eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️كسی كه خط و مبارزه با را پذيرفت، در برابر هر حقيقتی تردید میکند 💠‏وَ لا يَزالُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي مِرْيَةٍ مِنْهُ حَتَّی تَأْتِيَهُمُ السَّاعَةُ بَغْتَةً أَوْ يَأْتِيَهُمْ عَذابُ يَوْمٍ عَقِيمٍ (۵۵/حج) 🌱‏و كسانی كه كفر ورزيدند همواره از قرآن و نبوّت در شك هستند، تا زمانی كه قيامت به طور ناگهانی برای آنان فرا رسد، يا عذاب روز عقيم (روزی كه بر جبران گذشته قادر نيستند) به سراغشان آيد. ‏🔹اگر شك و ترديد، مقدّمه‌ی تحقيق و ايمان شود ارزشمند است؛ اما شك و ترديد دائمی پايانش انحراف و عذاب است. «لا يَزالُ» ‏🔹از همه‌ی مردم انتظار ايمان نداشته باشيد، زيرا برای گروهی از آنان هيچ دليل‌ و برهانی مؤثّر نيست. لا يَزالُ‌ ... فِي مِرْيَةٍ ‏🔹كسی كه خط كفر و مبارزه با حقّ را پذيرفت، در برابر هر حقيقتی با سوء ظن و ترديد برخورد می‌كند. «الَّذِينَ كَفَرُوا فِي مِرْيَةٍ» 🔹چون مرگ و قيامت ناگهانی است، هرگز غافل نباشيم. «بَغْتَةً» ‏🔹بعد از برپايی قيامت، فرصتی نيست كه گذشته‌ی خود را جبران كنيم. «عَقِيمٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بخشی از نظرات قرآن اموزان دوره هاي مترجمي.pdf
1.52M
🔹تعلموا القرآن فانه احسن الحديث، و تفقهوا فيه فانه ربيع القلوب، و استشفوا بنوره فانه شفاء الصدور ✅ را بياموزيد كه بهترين گفته هاست و در آن كنيد كه آن بهار (و نشاط بخش) قلب هاست، از روشنايى آن شفا بجوييد كه شفابخش بيمارى سينه هاست. حضرت علي ع نهج البلاغه ♦️♦️اظهار رضايت 45 نفر از اساتيد و دانش‌پژوهان دوره هاي كه در دوره اموزشي تدبر حضور يافتند ✅✅جهت اطلاعات بيشتر در خصوص جزئیات دوره‌ و دوره جديد به كانال زير در ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan يا واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T مراجعه نماييد.
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پرسشهای تفسیری سوره قدر ❓چه كاری در شب قدر واقع ميشود؟ پاسخ ۱ : تَنَزَّلُ الْمَلٰائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيهٰا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ظاهر اين كلمات ميرساند كه در شب قدر ملائكه و جبرئيل (روح شايد ملك ديگري باشد) براي تمشيت همۀ كارها نازل ميشوند. آيا بزمين نازل ميشوند؟ آيا براي كارهاي يكساله نازل ميشوند تا شب قدر سال آينده؟ آيا بمحضر پيغمبر و جانشينان او عليهم السلام ميرسند؟ آيا بمؤمنان سلام ميدهند؟ اوائل سورۀ دخان كه مستحبّ اوائل سورۀ دخان كه مستحبّ است شب ۲۳ رمضان خوانده شود چنين است: حم. وَ الْكِتٰابِ الْمُبِينِ. إِنّٰا أَنْزَلْنٰاهُ فِي لَيْلَةٍ مُبٰارَكَةٍ إِنّٰا كُنّٰا مُنْذِرِينَ. فِيهٰا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ. أَمْراً مِنْ عِنْدِنٰا إِنّٰا كُنّٰا مُرْسِلِينَ. رَحْمَةً مِنْ رَبِّكَ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ دخان: ۱- ۶. اين آيات ميگويند: قرآن در شبي با بركت نازل شده، براي انذار نازل شده كه خدا بوسيلۀ پيامبران گذشته هم انذار ميكرده است، در آنشب هر كار حكيمانه از هم جدا و متمايز ميشود، كار حكيمانه ايكه از جانب خداست، تفريق و متمايز شدن و تعيّن كارها رحمتي است از جانب خدا كه گفتار و درخواست همه را ميشنود و بهمه چيز داناست اينكه خدا ميفرمايد: وَ إِنْ مِنْ شَيْ ءٍ إِلّٰا عِنْدَنٰا خَزٰائِنُهُ وَ مٰا نُنَزِّلُهُ إِلّٰا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ حجر: ۲۱. آيا قدر معلوم نازل شده‌ها در شب قدر معين ميشود؟ از آيات گذشته دو چيز بطور يقين بدست ميايد يكي اينكه در شب قدر امور از هم متمايز و منفصل ميشوند و تقديرات از هم جدا و روشن ميشوند ديگر اينكه شب قدر هميشه هست و خواهد بود زيرا «فِيهٰا يُفْرَقُ … » «تَنَزَّلُ الْمَلٰائِكَةُ … » هر دو مضارع اند و دلالت بر دوام دارند، قاموس قرآن https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 136 سوره صفحه_60 🟨 ، منحصر به پايمال كردن نيست 🟥كَيْفَ يَهْدِي اللَّهُ قَوْمًا كَفَرُوا بَعْدَ إِيمَانِهِمْ وَشَهِدُوا أَنَّ الرَّسُـولَ حَقٌّ وَجَاءَهُمُ الْبَيِّنَاتُ وَاللَّهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِـمِينَ ال عمران/86 🌱چگونه ممكن است خدا قومي [=اهل كتابي] را كه پس از ايمانشان [به تورات و انجيل، نسبت به قرآن] كافر شدند، [به سرمنزل مقصود] رهبري كند؟ با آنكه به حقانيّت اين رسول [=پيامبر اسلام؛ از طريق بشارت كتابشان] گواه بودند و روشنگري‌هايي [نيز] بر آنان آمد، و خدا مردم ستمگر را رهبري نمي‌كند. در تلقي اکثر مردم، ستم کردن به ديگري و پايمال کردن حقوق آنان است، اما اصل اين کلمه به معني از يا گذاشتن چيزي در غير مکان آن و بنابراين مغاير عدل و تعادل مي‌باشد. مناسبات انسان با خدا، خلق او، و با نفس خود نيز بايد متناسب و متعادل با حق باشد، در غير اينصورت موجب ظلم و به هم خوردن تعادل مي‌گردد. 📗قرآن ورزيدن به خدا را، که قرار دادن معبوداني در مکان او و کاستن از حق ربوبيت است، «ظلم عظيم» شمرده است. لقمان 13 - ... يَا بُنَيَّ لا تُشْرِكْ بِاللهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ. با اين مقدمات، اهل كتابي كه پس از ايمان گرفتار تعصّب هويتي شده و ارزش‌هاي قومي ديگر را نپذيرفتند، در اين آيه ظالم شمرده شده‌اند، آيا مسلمانان از اين قاعده مستثني هستند؟ ♨️پشت كردن به ، و ، و بيّنه، است و سبب خارج شدن از مدار الطاف الهى مى‌گردد. «لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» ⬅️ آن است كه را هدايت نكند. «وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» (جمله «لايهدى» نشانه استمرار عمل و سنّت الهى است.) 📚تفاسير بازرگان و نور ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
◻️نسبت و 🖇اولِ بزرگراه مدرس دیوارنوشته بزرگی بود با عکس شهید سید حسن مدرس و این عبارت منسوب به او «سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ما.» 🔻این عبارت را البته مدرس هم بکار برده است، اما مدتها قبل از او علی اکبر شیخ الاسلام اصفهانی بر زبان رانده است. مراد شیخ الاسلام از این عبارت دقیقا همان است که در جمهوری اسلامی از آن اراده می شود، اسلامی کردن همه امور. اما مراد از آن هرگز چنین نبود، و این عبارت را باید به شیخ الاسلام نسبت داد نه مدرس. 🖇شیخ الاسلام اولا عمیقا به سیاست مبتنی بر دیانت به دو معنی قائل بود، یکی رعایت احکام شرع که وی به مثابه قانون حکومتی می دید، دیگری حضور الزامی نماینده حاکم شرع در همه جا. ثانیا او با تشکیلات و قوانین در دادگستری به شدت مخالف بود و قوه قضائیه و قضاوت را کلا ملک طلق روحانیت می دانست. ❇ از شاخص ترین مدافعان عرفی کردن دادگستری و از نویسندگان پیش نویس نخستین قوانین عرفی در ایران است. 🖇مدرس: «منشأ سیاست ما دیانت ماست. ما نسبت به دُوَل دنیا هستیم، چه همسایه چه غیر همسایه، چه جنوب چه شمال، چه شرق چه غرب و هر کسی متعرض ما بشود، متعرض آن میشویم. هر چه باشد، هر که باشد، به قدری که ازمان بر میآید و ساختهاست.» 👈مراد این است که وی نیز به مبانی و موازین اسلامی قائل است، اما با سیاست ورزی ضعیف و مماشات با دست اندازان به خاک ایران باید به گونه ای قوی برخورد کرد، تا هوس تعرض به ایران را از سرشان به در کنند. 🖇بهترین راه حمایت از سلوک مؤمنانه و آزادانه مسلمانان از یک سو، و بهترین راه سیاست ورزی سالم و کارآمدی دولت از سوی دیگر ، پذیرش اصل جدایی نهاد دین (یعنی مساجد، حوزه های علمیه، روحانیت و مراجع) از دولت (یعنی قدرت سیاسی به معنای اعم) است. 🖇نتیجه بیش از چهار دهه این همانی دین و سیاست بسیار ملموس است: هم دینداری مان آسیب جدی دیده است، هم سیاستمان حال و روز خوشی ندارد. به زبان دقیق تر هر دو به سطح بحران رسیده است. عامل هر دو بحران (دینی و سیاسی) باور به صحت عبارت «دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین دیانت ماست» وعمل به مفاد آن بوده است. 🖇راه اصلاح هم تصحیح این اساس نادرست است: سیاست ما را تجربه عرفی بشری و با رعایت موازین حقوق بین الملل تعیین می کند و دیانت ما در گرو رعایت موازین جهان شمول و زمان شمول ، ، و است. سیاست و دیانت نه تنها عین هم نیستند بلکه دو روش و دو حوزه متفاوت دارند. باید این تفاوتها را به رسمیت شناخت، تا سلامت و توانمندی هر دو را تأمین کرد. 🎙خلاصه سخنراني دكتر محسن كديور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بِسْمِ ٱللهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ و صبر پیشه کن که خدا اجر نیکوکاران را ضایع نگذارد 🌷 سوره هود ، آیه ۱۱۵ کانال  قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 56 تا 64 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5935871697604319635.mp3
2.07M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ کیانند؟ 💠ذلِكَ وَ مَنْ عاقَبَ بِمِثْلِ ما عُوقِبَ بِهِ ثُمَّ بُغِيَ عَلَيْهِ لَيَنْصُرَنَّهُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ (۶۰/حج) 🌱‏(آری،) مطلب چنين است، و هر كس به همان مقدار كه به او ستم شده مجازات كند، ولی باز هم به او ظلم شود، قطعاً خداوند او را ياری خواهد كرد، البتّه خداوند بخشايشگر و آمرزنده است. 🔹در آیات گذشته سخن از مهاجران فى سبیل الله بود و وعده هاى پاداش بزرگى که خداوند در قیامت به آنها داده است . براى اینکه تصور نشود که وعده الهى ، مخصوص آخرت است در نخستین آیه مورد بحث سخن از پیروزى آنها - در سایه لطف الهى - در این جهان مى گوید مى فرماید: ((مساءله چنین است و هر کس در برابر ستمى که به او شده به همان اندازه دست به مجازات زند، سپس بر او ظلم شود، خداوند او را یارى خواهد کرد))(ذلک و من عاقب بمثل ما عوقب به ثم بغى علیه لینصرنه الله ). 🔹اشاره به اینکه دفاع در مقابل ظلم و ستم ، یک حق طبیعى است و هر کس مجاز است به آن اقدام کند. ولى تعبیر به ((مثل )) تاءکیدى بر این حقیقت است که نباید از حد تجاوز کند. جمله ((ثم بغى علیه ))، نیز اشاره به این است که اگر شخص در مقام دفاع از خویشتن تحت فشار ظلم قرار گیرد، خدا وعده یارى به او داده است ، و به این ترتیب کسى که از آغاز سکوت کند و تن به ظلم و ستم در دهد و هیچگونه گام مؤ ثرى در راه دفاع از خود بر ندارد خدا به چنین کسى وعده یارى نداده است، وعده الهى مخصوص کسانى است که تمام نیروى خود را براى دفاع در برابر ظالمان و ستمگران بسیج کنند و باز هم از طرف دشمن تحت ستم قرار بگیرند. 🔹و از آنجا که همیشه قصاص و مجازات باید با عفو و رحمت ، آمیخته شود تا افرادى که از کار خود پشیمان گشته اند و سر تسلیم فرود آورده اند زیر پوشش آن قرار گیرند در پایان آیه مى فرماید: ((خداوند بخشنده و آمرزنده است )) (ان الله لعفو غفور). این درست به آیات قصاص مى ماند که از یک طرف به اولیاى دم اجازه قصاص ‍ مى دهد، و از سوى دیگر دستور عفو را به عنوان یک فضیلت (در مورد کسانى که شایسته عفوند) در کنار آن مى گذارد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️مطالعه در ، زمينه‌ی ايمان به خداست 💠‏أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَتُصْبِحُ الْأَرْضُ مُخْضَرَّةً إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ (۶۳/حج) 🌱‏آيا نديدی كه خداوند از آسمان، آبی فرو فرستاد، آنگاه زمين سرسبز گشت؟ همانا خداوند دارای لطف و آگاهی است. ‏🔹مطالعه در هستی، زمينه‌ی ايمان به خداست. «أَ لَمْ تَرَ» ‏🔹خداوند در جهان هستی، بر اساس عوامل طبيعی كار می‌كند. «أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَتُصْبِحُ» ‏🔹آثار و بركات طبيعت از اوست. (اگر باران، زمين و طبيعت مرده را سبز و خرم می‌كند، اين هم لطف الهی است). «فَتُصْبِحُ‌- إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐 آيا ، همان تفسير است؟ آيا افراديكه كلاسهاي يا قران شركت كرده‌اند، نيازي به فراگيري روش و شركت در "دوره آموزشي روش ساده " دارند؟ ♻ پاسخ تعدادي از قرآن اموزان شركت كننده در دوره هاي قبل: 1⃣ من قبلا کلاسهای و تفسیر داشتم ولی این روش شما یک که برام خیلی جالبه تا حالا به این شکل آیات رو بررسی نکرده بودم انشالله خداوند توفیق فهم قرآن بهم بده سركارخانم عباسي 2⃣ دوره مفید ولذت بخشی برای من بود. تجربه خوبی بود تا بحال اینگونه در قران تدبر نکرده بودم. من قبلا کار کردم ولی بعد از گذشت زمان فراموش کردم. اول فکر میکردم تدبر یعنی خواندن تفسیر قران .اما این روش تدبر خیلی برام . 🔻مفاهیم سوره را بیشتر متوجه میشم و در ذهنم می ماند. اکنون که این روش را یاد گرفتم سعی میکنم اگر توفیقی باشد ادامه دهم مخصوصا خواندن قران تنزیل تا لذت و فهم کاملتری نصیبم شود. سركار خانم فروغي 3⃣ سلام در کلاس تدبر باتوجه به داشتن تمرین عملی، نکات خوبی را یاد گرفتم. 🔻🔻من اولین بار بود که به سوره ای از قرآن اینطور توجه می کردم همیشه وقتی قرآن میخووندم به تک تک آیات توجه میکردم نمیدونستم برای فهم بهتر٬ بهتره به چند آیه مرتبط٬ با هم توجه کنم. من یک کلاس تفسیر میرم که اکثرا از رشته های قرآنی هستن و من اونجا خیلی از موارد رو متوجه نمیشدم این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در میکنه و واقعا موهبت خدا بوده. سركار خانم ستاريان 4⃣ انقدر این روشی که یاد گرفتیم خوندن قران رو برامون شیرین کرده که به گاز داریم میریم چون واقعا رو برای فهم قران رفتم ولی به اون چیزی که میخواستم نرسیدم اما این روش، واقعا روشی هست که به اون هدفم دارم نزدیک میشم به نظر بنده این روش نوع روش فهم قران است ،انس با قران رو بیشتر کرده، و مخاطب مرتب در پی کشف آیات قران است، نگاه و رو نسبت به قران این روش کاملا تغییر داده و وابستگیمون رو نسبت به کتابهای تفسیر و اساتید در این زمینه کمتر کرده، سركارخانم توكلي 5⃣ كلاس خوب و پرباري است كلاس هاي قرآن عموما آموزش روخواني وقرائت و نهايتا تفسير آياتي چند است اما عنايت به قرآن با شيوه در كمتر كلاسي مطرح هست ومن از اين بابت شاكر خدا هستم كه در آن شرف حضور يافته ام. ✳ اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد در کانال تلکرام وایتا👇 @tadabbor_quranpuyan واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T تالارگفتگوهاي قرآن پويان ✳ https://b2n.ir/a02388
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 5⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹پرسشهای تفسیری سوره قدر ❓چه كاری در شب قدر واقع ميشود؟ پاسخ ۲ : قدر : ۴ در آن شب فرشتگان و روح به فرمان پروردگارشان از [برای] هر امري [از امور هدايتي] فرود مي‌آيند. روح برتر از ملائکه است. ملائكه و روح در سه آيه قرآن باهم آمده‌اند؛ سوره قدر كه از «نزول» آن دو در شب قدر سخن مي‌گويد، آيه ۴ سوره معارج (۷۰:۴) كه از «عروج» [برعكس نزول] آنها در پايان جهان نشاني مي‌دهد. و بالاخره در آيه ۳۸ سوره نباء (۷۸:۳۸) كه از «قيام» آنها در روز قيامت براي داوري ميان انسان‌ها سخن مي‌گويد. در مقام تمثيل براي فهم بهتر، مي‌توان از مثال مدرسه مدد گرفت، در ابتداي سال تحصيلي معلمين و امكانات آموزشي در اختيار محصلين قرار مي‌گيرند [نزول]، در پايان سال تحصيلي مدرسه تعطيل مي‌شود و معلمين مي‌روند [عروج]، هنگام امتحان نهايي و كنكور، دانشي كه هر دانش‌آموز از معلمين و امكانات آموزشي كسب كرده تحقق مي‌يابد و برپا مي‌شود [قيام]. گويا روح عامل مهمتري از ملائك باشد، حتي ملائك به نيروي روح بر پيامبران نازل مي‌شوند: «يُنَزِّلُ الْمَلائِكَهَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَيٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ» [نحل ۲ (۱۶:۲) ]. به همين دليل مي‌گويند روح نيرويي فوق فرشتگان است. قرآن در آية ۸۵ سوره نحل (۱۶:۸۵) در پاسخ به سؤال مردم از روح مي‌فرمايد: شما جز علم اندكي [براي فهم اين مسئله] داده نشده‌ايد و روح ماهيتي «امري» دارد. ❓اما فرود آمدن فرشتگان و روح برای چیست؟ در آن شب، تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ. مِّن كُلِّ أَمْرٍ یعنی از هر امري، از هر موضوعي. درست مثل همان مدرسه که معلم فيزيك مي‌آيد، شيمي مي‌آيد، رياضيات مي‌آيد، تاريخ مي‌آيد، جغرافيا مي‌آيد، ادبيات مي‌آيد، و هر سال از نو این امر تکرار می گردد. اما مدرسه و مکتب خدا بی‌نهایت است. پس، در هر موضوع و زمینه‌ای که انسان بخواهد در آنها رشد کند به او تعلیم داده می‌شود. می‌‌گویند به عدد خلایق به سوی خدا راه وجود دارد. پس، در هر زمینه‌ی معنوی در شب قدر امکان هضم و جذب و فهم حقایق وجود دارد. حقایق در حدّ درک و فهم تو نازل می‌شود و در اختیار تو قرار می‌گیرد؛ اما بِإِذْنِ رَبِّهِم. به اذن پرورگار. ولی نه اینکه خدا به معنی متداول اجازه دهد. «اذن» یعنی همان قوانین خدا. اگر تو آمادگی‌اش را داشته باشی، همان به منزله اذن دادن پروردگار به تو است. تفسیر اقای عبدالعلی بازرگان https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
. شماره 136 سوره صفحه_60 🍂🌸 ، راه همواره باز از و 🔶إِلَّا الَّذِينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ‌ مگر كسانى كه پس از آن، (از كفر ) توبه كنند و (كردار و افكار خود را) اصلاح نمايند، كه همانا خداوند آمرزنده و مهربان است.آیه 89ال عمران 👈در این آیه راه بازگشت را به روی این افراد می‌گشاید و به آنان اجازه توبه می‌دهد چرا که هدف قرآن در همه جا است. 💫می‌فرماید: «عذاب جاودان جهنم براي كافران است مگر کسانی که بعد از آن توبه کنند و اصلاح نمایند و در مقام جبران برآیند (که توبه آنان پذیرفته می‌شود) زیرا خداوند آمرزنده و مهربان است» (إِلَّا الَّذِینَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِکَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ). 👈از این تعبیر استفاده می‌شود که گناه نقصی در ایمان انسان ایجاد می‌کند که بعد از توبه باید تجدید ایمان کند تا این نقص بر طرف گردد 1⃣ راه توبه و بازگشت، بر همگان حتّى از دين برگشتگان باز است. «كَفَرُوا بَعْدَ إِيمانِهِمْ ... إِلَّا الَّذِينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا» -2⃣ نشانه‌ى توبه واقعى، اصلاح مفاسد است. «تابُوا ... وَ أَصْلَحُوا» 3⃣ خداوند نه تنها توبه را مى‌پذيرد و گناهان را مى‌بخشد، بلكه توبه كننده را نيز دوست مى‌دارد و مورد رحمت قرار مى‌دهد. «غَفُورٌ رَحِيمٌ» 📚تفسير نور و نمونه. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
همه چیز را ذیل « » می دید حتي ولايت فقيه را به مناسبت 12 آذر سالروز تصويب ⚡️"بزرگترین خدمت کاشتن اصول مربوط به «حاکمیت مردم» در قانون اساسی است. ↩️واقعیت این است که مرحوم شهید بهشتی الآن هم مظلوم است. علتش این است که تلاش های مهمی که مرحوم شهید بهشتی برای جا انداختن اصول مربوط به دموکراسی و «حاکمیت ملی» در قانون اساسی داشت اصلا شناخته شده نیست. مرحوم شهید بهشتی از جمله مهمترین شخصیت هایی بود که از نظریه ولایت فقیه صحبت کرد و دفاع مهمی هم از اصل پنج قانون اساسی داشت. اما همه چیز را ذیل « » می دید؛ حتی ولایت فقیه را. از مجموعه آثار ایشان چنین بر می آید که معتقد بود برای حفظ وجوه اسلامی حکومت یا قانونگذاری، بودن یک فقیه در رهبری ضروری است. اما هیچ گاه از ادبیات ایشان در نمی آمد که بحث را مستقل از حاکمیت ملت توضیح دهد. 📍هرکس به در قانون اساسی استناد می کند مدیون شهید بهشتی است امروز هرکس از بخش های مربوط به حاکمیت ملت و مردم سالاری با استناد به قانون اساسی صحبت می کند مدیون مرحوم بهشتی است و باید بیشتر به این بخش توجه کنیم. اصل 56 قانون اساسی شکل تکامل یافته اصل 35 و 36 قانون اساسی مشروطه است که آنجا تأکید کرده حاکمیت از آن خدا است و او تعیین سرنوشت را به ملت داده و ملت به موهبت الهی حاکمیت را به سلطان واگذار می کنند. اینجا همان بحث را دارد ولی کامل تر است. این اصل 56 در واقع قلب حاکمیت دینی و مردم سالاری است. 📍متن پیشنهادی شهید بهشتی برای اصل 56 ↩️این اصل 56 یک متن مصوب دارد و یک گفت و گو پشت آن هست؛ که برای فهمیدن متن مصوب دیدن گفت و گوی پشت آن مهم هست. مرحوم شهید بهشتی آزادانه ترین ایده را در آنجا دارد. در جلسه 21 مجلس خبرگان قانون اساسی ایشان یک متن سه خطی را پیشنهاد می کند. من آن را می خوانم که ببنید شهید بهشتی مسأله رهبری را چگونه می دید؛ حتی ایشان می گفت در دین هم خود ملت آزاد هستند که انتخاب کنند. اصل پیشنهادی مرحوم شهید بهشتی این است که «حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. انسان این حق خداداد را در شناخت و انتخاب شرع و قانون الهی و رهبر و اداره امور کشور از راه قوایی که در اصول بعد می آید، اعمال می کند و هیچ کسی نمی تواند این حق را از او بگیرد و یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد». 📍 جانانه از اصل 5 دفاع کرد 💫مرحوم شهید بهشتی جانانه از اصل 5 دفاع کرد، اما در ادبیات ایشان آن اصل حاکم بر اصول دیگر نیست. بلکه اصل 56 است که چنین بحثی را دنبال می کند. شهید بهشتی از جمله اولین شخصیت ها است که از ایده ولایت انتخابی صحبت می کند. اما این خیلی کلیدی است که برای مرحوم شهید بهشتی آزادی چیزی است که دین آن را جزو ادله برتر یا انتخاب های قرار داده است؛ یعنی هیچ انتخابی نمی تواند این اصل آزادی را از بین ببرد. 💫مرحوم شهی بهشتی همه جا این بحث را دنبال می کند و جالب است که در همان گفت و گوها بزرگانی بودند که بلافاصله اعتراض می کنند که مسأله رهبر نیست. یعنی معلوم بود که پیام شهید بهشتی را فهمیده اند. مرحوم شهید بهشتی وقتی دید فضا دارد به سمتی می رود که ممکن است اختیار انتخاب را به صراحت از مردم بگیرند، برای اینکه بتواند بحث را مدیریت کند کمی اصلاحات در این بحث دارد و انتخاب شرع و قانون الهی را فاکتور می گیرد و به دلیل حساسیت ها می گوید که نسبت به این اصل با ورقه و به صورت محرمانه رأی گیری می شود و جالب است که رأی بالایی هم می آورد. جالب است که مرحوم شهید بهشتی چگونه پای اندیشه خود ایستاده است. 👈جای دیگر می گوید آگاه و است و چنین انسانی را نباید محدود کرد و او باید انتخابش را انجام دهد. وقتی که اصل 5 و اختیارات رهبری مطرح می شود، مرحوم شهید بهشتی به صراحت این جمله را دارد که رهبری قوه چهارم نیست و رهبری در واقع ادامه سنت مرجعیت و یک راهنمای فکری دولت است. ساختار قانون اساسی هم به گونه ای چیده شده که چنین بود. چون در قانون اساسی قبلی ما یک رهبر اجرایی داشتیم که رئیس جمهور بود و یکی هم رهبر فکری بود. " 🔸از سخنان مرحوم استاد فيرحي در نشست علمی « شهید بهشتی؛ فقه و قانون» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا