#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_9
❇️ معناى جامع #احسان
💠وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هَٰذِهِ الْقَرْيَةَ فَكُلُوا مِنْهَا حَيْثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُوا حِطَّةٌ نَّغْفِرْ لَكُمْ خَطَايَاكُمْ ۚ وَسَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ "58/بقره"
🌱 و (یاد کنید) زمانى را که گفتیم: «در این شهر [= بیت المقدس ]وارد شوید. و از نعمتهاى فراوان آن، از هرجا مى خواهید بخورید. و از در (معبد بیت المقدس) با خضوع وارد گردید. و بگویید: «خداوندا! گناهان ما را بریز.» تا خطاهاى شما را ببخشیم. و به نیکوکاران پاداش بیشترى خواهیم داد».
🔷مراد از احسان در و سنزيد المحسنين نيكوكارى و نيكو به جا آوردن عمل است. بر اين اساس، مقصود آيه اين است:
👈كسانى كه سه فرمان مزبور
1⃣ ورود به قريه
2⃣ ورود باب در حال خضوع
3⃣ گفتن حطه
را نيكو به جا آورن افزون بر #مغفرت و #بخشش گناهانشان، به آنان #رحمت ثواب نيز مى دهيم .
✅اولا، با وصف غفار آنان را مى آمرزيم و
✅ثانيا، با صفت رحيم از رحمت خاص
برخوردارشان مى كنيم
👈 يعنى ابتدا با بخشش گناه، گردگيرى و غبارروبى كرده سپس رنگ آميزى به صبغه الهى صورت مى پذيرد.
📚تفسیر تسنیم
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_9
❇️آیا #تنوعطلبى جزء طبیعت انسان نیست ؟
💠لَنا رَبَّكَ يُخْرِجْ لَنا مِمَّا تُنْبِتُ الْأَرْضُ مِنْ بَقْلِها وَ قِثَّائِها وَ فُومِها وَ عَدَسِها وَ بَصَلِها قالَ أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذِي هُوَ أَدْنی بِالَّذِي هُوَ خَيْرٌ اهْبِطُوا مِصْراً فَإِنَّ لَكُمْ ما سَأَلْتُمْ وَ ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ وَ الْمَسْكَنَةُ وَ باؤُ بِغَضَبٍ مِنَ اللَّـهِ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ كانُوا يَكْفُرُونَ بِآياتِ اللَّـهِ وَ يَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ الْحَقِّ ذلِكَ بِما عَصَوْا وَ كانُوا يَعْتَدُونَ (۶۱/بقره)
🌱و (نيز بخاطر آوريد) زمانی كه گفتيد: ای موسی! ما هرگز يك نوع غذا را تحمّل نمیكنيم، پس پروردگارت را بخوان تا از آنچه (به طور طبيعی از) زمين میروياند، از سبزی و خيار و سير و عدس و پيازش، برای ما (نيز) بروياند.
موسی گفت: آيا (غذای) پستتر را بجای نعمت بهتر میخواهيد؟ (اكنون كه چنين است بكوشيد از اين بيابان خارج شده و) وارد شهر شويد، كه هر چه خواستيد برای شما فراهم است. پس (مُهر) ذلّت و درماندگی، بر آنها زده شد و (مجدّداً) گرفتار غضب پروردگار شدند. اين بدان جهت بود كه آنها به آيات الهی كفر میورزيدند و پيامبران را به ناحقّ میكشتند، و اين به سبب آن بود كه آنان گنهكار و سركش و متجاوز بودند.
🔹بدون شک ، تنوع از لوازم زندگى و جزء خواسته هاى بشر است ، کاملا طبیعى است که انسان پس از مدتى از غذاى یکنواخت خسته شود، این کار خلافى نیست پس چگونه بنى اسرائیل با درخواست تنوع مورد سرزنش قرار گرفتند؟
🔹پاسخ این سؤ ال با ذکر یک نکته روشن مى شود و آن اینکه در زندگى بشر حقایقى وجود دارد که اساس زندگى او را تشکیل مى دهد و نباید فداى خور و خواب و لذائذ متنوع گردد.
زمانهائى پیش مى آید که توجه به این امور انسان را از هدف اصلى ، از ایمان و پاکى و تقوى از آزادگى و حریت باز مى دارد، در اینجا است که باید به همه آنها پشت پا بزند.
🔹تنوع طلبى در حقیقت دام بزرگى است از سوى استعمارگران دیروز و امروز که با استفاده از آن ، افراد آزاده را چنان اسیر انواع غذاها و لباسها و مرکبها و مسکنها مى کنند که خویشتن خویش را به کلى به دست فراموشى بسپارند و حلقه اسارت آنها را بر گردن نهند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
1⃣1⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹نکات سوره نمل از تفسیر فرقان
آيه ۱۴ ـ وجحدوا بها و استيقنتها انفسهم: انكار كردند در حالي كه به آن يقين داشتند.منظور چيست؟
اين جا انكار و تكذيب كافران نسبت به نشانه هاى ربانى موسى(عليه السلام) پس از يقيين كردن آنان آمده است، كه تنها از جهت ستم و خودخواهى آنها را انكار كرده اند، «انفسهم» در اين جا به معناى «قلوبهم» نيست، زيرا يقيين قلبى خود عصمت و يا تالى تلو عصمت است، كه حتى گمان قلبى هم برابر با دلباختگى در برابر حق آمده، چنان كه در وصف خاشعان و دلباختگان فرمايد: "الذين يظنون انهم ملاقوا ربهم" (۲:۴۶)، بنابراين «انفسهم» در اين جا به معناى عقل هاى آنان مى باشد كه اين نشانه هاى ربانى را در بعد عقلى پذيرفته اند، ليكن هرگز اين پذيرش را به دلهاشان راه نداده اند، و از روى ستم و خودخواهى در ظاهر آن را انكار نمودند.
https://zaya.io/d06sz
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🌱⭕️ان چیزی که جامعه را میسازد، #اخلاق است نه فقه و فلسفه و سایر علوم
🔸اينكه فرمود: ﴿إِنَّكَ لَعَلي خُلُقٍ عَظيمٍ﴾ يا خود حضرت فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ»، براي اينكه آن چيزي كه جامعه را ميسازد و به كمال ميرساند اخلاق است؛ وگرنه علوم فراوان كه مشكل جامعه را حل نميكند. اگر شما علامه بشويد، ناچاريد در حوزه بنشينيد و درس بگوييد و كتاب بنويسيد، ديگر به درد جامعه نميخوريد.
آن چيزي كه مستقيماً جامعه را ميسازد #اخلاق است، وگرنه حضرت براي تتميم مسائل فقهي هم آمده, اخلاقي هم آمده، فلسفي هم آمده, تفسيري هم آمده و نفرمود «بعثت لاتمّم مطالب العلوم, معارف العلوم» و مانند آن.
برخورد, اخلاق, گذشت, تحمل, صبر و اين گونه از موارد است كه ميتواند جامعه را بسازد، وگرنه پيغمبر(ص) آمده اصول دين, فروع دين, فقه, حقوق, همه را تكميل كرد، اما نفرمود: «بعثت لاتمّم العلوم و الفقه و المعارف و كذا»، فرمود: «بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ».
آن چيزي كه جامعه را ميسازد اخلاق است.
🌱جامعه را #ادب اداره می كند.
👈 این الفبای دین مسئله ای نیست كه كسی نداند؛
همه ما می دانیم كه بالأخره چك بی محل كشیدن بد است
دروغ گفتن بد است
خیانت كردن بد است
كم فروشی بد است
گران فروشی بد است
احتكار بد است،
به موقع تخلیه نكردن خانه و یا مغازه بد است.
همه این چیزها جزء الفبای دین است،
همه اینها جزء بینات ماست.
🔹 مشكل جامعه مشكل #اخلاق است نه مشكل علم!
آنكه كشور را مدینه فاضله میكند همین اخلاق است همین آداب است؛
🎙ایت الله جوادی املی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
.
#دعاهای_روزانه
السَّلاَمُ عَلَیْکَ یَا نُورَ اللَّهِ الَّذِی یَهْتَدِی بِهِ الْمُهْتَدُونَ وَ یُفَرَّجُ بِهِ عَنِ الْمُؤْمِنِینَ
سلام بر تو ای نور خدا که به این نور اهل هدایت به حق هدایت می یابند و به این نور فرج برای اهل ایمان حاصل می شود
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5951927676926168880.mp3
24M
درسگفتارهایی در اخلاق اسلامی
جلسه دوازدهم
#حقگویی و #حقپذیری از منظر قران
#تقیه چیست؟ ایا با حق گویی و نفاق در تضاد نیست؟
روش معقول و مشروع تبلیغ چیست؟
اشکال به مغالطه مقایسه فساد در حکومت علی ع و ج اسلامی
حجت الاسلام دکتر عبدالرحیم سلیمانی
@quranpuyan
⁉چگونه میتوان ملتی #مظلوم را دعوت به مدارا کرد وقتی که هر روز کشته میشوند و #حقشان به شکل نهادینه پایمال میشود!!!
🔹ملت ستمدیدهی فلسطین بیش از هفت دهه است که زیر سایهی اشغالگری زندگی میکند. حداقل از زمان صدور قطعنامه ۲۴۲ سازمان ملل و ترسیم مرزها در سال ۱۹۶۷ و نیز پس از انعقاد پیمان صلح اسلو انتظار میرفت که این تراژدی تاریخی پایان یابد. دولت اسرائیل اما با سرکشی در برابر قطعنامههای متعدد سازمان ملل همچنان به سیاست اشغالگری، سرکوبگری و شهرکسازی در مناطق اشغالی ادامه داده است. حکومتهای غربی نیز نه تنها با این ستم کنار آمده که در گفتار و رفتار کمککار شکلگیری و استمرار اشغالگری بودهاند.
⭕دولتهای مختلف اسراییل، به ویژه دولتهای نتانیاهو، به صورتهای مختلف تلاش کردهاند با تضعیف جناحهای میانهروی فلسطینی و تبدیل #غزه به #بزرگترین_زندان_روباز جهان روند دیپلماتیک تشکیل کشور مستقل فلسطین را نابود کنند و اکنون میوهی این نابودی را میچینند.
علاوه بر جنبهی انسانی این فاجعهی انکار شده، آنچه به ویژه نزد بسیاری از تحلیلگران مسائل جهان اسلام اهمیت دارد و به کارویژهی نواندیشان دینی بازمیگردد این است که: زخم همیشهباز و خونین اشغال فلسطین مانع از دامنگستری گفتمان اسلام مدرن و مداراجو شده است.
⁉چگونه میتوان ملتی مظلوم را دعوت به مدارا کرد وقتی که هر روز کشته میشوند و حقشان به شکل نهادینه پایمال میشود و جهان آنها را فراموش کرده است؟
چگونه میتوان جهان اسلام را برانگیخت تا گفتمان #حقوق بشر را جدی بگیرند، در حالی که بشر فلسطینی حتی از حقوق حیوانات هم برخوردار نیست؟
❌❌نقض قوانین جنگی از هر دو سو محکوم است. ما #کشتار غیرنظامیان و #خشونت مشاهده شده در برخی رفتارهای منسوب به #حماس را به صراحت محکوم میکنیم و آن را خلاف ارزشهای اخلاقی و انسانی، آموزههای دینی برای حفظ کرامت انسانها و به خصوص حساسیت نسبت به حفظ خون #بیگناهان میدانیم؛ همانگونه که سبعیت دیرینه و نهادینهی ارتش اسرائیل در سرکوب مردم فلسطین به خصوص #محاصره و #بمباران غزه را محکوم میکنیم.
⭕⭕در این میان اما جای #اشغالگر و #اشغالشده نباید جابجا شود و ریشهی ستم نباید با واکنش بعضاً ستمآلود اشتباه گرفته شود.
اسرائیل یاغیترین کشور عضو سازمان ملل در برابر قطعنامههای حقوق بشری سازمان ملل است، به طوری که از سوی نهادهای مستقل حقوق بشری صراحتا به #تروریسم_دولتی متهم شده است.
ملت مظلوم فلسطین #حق_مقاومت در مقابل اشغالگری دارد، اما نقض قوانین بین المللی در جنگ کمکی به پیشبرد آرمان فلسطین نمیکند.
✳✳ما جمعی از نواندیشان دینی ایرانی داخل و خارج کشور از سازمان ملل متحد میخواهیم به مجازات جمعی مردم مظلوم و بی دفاع #غزه از سوی اسرائیل، که در حکم جنایت جنگی است پایان دهد و از همه کشورهای موثر در این نزاع تراژیک بخواهد حداکثر تلاششان را برای آتشبس به کار گیرند. بهترین راه تحقق صلح عادلانه در منطقه رعایت قوانین بین المللی و تشکیل دو کشور جداگانه و مستقل است.
🖌از بیانیهی جمعی از نواندیشان دینی ایرانی در دفاع از حقوق ملت ستمدیدهی #فلسطین و نفی استانداردهای دوگانه در دفاع از حقوق بشر.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━
#آیههاینور
*بسم الله الرحمن الرحيم
وَجَعَلْنَا بَعْضَكُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً
أَتَصْبِرُونَ وَكَانَ رَبُّكَ بَصِيرًا*
* _و ما بعضی از شما بندگان را سبب
آزمایش بعضی دیگر میگردانیم تا
آیا صبر ( در طاعت خدا ) خواهید
کرد؟ و پروردگار تو ( به احوال و
اعمال همه خلق ) بیناست.*_
🌸 سوره فرقان ، آیه ۲۰
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_بقره آیات 62 تا 69
📄#صفحه_10
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_10
❇️#سعادت و#كرامت، مربوط به #ايمان و#عملصالح است، نه عنوانِ مسلم، يهودی، مسيحی و صائبی
💠ان الذین امنوا والذین هادوا والنصاری و الصابئین من امن بالله والیوم الاخر و عمل صالحا فلهم اجرهم عند ربهم ولا خوف علیهم و لا هم یحزنون "62/بقره"
🌱بدرستی کسانی که مؤمنند و کسانیکه یهودی و نصرانی و صابئی هستند ،هر کدام که به خدا و دنیای دیگر معتقد باشند و کارهای شایسته کنند،پاداش آنها نزد پروردگارشان است و نه بیمی دارند و نه غمگین شوند.
🔷✨صابئین قومی هستند که اقرار به خدا و روز قیامت و بعضی از انبیاء دارند ولی معتقد به تأثیر بعضی ستاره ها در خیر و شر هستند و مراد از (الذین آمنوا) کسانی هستند که ظاهرا ایمان دارند و مؤمن نامیده می شوند اما صرف نامیده شدن به این اسامی (مؤمن ، یهودی ،نصاری ، صابئی )درنزد خدا موجب پاداش یا ایمنی ازعذاب نمی شود ، و همانا ملاک امر و سبب کرامت و سعادت ،حقیقت ایمان به خدا وروز قیامت و همچنین عمل شایسته می باشد.
🔷✨پس سعادت و کرامت دائر مدارعبودیت است ، و رستگاری به باطن و حقیقت است نه به ظاهر ،پس کسانی که بت نپرستیده اند و نظام و احکام الهی را تغییر نداده اند و غزیر یامسیح را پسرخدا ندانسته اند و تنها خدا را عبادت کرده اند برای آنها اجر و پاداش اخروی می باشد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_10
❇️#نجات از خسارت، در سايهی #فضل و #رحمت الهی
💠ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرِينَ (۶۴/بقره)
🌱سپس شما بعد از اين جريان (كه كوه طور را بالای سر خود ديديد، بازهم) رویگردان شديد و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود قطعاً از زيانكاران بوديد.
🔹انسانِ غافل، مهمترين تهديدها را فراموش میكند. «ثُمَّ تَوَلَّيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ»
🔹نوميد نشويد، زيرا كه خداوند با متخلّفان نيز با فضل و رحمت برخورد میكند. «فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ»
🔹نجات از خسارت، در سايهی فضل و رحمت الهی است. «فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
2⃣1⃣ تدبر در سوره #نمل
🔹پیام های آیات ۱۴-۷ سوره نمل از تفسیر نور
۱- گاهی در مسیر کمک به همسر و خانواده،الطاف ویژه ای پیدا می شود. آتِیکُمْ بِشِهابٍ ... نُودِیَ
۲- مرد،مسئول اداره امور زندگی همسر است. «آتِیکُمْ بِشِهابٍ قَبَسٍ لَعَلَّکُمْ تَصْطَلُونَ»
۳- ما مأمور به ظاهریم،الطاف خفیّه کار خداست. «فَلَمّا جاءَها نُودِیَ»
۴- ندای آسمانی باید با نشانه ای همراه باشد تا اثر کند. نُودِیَ ... أَلْقِ عَصاک
۵- ابزار معجزه،وسایل عادّی است. «عَصاکَ»
۶- قبل از ارشاد دیگران،باید از علم و تجربه و رشد کافی برخوردار بود.(موسی در این جا معجزه را می بیند تا در کاخ فرعون با قدرت سخن گوید). «رَآها»
۷- کسی که خدا را حاضر بداند و خود را در محضر او ببیند،از غیر خدا نمی ترسد. «لا یَخافُ لَدَیَّ الْمُرْسَلُونَ»
۸- الخائن خائف.کسی که ظلم کند باید بترسد،مگر آن که گناهش را جبران کند زیرا خداوند بخشنده است. لا یَخافُ ... إِلاّ مَنْ ظَلَمَ
۹- تبدیل گناه به خوبی،غیر از محو گناه یا عفو گناه یا انجام خوبی بعد از بدی است؛مثل آنکه وسایل گناه را در اختیار نیکوکاران قرار دهد. «بَدَّلَ حُسْناً»
۱۰- بخشش خداوند،پس از عمل نیک انسان و جبران گناه است. بَدَّلَ حُسْناً ... فَإِنِّی غَفُورٌ رَحِیمٌ
۱۱- برای بعضی،یک استدلال و تذکّر و معجزه کافی نیست. «تِسْعِ آیاتٍ»
۱۲- کافران از یک سو تقاضای معجزه می کردند و از سوی دیگر معجزات را سحر و جادو می خواندند. «قالُوا هذا سِحْرٌ مُبِینٌ»
۱۳- انکار،زمینه ی افساد است. جَحَدُوا ...مفسدین
۱۴- علم و یقین،اگر با تقوا همراه نباشد کارساز نیست. «وَ اسْتَیْقَنَتْها - ظُلْماً وَ عُلُوًّا»
۱۵- بسیاری از کفّار در دل ایمان دارند و انگیزه ی انکارشان جهل نیست،بلکه ظلم و برتری جویی است. «ظُلْماً وَ عُلُوًّا»
۱۶- تاریخ و مطالعه ی آن را وسیله ی عبرت قرار دهید. «فَانْظُرْ»
۱۷- فرجام کار مفسدان،سقوط و تباهی است. «کَیْفَ کانَ عاقِبَهُ الْمُفْسِدِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛