحه ۵ (۱:۵) ]. «وَاللهُ الْمُسْتَعَانُ»، انحصار ياري رساني واقعي را براي خدا نشان می دهد. یوسف : ۲۰ وَشَرَوْهُ بِثَمَنٍ بَخْسٍ دَرَاهِمَ مَعْدُودَةٍ وَكَانُوا فِيهِ مِنَ الزَّاهِدِينَ  و او را [در بازار برده فروشان] به بهائي اندک، چند درهم، فروختند و در مورد او از بي‌رغبتان بودند. ۲۳  ۲۳- معناي «زُهد» که فقط يکبار در قرآن آمده است، بي‌رغبتي، بي‌توجهي، اهميت ندادن و دلبسته نبودن به مال دنياست، در کلمات قصار امام علي(ع) آمده است که: «تمام معناي زهد ميان دو کلمة قرآن نهفته است؛ بر آنچه از دست داده‌ايد تأسف نخوريد و از آنچه به دست آورده‌ايد شادي متکبرانه نکنيد، کسي که از گذشته تأسف نخورد، در آينده هم خودش را گُم نمي‌کند» [نهج البلاغه حکمت ۴۳۹]. زاهد بودن برده فروشان در مورد يوسف، بي‌خرج و زحمت به دست آوردنش و قانع شدن به بهائي اندک بود. https://b2n.ir/b35440 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ در اين 40 سال، چقدر به و نزديك شديم؟ از و ، چقدر فاصله گرفتيم؟ 🛑قسمت يازدهم: و 🔰«در جمهوری اسلامی نیز در خود آزادند.» 🔰«یکی از بنیان‌های اسلام است… بنیاد دیگر اسلام اصل استقلال ملی است.» امام خميني ره ⭕«اگر در صدر اسلام در جواب کسی که می‌آمد و می‌گفت من خدا را قبول ندارم، می‌گفتند بزنید و ، امروز دیگر اسلام وجود نداشت. اسلام به این دلیل باقی مانده که با شجاعت و با صراحت با افکار مختلف مواجه شده است» ⭕👈 «من به جوانان و طرفداران اسلام هشدار می‌دهم که خیال نکنند راه حفظ معتقدات اسلامی، جلوگیری از ابراز عقیده دیگران است. از اسلام فقط با یک نیرو می‌شود پاسداری کرد و آن علم است و دادن به و مواجهه روشن و صریح با آنها» ⭕«اگر مردم در مسایلی که باید در آنها فکر کنند از ترس اینکه مبادا اشتباه بکنند، به هر طریقی آزادی فکری ندهیم یا روحشان را بترسانیم، این مردم هرگز فکرشان در مسایل دینی رشد نمی‌کند و پیش نمی‌رود. دینی که از مردم در اصول خود تحقیق می‌خواهد (و تحقیق هم یعنی به دست آوردن مطلب از راه تفکر و تعقل) خواه ناخواه برای مردم قایل است». ❇ «رشد یک ملت به این است که آزادش بگذاریم ولو در آن آزادی ابتدا هم بکند، صد بار هم اگر اشتباه بکند باز باید آزاد باشد و الاّ اگر به بهانه اینکه این ملت رشد ندارد باید به او کرد، آزادی را برای همیشه از او بگیرند، این ملت تا ابد غیررشید باقی می‌ماند.» ✳«هر مکتبی که ایمان و اعتقادی به خود ندارد، جلو آزادی اندیشه و آزادی تفکر را می‌گیرد. 👈👈من اعلام می‌کنم که در رژیم جمهوری اسلامی هیچ محدودیتی برای وجود ندارد و از به اصطلاح کانالیزه کردن اندیشه ها، خبر و اثری نخواهد بود. همه باید آزاد باشند که حاصل اندیشه ها و تفکرات اصیلشان را عرضه کنند.» ❇«من در نوشته های خود نوشته ام: من هرگز از پیدایش افراد شکاک در اجتماع که علیه اسلام سخنرانی می‌کنند و مقاله می‌نویسند، متأثر که نمی‌شوم هیچ، از یک نظر خوشحال می‌شوم. چون می‌دانم پیدایش اینها سبب می‌شد که چهره اسلام بیشتر نمایان بشود. وجود افراد شکاک و افرادی که سخنرانی می‌کنند، وقتی خطرناک است که حامیان دین آن قدر مرده و بی روح باشند که در مقام جواب برنیایند؛ یعنی عکس العمل نشان ندهند. اما همین مقدار حیات و زندگی در ملت اسلامی وجود داشته باشد که در مقابل ضربت دشمن عکس العمل نشان بدهد، مطمئن باشید که در نهایت امر، به نفع اسلام است» ⭕«از نظر اسلام، تفکر است، شما هر طور که می‌خواهید بیندیشید، بیندیشید، هر طور که می‌خواهید عقیده خودتان را ابراز کنید ـ به شرطی که فکر واقعی خودتان باشد ـ ابراز کنید، هر طور که می‌خواهید بنویسید، بنویسید، هیچ کس ممانعتی نخواهد کرد» 🖊. شهيد مطهري. @quranpuyan
💞حضرت امام جواد (علیه السّلام) می فرمایند : 💫 ثلاثٌ یبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوانَ اللّه ِ تَعالی: کثْرَةُ الاْءسْتِغفارِ وَلِینُ الْجانِبِ وَ کثْرةُ الصَّدَقَةِ. وَ ثَلاثٌ مَنْ کنَّ فیهِ لَمْ ینْدَمْ: تَرْک الْعَجَلةِ وَالمْشَوَرَةِ وَالتَّوَکلِ عَلی اللّه ِ عِنْدَ الْعَزْمِ؛ 🌱 سه چيز است كه اگر در كسى باشد سبب خوشنودى خداست : 🍃 زياد استغفار كردن 🌱 همنشينى خوب 🍃زياد صدقه دادن 🌱 و سه چيز است كه هركس دارا باشد پشيمان نمى شود : 🍃پرهيز از عجله و شتاب 🌱مشورت در كارها 💞 توكل بر خدا وقتى تصميم به انجام كارى گرفت. 📚 الفصول المهمه274/275 💐💐ولادت با سعادت امام جواد الائمه(ع) مبارک باد @quranpuyan
بخشی از دعای امام جواد(ع) "برای رفع ظلم و ستم از جهان" ☆ خداوندا! براستی که ظلم بندگانت در سرزمین های تو قدرت یافته تا آنجا که عدالت را از بین برده است و راه های هدایت را قطع نموده، و حق را از میان برداشته و صدق و راستی را نابود کرده و خیر و نیکی را مخفی نموده و بدی ها را آشکار کرده و نور تقوا را خاموش کرده و هدایت را از بین برده و خیر و برکت کنار گذاشته شده و کجی و خروج از حق را تثبیت کرده و فساد و تباهی را رشد داده و دشمنی را بین مردم تقویت نموده و ستمگری را گسترش داده و از حدّ، تجاوز کرده است. 🤲خداوندا! پروردگارا! چیزی جز سلطنت و قدرت تو آنها را بر طرف نمی کند و هیچ کس قادر به نجات مردم از دست آنان نیست مگر لطف و بخشش تو. مُهَجُ الدَّعَوات ص ۳۱۵ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 8 تا 14 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠افلم یروا الی ما بین ایدیهم و ما خلفهم من السماء و الارض ان نشانخسف بهم الارض او نسقط علیهم کسفا من السماء ان فی ذلک لایه لکل عبدمنیب 🌱مگر نمی بینند که پیش رویشان و پشت سرشان آسمان و زمین است که اگربخواهیم زمین را در زیر پایشان می شکافیم و یا پاره ای در آسمان را بر سرشان می کوبیم ، همانا در این امر نشانه ای برای هر بنده رجوع کننده ای وجود دارد. 🔷این آیه در مقام انذار و تهدید کفار است تا بدانند که آسمان و زمین خدا آنها را ازهرسو احاطه کرده و هیچ راه گریزی ندارند، چون آسمان و زمین مسخر و مطیع امرالهی هستند و اگر خدا بخواهد هر آینه زمین آنها را فرو برده و هلاک می کند ویاقطعه ای از آسمان بر سرشان فرو می بارد و بواسطه تکذیبشان آنها را هلاک می سازد،پس چرا از تکذیب و استهزاء دست بر نمی دارند؟ چون هر آینه در آنچه گفته شد، برای هر بنده ای که بخواهد با طاعت و توبه بسوی پروردگارش باز گردد نشانه عبرتی وجود دارد و اینها که به آیات ما بی اعتنایی وجسارت می کنند، فقط به این جهت است که مغرور و متکبرند و روحیه اطاعت و توبه و تسلیم بسوی خدا را ندارند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ وَ لِسُلَيْمانَ الرِّيحَ غُدُوُّها شَهْرٌ وَ رَواحُها شَهْرٌ وَ أَسَلْنا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ مَنْ يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنا نُذِقْهُ مِنْ عَذابِ السَّعِيرِ (۱۲/سباء) 🌱‏و برای سليمان باد را (رام و مسخّر كرديم) كه صبحگاهان مسير يك ماه را می‌پيمود و عصرگاهان مسير يك ماه را، و برای او چشمه‌ی مس (گداخته) را روان ساختيم و گروهی از جنّ پيش روی او به اذن پروردگارش كار می‌كردند؛ و هر يك از آنان كه از فرمان ما سرپيچی می‌كرد او را از عذاب فروزان می‌چشانديم. ۱- انبيا، بر جهان هستی و عالم تكوين ولايت دارند. «وَ لِسُلَيْمانَ الرِّيحَ» ‏۲- برای تسخير طبيعت، تنها به تحليل‌های طبيعی اكتفا نكنيد. (حركت باد با اراده‌ی خدا در اختيار ولیّ خدا قرار گرفت.) «وَ لِسُلَيْمانَ الرِّيحَ» ‏۳- قدرت خداوند نسبت به همه چيز يكسان است. (برای حضرت داود آهن و برای حضرت سليمان هوا را تسخير كرد.) «وَ لِسُلَيْمانَ الرِّيحَ» ‏۴- خداوند به داوود قدرت ذوب آهن و به سليمان ذوب مس را داده بود. «وَ أَسَلْنا لَهُ عَيْنَ الْقِطْرِ» (صعنت مسگری در زمان حضرت سليمان) ‏۵- انسان می‌تواند جنّ را تسخير خود كند. «وَ مِنَ الْجِنِّ مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ» ‏۶- جنّ با اراده و فرمان الهی، مأمور انجام كارهای انسان می‌شود. «مَنْ يَعْمَلُ بَيْنَ يَدَيْهِ بِإِذْنِ رَبِّهِ» ‏۷- مديريّت به قدرت و صلابت نياز دارد. وَ مَنْ يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنا ... نُذِقْهُ‌ ‏۸- جنّ اختيار دارد و می‌تواند از فرمان الهی سر باز زند، «وَ مَنْ يَزِغْ مِنْهُمْ عَنْ أَمْرِنا» و در اين صورت كيفر می‌شود. «نُذِقْهُ مِنْ عَذابِ السَّعِيرِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۱۶-۱۰ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- گاهی نهی از منکر یک فرد می تواند نظر جمع را عوض کند و بر آن تأثیر بگذارد.(یکی گفت:نکشید،ولی نظر جمع را تغییر داد) «قالَ قائِلٌ» ۲- نام گوینده ی سخن مهم نیست،محتوای کلام مهم است. قالَ قائِلٌ ... ۳- مرعوب اکثریّت و همرنگ جماعت نشویم.(یک نفر بود،ولی همرنگ جماعت نشد) «قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ لا تَقْتُلُوا» ۴- اگر نمی توان جلو منکر را به کلی گرفت،هر مقدار که ممکن است باید آنرا پایین آورد. لا تَقْتُلُوا ... وَ أَلْقُوهُ ۵- مشورت در کار ناپسند نیز راهگشا است،تا چه رسد در کارهای خوب.(برای کشتن برادر مشورت کردند) لا تَقْتُلُوا ... ۶- برای مبارزه با فساد،گاهی دفع افسد به فاسد لازم است.(او را نکشید،در چاه بیندازید) «لا تَقْتُلُوا یُوسُفَ وَ أَلْقُوهُ فِی غَیابَتِ الْجُبِّ» ۷- در کنار نهی از منکر،جایگزین ارائه کنیم.(اگر گفتیم این کار را نکنید،پس بگوییم چکار کنند) لا تَقْتُلُوا ... أَلْقُوهُ فِی غَیابَتِ الْجُبِّ ۸- فریب هر شعاری را نخورید و از اسم های بی مسمّی بپرهیزید.(خائن نام خود را ناصح می گذارد) «لَناصِحُونَ» ۹- از روز اوّل،بشر به اسم خیرخواهی فریب خورده است.شیطان نیز برای اغفال آدم و حوا گفت:من خیرخواه شما هستم. «وَ قاسَمَهُما إِنِّی لَکُما لَمِنَ اَلنّاصِحِینَ» «إِنّا لَهُ لَناصِحُونَ» ۱۰- حسد،آدمی را به گناهانی همانند دروغ و نیرنگ،حتّی به محبوب ترین نزدیکانش وادار می سازد. «إِنّا لَهُ لَناصِحُونَ» ۱۱- برادران از وسیله ای مباح و منطقی برای فریب دادن سوءاستفاده کردند. أَرْسِلْهُ ... یَرْتَعْ وَ یَلْعَبْ ۱۲- امتحان الهی از همان ناحیه ای است که افراد روی آن حساسیّت دارند. (یعقوب نسبت به یوسف حسّاس بود و فراق یوسف،وسیله آزمایش او شد) لَیَحْزُنُنِی ... أَخافُ ۱۳- به فرزند خود،استقلال بدهید. (عشق پدری به فرزند و دفاع از او در برابر احتمال خطر،دو اصل است،ولی استقلال فرزند نیز اصل دیگری است.یعقوب،یوسف را به همراه سایر برادران فرستاد.زیرا نوجوان باید کم کم استقلال پیدا کرده و از پدر جدا شود، برای خود دوست انتخاب کند،فکر کند و روی پای خود بایستد،هر چند به قیمت تحمّل مشکلات و اندوه باشد.) ۱۴- گاهی بزرگترها از روی تجربه و آگاهی،احساس خطر می کنند،امّا جوان ها به قدرت خود مغرورند و خطر را شوخی می گیرند. «وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ» (پدر نگران، ولی فرزندان مغرور قدرت خود بودند.) ۱۵- اگر کسی مسئولیّتی را بپذیرد و خوب انجام ندهد،سرمایه،شخصیّت،آبرو و وجدان خود را در معرض خطر قرار داده و زیانکار خواهد بود. «لَخاسِرُونَ» ۱۶- ظاهر فریبی و ابراز احساسات دروغین،از دسیسه های افراد دو رو و منافق است.(برادران در حضور پدر گفتند:) «إِنّا إِذاً لَخاسِرُونَ» ۱۷- اتّفاق نظر و اجماع گروهی از انسان ها،نشانه ی حقانیّت نیست. «أَجْمَعُوا أَنْ یَجْعَلُوهُ فِی غَیابَتِ الْجُبِّ» ۱۸- زمانی وحی به یوسف علیه السلام آغاز شد که وی از خانواده دور شد و مورد بی مهری برادران قرار گرفت. فَلَمّا ذَهَبُوا بِهِ ... أَوْحَیْنا إِلَیْهِ ۱۹-امداد الهی،در لحظه های حساس به سراغ اولیای خدا می آید. «فِی غَیابَتِ الْجُبِّ وَ أَوْحَیْنا إِلَیْهِ» ۲۰- آگاهی موجب آرامش است.(آنچه سبب آرامش یوسف در چاه شد،وحی الهی بود) «أَوْحَیْنا إِلَیْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُمْ بِأَمْرِهِمْ هذا» ۲۱- امید،بهترین سرمایه برای ادامه زندگی است.ما به یوسف وحی کردیم که در آینده از چاه نجات پیدا می کنی و برادران را از کارشان شرمنده خواهی کرد) «أَوْحَیْنا إِلَیْهِ لَتُنَبِّئَنَّهُمْ بِأَمْرِهِمْ هذا» ۲۲- گریه،همیشه نشانه ی صداقت نیست.به هر گریه ای اطمینان نکنید. «یَبْکُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉ در اين 44 سال، چقدر به و نزديك شديم؟ از و ، چقدر فاصله گرفتيم؟ 🛑قسمت دوازدهم: در 🔰"ما فرض مى ‏کنیم که یک ملتى تمامشان رأى دادند که یک نفرى باشد؛ بسیار خوب، اینها از باب اینکه بر خودشان هستند و به سرنوشت خودشان هستند، رأى آنها براى آنها قابل عمل است. لکن اگر یک ملتى رأى دادند- و لو تمامشان- به اینکه اعقاب این سلطان هم سلطان باشد، این به چه حقى [است؟] ⭕👈👈ملتِ پنجاه سال پیش از این، سرنوشت ملتِ بعد را معین مى‏ کند؟ سرنوشت هر ملتى به دست خودش است. آن اجداد ما که رأى دادند براى سلطنت قاجاریه، به رأى دادند که زمان ما احمد شاه سلطان باشد؟ ⭕ هر ملت دست خودش است. ❇اگر سلطنت رضا شاه فرض بکنیم که قانونى بوده، چه حقى آنها داشتند که براى ما سرنوشت معین کند؟ هر کسى سرنوشتش با خودش است. مگر آن اشخاصى که در صد سال پیش از این، هشتاد سال پیش از این بودند، مى‏ توانند سرنوشت ملتى را که بعدها وجود پیدا مى‏ کنند آنها تعیین بکنند؟ ✳ یک نفر آدمى که نه ملت قبولش دارد، نه هیچ یک از طبقات ملت از هر جا بگویید قبولش ندارند، بله چند تا از اشرار را دارند که مى ‏آورند توى‏ خیابانها! از خودشان هست این اشرار، فریاد هم مى‏ کنند، از این حرفها هم مى ‏زنند. لکن این است، این ملت است. 🔰 آیا ملتى که فریاد مى ‏کند که ما این دولتمان، این شاهمان، این مجلسمان بر خلاف قوانین است، و و حق قانونى و حق بشرى ما این است که دست خودمان باشد، 👈👈👈آیا حق این ملت این است که یک براى ما درست بکنند در تهران، یک قبرستان هم در جاهاى دیگر؟😔" 📜بخشهايي از سخنراني امام خميني ره در - 12 بهمن 1357 با توجه به اين اظهارات صريح بنيانگذار نظام در حق هر نسلي براي تعيين سرنوشت خود و تعيين رهبران، چرا حاكمان فعلي از مراجعه به و وحشت دارند؟ و معترضان خواستار رفراندوم را با عناوين و روشهاي مختلف، سركوب و ساكت ميكنند؟ اگر مدعي هستند كه از حمايت مردم برخوردارند، كه نبايد نگران باشند بلكه نتايج همه پرسي ازاد و سالم، به تقويت وجهه بين المللي آنها و كاهش نزاعهاي داخلي كمك ميكند. اگر هم كه در بين مردم از محبوبيت و وجاهت لازم برخوردار نيستند، چرا خود را تحميل ميكنند و بزور ميخواهند بر مردم و كشور، حكمراني خود را ادامه دهند؟ !!! ايكاش دوباره سخنان و وعده هاي بنيانگذار در 44 سال قبل را بخوانند. @quranpuyan
🌸🍃 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ إِنَّ اللهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ و در آنچه خدا به تو داده ، سراى آخرت را بجوى و سهم خود را از دنيا فراموش مكن؛ و همان‌گونه كه خداوند به تو نيكى كرده ( به مردم ) نيكى كن ؛ و در زمين در پى‌ فساد مباش كه خدا فسادگران را دوست نمی دارد. 🌿 سوره قصص ، آیه ۷۷ 🍃 🌸🍃 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا