#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_591
⭕️روزی که رازها فاش می شود.
«آیه ۹ سوره مبارکه طارق»
🍃 انسان عمرى زشتيهاى درونى خود را از خلق خدا مـخـفـى كـرده بـاشـد، و بـا آبرو در ميان مردم زندگى كند ولى در آن روز كه همه اسرار نـهـانـى آشـكـار مـى گردد در برابر همه خلايق شرمسار و سرافكنده شود كه گاه درد و رنج اين عذاب از آتش دوزخ دردناكتر است .
در آيه۴۱ الرحمن نيز آمده است :يُعْرَفُ الْمُجْرِمُونَ بِسِيمَاهُمْ(در قيامت گنهكاران از چهره هايشان شناخته مى شوند) و نيز در آيات۳۸-۴۱ سوره عبس آمده است كه در قيامت (گروهى چهره هاى سفيد و روشن دارند و گروهى چهره هايشان تاريك و غبارآلود است ) .
👈ویا آیه ۲۸۴ سوره بقره : «إن تُبدُوا مَا فِى أنفُسِكُم أو تُخفُوه يُحَاسِبكُم بِهِ الله».(اگر آنچه در دلهاى خود داريد، آشكار يا پنهان كنيد، خداوند شما را به آن محاسبه مى كند)
🌸بترسیم از چنین روزی و نقاب نفاق از چهره برفکنیم !
حقایق کتمان شده، در قیامت آشکار خواهد شد و مخفى نگه داشتن آن دیگر امکان پذیر نیست!🌸
📚تفسیر المیزان
@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_591
🌹:خداوند بزرگ را تسبيح گوى🌹
آیه 1سوره اعلی
👈اين سوره كه در حقيقت عصاره
مكتب انبيا و دعوت پيامبران از تسبيح و تقديس پروردگار شروع مى شود در آغاز روى سخن را به پيامبر ص كرده مى فرمايد: نام پروردگار بلند مرتبه ات را از هر عيب و نقص پاك بشمر ( سَبِّحِ اِسْمَ رَبِّكَ اَلْأَعْلَى ) جمعى از مفسران معتقدند كه منظور از اسم در اينجا مسمى است، در حالى كه جمعى گفته اند منظور خود نام پروردگار است،
👈البته نامى كه دلالت بر مسمى مى كند، و ميان اين دو تفسير تفاوت چندانى نيست و به هر حال منظور اين است كه نام خداوند در رديف نام بتها قرار داده نشود، و ذات پاك او را از هر گونه عيب و نقص، و صفات مخلوقها و عوارض جسم و جسمانيت،
🔻 و هر گونه محدوديت و نقصان منزه بشمريم، نه همچون بت پرستان كه نام او را در كنار نام بتهاى خود قرار مى دهند،
🔹يا كسانى كه او را جسم و جسمانى مى شمرند تعبير به اعلى بيانگر اين حقيقت است كه او از هر كس و هر چيز و و هر چه تصور كنيم، و هر خيال و قياس و گمان و وهم، و هر گونه شرك جلى و خفى برتر و بالاتر است
🔹 تعبير به ربك (پروردگارت) اشاره به اين است كه پروردگارى كه تو مردم را به سوى او مى خوانى از پروردگار بت پرستان جدا است
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣7⃣ تدبر در سوره #قصص
🔹نکات تفسیری سوره قصص
تِلْك الدَّارُ الاَخِرَةُ نجْعَلُهَا لِلَّذِينَ لا يُرِيدُونَ عُلُوًّا فى الاَرْضِ وَ لا فَساداً وَ الْعَقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ
اين آيه و آيه بعدش به منزله نتيجه گيرى از داستان قارون است
و در جمله ((تلك الدار الاخره )) كلمه ((تلك )) كه مخصوص اشاره به دور است ، شرافت و ارجمندى و علو مكان آخرت را مى رساند، و همين خود شاهد است بر اينكه مراد از دار آخرت ، دار آخرت سعيده است ، نه هر آخرتى ، و نيز به همين جهت مفسرين دار آخرت را در آيه مورد بحث به بهشت تفسير كرده اند
و معناى اينكه فرمود: ((نجعلها للذين لا يريدون علوا فى الارض و لا فسادا - قرارش مى دهيم براى كسانى كه نمى خواهند در زمين گردن فرازى كنند، و فساد انگيزند)) اين است كه : ما بهشت را اختصاص به چنين كسانى مى دهيم ، و منظور از گردن فرازى اين است كه : بر بندگان خدا استعلا و استكبار بورزند، و منظور از فساد انگيزى اين است كه : خواستار گناهان و نافرمانى خدا باشند، چون خداى تعالى شرايعش را، كه انسانها را به آنها مكلف فرموده ، بر اساس آنچه كه فطرت و خلقت آنان اقتضاء دارد بنا نهاده ، و فطرت انسان تقاضا ندارد مگر آن كار و آن روشى را كه موافق با نظام اتم و احسن در حيات زمينى انسانهاست ، پس هر معصيتى ، بى واسطه و يا باواسطه در فساد اين زندگى اثر دارد، همچنان كه قرآن كريم مى فرمايد: ((ظهر الفساد فى البر و البحر بما كسبت ايدى الناس ))
از اينجا روشن مى شود كه علو خواهى يكى از مصاديق فسادخواهى است ، و اگر از ميان فسادها خصوص علوخواهى و برترى جويى را نام برده ، براى اين است كه نسبت به خصوص آن عنايت داشته است ، و حاصل معناى آيه اين است كه : اين خانه آخرت ، يعنى بهشت را اختصاص به افرادى مى دهيم ، كه نمى خواهند با برترى جويى بر بندگان خداوند و با هر معصيتى ديگر در زمين فساد راه بيندازند
اين آيه شريفه عموميت دارد، و مى رساند كه تنها كسانى به بهشت مى روند، كه در زمين ، هيچ يك از مصاديق فساد و يا به عبارتى ديگر هيچ يك از گناهان را مرتكب نشوند، به طورى كه حتى اگر در همه عمر يك گناه كرده باشند، از بهشت محروم مى شوند، و ليكن آيه ديگرى از قرآن كريم اين عموم را تخصيص زده و فرموده : ((ان تجتنبوا كبائر ما تنهون عنه ، نكفر عنكم سيئاتكم ، و ندخلكم مدخلا كريما))
((و العاقبه للمتقين )) - يعنى عاقبت نيك و پسنديده ، كه همان خانه سعيد آخرت ، و يا عاقبت سعيد در دنيا و آخرت است ، از آن مردمى است كه تقوى پيشه كنند، چيزى كه هست از دو احتمال مزبور احتمال اول مورد تاييد سياق هر دو آيه است
تفسیر المیزان جلد ۱۶ صفحه ۱۲۰
https://zaya.io/rffo8
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#پرسش_و_پاسخ_ديني
⁉️ايا دين، #بهتان زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ آيا حديث #باهتوهم صحيح است؟ مراد از ان چيست؟
⭕️پيرو انتشار كليپي مبني برمجاز بودن تهمت زدن به مخالفان فكري ازجمله ولايت فقيه و نيز سابقه ان و ريشه دار بودن اين انديشه غلط در ذهن بسياري از علماي متاخر، در چند قسمت به اين موضوع خواهيم پرداخت.
🛑قسمت سوم:
4⃣- رواج تفكر خطرناك #مصلحت_تهمت در فقه شيعه
🔻متاسفانه از قرن سیزدهم، نقطه سیاهی بر دفتر فقه شیعه نقش بست و نظریه «به #اهل_بدعت « #تهمت» بزنید تا آنها را از میدان بدر کنید»، در فقه پدیدار شد.
این نظریه ابتدا به شکل احتمال مطرح شد که «باهتوهم» می تواند به معنی «تهمت زدن» باشد و سپس در تایید این احتمال گفته شد که: چه مانعی دارد که تهمت زدن به آنها به خاطر «مصلحت» جایز باشد، و چه مصلحتی بالاتر از آنکه با تهمت زدن – مثل آنکه فلانی دزد است، ویا کافر شده، و یا اهل زنا و لواط است- او را مفتضح و بی آبرو ساخته تا مردم از او فاصله بگیرند و دینشان حفظ شود؟
با این تهمت، هر چند یک نفر بی آبرو می شود، ولی دین و ایمان جامعه سالم می ماند!!« ویحتمل ابقائه علی ظاهره بتجویز الکذب علیهم لاجل المصلحه، فانّ مصلحه تنفیر الخلق عنهم أقوی من مفسده الکذب».
در این روند، ابتدا «یک احتمال» مطرح شد ولی «خلاف ظاهر» تلقّی گردید، ولی بعد همان احتمال ، به عنوان «ظاهر روایت»، مورد تأیید واقع شد، و سپس «فلسفه ای» برای آن بیان گردید که با وجود این فلسفه، اصلا نیازی به دلالت روایت هم نیست، و آن فلسفه آن است که در تزاحم ، با صرف نظر از یک حکم مهم ، باید از رعایت «حکم اهمّ» که مصلحت بیشتر و قوی تری دارد ، مراقبت کرد.
مثلا آیت الله خوئی در پاسخ به این سوال که آیا می توان مخالفان و اهل بدعت را با نسبت های ناروا و عیب و ایرادهایی که در آنها نیست، « #هجو» کرد؟ گفت: هرچند دروغ حـرام است ولی گاه « #مصلحـت » اقتضـا می کند که به آنها «تهمـت» زده شـود و بـرای مفتضـح شدنشان، کارهای زشتی که نکرده اند، به آنها نسبت داده شود، تا مردم متدیّن عوام، از آنها فاصله بگیرند و تحت تاثیر آنان واقع نشوند!!
آیت الله گلپایگانی نیز با معنی کردن «باهتوهم» به «آنها را متهم کنید»، نتیجه گرفت که به اقتضای این روایت، باید گفت که در چنین مواردی، #دروغ جایز است، چون با این دروغ مصلحت مهم تری استیفا می شود، وآن مصلحت، « #بی_آبروکردن» بدعت گذار در میان مردم است.
این نظریه در دوران ما محدود به آن مراجع نبوده، بلکه برخی علمای دیگر را نیز به دنبال خود کشانده است. تا آنجا که برای آیت اله مؤمن قابل قبول است که : قذف و نسبت #زنا دادن به آنان نه تنها جایز است،😳😳 بلکه رجحان دارد. وبا این روایت، روایاتی که قذف را حرام می داند تخصیص می خورد.(البته قذف در موارد مشکوک جایز است، نه با علم به کذب)😔
5⃣- #عاقبت_تهمت_مصلحتي به مخالفان : ايا اتهاماتي كه حكومت به مخالفان خود مي زند را بايد باور كرد يا از باب مجاز بودن #مباهته است؟⁉⁉
نظریه جواز تهمت به مخالفان، از نظر مبانی استدلالی، کاملا آسیب پذیر است ونیازی به نقد تفصیلی آن دراینجا نیست، مثلِ
↩️الف)فاصله گرفتن از معنای لغوی «بهت» که مورد توجه شارحان حدیث بوده،
↩️ب)بی توجهی به «اجمال» حدیث،در صورت اشتراک لفظی بهت دو معنای «تحیّر» و «تهمت» ودر نتیجه غیر قابل استناد بودن،
↩️ج)عدم تامل در قرائن داخلی وخارجی که نشان می دهد در اینجا «بُهت» به معنای تهمت نیست،
↩️د)«مفاسد» مهم #تهمت_زدن به مخالفان دینی و سیاسی را نادیده گرفتن و آن را به «مصلحت» دین شمردن و… .
👈ولی مهم تر از این مباحث علمی که در جای خود از اهمیت برخوردار است، این است که در پرتو این نظریه فقهی واخلاقی، «چه جامعه ای» ساخته می شود؟ وگفتگوهای علمی به چه سمت و سوئی پیش می رود؟ و رقابت های سیاسی گروه ها، به کجا می انجامد؟ بر فضای رسانه ای کشور چه جوّی حاکم می شود؟ و… .
اگر کسانی با این نگاه، به مناصب حکومتی دست پیدا کنند، و در برابر اعتراضات به حق، یا به ناحق قرار گیرند و به مخالفان خود «نسبت هایی» بدهند، حتی اگر در تقوی مانند سلیمان و ابوذر باشند، سخنان آنها چه اعتباری دارد؟ و خاطراتی که بازگو می کنند و یا می نویسند، چقدر با صداقت توأم است؟
👈👈 واگر آمارها وگزارش هایی از جنایت های دشمنان خارجی، ارائه کنند، چگونه حمل بر حقیقت می توان کرد؟ و #اعترافاتی که از #متهمان اخذ می کنند و اعلام می نمایند، به چه دلیل عاری از حقیقت نباشد؟
🔻اگر تا به حال، به دلیل تدیّن و ایمان و عدالت و تقوی، «احتمال دروغ» و تهمت را در گفتارشان نفی می کردیم، اینک به اقتضای تقوی و عدالتشان، سخنشان را چگونه راست بدانیم یا دروغ؟
🖌تهمت در خدمت ديانت،محمد سروش محلاتي
ادامه دارد
http://quranpuyan.com/yaf_postst5621_y-dyn--bhtn-zdn-bh-mkhlfn-r-mjz-krdh-st--y-Hdyth-bhtwhm-SHyH-st.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
🏴 سالروز رحلت حضرت محمد مصطفی(ص)
🖤 و شهادت سبط اکبرشان، امام حسن مجتبی علیه السلام را
به مخاطبان گرامی تسلیت عرض میکنیم🏴
▫️▪️▫️▪️▫️▪️▫️▪️
@quranpuyan
عالم امروز پر از ماتم و رنج و محن است
گرد غم بر سر هر محفل و هر انجمن است
این چه شور است که بر پا شده در ارض و سماء
این چه سوز است که در سینه هر مرد و زن است
بانگ وفریاد به گوش آید از افلاک مگر
رحلت ختم رسولان و عزای حسن است
🏴وفات سید المرسلین محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و شهادت سبط اکبر ایشان امام حسن مجتبی علیه السلام تسلیت
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖 #سوره_مبارڪه_طارق آیات 16تا19
📖 #سوره_مبارڪه_غاشیه آیات 1تا26
📄#صفحه_592
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_592
⭕️نام دیگر #قیامت
🔸(آیه 1)-سوره غاشیه
🔻 خستگان بینصیب! در آغاز این سوره به نام تازهای در باره قیامت برخورد میکنیم که آن «غاشیه» است، میفرماید: ❓«آیا داستان غاشیه . روز قیامت که حوادث وحشتناکش همه را میپوشاند. به تو رسیده است»؟! (هل اتاک حدیث الغاشیة).
⭕️«غاشیه» از ماده «غشاوة» به معنی پوشاندن است، انتخاب این نام برای قیامت به خاطر آن است که حوادث وحشتناک آن ناگهان همه را زیر پوشش
خود قرار میدهد
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_592
🔸آیه ۸الی۱۱سوره غاشیه
🌱«ناعِمَةٌ» به معناى در ناز و نعمت به سر بردن و «لاغِيَةً» به معناى گفتار بيهوده است.
🌱🌱پیام ها
1⃣- شادى و خرّمى واقعى، در چهره منعكس مىشود. وُجُوهٌ ... ناعِمَةٌ رنگ رخساره خبر مىدهد از سرّ ضمير.
2⃣- نعمتهاى بهشت و الطاف خاص الهى، از نتايج سعى و تلاش است. «ناعِمَةٌ لِسَعْيِها»
3⃣- سختى كار در دنيا زودگذر است ولى شادمانى و كاميابى دائمى در آخرت را به همراه دارد. «لِسَعْيِها راضِيَةٌ»
4⃣- بهشت، نقطه اعتلاى مادى و معنوى است. «جَنَّةٍ عالِيَةٍ»
5⃣- كسانى كه در دنيا از لغو دورى كنند، در سراى ديگر، در فضاى بدون لغو زندگى خواهند كرد. «لا تَسْمَعُ فِيها لاغِيَةً»
6⃣- در بهشت نه تنها لغو نيست بلكه كلامى كه به نحوى سبب پديد آمدن لغو هم شود وجود ندارد. «لا تَسْمَعُ فِيها لاغِيَةً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
🥀 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيلَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا نَبِيَّ اللّٰهِ، ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خاتَِمَ النَّبِيِّينَ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَيِّدَ الْمُرْسَلِينَ،
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدُ، السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَحْمَدُ؛
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللّٰهِ عَلَى الْأَوَّلِينَ وَالْآخِرِينَ، وَ السَّابِقَ إِلَىٰ طَاعَةِ رَبِّ الْعالَمِينَ، وَالْمُهَيْمِنَ عَلَىٰ رُسُلِهِ، وَالْخاتَِمَ لِأَنْبِيائِهِ، وَالشَّاهِدَ عَلَىٰ خَلْقِهِ، وَالشَّفِيعَ إِلَيْهِ، وَالْمَكِينَ لَدَيْهِ، وَالْمُطاعَ فِي مَلَكُوتِهِ، الْأَحْمَدَ مِنَ الْأَوْصافِ، الْمُحَمَّدَ لِسائِرِ الْأَشْرافِ، الْكَرِيمَ عِنْدَ الرَّبِّ، وَالْمُكَلَّمَ مِنْ وَرَاءِ الْحُجُبِ،
🌸🥀سلام بر تو ای رسول خدا، سلام بر تو ای دوست صمیمی خدا، سلام بر تو ای پیامبر خدا، خدا، سلام بر تو ای محبوب خدا،، سلام بر تو ای خاتم پیامبران، سلام بر تو ای سرور رسولان،
سلام بر تو ای محمّد، سلام بر تو ای احمد؛
سلام بر تو ای حجّت خدا بر پیشینیان و پسینیان و پیشیگیرنده بر طاعت پروردگار جهانیان و نگهبان بر رسولانش و خاتم پیامبرانش و گواه بر بندگانش و شفیع به درگاهش و ارجمند در نزدش و پیروی شده در ملکوتش، پیامبر ستودهتر در صفات و پسندیده بر دیگر برجستگان، بزرگوار نزد پروردگار و طرف سخن واقع شده از پس پردههای غیب
🥀🤲 اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ سَيِّدِ النَّبِيِّينَ، وَوَصِيِّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَيْهِ وَبَلِّغْ رُوحَهُ وَجَسَدَهُ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَالسَّلامِ؛
💫خدایا بر حسن درود فرست، فرزند سرور پیامبران و جانشین امیرمؤمنان
خدایا بر او درود فرست و از سوی من در این ساعت به روح و جسدش بهترین درود و سلام را برسان؛
🔳🏴 ۲۸ صفر سالروز رحلت خاتم المرسلین حضرت محمد ( ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع) را تسلیت می گوییم
@quranpuyan
⬛ عظمت مصيبت فقدان پيامبر اسلام ص از زبان علي ع ◾
وَمِنْ کَلَامٍ لَهُ (ع) قَالَهُ وَهُوَ يَلِي غُسْلَ رَسُولِ اللَّهِ (ص) وَتَجْهِيزَهُ: بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِکَ مَا لَمْ يَنْقَطِعْ بِمَوْتِ غَيْرِكَ مِنَ النُّبُوَّةِ وَالْإِنْبَاءِ وَأَخْبَارِ السَّمَاءِ، خَصَّصْتَ حَتَّى صِرْتَ مُسَلِّياً عَمَّنْ سِوَاكَ وَعَمَّمْتَ حَتَّى صَارَ النَّاسُ فِيکَ سَوَاءً وَلَوْ لَا أَنَّکَ أَمَرْتَ بِالصَّبْرِ وَنَهَيْتَ عَنِ الْجَزَعِ لَأَنْفَدْنَا عَلَيْکَ مَاءَ الشُّئُونِ وَلَکَانَ الدَّاءُ مُمَاطِلًا وَالْکَمَدُ مُحَالِفاً وَقَلَّا لَکَ وَلَکِنَّهُ مَا لَا يُمْلَکُ رَدُّهُ وَلَا يُسْتَطَاعُ دَفْعُهُ بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي اذْکُرْنَا عِنْدَ رَبِّکَ وَاجْعَلْنَا مِنْ بَالِکَ. نهج البلاغه ،خطبه ۲۳۵ ،
ترجمه: هنگامی که (حضرت) رسول خدا (ص) را مى شست و #کفن مى کرد،😥 گفت: پدر و مادرم فدایت باد،
با مرگ تو رشته اى برید که در مرگ جز تو کس چنان ندید.
پایان یافتن دعوت پیامبران و بریدن خبرهاى آسمان،
چنانکه مرگت دیگر مصیبت زدگان را به شکیبایى واداشت و همگان را در سوگى یکسان گذاشت،
و اگر نه این است که به شکیبایى امر فرمودى، و از بیتابى نهى نمودى، اشک دیده را با گریستن بر تو به پایان مى رساندیم.
و درد همچنان بى درمان مى ماند، و رنج و اندوه، هم سوگند جان، و این زارى و بیقرارى در فقدان تو اندک است،
لیکن مرگ را باز نتوان گرداند، و نه کس را از آن توان رهاند.
پدر و مادرم فدایت،
ما را در پیشگاه پروردگارت به یاد آر و در خاطر خود نگاه دار!
"در همین نهج البلاغه وجود مبارك امیرمؤمنان (سلام الله علیه) به مناسبت ارتحال پیامبر (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء) آمده است: «لَقَدِ انْقَطَعَ بِمَوْتِكَ مَا لَمْ ینْقَطِعْ بِمَوْتِ غَیرِكَ»؛ شما كه رحلت كردید وحی تشریعی دیگر منقطع شد. دیگر جبرئیل بیاید، احكامی بیاورد، دستوراتی بیاورد و حِكَم الهی را برای ما به صورت شریعت بیان كند دیگر نیست.
▪ چون این چنین است، یعنی با #ارتحال_رسول گرامی چیزی از جوامع بشری گرفته شده است كه با ارتحال هیچ كس از بشر گرفته نمی شد، این مصیبت می شود #مصیبت_عظمی و این مصداق كامل آن ثُلمهای است كه «لَا یسُدُّهَا شَیءٌ»؛ ثُلمه های دیگر فاجعه های دیگر تا حدودی جبران پذیر هستند، اما #ارتحال_رسول گرامی بی جبران است"
ايت الله جوادي آملي
@quranpuyan
4_5969628663082127442.mp3
14.32M
🔲سخنرانی در شب رحلت رسول اکرم
🔹موضوع:آخرین خطبه #پیامبر (ص) چه بود؟ چه نکاتی در آخرین منبر ایشان مطرح شد؟ آیا توصیه به نماز، روزه، زکات، عبادت و... بود؟
🔷🔹هشدار به #حاکمان درباره #حقوق شهروندان
مردم را #فقیر نکنید که به کفر کشیده نشوند.
دین گریزی مردم، متوجه حاکمان است.
استاد سروش محلاتی
@quranpuyan