eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و هرگز كسی را به نمی‌رساند 💠وَ ما لَهُمْ بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلاَّ الظَّنَّ وَ إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً 🌱آنان به این (پندار باطل)، هیچ علم و دانشی در دست ندارند. آنان فقط از گمان پیروی می‌کنند؛ (حال آن‌که) گمان به هیچ وجه (انسان را) از حقیقت بی‌نیاز نمی‌کند. نجم - ۲۸ 🔹انسان متعهد و معتقد هرگز سخنی را بدون علم و آگاهی نمی‌گويد، و نسبتی را به كسی بی دليل نمی‌دهد، تكيه بر گمان و پندار كار شيطان و انسانهای‌ شيطان صفت است، و قبول خرافات و موهومات نشانه انحراف و بی عقلی است. ‏روشن است واژه" ظن" (گمان) دو معنی متفاوت دارد: گاه به معنی گمانهای بی پايه است كه طبق تعبيرات آيات قبل همرديف" هوای نفس و اوهام و خرافات" است، منظور از اين كلمه در آيات مورد بحث همين معنی است. 🔹‏معنی ديگر: گمانهايی است كه معقول و موجه است و غالبا مطابق واقع و مبنای كار عقلا در زندگی روزمره می‌باشد، مانند شهادت شهود در محكمه و دادگاه، يا" قول اهل خبره" و يا" ظواهر الفاظ" و امثال آن كه اگر اينگونه گمانها را از زندگی بشر برداريم و تنها تكيه بر يقين قطعی كنيم نظام زندگی به كلی متلاشی می‌شود. 🔹‏بدون شك اين قسم از ظن داخل در اين آيات نيست، و شواهد فراوانی در خود اين آيات بر اين معنی وجود دارد، و به تعبير ديگر قسم دوم در حقيقت يك نوع علم عرفی است نه گمان، بنا بر اين كسانی كه با اين آيه (إِنَّ الظَّنَّ لا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئاً) و مانند آن برای نفی حجيت" ظن" به طور كلی استدلال كرده‌اند قابل قبول نيست. 👈‏اين نكته نيز قابل توجه است كه" ظن" در اصطلاح فقها و اصوليين به معنی اعتقاد راجح است (اعتقادی كه يك طرف احتمال در نظر انسان ترجيح داشته باشد) ولی در لغت مفهوم گسترده‌ای دارد كه حتی به" وهم" و احتمالات ضعيف نيز گفته می‌شود، و ظن بت پرستان از همين قبيل بود، خرافه‌ای به صورت يك احتمال ضعيف در مغزشان ظاهر می‌شد، سپس هوای نفس به فعاليت برمی‌خاست و آن را تزيين می‌كرد، و احتمال ديگر را كه در مقابل آن قرار داشت و قويتر بود به دست فراموشی می‌سپرد و تدريجا به صورت يك اعتقاد راسخ درمی‌آمد، در حالی كه هيچ پايه‌ای نداشت. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ نكنيد، او شما را بهتر می‌شناسد! 💠الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ إِلاَّ اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ واسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ وَ إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقی‌ (۳۲/نجم) 🌱‏كسانی كه از گناهان بزرگ و زشتی‌های آشكار اجتناب می‌كنند جز گناهان ناخواسته، بی‌شك پروردگارت (نسبت به آنان) آمرزشش گسترده است. او به شما داناتر است، آنگاه كه شما را از زمين پديد آورد و آنگاه كه شما در شكم مادرانتان جنين بوديد، پس خود را بی‌عيب نشماريد كه او به تقواپيشگان داناتر است. 🔹با بيان نشانه‌ها، خوبان را معرّفی كنيم. الَّذِينَ أَحْسَنُوا بِالْحُسْنَی‌ ... الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ‌ 🔹انجام كارهای خوب، زمانی ارزشمند است كه همراه با تقوا و دوری از گناه باشد. أَحْسَنُوا ... يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ 🔹اجتناب از گناه بايد سيره و ملكه انسان باشد. «يَجْتَنِبُونَ» (فعل مضارع نشانه استمرار و دوام است) 🔹روشن‌ترين نشانه نيكوكاران، دوری از گناهان كبيره و گناهانی است كه قبح بيشتری دارند. الَّذِينَ أَحْسَنُوا ... الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ الْإِثْمِ وَ الْفَواحِشَ‌ 🔹نزديك شدن به گناه، انسان را به گناه می‌كشاند. (لذا قرآن، واژه اجتناب و دوری از گناه را به كار برده است.) «يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ» 🔹در زمين به سراغ فرشته نگرديد، انسان، جايزالخطا است و حتّی نيكوكاران در معرض لغزش و خطا هستند. الَّذِينَ أَحْسَنُوا ... الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ‌ ... إِلَّا اللَّمَمَ‌ 🔹مربّی بايد خطاپوش باشد و از يك سری لغزش‌ها، گذشت كند. «إِلَّا اللَّمَمَ» 🔹از گناهانی كه لحظه‌ای انجام می‌گيرد و لجاجت و اصراری بر آن نيست، بايد گذشت. «إِلَّا اللَّمَمَ» 🔹انگيزه در عمل، اثر دارد. گناهانی كه با انگيزه سرپيچی و نافرمانی صورت نمی‌گيرد، مورد عفو است. «إِلَّا اللَّمَمَ» ‏ 🔹مغفرت الهی، دليل و توجيهی برای گناه كردن نيست، در هر حال بايد از گناه اجتناب كنيم. يَجْتَنِبُونَ‌ ... واسِعُ الْمَغْفِرَةِ ‏ 🔹حتّی مرتكبين گناه كبيره، نبايد از رحمت الهی مأيوس شوند. «إِنَّ رَبَّكَ واسِعُ الْمَغْفِرَةِ» 🔹خداوند، هم علم دارد و هم قدرت ولی در عين حال خطاپوش است. «واسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ» 🔹خداوند نه تنها امروز ما، بلكه دوران پست جنينی ما را نيز می‌داند، پس فخرفروشی نكنيم. «إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ» 🔹كسانی كه از گناه دوری می‌كنند، گرفتار خودستايی نشوند. يَجْتَنِبُونَ كَبائِرَ ... ‏فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ‌ 🔹توجّه به ناچيزی و ضعف و ذلت سابق، انسان را از خودستايی باز می‌دارد. ‏«إِذْ أَنْتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهاتِكُمْ فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ» 🔹اصلاح رفتار مردم بايد از طريق اصلاح عقايد باشد. عقيده به علم و نظارت الهی انسان را از خودستايی باز می‌دارد. هُوَ أَعْلَمُ‌ ... فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ‌ ‏ 🔹اگر كمالی داريم همه از اوست، چرا به خود افتخار می‌كنيم. أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ‌ ... فَلا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ‌ ‏ 🔹با تظاهر به تقوا، انسان متّقی نمی‌شود. «هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقی‌» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺 منتخب نظرات قرآن آموزان 15دوره اموزش ✅ بخش چهارم ✅ استاد انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون کرده که به گاز داریم میریم چون 👈 واقعا همه روشها رو برای قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم ،خدا رو شاکرم بابت روش فهم قران ، به نظر بنده این روش نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و زاویه دیدمون رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده، ✅ ترین روش در درک کلمات وحی و دسترسی به منبع الهی درون و کتاب مکنون است. ✅ واقعا پیدا کردم چون تابه حال از این زاویه به قرآن نگاه نکرده بودم و با این روش بتدریج لایه های باطنی این کتاب الهی برایم روشن میشود خدا رو شکر می کنم که همچین فرصتی به من داده شد که با نگاه دیگری به آیات توجه کنم مخصوصا در زمینه پاراگراف بندی برایم مفید بود. استاد بزرگوار خیلی عالی می فرمایند که تفسیر قرآن نیست . واقعا من چند وقتی است که به این نتیجه رسیدم که جز در موارد خاص که نیاز به مراجعه به کتب تفسیر هست، در بقیه موارد خداوند با ما انسانها خیلی راحت صحبت می کنه و براحتی می تونیم مخاطب قرار بگیریم و از کلام الهی بهره ببریم .گاهی بعضی مفسرین کلام قرآن را اش می کنند و سخت جلوه می دهند ✅ این روش فاصله زیاد و و و بیگانگی با قران را از بین میبره و چون روش کار نوعی تفکیک مطالب را در بر دارد بهتر بخاطر ميماند. ♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ 🔷🔷لینک دوره جدید مجازی https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره قصص از تفسیر عبدالعلی بازرگان قصص : ۱۵ وَدَخَلَ الْمَدِينَةَ عَلَى حِينِ غَفْلَةٍ مِّنْ أَهْلِهَا فَوَجَدَ فِيهَا رَجُلَيْنِ يَقْتَتِلَانِ هَذَا مِن شِيعَتِهِ وَهَذَا مِنْ عَدُوِّهِ فَاسْتَغَاثَهُ الَّذِي مِن شِيعَتِهِ عَلَى الَّذِي مِنْ عَدُوِّهِ فَوَكَزَهُ مُوسَى فَقَضَى عَلَيْهِ قَالَ هَذَا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ إِنَّهُ عَدُوٌّ مُّضِلٌّ مُّبِينٌ  و [در آن ايام، روزی موسی به صورت مخفيانه برای سرکشی به مؤمنين] در حال غفلت مردم، از کاخ وارد شهر شد و دو تن را يافت که زد و خورد مي‌کردند، يکی از پیروانش [=قوم بني‌اسرائيل] و ديگری از دشمنانش [=قبطيان پيرو فرعون] بود. آن که از پيروانش بود، عليه کسی که از دشمنانش بود، از موسی ياری طلبيد، پس موسی مشتی [آنچنان محکم] بر او نواخت که او را از پای درآورد. [آنگاه با مشاهده چنين قتل ناخواسته‌ای] گفت: اين کار شيطانی بود [=از تحريکات او ناشی شد] که مسلماً شيطان دشمن گمراه کننده آشکاری است. قصص : ۱۶ قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ  ـ [آنگاه با ندامت بسيار] گفت: پروردگارا، من به خود ستم کردم، مرا ببخش، آنگاه [به دليل غير عمد بودن قتل و توبه‌اش] او را بخشيديم، همانا خدا همان بخشنده مهربان است. قصص : ۱۷ قَالَ رَبِّ بِمَا أَنْعَمْتَ عَلَيَّ فَلَنْ أَكُونَ ظَهِيرًا لِّلْمُجْرِمِينَ   موسی گفت: پروردگارا، به پاس نعمتی که [در توانائي‌های جسمی و عقلي، يا آمرزش قتل غير عمد] بر من ارزانی داشتي، پس [تعهد مي‌کنم از اين به بعد] هرگز پشتيبان مجرمان نباشم. ۱۶  ۱۶- ظاهرا منظور از مجرم در اين آيه همان هوادار خام و بي‌تجربه و بي‌احتياطی است که بي‌جهت درگيری با مأموران فرعون پيدا کرد و موجب دردسر برای خودش و ساير مؤمنين مي‌شد. قصص : ۱۸ فَأَصْبَحَ فِي الْمَدِينَةِ خَائِفًا يَتَرَقَّبُ فَإِذَا الَّذِي اسْتَنصَرَهُ بِالْأَمْسِ يَسْتَصْرِخُهُ قَالَ لَهُ مُوسَى إِنَّكَ لَغَوِيٌّ مُّبِينٌ  ـ [در نگرانی از پي‌آمد چنين قتلی] موسی با ترس و انتظار ۱۷ [از عکس‌العمل دستگاه فرعون] آن روز را به فردا رساند که [بار ديگر] کسی که ديروز از او ياری خواسته بود، همی به فرياد‌رسي‌اش مي‌خواند! موسی گفت: مسلماً تو آشکارا به خطا مي‌روی ۱۸ [که هر روز موجب درگيری مي‌شوی].  ۱۷- معنای «تَرَقَّبُ»، معادل انتظار است، با اين تفاوت که در آن «مراقبت» از موضوع و مراعات احتياط هم وجود دارد. ۱۸- کلمه غَیّ، مقابل رشد [بقره ۲۵۶ (۲:۲۵۶) : قَدْ تَبَیَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ] و غوايه، رفتن در راه هلاکت است. غوی کسی است که کار خطرناک و نينديشيده‌ای مي‌کند و به جای موفقيت و پيروزي، به شکست و هلاکت مي‌رسد. تندروي‌های آن هوادار افراطی و احساساتی به تعبير حضرت موسی موجب دستگيری و اعدام او مي‌شد. قصص : ۱۹ فَلَمَّا أَنْ أَرَادَ أَن يَبْطِشَ بِالَّذِي هُوَ عَدُوٌّ لَّهُمَا قَالَ يَامُوسَى أَتُرِيدُ أَن تَقْتُلَنِي كَمَا قَتَلْتَ نَفْسًا بِالْأَمْسِ إِن تُرِيدُ إِلَّا أَن تَكُونَ جَبَّارًا فِي الْأَرْضِ وَمَا تُرِيدُ أَن تَكُونَ مِنَ الْمُصْلِحِينَ  پس همين که موسی خواست به آن که دشمن هر دو بود يورش آورد، گفت: ای موسی آيا همچنان که ديروز کسی را کشتي، مي‌خواهی مرا نيز به قتل رساني؟ [با چنين شيوه‌ای گويا] تو جز جباريت در اين سرزمين قصدی نداری [=فقط مي‌خواهی به قدرت برسی] و نمي‌خواهی از اصلاح‌گران باشي. ۱۹  ۱۹- اشارات اين آيه مي‌رساند که توسل به خشونت در تبليغ و پيش‌برد دين نوعی جباريت محسوب مي‌شود که با اصلاح‌گری تناقض دارد. قصص : ۲۰ وَجَاءَ رَجُلٌ مِّنْ أَقْصَى الْمَدِينَةِ يَسْعَى قَالَ يَامُوسَى إِنَّ الْمَلَأَ يَأْتَمِرُونَ بِكَ لِيَقْتُلُوكَ فَاخْرُجْ إِنِّي لَكَ مِنَ النَّاصِحِينَ  ـ [در اين هنگام] مردی از دورترين نقطه شهر ۲۰ شتابان آمد و گفت: ای موسی سردمداران قوم به مشورت پرداخته‌اند تا تو را بكشند، [پس بي‌درنگ از شهر] خارج شو که من خيرخواه تو هستم.  ۲۰- ذکر جمله: «أَقْصَى الْمَدِينَهِ یَسْعَى» نشان مي‌دهد، به رغم نزديک‌ترهای تندرو و افراطي، که مجرمانه عمل مي‌کنند، چه بسا از «دورترين» نقطه شهر، که دسترسی و اميد به آنها کمتر است، فردی دورنگر، مآل انديش و محتاط، آنهم نه به شکل عادي، بلکه با شتاب خود را به صحنه برساند و به موقع هشدار دهد. https://cutt.ly/fweMIpGw کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
‍ ◀️مراسم ، قرائتي ناصواب از آيات برائت 🔻🔻"موضوع از مشرکین که توسط جمهوری اسلامی به مناسک حج افزوده شده ، از مصادیق بارز التقاط با اسلام سلفی تکفیری است که مسلمانان ـ آن هم فقط مسلمانان خودی ـ را در یک سو و دیگر انسانها و جوامع را در سوی دیگر می بیند و آنان را مستحق لعن و برائت می داند. بر مبنای قرائت حاكميت از ولايت فقيه، آنان خود در جایگاه پیامبر و امام معصوم نشسته اند و واجد همه شایستگی ها و اختیاراتِ این جایگاه الهی هستند و لذا حق دارند خود را مخاطب همه آیات قران و مجری آن بدانند و مخالفان خود را ولو بر مذهب شیعه امامیه هم باشند، باغی و منافق و خارج از دین بدانند و نیز دیگر مردم جهان را مصداق شرک و کفر، و سزاوار برائت اعلام کنند، 👈در حالی که بر اساس مبانی متقن قرانی و شیعی، اساسا در غیاب حجت معصوم خداوند همه این مرزبندی ها و خط کشی ها به میزانی بسیار وسیع بلاموضوع می شوند (دیدگاه عصر حیرت) و عموم مردم جهان با هر عقیده و مسلک و مذهبی به دلیل انسان بودن و کرامت ذاتی داشتن، واجد همه احترامات و حقوق انسانی هستند. 🔻 اشکال اساسی تر این تفکر این است که در فهم آیات هم شدیدا به بیراهه می رود. اولین آیه سوره توبه که آیه (اعلام بیزاری) است در مورد مشرکان عهد شکن و محارب با مسلمین که نظامی مبتنی بر بیعت و آرای عمومی مستقر کرده بودند، می باشد و نه همه مشرکان آن روز حجاز و غیرحجاز. قران در پنج آیه بعد از همین آیه برائت می گوید: «اگر یکی از مشرکان از تو پیامبر درخواست کرد که به سراغت بیاید تا دعوتت را بشنود و در باره دینت تحقیق کند، به او پناه بده و پس از گفتگو او را در سلامت و امنیت به منزلش برسان» (توبه/ ۶) 🔻باید از محیط سراسر توحش و خشونت جزیرة العرب آن روز و جنایاتی که مشرکان مکه در حق مسلمانان روا داشتند و همگی بعد از فتح مکه مورد عفو قرار گرفتند، مطلع بود تا دریافت که آیه ۶ سوره توبه چقدر آزاد اندیشانه، و این سنت قرانی چقدر مدرن است. ↩️در هر صورت اسلام برائتی محصول اندیشه سید قطب، ایدئولوگ محبوب و اسوه رهبري نظام است. سید قطب همه جوامع بشری را ـ به استثنای اقلیت پیرواندیشه خود ـ جامعه جاهلی می داند(مرادی، مجید ، گفتمان سیدقطب، علوم سیاسی، شماره ۲۱ ص ۱۹۹ ) 🔻از بسیاری از سخنان سیدقطب به صراحت یا اشاره بر می‌آید که وی جوامع مسلمان را نیز به دلیل تن در ندادن به حاکمیت الهی یا تلاش نکردن برای برپایی آن تکفیر می‌کند. (همان ،ص ۲۰۰) 👈وی تعریفی تازه از دارالاسلام و دارالحرب ارائه می‌کند که تا زمان وی سابقه نداشته است: "تنها یک هست و آن همان است که دولتی اسلامی در آن برپا و شریعت خدا بر آن حاکم است و حدود خدا اقامه می‌شود. جز این هرچه هست دارالحرب است و رابطه مسلمانان با آن یا جنگ و پیکار است یا صلح بر مبنای امان". 📗( قطب، سید، معالم فی الطریق، ص۱۳۵) 👈در هر صورت از که جمهوری اسلامی اصرار بر فریاد کردن آن در مراسم دارد و البته سالهاست به دلیل مخالفت دولت عربستان به زیر چادرهای حجاج ایرانی محصور شده، ربطی به اسلام نبوی و علوی و امامان تشیع ندارد و یکی از اجزای ایدئولوژی جمهوری اسلامی است که هیچ کس جز اقلیت طرفدار و منتفع از نظام آن را جدی نمی گیرد. ✍مهدی نصیری. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
خدایا دانشی ده، غم نگیرم بده آرامشی، ماتم نگیرم خدایا از شهامت بی نصیبم شهامت ده که آرامش بگیرم خدایا این تفاوت بر من آموز که در گمراهی مطلق نمیرم ‍ "نیایشی از بابا طاهر" @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء- حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء-نمل‌-قصص-عنکبوت-روم-لقمان-سجده-احزاب-سباء-فاطر-یس-صافات‌-ص-زمر-غافر-فصلت-شوری-زخرف-دخان-جاثیه-احقاف-محمد-فتح-حجرات-ق-ذاریات-طور-نجم به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از های زیر استفاده نمایید. ۱. ۲. ۳. ۴. ۵. ۶. ۷. ۸. ۹. ۱۰. ۱۱. ۱۲. ۱۳. ۱۴. ۱۵. ۱۶. ۱۷. ۱۸. ۱۹. ۲۰. ۲۱. ۲۲. ۲۳. ۲۴. ۲۵. ۲۶. ۲۷. ۲۸. ۲۹. ۳۰. ۳۱. ۳۲. ۳۳. ۳۴. ۳۵. ۳۶. ۳۷. ۳۸. ۳۹. ۴۰. ۴۱. ۴۲. ۴۳. ۴۴. ۴۵. ۴۶. ۴۷. ۴۸. ۴۹. ۵۰. ۵۱. ۵۲. ۵۳. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ شدن ، يكی از و الطاف الهی است. 💠فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكَ تَتَمارى‏ 🌱پس به کدام‌یک از نعمت‌های پروردگارت شک داری و (کدام را) انکار می‌کنی؟ نجم - ۵۵ 🔹كلمه" آلاء" جمع" الی" به معنای نعمت است و كلمه" تماری" به معنای تشكك و خود را به طور مصنوعی مردد جلوه دادن است، و جمله متفرع بر ما قبل است كه افعالی را به خدای تعالی نسبت می‌داد. 🔹‏و معنای آن اين است كه: وقتی خدای تعالی همان كسی باشد كه اين نظام بديع را پديد آورده و اين عالم را ايجاد كرده، و تدبير نموده، در انسانها خنده و گريه و مرگ و حيات و هلاكت قرار داده. ديگر به كداميك از نعمت‌های پروردگارت خود را مردد جلوه می‌دهی، و در كدامش شك می‌كنی؟ 🔹‏و اگر مساله هلاكت و گرياندن امت‌های طاغيه را هم نعمت خوانده، با اينكه علی الظاهر اينها نقمت و ناگواری است، برای اين بوده كه هر چند برای طاغيان نقمت است ولی از آنجايی كه در پديد آمدن نظام اتم و عمومی كه در عالم جريان دارد، نظامی كه امور را به سوی استكمال خلق و رجوع كل به سوی خدا راه می‌اندازد، دخالت دارد، نعمت است. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺 منتخب نظرات قرآن آموزان 15دوره اموزش ✅ بخش پنجم ✳سلام استاد خدارو شاکرم توفیق شرکت در این دوره را نصیبم کرد. چنان وصف ناپذیر و تلاوت قرآن شدم گویی آیات الان نازل شدن و اصلی آیات خودم هستم. شما به خوبی راه را نشانمون دادین طوری که ترسی از تدبر در سوره های دیگر را ندارم. هزاااااران بار شکر که با اين كانال آشنا شدم. و متفاوت و سرشار از شعف بخاطر بررسی سوره و سوره و حس انس بیشتر باکلام وحی در من ايجاد شد. ♦من قبلا دوره تدبر استاد ... را شركت كردم. مثل کلاس درس دانش آموزیست یعنی دقیقاً همان مطالب را بدون کم و کاست باید حفظ کنیم که این اصلأ با روحیات من سازگار نیست ولی روش شما مثل استاد و راه را نشان می دین و فرصت میدین دانشجو خودش به نتیجه برسه که همین امر باعث ذوق و شوق و عطش بیشتر میشه دریک کلام با توجه به الگوی وکامل ارائه شده درروند دوره،حس خوب تجربه ی تدبر در آیات فراتر از مباحث درس، نقطه قوت دوره است. 👈کلاس را به هرکسی که طالب و تشنه آموزش تدبر اصولی است پیشنهاد می کنم. ✳با عرض سلام جناب آقای فرهنگ من به عنوان یک معلم به شما تبریک میگویم با اینکه رشته شما مهندسی بوده ولی یک معلم موفق هستید الحمدالله شما در ارائه مطالب موفق بودید. و با استفاده از تکنولوژی مطالب تدبر در قرآن را بما یاد دادید. ✳خدای را شاکرم از این که در فهم بیشتر آیات برایم گشوده شده و پاسخی برای سؤالاتم که چرا در سوره ها گاهی از موضوعی به موضوع دیگر می رود ... ✳ استاد خدا خیرتون بده که به من دادین خیلی ناامید شده بودم ولی الآن که نزدیک ۶۰ سالمه قرآن را مثل الان نفهمیده بودم ✳ با اینکه دوره زبان قرآن رفتم و خیلی احساس خوشایندی داشتم ولی انقدر به آیات نگاه نکرده بودم و جزئیات رو بررسی نکرده بودم و دوباره برام معانی تداعی شد همراه با تدبر بود حظ بردم ✳ که از تدبر برام ایجاد شده، واقعا لذت بخشه من هر وقت به سوره غاشیه می‌رسیدم ارتباط آیات برام مبهم بود. الان خیلی بردم که متوجه این ارتباط شدم. واقعا همین تفکر اندک در این چند آیه، دروازه پرسشهای زیادی را به رویم گشود. چه است ✳ سلام. بنده احساس دارم🌷🥰🥰يك درى به رويم باز شده كه با ورود به آن افق بسيار باشكوهى ديده ميشود كه بسيار زيبا و واقعى هست البته نيك ميدانم كه ماندن در اين عرصه زيبا تلاش بسيار ميخواهد. كاش زودتر وارد ميشدم🙏😔🙏 ✳استاد محترم ،اولین باره که خودم یک سوره رو فراز بندی کردم. بود، مطمئنم هربار جلوه ی جدیدی از ظرایف این کتاب و معجزه بودن آن، قلبم را به طپش، و هیجان خواهد آورد احساس خوب و دارم ، و جذاب و پر سوال ♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ 🔷🔷لینک دوره جدید مجازی https://idpay.ir/quranpuyan/shop/33892
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۲۱-۱۴ سوره قصص از تفسیر نور ۱- اوّلین شرط پذیرش مسئولیّت،بلوغ جسمانی است. «وَ لَمّا بَلَغَ» ۲- بلوغ واقعی،تنها به رشد جسمی و نیروی جنسی نیست،بلکه به کمال فکر و عقل نیز وابسته است. «وَ لَمّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ اسْتَوی» ۳- نزول الطاف الهی،شرایط مناسب می خواهد. وَ لَمّا بَلَغَ ... آتَیْناهُ ۴- لطف به نیکوکاران،سنّت الهی است. «وَ کَذلِکَ» ۵- پاداش نیکوکاران،منحصر به آخرت نیست. «وَ کَذلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ» (بهره مند شدن موسی علیه السلام از حکمت ودانش،پاداش الهی در برابر احسان اوست.) ۶- دفاع و حمایت از مظلومان،شیوه ی اولیای الهی است. «فَوَکَزَهُ مُوسی» ۷- هر چند کار خلاف،عمدی نباشد ولی نباید از آثار طبیعی و وضعی آن غافل بود. «ظَلَمْتُ نَفْسِی» (حضرت موسی به قصد نجات یک مؤمن وارد صحنه شد و ناخواسته مرتکب قتل گردید و در واقع گناهکار به حساب نمی آمد؛امّا این عمل،کار او را دشوار کرد و این یک آفت بود.) ۸- افراد صالح حتّی در برابر کجی های غیر عمدی نیز بلافاصله استغفار می کنند و از تبعات آن دوری می گزینند. «فَاغْفِرْ لِی» (حضرت موسی با استغفار خود چند چیز را از خداوند درخواست کرد،هم محو آثار اجتماعی کار خود را،هم برطرف شدن نگرانی از آینده را و هم دفع توطئه های انتقام جویانه ی فرعونیان را.) ۹- شکر نعمت های الهی،دوری از ستم به دیگران است. «بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ» شکرانه ی بازوی توانا بگرفتن دست ناتوان است ۱۰- همکاری با گنهکاران نیز گناه است. «فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ» (به گفته ی روایات،راضی بودن به گناه دیگران هم گناه بحساب می آید.) ۱۱- خودی های بی توجّه را باید توبیخ کرد و نباید به خاطر حزب و گروه،خلاف آنان را نادیده گرفت. «إِنَّکَ لَغَوِیٌّ مُبِینٌ» ۱۲- انتقاد از خلاف دوستان،نباید سبب رها کردن و حمایت نکردن از حقّ آنان شود.(با این که حضرت موسی در آیه ی قبل با جمله ی «إِنَّکَ لَغَوِیٌّ مُبِینٌ» از یار خود انتقاد کرد؛ولی باز هم تصمیم به حمایت از او گرفت) «أَرادَ أَنْ یَبْطِشَ» ۱۳- اطرافیان طاغوت ها نیز در جرم آنها شریک هستند. «یَأْتَمِرُونَ بِکَ» ۱۴- افشای توطئه ها و طرح های خائنانه واجب است. «یَأْتَمِرُونَ بِکَ» ۱۵- به هشدارهای دلسوزانه بها دهیم و نصیحت دیگران را بپذیریم. «فَاخْرُجْ - فَخَرَجَ» ۱۶- سعی و همّت خود را بکار بریم؛ولی نتیجه را از خداوند بخواهیم. «فَخَرَجَ - قالَ رَبِّ نَجِّنِی» ۱۷- دعا باید با تلاش و حرکت همراه باشد. «فَخَرَجَ مِنْها - قالَ رَبِّ نَجِّنِی» ۱۸- رهبران الهی،در همه حالات از خداوند استمداد می کنند. «رَبِّ نَجِّنِی مِنَ الْقَوْمِ الظّالِمِینَ» ، «رَبِّ إِنِّی ظَلَمْتُ نَفْسِی فَاغْفِرْ لِی» ، «رَبِّ بِما أَنْعَمْتَ عَلَیَّ فَلَنْ أَکُونَ ظَهِیراً لِلْمُجْرِمِینَ»و «رَبِّ إِنِّی لِما أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 💠مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني 🛑قسمت پنجم: انسان با هر عقيده ‏اى هرگز ‏العين نيست. موراد به نجاست يا پاكي، است. ↩️مسأله‏ 48- اصولًا انسان- هر كه و داراى هر عقيده ‏اى باشد- هرگز از نظر بدن مانند سگ و خوك و ساير نجاسات عينى ‏العين نيست، و تنها فرقى كه از نظر و بدنى ميان مسلمانان و كافران است اين است كه اگر مسلمانى نمازخوان كه شده به ‏اندازه كل وقت يك نماز پنهان گردد و يا خودش بگويد خود را تطهير كرده، محكوم به‏ طهارت است، ولى شخص كافر متنجس كه چنان التزامى ندارد، و به احكام نجاسات و طهارت ملتزم نيست، گفته ‏اش مورد قبول نمى‏باشد، و يا مسلمانى كه اصولًا اهل نماز و نيست در صورتى مى‏ توان اطمينان به ‏طهارتش داشت كه يا ببينى يا از راه شرعى ديگرى بدانى خود را پاك كرده است. ↩️و اگر كافر- غير ملتزم- هم خود را نجس كرده و هم پاك و ندانيم كدام‏يك جلوتر بوده. در اين مورد هم محكوم به ‏طهارت است كه هر دوى طهارت و نجاستش مورد شك است و برحسب ‏ «كلُّ شَئٍ طاهِرٌ حَتَّى تَعْلَمَ أنَّهُ قَذِرٌ فَإذا عَلِمْتَ فَقَدْ قَذِرَ» 👈👈«همه چيز پاك است تا بدانى كه ناپاك است پس چون دانستى ناپاك است اكنون محكوم به ‏ناپاكى خواهد بود، و در موارد ، طهارت اصلى حاكم است 🔻👈و بالاخره از نظر سياست جذب اسلامى هم اگر كافران از نظر بدنى نجس باشند، و از طرفى هم برخى از آنان از باب از موارد مصرف زكاتند، اين خود تناقض در جذب و دفع آنان است، كه با دستى، دست رد بر سينه آن‏ها زده شود و با دست ديگر نوازش و جذب شوند با آن‏كه دست رد بسى قوى‏تر از اين دست جذب است! 📚رساله توضيح المسائل نوين، ص: 57 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
*"اَنتُم الفُقَراءُ اِلَی اللهِ وَ اللهُ هُوَ الغَنِیٌّ"* (شما همگی محتاج خداوندید و تنها او غنی است) فاطر/۱۵ تنها یک "غنی" در عالَم وجود دارد و آن خالق هستی است. هیچکس چیزی از خود ندارد، همه عاریتی است. همه موهبتی از سوی آن بخشنده ی با رحمت است. حال دقت کن! به عمق معنا برو! "آن که هیچ احتیاجی به کسی یا چیزی ندارد، او "غنی" است"! نکته را دریاب! آن که به این "غنی" بپیوندد، غنی می شود! مسیر این غنی شدن، خواستن نیست، بی خواهشی و بی آرزویی است! تسلیم محض است! بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا