eitaa logo
قران پویان
467 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️همه چيز فدای و برای 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا آباءَكُمْ وَ إِخْوانَكُمْ أَوْلِياءَ إِنِ اسْتَحَبُّوا الْكُفْرَ عَلَى الْإِيمانِ وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ 🌱ای مسلمانان، اگر پدران و برادرانتان، کفر را بر ایمان ترجیح دهند، آنان را دوستان (خود) انتخاب نکنید. کسانی از شما که با آنان رابطه‌ی دوستی برقرار کنند، ستم‌کاران حقیقی‌اند. توبه - ۲۳ 🔷✨‏آخرين وسوسه و بهانه‌ای كه ممكن بود برای گروهی از مسلمانان در برابر دستور پيكار با بت پرستان پيدا شود- و طبق بعضی از تفاسير پيدا شد- اين بود كه آنها فكر می‌كردند كه از يك سو در ميان مشركان و بت پرستان، خويشاوندان و بستگان نزديك آنها وجود دارند، گاهی پدر مسلمان شده و پسر در شرك باقی مانده، گاهی به عكس پسران راه توحيد را پيش گرفته‌اند و پدران هم چنان در تاريكی شرك باقی مانده‌اند، و همچنين در مورد برادران و همسران و عشيره و قبيله، اگر بنا شود با همه مشركان پيكار كنند بايد از خويشاوندان و قبيله خود چشم بپوشند!. 🔷✨‏از سوی ديگر سرمايه‌ها و تجارت آنان تا حد زيادی در دست مشركان بود، با آمد و شد آنها به مكه آن را رونق می‌بخشيدند. ‏و از سوی سوم خانه‌های مرفه و نسبتا آبادی در مكه داشتند كه در صورت درگيری با مشركان ممكن بود به ويرانی بكشد، و يا با تعطيل مراسم حج از طرف مشركان از ارزش و استفاده بيفتد. 👌چه ظلمی از اين بالاتر كه انسان با پيوند دوستی با بيگانگان و دشمنان حق، هم به خويشتن ستم كند و هم به جامعه‌ای كه تعلق به آن دارد، و هم به فرستاده خدا!. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، مشمول هدايت الهی نمی‌شوند 💠قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّـهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّی يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ (۲۴/توبه) 🌱‏بگو: اگر پدران و فرزندان وبرادران وهمسران و خاندان شما وثروت‌هايی كه جمع كرده‌ايد و تجارتی كه از كسادی آن بيم داريد و خانه‌هايی كه به آنها دلخوش كرده‌ايد، نزد شما از خدا وپيامبرش وجهاد در راه او محبوب‌تر باشد، پس منتظر باشيد تا خداوند، فرمان (قهر) خويش را به اجرا در آورد. و خداوند، گروه نافرمان را هدايت نمی‌كند. 🔹ميزان ايمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهی دنيا و آخرت می‌توان شناخت. ‏«أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّـهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ» ‏ 🔹برای عبور از پل‌های مادّيت، بايد عقايد و انس با خدا را تقويت كرد. إِنْ كانَ آباؤُكُمْ‌ ... وَ أَمْوالٌ‌ ... أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّـهِ وَ رَسُولِهِ‌ ... ‏ 🔹عواطف فاميلی و امكانات مادّی نبايد مانع جهاد شود و هركجا مانع شد، زمينه‌ساز قهر الهی است. إِنْ كانَ آباؤُكُمْ‌ ... وَ أَمْوالٌ‌ ... أَحَبَ‌ ... فَتَرَبَّصُوا ... ‏(در راه دوستی خدا و جهاد در راه او بايد از همه چيز و همه كس گذشت. ‏زيرا حفظ دين، بر حفظ روابط خانوادگی، عاطفی و اقتصادی مقدّم است.) ‏ 🔹اگر رفاه در زندگی اصل شد، انسانيّت سقوط می‌كند و سبب دوری از خدا ورسول است وقهر و غضب نامعلومی را در انتظار دارد. «يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ» ‏ 🔹برتری دادن مادّيات بر امور معنوی، نشانه‌ی فسق است. أَحَبَّ إِلَيْكُمْ‌ ... الْفاسِقِينَ‌ (مرز ايمان و فسق، رها كردن معنويات است) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣ تدبر در سوره 🔹بررسی معنای لغات سوره مسد: معنا و مفهوم تبت ،لهب حطب چیست؟ تبب : تب و تباب بمعني خسران و زيان است .راغب زيان مستمرّ، مجمع البيان زيان مؤدّي بر فساد، قاموس نقص و زيان مطلق گفته است وَ مٰا كَيْدُ فِرْعَوْنَ إِلّٰا فِي- تَبٰابٍ غافر: ۳۷، حيلۀ فرعون نيست مگر در زيان وَ مٰا زٰادُوهُمْ غَيْرَ تَتْبِيبٍ هود: ۱۰۱ بآنها جز خسران نيافزودند. تَبَّتْ يَدٰا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ. مٰا أَغْنيٰ عَنْهُ مٰالُهُ وَ مٰا كَسَبَ. سَيَصْليٰ نٰاراً ذٰاتَ لَهَبٍ. وَ امْرَأَتُهُ حَمّٰالَةَ الْحَطَبِ فِي جِيدِهٰا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ مسد، ۱- ۶ غرض از نقل كامل اين سورۀ مباركه آنست كه بعضي معناي سوره را درك نكرده و گفته اند: قرآن در اين سوره ناسزا گفته و اين از ساحت كتاب آسماني بدور است و ناسزا گفتن دليل بي منطقي است و گرنه احتياجي بناسزا گوئي نيست مخصوصا كه زن ابو لهب نيز بزشتي ياد شده است (خلاصۀ شبهه ايكه گفته اند و يا ميشود گفت). ابتدا بمفردات سوره رسيدگي ميكنيم: «تَبَّتْ» فعل ماضي مؤنّث و «يَدٰا أَبِي لَهَبٍ» فاعل آنست «تَبَّ» فعل ماضي و فاعلش ضمير مستتر به ابي لهب بر ميگردد يعني: دو دست ابا لهب و خود او بزيان و خسران افتاد. ابو لهب عموي حضرت رسول صلّي اللّه عليه و آله و سلّم است، اين كنيه را قرآن جعل نكرده بلكه باو در اثر زيبائي و خوشمنظري و گونه‌هاي سرخش، ابا لهب ميگفتند و آن نام در ميان مردم تعريف او بود و قرآن مجيد همان را آورده است. «وَ امْرَأَتُهُ» عطف است بفاعل «سَيَصْليٰ» يعني: «سيصلي ابو لهب و امرءته النار» زن ابو لهب بنام امّ جميل خواهر ابو سفيان، زني فتنه انگيز و سخن چين و دو بهم زن بود نقل شده خارها را مياورد و زير پاي حضرت رسول صلّي اللّه عليه و آله و سلّم ميريخت جملۀ «حَمّٰالَةَ الْحَطَبِ فِي جِيدِهٰا حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ» حال است از «وَ امْرَأَتُهُ» يعني: زنش داخل آتش ميشود در حاليكه هيمه حمل ميكند و در گردنش ريسماني است از ليف خرما. مراد از اين دو جملۀ حاليّه خواه سخن چيني باشد و يا آوردن خار و ريختن براه آنحضرت (احتمال دوّم موافق آيه است) آنست كه: جهنّم رفتن اين زن عمل دنيائي او را حكايت ميكند در حاليكه در دنيا بود در همان حال بآتش داخل ميشود. با اين طريق، سورۀ مباركه و مطالب آن كاملا طبيعي است. بار ديگر ترجمۀ سوره را يكجا مياوريم: دستهاي ابا لهب و خود او بزيان افتاد مال وي و آنچه فراهم كرده بود او را بي نياز نكرد، حتما بآتش زبانه دار داخل ميشود، زنش نيز در حاليكه حامل هيمه و ريسمان در گردن است داخل آتش ميشود. بعضي‌ها تَبَّتْ يَدٰا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ را نفرين دانسته و در ترجمه گفته اند: بريده باد دستهاي ابو لهب و نابود باد او. اوّلا تبّ و تباب چنانكه گفتيم بمعناي خسران است ثانيا: آيه خبر است و نفرين نيست چنانكه گفته شد و احتياجي بنفرين گرفتن نداريم. قاموس قرآن، ج ۱، ص: ۲۶۴ https://zaya.io/6rkpp کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره4⃣ : سوره ✴️علت به‌کاررفتن « » 🌿🌺در آیۀ شریفۀ «ایّاکَ نَعْبُدُ وَ اِیّاکَ نَسْتَعین» از فعل جمع «نَعْبُدُ» استفاده شده است. این مطلب که دربارۀ فعل «نَسْتَعینُ» نیز مصداق دارد، این سؤال را به ذهن متبادر می‌كند كه چرا این دو فعل به‌صورت جمع آمده‌اند؛ درحالی‌که می‌توان گفت: «اِیّاكَ أَعْبُدُ»؛ یعنی خدایا، فقط تو را می‌پرستم. دو پاسخ به این پرسش می‌توان داد: 👈 ابتدا پاسخی ساده که در عرف اجتماعى نیز متداول است و آن اینكه انسان‏ها وقتى می‌خواهند مطلب یا خواستۀ مهمى را با مقامى در میان بگذارند، سعى می‌كنند آن را از زبان جمع مطرح کنند. 🌿🌺به‌نظر می‌آید كه خداوند سبحان نیز همین ادب را به اهل ایمان تعلیم می‌دهد كه وقتى می‌خواهند خداوند را بخوانند، خواستۀ خود را به‌صورت جمعی ابراز كنند. آن‌چنان که گویا با زبان دل می‌گویند: پروردگارا، من کسی نیستم و حتی حقیقت بندگى و عبودیت تو را نشناخته‌ام و نمی‌دانم عبادتم چه عیارى از بندگى واقعى دارد؛ اما بندگانى را می‌شناسم كه عارف و آشنا به رمز و راز عبودیت تو هستند؛ انسان‏هاى وارسته‌اى كه بدون حجاب با تو سخن می‌گویند و عبادت آن‏ها مقبول بارگاه توست. 🌿🌺خدایا، صداى نالۀ درگلوگره‌خوردۀ خود را با عبادت این گروه از بندگانت، با سلمان‌ها و ابوذرهای تاریخ، با آواها و نواهایى كه پسندیدۀ درگاه تو هستند، ضمیمه می‌كنم و به محضرت تقدیم می‌دارم و می‌گویم: پروردگارا، ما فقط تو را عبادت می‌كنیم و فقط از تو یارى می‌جوییم. شاید از بركت ایشان، عبادت من نیز مقبول افتد. 👈پاسخ دوم را فخر رازی، مفسر اهل سنت، بیان می‌كند كه توجیه ادبی و فقهی ظریفی است. فخر رازی با لطافت خاصی می‌گوید که ما عبادت خود را در كنار عبادت بزرگان و اولیاى خدا ضمیمه می‌كنیم و آنگاه بر خداوند متعال عرضه می‌داریم. حضرت حق بدون شك، عبادت اولیا و بندگان خاصش را می‌پذیرد؛ در این‌ صورت عبادت ناقص ما با عبادت كامل آن شاه‌بازانِ سپهر معرفت، گره خورده و ممزوج می‌شود و إن‏شاءالله خداوند از سرِ لطف و كرم، عبادت ما را از این مجموعه خارج نکرده و تمام آن عبادات را یکسره می‌پذیرد. 🌺👌البته این عنایت حضرت اوست که از کریم جز کرم نشاید و الّا الزامى بر خداوند نیست. 📚کتاب مشکاة از دڪتر محمدعلی انصارے ، تفسیر قرآن کریم، ج۱، صص ۲۵۷-۲۵۵ ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🕋🌴 براي بيدار شدن و وجدان عدالتخواهي واجب شده است. 💠 وَلِلّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ الله غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴿۹۷/آل‌عمران﴾ 🌱و براي خدا بر مردم است كه آهنگ خانه (او) كنند، آنها كه توانائي رفتن به سوي آن دارند، و هر كس كفر بورزد (و را ترك كند به خود زيان رسانده)، خداوند از همه جهانيان، بي نياز است. 🔷✨ "«و لله علی النّاس ...» چون در محیط این خانه فقط نام خدا ظاهر و اراده او حاکم است، برای خدا و بیدار شدن روح و زنده شدن وجدان و حکومت این روح بر سایر غرایز و هواهای انسان بر هر مستطیعی، این خانه واجب است، تا برای یک بار هم شده در تمام عمر هر کس خود را از محیط غوغای شهوات و و نفع جویی و اختلافات که صدای پیامبران و ندای وجدان و دعوت خدا را دور و کم اثر نموده بیرون آید و تغییر محیط دهد و هر کس کفر ورزید و این دعوت را نپذیرفت، بداند که خداوند بی نیاز است و این بشر است که در تقویت و حفظ بنیه مادی و معنوی خود و در هر چیز سراسر احتیاج است."¹ 📚برگرفته ار ڪتاب "به سوے خدا میرویم" نوشته آیت الله طالقانی ، چشم اميد و مردم 🔶وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِّلنَّاسِ وَأَمْنًا( بقره:125) 🔹و (به يادآور) هنگامى كه خانه (ى كعبه) را محل رجوع و اجتماع و مركز امن براى مردم قرار داديم 🕋« این خانه با همهٔ آدابش، تصویری است که چهرهٔ را در عالیترین صورت معنوی و وضع ظاهری ، در خیال ترسیم می کند وشخص حاج ، خود را با او هم قدم و هم صدا و با اندیشه های بلند او آشنا، می نگرد وهمان کلماتی که از ضمیر ابراهیم برانگیخته شد و به آن مبتلا گردید تا تمامش کرد، در ضمیر هر انسانی که به رموز این بیت آشنا شود و صورت معنوی ابراهیم را در آن بنگرد ، برانگیخته می شود . امامت ابراهیم قلوب مردم مستعد را پیرو او می گرداند. ✳مثابه شدن این خانه هم را به سوی آن می کشاند تا در گیر و دار زندگی، از دور و نزدیک به سوی آن روی آرند و به آنجا رفت و آمد کنند تا اندک اندک حق و کلمات او که در عموم مردم- نه مانند ابراهیم- به کمال و تمام نمی رسد ، حاکم شود و نفوس از کشمکشها و و جاذبه های مختلف و نگرانیهایی که از خودبینی و سود اندیشی و برتری جویی برمی آید ، برهند و به و خدایی گرایند.» 📚( پرتوی از قرآن، ج۱ ص ۲۹۷) ايت الله سيدمحمود طالقاني http://quranpuyan.com/yaf_postsm4778_trykhchh-w-fDyl-khnh-khd--khbh--Hrm-mn-lhy.aspx#post4778 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹💠منتخب نظرات قرآن آموزان 17 دوره اموزش بخش دوم ✅یکی از فواید تفکیک پاراگراف ها، کمک به سوره های قرآن است. شاید یکی از مشکلات حفظ قرآن همین تغییر ناگهانی موضوع پاراگراف هاست برداشت من از این دوره این هست که مدرسین محترم، را به دانشجویان یاد دادند. تا حالا با مراجعه به تفاسیر و کتب دیگه به صورت و لقمه آماده، قرآن را مطالعه میکردیم ولی از این پس آنرا میخوانیم ✅ من بارها و بارها سوره مزمل رو خونده بودم حتی با معنی ولی الان که با این روش آشنا شدم تازه متوجه شدم که تا الان متوجه مفهوم این سوره نشده بودم و انگار از این سوره به روم باز شده ✅ از وقتی این کلاس مجازی شروع شده من با اشتیاق وصف نشدنی به سراغ این گروه میام و با اینکه چندین ساله هر روز آیاتی از قرآن رو تلاوت می کنم و در ختم قرآن روزانه شرکت می کنم تا الان قرآن رو به این و با جزئیات نگاه نکرده بودم ✅ بررسی سوره ها به ترتیب نزول بسیار بحث زیبا ، شیرین و قابل تأملی هست و تا من به حال به این شکل راجع به این مسئله مطلبی نشنیده بودم، خیلی مفید و قابل استفاده بود . ✅در کلاس تدبر باتوجه به داشتن نکات خوبی را یاد گرفتم.تمرين عملي سطح یادگیری رو بسیار بالا میبره. این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در نوع نگاهم میکنه و واقعا موهبت خدا بوده. ✅ باورم نمیشد این کلاس انقدر برام و باشه و انقدر ذهنم را کنه. مهم ترین امتیاز تدبر در قرآن، تلاش شخص برای درک براساس موضوع واحد هست؛ که هر چند آیه در یک موضوع باهم در ارتباطند. هر سوره حول موضوعی طراحی شده ،و با ظرافت و دقت میشه اون را کشف کرد و دست یافتی است. ✅ خیلی خوب و عالی بود. فراز بندی سوره باعث میشه حالت پیدا کنه که گوینده از قسمتهای مختلف داستان میگه و ما منتظر هستیم در آخر چه نتیجه ای حاصل میشه و این قرآن رو تر میکنه. ✅ این روش باعث میشه که انسان یک از سوره داشته باشه و فهم سوره بهتر و حتی باعث میشه که اسانتر در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت قرار بگیره. به نظرم می توان گفت این روش برای حفظ بهتر وحتی مفیده. روش کاربردی است که انس ادمی را با کلام حق بیشتر میکنه و قران رو از یکنواختی وسنگینی و نامفهوم بودن برای قرائت کننده آن خارج میکند ✅ احساس میکنم الان دارم یك نفس راحتی میکشم چون قبلا فقط سوره هارو میخوندم و این مراتب رو نمیدونستم به قدری هست که ام گرفت از شادی. این دوره برا هر کسی واقعا لازمه. ای کاش این دوره رو در از دبیرستان آموزش میدادن. 👈یادگیری این دوره مثل داشتن یه برای ارتباط با قران . روش شما مانند یادگرفتن حروف الفبا ست برای با سواد شدن. ✅ با اینکه چند سال است روی کار میکنم. چیزی در این درس فهمیدم و درک کردم که قاصرم از بیانش . ولی تازه مسیرم را پیدا کردم كه چگونه باید قرآن بفهمم ✅ حس ای بود. انگار تونستم بالاخره برای برقراری ارتباط با قران ناطق، به یك و کاربردی پناه ببرم. انگار این ((روش جدید مطالعه)) یه معجزه ی جدید برای نسل جدید هست تا دیگه بهانه ای نباشه برای اینکه بگویند قران عربی هست و ما نمیتونیم بفهمیم.... ♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🍃 🍃 بسم الله الرحمن الرحیم يَهْدِی اللهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشَاءُ خدا هر کس را بخواهد به نور خود هدایت می کند 🌷 سوره نور ، آیه ۳۵ 🍃 🌸🍃 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 27 تا 31 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6001423661729321814.mp3
1.92M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ در مذهب يهود و نصاری، در عقايد كفّار پيشين است 💠و قالت الیهود عزیر ابن الله و قالت النصاری المسیح ابن الله ذلک قولهم بافواههم یضاهؤن قول الذین کفروا من قبل قاتلهم الله انی یؤفکون 🌱یهود گفتند: عزیر پسر خداست و نصاری گفتند: مسیح پسر خداست ،این سخنی است که به زبان می گویند و شبیه به گفتار کسانی است که قبل از آنهاکفر ورزیدند، خدایشان بکشد، چقدر دروغ و افتراء می گویند. 🔹(مضاهات ) یعنی مشابهت و (افک ) یعنی هر چیزی که از وجه حقیقی خویش منحرف شده باشد. (عزیر) نام شخصی است که یهود او را (عزرا)می خوانند و او دین یهود راتجدید نموده و اسفار تورات را که بعد از واقعه بخت النصر پادشاه بابل بکلی ازبین رفت دوباره به صورت کتابی جمع آوری کرد و شاید هم اینکه آنها او را پسرخدا می خوانند، یک لقب تشریفاتی باشد نه نسبی . 🔹از طرف دیگر مسیحیان از روی کفر و ظلم ، مسیح را پسر خدا قلمداد می کنندو باطل بودن این گفتار در تفسیر سوره آل عمران گذشت . 🔹به هر جهت این گفتارها باطل است و اینها سخنانیست که بر زبان آنها جریان دارد، اما از محتوا و مفهوم بی بهره است و این گفتار آنان کاملا مشابه گفتارکافرانی است که قبل از ایشان بوده اند، مثل بت پرستان و وثنی های هند و چین ومصر قدیم که قائل به معبودی به نام ثالوث بودند و هر جهت عقاید خرافی اهل کتاب نتیجه رخنه کردن عقاید بت پرستان در میان آنهاست و در خاتمه با نفرینی بر علیه ایشان آیه را ختم می نماید و می فرماید: خدا آنها را بکشد به جهت اینکه امور را از وجهه حقش منصرف کرده و به باطل گرویده اند و مرتکب افک شده اند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️احكام دين، بر پايه‌ی و است 💠‏يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ بَعْدَ عامِهِمْ هذا وَ إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ إِنْ شاءَ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ حَكِيمٌ (۲۸/توبه) 🌱‏ای كسانی‌كه ايمان آورده‌ايد! قطعاً مشركان، پليد وناپاكند، پس بعد از اين سال نبايد به مسجدالحرام نزديك شوند و اگر (به خاطر راندن كفّار و قطع داد و ستد) از فقر و تنگدستی می‌ترسيد، پس به زودی خداوند اگر بخواهد از فضل خويش شما را بی‌نياز خواهد كرد، قطعاً خداوند آگاه و حكيم است. ‏🔹شرك، پليدی است. «نَجَسٌ» پاكی واقعی در سايه‌ی ايمان است. ‏🔹مؤمن بايد نسبت به مشرك، تنفّر داشته باشد. «الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ» ‏🔹در اعلام برنامه وديدگاه، توجّه به توان اجرايی خود داشته باشيم. «إِنَّمَا الْمُشْرِكُونَ نَجَسٌ» (با آنكه پليدبودن مشركان مربوط به سال نهم وسال اعلام برائت نبود، ليكن چون در آن سال مسلمانان قدرت اجرا پيدا كردند، اين امر اعلام شد) 🔹چون نزديك شدن، زمينه‌ی وارد شدن است، پس مشركان نبايد به مكان‌های مقدّس حتّی نزديك شوند. «فَلا يَقْرَبُوا» ‏🔹در قرآن، فلسفه‌ی برخی نهی‌ها وتحريم‌ها بيان شده است. «نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا» ‏🔹همه‌ی زمين‌ها از نظر قداست، يكسان نيستند. «فَلا يَقْرَبُوا الْمَسْجِدَ الْحَرامَ» 🔹با مخالفان هم مدارا كنيم و به آنان مهلت دهيم. «بَعْدَ عامِهِمْ هذا» ‏🔹در دستورات و آئين‌نامه‌ها، به تنش‌ها وپيامدهای آن نيز توجّه كنيم. نَجَسٌ فَلا يَقْرَبُوا ... وَ إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً ... ‏🔹تنگناهای اقتصادی و فشارهای مالی، ما را نسبت به دينمان بی‌تعهّد نسازد. ‏«إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً» ‏🔹هركجا احساس نگرانی اجتماعی شد، بايد روحيّه‌ی اميد و توكّل را در مردم زنده كرد. «إِنْ خِفْتُمْ عَيْلَةً فَسَوْفَ يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» ‏🔹رزق ما به دست ديگران (مسافران و جهانگردان) نيست، بلكه به دست خداست. «يُغْنِيكُمُ اللَّهُ» ‏🔹از قطع رابطه اقتصادی با كفّار، به خاطر مكتب، نگران نباشيم. «يُغْنِيكُمُ اللَّهُ» ‏🔹بيش از زرنگی ومديريّت وسرمايه و ...، فضل الهی در غنای مردم نقش دارد. ‏«يُغْنِيكُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ» ‏🔹احكام دين، بر پايه‌ی علم و حكمت الهی است. «عَلِيمٌ حَكِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐مژده به علاقمندان فراگيري روش قران 💢💢💢ثبت نام "روش مطالعه و قرآن " 💢مهلت ثبت نام تا 4 شنبه 30خرداد ✅دوره بصورت مجازي برگزار خواهد شد. ✅برای دريافت دروس و ارايه تمرینها لزومی به انلاین بودن در زمان خاصی نیست.فایل ها و تمرینها در گروه ارایه میشوند. قران آموزان در طول هفته ،مطالعه و تمرينها را ارسال ميكنند. 👈جهت اطلاع از نظرات قرآن آموزان دوره هاي قبل و مشاهده برخي كليپها و سرفصلهاي دوره ، و اطلاعات بیشتر ثبت نام به لينكهاي زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره مسد ۱-تَبَّت يَدَا أَبى لَهَبٍ وَ تَب معناي تبت چيست؟ ((تب )) و ((تباب )) بنابر آنچه جوهرى معنى كرده به معناى خسران و هلاكت است . و راغب آن را به دوام خسران معنا كرده . بعضى هم گفته اند به معناى خيبت و نوميدى است . بعضى ديگر آن را به معناى تهى دستى از همه خيرها دانسته اند. ولى - به طورى كه ديگران هم گفته اند - همه اين معانى نزديك به همند، و بنابر اين كلمه ((يد)) در آيه نيز به معناى لغويش نيست ، بلكه كنايه است از قدرت آدمى ، چون دست در انسان عضوى است كه مقاصدش به وسيله آن انجام مى شود، و بيشتر كارهاى آدمى را به دست او نسبت مى دهند، و تباب و خاسر شدن دست به معناى بى نتيجه شدن اعمال آدمى ، و بلكه نتيجه معكوس دادن آن است ، و يا به عبارت ديگر به معناى باطل شدن اعمال او و به نتيجه نرسيدن آن است ، به طورى كه زحماتش هدر رود و مورد استفاده اش ‍ قرار نگيرد، اين معناى تباب دست انسان بود. و معناى تباب خود آدمى ، خسران او در نفس و حاق ذاتش است ، به طورى كه از سعادت دائميش محروم شود، و اين همان هلاكت دائمى او است . پس اينكه فرمود: ((تبت يدا ابى لهب و تب )) معنايش در حقيقت ((تب ابو لهب )) است ، و اين نفرينى به او به هلاكت خودش و بطلان و بى اثر گشتن توطئه هايى است كه به منظور خاموش كردن نور نبوت مى كرد، و يا قضايى است از خداى تعالى به اين هلاكت و بطلان توطئه ها. ترجمه تفسير الميزان جلد ۲۰ صفحه ۶۶۵ https://zaya.io/6rkpp کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره5⃣ : سوره ❇️چه كساني بر اند ؟ چه كساني ؟ 🔸 صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ "7/فاتحه" 🌱 [شاه] راه کساني که به آنها نعمت دادي، نه مغضوب شدگان و نه گمراهان 🌹 آيا به درستي مي‌دانيم چيست؟ او به ما مي‌فهماند كه صراط مستقيم راه کساني است که به آنها نعمت داده است، منظور چه کساني و چه نعمتي است؟ در دو آية ديگر قرآن، کساني را که خدا به آنها نعمت ويژه داده معرفي كرده است: 🔸 نساء 69 : «فأُوْلَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَيْهِم...» خدا به اين‌ها نعمت داده است: «مِّنَ النَّبِيِّينَ»، پيامبران، «وَالصِّدِّيقِينَ»، تصديق‌کنندگان پيامبران. مثل: ياران موسي، حواريون عيسي، اصحاب پيامبر اسلام و تابعين آنها از نسل‌هاي بعدي. «وَالشُّهَدَاء» [الگوها و اسوه‌هاي قابل مشاهده] كساني که با فدا کردن جان و مال خود در راه حق الگوي بقيه شدند. «وَالصَّالِحِينَ» اصلاح‌گران، مبارزين با انواع مفاسد. «وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا» آنها چه دوستان خوبي هستند!! كسي كه در نماز مي‌گويد ما را به راه کساني‌که به آنها نعمت دادي هدايت كن، چنين شخصيت‌هايي را در نظر مي‌آورد. 🔸 مريم 58: «أُولَئِكَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ مِنْ ذُرِّيَّهِ آدَمَ وَمِمَّنْ حَمَلْنَا مَعَ نُوحٍ وَمِنْ ذُرِّيَّهِ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْرَائِيلَ وَمِمَّنْ هَدَيْنَا وَاجْتَبَيْنَا...» اينانند کساني که خدا به آنان نعمت داده است: پيامبراني از ذريّه آدم، از کساني که به کشتي نوح سوارشان کرديم، از ذريّه ابراهيم و يعقوب و از همه کساني که هدايتشان کرديم وآنها را برگزيديم... 🌹مفسرين مي‌گويند « عَلَيهِمْ» به اطلاق مي‌شود. چون در قرآن 10 بارتکرار شده است که بني‌اسرائيل به خاطر و دنيا‌پرستي‌ها مشمول خدا شدند. و « » را مي‌دانند که با در به بيراهه رفتند. 🌹با اين حال اين مصاديق مانع از تعميم آن به خود ما نيست، در قرآن گناهان ديگري مثل: ، ، ، و... از موارد واقع شدن، شمرده شده است. 👈 همان خشم و خروشي است كه در اثر ناملايمات رفتاري ديگران به انسان دست مي‌دهد، اما از 24 موردي كه كلمة غضب در قرآن آمده است، فقط 5 مورد آن به غضب بشري ارتباط دارد و 19 مورد ديگر [از نظر عددي مساوي تعداد خازنان دوزخ- مدثر 30- عَلَيْهَا تِسْعَهَ عَشَرَ]، تماماً از غضب الهي نام برده است. غضب انسان دلالت بر تأثيرپذيري‌اش از رفتار ديگران مي‌كند، در حالي كه ذات پروردگار منزه و مبراي از تأثيرپذيري از بندگان است. 🌹 گفته مي‌شود مراد از غضب خدا، صفت فعلي او و عقوبتي است كه در نظام كيفري‌اش براي ظلم و ستم قرار داده است [همچون اثر كشندگي در سَم و سوزش آتش]. 👌 آدميان زماني خشم مي‌گيرند و عكس‌العمل نشان مي‌دهند كه رفتاري را خلاف رضايت خود ببينند، قوانيني كه خداوند در جهان و در عالم انسان‌ها قرار داده است چنين عكس‌العملي را نشان مي‌دهند: طه 81- ...وَلا تَطْغَوْا فِيهِ فَيَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبِ وَمَنْ يَحْلِلْ عَلَيْهِ غَضَبِي فَقَدْ هَوَى [...طغيان نكنيد كه خشم من بر شما گشوده خواهد شد و هر كه خشم من بر او گشوده گردد سقوط كرده است]. 👈خلاصه آنکه مي‌گوئيم خدايا، من راه کساني را که برخوردار از تو شدند طلب مي‌کنم، همان انسان‌هاي ، از پيامبران و اولياء حق تا الگوها و شخصيت‌هاي برتر جوامع انساني. نه راه كساني که خلاف و خطا کرده و خشم و غضب تو را برانگيخته‌اند و به گمراهي کشيده شده‌اند. 📚تفسیر آقاے بازرگان ┄═❁🌱 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💢آيا مراسم ، ارتباطي با ايات ابتداي سوره توبه دارد؟ بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِکينَ1 ترجمه ايت اله مشكيني: ( این آیات ) اعلام بیزاری ( و نسخ پیمان و رفع امان ) است از جانب خداوند و فرستاده او ، به سوی کسانی از مشرکان که با آنها پیمان بسته اید. 🔷" خطاب آیه متوجه به مؤمنین و رسولخدا(ص ) است ،این آیه تشریع نیست ، بلکه عین انشاء حکم بر برائت از زمان نزول آیه است و معنای آن از مشرکان است و این مطلب هم گزاف و بیجهت واقع نشده ، بلکه بدلیل آنست که مشرکان هیچ پایبندی به عهد و پیمانشان ندارندو جز شیوه خیانت و نقض پیمان روش دیگری را نمی شناسند و اکثرا فاسق بوده و مراعات حدود و عهود را نمی نمایند. 👈لذا مفاد آیه این است که عهد مشرکینی که با مسلمانان پیمان بسته و آنگاه اکثرشان آن پیمان را نقض کردند، لغو و باطل است ،چون نسبت به سایر آنان هم اعتماد و وثوقی وجود ندارد و مسلمانان از شر و نیرنگ آنها ایمن نیستند." تفسير الميزان 🔷"سوره و سیاست اسلام از نظر صلح و جنگ حتی باتوجه به آیات اول سوره برائت این نیست که اسلام به همه کفار دنیا اعلام کند یا مسلمان شوید یا جزیه بدهید و یا شما را می‌کشیم. این فهم است... 👈سوره برائت (توبه) می‌گوید از این پس مسلمانان هر مشرک پیمان‌شکنی را دیدند، یا او را بکشند، یا مسلمان شود و یا جزیه بدهد. به‌صرف اینکه بیاید یک پیمان لفظی ببندد و کلاه سر شما بگذارد نباشد... پس کافر پیمان شکن، یا باید رسما مسلمان شود...یا اینکه «جزیه» بدهند، یعنی باید در هرسال مقداری پول به حکومت اسلامی بدهند این قانون، مربوط به یا کافر سیاست باز پیمان‌شکن است 👈👈وگرنه کافری که متجاوز نباشد و سیاست‌باز و پیمان‌شکن نباشد و اجازه تبلیغات آزاد به مسلمان‌ها در کشور خودش را بدهد (این بند جزو قراردادهای عمومی اسلام است که باید آزادی تبلیغات خداپرستی در سرتاسر جهان وجود داشته باشد)، اگر ملت کافری این‌ها را رعایت کرد، هیچ وقت اسلام به آن‌ها «فاقتلوهما» نگفته و نمی‌گوید." شهيد دكتر بهشتي، در مکتب قرآن، ج ۵، ص ۱۲۹ و ۱۳۰ http://quranpuyan.com/yaf_postst277_lm-bry-t-z-mshrkhyn-dr-Hj.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛