eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5872977798544495323.mp3
3.41M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ دو چهره دارد: بلا و سختی،  و زيبائی 💠وَ جاؤُ عَلی‌ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَ اللَّهُ الْمُسْتَعانُ عَلی‌ ما تَصِفُونَ (۱۸/یوسف) 🌱‏و پيراهن يوسف را آغشته به خونی دروغين (نزد پدر) آوردند. (پدر) گفت: ‏چنين نيست، (كه يوسف را گرگ دريده باشد)، بلكه نفسِتان كاری (بد) را برای شما آراسته است. پس صبری جميل و نيكو لازم است و خدا را بر آنچه (از فراق يوسف) می‌گوييد، به استعانت می‌طلبم. 🔷✨منظور از «کذب» مکذوب فیه است یعنى خونى که در آن دروغ جعل کرده بودند، مراد از «امرا» کار مجهول یا کار بزرگى است «فصبر» ظاهرا مبتدا و خبر آن محذوف است مثل «اولى» یعنى «فصبر جمیل اولى» مى شود خبر مبتداى محذوف باشد مانند «فشأنى صبر جمیل» و در این ماجرا که نقل مى کنید از خدا یارى مى جویم یعنى: یوسف را گرگ نخورده است، بلکه باطن و حسد شما جنایت بزرگى را بر شما خوب وا نموده است، صبر خوب براى من بهتر است و از خدا یارى مى خواهم ناگفته نماند در اینجا چند مطلب هست. 🔹اول آنکه: یعقوب این نقشه را ظاهرا از اینکه دید پیراهن یوسف پاره نشده دانسته است که اگر گرگ او را خورده بود پیراهنش را پاره مى کرد، از امام باقر علیه السّلام منقول است: بزغاله اى را بر روى پیراهن یوسف ذبح کردند، از امام صادق علیه السّلام نقل شده: چون پیراهن یوسف را براى یعقوب آوردند گفت: خدایا چه گرگ مهربانى بوده که پیراهن یوسف را پاره نکرده است دوم: به نظر مى آید این گفتۀ ضمیر یعقوب بوده نه اینکه رو در رو به آنها چنین گفته باشد و گرنه ناراحتى بیش از حد مى شد و اللّٰه العالم سوم: در حدیثى از رسول خدا صلّى اللّٰه علیه و آله و سلّم نقل شده: صبر جمیل آنست که در آن به خلق شکایت نشود: «الصبر الجمیل الذى لا شکوى فیه للخلق» 📚تفسیر احسن الحدیث ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️وجود و در كنار يكديگر، بسيار ارزشمند و كارساز است 💠وَ لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ (۲۲/یوسف) 🌱‏و چون (يوسف) به رشد و قوّت خود رسيد به او حُكم (نبوّت يا حكمت) و علم داديم و ما اينگونه نيكوكاران را پاداش می‌دهيم. 🔹علم وحكمت، ظرفيّت وآمادگی می‌خواهد. «بَلَغَ أَشُدَّهُ» ‏ 🔹ترفيعات الهی بدون فوت زمان و در وقت خود صورت می‌گيرد. لَمَّا بَلَغَ‌ ... آتَيْناهُ ‏ 🔹حكمت، غير از علم است. (علم، دانش است، ولی حكمت، بينش و بصيرتی است كه انسان را به حقّ می‌رساند) «آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً» ‏ 🔹علوم انبيا، اكتسابی نيست. «آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً» ‏ 🔹وجود علم و حكمت در كنار يكديگر، بسيار ارزشمند و كارساز است. «حُكْماً وَ عِلْماً» ‏ 🔹دليلِ عزل و نصب‌ها را برای مردم بيان كنيد. آتَيْناهُ حُكْماً ... كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ‏ 🔹بايد احسان كنيم تا لايق دريافت پاداش خاصّ الهی باشيم. «نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ» ‏ 🔹نيكوكاران، در همين دنيا نيز كامياب می‌شوند. «كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ» ‏ 🔹هر كس كه توان علمی و جسمی داشته باشد، مشمول لطف الهی نمی‌شود، بلكه محسن بودن نيز لازم است. «نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۳۱ وَلَا أَقُولُ لَكُمْ عِندِي خَزَائِنُ اللَّهِ وَلَا أَعْلَمُ الْغَيْبَ وَلَا أَقُولُ إِنِّي مَلَكٌ وَلَا أَقُولُ لِلَّذِينَ تَزْدَرِي أَعْيُنُكُمْ لَن يُؤْتِيَهُمُ اللَّهُ خَيْرًا اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا فِي أَنفُسِهِمْ إِنِّي إِذًا لَّـمِنَ الظَّالِـمِينَ  و به شما نمي‌گويم که گنجينه‌هاي خدا نزد من است [=وعده‌ مال و ثروت دنيائي نمي‌دهم] ادّعاي علم غيب هم ندارم و نمي‌گويم که فرشته‌ام، و [نيز] به کساني که در چشم شما حقير مي‌آيند، ۳۳ نمي‌گويم که خدا هرگز خيري نصيب‌شان نخواهد کرد! خدا به آنچه در نفس‌شان است [=به نيّات آنها؛ از من و شما] آگاه‌تر است. در آن صورت [اگر چنين گويم] مسلماً از ستمگران خواهم بود.  __ ۳۳- «تَزْدَرِي»از ريشة «زَرَي»، عيب گرفتن و حقير شمردن کسي يا چيزي است. اين کلمه يک بار در قرآن آمده است. امام علي(ع) نيز در نهج البلاغه [خطبه ۱۷۴] از خود راضي نبودن و انتقاد به خود را با همين کلمه بيان کرده است: «إن المؤمن لا يمسي و لا يصبح إلّا و نفسه ظنون عنده فلا يزال زارياً عليها و مستزيداً لها» نفس مؤمن هميشه مورد سوء ظن اوست، دائماً بر او عيب مي‌گيرد و بيشتر از او طلب مي‌کند. هود : ۳۲ قَالُوا يَانُوحُ قَدْ جَادَلْتَنَا فَأَكْثَرْتَ جِدَالَنَا فَأْتِنَا بِمَا تَعِدُنَا إِن كُنتَ مِنَ الصَّادِقِينَ  گفتند: اي نوح، با ما مجادله کردي و خيلي هم ادامه دادي ۳۴ [اما بدان گوش ما به اين حرف‌ها بدهکار نيست] اگر راست مي‌گوئي آنچه را [از عذاب] بيم مي‌دهي بياور!  __ ۳۴- معناي اصلي جدال، محکم کردن و تابيدن نخ و ريسمان است و در مجادله ميان انسان‌ها، گوئي طرفين با بحث و گفتگوي خصمانه تلاش مي‌کنند گِره اعتقادات خود را محکم‌تر و پيوستگي نظريات طرف مقابل را سُست‌تر کنند و به اين وسيله همچون دو کُشتي‌گير، ديگري را مغلوب نمايند. اين واژه ۲۸ بار در قرآن آمده است و اين از ويژگي‌هاي آدمي است که نه تنها از جسم و جان و موجوديت خود، بلکه از حيثيت و آبرو و آرمان، حتي باطل خويش هم به سختي دفاع مي‌کند. قوم نوح نصايح خيرخواهانه و محبت‌آميز او را به حساب مجادله و قصد سلطه‌جوئي او بر خود تلقي کردند و موضع مخالفت با او را در پيش گرفتند. https://zaya.io/ldpig ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 45 سوره صفحه_25 🔸 وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ "بقره/186" 🌱 و اگر بندگانم سراغ مرا از تو گرفتند [=از خود برتر آمده و مرا طلب كردند]، من كه مسلماً نزديكم [یعنی حجاب و دوري از خود آنهاست]. من دعاي دعاكننده را، آنگاه كه مرا [نه براي حاجات مادّي خود] بخواند اجابت مي‌كنم. پس بايد براي [نزديك شدن به] من [تشنه و] طالب اجابت باشند و بايد به من ايمان بياورند، باشد تا رشد يابند. __ 🍃🍃حرف «اذا» نشان مي‌دهد سراغ خدا گرفتن استثنايي است و اكثريت مردم خدا را براي رفع حاجات و دفع بلايا مي‌خوانند و در واقع او را براي خود مي‌خواهند، نه برعكس! 🍃🍃«قَرِيب» مبالغه «قُرب» است و نهايت نزديكي خدا به بندگان را، كه از رگِ گردن نزديكتر است، نشان مي‌دهد. اين نزديكي تا جايي است كه حتي گفته نشده: به آنها بگو من نزديكم، بلكه بي‌واسطه بيان شده است. 🌹 تنها زماني است كه از خود و خود برتر آمده و طالبِ خود خدا [اسماء نيكو و جمال و جلالش] باشيم. خواندن خدا البته در هر شرايطي و به هر نيتي شايسته است، اما آنچه تعهّدِ اجابت شده، برداشتن موانع و حجاب‌هاست كه همان «من» و تمنيّات شخصي است. آنچنان كه فرمود: «مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم» [غافر 60 (40:60) ] و «خدا كسي است كه شخص درمانده را وقتي او را مي‌خواند اجابت مي‌كند» [نمل 62 (27:62) ]. 🌹مانع ما براي رسيدن به حاجات خدايي، خودمان هستيم كه با دور شدن از خودخواهي‌ها مانع از بين مي‌رود و به خواسته‌هاي خدايي خود مي‌رسيم. به همين دليل دعاهاي به ظاهر غير ممکن پيامبران اجابت شده است. ✨ به تعبير مولوي در داستان تشنه و ديوار:🔻 سجده آمد كنـدن خشت لزب موجب قُربي كه واسجد واقترب تاكه اين‌ديوار‌عالي‌گردن است مانـع اين سر فـرود آوردن است هركه تشنه‌تر بُوَد بر بانگ آب او كلوخ زفت‌تر كند از حجاب 🌹منظور همين ايمان عادي نيست، بلكه ايمان به حقيقت توحيدي دعاست كه جز خدا چيزي خواندنی نیست. 📌برحسب موضوع، معناي رشد تفاوت مي‌کند؛ وقتي موضوع هدايت مطرح باشد، معناي رشد مقابل «غي» [بي‌راهه] مي‌باشد بقره/256 اعراف/146، وقتي سخن از سود و زيان در کار باشد، رشد معنائي متضاد «شرّ» جن/10يا ضرر جن /21پيدا مي‌کند. اين سومين هدف و برنامة زيربنايي رمضان است كه با خداخواهي [نه خواندن خدا براي حاجات مادّي خود] حاصل مي‌شود. به نسبت دور شدن از منيّت‌هاست كه به او نزديك مي‌شويم و رشد مي‌كنيم، وگرنه با خرج كردن خدا براي خود در جا مي‌زنيم. 📚تفسیر آقاے بازرگان ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️خطر و فضائل 📌◽️یکی از آسیب های مهم در نظام ديني ، تحریف و دستکاری در معانی واژه های ارزشی و وارونه جلوه دادن آنهاست که موجب پیامدهای ناگوار از جمله انحراف در مسیر انقلاب و نظام می شود ؛ چنانکه تحریف در معنا و مفهوم « متقی » ، « انقلابی » ، « » و « عماریون » از همین قبیل می باشد. امروز در میان مردم و مسئولان افراد بسیاری حضور دارند که واقعا متصف به این اوصاف ارزشی بوده و مایه افتخار برای همه هستند ؛ اما در کنار اینها با آدم هایی مواجه می شویم که از این واژه های مقدس و ارزشی تنها دینی مانند: ریش ، تسبیح ، انگشتر و اهتمام به نماز جمعه، جماعت ، روزه و حج را دارا هستند. 🔸در حالی که وقتی به متون آیات و روایات مراجعه می کنیم ، این امور تنها بخشی از اوصاف و حزب الله شمرده شده است و بعضی صفات مهم تری مانند: ، صراحت ، متانت ، پاکدامنی، ادب، امانت داری ، احترام به هم نوع ، تکریم بزرگان ، عدالت محوری ، ظلم ستیزی هم وجود دارند که اگر فردی فاقد اینها باشد نمی توان او را انسان متقی ، انقلابی و حزب اللهی نامید. 📌نماز، روزه و حج به رابطه انسان با خدا و « حقوق الله » بر می گردد ، اما این امور با « » ارتباط مستقیم دارد و اگر در مناسک سستی شود شاید خدای رحمان و رحیم از آن بگذرد، اما از حقوق مردم هرگز؛ مگر این که رضایتِ طرف جلب و ترمیم شود. ⭕امروز متاسفانه در سطح جامعه انقلابی ما بعضی افرادی را شاهد هستیم که فقط به همین دلخوش کردند و حتی در اثر شدت عبادات ، پیشانی شان پینه بسته است ، اما به راحتی می گویند ، دزدی ، و دغل بازی در میانشان شیوع دارد ، به دیگران می زنند ، مرتب به فضای جامعه، آتش بد بینی، نفرت، تفرقه، خصومت و دو قطبی پمپاژ می کنند؛ به ظاهر عماریونی که هیچ شباهتی به « عمار علی » ندارند و اغلب بر خلاف توصیه های رهبری خودسرانه عمل می کنند. ◽️چرا که ما در تعلیم و تربیت جوانان تک بُعدی عمل کردیم و تنها به آنها اهتمام ورزیدیم ، بدون این که به علم و شان توجه کنیم در نهایت آنها را آدم های متنسکِ خشک و دارای عقاید قوی، اما منهای منطق و اخلاق بار آوردیم. در تعریف « » گویند : ظاهری زیبا و فریبنده دارد ولی باطنی تاریک و خالی از نور معرفت و فاقد فکر و اندیشه، سجده هایش به مثابه نوک کلاغیست بر زمین کوبیده شود. 🔸این که گفته می شود: « آدم هایی دارای اعتقادات قوی، اما فاقد علم و رشد عقلی خطرناکتر می باشند » سخن درستی است ، چون اولا: اینها ظاهر نگرند و از دین و مذهب فقط پوسته ی آن را می بینند و از هسته و حقیقت آن دو غافل می باشند؛ ثانیا: خیلی راحت از شیطنت های شیاطین فریب می خورند؛ ثالثا: چون زود بازی می خورند ، به قول شهید مطهری همیشه آلت فعل قرار می گیرند و تیری می شوند در کمان آنها و سیاهیِ لشکر در جبهه و جناح آنها. 📌در انتخابات اخیر ، بعضی از همین مناسکی ها ، دوقطبیِ ( علی و معاویه ) به راه انداختند و خودشان را به جای حق و رقیب را به جای باطل نشاندند، می گفتند: اگر به فلان کاندیدا رای بدهید در تأخیر ظهور حضرت حجت ( عج ) شریک خواهید شد ، با این گونه رفتارهای جاهلانه مردم را از انتخاب درست باز می داشتند و با خود همراه می کردند و یا در اذهان آنان شک و سردرگمی ایجاد می نمودند. ای کاش به همین حد بسنده می شد اما وقتی به آنها القا می شود طرفِ مقابل در صف معاویه ، عمر سعد و یا عامل امپریالیزم جهانی است، بدون این که تحقیق کنند و از صحت و سقم آن بپرسند درصدد ترور شخصیت و یا حتی ترور فیزیکی وی بر می آیند . ◽️از جمله ویژه گی های اخلاقی اکثر جاهلان متنسک ، چون منطق ندارند پرخاشگری، ، ، خود خدا پنداری و تصور کردن دیگران است. این پدیده خطرناک امروز یکی از آسیب ها و معضلات جدی به شمار می آید و همچون موریانه در سطح وسعی از داخل به ارکان نظام و جامعه رسوخ کرده است و پیش از آنکه به مرحله انفجار و بحران برسد چاره اندیشی اساسی لازم دارد؛ پس در کنار مناسک به و فضائل نیز باید اهتمام ورزید. ✍عبدالرحیم اباذری کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠اللَّهُمَّ اشْرَحَ بِكِتَابِكَ صَدْرِي 🌟خدایا به وسیله کتابت (قرآن)سینه ام را بگشای! کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 23 تا 30 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5875127485510719756.mp3
3.4M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️صاحبان قدرت معمولًا اگر مقصّر باشند، ديگران را می‌كنند 💠وَ اسْتَبَقَا الْبابَ وَ قَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَ أَلْفَيا سَيِّدَها لَدَی الْبابِ قالَتْ ما جَزاءُ مَنْ أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً إِلاَّ أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَلِيمٌ (۲۵/یوسف) 🌱‏و هر دو بسوی در سبقت گرفتند و آن زن پيراهن او را از پشت دريد. ‏ناگهان شوهرش را نزد در يافتند. زن (برای انتقام از يوسف يا تبرئه خود با چهره حقّ به جانبی) گفت: كيفر كسی كه به همسرت قصد بد داشته جز زندان ويا شكنجه دردناك چيست؟ 🔹گفتن‌ «مَعاذَ اللَّـهِ» به تنهايی كفايت نمی‌كند، بايد از گناه فرار كرد. «اسْتَبَقَا» ‏ 🔹گاهی ظاهر عمل يكی است، ولی هدف‌ها مختلف است. (يكی می‌دود تا به گناه آلوده نشود، ديگری می‌دود تا آلوده بكند.) «اسْتَبَقَا» ‏ 🔹هجرت و فرار از گناه، لازم است. «اسْتَبَقَا الْبابَ» ‏ 🔹بهانه‌ی بسته بودن در برای تسليم شدن در برابر گناه كافی نيست، بايد به سوی درهای بسته حركت كرد شايد باز شود. «اسْتَبَقَا الْبابَ» ‏ 🔹مجرم معمولًا از خود جای پا باقی می‌گذارد. «قَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ» ‏ 🔹گاه بايستی سرزده به منازل و محل كار سركشی كرد. «أَلْفَيا» ‏ 🔹گاهی شاكی، خود مُجرم است. قالَتْ ما جَزاءُ ... ‏ 🔹گنهكار برای تبرئه خود، از عواطف واحساسات بستگان خود استمداد می‌كند. «بِأَهْلِكَ» ‏ 🔹صاحبان قدرت معمولًا اگر مقصّر باشند، ديگران را متّهم می‌كنند. «مَنْ أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً» ‏ 🔹مجرم برای تبرئه خود، به ديگران اتهام می‌بندد. «أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً» ‏ 🔹چه بسا سخن حقّی كه از آن باطل طلب شود. (كيفر برای كسی كه سوء قصد به زن شوهردار دارد، حرف حقّی است، امّا چه فردی سوء قصد داشته بايد بررسی شود) «أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ» ‏ 🔹زليخا عاشق نبود، بلكه هوس‌باز بود؛ چرا كه عاشق حاضراست جانش را فدای معشوق كند، نه اين كه او را متهم و به زندان افكند. أَرادَ بِأَهْلِكَ سُوءاً ... ‏ 🔹زندان و زندانی نمودن مجرمان، سابقه تاريخی دارد. «يُسْجَنَ» ‏ 🔹اعلام كيفر، نشانه‌ی قدرت همسر عزيز بود. «يُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَلِيمٌ» ‏ 🔹عشق هوس‌آلود، گاهی عاشق را قاتل می‌كند. «أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَلِيمٌ» ‏ 🔹زليخا دارای نفوذ در دستگاه حكومتی و خط دهنده بوده است. «إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذابٌ أَلِيمٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️اخبار مربوط به و نزدیکانشان ، زود شايع می‌گردد، پس بايد مراقب رفتارهای خود باشند 💠وَ قالَ نِسْوَةٌ فِي الْمَدِينَةِ امْرَأَتُ الْعَزِيزِ تُراوِدُ فَتاها عَنْ نَفْسِهِ قَدْ شَغَفَها حُبًّا إِنَّا لَنَراها فِي ضَلالٍ مُبِينٍ (۳۰/یوسف) 🌱‏زنانی در شهر (زبان به ملامت گشودند و) گفتند: همسر عزيز با غلامش مراوده داشته و از او كام خواسته است. همانا يك غلام او را شيفته خود كرده است. به راستی ما او را در گمراهی آشكار می‌بينيم. 🔷✨توطئه دیگر همسر عزیز مصر هر چند مساله اظهار عشق همسر عزیز، با آن داستانى که گذشت یک مساله خصوصى بود که عزیز هم تاکید بر کتمانش داشت، اما از آنجا که اینگونه رازها نهفته نمى ماند، مخصوصا در قصر شاهان و صاحبان زر و زور، که دیوارهاى آنها گوشهاى شنوایى دارد، سرانجام این راز از درون قصر به بیرون افتاد، و چنان که قرآن گوید: گروهى از زنان شهر، این سخن را در میان خود گفتگو مى کردند و نشر مى دادند که همسر عزیز با غلامش سر و سرى پیدا کرده و او را به سوى خود دعوت مى کند ( وَ قٰالَ نِسْوَةٌ فِی اَلْمَدِینَةِ اِمْرَأَتُ اَلْعَزِیزِ تُرٰاوِدُ فَتٰاهٰا عَنْ نَفْسِهِ ) و آن چنان عشق غلام بر او چیره شده که اعماق قلبش را تسخیر کرده است ( قَدْ شَغَفَهٰا حُبًّا ) و سپس او را با این جمله مورد سرزنش قرار دادند ما او را در گمراهى آشکار مى بینیم ! ( إِنّٰا لَنَرٰاهٰا فِی ضَلاٰلٍ مُبِینٍ ) 🔷✨روشن است آنها که این سخن را مى گفتند، زنان اشرافى مصر بودند که اخبار قصرهاى پر از فساد فرعونیان و مستکبرین براى آنها جالب بود و همواره در جستجوى آن بودند این دسته از زنان اشرافى که در هوسرانى چیزى از همسر عزیز کم نداشتند، چون دستشان به یوسف نرسیده بود به اصطلاح جانماز آب مى کشیدند و همسر عزیز را به خاطر این عشق در گمراهى آشکار مى دیدند! حتى بعضى از مفسران احتمال داده اند، که پخش این راز بوسیله این گروه از زنان مصر، نقشه اى بود براى تحریک همسر عزیز، تا براى تبرئه خود، آنها را به کاخ دعوت کند و یوسف را در آنجا ببینند!، آنها شاید فکر مى کردند اگر به حضور یوسف برسند چه بسا بتوانند نظر او را به سوى خویشتن! جلب کنند که هم از همسر عزیز شاید زیباتر بودند، و هم جمالشان براى یوسف تازگى داشت، و هم آن نظر احترام آمیز 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۳۴-۳۲ سوره هود از تفسیر نور ۱- انبیا در دعوت خود پایدار و پیگیر هستند. «جادَلْتَنا فَأَکْثَرْتَ جِدالَنا» ۲- دشمن به منطق و برهان حق،عنوان جدال و ستیز می دهد. «قَدْ جادَلْتَنا» ۳- مهلت خداوند را نشانه ی درستی راهمان ندانیم. «فَأْتِنا بِما تَعِدُنا» ۴- نفرین حضرت نوح علیه السلام بدنبال اعلام آمادگی کافران برای هلاک شدن بود. «فَأْتِنا بِما تَعِدُنا» ۵- کفّار،در صداقت انبیا یا شک داشتند و یا در بیان،اظهار شک می کردند. «إِنْ کُنْتَ مِنَ الصّادِقِینَ» ۶- پیامبر مأمور ابلاغ است وکیفر و مجازات گمراهان بدست خداست. «إِنَّما یَأْتِیکُمْ بِهِ اللّهُ» ۷- هیچ امری خداوند را مجبور بر کاری(حتّی پس از تهدیدهای او)نمی کند. «إِنْ شاءَ» ۸- کفّار نه می توانند از نزول عذاب جلوگیری کنند و نه می توانند خود را از آن برهانند. «ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِینَ» ۹- انبیا دلسوز مردمند. «نُصْحِی» ۱۰- اراده خداوند،غالب بر تمام اراده هاست. وَ لا یَنْفَعُکُمْ نُصْحِی ... إِنْ کانَ اللّهُ یُرِیدُ أَنْ یُغْوِیَکُمْ (حتّی تأثیر سوز و سخن و نصیحت پیامبر،به خواست اوست) ۱۱- هدایت یا گمراهی مردم،از مدار اراده ی الهی خارج نیست. «یُرِیدُ أَنْ یُغْوِیَکُمْ» ۱۲- نپذیرفتن نصایح انبیا،قهر الهی است. لا یَنْفَعُکُمْ نُصْحِی ... إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ ۱۳- برفرض در دنیا مجازات نشویم،سر و کار ما در قیامت با خداوند است. «هُوَ رَبُّکُمْ وَ إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» ۱۴- بازگشت به سوی خداوند اجباری است. «إِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» نه «تُرْجَعُونَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 46 سوره صفحه_25 🌙 هاي مختلف 🔸 يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْأَهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ وَ لَيْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لكِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‌ وَ أْتُوا الْبُيُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ "‌189/بقره" 🌱 از (حكمت) ماه از تو سؤال مى‌كنند، بگو: براى آن است كه مردم اوقات (كارهاى خويش) و زمان حج را بشناسند. (اى پيامبر به آنان بگو:) نيكى آن نيست كه (در حال احرام حج،) از پشت خانه‌ها وارد شويد، بلكه نيكى آن است كه تقوا پيشه كنيد و از درها وارد خانه‌ها شويد، از خداى بترسيد، باشد كه رستگار شويد. 🌙 همان طور که در شأن نزول آمده است گروهى در مورد هلال ماه از پیغمبر اکرم صلّى اللّه علیه و آله پرسشهایى داشتند، قرآن سؤال آنها را به این صورت منعکس کرده است، مى‏فرماید: «در باره هلالهاى ماه از تو سؤال مى‏کنند» (یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْأَهِلَّةِ). سپس مى‏فرماید: «بگو: اینها بیان اوقات (طبیعى) براى مردم و حجّ است» (قُلْ هِیَ مَواقِیتُ لِلنَّاسِ وَ الْحَجِّ). 🌙🌺 هم در زندگى روزانه از آن استفاده مى‏کنند و هم در عبادتهایى که وقت معینى در سال دارد، در حقیقت ماه یک تقویم طبیعى براى افراد بشر محسوب مى‏شود. که مردم اعم از باسواد و بى‏سواد در هر نقطه‏اى از جهان باشند مى‏توانند از این تقویم طبیعى استفاده کنند، و اصولا یکى از امتیازات قوانین اسلام این است که دستورات آن بر طبق مقیاسهاى طبیعى قرار داده شده است. زیرا مقیاسهاى طبیعى وسیله‏اى است که در اختیار همگان قرار دارد و گذشت زمان اثرى بر آن نمى‏گذارد. 🌙🌺 سپس در ذیل آیه به تناسب سخنى که از حجّ و تعیین موسم آن به وسیله هلال ماه در آغاز آیه آمده به یکى از عادات و رسوم خرافى جاهلیت در مورد حجّ اشاره نموده و مردم را از آن نهى مى‏کند و مى‏فرماید: «کار نیک آن نیست که از پشت خانه‏ها وارد شوید بلکه نیکى آن است که تقوا پیشه کنید و از در خانه‏ها وارد شوید و از خدا بپرهیزید تا رستگار شوید» (وَ لَیْسَ الْبِرُّ بِأَنْ تَأْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ ظُهُورِها وَ لکِنَّ الْبِرَّ مَنِ اتَّقى‏ وَ أْتُوا الْبُیُوتَ مِنْ أَبْوابِها وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ). 🌙 این آیه مفهوم گسترده‏اى دارد و از همین جا مى‏توان پیوند میان آغاز و پایان آیه را پیدا کرد و آن این که براى اقدام در هر کار خواه دینى باشد یا غیر دینى باید از طریق صحیح وارد شد و نه از طرق انحرافى و وارونه و عبادتى همچون حجّ نیز باید در وقت مقرر که در ماه تعیین مى‏شود انجام گیرد. 🌙 جمله لَیْسَ الْبِرَّ ... ممکن است اشاره به نکته لطیف دیگرى نیز باشد، که سؤال شما از اهله ماه به جاى سؤال از معارف دینى همانند عمل کسى است که راه اصلى خانه را گذاشته و از سوراخى که پشت در خانه زده وارد مى‏شود چه کار نازیبایى! 📚تفسیر نمونه ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
گفته اند نه ! 🌙 ماه “صفرالخیر” از راه رسید ورود این ماه و خروجش همواره با برخی از اوهام و بنام “نحس بودن” آمیخته شده تا جایی که عده ای از ماه صفر در وحشت قرار میگیرند و عده ای دیگر در شب آخر ماه درب مساجد را میکوبند و یا شمع روشن میکنند و…. جا دارد در این عصر که عصر دانش و توجه به واقعیات است ، خود را از زنجیر این “ ” خَلاص نماییم ❇ کلمه “صفر” ، دارای یک پسوند است و آن کلمه “خیر” است که به او متصل شده و این اتصال دلالت از “خیر بودن” این ماه دارد. باری ؛ اگر در ماه رحلت پیامبر اسلام(ص) را داریم ، از طرفی ولادت امام باقر(ع) را هم داریم . و یا پیروزی غیرقابل توصیف حضرت امیر (ع) بر خوارج خشک و مقدس و منحرف را هم، داریم . احادیثی که ما را بر دعا و پرداخت در این ماه رهنمون میفرمایند را هم ، که میدانید اختصاص به ماه صفرالخیر ، ندارد . در همه ماه ها دعا و صدقه از سنت نبوی (ص) و اهلبیت (ع) بشمار میرود. 👈اتفاقا طبق تجربه ؛ بیشترین آسیب را در اینجور روزهایی که به غلط ، مشهورِ به “نحس” بودن میشود را ، افرادی میخورند که این اوهام را از روی تقلید ، به خود تلقین کرده اند! به نظرم درباره “نحوست” ، بهترین سخن را از مفسر و فیلسوف بزرگ قرن حاضر باید بشنویم و بر اساس آن قالب فکری خودرا پی ریزی کنیم . 📌 “علامه طباطبایی” میفرماید :از نظر عقلی نمی‌توان دلیلی اقامه کرد که فلان زمان است و فلان وقت سعد، چون اجزای زمان مثل هم هستند و ما هم که بر علل و اسباب مؤثر در حوادث احاطه علمی نداریم تا بگوییم فلان قطعه از زمان نحس است و قطعه دیگر سعد. ❇امّا از نظر شرعی دو آیه در قرآن داریم که ظاهرش بر این است که ایامی خاص (هفت شبانه روز) که عذاب بر قوم ثمود ارسال شد، روزهای نحسی بوده‌اند.ولی این آیه ؛ دیگر نمی‌رساند که حتی‌ همان روزها در هفته بعد و در ماه بعد و … ایام هستند. چون اگر تمام آن ایام نحس باشند در تمام سال، لازمه‌اش این است که تمام زمان‌ها نحس باشند . 🛑🛑روایات هم نتیجه‌اش این است که نحس بودن ایام به خاطر کارهای زشتی است که در آن واقع شده است و بودن به خاطر کارهای نیک دینی ویا عرفی است، امّا اینکه قطعه‌ای از زمان خاصیت تکوینی سعد و نحس داشته باشد، قابل اثبات نیست. 📚(المیزان جلد۱۹ذیل آیه۱۰قمر) 🖋استادهادي سروش کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛