May 11
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
⁉ آيا #تدبر ، همان تفسير است؟ آيا افراديكه كلاسهاي #تفسير قران يا #مفاهيم قران شركت كردهاند، نيازي به فراگيري روش #تدبر و حضور در دوره روش ساده #فهم قران دارند؟
♻ پاسخ تعدادي از قرآن اموزان دوره هاي قبل:
1⃣ من قبلا کلاسهای ترجمه و تفسیر داشتم ولی این روش شما یک #تجربه_جدیده که برام خیلی جالبه تا حالا به این شکل آیات رو بررسی نکرده بودم انشالله خداوند توفیق فهم قرآن بهم بده
سركارخانم عباسي
2⃣ دوره مفید ولذت بخشی برای من بود. تجربه خوبی بود تا بحال اینگونه در قران تدبر نکرده بودم. من قبلا تفسیر موضوعی کار کردم ولی بعد از گذشت زمان فراموش کردم. اول فکر میکردم تدبر یعنی خواندن تفسیر قران .اما این روش تدبر خیلی برام #لذت_بخشه. مفاهیم سوره را بیشتر متوجه میشم و در ذهنم می ماند.
اکنون که این روش را یاد گرفتم سعی میکنم اگر توفیقی باشد ادامه دهم مخصوصا خواندن قران تنزیل تا لذت و فهم کاملتری نصیبم شود.
سركار خانم فروغي
3⃣ سلام در کلاس تدبر باتوجه به داشتن تمرین عملی، نکات خوبی را یاد گرفتم. من اولین بار بود که به سوره ای از قرآن اینطور توجه می کردم همیشه وقتی قرآن میخووندم به تک تک آیات توجه میکردم نمیدونستم برای فهم بهتر٬ بهتره به چند آیه مرتبط٬ با هم توجه کنم.
من یک کلاس تفسیر میرم که اکثرا از رشته های قرآنی هستن و من اونجا خیلی از موارد رو متوجه نمیشدم این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در #نوع_نگاهم میکنه و واقعا موهبت خدا بوده.
سركار خانم ستاريان
4⃣ انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون شیرین کرده که به گاز داریم میریم چون واقعا #همهروشها رو برای فهم قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم
به نظر بنده این روش #بهترین نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و #زاویهدیدمون رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده،
سركارخانم توكلي
5⃣ كلاس خوب وپرباري است كلاس هاي قرآن عموما آموزش روخواني وقرائت ونهايتا تفسير آياتي چند است اما عنايت به قرآن با شيوه تدبر در كمتر كلاسي مطرح هست ومن از اين بابت شاكر خدا هستم كه در آن شرف حضور يافته ام.
✳ اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد در
کانال تلکرام وایتا👇
@tadabbor_quranpuyan
واتساپ👇
https://b2n.ir/p92928
تالارگفتگوهاي قرآن پويان
✳ https://b2n.ir/a02388
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
3⃣ تدبر در سوره #مسد
🔹بررسی معنای لغات سوره مسد: معنا و مفهوم تبت ،لهب حطب چیست؟
لهب از ریشه لهب : اصل الواحد در ماده، ظهور و تجلّي هيجان بر اثر شدت غَلَيان (جوشش) است و اين معنا در هر موضوعي بر حسب همان موضوع است و از مصاديق آن: شعله ور شدن آتش در اثر شدت حرارت (التِهاب و تَلَهُّب)، هيجان در درون اعضاي داخلي بدن در اثر شدت تشنگي (لَهَب و لَهيب)، ارتفاع و علوّ نور در حال بالا آمدن (التهاب)، شدت دويدن اسب در اثر حرارت، تندي و عصبيت درونش (كه با اسب، مُلهِب ميگويند)، تندي كلام در اثر هيجان درون است (لَهيب و لهب) و پنهان نيست كه هيجان و تحرّك در اثر حرارت حاصل ميشود، - و حرارت ميتواند مادي يا معنوي باشد -؛ زيرا حركت و حرارت لازمه يكديگرند.
سوره مباركه مسد آيات ۱ تا ۳ : تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ/ مَا أَغْنَی عَنْهُ مَالُهُ وَمَا كَسَبَ/ سَيَصْلَی نَارًا ذَاتَ لَهَبٍ، بريده باد دو دست ابولهب و مرگ بر او باد/ دارايی او و آنچه اندوخت، سودش نكرد./ به زودی در آتشی پرزبانه درآيد
آيه صراحتاً ميگويد كه لَهَب متعلّق به نار است و تأكيد اين تعبير به شدت عذاب از تعبير به نار يا لَهَب به تنهايي بيشتر است. اما ابولَهَب: نامش عبد العُزّي پسر عبدالمطّلب پسر هاشم و عموي پيامبر است، مادرش لَبنا از قبيله خُزاعه است و گفته اند كه به خاطر زيبايي اش، او را ابولَهَب ناميده اند و همسرش امّ جميل، دختر حرب - پسر اميه - و خواهر ابوسفيان و عمه معاويه است و همان كسي است كه قرآن او را حَمّالة الحَطَب لقب داده است. در تفسير بيضاوي آمده كه ابولهب چند روز پس از جنگ بدر در اثر بيماري عدسه مرد و جنازه اش سه روز بر زمين ماند تا آنكه بويناك شد. سپس توسط بردگان سياه دفن شد و عدسه؛ دملهايي شبيه عدس از جنس طاعون است كه در برخي جاهاي بدن ايجاد ميشود و غالباً به مرگ مي انجامد.
حطب از ریشه حطب : هر چيزي كه قابليت سوختن دارد. بنابراين حَطَب (هيزم) اسم ذات است مانند فَرَس. سپس فعل به اشتقاق انتزاعي از آن مشتق شده است. حَطَبَ /يَحطُبُ يعني هيزم را فراهم كرد. حَطَبَه يعني هيزم را نزد او آورد يا برايش جمع كرد و او حاطِب و حَطّاب است. به آن كه دچار لاغري شديد باشد، به صورت استعاري أحطَب ميگويند. حَطَبَ بِفُلان، يعني از او سخنچيني كرد. اين مفهوم از تَوَقُّد و قابليت سوختن گرفته شده است؛ گويا سخنچين با كارش آتش دشمني را برميافروزد. كانوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً (سورۀ مباركۀ جن آيه ۱۵)
التحقیق فی کلمات القران
https://zaya.io/6rkpp
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره3⃣
#باورهاورفتارهای_قرآنی .
سوره #حمد #صفحه_1
🌸 #تعبد و #استعانت فقط از «الله»است.
💮🔶إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ (5)
🔹(پروردگارا) تنها تو را مى پرستیم و تنها از تو یارى مى جوییم
(فاتحه/5)
💮👌تنها تو را عبادت ميکنيم 9 و تنها از تو ياري ميطلبيم 10
__
💮👈9- حال که آيندة ما در دست اوست، پس فقط او را بايد عبادت کنيم. عبادت را در ترجمههاي قرآن پرستش معنا كردهاند، اما پرستش معناي جامعي براي عبادت نيست و متأسفانه معادل مناسب فارسي هم نداريم. عبادت بيان كنندة حالت تسليم و تمکين انسان است. به گفتة شادروان شريعتي؛ عبادت هموار کردن جادة وجود است. «عَبّدَالطّريق» يعني راه را آسفالت و هموار کرد. «طَريقٌ مُعَبّد» جادهاي است عبد شده، يعني براي راننده هموار است و سنگلاخ و دست انداز ندارد. ماشينهاي جادهسازي را نيز در عربستان «عابد» ميگويند!! ما بايد وجودمان را براي خداوند صاف و هموار کنيم و در برابر فرامين او خاضع باشيم. اگر ميفرمايد انفاق کن، عفوکن، جهاد کن، و يا مهربان باش، وجودمان جاذب اين فرامين و پذيراي اوامر خداوند باشد.
🌸چون خدا مالک يومالدين است، ما نيازهامان را فقط از او درخواست ميکنيم. به خود تلقين ميكنيم كه فقط در برابر آفريدگارمان تسليم و تابع هستيم و نه هيچ كس ديگر. اين است معناي عبادت. در زندگي فقط از او کمک ميگيريم و نزد کسي سر خم نميکنيم.
💮👈10- استعانت نيز فقط از «الله» است. منظورکمک گرفتنهاي معمول و متعارف بين انسانها، که قوام زندگي اجتماعي به آن است نيست، در اموري است که مختص خداست و هيچ واسطه و شفيعي وجود ندارد، تنها اوست که سميع و بصير، حيّ و قيّوم، حاضر و ناظر و مراقب و شاهد است.
📚تفسیر آقای بازرکان
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🕋 تجربه امام موسی صدر از سفر #حج
#رهایی و #آزاد_شدن از هر چه #غیرخدا
🔷سفر از خلق به سوی حق، با بریدن از وابستگی های مادی و عروج به دنیای آزادگی و وارستگی از مادیات تحقق مییابد. حاجی، خانه و خانواده و عادتها و شهر خود را رها میکند و وقتی به میقات می رسد، لباسهای خویش را کنار می گذارد و جسم خود را نادیده می گیرد و پس از ادای مناسک حج خواهشها و وقار خود و پرسش های عقلانی خود را وامی گذارد و تسلیم اوامر پروردگار می شود و با نماد و رمز پرتاب سنگ، از دشمنان خداوند بیزاری میجوید و سرانجام با نماد و رمز قربانی کردن، از دارایی خود دست میشوید و بدین ترتیب، از هر چه غیر خداست و از همۀ وابستگی های مادی خود در زندگی، آزاد می شود.
🔷سفر حج سفر ایمان در دو بعد آسمانی و زمینی ان است و انسان وقتی با جسم خود به سوی کعبه و دیگر مقام ها حرکت می کند،از «خلق» به سوی «حق» و از فرد به سوی امت گام بر می دارد.سفر از فرد به سوی امت،با رها کردن ویژگیها و امتیازات فردی و خانوادگی و قومی و ملی و طبقاتی تحقق می یابد.فرد در شکلی یکدست و یکپارچه ذوب می شود و به قلب اسلام ،کعبه مکرمه،و سپس به صفا و مروه نزدیک می شود.
🔷با حرکت دایره ای به گرد کعبه و با حرکت افقی میان صفا و مروه،امواج فردها و گروه ها در هم می آمیزند و وحدتی همگون و دارای آغاز و پایان و با رفتار و حرکات همسان پدید می آورند و بدین ترتیب، کارگاه حج از فرد، گروه می سازد.
حج ثروتی است برای انسان تهی دست و عطایی ست از سوی خداوند در میان نعمت های گوناگون او و درمانی است برای دردها و نیازهای انسان.
آیات حج با تاکید بر فایده ها و آثار #حج ،گاه آنها را بر شمرده و گاه به طور کلی به آنها اشاره کرده است ،مانند آیه :«لِيَشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ.»
🔷من در این سفر مبارک و درست در این اوضاع سخت کوشیدم که این راه را برگزینم،زیرا من نیاز خود و نیاز وطن و منطقه و امت و فرقه و صنف و موسسه و جنبش خود رادرک کرده ام و آشکارا وجود تندبادهای سرکش راکه هر اقدام و هر راه حلی را بر هم میزند، حس میکنم.
🕋 به #حرم خدا و به سرزمین #امن خدا و به خانه خدا پناه بردم و همه کسانی نیز که من نماینده آنها هستم همراه من پناه بردند.مطمئن بودم که با این پناه بردن و در این سفر،به لطف خداوند،به بی نیازی خواهم رسید،که او بی نیاز از جهانیان است.
📚مقاله سفر حج/امام موسی صدر
http://quranpuyan.com/yaf_postsm20209_Hj-w-flsfh-Hkm-Hj-dr-qrn.aspx#post20209
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🤲🌹اللَّهُمَّ أَنْتَ عُدَّتِی إِنْ حَزِنْتُ،
وَ أَنْتَ مُنْتَجَعِی إِنْ حُرِمْتُ
❤️بارالها!
چون اندوهناك ميشوم تو دلخوشي مني
و چون محروم گردم تو محل اميد مني!
💫بخشي از دعاي بيستم صحيفه سجاديه
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 21 تا 26
📄#صفحـہ_190
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_190
❇️همه چيز فدای #هدف و برای #خدا
💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمانِ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
🌱ای مسلمانان، اگر پدران و برادرانتان، کفر را بر ایمان ترجیح دهند، آنان را دوستان (خود) انتخاب نکنید. کسانی از شما که با آنان رابطهی دوستی برقرار کنند، ستمکاران حقیقیاند.
توبه - ۲۳
🔷✨آخرين وسوسه و بهانهای كه ممكن بود برای گروهی از مسلمانان در برابر دستور پيكار با بت پرستان پيدا شود- و طبق بعضی از تفاسير پيدا شد- اين بود كه آنها فكر میكردند كه از يك سو در ميان مشركان و بت پرستان، خويشاوندان و بستگان نزديك آنها وجود دارند، گاهی پدر مسلمان شده و پسر در شرك باقی مانده، گاهی به عكس پسران راه توحيد را پيش گرفتهاند و پدران هم چنان در تاريكی شرك باقی ماندهاند، و همچنين در مورد برادران و همسران و عشيره و قبيله، اگر بنا شود با همه مشركان پيكار كنند بايد از خويشاوندان و قبيله خود چشم بپوشند!.
🔷✨از سوی ديگر سرمايهها و تجارت آنان تا حد زيادی در دست مشركان بود، با آمد و شد آنها به مكه آن را رونق میبخشيدند.
و از سوی سوم خانههای مرفه و نسبتا آبادی در مكه داشتند كه در صورت درگيری با مشركان ممكن بود به ويرانی بكشد، و يا با تعطيل مراسم حج از طرف مشركان از ارزش و استفاده بيفتد.
👌چه ظلمی از اين بالاتر كه انسان با پيوند دوستی با بيگانگان و دشمنان حق، هم به خويشتن ستم كند و هم به جامعهای كه تعلق به آن دارد، و هم به فرستاده خدا!.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_190
❇️#رفاه_طلبانِ_مسئوليّت_گريز، مشمول هدايت الهی نمیشوند
💠قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّـهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّی يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ (۲۴/توبه)
🌱بگو: اگر پدران و فرزندان وبرادران وهمسران و خاندان شما وثروتهايی كه جمع كردهايد و تجارتی كه از كسادی آن بيم داريد و خانههايی كه به آنها دلخوش كردهايد، نزد شما از خدا وپيامبرش وجهاد در راه او محبوبتر باشد، پس منتظر باشيد تا خداوند، فرمان (قهر) خويش را به اجرا در آورد. و خداوند، گروه نافرمان را هدايت نمیكند.
🔹ميزان ايمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهی دنيا و آخرت میتوان شناخت.
«أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّـهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ»
🔹برای عبور از پلهای مادّيت، بايد عقايد و انس با خدا را تقويت كرد. إِنْ كانَ آباؤُكُمْ ... وَ أَمْوالٌ ... أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّـهِ وَ رَسُولِهِ ...
🔹عواطف فاميلی و امكانات مادّی نبايد مانع جهاد شود و هركجا مانع شد، زمينهساز قهر الهی است. إِنْ كانَ آباؤُكُمْ ... وَ أَمْوالٌ ... أَحَبَ ... فَتَرَبَّصُوا ...
(در راه دوستی خدا و جهاد در راه او بايد از همه چيز و همه كس گذشت.
زيرا حفظ دين، بر حفظ روابط خانوادگی، عاطفی و اقتصادی مقدّم است.)
🔹اگر رفاه در زندگی اصل شد، انسانيّت سقوط میكند و سبب دوری از خدا ورسول است وقهر و غضب نامعلومی را در انتظار دارد. «يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ»
🔹برتری دادن مادّيات بر امور معنوی، نشانهی فسق است. أَحَبَّ إِلَيْكُمْ ... الْفاسِقِينَ (مرز ايمان و فسق، رها كردن معنويات است)
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣ تدبر در سوره #مسد
🔹بررسی معنای لغات سوره مسد: معنا و مفهوم تبت ،لهب حطب چیست؟
تبب : تب و تباب بمعني خسران و زيان است .راغب زيان مستمرّ، مجمع البيان زيان مؤدّي بر فساد، قاموس نقص و زيان مطلق گفته است وَ مٰا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلّٰا فِي- تَبٰابٍ غافر: ۳۷، حيلۀ فرعون نيست مگر در زيان وَ مٰا زٰادُوهُمْ غَيْرَ تَتْبِيبٍ هود: ۱۰۱ بآنها جز خسران نيافزودند.
تَبَّتْ يَدٰا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ. مٰا أَغْنيٰ عَنْهُ مٰالُهُ وَ مٰا كَسَبَ. سَيَصْليٰ نٰاراً ذٰاتَ لَهَبٍ. وَ امْرَأَتُهُ حَمّٰالَةَ الْحَطَبِ فِي جِيدِهٰا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ مسد، ۱- ۶ غرض از نقل كامل اين سورۀ مباركه آنست كه بعضي معناي سوره را درك نكرده و گفته اند: قرآن در اين سوره ناسزا گفته و اين از ساحت كتاب آسماني بدور است و ناسزا گفتن دليل بي منطقي است و گرنه احتياجي بناسزا گوئي نيست مخصوصا كه زن ابو لهب نيز بزشتي ياد شده است (خلاصۀ شبهه ايكه گفته اند و يا ميشود گفت). ابتدا بمفردات سوره رسيدگي ميكنيم:
«تَبَّتْ» فعل ماضي مؤنّث و «يَدٰا أَبِي لَهَبٍ» فاعل آنست «تَبَّ» فعل ماضي و فاعلش ضمير مستتر به ابي لهب بر ميگردد يعني: دو دست ابا لهب و خود او بزيان و خسران افتاد.
ابو لهب عموي حضرت رسول صلّي اللّه عليه و آله و سلّم است، اين كنيه را قرآن جعل نكرده بلكه باو در اثر زيبائي و خوشمنظري و گونههاي سرخش، ابا لهب ميگفتند و آن نام در ميان مردم تعريف او بود و قرآن مجيد همان را آورده است.
«وَ امْرَأَتُهُ» عطف است بفاعل «سَيَصْليٰ» يعني: «سيصلي ابو لهب و امرءته النار» زن ابو لهب بنام امّ جميل خواهر ابو سفيان، زني فتنه انگيز و سخن چين و دو بهم زن بود نقل شده خارها را مياورد و زير پاي حضرت رسول صلّي اللّه عليه و آله و سلّم ميريخت
جملۀ «حَمّٰالَةَ الْحَطَبِ فِي جِيدِهٰا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ» حال است از «وَ امْرَأَتُهُ» يعني: زنش داخل آتش ميشود در حاليكه هيمه حمل ميكند و در گردنش ريسماني است از ليف خرما. مراد از اين دو جملۀ حاليّه خواه سخن چيني باشد و يا آوردن خار و ريختن براه آنحضرت (احتمال دوّم موافق آيه است) آنست كه: جهنّم رفتن اين زن عمل دنيائي او را حكايت ميكند در حاليكه در دنيا بود در همان حال بآتش داخل ميشود.
با اين طريق، سورۀ مباركه و مطالب آن كاملا طبيعي است. بار ديگر ترجمۀ سوره را يكجا مياوريم: دستهاي ابا لهب و خود او بزيان افتاد مال وي و آنچه فراهم كرده بود او را بي نياز نكرد، حتما بآتش زبانه دار داخل ميشود، زنش نيز در حاليكه حامل هيمه و ريسمان در گردن است داخل آتش ميشود.
بعضيها تَبَّتْ يَدٰا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ را نفرين دانسته و در ترجمه گفته اند: بريده باد دستهاي ابو لهب و نابود باد او. اوّلا تبّ و تباب چنانكه گفتيم بمعناي خسران است ثانيا: آيه خبر است و نفرين نيست چنانكه گفته شد و احتياجي بنفرين گرفتن نداريم.
قاموس قرآن، ج ۱، ص: ۲۶۴
https://zaya.io/6rkpp
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگی_قرآنی
شماره4⃣
#نڪات_آموزنده_قرآنی :
سوره #حمد #صفحه_1
✴️علت بهکاررفتن #فعل_جمع « #نَعْبُدُ»
🌿🌺در آیۀ شریفۀ «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعین» از فعل جمع «نَعْبُدُ» استفاده شده است. این مطلب که دربارۀ فعل «نَسْتَعینُ» نیز مصداق دارد، این سؤال را به ذهن متبادر میكند كه چرا این دو فعل بهصورت جمع آمدهاند؛ درحالیکه میتوان گفت: «اِیّاكَ أَعْبُدُ»؛ یعنی خدایا، فقط تو را میپرستم. دو پاسخ به این پرسش میتوان داد:
👈 ابتدا پاسخی ساده که در عرف اجتماعى نیز متداول است و آن اینكه انسانها وقتى میخواهند مطلب یا خواستۀ مهمى را با مقامى در میان بگذارند، سعى میكنند آن را از زبان جمع مطرح کنند.
🌿🌺بهنظر میآید كه خداوند سبحان نیز همین ادب را به اهل ایمان تعلیم میدهد كه وقتى میخواهند خداوند را بخوانند، خواستۀ خود را بهصورت جمعی ابراز كنند. آنچنان که گویا با زبان دل میگویند: پروردگارا، من کسی نیستم و حتی حقیقت بندگى و عبودیت تو را نشناختهام و نمیدانم عبادتم چه عیارى از بندگى واقعى دارد؛ اما بندگانى را میشناسم كه عارف و آشنا به رمز و راز عبودیت تو هستند؛ انسانهاى وارستهاى كه بدون حجاب با تو سخن میگویند و عبادت آنها مقبول بارگاه توست.
🌿🌺خدایا، صداى نالۀ درگلوگرهخوردۀ خود را با عبادت این گروه از بندگانت، با سلمانها و ابوذرهای تاریخ، با آواها و نواهایى كه پسندیدۀ درگاه تو هستند، ضمیمه میكنم و به محضرت تقدیم میدارم و میگویم: پروردگارا، ما فقط تو را عبادت میكنیم و فقط از تو یارى میجوییم. شاید از بركت ایشان، عبادت من نیز مقبول افتد.
👈پاسخ دوم را فخر رازی، مفسر اهل سنت، بیان میكند كه توجیه ادبی و فقهی ظریفی است. فخر رازی با لطافت خاصی میگوید که ما عبادت خود را در كنار عبادت بزرگان و اولیاى خدا ضمیمه میكنیم و آنگاه بر خداوند متعال عرضه میداریم. حضرت حق بدون شك، عبادت اولیا و بندگان خاصش را میپذیرد؛ در این صورت عبادت ناقص ما با عبادت كامل آن شاهبازانِ سپهر معرفت، گره خورده و ممزوج میشود و إنشاءالله خداوند از سرِ لطف و كرم، عبادت ما را از این مجموعه خارج نکرده و تمام آن عبادات را یکسره میپذیرد.
🌺👌البته این عنایت حضرت اوست که از کریم جز کرم نشاید و الّا الزامى بر خداوند نیست.
📚کتاب مشکاة از دڪتر محمدعلی انصارے
، تفسیر قرآن کریم، ج۱، صص ۲۵۷-۲۵۵
┄═❁🍃
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
🕋🌴
#حج براي بيدار شدن #روح_حقپرستي و وجدان عدالتخواهي واجب شده است.
💠 وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿۹۷/آلعمران﴾
🌱و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانائي رفتن به سوي آن دارند، و هر كس كفر بورزد (و #حج را ترك كند به خود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان، بي نياز است.
🔷✨ "«و لله علی النّاس ...» چون در محیط این خانه فقط نام خدا ظاهر و اراده او حاکم است، برای خدا و
بیدار شدن روح #حق_پرستی
و زنده شدن وجدان #عدالتخواهی
و حکومت این روح بر سایر غرایز و هواهای انسان
بر هر مستطیعی، #حج این خانه واجب است،
تا برای یک بار هم شده در تمام عمر هر کس خود را از محیط غوغای شهوات و #خودپرستی و نفع جویی و اختلافات که صدای پیامبران و ندای وجدان و دعوت خدا را دور و کم اثر نموده بیرون آید و تغییر محیط دهد و هر کس کفر ورزید و این دعوت را نپذیرفت، بداند که خداوند بی نیاز است و این بشر است که در تقویت و حفظ بنیه مادی و معنوی خود و در هر چیز سراسر احتیاج است."¹
📚برگرفته ار ڪتاب "به سوے خدا میرویم"
نوشته آیت الله طالقانی
#كعبه ، چشم اميد و #محل_رجوع مردم
🔶وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا( بقره:125)
🔹و (به يادآور) هنگامى كه خانه (ى كعبه) را محل رجوع و اجتماع و مركز امن براى مردم قرار داديم
🕋« این خانه با همهٔ آدابش، تصویری است که چهرهٔ #ابراهیم را در عالیترین صورت معنوی و وضع ظاهری ، در خیال ترسیم می کند وشخص حاج ، خود را با او هم قدم و هم صدا و با اندیشه های بلند او آشنا، می نگرد وهمان کلماتی که از ضمیر ابراهیم برانگیخته شد و به آن مبتلا گردید تا تمامش کرد، در ضمیر هر انسانی که به رموز این بیت آشنا شود و صورت معنوی ابراهیم را در آن بنگرد ، برانگیخته می شود .
امامت ابراهیم قلوب مردم مستعد را پیرو او می گرداند.
✳مثابه شدن این خانه هم #نفوس_مستعدی را به سوی آن می کشاند تا در گیر و دار زندگی، از دور و نزدیک به سوی آن روی آرند و به آنجا رفت و آمد کنند تا اندک اندک حق و کلمات او که در عموم مردم- نه مانند ابراهیم- به کمال و تمام نمی رسد ، حاکم شود و نفوس از کشمکشها و #تشویشها و جاذبه های مختلف و نگرانیهایی که از خودبینی و سود اندیشی و برتری جویی برمی آید ، برهند
و به #آرامش و #امنیت خدایی گرایند.»
📚( پرتوی از قرآن، ج۱ ص ۲۹۷)
ايت الله سيدمحمود طالقاني
http://quranpuyan.com/yaf_postsm4778_trykhchh-w-fDyl-khnh-khd--khbh--Hrm-mn-lhy.aspx#post4778
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
🌹💠منتخب نظرات قرآن آموزان 17 دوره اموزش #روش_ساده_فهم_قرآن
بخش دوم
✅یکی از فواید تفکیک پاراگراف ها، کمک به #حفظ سوره های قرآن است. شاید یکی از مشکلات حفظ قرآن همین تغییر ناگهانی موضوع پاراگراف هاست
برداشت من از این دوره این هست که مدرسین محترم، #ماهیگیری را به دانشجویان یاد دادند. تا حالا با مراجعه به تفاسیر و کتب دیگه به صورت #منفعلانه و لقمه آماده، قرآن را مطالعه میکردیم ولی از این پس #فعالانه آنرا میخوانیم
✅ من بارها و بارها سوره مزمل رو خونده بودم حتی با معنی ولی الان که با این روش آشنا شدم تازه متوجه شدم که تا الان متوجه مفهوم این سوره نشده بودم و انگار #درهای_جدیدی از این سوره به روم باز شده
✅ از وقتی این کلاس مجازی شروع شده من با اشتیاق وصف نشدنی به سراغ این گروه میام و با اینکه چندین ساله هر روز آیاتی از قرآن رو تلاوت می کنم و در ختم قرآن روزانه شرکت می کنم تا الان قرآن رو به این #دقت و با جزئیات نگاه نکرده بودم
✅ بررسی سوره ها به ترتیب نزول بسیار بحث زیبا ، شیرین و قابل تأملی هست و تا من به حال به این شکل راجع به این مسئله مطلبی نشنیده بودم، خیلی مفید و قابل استفاده بود .
✅در کلاس تدبر باتوجه به داشتن #تمرین_عملی نکات خوبی را یاد گرفتم.تمرين عملي سطح یادگیری رو بسیار بالا میبره. این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در نوع نگاهم میکنه و واقعا موهبت خدا بوده.
✅ باورم نمیشد این کلاس انقدر برام #جذاب و #شیرین باشه و انقدر ذهنم را #مشغول کنه. مهم ترین امتیاز تدبر در قرآن، تلاش شخص برای درک #ارتباط_آیات براساس موضوع واحد هست؛ که هر چند آیه در یک موضوع باهم در ارتباطند. هر سوره حول موضوعی طراحی شده ،و با ظرافت و دقت میشه اون را کشف کرد و دست یافتی است.
✅ خیلی خوب و عالی بود. فراز بندی سوره باعث میشه حالت #داستانی پیدا کنه که گوینده از قسمتهای مختلف داستان میگه و ما منتظر هستیم در آخر چه نتیجه ای حاصل میشه و این قرآن رو #دلنشین تر میکنه.
✅ این روش باعث میشه که انسان یک #درک_کلی از سوره داشته باشه و فهم سوره بهتر و حتی باعث میشه که اسانتر در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت قرار بگیره. به نظرم می توان گفت این روش برای حفظ بهتر وحتی #تفسیر مفیده. روش کاربردی است که انس ادمی را با کلام حق بیشتر میکنه و قران رو از یکنواختی وسنگینی و نامفهوم بودن برای قرائت کننده آن خارج میکند
✅ احساس میکنم الان دارم یك نفس راحتی میکشم چون قبلا فقط سوره هارو میخوندم و این مراتب رو نمیدونستم
به قدری #لذتبخش هست که #گریه ام گرفت از شادی.
این دوره برا هر کسی واقعا لازمه. ای کاش این دوره رو در #مدارس از دبیرستان آموزش میدادن.
👈یادگیری این دوره مثل داشتن یه #کارت_طلاییه برای ارتباط با قران .
روش شما مانند یادگرفتن حروف الفبا ست برای با سواد شدن.
✅ با اینکه چند سال است روی #مفاهیم کار میکنم. چیزی در این درس فهمیدم و درک کردم که قاصرم از بیانش .
ولی تازه مسیرم را پیدا کردم كه چگونه باید قرآن بفهمم
✅ حس #فوق_العاده ای بود. انگار تونستم بالاخره برای برقراری ارتباط با قران ناطق، به یك #فن_ارتباطی_ساده و کاربردی پناه ببرم.
انگار این ((روش جدید مطالعه)) یه معجزه ی جدید برای نسل جدید هست تا دیگه بهانه ای نباشه برای اینکه بگویند قران عربی هست و ما نمیتونیم بفهمیم....
♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد
ايتا و تلگرام
@tadabbor_quranpuyan
https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
در واتساپ
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
يَهْدِی اللهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ
خدا هر کس را بخواهد
به نور خود هدایت می کند
🌷 سوره نور ، آیه ۳۵
🍃
🌸🍃
🆔️ @quranpuyan