eitaa logo
قران پویان
466 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹🌹منتخب نظرات قرآن آموزان 18 دوره اموزش بخش اول ✳ همیشه موقعی که قران رامطالعه میکردم احساس داشتم لذا این روش برایم جالب و بود چون انسجام وهدفمندی سوره ها رابهتر متوجه میشدم . ✳ احساس بسیار خوبی دارم.این دوره برای من بسیار پر برکت و بود . تدبر، در واقع کتاب اسمانی ما را از دور دست ها آورده و قابل دسترسی برای ما کرده .حالا دیگه بعد از عمری قران خواندن فهمیدیم که باید بدانیم محتوای کلی یا درس سوره چیست؟ . ✳ همیشه موقع تلاوت سوره واسم سوال بود چرا اینقدر مطالب پراکنده هست به قول معروف از این شاخه به اون شاخه شده متاسفانه راه برقراری ارتباط بین مطالب را بلد نبودم و این دلسرد کننده بود ولی اکنون با شیوه اموزشی این دوره تونستم تا حدود قابل رضایت خودم راه های ارتباط دهی ایات یک سوره وبرداشت پیام سوره قدم بردارم. خیلی ودر عین حال بود و . ✳ روش درک و فهم بهتر آیات یک نگاهی نو بود که و لذت آن را با تمام وجود احساس کردم ✳ دوره ای بسیار جالب و مفید بود چرا که نگاه تازه و نو آورانه ای به کلام خدا داشت و این اعتماد به نفس رو به ما داد که ما هم می توانیم با مقداری مطالعه ، تفکر و سعی و تلاش با قرآن ارتباط برقرار کنيم ✳واقعا،کار هست، واینکه ایات را با توجه به معنا وقتی در کنار همدیگه قرار میدهیم ،واقعا فهم ایات برامون خیلی عالی میشود. این حقیر به عنوان ،خادم قران ،خیلی خوشحال هستم که میتوانم ،تلاوتهای معنی محور با توجه به معنای ایات داشته باشم ✳ در این روش نه تنها از قرائت آیات کریمه قرآن لذت بردم که با تدبر و تامل در این آیات نورانی و درک بهتر از زمان و موقعیت نزول آیات ، آن برایم دوچندان شده است . روشی که هرکس به اندازه غور خود در این آیات میتواند ، به درک مقصود حضرت حق نزدیک شود و خود را مخاطب خداوند عزّوجلّ احساس کند و شیرینی این مصاحبت را با تمام وجود حس کند ✳ بنده با وجود داشتن کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث و مطالعه بسیاری از متون تاریخی، تفسیری و روشی در حوزه های گوناگون قرآنی عرض میکنم که این روش بسیار عالی جواب میدهد. روشی بسیار خوب برای فهم سریع و دقیق و مبتنی بر دانش و آگاهی فرد و باصطلاح درونی شده. روشی ساده و برای تحلیل ها. تفاوت عمده این دوره، جایگزینی نگاه " ، کل نگر و از طریق دیدن ارتباط بین آیات، فرازها و سوره ها" با روش ترجمه صرف آیه به آیه است ✳ قبل از آشنايي با اين طرح، خودم آيات را با توجه به موضوعاتشان دسته بندي ميكردم اما بدون هدف و روش صحيح. و گويا سالها در ذهنم يك روش گمشده اي داشتم براي فهم بهتر قران كه با گذراندن اين دوره ، به اين مهم دست يافتم. و همواره در طول تدريس ، به قران آموزان عزيزم فراگيري اين دوره مفيد و كاربردي را توصيه خواهم كرد اين روش باعث ميشود كه ايات در دراز مدت ثبت شود كه اين امر هم براي به قران و هم براي فراموش نكردن ترجمه آيات مفيد است. ✳ فوائد این دوره بیشمار هست ونوع ارتباط با قران وفهم آن بااین شیوه بسیار عالی ومفید است .قبلا قران را برای می خواندم و فقط کتابی مقدس وقابل احترام بود ولی الان در هربار مراجعه به قران در واقع انگار هر روز به عنوان یک دانشجو به دانشگاهی وارد میشم، ونوری تمام نشدنی در ذهنم احساس میکنم 💢💢💢 اگر شما هم دغدغه و فهم كلام خدا و سوره‌هاي قران را داريد، اما تابحال موفق نشده ايد، فراگيري روش ساده در طي دو ماه بصورت مجازي را به شما پيشنهاد مي كنيم. ✅جزئیات بیشتر ثبت نام دوره جديد و ساير نظرات قران اموزان دوره هاي قبل در ایتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T http://quranpuyan.com/yaf_postst2825_nZrt-qrn-mwzn-dwrh-hy-HDwry-w-mjzy-qrn-pwyn.aspx
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣1⃣ تدبر در سوره 🔹نکات و پرسش های تفسیری سوره قدر ❓در آیه آخر سوره قدر چه چیزهایی مشمول سلام ليلة القدر هستند که در بقیه شبها نیستند!؟ انسانها؟ همه آنها یا گروه خاصی؟فرشتگان و روح؟ یا اجسام سماوی؟ پاسخ ۱ : یعني آنشب تا طلوع فجر سلام و سلامت است. اين سلام قهرا شامل حال بندگان خداست. اما درست فهميده نميشود كه چگونه سلام است آيا براي همه يا براي افراد بخصوصي؟! از كلام امام سجاد عليه السّلام بدست ميايد كه براي عدّه بخصوصي است در دعاي ۴۴ صحيفه چنين آمده «سمّاها ليلة القدر … سلام دائم البركة الي طلوع الفجر علي من يشاء من عباده بما احكم من قضائه» در اينصورت براي كساني سلامت است كه تقديرشان در آنشب بنحو احسن معين ميگردد. مثل قرآن كه براي مؤمنان شفاست و كافران را جز خسارت نيافزايد «وَ لٰا يَزِيدُ الظّٰالِمِينَ إِلّٰا خَسٰاراً» … [قاموس قران - سلم: ؛ ج ۳، ص: ۲۹۶ - صفحه۱۰۰۷] پاسخ ۲ : سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ. اين «سلام» درواقع همان «سلامت» است. می‌دانیم که قرآن بهشت را «دارالسّلام» گفته است. اسم دين ما هم «اسلام» است که با «سلام» و «تسليم» از یک ریشه است. «اسلام» يعني خودت را به سلامت برسانی؛ با اسلام است که انسان روح خود را با سلامت و «سلم» و آشتی آشنا می‌سازد. یا: ادْخُلُوهَا بِسَلاَمٍ آمِنِينَ. (۲۵) سراسر قرآن همه سخن از سلم و سلامت است. مي‌گويد پيامبران آمده‌اند تا شما را به وادی سلامت «دار السلام» رهنمون شوند. پس، در شب قدر تا مطلع فجر، هیچ‌ ناسالم و خطا و اشتباهی امکان وقوع ندارد. تا طلوع فجر همه سراسر سلم و سلامت است. تفسیر اقای عبدالعلی بازرگان https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 138 سوره صفحه_61 🎉🎊از انچه دوست دارید کنید که مایه رشدتان است. 🔶لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ ما تُنْفِقُوا مِنْ شَيْ‌ءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ‌ «92» ال عمران هرگز به نيكى دست نمى‌يابيد، مگر آنكه از آنچه دوست داريد، (در راه خدا) انفاق كنيد و بدانيد هر چه را انفاق كنيد، قطعاً خداوند به آن آگاه است. 🔸«بِرّ» به خير وبركت گسترده و زمينى كه براى كشت و زراعت ويا سكونت مهيّاست، گفته مى‌شود. با توجّه به اشتقاق لغوى «برّ» كه به معناى توسعه در خير است؛ در قرآن، ايمان و عمل صالح و جهاد و نماز و وفاى به عهد، از نمونه‌هاى بِرّ معرفى شده‌اند. در قرآن همگان توصيه شده‌اند كه در انجام «برّ» همديگر را يارى كنند. 🔹«تَعاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ» «2» و در اين آيه نيز مى‌فرمايد كه شما هرگز به اين گوهر گرانبها نمى‌رسيد، مگر آنكه از آنچه دلپسند شماست وآن را دوست مى‌داريد، انفاق كنيد. 1⃣- يگانه راه رسيدن به مقام نيكوكاران، انفاق خالصانه از امور مورد علاقه است. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ ...» 2⃣- در مكتب اسلام، هدف از انفاق تنها فقرزدايى نيست، بلكه رشد انفاق كننده نيز مطرح است. دل كندن از محبوب‌هاى خيالى وشكوفاشدن روح سخاوت، از مهم‌ترين آثار انفاق براى انفاق كننده است. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ» 3⃣- دلبستگى به دنيا سبب محروم شدن از رسيدن به مقام برّ است. «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ» 4⃣- آنچه را كه خود دوست مى‌دارى انفاق كن، «مِمَّا تُحِبُّونَ»، 5⃣- انسانى كه تربيت الهى يافته، اسير مال و ثروت نيست، بلكه حاكم بر آنهاست.«تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ» 6⃣- در انفاق، اصل كيفيّت است، نه كميّت. «مِمَّا تُحِبُّونَ» 7⃣- در انفاق نه افراط و نه تفريط، تنها بخشى از آنچه را دوست دارى، انفاق كن.«مِمَّا تُحِبُّونَ» «من» بيانگر تبعيض است. 8⃣- محبّت به مال در نهاد هر انسانى هست: «مِمَّا تُحِبُّونَ» آنچه خطرناك است، شدّت محبّت است كه مانع انفاق شود. «وَ إِنَّهُ لِحُبِّ الْخَيْرِ لَشَدِيدٌ» «1» 9⃣- حال كه خداوند ما را مى‌بيند، چرا در كمّ و كيف آن كوتاهى كنيم؟بياييد بهترين‌ها را انفاق كنيم. «فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ» 📚تفسیر نور. کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰قرار نيست فقط بماند، بلکه قرار بوده بماند. ⭕رفتار و مناسك ما، نبايد به آن مسما و آسيب رساند ⚫️ آیا نظر مولا علی علیه‌السلام و همسر بزرگوارش، دخت بزرگوار پیغمبر، این‌قدر پایین بود که مسلمان‌ها فقط اذان بگویند، اما هیچ چیزشان با پیروی از هماهنگ نباشد و باز هم دلش خوش باشد که گفته می‌شود؟ یعنی علیه‌السلام و دلشان می‌خواست فقط اسم محمد رسول الله بر سرِ مناره‌ها باشد؟ هرگز. 💢اگر قرار باشد از همه‌چیز فقط اسمش بماند، از کاری ساخته نیست. این همان است که قرآن با آن مبارزه کرد. آنچه ، و در تمام دوران بر آن تکیه کرده این است که قرار نبوده فقط اسم بماند، بلکه قرار بوده مسما بماند. بنابراین، آنچه مولا علی ع به زهرا، سلام‌الله‌علیها، فرمود: ⭕«زهرا جان! اگر قرار باشد قدمی در راه دفع ستم از تو بردارم اذان از بین خواهد رفت.» نه فقط ظاهر بود، بلکه ماندن امتی به‌نام امت اسلام بود. امروز ما به یاد زهرا، سلام الله علیها، جلسه تذکر تشکیل می‌دهیم تا به آستان مقدس حضرتش ادای و و کنیم. به کدام زهرا؟ به زهرایی که در زمان زندگی‌اش همه‌چیز را تحمل می‌کرد تا مبادا به‌هم‌پیوستگی اجتماعی، عملی، سیاسی و تضامنی و وحدت سرنوشت امت اسلامی آسیب ببیند. ⁉بنابراین، آیا امروز جایز است که به‌عنوان اظهار اخلاص به چنین بانویی ما از وحدت سرنوشت اسلامی چشم بپوشیم و بگوییم و بکنیم آنچه به این وحدت آسیب می‌رساند؟ هرگز. شهید دکتر بهشتی 📚 کتاب (در مکتب قرآن) ج۲، صفحه:۱۳ تفسیر سوره بقره، آیه ۱۴۲ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ 🔸آن‌گاه فرجام کسانی که مرتکب زشتی‌ها شدند این بود که آیات ما را انکار کردند 📗سوره روم، آیه ۱۰ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 28 تا 42 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5956204115733255546
2.06M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ پر زرق و برق و اثر شوم آن‌ 💠وَ قالَ الْمَلَأُ مِنْ قَوْمِهِ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ كَذَّبُوا بِلِقاءِ الْآخِرَةِ وَ أَتْرَفْناهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا ما هذا إِلاَّ بَشَرٌ مِثْلُكُمْ يَأْكُلُ مِمَّا تَأْكُلُونَ مِنْهُ وَ يَشْرَبُ مِمَّا تَشْرَبُونَ (۳۳/مومنون) 🌱‏و اشرافی از قوم آن پيامبر كه كفر ورزيدند و ديدار قيامت را تكذيب نمودند و آنان را در دنيا در ناز و نعمت قرار داده بوديم (در پاسخ رسولشان، به مردم) گفتند: اين، جر انسانی مثل شما نيست، از هر چه می‌خوريد می‌خورد، و از هر چه می‌نوشيد می‌نوشد. 🔷‏در آيات فوق رابطه‌ای ميان" اتراف" (زندگی اشرافی و پرناز و نعمت) و" كفر و تكذيب لقای پروردگار" ديده می‌شود، و به راستی چنين است، چرا كه صاحبان اين گونه زندگانی معمولا تمايل به آزادی بی قيد و شرط برای هر گونه كامجويی و بهره‌گيری از لذائذ حيوانی دارند، و پر واضح است كه قبول مراقبت الهی و همچنين دادگاه بزرگ رستاخيز مانع مهمی در اين راه است، هم آرامش وجدانشان را بر هم می‌زند، و هم زبان مردم را به روی آنها باز می‌كند. 🔷‏لذا اين گونه افراد يكباره طوق عبوديت پروردگار را از گردن بر می‌دارند، و راه انكار مبدء و معاد را پيش می‌گيرند و به تعبيری كه در آيات فوق خوانديم می‌گويند: زندگی همين است و بس و هيچ خبر ديگری نيست و هر كس غير اين بگويد دروغگو است! دم غنيمت است و اين چهار روزه عمر را بايد خوش بود، از هر چمنی بايد گلی چيد و از هر وسيله لذتی لذت جست! و اينچنين خلافكاريها و زشتيهای اعمال خود را توجيه می‌كنند. 🔷‏از اين گذشته فراهم ساختن چنان زندگی پر زرق و برق بدون غصب حقوق ديگران و ظلم و ستم معمولا ممكن نيست، تا رسالت پيامبران و قيامت را انكار نكنند اين راه برای آنها هموار نخواهد شد، و اينجاست كه می‌بينيم اكثريت كسانی كه دارای چنين زندگی هستند به همه چيز پشت پا می‌زنند و با ديده تحقير و انكار به همه چيز می‌نگرند. 🔷‏اين بينوايان كور دل و اسيران چنگال هوی و هوس از سايه اطاعت و لطف پروردگار بيرون می‌روند، ولی طوق عبوديت هوی و هوس و شهوت را بر گردن می‌نهند، و خود بنده بندگان دگر می‌شوند، افكاری منحط، ارواحی آلوده، و دلهايی سياه و تاريك دارند، دورنمای زندگی آنها شايد برای بعضی جالب باشد اما از نزديك وحشتناك است چرا كه ناآرامی حاصل از گناه و ترس از زوال نعمتها و مرگ فكر آنها را همواره در اضطراب فرو می‌برد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️گاهی جامعه به قدری سقوط می‌كند كه حاميان واقعی دين به عنوان دروغگو و كافران مغرور به عنوان حامی حريم خدا معرفی می‌شوند 💠‏إِنْ هِيَ إِلاَّ حَياتُنَا الدُّنْيا نَمُوتُ وَ نَحْيا وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ (۳۷) إِنْ هُوَ إِلاَّ رَجُلٌ افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ كَذِباً وَ ما نَحْنُ لَهُ بِمُؤْمِنِينَ (۳۸/مومنون) 🌱‏جز اين زندگی دنيا چيز ديگری نيست، می‌ميريم و زندگی می‌كنيم و ما (هرگز پس از مرگ) برانگيخته نخواهيم شد. ‏او جز مردی كه بر خدا دروغ می‌بندد نيست، و ما هرگز به او ايمان نخواهيم آورد. ‏🔹افراد مغرور جز راه خود، راه ديگری را تصور نمی‌كنند. «إِنْ هِيَ» ‏🔹آخوربين، آخربين نمی‌شود. إِلَّا حَياتُنَا الدُّنْيا ... وَ ما نَحْنُ بِمَبْعُوثِينَ‌ (دنياگرايان، كوته‌فكران جامعه هستند) ‏🔹كفّار، خدا را قبول داشتند ولی معاد و نبّوت را نمی‌پذيرفتند. «افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ» 🔹اهل كفر، با شعار «حفظ حريم و قداست الهی» اوليا و وعده‌های الهی را رد می‌كنند. «افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ» ‏🔹گاهی جامعه به قدری سقوط می‌كند كه حاميان واقعی دين به عنوان دروغگو و كافران مغرور به عنوان حامی حريم خدا معرفی می‌شوند. «افْتَری‌ عَلَی اللَّهِ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
" ، قابل فهم براي همه مردم در قرآن، وظيفه اي عمومي است" 💠بخشي از دومين جلسه دوره روش "مطالعه و فهم بهتر قرآن" 👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و دوره جديد و مشاهده ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد ✳ https://b2n.ir/a02388 https://www.aparat.com/quranpuyan/videos در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣1⃣ تدبر در سوره ❓ضمیره در انا انزلناه به چه بر میگردد؟ آیا کل قران شب قدر نازل شده است؟ ضمير در" انزلناه" به قرآن برمى‏گردد، و ظاهرش اين است كه: مى‏خواهد بفرمايد همه قرآن را در شب قدر نازل كرده، نه بعضى از آيات آن را، مؤيدش هم اين است كه تعبير به انزال كرده، كه ظاهر در اعتبار يكپارچگى است، نه تنزيل كه ظاهر در نازل كردن تدريجى است. و در معناى آيه مورد بحث آيه زير است كه مى‏فرمايد:" وَ الْكِتابِ الْمُبِينِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةٍ مُبارَكَةٍ" كه صريحا فرموده همه كتاب را در آن شب نازل كرده، چون ظاهرش اين است كه نخست سوگند به همه كتاب خورده، بعد فرموده اين كتاب را كه به حرمتش سوگند خورديم، در يك شب و يكپارچه نازل كرديم. پس مدلول آيات اين مى ‏شود كه قرآن كريم دوجور نازل شده، يكى يكپارچه در يك شب معين، و يكى هم به تدريج در طول بيست و سه سال نبوت كه آيه شريفه" وَ قُرْآناً فَرَقْناهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلى‏ مُكْثٍ وَ نَزَّلْناهُ تَنْزِيلًا" نزول تدريجى آن را بيان مى‏كند، و همچنين آيه زير كه مى‏ فرمايد:" وَ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ لا نُزِّلَ عَلَيْهِ الْقُرْآنُ جُمْلَةً واحِدَةً كَذلِكَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤادَكَ وَ رَتَّلْناهُ تَرْتِيلًا"» منظور از کل امر چیست؟ حق مطلب اين است كه : مراد از امر، اگر آن امر الهى باشد كه آيه ((انما امره اذا اراد شيئا ان يقول له كن فيكون )) تفسيرش كرده ، حرف ((من )) براى ابتدا خواهد بود، و در عين حال سببيت را هم مى رساند، و به آيه چنين معنا مى دهد: ((ملائكه و روح در شب قدر به اذن پروردگارشان نازل مى شوند، در حالى كه نزولشان را ابتدا مى كنند و هر امر الهى را صادر مى نمايند)). و اگر منظور از امر مذكور هر امر كونى و حادثه اى باشد كه بايد واقع گردد، در اين صورت حرف ((من )) به معناى لام تعليل خواهد بود، و آيه را چنين معنا مى دهد: ملائكه و روح در آن شب به اذن پروردگارشان نازل مى شوند براى خاطر تدبير امرى از امور عالم . تفسیر المیزان https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 139 سوره صفحه_62 🕋 بر است. 🔸وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ‌ ال عمران 97 وبراى خدا بر عهده‌ى مردم است كه قصد حج آن خانه را نمايند، (البتّه) هركه توانايى اين راه را دارد. وهركس كفر ورزد (وبا داشتن توانايى به حج نرود، بداند كه) همانا خداوند از همه‌ى جهانيان بى‌نياز است. 🕋«حج» به معناى قصد همراه با حركت است و «مَحجّة» به راه صاف و مستقيم مى‌گويند كه انسان را به مقصد مى‌رساند. در اسلام به معناى قصد خانه خدا و انجام اعمال مربوط به آن است. 🌹پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله به علىّ عليه السلام فرمود: ⭕️«تارك الحج و هو مستطيع كافر» هر توانمندى كه حج‌ را ترك كند، كافر است. كسى‌كه در انجام امروز و فردا كند تا بميرد، گويا به غير اسلام از دنيا رفته است. 🔸 براى ، لازم نيست از خود انسان باشد، بلكه اگر كسى ديگرى را مهمان كند، يا هزينه‌ى حجّ او را بپردازد، او مستطيع شده وحج بر او واجب است. 1⃣- ، يك نوع برگردن انسان است. «وَ لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ» 2⃣- حج، بايد خالصانه و تنها براى خدا باشد. «لِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ» 3⃣- تكليف و وظيفه، به مقدار توان است. توان فرد از نظر مالى و بدنى و فراهم بودن شرايط بيرونى. «مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا» 4⃣- استطاعت شرط حج است.«مَنِ اسْتَطاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا» 5⃣- و ترك آن، سبب است. «وَ مَنْ كَفَرَ» 6⃣- فايده‌ى انجام دستورات الهى، به خود انسان برمى‌گردد وگرنه خداوند نيازى به اعمال ما ندارد. «فَإِنَّ اللَّهَ 📚تفسير نور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
تاملي در كلام مولا ع ❇وَ قَالَ (علیه السلام): مَا أَكْثَرَ الْعِبَرَ، وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ. چه بسيار است و چه اندك اند، . حكمت 297 نهج البلاغه ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌༅••┅┄‌‎‎‌‎‎‎‌‎‌‎‎‌‎‎‎❁‌‌༅••┅┄‌‎‎‌‎‎‎‌‎‌‎‎‌‎‎‎‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ✳امام علی (ع): "مَن ظَلَمَ رَعِيَّتَهُ، زَالَتْ مَلَكُوتُهُ، وَعَجَّلَ اللّهُ هَلاَكَ". کسی که به خود ستم ورزد٬ خداوند را زایل سازد و در هلاکت و نابودی وی تعجیل کند. شرح غررالحکم ۵/٣۵٨ ༅••┅┄‌‎‎‌‎‎‎‌‎‌‎‎‌‎‎‎❁‌‌༅••┅┄‌‎‎‌‎‎‎‌‎‌‎‎‌‎‎‎‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ✳فرازهايي از نامه امام علی علیه السلام به مالک اشتر 💫 را پوشش دل خويش قرار ده، و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان باشى كه خوردن آنان را غنيمت دانى، زيرا مردم دو دسته اند، دسته اى برادر دينى تو، و دسته ديگر همانند تو در آفرينش مى باشند. 💫بپرهيز كه خود را در بزرگى همانند خداوند پندارى، و در شكوه خداوندى همانند او دانى، زيرا خداوند هر را خوار مى ‏سازد، و هر خود پسندى را بى ‏ارزش مى ‏كند. 💫 كسى كه به ستم روا دارد خدا به جاى بندگانش دشمن او خواهد بود، و آن را كه خدا دشمن شود، دليل او را نپذيرد، كه با خدا سر جنگ دارد، تا آنگاه كه باز گردد، يا توبه كند، و چيزى چون نعمت خدا را دگرگون نمى ‏كند، و كيفر او را نزديك نمى‏ سازد، كه خدا دعاى را مى‏ شنود و در كمين ستمكاران است. 💫دوست داشتنى ‏ترين چيزها در نزد تو، در حق ميانه‏ ترين، و در عدل فراگيرترين، و در جلب گسترده ‏ترين باشد، كه همانا ، خشنودى خواص (نزديكان) را از بين مى ‏برد••┅┄┄‌‎‎‌‎‎‎‌‎‌‎‎‌‎ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌༅••┅┄‌‎‎‌‎‎‎‌‎‌‎‎‌‎‎‎❁‌‌༅••┅┄‌‎‎‌‎‎‎‌‎‌‎‎‌‎‎‎‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
✅💐اظهار رضایت یکی از و صوت و لحن و تجوید کشور که در دوره چهارم روش ساده بهتر قرآن شرکت کردند: واقعا،کاربسیار شیرینی هست،واینکه ایات را با توجه به معنا وقتی در کنار همدیگه قرار میدهیم ،واقعا ایات برامون خیلی عالی میشود. این حقیر به عنوان ،خادم قران ،خیلی خوشحال هستم که میتوانم ، با توجه به معنای ایات داشته باشم .بطوریکه در هنگام تلاوت ایات ،حواسمان نه تنها در پی لحن بلکه توجه بیشتر به معنا گرایش پیدا میکند که میتوان باتوجه به معنا مقام تلاوت را تغییر داد که در شأن ایات باشد . این روش، روش بسیار خوب و سریعی برای جمع بندی ورسیدن به تفسیر خوب است ." ✅جزئیات بیشتر دوره ها در @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. یَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکَارِهِ، ای آنکه گرهِ کار‌های فرو بسته به سر انگشت تو گشوده می‌شود، از دعای هفتم صحیفه سجادیه @quranpuyan