#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه111
❇️واهي بودن ادعاي #مقرب و #محبوب_خدا بودن و مصونيت از #عذاب
💠وَقَالَتِ الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى نَحْنُ أَبْنَاءُ اللَّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ يُعَذِّبُكُم بِذُنُوبِكُم بَلْ أَنتُم بَشَرٌ مِّمَّنْ خَلَقَ يَغْفِرُ لِـمَن يَشَاءُ وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ (مائده:18)
🌱يهوديان و مسيحيان گفتند: ما فرزندان و دوستان خداييم! بگو: پس چرا [خدا] شما را به سبب گناهانتان عذاب ميكند [و دائماً گرفتار عواقب و آثار سوء اعمال خود ميشويد]؟ بلكه شما نيز بشري از جمله آفريدگان او هستيد [و امتيازي بر ديگر آدميان نداريد]، خدا هرکه را بخواهد [=شايسته بداند] ميبخشد و هر كه را بخواهد [=سزاوار ببيند] عذاب ميكند [=به آثار اعمالش گرفتار ميسازد].
🔹#يهود و #نصارى ادعاى #فرزندى حقيقى براى #خدا را ندارد، بلكه مدعى اختصاص و تقرب به خدايند
در اين معنا هيچ شكى نيست كه يهوديان ادعاى فرزندى حقيقى براى خدا ندارند و بطور جدى خود را فرزند خداى تعالى نمى دانند . منظورشان از اين تعبير اين است كه ما يهوديان و مسيحيان آنقدر در درگاه خداى تعالى محبوب و #مقرب هستيم كه پسران در نظر پدران محبوب و مقربند، پس ما نسبت به خداى تعالى جنبه شاهزادگان را داريم كه در صفى جداى از صف #رعيت قرار دارند كانه #شاهزادگان نسبت به قوانين و احكام جاريه در بين مردم افرادى استثنائى هستند، كه آن قوانين در بين آنها اجرا نمى شود، هر فردى از افراد فلان كار زشت را بكند فلان مجازات را دارد الا شاهزادگان ، و هر فردى از افراد بايد فلان كار را بكند الا شاهزادگان كه به خاطر ارتباطى كه با تخت سلطنت دارند نمى شود به آنها توهين كرد، و آنها را مانند ساير افراد مملكت مجازات نمود، و در موقفى قرار دارند كه ساير افراد رعيت دارند، همه اين امتيازات به خاطر اين است كه اين شاهزادگان به مقدار انتسابشان به مقام سلطنت مورد علاقه و محبت و كرامت شخص سلطان قرار دارند.
🔹پس مراد از اين پسرى ، صرف اختصاص و امتياز و تقرب است ، و منظورشان از اين محبوبيت نيز خود آن نيست ، بلكه لازمه آن است ، و آن #مصونيت_ از_عذاب و عقوبت است ، مى خواهند بگويند ما به دليل اينكه پسران خدا يعنى احبا و دوستان خدا هستيم ، هر كارى بكنيم كرده ايم ، و هرگز گرفتار عقوبت نمى شويم و سرانجام ما جز به نعمت و كرامت كشيده نمى شود، چون عذاب كردن ما منافات با آن امتياز و محبوبيت و كرامت دارد كه در ما هست .
🔹دليل بر اينكه مراد از دو كلمه (ابناء) و (احباء) لازمه اين دو كلمه است ، اين است كه خداى سبحان به دنبال آن فرموده : (يغفر لمن يشاء و يعذب من يشاء...)،
پس معناى اينكه گفتند: ما #پسران خدا و دوستان اوئيم ، اين است كه ما از خواص درگاه خدا و محبوبان اوئيم ، و خداى تعالى هيچ راهى و مجوزى براى عذاب دادن ما ندارد، هر چند كه دعوت حقه اش را نپذيريم و هر كار زشتى كه خواستيم بكنيم و هر كار واجبى را كه مطابق ميلمان نبود ترك كنيم ، براى اينكه لازمه معناى خاصه بودن و محبوب خدا بودن همين است كه ما از هر مكروه و محذورى در امنيت كامل قرار داشته باشيم .
📚تفسير الميزان
1⃣#نژادپرستى، امتيازطلبى و حقّ را منحصر در خود و حزب و گروه خود دانستن، ممنوع است. «بَلْ أَنْتُمْ بَشَرٌ مِمَّنْ خَلَقَ»
2⃣#هيچ فرد، #قوم، نژاد و امّتى، نبايد مطمئن به آمرزش خدا باشد، چنانكه نبايد از رحمت او مأيوس باشد. «يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ»"
📚تفسير نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نکات_تفسیری
#صفحه_111
❇️#خدا_ترسی
💠قالَ رَجُلانِ مِنَ الَّذِينَ يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا ادْخُلُوا عَلَيْهِمُ الْبابَ فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَی اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ (۲۳/مائده)
🌱دو نفر از مردانی كه (از خدا) میترسيدند و خدا به آنان نعمت (عقل وايمان و شهامت) داده بود، گفتند: از دروازهی شهر بر دشمن وارد شويد (و نترسيد) پس چون كه داخل شديد همانا پيروزيد و اگر ايمان داريد بر خدا توكّل كنيد.
💬نكتهها🔻
🔷✨به گفته علّامه طباطبايی در تفسير الميزان: «هرگاه كلمهی «نعمت» در قرآن بدون قيد آمد، مراد نعمت ولايت و نبوّت است.
💬پيامها🔻
🔹خداترسی، زمينهی فراهم شدن الطاف و نعمتهای الهی است. يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ ...
🔹آنكه از خدا بترسد، احساس مسئوليّت میكند وپيروی از فرمان پيامبر خدا را واجب میداند ودر برابر قدرتهای ديگر تسليم نمیشود. يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ ... ادْخُلُوا
🔹خداترسی، زمينهی شجاعت و جرأت و عمل است. يَخافُونَ ... ادْخُلُوا
🔹خداترسی، نعمتی الهی است. «يَخافُونَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمَا»
🔹هنگام حمله، بايد به رزمندگان روحيه داد. «فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ»
🔹خوف الهی و تقوا، به انسان بصيرت و نيروی تحليل صحيح و روشن از مسائل میدهد. يَخافُونَ ... فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ
🔹توكّل، بايد مخلصانه و تنها بر خدا باشد. «عَلَی اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا»
🔹اگر اهل ايمان با شهامت وارد شوند، منحرفان ميدان را ترك میكنند. «فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ»
🔹اصل در موفقيّت تنها امكانات مادّی نيست، بلكه ايمان و توكّل، تصميم و جرأت نيز لازم است. ادْخُلُوا ... وَ عَلَی اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا
🔹توكّل به تنهايی كافی نيست، بلكه همراه با تلاش ما را به مقصد میرساند.
ادْخُلُوا ... فَتَوَكَّلُوا
🔹توكّل، نشانهی ايمان و كليد نجات از بنبستها و ترسهاست. فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ ...
🔹از شما حركت، از خدا بركت و نصرت. «فَإِذا دَخَلْتُمُوهُ فَإِنَّكُمْ غالِبُونَ وَ عَلَی اللَّهِ فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
🔹توكّل، تنها به لفظ نيست؛ بلكه روحيّهای برخاسته از ايمان است. «فَتَوَكَّلُوا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
❓💮چرا رسول الله #مبعوث شدند؟
🔷✨حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله فرمودند :
«به راستى كه من براى به كمال رساندن مكارم و فضائل اخلاقی مبعوث شدهام.»
از ایشان پرسیدند:« #مکارم_اخلاقی یعنی چه؟»
👈رسول الله پاسخ دادند : «مکارم اخلاقی یعنی:
🌱گذشت کردن از کسی که به تو ظلم کرده.
🌱ایجاد رابطه باکسی که باتو قطع رابطه کرده.
🌱بخشیدن به کسی که تو را محروم کرده
🌱و گفتن حرف حق، حتی اگر بر ضد خودت باشد.»
📚بحارالانوار ، جلد ۶۸ ، صفحه ۳۸۲
🌸عید نجات عالم خلقت مبارک است
آوای وحی و لیله بعثت مبارک است
عید نزول سوره اقرأ به عقل کل
جشن کمال و علم و فضلیت مبارک است
@quranpuyan
96 08 03 - Dr . Soleimani.mp3
34.26M
: " #روابط_عادلانه انسانها، هدف #بعثت رسولان"
✅طبق قران، هدف از ارسال رسولان اقامه قسط توسط #مردم است. مردم عدل و قسط و نحوه روابط صحیح و عادلانه با هم را می فهمند. دلیل ارسال رسولان هم ارشاد به حکم عقل است.
👈پیامبر با مشرکان و یهودیان معاهده بست. مبنای مشترکشان، عقل بود نه قران.
مبنای عدل، عقل و فطرت بشری است.
قران، در یک ایه، فردی که امر به عدل میکند را دربرابر کسی قرارمیدهد که ابکم است و خروجی عقل ندارد. یا امرین به قسط را کنار انبیا قرارداد
✅اصلا دین، فقط #اخلاق است و اخلاق یعنی ارتباط درست با خدا و سایر موجودات.
ما فکر میکنیم #عبادت، فقط نماز و روزه است.
امام صادق ع فرمودند:
💢و اللّه ما عبداللّه بشيء أفضل من أداء حقّ المؤمن؛
به خدا سوگند كه خداوند به چيزي برتر از ادا نمودن #حق_مومن، عبادت نشده است
که مومن هم در اینجا فقط شیعه یا مسلمان یا موحد نیست بلکه مومن در لسان قران، یعنی حق پذیر و برای همین هم قران را مایه هدایت مومنین دانسته است.
طبق فرمایش امام علی ع
👈👈 #حق_الناس مقدمه حق الله است
یا هرکس #حقوق_مردم را رعایت کند جایگاهش در نزد خدا بالاتر است.
دکتر عبدالرحیم سلیمانی
@quranpuyan
💐با سلام و تبریک عید سعید #مبعث
#تنزیل شش ساله شد.🌺
✅سال 97 در روز مبعث، مراسم رونمایی از #اپلیکیشن_تنزیل در کانون توحید تهران برگزارشد.
🌺🌺خلاصه خبر رونمایی از تنزیل در جشن عید مبعث سال 97:👇
♻سخنران نخست این برنامه دکتر حمید مغربی با عنوان "پیوستگی و #هدفمندی_سورهها، تحولی در فهم قرآن" بود.
وی با اشاره به فرضیات و تاریخچه نظریه هدفمندی سورهها ابراز داشت: «کشف هدفهای سورهها یکی از بهترین راههای فهم معانى سوره و آیات است. منظور از هدف سوره این است که «هر سورهاى از سورههای قرآن کریم داراى جان و روحى است که در کالبد آیات آن سوره جریان دارد و این روح بر مبانى، احکام و اسلوب آن سوره داراى سلطه و إشراف است».
💐 #سهویژگیمتمایز #تنزیل نسبت به سایر نرمافزارهای قرآنی مشابه
♻در ادامه مراسم، اقای سیدکاظم فرهنگ، به انگیزههای تولید برنامه تنزیل و نقاط تمایز این برنامه با سایر اپلیکیشنهای موجود قرآنی پرداخت .وی اظهار داشت: برنامههای قرآنی موجود، شامل تفاسیر حجیم یا ترتیل و تلاوت قاریان مختلف است. اما با توجه به رویکرد و اهداف قرآن پویان به دنبال تولید اپلیکیشنی بودیم که سه ویژگی مهم داشته باشد:
- در جهت عمومیسازی فهم قرآن، همه علاقهمندان به قران را با بیانی ساده به #تدبر و فهم قرآن تشویق کند.
- #سورهمحور باشد یعنی هدف یا محور یا عمود سوره را که همه مطالب سوره در جهت تبیین این محور شکل گرفتهاند بیان کند.
- به #ترتیب_نزول باشد. با توجه به فواید زیاد و شیرینی و لذت مطالعه قرآن به ترتیب نزول آنها (نه به ترتیب مصحف موجود) و تاکید برخی مفسران و قرآنپژوهان قرن اخیر،توصیه ما به همه مخاطبان و قرآن دوستان عزیز این است که حداقل یکبار ،قرآن را به ترتیب نزول مطالعه کنند.
👈 با توجه به این سه هدف، نرمافزار اندرویدی #تنزیل تولید و در اختیار کاربران محترم قرار گرفته است.
لازم به ذکر است علاقهمندان جهت دانلود برنامه تنزیل میتوانند در کافه بازار کلمه #تنزیل را جستجو کنند.
یا نسخه اخر را از لینکهای زیر دانلود نمایند
https://quranpuyan.com/app-tanzil9811.apk
https://t.me/tanzilapp/130/
💢 رشد #اخلاقی_انسانها، هدف اصلی #بعثت رسولان
❇️ بسیاری از نزاعها دربارهٔ موضوعاتی چون اسلامیسازی علوم، رابطهٔ #دین و #سیاست و گسترهٔ حداقلی یا حداکثری شریعت، به مبانی متفاوت و برداشتهای گوناگون دینشناسان از متون مرتبط با هدف و مأموریت پیامبران الهی باز میگردد.
🔺البته همهٔ طرفهای این نزاع هدف نهایی انبیا را زمینهسازی برای #رستگاری انسان در زندگی پس از مرگ میدانند. همانگونه که در دنیایی بودن مسیر کسب این رستگاری نیز اختلافی ندارند. فاصلهها از جایی آغاز میشود که میخواهند سهم ساماندهی اجتماع و آباد کردن دنیا را در این مأموریت مشخص کنند.
🔸برای فهم دیدگاه قرآن در اینباره باید دهها آیهای که بهصورت صریح و صدها آیهٔ دیگری که بهصورت ضمنی به هدف #بعثت انبیا میپردازد، با دقت بررسی و مشخص شود آیا کتاب خدا برای جایگاه نبوت، مأموریت و مسئولیتی دنیایی نیز در نظر میگیرد یا در این زمینه به همان امور معنوی و اخروی اکتفا میکند.
🔸در این بررسی با سه نوع محتوا روبهرو میشویم.
در بخش اصلی که اکثر این آیات را تشکیل میدهد، کار انبیا هشدار، بشارت و یادآوری #آخرت اعلام شده است.
در دستهٔ دوم موضوعاتی معنوی همچون #توحید بهعنوان محور دعوت پیامبران ذکر میشود
و سومین دسته، اموری چون رفع اختلاف و برقراری #عدالت را هدف آنها میداند.
🔸معتقدان به #دخالت_حداکثری_دین در امور دنیایی، آیات دستهٔ سوم را دلیل ادعای خود میشمرند، اما توجه ندارند که این چند آیه را باید در پرتو آیات پرشمار دو دستهٔ نخست فهمید؛ بهویژه آنکه در بسیاری از آنها آخرت بهعنوان مأموریت انحصاری پیامبران، اعلام و هر هدفی جز بشارت و انذار (انعام، ۴۸) و یادآوری آن سرا (غاشیه، ۲۱) نفی شده است.
🔸از آن مهمتر اینکه در این دسته تنها دو آیه با هدف بعثت انبیا مرتبط است و بقیهٔ آیات به ویژگیهای پیامبرانی خاص میپردازد. مثلاً آموزش زرهسازی به یکی از آنها (انبیا، ۸۰) و به پادشاهی (بقره، ۲۵۱) و خلافت در زمین رسیدن او (ص، ۲۶)، یا صاحب مکنت و مقام شدن پیامبری دیگر در دربار پادشاه زمانه (یوسف، ۲۱) را نمیتوان به همهٔ فرستادگان خدا تعمیم داد.
🔸دقت در دو آیهای که هدفی دنیایی را برای پیامبران مطرح میکند نشان میدهد در اینجا نیز نکتهای بر خلاف آیاتی که مأموریت انحصاری انبیا را یادآوری امور اخروی میدانست مطرح نشده است. زیرا در اولی برپایی عدالت، وظیفهٔ خود #مردم (حدید، ۲۵) و در دومی #رفع_اختلاف، هدفی اعلام شده است که از طریق بشارت و انذار آخرت پیگیری میشود. (بقره، ۲۱۳)
🔸نگاه جامع به این آیات نشان میدهد فارغ از شرایط خاص برخی از انبیا، وظیفهای که عموم پیامبران در قبال امور سیاسی، اجتماعی و اینجهانی بر عهده داشتند چیزی جز 👈👈زمینهسازی برای #رشد_اخلاقی انسان از طریق آشنا کردن او با حقایق جهان ماوراء و جهتدهی معنوی به تلاش وی در زندگی عادی و مادی نبوده است.
🔸از نگاه #قرآن، #آباد_کردن #زمین (هود، ۶۱)، گسترش کرانههای دانش (رحمن، ۳۳) و حتی برپایی عدالت اجتماعی (حدید، ۲۵) و شیوهٔ حکمرانی (شوری، ۳۸) به خرد جمعی بشر واگذار شده و قرار است از مسیر آزمون و خطا پیش برود؛ ولی راهنمایی انسان در امور معنوی و آنجهانی که در دسترس تجربهٔ او نیست، بر عهدهٔ فرستادگان خدا قرار گرفته است.
🔻بر همین مبنا با آنکه قرآن، برترین و آخرین پیامبر خدا را صاحب ولایت (مائده، ۵۵) و مأمور به جهاد (توبه، ۷۳) و قضاوت میان مردم (احزاب، ۳۶) میداند، از جنبهٔ رسالت آسمانی وظیفهای جز #بشارت_وانذار اخروی برای او قائل نیست (فرقان، ۵۶) و از وی میخواهد در سامان دادن #امور_دنیایی بر خرد جمعی تکیه کند. (آلعمران، ۱۵۹)
✅ البته این سخن بهمعنی جدایی دین از سیاست یا انکار آموزههای اجتماعی #اسلام نیست؛ بلکه تأکیدی است بر نگاه واقعگرای کتاب خدا که از ما میخواهد بهجای تکرار ادعاهای شکستخورده، اسلامی شدن امور را در تقویت جهتگیری معنوی تلاشهای علمی و رعایت #خطوط_قرمزاخروی در زندگی دنیوی جستجو کنیم.
🖌حجت الاسلام سیدحمید حسینی
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌱🍂وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلاَّ بِكَ وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلاَّ مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَكَ
و هر كه به درگاه غير تو رود محتاج گشته و هر كه از غير فضل و كرم تو درخواست كرد بى برگ و نوا گرديد.
دعای امام صادق علیه السلام درماه رجب
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
4_5841710037197653859.mp3
14.55M
⭕️ #استبدادستیزی در انقلاب اسلامی
در سالگرد پیروزی #انقلاب اسلامی ، باز هم باید بیاندیشیم و تکرار کنیم که :
❓۱ . ایا انقلاب برای مبارزه با استبداد بود؟
❓۲ . در ان روزگار چه تعریفی از استبداد وجود داشت ؟
❓۳. در روزهای انقلاب چه الگویی برای رهایی از #استبداد نشان داده میشد ؟
❓۴ . چگونه اشخاص شایسته به #دیکتاتور تبدیل میشوند؟
❓۵ . چگونه #دیکتاتوری حکومت را میگیرد ؟
❓۶ . در نظام اسلامی #دیکتاتور_صالح پذیرفتنی است؟
امام خمینی چه پاسخی به این سوالات میداد ؟
استادسروش محلاتی
@quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
ساير امكانات اپلیکیشن #تنزيل:
1-#جستجو: شامل جستجوی لغت و عبارت در متن عربی ایات و ترجمه فارسی و نمایش نتایج به #ترتیب_نزول
2-لغت نامه عربی و فارسی: دو معجم عربی قرآنی (مقاییس اللغه و المفردات فی القران) و دو فرهنگ لغت عربی به فارسی (جامع و ابجد)
3- #دستهبندی: امکان ایجاد دسته بندیهای مختلف با موضوعات مورد علاقه کاربر و قراردادن آیات مورد علاقه در هریک از دسته بندیها. امکان کپی و باشتراک گذاری نتایج هر دسته در سایر نرم افزارهای مرتبط و نیز ذخیره کردن در فایل #اکسل نیز فراهم است.
4-پخش ترتیل استاد پرهیزگار
5-#ترجمهصوتی استاد فولادوند
تنزیل را از کافه بازار موبایل یا لینکهای زیر دانلود و نصب نمایید
https://t.me/tanzilapp/130/
https://quranpuyan.com/app-tanzil9811.apk
⁉ در اين 45 سال، از #خواستهاي_مردم و #شعارهاي_بنيانگذاران، چقدر فاصله گرفتيم؟
🛑#حق_ملت در #تعيين_نوع_نظام_و_رهبران
🔰"ما فرض مى کنیم که یک ملتى تمامشان رأى دادند که یک نفرى #سلطان باشد؛ بسیار خوب، اینها از باب اینکه #مسلط بر #سرنوشت خودشان هستند و #مختار به سرنوشت خودشان هستند، رأى آنها براى آنها قابل عمل است.
لکن اگر یک ملتى رأى دادند- و لو تمامشان- به اینکه اعقاب این سلطان هم سلطان باشد، این به چه حقى [است؟]
⭕👈👈ملتِ پنجاه سال پیش از این، سرنوشت ملتِ بعد را معین مى کند؟
سرنوشت هر ملتى به دست خودش است.
آن اجداد ما که رأى دادند براى سلطنت قاجاریه، به #چه_حقى رأى دادند که زمان ما احمد شاه سلطان باشد؟
⭕#سرنوشت هر ملت دست خودش است.
❇اگر سلطنت رضا شاه فرض بکنیم که قانونى بوده، چه حقى آنها داشتند که براى ما سرنوشت معین کند؟ هر کسى سرنوشتش با خودش است.
مگر آن اشخاصى که در صد سال پیش از این، هشتاد سال پیش از این بودند، مى توانند سرنوشت ملتى را که بعدها وجود پیدا مى کنند آنها تعیین بکنند؟
✳ یک نفر آدمى که نه ملت قبولش دارد، نه هیچ یک از طبقات ملت از هر جا بگویید قبولش ندارند، بله چند تا از اشرار را دارند که مى آورند توى خیابانها! از خودشان هست این اشرار، فریاد هم مى کنند، از این حرفها هم مى زنند. لکن #ملت این است، این ملت است.
🔰 آیا ملتى که فریاد مى کند که ما این دولتمان، این شاهمان، این مجلسمان بر خلاف قوانین است، و #حقشرعى و حق قانونى و حق بشرى ما این است که #سرنوشتمان دست خودمان باشد،
👈👈👈آیا حق این ملت این است که یک #قبرستان_شهید براى ما درست بکنند در تهران، یک قبرستان هم در جاهاى دیگر؟😔"
📜بخشهايي از سخنراني امام خميني ره در #بهشت_زهرا-
12 بهمن 1357
با توجه به اين اظهارات صريح بنيانگذار نظام در حق هر نسلي براي تعيين سرنوشت خود و تعيين رهبران، چرا حاكمان فعلي از مراجعه به #راي_مردم و #رفراندوم وحشت دارند؟ و معترضان خواستار رفراندوم را با عناوين و روشهاي مختلف، سركوب و ساكت ميكنند؟
اگر مدعي هستند كه از حمايت مردم برخوردارند، كه نبايد نگران باشند بلكه نتايج همه پرسي ازاد و سالم، به تقويت وجهه بين المللي آنها و كاهش نزاعهاي داخلي كمك ميكند.
اگر هم كه در بين مردم از محبوبيت و وجاهت لازم برخوردار نيستند، چرا خود را تحميل ميكنند و بزور ميخواهند بر مردم و كشور، حكمراني خود را ادامه دهند؟ !!!
♦️ايكاش دوباره سخنان و #وعده هاي بنيانگذار در 44 سال قبل را بخوانند.
@quranpuyan
#دعاهای_روزانه
💞عَادَتُكَ الْإِحْسَانُ إِلَى الْمُسِيئِينَ
وَ سَبِيلُكَ الْإِبْقَاءُ عَلَى الْمُعْتَدِينَ
🌱و عادتت احسان به بدكاران است و طريقه ات مدارا با سركشان
دعای امام صادق علیه السلام درماه رجب
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانه یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه
📖#سورہ_مبارکه_مائده آیات 24 تا 31
📄#صفحه_112
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan