eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5947395575895822972.mp3
13.86M
♻️ ، فرجام خلافت پس از سقیفه، حضرت در دو خطبه خود نسبت به اینده سیاسی و خطر شمشیر فراگیر و هشدارداد. ایشان اولین کسی است که لفظ استبداد را پس از پیامبر بکارگرفت. با شدن خلافت در زمان معاویه و تداوم ان، هشدار حضرت زهرا محقق شد. 💢اولین بار ابوسفیان پس از خلافت عثمان، ایده گردش خلافت داخل بنی امیه را مطرح کرد اما با قتل عثمان ناکام ماند. ولی انرا عملی کرد. او با حذف کردن گزینه های احتمالی خلافت ازجمله امام حسن ع و دیگران، اماده سازی با توجیه حفظ امنیت در انتقال قدرت از پدر به پسر، تطمیع هواداران و مدعیان، بیان صالح بودن یزید از زبان اطرافیان و منصوبان حکومت و... بالاخره ایده موروثی شدن حکومت را محقق کرد که قرنها تداوم یافت. استادسروش محلاتی 🔸۱۴ آذر . دارالزهراء . ولنجک تهران @quranpuyan
را بفهميم و اعمال و عقايدمان را با آن بسنجيم 🔸 وجود مبارك امام سلام الله علیه به جابر جُعفی فرمود: ✳«اعرِضْ نَفسَكَ على كِتابِ اللّه»؛ یعنی جابر! خود را با و كتاب خدا بسنج. كارهای كه می ‌كنی، افكاری كه داری، علومی كه داری، اعمالی كه داری، نوشتار و گفتار و رفتاری كه داری این را بر قرآن كریم عرضه كن. 🔸 خداوند قرآن را به عنوان و ترازو نازل كرده است، چه اینكه هر پیامبری را هم با یك ترازوی مخصوص فرستاد. 🔸 امام باقر (سلام الله علیه) فرمود هر كاری كه انجام می ‌دهی، هر حرفی كه می ‌خواهی بزنی، هر عقیده‌ ای كه می ‌خواهی داشته باشی، هر خُلقی می‌ خواهی داشته باشی این را با بسنج . 🔸 ما اگر خواستیم ببینیم این عقیده‌ ای كه داریم، این اخلاقی كه داریم، این حرفی كه می‌ زنیم، این قولی كه داریم، این كاری كه می ‌كنیم این درست است یا نه؟ یك می‌ خواهیم یا نمی ‌خواهیم؟! فرمود كارهای خود را، اعمال و عقاید خود را با بسنج، 🔺 پس ما باید با قرآن باشیم، قرآن را ، 👈 اگر نباشیم چگونه می ‌توانیم اعمال و عقاید خود را با قرآن بسنجیم؟ 🔻 اولین وظیفه ما این است كه ارتباطمان را با قرآن زیاد كنیم. ايت اله جوادي املي. ♻♻ کانال اطلاع رسانی دوره های اموزشی در ایتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan در واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
⭕چرا است؟ از قرآن چگونه باید استفاده کرد؟ 💢و اين كه استفاده ما از اين كتاب بزرگ بسيار كم است، براى همين است كه يا به آن نظر تعليم و تعلم نداريم- چنانچه غالباً اين طوريم- فقط قرائت قرآن مى‏كنيم براى و اجر، و لهذا جز به جهت آن اعتنائى نداريم.  مى‏خواهيم قرآن را صحيح بخوانيم كه ثواب به ما عنايت شود، و در همين حد واقف مى‏شويم و به همين امر قناعت مى‏كنيم؛ و لهذا چهل سال قرآن شريف را مى‏خوانيم و به هيچ وجه از آن استفاده ‏اى حاصل نشود جز اجر و ثواب . 🟢 راه استفاده از اين كتاب شريف را، كه تنها كتاب سلوك الى اللَّه و يكتا كتاب تهذيب نفوس و آداب و سنن الهيّه است  بايد به روى مردم مفتوح نمود. راه استفاده از كتاب شريف ، آن است كه به كتاب شريف الهى نظر داشته باشى و آن را كتاب تعليم و افاده بدانى، و خود را موظف به تعلّم و بدانى. 💢 گذاردن قرآن، مراتب بسیار و منازل بی شمار دارد که به عمده ی آن شاید ما متصّف باشیم. 🌟آیا اگر ما این صحیفه ی الهیّه را مثلا جلدی پاکیزه و قیمتی نمودیم و در وقت قرائت یا استخاره و به دیده نهادیم آن را مهجور نگذاشتیم؟ 🌟 آیا اگر غالب عمر خود راصرف در تجوید و جهات لغویّه و بیانیّه و بدیعیّه آن کردیم این کتاب شریف را از مهجوریّت بیرون آوردیم؟ 🌟 آیا اگر مختلفه و امثال آن را فرا گرفتیم از ننگ هجران از قرآن خلاصی پیدا کردیم ؟ 🌟آیا اگر وجود اعجاز قرآن و فنون محسنّات آن را تعلّم کردیم از شکایت رسول خدا مستخلص شدیم. هیهات! که هیچ یک از این امور مورد نظر قرآن و منّزل عظیم الشان آن نیست. 💢در قرآن کریم این سرچشمه فیض الهی کن، هرچند صرف خواندن آن که نامه ی محبوب است به شنونده ی محجوب آثاری دلپذیر دارد. لکن تدبّر در آن انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدایت می کند. أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا و تا این قفل و بندها بازنگردد و به هم نریزد، از تدبر هم آنچه نتیجه است،حاصل نگردد. 🎙امام خمینی ره https://zaya.io/szmuu ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى 🔸عدالت كنيد كه آن به پرهيزكارى نزديك‌تر است 📗سوره مائده، آیه ۸ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 105 تا 118 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5971793008771733583.mp3
2.52M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️كوتاهی اين 💠قالَ كَمْ لَبِثْتُمْ فِي الْأَرْضِ عَدَدَ سِنِينَ (۱۱۲) قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ فَسْئَلِ الْعادِّينَ (۱۱۳) قالَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلاَّ قَلِيلاً لَوْ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۱۱۴/مومنون)  🌱خداوند) می‌گويد چند سال در روی زمين توقف كرده‌ايد. ‏در پاسخ می‌گويند: تنها به اندازه يك روز يا قسمتی از يك روز! از آنها كه می‌توانند بشمارند سؤال فرما. ‏می‌گويد (آری) شما مقدار كمی توقف كرديد اگر می‌دانستيد! 🔹شما چند سال روی زمين توقف و زندگی كرديد"؟ (قالَ كَمْ لَبِثْتُمْ فِي الْأَرْضِ عَدَدَ سِنِينَ‌). ‏كلمه" ارض" در اين آيه و همچنين قرائنی كه در آيات بعد خواهد آمد نشان می‌دهد كه منظور سؤال از مقدار عمر آنها در دنيا با مقايسه به ايام آخرت است. 🔹‏و اينكه جمعی از مفسران گفته‌اند منظور سؤال از مقدار توقف آنها در جهان برزخ می‌باشد بعيد به نظر می‌رسد، هر چند شواهد مختصری در 🔹بعضی ديگر از آيات برای آن ديده می‌شود ‏اما آنها در اين مقايسه زندگی دنيا را بقدری كوتاه می‌بينند كه" در پاسخ می‌گويند ما تنها به اندازه يك روز، يا حتی كمتر از آن، به اندازه بعضی از يك روز، در دنيا توقف داشتيم" (قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ‌). 🔹‏در حقيقت عمرهای طولانی در دنيا گويی لحظه‌های زودگذری هستند در برابر زندگی آخرت، كه هم نعمتهايش جاويدان است و هم مجازاتهايش نامحدود. 🔹‏سپس برای تاكيد سخن خود، يا برای اينكه پاسخ دقيقتری گفته باشند، عرض می‌كنند: خداوندا!" از آنها كه می‌توانند درست بشمارند و اعداد را در مقايسه با يكديگر به خوبی تشخيص دهند سؤال كن" (فَسْئَلِ الْعادِّينَ‌). 🔹‏ممكن است منظور از" عادين" (شمرندگان) همان فرشتگانی باشد كه حساب و كتاب عمر آدميان و اعمال آنها را دقيقا نگاه داشته‌اند، زيرا آنها بهتر و دقيقتر از هر كس اين حساب را می‌دانند. 👌اينجا است كه خداوند به عنوان سرزنش و توبيخ به آنها" می‌فرمايد: آری شما مقدار كمی در دنيا توقف كرديد اگر می‌دانستيد" (قالَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا لَوْ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ‌). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ (۱۱۵/مومنون) 🌱‏پس آيا گمان می‌كنيد كه ما شما را بيهوده آفريده‌ايم، و شما به سوی ما بازگردانده نمی‌شويد؟ 🔹‏قرآن برای آفرينش انسان اهدافی را بيان كرده است از جمله: ‏🔸 عبادت. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» من جن و انس را نيافريدم جز برای اين‌كه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند). ‏🔸 آزمايش. «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»(خداوند) مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد، كه كدام يك از شما بهتر عمل می‌كنيد. ‏🔸 برای دريافت رحمت الهی. «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ مگر كسی كه پروردگارت به او رحم كند و (خداوند) برای همين (رحمت) مردم را آفريد. ‏🔹 آفرينش انسان، هدفدار است. «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً» ‏🔹 همه‌ی محاسبات انسان، واقع بينانه نيست. «أَ فَحَسِبْتُمْ» ‏🔹 در كار خداوند عبث و بيهودگی راه ندارد. أَ فَحَسِبْتُمْ‌ ... عَبَثاً ‏🔹 زندگی دنيا بدون آخرت، بيهوده ولغو است. «عَبَثاً» ‏🔹 انسان مسئول و متعهّد است. (بايد خود را برای پاسخ گويی در قيامت آماده كنيم). أَ فَحَسِبْتُمْ‌ ... لا تُرْجَعُونَ‌ ‏🔹 هدف آفرينش انسان، در اين جهان خلاصه نمی‌شود. أَ فَحَسِبْتُمْ‌ ... لا تُرْجَعُونَ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺 منتخب نظرات قرآن آموزان 18 دوره اموزش ✅ بخش پنجم ✳سلام استاد خدارو شاکرم توفیق شرکت در این دوره را نصیبم کرد. چنان وصف ناپذیر و تلاوت قرآن شدم گویی آیات الان نازل شدن و اصلی آیات خودم هستم. شما به خوبی راه را نشانمون دادین طوری که ترسی از تدبر در سوره های دیگر را ندارم. هزاااااران بار شکر که با اين كانال آشنا شدم. و متفاوت و سرشار از شعف بخاطر بررسی سوره و سوره و حس انس بیشتر باکلام وحی در من ايجاد شد. ♦من قبلا دوره تدبر استاد ... را شركت كردم. مثل کلاس درس دانش آموزیست یعنی دقیقاً همان مطالب را بدون کم و کاست باید حفظ کنیم که این اصلأ با روحیات من سازگار نیست ولی روش شما مثل استاد و راه را نشان می دین و فرصت میدین دانشجو خودش به نتیجه برسه که همین امر باعث ذوق و شوق و عطش بیشتر میشه دریک کلام با توجه به الگوی وکامل ارائه شده درروند دوره،حس خوب تجربه ی تدبر در آیات فراتر از مباحث درس، نقطه قوت دوره است. 👈کلاس را به هرکسی که طالب و تشنه آموزش تدبر اصولی است پیشنهاد می کنم. ✳با عرض سلام جناب آقای فرهنگ من به عنوان یک معلم به شما تبریک میگویم با اینکه رشته شما مهندسی بوده ولی یک معلم موفق هستید الحمدالله شما در ارائه مطالب موفق بودید. و با استفاده از تکنولوژی مطالب تدبر در قرآن را بما یاد دادید. ✳خدای را شاکرم از این که در فهم بیشتر آیات برایم گشوده شده و پاسخی برای سؤالاتم که چرا در سوره ها گاهی از موضوعی به موضوع دیگر می رود ... ✳ استاد خدا خیرتون بده که به من دادین خیلی ناامید شده بودم ولی الآن که نزدیک ۶۰ سالمه قرآن را مثل الان نفهمیده بودم ✳ با اینکه دوره زبان قرآن رفتم و خیلی احساس خوشایندی داشتم ولی انقدر به آیات نگاه نکرده بودم و جزئیات رو بررسی نکرده بودم و دوباره برام معانی تداعی شد همراه با تدبر بود حظ بردم ✳ که از تدبر برام ایجاد شده، واقعا لذت بخشه من هر وقت به سوره غاشیه می‌رسیدم ارتباط آیات برام مبهم بود. الان خیلی بردم که متوجه این ارتباط شدم. واقعا همین تفکر اندک در این چند آیه، دروازه پرسشهای زیادی را به رویم گشود. چه است ✳ سلام. بنده احساس دارم🌷🥰🥰يك درى به رويم باز شده كه با ورود به آن افق بسيار باشكوهى ديده ميشود كه بسيار زيبا و واقعى هست البته نيك ميدانم كه ماندن در اين عرصه زيبا تلاش بسيار ميخواهد. كاش زودتر وارد ميشدم🙏😔🙏 ✳استاد محترم ،اولین باره که خودم یک سوره رو فراز بندی کردم. بود، مطمئنم هربار جلوه ی جدیدی از ظرایف این کتاب و معجزه بودن آن، قلبم را به طپش، و هیجان خواهد آورد احساس خوب و دارم ، و جذاب و پر سوال ♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر به كانال زير مراجعه نماييد ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣2⃣ تدبر در سوره ❓آيا ملائكه و روح، يكی هستند؟ آيا جبرييل و روح القدس و روح الامين، روح هستند يا فرشته؟ پاسخ : ۷ در آیات متعددی خداوند پیامبران را توسط روح امداد رسانی فرموده است الف- روح القدس در جاى ديگر از قرآن به روح الامين تعبير شده و در جايى ديگر به جبرئيل كه يكى از ملائكه است و فرموده : ((نزل به الروح الامين على قلبك )) و نيز فرموده : ((من كان عدوا لجبريل فانه نزله على قلبك باذن الله )) ب- و در تفسير برهان از سعد بن عبد اللّه روايت كرده كه به سند خود از ابى بصير روايت كرده كه گفت : با امام صادق (عليه السلام ) بودم كه سخن از پاره اى خصائص امام در هنگام ولادت به ميان آمد، فرمود: وقتى شب قدر مى شود امام مستوجب روح بيشترى مى گردد. عرضه داشتم فدايت شوم مگر روح همان جبرئيل نيست ؟ فرمود: روح از جبرئيل بزرگتر است ، و جبرئيل از سنخ ملائكه است ، و روح از آن سنخ نيست ، مگر نمى بينى خداى تعالى فرموده : ((تنزل الملئكه و الروح )) پس ‍ معلوم مى شود روح غير از ملائكه است . ج- بعضى ديگر گفته اند: مراد از روح ، جبرئيل است ، و گفته خود را با آيه ((نزل به الروح الامين على قلبك : روح الا مين ، آن را به قلب تو نازل كرد)). تاييد كرده ، و گفته كه مسلما مراد از روح الا مين ، جبرئيل است ، و مراد از ((ملائكه ))، ملائكه وحى است كه از اعوان جبرئيلند ، و مقصود از كلمه ((امر)) واحد اوامر است و معنايش اين است كه خداى تعالى ملائكه وحى را به همراهى جبرئيل نازل مى كند تا اوامرش را به انبياء برسانند. اشكال اين توجيه هم اين است كه آيه مورد بحث همان مطلبى را مى رساند كه آيه ((يلقى الروح من امره على من يشاء من عباده لينذر يوم التلاق )) در مقام بيان آنست ، و ظاهر اين آيه با جبرئيل بودن معناى روح نميسازد (چون اگر معناى روح جبرئيل باشد معناى آيه اين مى شود كه خداوند جبرئيل را از امر خود بر هر كه از بندگانش كه بخواهد القاء مى كند تا آن بنده مردم را در روز تلاقى بترساند، و چون اين معنا در اين آيه صحيح نيست قطعا در آيه مورد بحث هم صحيح نيست ). تفسير الميزان https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 144 سوره صفحه_63 ، به حساس است👌 🔸كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ال عمران/110 شما گزيده اُمتي بوديد كه [در بستر تحوّلات جوامع بشري] براي مردم [از متن تاريخ] برآورده شديد؛ [با اين امتياز كه] مردم را به معروف [=ارزش‌هاي شناخته شده] فرا مي‌خوانيد و از منكر [=ناپسند] باز مي‌داريد و به خدا همي ايمان مي‌آوريد. 👈«خَيْر»دلالت بر گزيدگي نسلي جديد در مسير تكامل مي‌كند. فعل مجهول ماضي و متعدي «أُخْرِجَت» نشانگر عوامل مرموز و ناپيدايي مي‌باشد كه تحولي را در ساختار مغزي بشر، با 6 قرن فاصله با عيسي(ع)، پديدار ساخته است. 🔻«لِلنَّاس» به جاي عَلَي النّاسِ، نشان مي‌دهد اين گزينش به سود مردم، نه مسلط شدن بر آنهاست. نشانة اين برتري و امتياز بايد در برتر آمدن از منافع شخصي و دفاع از حقوق جمعي با ايفاي فريضه امر به معروف و نهي از منكر باشد. 🖍فعل كان [در: كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّهٍ...] مستقل از زمان مشخص است و دلالت بر حالتي در يا مي‌كند. نه اين كه شما اُمت بوديد، بلكه گزيدگي و بودن شما ناشي از استعدادي جديد در بشر و مشروط بر تحقق آن مي‌باشد. افعال مضارع: تَأْمُرُون، تَنْهَوْن و تُؤْمِنُونَ نيز دلالت بر همين استمرار و شرط عملي مي‌كند و علت آن را نشان مي‌دهد. 📚تفسير بازرگان ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 از : 🌴🍁در شب عاشورا اول كسی كه نسبت به ابا عبد الله اعلام یاری كرد، همین برادر رشیدش بود. بگذریم از آن مبالغات احمقانه ای كه می كنند، ولی آنچه كه در تاریخ مسلم است، الفضل بسیار رشید، بسیار شجاع، بسیار دلیر، بلند قد و خوش رو و زیبا بود (وَ كان یُدْعی قَمَرَ بنی هاشم) كه او را «ماه بنی هاشم» لقب داده بودند. اینها حقیقت است. شجاعتش را البته از علی علیه السلام به ارث برده است. 📖 داستان مادرش حقیقت است كه علی به برادرش عقیل فرمود: عقیل! زنی برای من انتخاب كن كه «وَلَدَتْهَا الْفُحولَةُ» از شجاعان به دنیا آمده باشد. «لِتَلِدَ لی فارِساً شُجاعاً» دلم می خواهد از آن زن فرزند شجاع و دلیری به دنیا بیاید. عقیل، را انتخاب می كند و می گوید این همان زنی است كه تو می خواهی. تا این مقدار حقیقت است. آرزوی علی در أبو الفضل تحقق یافت. امّ البنین یعنی مادر پسران (مادر چند پسر) ، ولی خود این كلمه مثل امّ كلثوم است كه حالا ما اسم می گذاریم. مخصوصاً در تاریخ دیدم كه یكی از جدّات یعنی مادر بزرگهای امّ البنین اسمش امّ البنین بوده و شاید به همین مناسبت اسم ایشان را هم امّ البنین گذاشته اند. همین دختر را برای امیر المؤمنین خواستگاری كردند و از او چهار پسر برای امیر المؤمنین متولد شد و ظاهراً دختری از او به دنیا نیامده است. بعد این زن به معنی واقعی امّ البنین یعنی مادر چند پسر شد. امیر المؤمنین دیگر هم داشت: اولاً خود حسنین (امام حسن و امام حسین) شجاعتشان محرز بود، محمّد بن حنفیّه از جناب أبو الفضل خیلی بزرگتر بود و در جنگ جمل شركت كرد و فوق العاده شجاع و قوی و جلیل و زورمند بود. مادر حضرت أبو الفضل در حادثه ی كربلا زنده بود ولی در كربلا نبود، در مدینه بود. در مدینه بود كه خبر به او رسید كه در حادثه كربلا قضایا به كجا ختم شد و هر چهار پسر تو شهید شدند. 🍁🍂این بود كه این زن بزرگوار به قبرستان بقیع می آمد و در آنجا برای فرزندان خودش نوحه سرایی می كرد. نوشته اند این قدر نوحه سرایی این زن دردناك بود كه هر كه می آمد گریه می كرد، حتی مروان حكم كه از دشمن ترین دشمنان بود. 🌴این گاهی در نوحه سرایی خودش همه ی بچه هایش را یاد می كند و گاهی بالخصوص ارشد فرزندانش را. أبو الفضل، هم از نظر سنی ارشد فرزندان او بود، هم از نظر كمالات جسمی و روحی. من یكی از دو مرثیه ای را كه از این زن به خاطر دارم برای شما می خوانم. به طور كلی عربها مرثیه را خیلی جانسوز می خوانند. این مادر داغدیده در این مرثیه ی جانسوز خودش گاهی این گونه می خواند، می گوید: 💧 ای چشم ناظر، ای چشمی كه در كربلا بودی و آن مناظر را می دیدی، ای كسی كه در كربلا بودی و می دیدی، ای كسی كه آن لحظه را تماشا كردی كه شیر بچه ی من از جلو، شیربچگان دیگر من پشت سرش بر این جماعت پست حمله برده بودند، ای چنین شخصی، ای حاضر وقعه ی كربلا، برای من یك قضیه ای نقل كرده اند، من نمی دانم راست است یا دروغ، آیا راست است؟ به من اینجور گفته اند، در وقتی كه دستهای بچه ی من بریده بود، عمود آهنین به فرق فرزند عزیز من وارد شد، آیا راست است؟ 💔بعد می گوید أبو الفضل، فرزند عزیزم! من خودم می دانم اگر تو دست می داشتی مردی در جهان نبود كه با تو روبرو بشود. اینكه آمدند چنین جسارتی كردند برای این بود كه دستهای تو از بدن بریده شده بود. 💫و لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم. 📚مجموعه آثار شهید مطهری . ج17، ص: 100 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. ❣الهی، همه سرِ آسوده خواهند، و حسن دل آسوده. ❣الهی، از من پرسند توحید یعنی چه، حسن گوید تكثیر یعنی چه. 💞الهی، به لطفت دنیا را از من گرفته‌ای، به كرمت آخرت را هم از من بگیر! 📚الهی نامه علامه حسن زاده آملی(قدس سره) @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا