eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در مسير ، اوّل است، بعد 💠التَّائِبُونَ الْعابِدُونَ الْحامِدُونَ السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُونَ الْآمِرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ النَّاهُونَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ الْحافِظُونَ لِحُدُودِ اللَّـهِ وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ 🌱(آن مؤمنان،) همان توبه‌کنندگان، عبادت‌کنندگان، ستایشگران، روزه‌داران، رکوع کنندگان، سجده کنندگان، آنان که به کار شایسته فرمان می‌دهند و از کار ناشایست نهی می‌کنند و مرزهای (حلال و حرام) خدا را حفظ می‌کنند (، مؤمنان راستین‌اند)، و (ای پیامبر،) به مؤمنان بشارت ده. توبه - ۱۱۲ 🔷✨این آیه مؤمنان را به نیکوترین اوصاف ،توصیف می کند ومی گوید: مؤمنان همان افراد توبه کننده ازغیر خدا بسوی او و عبادت کنندگان شاکری هستند که کمال عبادت را به جای می آورند وستایش کنندگانی هستند که همواره زبانشان به حمد الهی گویاست ونهایت سپاس را بجای می آورند وسیرکنندگانی هستند که همواره با گامهای خوداز این مسجد به آن منبر ومحفل دینی می شتابند و رکوع کنندگان و سجده کنندگانی هستند که با بدن و جوارح خود در مقابل حق خضوع می کنند و این اوصاف ایشان در حالت انفراد است ، اما از نظر اجتماعی آنها مانند نگهبانان مراقب و هوشیاری هستند که اجتماع خود را با امر به معروف ونهی از منکر ازانحراف باز می دارند و سعی می کنند حافظ حدود شرایع الهی باشند و چه درآشکار و یا نهان و چه بطور فردی یا جمعی هرگز از آن حدود تجاوز نمی کنند. آنگاه با اینکه خداوند در آیه قبل خودش به مؤمنان بشارت داده بود در این آیه به پیامبرش (ص ) فرمان می دهد که مؤمنان را بشارت دهد و این تأکید بلیغی است که نهایت عنایت پروردگار نسبت به مؤمنان را می رساند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠لَقَدْ تابَ اللَّهُ عَلَى النَّبِيِّ وَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُ فِي ساعَةِ الْعُسْرَةِ مِنْ بَعْدِ ما كادَ يَزِيغُ قُلُوبُ فَرِيقٍ مِنْهُمْ ثُمَّ تابَ عَلَيْهِمْ إِنَّهُ بِهِمْ رَؤُفٌ رَحِيمٌ 🌱قطعاً خداوند بر پیامبر و مهاجران و انصار لطف و عنایت کرد؛ همان‌ها که در آن لحظه‌ی دشوار، پس از آن‌که نزدیک بود دل‌های برخی از ایشان (از پیروی از پیامبر) منحرف شود، از او پیروی کردند. آنگاه (خداوند) به آنان لطف و عنایت کرد (و راهنمایی‌شان کرد)؛ زیرا او به آنان بسیار رئوف و مهربان است. توبه - ۱۱۷ 🔷✨این آیات نیز همچنان از جنگ تبوک و مطالب گوناگونى که پیرامون این رویداد بزرگ اسلامى به وقوع پیوست ، سخن مى گوید. در نخستین آیه اشاره به شمول رحمت بى پایان پروردگار نسبت به پیامبر و مهاجرین و انصار در آن لحظات حساس کرده ، مى گوید: رحمت خدا شامل حال پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و مهاجران و انصار، همانها که در موقع شدت و بحرانى از او پیروى کردند، شد (لقد تاب الله على النبى و المهاجرین و الانصار الذین اتبعوه فى ساعة العسرة ). 👈سپس اضافه مى کند: (این شمول رحمت الهى به هنگامى بود که بر اثر شدت حوادث و فشار ناراحتیها نزدیک بود گروهى از مسلمانان از جاده حق باز گردند) (و تصمیم به مراجعت از تبوک بگیرند) (من بعد ما کاد یزیغ قلوب فریق منهم ). دگر بار تاءکید مى کند که (بعد از این ماجرا، خداوند رحمت خود را شامل حال آنها ساخت ، و توبه آنها را پذیرفت ، زیرا او نسبت به مؤ منان مهربان و رحیم است ) (ثم تاب علیهم انه بهم رؤ ف رحیم ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۵ أَلَا إِنَّهُمْ يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِيَسْتَخْفُوا مِنْهُ أَلَا حِينَ يَسْتَغْشُونَ ثِيَابَهُمْ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ  بدانيد که آنها [=منکران رسالت پيامبر؛ هنگام تلاوت قرآن] گوش دل به شنيدن آن مي‌بندند تا خود را از او [=پيام رسول] پنهان دارند! ۸ آگاه باشيد، همانگاه که خود را با جامه‌شان مي‌پوشانند [تا شناخته نشوند، خدا] هر چه را که پنهان و آشکار مي‌کنند مي‌داند، مسلماً او به راز درون آگاه است.  ۸- اصطلاح صدر يا صدور، در تمامي ۴۴ موردي که [مستقل يا با ضمائر] در قرآن آمده است، معناي مجازي دارد و نمي‌توان آن را به قفسه سينه ظاهري نسبت داد. صدر انسان همان ظرفيت روحي اوست که به تعبير قرآن تنگ‌نظر يا داراي وسعت نظر [ضيق صدر يا سِعِه صدر] مي‌شود [انشراح ۱ (۹۴:۱) ، حجر ۹۷ (۱۵:۹۷) و موارد بسيار ديگر]، از تنگ‌نظري شفا پيدا کند [توبه ۱۴ (۹:۱۴) ، يونس ۵۷ (۱۰:۵۷) ]، ترس [حشر ۱۳ (۵۹:۱۳) ]، کِبر [غافر ۵۶ (۴۰:۵۶) ]، نياز [حشر ۹ (۵۹:۹) ]، مخفي کاري [نمل ۷۴ (۲۷:۷۴) ، غافر ۱۹ (۴۰:۱۹) و...]، آيات خدا [عنکبوت ۴۹ (۲۹:۴۹) ]، دشمني [اعراف ۴۳ (۷:۴۳) ]، شيطان در آن نفوذ مي‌کند [ناس ۵ (۱۱۴:۵) ]، خدا سينه‌ها را مي‌آزمايد [آل‌عمران ۱۵۴ (۳:۱۵۴) ] و... در ضمن ۱۲ بار در قرآن بر عليم بودن خدا بر ذات سينه‌ها تأکيد شده است. با مقدمات فوق، جمله «يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ» به نظر مي‌رسد همان روگرداني و بستن گوش دل بر کلمات خدایی باشد [والله اعلم]. اتفاقاً منکران نوح نيز در برابر سخنان او انگشتان خويش در گوش‌هاشان مي‌نهادند تا سخنانش نشوند و پيراهن خويش بر سر مي‌کردند تا در معرض نصايحش قرار نگيرند [وَإِنِّي كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَارًا- نوح ۷]. هود : ۶ وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ  ـ [اگر نگران رزق خود از بيم بُت‌ها، در صورت ايمان آوردن هستند] هيچ جنبنده‌اي روي زمين نيست جز آنکه روزي‌اش به عهده خداست و قرارگاه او [در رَحِم] و وديعه‌گاه او را مي‌داند ۹ و همه [اين مراحل] در کتابي روشن [ثبت] است.  ۹- سخن از مستقر و مستودع علاوه بر اين آيه، در آيه ۹۸ سوره انعام (۶:۹۸) [وَهُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ وَاحِدَهٍ فَمُسْتَقَرٌّ وَمُسْتَوْدَعٌ قَدْ فَصَّلْنَا الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَفْقَهُونَ- اوست آنکه شما را از نفس تنها- نفخه حيات- پديد آورد و سپس آن را مستقر ساخت و يا به وديعه گذاشت. همانا ما نشانه‌ها را تفصيل داديم تا مردم تفکر کنند]. بسياري از مفسرين مستقر و مستودع را به رِحم مادر و صلب پدر نسبت داده‌اند و مرحوم دکتر يدالله سحابي [در کتاب قرآن مجيد و تکامل انسان] با توجه به سلسله تکامل موجودات زنده در روي کره زمين، اين دو عنوان را ناظر به دو دسته موجودات زنده در تاريخ تکامل نوعي دانسته که نسل دسته اول چندين دوره زمين شناسي دوام آورده و نسل دوم، که اقسام واسطه را تشکيل مي‌دادند، کم دوام بوده‌اند. کلمة مستقر در قرآن به مدار خورشيد که بر محور آن حرکت مي‌کند نيز گفته شده است [وَالشَّمْسُ تَجْرِي لِمُسْتَقَرٍّ لَهَا...- ياسين ۳۸ (۳۶:۳۸) ]، همچنين به اسکان انسان در زمين [...وَلَكُمْ فِي الْأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ... – بقره ۳۶ (۲:۳۶) ]، اما مستودع از ريشة «وَدَعَ»، به حال خود رها کردن است [أحزاب ۴۸ (۳۳:۴۸) و ضحي ۳ (۹۳:۳) ]. آيا نمي‌توان مستقر را رَحِم مؤنث که جايگاه رشد نطفه است و مستودع را مکان‌هاي رشد تخم در آب و خاک و هوا دانست [والله اعلم]؟ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. شماره 16 . سوره 💢 پرستى در هاى مختلف 🔶يَا أَيُّهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُمْ وَالَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ اى مردم! پروردگارتان را که شما، و کسانى را که پیش از شما بودند آفرید، پرستش کنید. تا پرهیزگار شوید. (بقره/21) 🔶در اینجا توجه به این حقیقت لازم است که قرار دادن براى تنها، منحصر به ساختن بت هاى سنگى و چوبى و یا از آن فراتر، انسانى همچون (علیه السلام) را یکى از خدایان سه گانه دانستن، نیست، بلکه معنى وسیعى دارد، صورت هاى مخفى تر و پنهان تر را نیز شامل مى شود، به طور کلى هر چه را در ردیف خدا در زندگى مؤثر دانستن یک نوع شرک است. 👈 ابن عباس در اینجا تعبیر جالبى دارد مى گوید: أَلأَنْدادُ هُوَ الشِّرْکُ أَخْفى مِنْ دَبِیْبِ النَّمْلِ عَلى صَفاة سَوْداءَ فِى ظُلْمَةِ اللَّیْلِ، وَ هُوَ أَنْ یَقولَ وَ اللّهِ وَ حَیاتِکَ یا فُلانُ وَ حَیاتِى! وَ یَقُولُ لَولا کَلْبَةٌ هذا لاَ َتانَا اللُّصُوصَ البّارِحَةَ!... وَ قَوْلُ الَّرجُلِ لِصاحِبِهِ ما شاءَ اللّهُ وَ شِئْتَ... هذا کُلُّهُ بِهِ شِرْکٌ: 📌 انداد، همان است که گاهى پنهان تر است از حرکت مورچه بر سنگ سیاه در شب تاریک، از جمله این که انسان بگوید: به خدا سوگند، به جان تو سوگند، به جان خودم سوگند (یعنى خدا و جان خود و جان دوستش را در یک ردیف قرار بدهد) و بگوید این سگ اگر دیشب نبود دزدان آمده بودند! (پس نجات دهنده ما از دزدان این سگ است) یا به دوستش بگوید: هر چه خدا بخواهد و تو بخواهى، همه اینها بوئى از شرک مى دهد .(۷) 👈و در حدیثى مى خوانیم: مردى در برابر پیامبر(صلى الله علیه وآله) همین جمله را گفت: ما شاءَ اللّهُ وَ شِئْتَ: هر چه خدا بخواهد و تو بخواهى . پیامبر فرمود: أَ جَعَلْتَنِى لِلّهِ نِدّاً: مرا شریک خدا و هم ردیف او قرار دادى ؟!(۸) 👈در تعبیرات عامیانه روزمره، نیز بسیار مى گویند: اول خدا، دوم تو ! باید قبول کرد که این گونه تعبیرات نیز مناسب یک کامل نیست. در روایتى در تفسیر آیه ۱٠۶ سوره یوسف : وَ ما یُؤْمِنُ أَکْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاّ وَ هُمْ مُشْرِکُون ، 🌹از امام صادق(علیه السلام)مى خوانیم که فرمود: (این اشاره به شرک خفى است) مانند این که انسان به دیگرى بگوید: اگر تو نبودى من نابود شده بودم یا زندگانیم بر باد مى رفت .(۹) ─┅═༅✾═❥❥═༅✾═┅─ ۷ ـ فى ظلال ، سید قطب ، جلد اول، صفحه ۵۳ ـ تفسیر ابن کثیر ، جلد ۱، صفحه ۶۱، ذیل آیه موردبخث. بحار الانوار ، جلد ۶۹، صفحه ۹۳، حدیث ۳. ۸ ـ تفسیر ابن کثیر ، جلد ۱، صفحه ۶٠، ذیل آیه مورد بحث (دار المعرفة). ۹ ـ سفینة البحار ، جلد اول، صفحه ۶۹۷ ـ وسائل الشیعه ، جلد ۱۵، صفحه ۲۱۵، حدیث ۲٠۳۱٠ (چاپ آل البیت) ـ بحار الانوار ، جلد ۵، صفحه ۱۴۸، حدیث ۱۲. 📚تفسیر نمونه. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
🔴حق ملت برای انجام و در قانون اساسي در نگاه شهيد بهشتي شهید بهشتی: مگر ما میتوانیم برای آیندگان تکلیف معین بکنیم؟ ملت میتواند در آینده، راه را پیدا کند ❇ در مجلس خبرگان قانون اساسی برخی نمایندگان اعتقاد داشتند بايد تضییقاتی برای تجدیدنظر در قانون اساسی ایجاد کرد. مهمترين مخالف اين ديدگاه شهید بهشتی بود كه با اظهارنظرهاي خود، اكثريت مجلس را با خود همراه نمود. ▫️بهشتی در این خصوص خطاب به مخالفان می گوید: ❇«مردم همانطور که فهمیدند اصل قانون اساسی را چکار کنند در آن را هم می فهمند. وقتی که قانونیت این قانون اساسی به است این راه همیشه باز است و ملت میتواند در آینده راه تجدید نظر را پیدا کند.راه تجدید نظر را خود ملت می داند». ▫️شهید بهشتی در پاسخ به این اشکال که اگر تجدیدنظر در قانون اساسی به مجلس و رفراندوم واگذار شود موجب تزلزل خواهد شد با قاطعیت ویژه خود گفت: 👈«این هیچ تزلزلی نمی آورد و هر موقع که ملت خواست این کار را میکند. اگر شما به جای یکی، بیست اصل اینجا بگذارید که این قانون اساسی هیچ قابل تغییر نیست، بعدا با یک رفراندوم می‌توانند کلش را عوض کنند». ⭕پافشاری برخی نمایندگان باعث شد بهشتی با صدایی رسا و قاطعیتی بیشتر حقوق بلافصل و غیرقابل تفسیر ملت را یادآور شود . دکتر بهشتی در پاسخ، قانونیت قانون اساسی را با و را نیز با می داند و باز هم بر عدم لزوم وجود چنین اصلی تأکید می کند و پاسخی می دهد که کم و بیش سرنوشت کلی و نهایی چنین اصلی در آن، پی ریزی می گردد، زیرا چنین پاسخی، کاری می کند که دیگران کمتر می توانستند با سخنان او مخالفت کنند: ♦♦«آقایان توجه ندارند، آقا یک قانونی که اعتبار قانونی و حقوقی اش را از نظر موازین حقوقی از یک مبنایی می گیرد حالا این مبنا هر چه می خواهد باشد، این مبنا اگر مجلس مؤسسان است، مجلس مؤسسان، اگر رفراندوم است، . 👈👈یک چیزی که اعتبار قانونی خودش را از یک مبنایی می گیرد، هیچ وقت نمی تواند نفی کننده اعتبار همان مبنا برای نوبت بعدی باشد، اصلاً این محال است.» 👈پس از رد و بدل شدن دو جمله بسیار مهم، نظری و تاریخی بین دو شهید بزرگوار هاشمي نژاد و بهشتي، سرنوشت نهایی بحث معلوم می شود و به رأی گیری درباره بودن یا نبودن چنین اصلی در قانون اساسی، ختم می گردد. از یکسو شهيد هاشمی نژاد معتقد بود: «اگر آن مبنا بگوید غیر قابل تغییر است، غیر قابل تغییر می شود.» و از سوی دیگر دکتر بهشتی معتقد بود که: «مگر ما می توانیم برای آیندگان تکلیف معین کنیم، هر مکلفی خودش می داند.» 📁نقل از مشروح مذاكرات مجلس خبرگان قانون اساسي @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خداوندا ! همچنان كه آفرينشم را زيبا نمودى رفتارم را بياراى کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 118 تا 122 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5767125018114789845.mp3
2.18M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مشکلات بى پاداش نمى ماند 💠ما كانَ لِأَهْلِ الْمَدِينَةِ وَ مَنْ حَوْلَهُمْ مِنَ الْأَعْرابِ أَنْ يَتَخَلَّفُوا عَنْ رَسُولِ اللَّـهِ وَ لا يَرْغَبُوا بِأَنْفُسِهِمْ عَنْ نَفْسِهِ ذلِكَ بِأَنَّهُمْ لا يُصِيبُهُمْ ظَمَأٌ وَ لا نَصَبٌ وَ لا مَخْمَصَةٌ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ وَ لا يَطَؤُنَ مَوْطِئاً يَغِيظُ الْكُفَّارَ وَ لا يَنالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَيْلاً إِلاَّ كُتِبَ لَهُمْ بِهِ عَمَلٌ صالِحٌ إِنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ 🌱اهل مدینه و عرب‌های صحرانشینی که اطراف آنان هستند، حق ندارند از (همراهی با) پیامبر خدا باز ایستند، و نباید (حفظ) جان خودشان را بر (حفظ) جان او ترجیح دهند. این (فرمان)، بدان سبب است که هیچ تشنگی و رنج و گرسنگی‌ای در راه خدا به آنان نمی‌رسد و به هیچ مکانی که خشم کفّار را بر می‌انگیزد، پا نمی‌گذارند و از دشمن هیچ چیزی (مثل کشته، اسیر، مجروح و غنیمتی) نمی‌گیرند؛ مگر این‌که به سبب آن، کاری شایسته برایشان نوشته می‌شود؛ زیرا خداوند، پاداش نیکوکاران را تباه نمی‌کند. توبه - ۱۲۰ 🔷✨در آیات گذشته بحثهائى پیرامون سرزنش کسانى که از غزوه تبوک خود دارى کرده بودند، به میان آمد، این دو آیه مورد بحث به عنوان یک قانون کلى و همگانى ، بحث نهائى را روى این موضوع مى کند. نخست مى گوید: (مردم مدینه و بادیه نشینانى که در اطراف این شهر که مرکز و کانون اسلام است زندگى مى کنند حق ندارند، از رسولخدا (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) تخلف جویند) (ما کان لاهل المدینة و من حولهم من الاعراب ان یتخلفوا عن رسول الله ). (و نه حفظ جان خود را بر حفظ جان او مقدم دارند) (و لا یرغبوا بانفسهم عن نفسه ). چرا که او رهبر امت ، و پیامبر خدا، و رمز بقاء و حیات ملت اسلام است ، و تنها گذاردن او نه فقط پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) را به خطر مى افکند، بلکه آئین خدا و علاوه بر آن موجودیت و حیات خود مؤ منان را نیز در خطر جدى قرار خواهد داد. در واقع قرآن با استفاده از یک بیان عاطفى ، همه افراد با ایمان را به ملازمت پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و حمایت و دفاع از او در برابر مشکلات تشویق مى کند، مى گوید: جان شما از جان او عزیزتر، و حیات شما از حیات او باارزشتر نیست آیا ایمانتان اجازه مى دهد او که پرارزشترین وجود انسانى است ، و براى نجات و رهبرى شما مبعوث شده به خطر بیفتد، و شما سلامت طلبان براى حفظ جان خویش از فداکارى در راه او مضایقه کنید؟! مسلم است تاکید و تکیه روى مدینه و اطرافش به خاطر آن است که در آن روز کانون اسلام مدینه بود، و الا این حکم نه اختصاصى به مدینه و اطراف آن دارد و نه مخصوص پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) است . 👈این وظیفه همه مسلمانان در تمام قرون و اعصار است که رهبران خویش را همچون جان خویش ، بلکه بیشتر گرامى دارند و در حفظ آنان بکوشند و آنها را در برابر حوادث سخت تنها نگذارند، چرا که خطر براى آنها خطر براى امت است . سپس به پاداشهاى مجاهدان که در برابر هر گونه مشکلى در راه جهاد نصیبشان مى شود، اشاره کرده و روى هفت قسمت از این مشکلات و پاداشش انگشت مى گذارد و مى گوید: (این به خاطر آن است که هیچگونه تشنگى به آنها نمى رسد) (ذلک بانهم لا یصیبهم ظما) (و هیچ رنج و خستگى پیدا نمى کنند) (و لا نصب ). (و هیچ گرسنگى در راه خدا دامن آنها را نمى گیرد) (و لا مخمصة فى سبیل الله ) (و در هیچ نقطه خطرناک و میدان پر مخاطره اى که موجب خشم و ناراحتى کفار است قرار نمى گیرند) (و لا یطؤ ن موطئا یغیظ الکفار). (و هیچ ضربه اى از دشمن بر آنها وارد نمى شود) (و لا ینالون من عدو نیلا) (مگر اینکه در ارتباط با آن ، عمل صالحى براى آنها ثبت مى شود) (الا کتب لهم به عمل صالح ). و مسلما پاداش یک به یک آنها را از خداوند بزرگ دریافت خواهند داشت ، (زیرا خدا پاداش نیکوکاران را هیچگاه ضایع نمى کند) (ان الله لا یضیع اجر المحسنین ). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در و ، باشيم تا توجّه به مسئله‌ای سبب اخلال در مسائل ديگر نباشد 💠وَ ما كانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنْفِرُوا كَافَّةً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ وَ لِيُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ 🌱شایسته نیست که همه‌ی مؤمنان (برای جهاد، از مدینه) خارج شوند. پس چرا از هر دسته از آنان، یک گروه (برای جهاد) خارج نمی‌شوند (و گروه دیگر در مدینه باقی نمی‌مانند) تا در دین آگاهی پیدا کنند، و هنگامی ‌که (مجاهدان) نزد قوم خود بازمی‌گردند، آنان را (از عذاب الهی) هشدار دهند؟ باشد که (از مجازات خدا) بترسند. توبه - ۱۲۲ 🔷✨در این آیه می فرماید:همه مؤمنان در شهرهای دیگر نباید دسته جمعی به جهاد بروند، بلکه باید گروهی از آنها به مدینه آمده ونزد دانش دینی را فرا گرفت و زمانی که مردم شهرشان از جهاد برگشتند، آنها را انذار کردند و از مخالفت با احکام دینی در اصول و فروع بر حذر کردند. بدارند، مقصود از تفقه در دین، فهمیدن همه معارف دینی از اصول و فروع است، فقط احکام عملی است که فعل به عنوان (فقه) استعمال می کند و مطلب دیگری که وظیفه دارد برای جهاد از طلبه علوم دینی پس گرفته شده و وظیفه آنهاست. 🔷✨انذار نمودن مردم از مخالفت با احکام الهی و بر حذر داشتن آنها نه اغراض پست ومغرضانه، مثل ریاست و صدارت و تشبه به ستمکاران در لباس پوشیدن و غذا خوردن و سایر شئون زندگی و آنها در بین مردم چون الگوی رفتار دینی هستند(لذا اگر عالمی هستند). فاسد عالم شود را به فساد می کشاند و حضرت علی (ع )می فرمایند: (سخن اهل علم اگر صحیح باشد درمان و اگر نادرست باشد، درداست ). 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۷ وَهُوَ الَّذِي خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاءِ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَلَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُـولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا إِنْ هَذَا إِلَّا سِحْرٌ مُّبِينٌ  و اوست آنکه آسمان‌ها [=عالم ستارگان] و زمين را در شش دوران آفريد ۱۰ و عرش او [=نظام حياتي] بر آب مبتني بود؛ ۱۱ [هدف از آفرينش جهان و انسان اين است] تا شما را در چالش رشد و کمال قرار دهد و معلوم دارد کداميک از شما نيکوکارتريد ۱۲ [با وجود چنين سيري از مراحل متنوع آفرينش و تداوم آن] اگر بگوئي شما پس از مرگ برانگيخته خواهيد شد، منکران خواهند گفت: اين [سخنان] جز سِحري آشکار [براي فريب توده‌هاي مردم] نيست.  __ ۱۰- آفرينش آسمان‌ها و زمين در شش روز [دوران]، جمعاً در ۷ آيه قرآن مطرح شده است. اين آيات به آفرينش کل جهان اشاره دارند، و آيات ۹ تا ۱۲ سوره فصلت (۴۱:۹) ، به عنوان زير مجموعه‌اي از آن کل، مراحل آفرينش زمين را در دو مرحله، پيدايش کوهها [چين و چروک‌هاي پوسته خارجي] و تقويت خاک آن در چهار مرحله، و پيدايش جوّ زمين [۷ آسمان] را در دو مرحله [جمعاً هشت مرحله] بيان مي‌کند. ۱۱- همه چيز از آب زنده است [انبياء ۳۰ (۲۱:۳۰) ] و هر جنبنده‌اي، از جمله انسان، از آب آفريده شده است [نور ۴۵ (۲۴:۴۵) و فرقان ۵۴ (۲۵:۵۴) ] و اصلا عرش خدا بر آب قرار دارد [هود ۷ (۱۱:۷) ]، آب نماد حيات و زندگي و نار [آتش] سوزنده و نابود کننده آن است. اين که در قرآن آمده است: «اگر آنها بر طريقه حق استقامت ورزند، آنان را سيراب مي‌کنيم» [وَأَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَي الطَّرِيقَهِ لَأَسْقَيْنَاهُمْ مَاءً غَدَقًا- جن ۱۶ (۷۲:۱۶) ]. اين سيرابي، مجازي و بيانگر برخورداري آنان از همه مواهبي است که تشنه و نيازمند آن براي رشد و کمال خويش‌اند. ۱۲- اغلب مفسرين و مترجمين كلمه «ابتلاء» را آزمون و سنجش معنا كرده‌اند. اما خدا نيازي به آزمون ما و كسب اطلاع از نتيجه آن ندارد، بلكه كلمات ابتلاء و فتنه، بوته آزمايشگاه و وسيله‌اي براي آبديده شدن و تحقّق يافتن استعدادها و گوهرهاي نهان در وجود آدمي است. هود : ۸ وَلَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِلَى أُمَّةٍ مَّعْدُودَةٍ لَّيَقُـولُنَّ مَا يَحْبِسُهُ أَلَا يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفًا عَنْهُمْ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُوا بِهِ يَسْتَهْزِئُونَ  و اگر عذاب [ناشي از ناديده گرفتن هدايت ربوبي] را تا مدت معينی از آنها به تأخير اندازيم، حتماً [با انکار و استهزاء] خواهند گفت: چه عاملي [تا حالا] آن را بازداشته است [اگر راست مي‌گوئيد؟ پس چرا بر ما نازل نمي‌شود]؟ آگاه باشيد روزي که [موعد آن] فرا رسد، [عذاب] از آنان برگردانده نخواهد شد و آنچه همواره انکارش مي‌کردند دامنگير شان خواهد شد. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 17 . . سوره 💢💢 🔸 الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ‌( 27بقره) 🌱 (فاسقان) كسانى هستند كه پيمان خدا را پس از آنكه محكم بستند مى‌شكنند، و پيوندهايى را كه خدا دستور داده برقرار سازند قطع مى‌نمايند، و در زمين فساد مى‌كنند، قطعاً آنان زيان‌كارانند. 👈در این آیه با ذکر سه صفت فاسقان را معرفی می‌کند:🔻 1⃣«فاسقان کسانی هستند که پیمان خدا را پس از آنکه محکم ساختند می‌شکنند» (الَّذِینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِیثاقِهِ). 📌انسانها در واقع پ مختلفی با خدا بسته‌اند، پیمان توحید و خداشناسی، پیمان عدم تبعیت از شیطان و هوای نفس 📌 همه این پیمانها را شکسته، و از خواسته‌های دل و پیروی می‌کنند. ⁉️این پیمان کجا و چگونه بسته شد؟ در واقع خداوند هر موهبتی به انسان ارزانی می‌دارد، همراه آن عملا پیمانی با زبان آفرینش از او می‌گیرد، به او می‌دهد، یعنی با این چشم را ببین، گوش می‌دهد یعنی صدای حق را بشنو ... 2⃣ سپس به دومین نشانه آنها اشاره کرده می‌گوید: «آنها پیوندهائی را که خدا دستور داده برقرار سازند قطع می‌کنند» (وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ). این پیوندها شامل پیوند خویشاوندی، پیوند دوستی، پیوندهای اجتماعی، پیوند و ارتباط با رهبران الهی و پیوند و رابطه با خداست. 3⃣ نشانه دیگر ، در روی زمین است می‌فرماید: «آنها فساد در زمین می‌کنند» (وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ). و در پایان آیه می‌گوید: «آنها همان زیانکارانند» (أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُونَ). چه زیانی از این برتر که انسان همه سرمایه‌های مادی و معنوی خود را در طریق فنا و نیستی و بدبختی و سیه روزی خود به کار برد؟ 💬پیامها🔻 🔻 در برابر است، چون با و فطرت خود، با او عهد و ميثاق بسته كه به احكام دين عمل كند. «عَهْدَ اللَّهِ» 🔻اسلام با مخالف است. «أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ» 🔻 به خود ضربه مى‌زند، نه خداوند. «أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ» 👈و به این ترتیب هرگاه انسان از آنچه در درون فطرت او است بهره نگیرد و یا از نیروهای خداداد در مسیر خطا استفاده کند، پیمان خدا را شکسته است. آری ، همه یا قسمتی از این پیمانهای فطری الهی را زیر پا می‌گذارند. 📚 تفسیرهاے نمونه و نور ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️خودمان را انتخاب می‌کنیم هیچ مقامی مصون از نیست. 🔷ما خودمان زمامدار امت را در عصر غیبت امام زمان انتخاب می‌کنیم. ما برای ادارۀ امور اجتماعی خود کسی را می‌کنیم و سمت زمامداری را ما به او می‌دهیم. این عهد الهی نیست... 👈 این ما هستیم که زمامدار را در هر درجه‌ای که باشد، انتخاب می‌کنیم، از کسانی که مسئولیت‌های محلی را برعهده دارند تا کسانی که می‌خواهند مسئولیت امت اسلام را برعهده بگیرند. این‌ها دارندگان نیستند، این‌ها دارندگان عهد ما هستند. بین ما و آن‌ها یک نوع رابطه از طریق خود ما برقرار شده‌است. قرار نیست عهد خدا به این‌ها برسد. 📚سیاست بهشتی، ص ۹۰ 🔹هيچ زيربناى اجتماعى از آن زيربناى شوم نيست كه انسانى، يا انسان‌هايى، بتوانند هر چه مى‌خواهند بكند بى‌آنكه بشود بر آنها خرده گرفت و بى‌آنكه بشود از آنها كرد. مسئوليت در جامعه اسلامى مسئولیت متقابل است. همه نسبت به یکدیگر مسئولند. «كُلّكُم راع و كلّكم مسئولٌ عن رعية». 📚 بایدها و نبایدها، شهید بهشتی، ص۱۹2 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا