eitaa logo
قران پویان
439 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽ 🌹🌹 با تبریک عید نیمه شعبان 💐💐💐 با تاییدات خداوند متعال و همراهی شما مخاطبان عزیز 🌺🌹🌹 ، 14 ساله شد. 💐 سالروز عید سعید نیمه شعبان و تولد امام زمان عج مقارن است با سالگرد آغاز فعالیتهای با راه اندازی وبسایت 🛑خلاصه آماری از وضعیت سایت تا کنون: 1- تعداد کل بازدیدها از مرز 16،198،303 عبور کرد. 2-حداکثر بازديد روزانه از ،در سال 1402 دو بار رکورد سالهای قبل را شکست و به ترتیب در شهریور و بهمن ماه، آمار 36339 و 42723 بازدید روزانه ثبت شد. 3-بیشترین تعداد کاربرانی که بطور همزمان آنلاین بوده اند 2900 نفر بوده است 4-مجموع تعداد مطالب ارسالی در سایت به 6326 فرسته در 1147 عنوان مختلف رسید. 5-بالغ شدن تعداد بازدیدها از پربازدیدترین موضوع سایت (آیات زیبای قرآنی) به بیش از 168هزار 💮چهار موضوع تالار گفتگوهاي قرآن پويان از ابتدا تاکنون و دفعات بازديد آنها بشرح زير هستند:👇👇 🍀مطالب با آیات 👇 تعداد مشاهده 168795 http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2641_mTlb-zyb-b-yt.aspx 🍀 در قران: نظرات مختلف مفسران و قران پژوهان راجع به ایات حجاب : تعداد مشاهده 131660👇 http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=147&= 🍀حليت آمیزش با :آیا زنان کفار که به اسارت مسلمانان در می آیند بر مسلمانان حلال میشوند؟ 👇 تعداد مشاهده 120947 http://quranpuyan.com/yaf_postst2683_y-znn-khfr-khh-bh-srt-mslmnn-dr-my-ynd-br-mslmnn-Hll-myshwnd-w-znshwyy-b-nh--shkhl-ndrd.aspx 🍀اوقات نمازهاي در قران👇 تعداد مشاهده 88745 http://www.quranpuyan.com/Default.aspx?g=posts&t=51&= 🌸💫🌸💫 🔶🔶 ان شاالله در ادامه نیز با همکاری و همفکری شما ،توفیقات بیشتر در ابعاد کیفی و کمی نصیب ما شود. منتظر پیشنهادات و راهنمایی شما خوبان هستیم🙏🙏 http://quranpuyan.com/ @quranpuyan
❓ايا در هم بايد از و فقها كرد؟ ايا شركت در انتخابات، است؟ 👈 دیدگاه‌های فقهی طرح شده در این باره را در سه دسته ميتوان جای داد: 1⃣-نخست دیدگاهی که شرکت در انتخابات و رأی دادن را به مثابه تکلیفی می‌نگرد و حق شهروندان را تنها به انتخاب افراد آن هم با شرایط خاص محدود می‌کند. 2⃣-دوم دیدگاهی که رأی دادن را از حقوق شهروندان می‌داند، ولی شرکت در انتخابات را و شرعی نیز می‌داند. 3⃣-در نهایت، دیدگاهی که رأی دادن را می‌داند و تشخیص لزوم یا عدم لزوم شرکت در انتخابات را به وی واگذار میکند. 🛑قسمت دوم: 2⃣_ رأی دادن در میانه و 🔶این دیدگاه از سوی طرفداران «نظریة انتخاب» طرح شده است که مشروعیت نظام اسلامی را با در نظر گرفتن شرایطی بر استوار می‌دانند. آیت‌الله از برجسته‌ترین فقیهانی است که با نقد و رد دلایل نظریه «نصب» و با نگاهی قراردادگرایانه به مقوله ولایت، نظریه «نَخب» را طرح می‌کند و رأی دادن را در اصل، حقی می‌داند که همه شهروندان از آن برخوردارند. 👈از نظر ایشان ولایت سیاسی عقد و قراردادی از سنخ لازم است که بین حاکم و اتباع بسته می‌شود، ازاین‌رو خواست و رضایت مردم در آن دخالت دارد. از نظر وی «اساس و زیربنای اداره و سیاست کشور مردم است که در نمایندگان آنان متبلور می‎شود، و در این حق، همه افراد کشور مساوی می‎باشند». او را نیز به این دلیل نادرست می‌داند که «در تشخیص صلاحیت کاندیداها که حق مردم است دخالت می‎کند» 👈 با وجود این آیت‌الله منتظری شرکت در انتخابات را وظیفه و تکلیف و حتی از این فراتر در مواردی بر آن را نیز جایز می‌داند.! ❓ او با طرح این پرسش که «اگر اکثریت مردم از شرکت در انتخابات خودداری کنند تکلیف چیست؟» می‌نویسد: «ممکن است جواب داده شود: بعد از این‌که معلوم شد تشکیل حکومت ضروری و از مهم‌ترین وظایف است، اگر حاکم منصوصی در بین نبود، بر هرکس که خود را واجد شرایط می‌داند واجب است خود را نامزد کند، و بر دیگر مسلمانان نیز واجب است فردی را از میان آنان انتخاب کنند و بنابراین، شانه خالی کردن از این تکلیف گناهی بزرگ است و رهبر منتخب پیشین می‌تواند آنان را بر شرکت در انتخابات مجبور کند. چنان‌که در زمان ما در بعضی از کشورها متعارف است» (منتظری، 1396، 248). 👈هرچند تجربه جمهوری اسلامی تعدیل دیدگاه وی در این زمینه را در پی داشت و وجوه مردم‌سالارانه اندیشه او را تقویت کرد. در بیانیه‌های اخیر ایشان تأکید بیشتری بر این‌که رأی دادن حق شهروندی است صورت گرفته است، ولی هم‌چنان بر مسئولیت شهروندان نسبت به شرکت در انتخابات نیز تأکید شده است. ✅ ايشان در خصوص تقليدي نبودن انتخابات نيز براين نظر بود كه:"شركت كردن يا نكردن در انتخابات، نيست و هر كسي با مشورت با اهل خبره و بررسي همه جوانب، وظيفه خود را تشخيص ميدهد." بنابراین در مجموع می‌توان دیدگاه ایشان را به نظریه بودن شرکت در انتخابات نزدیک‌تر دانست. 3⃣-. به مثابه حق شهروندی 👈این دیدگاه بر پایه برداشتی مدنی از حکومت و دولت طرح شده و با نگاهی حق‌مدارانه به شرکت در انتخابات و رأی دادن می‌نگرد. ایدة دولت مدنی، که ریشه در سنت فقهی مشروطه‌خواهی دارد و در تمایز با دولت اسلامی طرح شده است، حکومت را امری عقلایی و قلمداد کرده و ساختار آن را براساس تجربه و دریافت‌های عقلایی از حکمرانی و شرایط دگرگونی‌پذیر اجتماعی و سیاسی در حال تحول می‌بیند. 💫آیت‌الله در بیانیه‌اش درباره پارلمانی عراق در سال 2018 بر اساس این دیدگاه اظهار نظر کرده است: 🔶«شرکت در انتخابات حق هر شهروند عراقی است و چیزی او را ملزم به احقاق این حق نمی‌کند مگر این‌که شخصاً متقاعد شود که منافع عالی ملت و کشورش ایجاب می‌کند که در شرکت داشته باشد. بلی شایسته است که متوجه باشد که چشم‌پوشی او از حق انتخابش فرصتی بیشتر در اختیار دیگران قرار می‌دهد تا افراد مورد نظرشان، که از آرمان‌های این شخص برای مردم و کشورش فاصله دارند، به کرسی‌های پارلمان دست یابند؛ ولی در نهایت تصمیم یا در خصوص انتخابات تنها بر عهده اوست و شخصاً مسئول هرگونه ارزیابی در این خصوص است. بنابراین شایسته است بر اساس آگاهی و اشتیاق به تحقق منافع کشور و آینده فرزندان آن تصمیم بگیرد». 💮💢در این بیانیه به روشنی از حق شهروندی سخن گفته شده است و تصمیم به مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات برعهده خود فرد نهاده شده است. 🖌برگرفته از مقاله مشارکت در انتخابات ؛حق شهروندی یا تکلیف مدنی، دكتر سيد علي ميرموسوي 💫ادامه دارد http://B2n.ir/u01340 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ 🔸آنچه خدا باقى مى گذارد، براى شما بهتر است اگر مؤمن باشيد. 📗سوره هود، آیه ۸۶ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 109 تا 113 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ مخصوص ذات خدا است و به هر كس آنچه صلاح ببيند تعليم می‌دهد 💠یوم یجمع الله الرسل فیقول ماذا اجبتم قالوا لا علم لنا انک انت علام الغیوب(109/مائده) 🌱روزی که خداوند رسولان خود را جمع نموده و می فرماید:مردم چه جوابی به شما دادند؟ می گویند: ما نمی دانیم ،به درستی که تویی دانای امور نهانی 🔹یعنی در روز قیامت خداوند پیامبران خود را که هر یک شاهد برامت خویش و بهترین شهدایند به شهادت می طلبد و می پرسد،چه کسانی وچگونه دعوت شما را اجابت کردند؟اما آنان که داناترین مردم به اعمال امت خود و از طرف پروردگار شهدای بر امت خویشند جواب می دهند (لا علم لنا...) 🔹پس وقتی مطلب از این قرار باشد ،یعنی سرانجام خدای سبحان است که عالم به همه چیز و گواه بر بندگان است ، لذا شهود باید از مقام پروردگار بهراسندو در امر شهادت از حق منحرف نشوند و مراد از علمی که پیامبران از خود نفی می کنند اصل علم نیست ،بلکه نفی تمام و جمیع علوم غیبی است که تنها برای خداوند ثابت است وگرنه علم به غیب فی الجمله برای پیامبران به اذن خدامحقق و ثابت است ، چون علم تنها به مقدار قدرتی که از جهت اسباب ومتعلقات دارد واقع را برای صاحبش کشف میکند نه بیشتر ونیز آنچه از یک موجود درچشم یک بیننده منعکس می شود، تنها صورتی از آن واقع و حقیقت است نه اصل و واقعیت آن ، لذا علم حقیقی به موجودات برای کسی حاصل می شود که به جمیع موجودات قبل از آن و همزمان با آن و بلکه به صانع آن احاطه پیدا کند واین احاطه فوق طاقت بشر است . 🔹 لذا قول پیامبران در نفی علم از خود رعایت ادب حضور و اظهار حقیقت امر است و چگونه چنین نباشد و حال آنکه خداوند آنها را شهداء بر مردم قرار داده است و به آنان علم ارزانی داشته و درقرآن کریم می فرماید(ولنسئلن المرسلین )(29)،(هر آینه از پیامبران پرسش خواهیم کرد). 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️گاهی خداوند به دل‌های آماده می‌كند! 💠‏وَ إِذْ أَوْحَيْتُ إِلَی الْحَوارِيِّينَ أَنْ آمِنُوا بِي وَ بِرَسُولِي قالُوا آمَنَّا وَ اشْهَدْ بِأَنَّنا مُسْلِمُونَ (۱۱۱/مائده) 🌱‏و (به ياد آور) زمانی كه به حواريّون (ياران مخصوص حضرت عيسی) وحی فرستادم كه ايمان آوريد، گفتند: ايمان آورده‌ايم و شاهد باش كه ما مسلمان و تسليم هستيم. 🔹‏مراد از وحی به حواريّون، ممكن است الهام به قلب خود آنها باشد نه پيام وحی از طريق حضرت عيسی عليه السلام. چنانكه امام صادق عليه السلام درباره‌ی اين وحی فرمود: «الهموا» يعنی به آنان الهام شد. ‏تعداد حواريّون به فرموده امام رضا عليه السلام دوازده نفر بود و سبب نامگذاری آنان به حواريّون، پاك بودن آنان از درون و پاك كردن جامعه از گناهان از طريق موعظه و تذكّر بود. ‏🔹گاهی خداوند به دل‌های آماده الهام می‌كند. «أَوْحَيْتُ إِلَی الْحَوارِيِّينَ» ‏🔹ايمان به خدا، از ايمان به رسول جدا نيست. «آمِنُوا بِي وَ بِرَسُولِي» ‏🔹وقتی هدايت، باطنی و الهی شد، عميق و سريع اثر می‌كند. أَوْحَيْتُ‌ ... قالُوا آمَنَّا ‏🔹ارشاد بدون نورالهی از درون، يا بی اثر، يا كم‌اثر يا ناپايدار است. أَوْحَيْتُ‌ ... آمَنَّا وَ اشْهَدْ بِأَنَّنا مُسْلِمُونَ‌ 🔹الهامات الهی به مردم، در مسير تأييد وحی انبياست، نه در برابر آنها. ‏أَوْحَيْتُ‌ ... آمِنُوا بِي وَ بِرَسُولِي‌ ‏🔹نشان ايمان باطنی، اظهار و اقرار زبانی است، آن گونه كه ايمان قلبی، پشتوانه‌ی شعارهای ظاهری است. «وَ اشْهَدْ بِأَنَّنا مُسْلِمُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره حجر از عبدالعلی بازرگان حجر : ۱۲ كَذَلِكَ نَسْلُكُهُ فِي قُلُوبِ الْمُجْرِمِينَ اين چنين قرآن را [به جای ایمان، با انکار و استهزاء] در دل مجرمان راه مي‌دهيم. ۷ __ ۷- نه آنکه خدا خواسته باشد عکس‌العمل آنها در برابر قرآن انکار و استهزاء باشد، به کار بردن ضمير جمع [نَسْلُكُهُ]، دلالت بر دست اندرکاري و نظارت نيروهاي مؤثر در جهان، و انفعالات نفساني خود منکران در چنين نگرشي به قرآن را نشان مي‌دهد. حجر : ۱۶ بخش اول وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاءِ بُرُوجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ و ما در آسمان [=جوّ زمين] برج‌هائي [براي محافظت حيات] قرار داده‌ايم ۸ و آن را براي ناظران [از زاویه دید زمين] زينت بخشيده‌ايم.۹ __ ۸- کلمة «بروج» جمعاً ۴ بار در قرآن آمده که نگاه جامع به اين موارد مي‌تواند ما را به فهم دقيق‌تري از آيات نزديک کند. موضوع بروج در قرآن آنچنان حائز اهميت است که سوره‌اي را به آن ناميده [سوره ۸۵] و در نخستين آيه‌اش، براي جلب توجه تلاوت کنندگان به عظمت اين پديده، که «ذات» و ماهيت آسمان مي‌باشد، سوگند خورده است: «وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الْبُرُوجِ»! آية فوق [و دو آيه ديگر] از «بروجي در آسمان» سخن مي‌گويد و آيه ۷۸ سوره نساء (۴:۷۸) از «بروجي در زمين» [هر کجا باشيد، حتي در بروج بلند و استوار، مرگ به سراغ شما خواهد آمد = أَيْنَمَا تَكُونُوا يُدْرِكْكُمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنْتُمْ فِي بُرُوجٍ مُشَيَّدَهٍ...]، اگر برج‌هاي زميني نقش حفاظت از پادشاهان و امراء و مردم شهر را داشتند، از همين نشانه قرآني، به شيوه تفسير قرآن با قرآن، آيا نمي‌توانيم به جستجوي نظام مشابهي براي حفاظت از حيات زميني در برابر خطراتي که آن را تهديد مي‌کند بپردازيم؟ مگر غير از اين است که قرآن بر وجود چنين سيستم حفاظتي، در ارتباط با بروج [که دو نقش حفاظت و تزئين آسمان را دارند] از جمله در آيات زير اشاره کرده است؟ انبياء ۳۲ (۲۱:۳۲) - وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَحْفُوظًا وَهُمْ عَنْ آيَاتِهَا مُعْرِضُونَ فصلت ۱۲ (۴۱:۱۲) - ...وَزَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِمَصَابِيحَ وَحِفْظًا... صافات ۶ (۳۷:۶) و ۷- إِنَّا زَيَّنَّا السَّمَاءَ الدُّنْيَا بِزِينَهٍ الْكَوَاكِبِ وَحِفْظًا مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ مَارِدٍ حجر ۱۶ (۱۵:۱۶) و ۱۷- وَلَقَدْ جَعَلْنَا فِي السَّمَاءِ بُرُوجًا وَزَيَّنَّاهَا لِلنَّاظِرِينَ وَحَفِظْنَاهَا مِنْ كُلِّ شَيْطَانٍ رَجِيمٍ مبتکر و پيشگام چنين برداشتي، نويسنده کتاب هفت آسمان [دفتر دوم از بازنگرشي اساسي به اسلام] مي‌باشد که اين مسئله را با دلايلي مستند [در صفحات ۱۱۱ به بعد] مطرح نموده که در زير به خلاصه‌اي از آن اشاره مي‌کند: «اصولا بروج به معناي قلعه، ريشه در زبان عربي ندارد و اعراب در دوران جاهليت از سپاهيان رومي آن را فرا گرفته بودند. اصل لاتين آن بورگوس است. بورگوس يا بورگ به قلعه‌ها و ساختمان‌هاي مستحکمي مي‌گفتند که تو در تو و به منظور محافظت يا دفاع ساخته مي‌شد... شواهد تاريخي نشان مي‌دهند که ساختن حصار هايي پيرامون شهر يا قلعه‌هائي براي حفظ جايگاه مقدس خدايان يا قصر فرمانروايان، حتي قبل از «دياکوس» بسيار مرسوم بوده و بعدها اينگونه استحکامات را در ايران و روم براي دفاع از سرحدات مي‌ساختند. به طوري که... لفظ «بورگ» در آخر نام بسياري از شهرها، نظير هامبورگ، استراسبورگ و... يادگار همان حصار و برج و بارو هائي است که زماني بر گرد آنها مي‌کشيدند. ...عقيده مفسرين قديمي متأثر از نجوم بطلميوسي، همان دوازده قرارگاه خورشيد در دوازده ماه سال بود، اما... اعراب قبل از نزول قرآن به هيچ وجه از وجود صورتها و بروجي در آسمان اطلاع نداشتند و بروج را تنها به معناي قلعه مستحکم به کار مي‌برده‌اند... تنها پس از ترجمه کتاب‌هاي يوناني... این کار انجام شده است. ...دسته ديگري از مفسرين بروج را از ريشة «بَرَجَ» به معناي آشکار شدن مي‌دانستند... قرآن نمي‌تواند بدون هدف و نتيجه به ذکر چنين عبارتي بپردازد که حتي براي باديه‌نشينان هم چيز تازه‌اي در بر ندارد. با توجه به هفت طبقه يا حصاري که بر دور زمين براي حفاظت حيات جانداران کشيده شده، مشکل کاملا حل مي‌شود... اگر امپراطوران با ساختن بروج، جان و تخت و تاج خويش را حفظ مي‌کرده‌اند، خداوند با چنين قلعه‌هائي تو درتو، عرش خود را [که همان نظام حيات است] حراست مي‌کند.» https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
❓ايا در هم بايد از و فقها كرد؟ ايا شركت در انتخابات، موضوع است؟ 🛑قسمت سوم : 🔶🔸جایگاه و نقش در 💮🔸سطح سوم بحث در باره دخالت فقیه در تشخیص موضوع است و در این خصوص نیز دو دیدگاه طرح شده است: ✅ نخست این‌که «مسائلی از قبیل انتخابات، خارج از موضوعات احکام شرعی است و ذاتاً در شرع حکمی برای آن مقرر نشده است. در این موارد، بر حسب شرایط، حکم شرعی سیال و متغیر می‌باشد؛ مثلا گاه از باب حرمت تضعیف نظامِ عدل، شرکت نکردن حرام می‌گردد و گاه به عکس از باب حرمت تقویت نظام جور، شرکت کردن حرام می‌شود. بنابراین هرگز فقیهی فتوای کلی و دائمی در این موارد نمی‌تواند صادر کند» (محمد سروش محلاتی). ✅ دیدگاه دوم، انتخابات را یکی از حوادث واقعه‌ای می‌داند که تعیین تکلیف آن به فقیه واگذار شده است، ازاین‌رو نه تنها فقه شایستگی پرداختن به آن را دارد (محمدجواد فاضل لنكراني). 💮🔸از دیدگاه نخست، انتخابات موضوعی است که در شریعت به آن پرداخته نشده، ازاین‌رو حکم شرعی خاصی برای آن وضع نشده است. حکم شرعی چنین موضوع‌هایی در چارچوب احکام کلی یا قواعد عمومی مانند وجوب تقویت نظام عادلانه یا حرمت تقویت نظام جوری تعیین می‌شود و بستگی به قاعده یا حکم کلی دارد که بر آن موضوع جاری است. تشخیص و تعیین این‌که چه قاعده یا حکمی کلی بر این موضوع جاری است نیز امری کارشناسانه است، ازاین‌رو فقیه شایستگی صدور حکم خاص درباره آن ندارد. به بیان دیگر بر پایه این اصل کلی که «تشخیص موضوع شان فقیه نیست»، فقیهان شایستگی اظهارنظر درباره تعیین تکلیف شرکت در انتخابات یا عدم شرکت در آن را ندارند. در واقع این دیدگاه شایستگی فقه برای ورود به موضوع انتخابات را در حد بیان احکام کلی شناسایی می‌کند، ولی تشخیص موضوع را امری کارشناسانه می‌داند که خود افراد شایستگی آن را دارند. 💮🔸دیدگاه دوم با پذیرش این‌که حکم شرعی انتخابات بر حسب شرایط تغییرپذیر است، تعیین این شرایط و حکم کلی مربوط و موضوع یا مصداق آن را نیز از حوزه اختیارات فقیه دانسته است. از این دیدگاه بر اساس توقیع شریف اظهارنظر درباره حوادث واقعه از شئون فقیهان است. حوادث واقعه قضایای جزیی خارجی نیستند، بلکه به موضوعات مهم اجتماعی و سیاسی مانند جهاد و دفاع اشاره دارند. با توجه به این‌که انتخابات نیز از قضایای جزیی خارجی نیست، بلکه از موضوع‌های مهم اجتماعی و سیاسی است، تعیین حکم آن نیز بر عهده فقیهان است. البته به نظر می‌رسد رجوع در حوادث واقعه به فقیه نه در بلکه در تعیین باشد، ازاین‌رو با استناد به این روایت نمی‌توان، تعیین تکلیف درباره موضوع را شأنِ فقیه دانست. با وجود این، در دوران جمهوری اسلامی برخی از فقیهان همواره در این موضوع حکم صادر کرده‌اند ✅ حق راي و انتخابات از ديدگاه : از این دیدگاه در دو محور توجیه حق رای و نیز شرکت در انتخابات امکان بحث وجود دارد. در محور دوم بحث درباره شرایطی است که شرکت در انتخابات را از دیدگاه اخلاقی موجه می کند. این شرایط را می توان برپایه هنجارها و ارزش های کلی که بر کنش و رفتار سیاسی حاکم است مشخص کرد. این هنجارها در دو بعد منفی و مثبت از یک سو سازوکار و نظام انتخاباتی را به ویژگی هایی مانند آزاد، رقابتی، منصفانه و فراگیر بودن مقید می‌کنند. 🔻 از سوی دیگر شرکت در انتخابات را در وضعیتی که پیامد هایی نامطلوب همچون ، بی عدالتی و داشته باشد را نا موجه می‌سازند. تشخیص این وضعیت هر چند امری کارشناسانه است، ولی مسئولیت آن در نهایت برعهده هر یک از شهروندان است. ✅جمع بندي با توجه به نوپیدایی موضوع انتخابات و تأثیر پیش‌ فرض‌های غیرفقهی در برداشت فقهی، به نظر می‌رسد 👈دیدگاهی که شرکت در انتخابات را تکلیفی شرعی می‌داند استدلال نیرومندی ندارد؛ هم‌چنان‌که بیان شد رأی دادن و انتخابات نهادی است که برای تحقق حق حکمرانی مردم تأسیس شده است، ازاین‌رو بودن آن جای تردید ندارد. به بیان دیگر، حق بودن به معنای امتیاز یا آزادی از مقوله رأی دادن تفکیک‌ناپذیر است، بنابراین هر حکم فقهی که آن را نادیده بگیرد از موضوع خارج شده است. از سوی دیگر این نوع از حقوق در اصل تکلیفی در پی ندارند، ولی همراه بودن این حق با تکلیف تنها در صورتی قابل پذیرش است که پیش‌شرط‌های تکالیف مدنی تحقق یافته باشند. تلخيص از مقاله مشارکت در انتخابات ؛حق شهروندی یا تکلیف مدنی،✒دكتر سيدعلي ميرموسوي 💫ادامه دارد http://B2n.ir/u01340 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍀 از حضرت زین العابدین علیه السلام🍀  بند ۸ 🍃🌸وَهٰذا شَهْرُ نَبِیِّکَ سَیِّدِ رُسُلِکَ، شَعْبانُ الَّذى‏ حَفَفْتَهُ مِنْکَ بِالرَّحْمَةِ وَالرِّضْوانِ الَّذى‏ کانَ رَسُولُ اللَٰهِ صَلَّى اللَٰهُ عَلَیْهِ وَآلِه‏ وَسَلَّمَ، یَدْاَبُ فى‏ صِیامِهِ‏ وَ قِیامِهِ، فى‏ لَیالیهِ وَ اَیَّامِهِ، بُخُوعاً لَکَ فى‏ اِکْرامِهِ وَ اِعْظامِهِ، اِلىٰ‏ مَحَلِّ حِمامِهِ، اَللّـٰهُمَّ فَاَعِنَّا عَلَى الْأِسْتِنانِ بِسُنَّتِهِ فیهِ، وَنَیْلِ الشَّفاعَةِ لَدَیْهِ 🌸 ✅ و این ماه‏ پیمبرت و آقاى رسولانت، ماه شعبان است که اطراف آن را به رحمت و خوشنودى خود پوشاندى‏، آن ماهى که رسول خدا صلى اللَٰه علیه و آله و سلم کوشش بسیار داشت در روزه‏ و شب زنده‌داری‌اش، هم در شب‌ها و هم در روزهایش به خاطر فروتنى در برابر تو در مورد گرامى‌داشتن و بزرگداشتن‌اش، هم‏چنان‏ تا هنگام مرگش، خدایا پس ما را کمک ده تا روش او را در این ماه پیروى کنیم و به شفاعتى که نزد اوست برسیم‏ 🌸🍃 ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــک صفحه قرآن بـه همراه ترجمه 📖 آیات 114 تا 120 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
. مربوط به 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در ، خدا را با ادب صدا بزنیم و به درخواست‌های مادی جهت معنوی دهيم 💠‏قالَ عِيسَی ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنا أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ تَكُونُ لَنا عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا وَ آيَةً مِنْكَ وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ (۱۱۴/مائده) 🌱‏عيسی‌بن مريم گفت: خداوندا، پروردگارا! مائده‌ای از آسمان بر ما فرو فرست كه برای نسل كنونی و آيندگان ما عيد و نشانه‌ای از تو باشد و ما را روزی ده كه تو بهترين روزی دهندگانی. 🔷✨‏معمولًا دعاهای قرآن با اسم «رب» آغاز می‌شود؛ ولی در اين آيه با دو كلمه‌ی‌ «اللَّهُمَّ رَبَّنا» آمده است. شايد به خاطر اهميّت اين حادثه و پيامدهای آن باشد. ‏🔹توسّل به اوليای خداوند برای قضای حوائج، جايز است. قالَ الْحَوارِيُّونَ يا عِيسَی‌ ... قالَ عِيسَی ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَ‌ ... ‏🔹برای پيامبران، مردم تاريخ و نسل‌ها مطرح‌اند. «لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» ‏🔹از نشانه‌های الهی، بايد برای هميشه درس گرفت. «وَ آيَةً مِنْكَ» ‏🔹عيد وجشن مذهبی از نظر قرآن كار صحيحی است. «تَكُونُ لَنا عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» (ميلاد اوليای خدا وبعثت پيامبر، كمتر از نزول مائده آسمانی نيست) ‏🔹حضرت عيسی، در دعا به جای مسأله‌ی خوردن، به الهی بودن مائده توجّه‌ می‌كند. «آيَةً مِنْكَ» ‏🔹در دعا، خدا را با ادب كامل و با صفت مناسب با خواسته، صدا بزنيم. ابتدای آيه‌ «اللَّهُمَّ رَبَّنا» آمده و آخر آيه‌ «خَيْرُ الرَّازِقِينَ» ‏🔹به درخواست‌های مادی جهت معنوی دهيم. (حواريّون اوّلين هدف خود را خوردن و سپس اطمينان داشتن‌ «نَأْكُلَ مِنْها وَ تَطْمَئِنَّ» بيان كردند، ولی حضرت عيسی ابتدا برجا گذاشتن نشانه‌ی سرور برای تاريخ‌ «عِيداً لِأَوَّلِنا وَ آخِرِنا» سپس نشانه قدرت خداوند «وَ آيَةً مِنْكَ» و در مرحله سوم مسئله رزق را مطرح فرمود «وَ ارْزُقْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» و بدين گونه به همه فهماند كه مسائل معنوی و اجتماعی بر مسائل گروهی و اقتصادی مقدّم است). ‏🔹به خدا توجّه كنيم و به سراغ ديگران نرويم. «وَ أَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ بزرگ برای   . 💠قالَ اللَّهُ هذا يَوْمُ يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ «119/مائده» 🌱خداوند فرمود: اين، روزى است كه راستگويان را صداقتشان سود دهد، برايشان باغهايى است كه زير درختانش نهرها جارى است، هميشه در آن ماندگارند، خداوند از آنان راضى است، آنان نيز از او راضى‌اند، اين رستگارى بزرگ است. 💠لِلَّهِ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما فِيهِنَّ وَ هُوَ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ «120»مائده 🌱ملك و حكومت آسمان‌ها و زمين و آنچه در آنهاست تنها از آن خداست، و او بر هر چيزى تواناست. 🔹مؤمنان، اگر به خاطر صداقتشان، مشكلاتى را در دنيا تحمّل كنند، اين راستى و صداقت در آخرت براى آنان كارساز است. «يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ صِدْقُهُمْ» 🔹تنها صادقان نفع مى‌برند، نه مدّعيان، شعاردهندگان ورياكاران. يَنْفَعُ الصَّادِقِينَ‌ ... 🔹بهشت در كنار رضايت خداوند، فوز بزرگ و رستگارى است. جَنَّاتٌ‌ ... رَضِيَ اللَّهُ‌ ... ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‌. 📚تفسیر نور ❇️ بزرگ؟ 🔷✨در تعقیب ذکر گفتگوی خداوند با حضرت مسیح، در این آیه می خوانیم: «خداوند پس از این گفتگو، می فرماید: امروز روزی است که راستی راستگویان به آن سود می بخشد» (قالَ اللّهُ هذا یومُ ینفَعُ الصّادِقِینَ صِدقُهُم). 🔷✨سپس پاداش صادقان را چنین بیان می کند: «برای آنها باغهایی از بهشت است که از زیر درختان آن نهرها جاری است، و جاودانه و برای همیشه در آن خواهند ماند» (لَهُم جَنّاتٌ تَجرِی مِن تَحتِهَا الأَنهارُ خالِدِینَ فِیها أَبَداً). 👈و از این نعمت مادی مهمتر این است که «هم خداوند از آنها راضی است و هم آنها از خداوند راضی و خشنودند» (رَضِیَ اللّهُ عَنهُم وَ رَضُوا عَنهُ). «و شک نیست که این موهبت بزرگ که جامع میان موهبت مادی و معنوی است رستگاری بزرگ محسوب می شود» (ذلِکَ الفَوزُ العَظِیمُ) 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan