eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5877524614132799463.mp3
1.67M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
♦️ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ 🔸اقْتَرَبَ لِلنَّاسِ حِسابُهُمْ وَ هُمْ فِي غَفْلَةٍ مُعْرِضُونَ «1»انبیاء (زمان) حساب مردم نزديك شده است، در حالى كه آنان در بى خبرى، (از آن) روى گردانند! 📖اين سوره  - با يك هشدار نيرومند به عموم مردم آغاز مى شود، هـشدارى تكاندهنده و بيداركننده ، مى گويد: (حساب مردم به آنها نزديك شده ، در حالى كه در غفلتند و روى گردانند) (اقترب للناس حسابهم و هم فى غفلة معرضون ). عـمـل آنـهـا نـشـان مـى دهـد كـه ايـن سراسر وجودشان را گرفته است ، و گـرنـه چگونه ممكن است انسان ايمان به نزديكى حساب ، آنهم از حسابگرى فوق العاده دقـيـق ، داشـتـه بـاشـد و ايـنـچـنـيـن همه مسائل را سرسرى بگيرد و آلوده هر گونه گناه باشد؟. كلمه (اقترب ) تاكيد بيشترى از قرب دارد، و اشاره به اين است كه اين حساب بسيار نزديك شده . 🔻تـعـبـيـر بـه (نـاس ) گـر چـه ظـاهـرا عـمـوم مـردم را شـامـل مـى شـود و دليـل بـر آن اسـت كه همگى در غفلتند ولى بدون شك هميشه موقعى كه سـخـن از تـوده مـردم گفته مى شود استثناهائى وجود دارد، و در اينجا گروه بيدار دلى را كه هميشه در فكر حسابند و براى آن آماده ميشوند بايد از اين حكم مستثنى دانست . ↩️جـالب ايـن كـه مى گويد حساب به مردم نزديك شده ، نه مردم به حساب ، گوئى حساب بـا سـرعـت بـه اسـتـقـبال مردم ميدود! ضمنا فرق ميان غفلت و اعراض ممكن است از اين نظر باشد كه آنـهـا از نـزديـكـى حـساب غافلند، و اين غفلت سبب مى شود كه از آيات حق اعراض كنند در حـقـيـقـت (غـفـلت از حـسـاب ) عـلت اسـت ، و (اعـراض از آيـات حـق ) مـعـلول آن ، و يـا مـنـظـور اعراض از خود حساب و آمادگى براى پاسخگوئى در آن دادگاه بزرگ است ، يعنى چون غافلند خود را آماده نمى كنند و رويگردان مى شوند. در اينجا اين سؤ ال پيش مى آيد كه نزديك شدن حساب و قيامت به چه معنى است ؟ ↩️بـعـضى گفته اند: منظور آن است كه باقيمانده دنيا در برابر آنچه گذشته كم است ، و بـه هـمـيـن دليـل رسـتاخيز نزديك خواهد بود (نزديك نسبى ) به خصوص اينكه از پيامبر اسـلام (صـلى اللّه عـليـه و آله و سـلّم ) نقل شده كه فرمود: بعثت انا و الساعة كهاتين !: بـعـثـت من و روز قيامت مانند اين دو است ! (اشاره به انگشت سبابه و وسطى كه در كنار هم قرار دارند فرمود). بـعـضـى ديـگـر گـفـتـه انـد: اين تعبير به خاطر بودن رستاخيز است ، همانگونه كه در ضرب المثل معروف عرب ميخوانيم : كل ما هو آت قريب (هر چه قطعا مى آيد نزديك است ). در عـيـن حـال ايـن دو تـفـسـيـر منافاتى با هم ندارند و ممكن است آيه اشاره به هر دو نكته باشد. 🖋بعضى از مفسران مانند (قرطبى ) اين احتمال را نيز داده كه (حساب ) در اينجا اشاره بـه (قـيـامـت صـغـرى ) يعنى است ، زيرا به هنگام مرگ نيز قسمتى از محاسبه و جزاى اعمال به انسان ميرسد. ولى ظاهرا آيه فوق ناظر به است . 📚تفسیر نمونه @quranpuyan
❇️-  سوره 🔸وَ ما جَعَلْناهُمْ جَسَداً لا يَأْكُلُونَ الطَّعامَ وَ ما كانُوا خالِدِينَ «8» و (همچنين) ما آنها را پيكرهايى كه غذا نخورند قرار نداديم و آنان جاويدان نبودن (كه نميرند). 💢👈از جمله رموز موفّقيّت يك رهبر آن است كه در امور زندگى، در كنار مردم و همانند با آنان باشد تا مردم با ديدن او و برخوردهاى او ساخته شوند. 🌱پیام ها 1⃣- انبيا در بعد مادّى و نيازهاى انسانى هيچ فرقى با ساير مردم ندارند. ما جَعَلْناهُمْ‌ ... لا يَأْكُلُونَ‌ 2⃣- انتظار فرشته بودن انبيا و مصلحين و مربيان، توقّعى نابجاست. ما جَعَلْناهُمْ‌ ... 3⃣- ترك غذا و همسر، خواست خدا و اديان الهى نيست. ما جَعَلْناهُمْ‌ ... لا يَأْكُلُونَ‌ 4⃣- مرگ فراگير است، حتّى پيامبران هم ابدى نيستند. «ما كانُوا خالِدِينَ» 📚تفسیر نور @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات تفسیری سوره هود از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای 8⃣ به ظالمان متمایل نشوید از جمله و«ولا ترکنوا . . » (آیه ۱۱۳) میتوان حدس زد که مسلمانان – علاوه بر اینکه اقلیت و نیز ضعیف بودند - در بین مخالفان خویش محصور هم بودند و دائما در معرض این بودند که بنا بر مصالح فامیلی و همسایگی و شغلی و زیستی و سایر انواع الزامات محیطی، به نوعی، حتی اندک ، تحت تاثیر آنان قرار گیرند و آیه فوق به آنان – ضمن هویت بخشی – هشدار میدهد که مبادا موقعیت معنوی والای خویش را دستکم بگیرند و خود را از آنان کمتر و کوچکتر بپندارند و لذا تحت تاثیر آنان قرار گیرند. 9⃣ نکته تاریخی آیه ۱۱۶ حاوی یک نوع اظهار تاسف الهی است که چرا در زمان های سابق عده ای(غیر از قلیلی) نبوده اند که در مقابل مفسدان قد علم کنند. حقیقت این است که هرچه در تاریخ بشر به عقب میرویم این نکته بیشتر دیده میشود که اکثر آدم ها خود را در مقابل طبقات مسلط «چیزی نمیدیده اند» و اساسا از مخیله شان این نمیگذشته است که مثلا ایرادی از چیزی که آن را غلط و ناصحیح می پنداشته اند بگیرند. لذا، طبقات مسلط بدون اینکه نگرانیی از چیزی داشته باشند هرکاری که دلشان میخواست میکرده اند. آن عده قلیل هم که در آیه استثناء شده، پیروان پیامبران بوده اند، یعنی اینکه بار اعتراضات به مفاسد بر دوش پیامبران بوده که پیروانِ جدیِ قلیلی داشته اند، و انسانها (یِ غیر پیامبر و غیر پیرو پیامبران) نقشی در آن مقابله ها نداشته اند. 0⃣1⃣ مروری بر فرازهای سوره هود در پاراگراف ۱ به کافران هشدار میدهد که مبادا مانند مکذبان پيامبران گذشته باشيد (و به آن عاقبت دچار شويد) و اي پيامبر به سخنان کفار گوش نسپار و به رسالتت بپرداز . در پاراگراف ۲ می فرماید ای پیامبر ! مردم درآخرت به دودسته بزرگ دسته بندی می شوند ، کسانی که خودرا بدبخت کرده اند وکسانی برعکس آنها . در پاراگراف ۳ نمونه ای از رفتارکسانی در یکی از اقوام پیشین که خود را هلاک کرده اند را بیان میکند (با این زمینه که مبادا شما ها چنین کنید !) در پاراگراف ۴ همان مطلب فوق را با همان منظور در باره قوم عاد و قوم ثمود می فرماید . در پاراگراف ۵ می فرماید : از میان بندگان ما کسانی هم هستند که زندگی صحیحی میکنند و در نتیجه هم دردنیا و هم درآخرت وضع مطلوبی را دارا میشوند و ضمنا به همان روال داستانی قبل ادامه داده و مانند همان مطالب چند پاراگراف قبل را با همان منظور در باره سه قوم لوط و شعیب و فرعون میفرماید . در پاراگراف اخر می فرماید ای پیامبر ! مردم در رابطه با موضوع ماموریت تو به دو دسته تقسیم میشوند . دسته دوم که اهل هلاک اند ، کسی جزخودشان مقصرنیست ولذا تو با آرامش به رسالتت بپرداز و برای ادامه شایسته ماموریتت ، هم باید صبر مناسبی ازخویش نشان دهی و هم رژیم عبادتی متناسبی داشته باشی. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شماره 121 سوره صفحه_57 = ثبوت و مانند ابراهيم( ع)❣ 🔶مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلَا نَصْرَانِيًّا وَلَكِن كَانَ حَنِيفًا مُّسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ. (ال عمران:67) ابراهيم [هرگز] نه يهودي بود و نه نصراني [مسيحي]، بلكه حق‌گرايي تسليم [به فرمان خدا] بود و [هرگز] از مشركان نبود. 🌹«حَنَف»، به معناى به است. بنابراين «حَنيف» به كسى گفته مى‌شود كه در مسير باشد، ولى بت‌پرستان آن را در مورد خود بكار مى‌بردند و مشركان نيز «حُنفاء» خوانده مى‌شدند. 👈اين آيه، با آوردن كلمه‌ى‌ «مُسْلِماً» در كنار كلمه‌ى‌ «حَنِيفاً»، هم ابراهيم را از شرك مبرّا كرده است و هم كفر و شرك را انحراف و ناحق دانسته است از ريشة «حَنَفَ»، بيانگر انگيزه و ميل حركت از گمراهي به هدايت و از کجي به راستي و استقامت است. به بيان قرآن، حنيف بودن معادل مشرک نبودن است [حُنَفَاءَ لِلَّهِ غَيْرَ مُشْرِكِينَ بِهِ - حج 31 (22:31) ] و يا اخلاص در عبادت [وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ - بينه 5 (98:5) ]. حنيف بودن در بُعد عقيدتي آن متوقف نمي‌شود، ابراهيم آن را در عمل و در سراسر زندگي خود به نمايش گذاشت. ⭕️بيشتر در ارتباط با و خنثي هستند و کمتر انگيزه و احساسي براي جستجو و گرايش به حق از خود نشان مي‌دهند. اما «حنيف» صفت مشبهه است و دلالت بر ثبوت حق‌گرايي در شخص مي‌کند. نمونه ممتازش در قرآن، ابراهيم خليل(ع) است که چنين حالتي در شخصيت او حالت ثابت و راسخ يافته بود. 👈 در دو مورد باقيمانده [روم 30 (30:30) و يونس 105 (10:105) ]، واژة «حنيفاً»، هدفگيري حق‌گرايانه به سوي دين خدا را نشان مي‌دهد: فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا. 📚تفسير نور و بازرگان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
‍ ✅ كمتر شناخته شده : را نمی‌شود با زور به کسی تحمیل کرد پیامبر دو معجزه بزرگ دارد؛ یکی قرآن و دیگری که برای ما کمتر شناخته شده است، نظام گفتگو، و صلح است. او از ذره‌ذره فرصت‌ها برای برقراری صلح استفاده می‌کرد. 💢 در قرآن و روایات ما، بیش از بحث از جنگ و دفاع، بحث از است. ⏪ شیعیان گشودگی به جهان را از دست دادند و نتوانستند جهانی فکر کنند و چون نتوانستند جهانی فکر کنند، چند تکه شدند. هر فرقه‌ای دیگری را تکفیر و علیه آن شمشیر کشید. 💫 چنین شد که ما پیامبر اسلام را که بود، پیامبر جنگ معرفی کردیم و آن‌قدر تکرار کردیم که خودمان هم باورمان ‌شد که اسلام دین جنگ است😔 و پیامبر، رسول شمشیر. نتیجه این شد که بسیار سخت است که عادت به گفتگو با مخالفان پیدا کرده و آنها را تحمل کنیم. 💫 پیامبر؛ آزادی مذهبی غیرمسلمانان را به رسمیت می شناخت و بالای 130 پیمان و قرارداد دارد که سه تای آن بسیار مشهور است، یکی از آن‌ها است. ✅ حکمرانی پیامبر نه بر آرایش جنگی بلکه بر نرم‌افزار قرارداد ایستاده است فرق با این است که قرارداد در جاری می‌شود اما در اسلام جهادی، کسانی که مغلوب می‌شوند، دچار نفاق می‌شوند. دلشان با اسلام نیست. به ضرب شمشیر مسلمان شده‌اند و هر روز این شمشیر نباشد، اعتراض‌ها شروع خواهد شد. 🔺🔺این منطق تاریخ است: دین را نمی‌شود با زور به کسی تحمیل کرد و هر کسی هم تحمیل کرده، سرانجام خودش آسیب دیده است. 🥀زنده ياد استاد داود فيرحي @quranpuyan
🟩🟥پیام (ع) همیشه زنده است چراکه با ذات انسان عجین شده است. ⁉️اما چگونه امام حسین (ع) گم می شود؟ 🔹حضور امام حسین (ع) در زندگی سیاسی ، اجتماعی و مذهبی انسان مسلمان بحث رابطه انسان ، انسانیت و است. این جمله که «ای مردم اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید» یعنی زیر بار نروید. حرف ناحق را قبول نکنید. این کلامی است که مربوط به ذات بشریت است. مربوط به زمان خاصی نمی شود و اساسا به خاطر همین است که امام حسین (ع) برای همیشه زنده می ماند. 🔹امام حسین(ع) به خاطر مبارزه با یزید پسر معاویه زنده نیست بلکه به خاطر مبارزه با تحقیر، مبارزه با ظلم ، و مبارزه با تکبر زنده می ماند. زنده ماندن امام حسین(ع) به سبب پاسخ به پرسش همیشگی انسان است نه پاسخ به مسئله یک دوره. ♦ پیام امام حسین(ع) همیشه زنده است چراکه با ذات انسان عجین شده است. 🔹مشکلی که وجود دارد این است که انسان موجودی است که از یک طرف ارزش های جهان شمول و فرا تاریخی دارد و از طرف دیگر ضرورت های زندگی تاریخی نیز همراه اوست. معمولا در برخی موارد این دو با یکدیگر تداخل پیدا می کند. یکی در دیگری گم می شود. وظیفه تمیز دادن بین این دو، بر عهده کسانی است که بار فرهنگ جامعه را به دوش می کشند. آنها باید نشان دهند انسانیت غیر از انسان امروز و دیروز است. همیشه هست. بنابراین این نوع پیام ها را به هر فردی بگوئید می شنود و آن را گوش می کند. 🔹گاهی هم پیام امام حسین (ع) گم می شود. 🔻دو اتفاق باعث گم شدن پیام جهانی امام حسین (ع) شده است. 1⃣ یکی و تکیه بر برخی از مظاهری مانند گریه بی فلسفه یا شبیه سازی و یا گسترش . این گونه موضوعات وقتی مرتب تکرار می شوند، انسان را خسته می کند. دو سه بار شما گریه کنید خسته می شوید. خنده هم همینطور است. در رساندن پیام امام حسین(ع) نیز این اتفاق افتاده و بر مسائلی تکیه شده که دیگر کارایی ندارد. در واقع این نوع برخورد، معرفی انحرافی امام حسین (ع) است. 2⃣دومین مساله معرفی حسین ع و ارزش های حسین (ع) که قریب به 60 سال عمر کرده تنها در یک نیم روز عاشورا است. 🔻کمتر به پرداخته می شود. در واقع همه چیز به نوعی تبدیل به خاطره گویی شده است یا حتی بعضی مواقع بازسازی خاطره. من فکر می کنم مشکل در انسان امروزی قرن بیست و یکمی نیست مشکل در پیام امام حسین (ع) است که هر چقدر شوند بهتر این پیام منتقل می شود. 🖌مرحوم دكتر فيرحي. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرحمن الرحیم وَتَوَكَّلْ عَلَى الْحَیِّ الَّذِی لَا يَمُوتُ وَسَبِّحْ بِحَمْدِهِ وَكَفَى بِهِ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرًا و بر آن زنده ای که هرگز نمی میرد توکل کن، و او را همراه با ستایش تسبیح گوی، و کافی است که او به گناهان بندگانش آگاه باشد. 🌸 سوره فرقان ، آیه ۵۸ کانال قرآن قرآن  🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 11 تا 24 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5882028213760168781.mp3
2.43M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ، سرنوشتی همچون گياهان درو شده وبی‌جان برای انسان به ارمغان می‌آورد 💠‏فَلَمَّا أَحَسُّوا بَأْسَنا إِذا هُمْ مِنْها يَرْكُضُونَ (۱۲) لا تَرْكُضُوا وَ ارْجِعُوا إِلی‌ ما أُتْرِفْتُمْ فِيهِ وَ مَساكِنِكُمْ لَعَلَّكُمْ تُسْئَلُونَ (۱۳) قالُوا يا وَيْلَنا إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ (۱۴) فَما زالَتْ تِلْكَ دَعْواهُمْ حَتَّی جَعَلْناهُمْ حَصِيداً خامِدِينَ (۱۵/انبیاء) 🌱‏پس چون (قوم ستمگر) قهر ما را احساس كردند، ناگهان پا به فرار گذاشتند. (امّا خطاب رسيد كه) فرار نكنيد! و به خانه‌هايتان و آنچه در آن كامياب بوديد باز گرديد، شايد مورد سؤال قرار گيريد. (و چون عذاب ما را جدّی ديدند) گفتند: ای وای بر ما! همانا ما ستمكار بوديم.‏و پيوسته، اين سخن آنان بود تا ما آنها را درو كرده و خاموش و بی‌حركت ساختيم. ‏كلمه‌ی «حَصيد» به معنای محصود يعنی درو شده است. كلمه «خامد» به معنای خاموش شدن است. ‏در اينكه مراد از «مورد سؤال قرار گيريد» چيست؟ ممكن است اين باشد كه خودتان از يكديگر، يا فقرا از شما، يا تاريخ آينده از شما سؤال كند. واللَّه‌العالم. ‏۱- عذابی كه بر جوامع ستمگر نازل می‌شود تدريجی است. «فَلَمَّا أَحَسُّوا» (احساس در مورد ديدن آثار قهر است كه به تدريج پيدا می‌شود). ‏۲- هيچ كس را در مقابل قهر خداوند، تاب مقاومت نيست. «يَرْكُضُونَ» (مغرورها نيز بهنگام خطر، صحنه را خالی كرده و می‌گريزند.) ‏۳- از قهر الهی نمی‌توان فرار كرد. «لا تَرْكُضُوا» ‏۴- كاميابی می‌تواند زمينه‌ساز ظلم وطغيان باشد. «ما أُتْرِفْتُمْ فِيهِ» ‏۵- بايد مجازات را در محل وقوع جرم اجرا كرد، شايد مورد سؤال واقع شوند. ‏«لَعَلَّكُمْ تُسْئَلُونَ» ‏۶- ستمگران سرانجام مورد بازخواست قرار خواهند گرفت. «تُسْئَلُونَ» ‏۷- پايان ظلم، پشيمانی است. «يا وَيْلَنا» ‏۸- عاقبت، وجدان‌های خفته، بيدار و منكران حقيقت، بر آن اقرار خواهند كرد. ‏«إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ» ‏۹- به هنگام نزول بلا، ناله‌ها از اثر می‌افتد. فَما زالَتْ تِلْكَ دَعْواهُمْ‌ ... ‏۱۰- كفر و ظلم، سرنوشتی همچون گياهان درو شده وبی‌جان برای انسان به ارمغان می‌آورد. «حَصِيداً خامِدِينَ» ‏۱۱- جار و جنجال‌های تبليغاتی، ستايش‌ها و تملّق‌ها، و تهديدها و ارعاب‌ها در محضر الهی محكوم به خاموشی است. «خامِدِينَ» ‏۱۲- ظلم مستمر، عذاب الهی را در پی دارد. إِنَّا كُنَّا ظالِمِينَ‌ ... حَصِيداً خامِدِينَ‌ 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در مبارزه عليه بايد سرعت، قدرت و هدف گيری درست مراعات شود 💠بَلْ نَقْذِفُ بِالْحَقِّ عَلَی الْباطِلِ فَيَدْمَغُهُ فَإِذا هُوَ زاهِقٌ وَ لَكُمُ الْوَيْلُ مِمَّا تَصِفُونَ (۱۸/انبیاء) 🌱‏(اين چنين نيست،) بلكه ما حقّ را بر باطل می‌كوبيم تا مغز آن را در هم بشكند، پس بی‌درنگ، باطل محو و نابود می‌شود. و وای بر شما از آنچه (خداوند را به آن) توصيف می‌كنيد (و نسبت لهو و لعب و بيهوده كاری می‌دهيد). 🔹سپس با لحن قاطعى براى ابطال اوهام بیخردانى که دنیا را بى هدف یا تنها مایه سرگرمى مى پندارند چنین مى گوید: این جهان ، مجموعه اى است از حق و واقعیت ، چنین نیست که اساس آن بر باطل بوده باشد ((بلکه ما حق را بر سر باطل مى کوبیم تا آنرا نابود و هلاک سازد و باطل محو و نابود مى شود)) (بل نقذف بالحق على الباطل فیدمغه فاذا هو زاهق ). 🔹و در پایان آیه مى گوید: ((اما واى بر شما از این توصیفى که از بى هدفى عالم مى کنید)) (و لکم الویل مما تصفون ). یعنى ما همواره دلائل عقلى و استدلالات روشن و معجزات آشکار خود را در برابر پندارها و اوهام بیهوده گرایان قرار مى دهیم ، تا در نظر اندیشمندان و صاحبان عقل ، این پندارها درهم کوبیده و نابود شود. 🔹دلائل شناسائى خدا روشن است ، دلائل وجود معاد آشکار، براهین حقانیت انبیاء، واضح ، و در حقیقت براى آنها که لجوج و بهانه گیر نیستند، حق از باطل کاملا قابل شناسائى است . قابل توجه اینکه : جمله ((نقذف )) از ماده ((قذف )) به معنى پرتاب کردن است ، مخصوصا پرتاب کردن از راه دور، و از آنجا که پرتاب از راه دور، شتاب و سرعت و قوت بیشترى دارد، این تعبیر بیانگر قدرت پیروزى حق بر باطل است ، کلمه ((على )) نیز مؤ ید این معنى است ، زیرا این کلمه معمولا در موارد ((علو)) به کار مى رود. جمله ((ید مغه )) که به گفته راغب به معنى شکستن جمجمه و مغز سر است که حساسترین نقطه بدن انسان محسوب مى شود، تعبیر رسائى است براى غالب بودن لشگر حق ، غلبه اى چشمگیر و قاطع . 🔹تعبیر به ((اذا)) نشان مى دهد که حتى در آنجائى که انتظار نمى رود حق پیروز شود ما این برنامه را انجام مى دهیم . تعبیر به ((زاهق )) که به معنى چیزى است که به کلى مضمحل شده نیز تاکید دیگرى است بر این منظور. و اینکه جمله ((نقذف )) و ((یدمغ )) به صورت فعل مضارع آمده دلیل بر استمرار این برنامه است . 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐با سلام به قرآن‌دوستان گرامی همزمان با هفته و سالروز رحلت علامه طباطبايي علاقمندان به و در قرآن میتوانند محصولات قرانی زير را برای مطالعه خود یا به دیگران، خريداري نموده توسط پست دریافت نمایند. 1- بسته‌ آموزشي شامل"كتاب مباني و روش مطالعه و ساده قران" تالیف اقای سیدکاظم فرهنگ (مخصوص دوره هاي اموزشي تدبر قران) و دوره نخست آموزش روش تدبر قران با حضور مرحوم استاد جمال گنجه اي به مبلغ 80هزارتومان 2-كتاب " : 280 درس از 30 " :برگزيده اي از ايات و مفاهيم 30 جزء قرآن (كه در ساليان متوالي در ماه رمضان مورد استقبال مخاطبان قرارگرفته است) به مبلغ 70هزارتومان 3- شامل هر دو محصول فوق (كتاب روش ساده فهم قرآن+ كتاب باورها و رفتارهاي قراني+ دو سي دي اموزشي ) با به مبلغ 130هزارتومان 4-كتاب «آشنایی با و معاصر» كاري از انجمن مطالعات قرآني به مبلغ 240 هزارتومان 🔶اطلاعات بيشتر در https://t.me/raftarequrani https://eitaa.com/raftarequrani https://chat.whatsapp.com/EzuHMZGIPR1BsZnmRrQcqQ و يا پيام به كاربري @farpuy
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣1⃣1⃣ تدبر در سوره کلمات کلیدی : ∆ ان اعبدوالله از قول هود، صالح و شعیب بیان شده است. لا تعبدوا الا الله نیز از زبان نوح، استغفروا ربکم ثم توبوا الیه : از زبان هود، صالح و شعیب ، انذار از عذاب: اخاف علیکم عذاب یوم ..از زبان نوح و شعیب ∆ بیشترین تکرار لا تعبدوا الا الله در سوره هود (۲ بار) و بیشترین تکرار اعبدوالله در سوره هود (۳ بار) بعد از سوره اعراف ∆ بیشترین تکرار افعال استغفر و توبوا در سوره هود ۴ بار ∆ ۱۳ بار تکرار عذاب ∆ ۵ بار تکرار جاء امرنا و دو بار جاء امر ربک (کنایه از وقوع عذاب) ∆ تکرار زیاد الله و رب و اسمای الهی ∆ بیشترین تکرار بینه در قرآن، در سوره هود است ۵ بار پیش از این تنها در سوره طه یکبار بینه استفاده شده بود. ∆ تکرار زیاد افعال و اسامی مشتق از افترا، افتری، یفتری، مفترون، مفتریات ∆ اولین کاربرد صد عن سبیل الله برای مشرکان مکه. پیش از این به صد عن سبیل توسط شیطان برای ملکه سبا و قومش اشاره شده بود. ∆ بیشترین تکرار فعل سخر (مسخره کرد) در سوره هود (۴ بار) و همگی هم در آیه ۳۸ ∆ بیشترین تکرار معجزین ۲ بار درسوره هود خطاب به مخالفان رسولان الهی که شما ناتوان کننده خدا نیستید. ∆ کلمه اهل ۵ بار تکرار شده در سوره که ۴ بار ان به معنای پیروان و ارتباط ایمانی است ∆ تکرار ۶ باره افعال مشتق از تبع در سوره.تکرار وَأُتْبِعُواْ فِي هَـذِهِ الدُّنْيَا لَعْنَةً وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ در آیات ۶۹ و ۹۹ .در این دو فراز به تبعیت مردم از سران منحرف و جبار اشاره شده بود و سرانجام انها را نیز با این عبارت بیان کرد. ∆ با توجه به تکرار زیاد افعال تبعیت و نیز اهل به معنای پیروان در این سوره، و بیان تقابل گفتار و رفتار پیروان رسولان با اکثریت تابع مخالفان رسولان و نهایتا سرانجام هلاکت یا نجاتشان(که نجینا...و الدین امنوا معه) یکی از محورهای سوره تنبه دادن انسانها به این نکته است که از چه کسانی تبعیت می کنند. ∆ لغت بُعْدًا تنها در دو سوره قران هود(۴ بار) و مومنون (۲ بار) بکار رفته است که به معنای لعنت و دوری از رحمت خداست. سه بار هم کلمه لعنت در سوره استفاده شده که بیشترین تعداد در سور مکی است. ∆ کلمه رشید در قران تنها در سوره هود امده و سه بار تکرار شده است. ∆ برکات ۳ بار در قران امده که ۲ بار در سوره هود است. ∆ تکرار ۳ باره نجینا ... و الذین امنوا معه برحمه منا در سوره در مورد هود صالح شعیب آقای سید کاظم فرهنگ https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛