eitaa logo
قران پویان
465 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
شماره 143 سوره صفحه_63 🌹🌱 چگونه باعث شد؟ 🔸اذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنْتُمْ أَعْداءً فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْواناً وَ كُنْتُمْ عَلى‌ شَفا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَكُمْ مِنْها كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمْ آياتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ‌ «103 ال عمران » 🌱نعمت خدا را بر خود ياد كنيد، آنگاه كه دشمنان يكديگر بوديد، پس خداوند ميان دلهايتان الفت انداخت ودر سايه نعمت او برادران يكديگر شديد، و بر لب پرتگاهى از آتش بوديد، پس شما را از آن نجات داد. اين گونه خداوند آيات خود را براى شما بيان مى‌كند، شايد هدايت شويد. ✨ایه، اشارة گذرايي است به ، و ٪غارت ريشه‌دار و تمام نشدني ميان قبايل عرب، عقيدتي در پرستش بُت‌ها و دلبستن به شفاعت آنان در مصايب دنيايي كه با ظهور پيامبر اسلام و ريسمان نجات بخشي كه بر كشتي شكستگان درياي گمراهي نازل شد، دشمنان ديروز، كه در معرض سقوط در پرتگاه آتش بودند، به برادراني دست در دست هم تبديل شدند. اعتراف مورخان و دانشمندان اهمیت موضوع فوق (وحدت و برادرى در میان قبائل کینه توز عرب) از نظر دانشمندان و مورخان، حتى دانشمندان و مورخان غیر مسلمان مخفى نمانده و همگى با اعجاب فراوان از آن یاد کرده اند، به عنوان نمونه: 👈 جان دیون پورت دانشمند معروف انگلیسى مى نویسد: ...محمّد یک نفر عرب ساده، قبائل پراکنده کوچک، برهنه و گرسنه کشور خودش را مبدل به یک جامعه فشرده و با انضباط نمود و در میان ملل روى زمین آنها را با صفات و اخلاق تازه اى معرفى کرد، و در کمتر از سى سال، این طرز و روش، امپراطور قسطنطنیه را مغلوب کرد، و سلاطین ایران را از بین برد. سوریه و بین النهرین و مصر را تسخیر کرد و دامنه فتوحاتش را از اقیانوس اطلس تا کرانه دریاى خزر و تا رود سیحون بسط داد . 👈 توماس کارل مى گوید: خداوند را به وسیله اسلام از ها به سوى ها هدایت فرمود، از ملت خموش و راکدى که نه صدائى از آن مى آمد و نه حرکتى محسوس بود، ملتى به وجود آورد که از گمنامى به سوى شهرت، از سستى به سوى بیدارى، از پستى به سوى فراز، و از عجز و ناتوانى به سوى نیرومندى سوق داده شده، نورشان از چهار سوى جهان مى تابید. از اعلان اسلام یک قرن بیشتر نگذشته بود که مسلمانان یک پا در هندوستان و پاى دیگرى در اندلس نهادند و بالاخره در همین مدت کوتاه اسلام بر نصف دنیا نورافشانى مى کرد . 👈 دکتر گوستاو لوبون به این حقیقت چنین اعتراف کرده است: ...تا زمان این حادثه حیرت انگیز، یعنى که دفعتاً نژاد عرب را به لباس جهانگیرى و خلاق معانى به ما نشان داد، هیچیک از قسمت هاى عربستان نه جزء تاریخ تمدن شمرده مى شد و نه از حیث علم یا مذهب نشانى از آن بود . 🖍 و سیاستمدار فقید در این باره مى نویسد: ... و داستان این که چگونه به سرعت در آسیا و اروپا و افریقاتوسعه یافتند و فرهنگ و تمدن عالى و بزرگى را به وجود آوردند یکى از بشرى مى باشد، نیرو و فکر تازه اى که عربها را بیدار ساخت و ایشان را از اعتماد بنفس و قدرت سرشار ساخت اسلام بود... . 📚تفسیر نمونه ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌷🌷قرآن خداي سبحان است در كنار اين سفره نشسته‌اند تنها علما و حكما و اهل برهان دعوت نشده‌اند همه انسانها براي هدايت دعوت شده‌اند فكر بسياري از آنها با برهان و استدلال عقلي مأنوس نيست ولي همان معارف را در حد تنزل به صورت يك مثل ذكر مي‌كند تا ديگران هم متوجه بشوند باز به اين هم اكتفا نمي‌كند 🔶چون قرآن كتاب علم نيست كه مطلب را به هر زباني كه شد به مردم بفهماند خواه با برهان خواه با تمثيل 🔻🔻 است يعني هم و هم تنها غرض اين نيست كه اين اصول را به ياد مردم بدهد تا آنها كه با برهان آشنايند از راه دليل بفهمند آنها كه اهل برهان نيستند با مثل بفهمند بايد اين معارف را بپذيرند و به اين معارف گردن بنهند ايمان بياورند لذا قرآن كريم همه حقايق را اول با برهان تثبيت فرمود بعد اشكالات را ذكر كرد و یکی پس از ديگري به اين شبهات جواب داد سپس همه اين معارف را در حد يك تمثيل متنزّل كرد كه دست همه برسد آنهايي كه با برهان فهميدند با تمثيل بهتر بفهمند آنها كه اهل برهان نيستند با تمثيل اصل مطلب را درك كنند و سپس پرداخت به عاملي كه نمي‌گذارد اينها گردن بنهند و ايمان بياورند 🟢قرآن كريم كتاب نور و هدايت است نه كتاب برهان و علم خشك نظير كتب عقلي و مانند آن ایت اله جوادی املی- تفسیر سوره رعد @tadabbor_quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای سلامتی امام زمان (عج) 💐بسم الله الرحمن الرحیم💐 اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا ‏وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلا 🌼خدایا، ولىّ‏ ات حضرت حجّه بن الحسن که درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست ساکن زمین گردانیده،و مدّت زمان طولانى در آن بهره‏مند سازى @quranpuyan
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5947395575895822972.mp3
13.86M
♻️ ، فرجام خلافت پس از سقیفه، حضرت در دو خطبه خود نسبت به اینده سیاسی و خطر شمشیر فراگیر و هشدارداد. ایشان اولین کسی است که لفظ استبداد را پس از پیامبر بکارگرفت. با شدن خلافت در زمان معاویه و تداوم ان، هشدار حضرت زهرا محقق شد. 💢اولین بار ابوسفیان پس از خلافت عثمان، ایده گردش خلافت داخل بنی امیه را مطرح کرد اما با قتل عثمان ناکام ماند. ولی انرا عملی کرد. او با حذف کردن گزینه های احتمالی خلافت ازجمله امام حسن ع و دیگران، اماده سازی با توجیه حفظ امنیت در انتقال قدرت از پدر به پسر، تطمیع هواداران و مدعیان، بیان صالح بودن یزید از زبان اطرافیان و منصوبان حکومت و... بالاخره ایده موروثی شدن حکومت را محقق کرد که قرنها تداوم یافت. استادسروش محلاتی 🔸۱۴ آذر . دارالزهراء . ولنجک تهران @quranpuyan
را بفهميم و اعمال و عقايدمان را با آن بسنجيم 🔸 وجود مبارك امام سلام الله علیه به جابر جُعفی فرمود: ✳«اعرِضْ نَفسَكَ على كِتابِ اللّه»؛ یعنی جابر! خود را با و كتاب خدا بسنج. كارهای كه می ‌كنی، افكاری كه داری، علومی كه داری، اعمالی كه داری، نوشتار و گفتار و رفتاری كه داری این را بر قرآن كریم عرضه كن. 🔸 خداوند قرآن را به عنوان و ترازو نازل كرده است، چه اینكه هر پیامبری را هم با یك ترازوی مخصوص فرستاد. 🔸 امام باقر (سلام الله علیه) فرمود هر كاری كه انجام می ‌دهی، هر حرفی كه می ‌خواهی بزنی، هر عقیده‌ ای كه می ‌خواهی داشته باشی، هر خُلقی می‌ خواهی داشته باشی این را با بسنج . 🔸 ما اگر خواستیم ببینیم این عقیده‌ ای كه داریم، این اخلاقی كه داریم، این حرفی كه می‌ زنیم، این قولی كه داریم، این كاری كه می ‌كنیم این درست است یا نه؟ یك می‌ خواهیم یا نمی ‌خواهیم؟! فرمود كارهای خود را، اعمال و عقاید خود را با بسنج، 🔺 پس ما باید با قرآن باشیم، قرآن را ، 👈 اگر نباشیم چگونه می ‌توانیم اعمال و عقاید خود را با قرآن بسنجیم؟ 🔻 اولین وظیفه ما این است كه ارتباطمان را با قرآن زیاد كنیم. ايت اله جوادي املي. ♻♻ کانال اطلاع رسانی دوره های اموزشی در ایتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan در واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
⭕چرا است؟ از قرآن چگونه باید استفاده کرد؟ 💢و اين كه استفاده ما از اين كتاب بزرگ بسيار كم است، براى همين است كه يا به آن نظر تعليم و تعلم نداريم- چنانچه غالباً اين طوريم- فقط قرائت قرآن مى‏كنيم براى و اجر، و لهذا جز به جهت آن اعتنائى نداريم.  مى‏خواهيم قرآن را صحيح بخوانيم كه ثواب به ما عنايت شود، و در همين حد واقف مى‏شويم و به همين امر قناعت مى‏كنيم؛ و لهذا چهل سال قرآن شريف را مى‏خوانيم و به هيچ وجه از آن استفاده ‏اى حاصل نشود جز اجر و ثواب . 🟢 راه استفاده از اين كتاب شريف را، كه تنها كتاب سلوك الى اللَّه و يكتا كتاب تهذيب نفوس و آداب و سنن الهيّه است  بايد به روى مردم مفتوح نمود. راه استفاده از كتاب شريف ، آن است كه به كتاب شريف الهى نظر داشته باشى و آن را كتاب تعليم و افاده بدانى، و خود را موظف به تعلّم و بدانى. 💢 گذاردن قرآن، مراتب بسیار و منازل بی شمار دارد که به عمده ی آن شاید ما متصّف باشیم. 🌟آیا اگر ما این صحیفه ی الهیّه را مثلا جلدی پاکیزه و قیمتی نمودیم و در وقت قرائت یا استخاره و به دیده نهادیم آن را مهجور نگذاشتیم؟ 🌟 آیا اگر غالب عمر خود راصرف در تجوید و جهات لغویّه و بیانیّه و بدیعیّه آن کردیم این کتاب شریف را از مهجوریّت بیرون آوردیم؟ 🌟 آیا اگر مختلفه و امثال آن را فرا گرفتیم از ننگ هجران از قرآن خلاصی پیدا کردیم ؟ 🌟آیا اگر وجود اعجاز قرآن و فنون محسنّات آن را تعلّم کردیم از شکایت رسول خدا مستخلص شدیم. هیهات! که هیچ یک از این امور مورد نظر قرآن و منّزل عظیم الشان آن نیست. 💢در قرآن کریم این سرچشمه فیض الهی کن، هرچند صرف خواندن آن که نامه ی محبوب است به شنونده ی محجوب آثاری دلپذیر دارد. لکن تدبّر در آن انسان را به مقامات بالاتر و والاتر هدایت می کند. أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَىٰ قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا و تا این قفل و بندها بازنگردد و به هم نریزد، از تدبر هم آنچه نتیجه است،حاصل نگردد. 🎙امام خمینی ره https://zaya.io/szmuu ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَى 🔸عدالت كنيد كه آن به پرهيزكارى نزديك‌تر است 📗سوره مائده، آیه ۸ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 105 تا 118 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5971793008771733583.mp3
2.52M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️كوتاهی اين 💠قالَ كَمْ لَبِثْتُمْ فِي الْأَرْضِ عَدَدَ سِنِينَ (۱۱۲) قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ فَسْئَلِ الْعادِّينَ (۱۱۳) قالَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلاَّ قَلِيلاً لَوْ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (۱۱۴/مومنون)  🌱خداوند) می‌گويد چند سال در روی زمين توقف كرده‌ايد. ‏در پاسخ می‌گويند: تنها به اندازه يك روز يا قسمتی از يك روز! از آنها كه می‌توانند بشمارند سؤال فرما. ‏می‌گويد (آری) شما مقدار كمی توقف كرديد اگر می‌دانستيد! 🔹شما چند سال روی زمين توقف و زندگی كرديد"؟ (قالَ كَمْ لَبِثْتُمْ فِي الْأَرْضِ عَدَدَ سِنِينَ‌). ‏كلمه" ارض" در اين آيه و همچنين قرائنی كه در آيات بعد خواهد آمد نشان می‌دهد كه منظور سؤال از مقدار عمر آنها در دنيا با مقايسه به ايام آخرت است. 🔹‏و اينكه جمعی از مفسران گفته‌اند منظور سؤال از مقدار توقف آنها در جهان برزخ می‌باشد بعيد به نظر می‌رسد، هر چند شواهد مختصری در 🔹بعضی ديگر از آيات برای آن ديده می‌شود ‏اما آنها در اين مقايسه زندگی دنيا را بقدری كوتاه می‌بينند كه" در پاسخ می‌گويند ما تنها به اندازه يك روز، يا حتی كمتر از آن، به اندازه بعضی از يك روز، در دنيا توقف داشتيم" (قالُوا لَبِثْنا يَوْماً أَوْ بَعْضَ يَوْمٍ‌). 🔹‏در حقيقت عمرهای طولانی در دنيا گويی لحظه‌های زودگذری هستند در برابر زندگی آخرت، كه هم نعمتهايش جاويدان است و هم مجازاتهايش نامحدود. 🔹‏سپس برای تاكيد سخن خود، يا برای اينكه پاسخ دقيقتری گفته باشند، عرض می‌كنند: خداوندا!" از آنها كه می‌توانند درست بشمارند و اعداد را در مقايسه با يكديگر به خوبی تشخيص دهند سؤال كن" (فَسْئَلِ الْعادِّينَ‌). 🔹‏ممكن است منظور از" عادين" (شمرندگان) همان فرشتگانی باشد كه حساب و كتاب عمر آدميان و اعمال آنها را دقيقا نگاه داشته‌اند، زيرا آنها بهتر و دقيقتر از هر كس اين حساب را می‌دانند. 👌اينجا است كه خداوند به عنوان سرزنش و توبيخ به آنها" می‌فرمايد: آری شما مقدار كمی در دنيا توقف كرديد اگر می‌دانستيد" (قالَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا قَلِيلًا لَوْ أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ‌). 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ (۱۱۵/مومنون) 🌱‏پس آيا گمان می‌كنيد كه ما شما را بيهوده آفريده‌ايم، و شما به سوی ما بازگردانده نمی‌شويد؟ 🔹‏قرآن برای آفرينش انسان اهدافی را بيان كرده است از جمله: ‏🔸 عبادت. «وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ» من جن و انس را نيافريدم جز برای اين‌كه عبادتم كنند (و از اين راه تكامل يابند و به من نزديك شوند). ‏🔸 آزمايش. «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا»(خداوند) مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد، كه كدام يك از شما بهتر عمل می‌كنيد. ‏🔸 برای دريافت رحمت الهی. «إِلَّا مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ مگر كسی كه پروردگارت به او رحم كند و (خداوند) برای همين (رحمت) مردم را آفريد. ‏🔹 آفرينش انسان، هدفدار است. «أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً» ‏🔹 همه‌ی محاسبات انسان، واقع بينانه نيست. «أَ فَحَسِبْتُمْ» ‏🔹 در كار خداوند عبث و بيهودگی راه ندارد. أَ فَحَسِبْتُمْ‌ ... عَبَثاً ‏🔹 زندگی دنيا بدون آخرت، بيهوده ولغو است. «عَبَثاً» ‏🔹 انسان مسئول و متعهّد است. (بايد خود را برای پاسخ گويی در قيامت آماده كنيم). أَ فَحَسِبْتُمْ‌ ... لا تُرْجَعُونَ‌ ‏🔹 هدف آفرينش انسان، در اين جهان خلاصه نمی‌شود. أَ فَحَسِبْتُمْ‌ ... لا تُرْجَعُونَ‌ 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺🌺 منتخب نظرات قرآن آموزان 18 دوره اموزش ✅ بخش پنجم ✳سلام استاد خدارو شاکرم توفیق شرکت در این دوره را نصیبم کرد. چنان وصف ناپذیر و تلاوت قرآن شدم گویی آیات الان نازل شدن و اصلی آیات خودم هستم. شما به خوبی راه را نشانمون دادین طوری که ترسی از تدبر در سوره های دیگر را ندارم. هزاااااران بار شکر که با اين كانال آشنا شدم. و متفاوت و سرشار از شعف بخاطر بررسی سوره و سوره و حس انس بیشتر باکلام وحی در من ايجاد شد. ♦من قبلا دوره تدبر استاد ... را شركت كردم. مثل کلاس درس دانش آموزیست یعنی دقیقاً همان مطالب را بدون کم و کاست باید حفظ کنیم که این اصلأ با روحیات من سازگار نیست ولی روش شما مثل استاد و راه را نشان می دین و فرصت میدین دانشجو خودش به نتیجه برسه که همین امر باعث ذوق و شوق و عطش بیشتر میشه دریک کلام با توجه به الگوی وکامل ارائه شده درروند دوره،حس خوب تجربه ی تدبر در آیات فراتر از مباحث درس، نقطه قوت دوره است. 👈کلاس را به هرکسی که طالب و تشنه آموزش تدبر اصولی است پیشنهاد می کنم. ✳با عرض سلام جناب آقای فرهنگ من به عنوان یک معلم به شما تبریک میگویم با اینکه رشته شما مهندسی بوده ولی یک معلم موفق هستید الحمدالله شما در ارائه مطالب موفق بودید. و با استفاده از تکنولوژی مطالب تدبر در قرآن را بما یاد دادید. ✳خدای را شاکرم از این که در فهم بیشتر آیات برایم گشوده شده و پاسخی برای سؤالاتم که چرا در سوره ها گاهی از موضوعی به موضوع دیگر می رود ... ✳ استاد خدا خیرتون بده که به من دادین خیلی ناامید شده بودم ولی الآن که نزدیک ۶۰ سالمه قرآن را مثل الان نفهمیده بودم ✳ با اینکه دوره زبان قرآن رفتم و خیلی احساس خوشایندی داشتم ولی انقدر به آیات نگاه نکرده بودم و جزئیات رو بررسی نکرده بودم و دوباره برام معانی تداعی شد همراه با تدبر بود حظ بردم ✳ که از تدبر برام ایجاد شده، واقعا لذت بخشه من هر وقت به سوره غاشیه می‌رسیدم ارتباط آیات برام مبهم بود. الان خیلی بردم که متوجه این ارتباط شدم. واقعا همین تفکر اندک در این چند آیه، دروازه پرسشهای زیادی را به رویم گشود. چه است ✳ سلام. بنده احساس دارم🌷🥰🥰يك درى به رويم باز شده كه با ورود به آن افق بسيار باشكوهى ديده ميشود كه بسيار زيبا و واقعى هست البته نيك ميدانم كه ماندن در اين عرصه زيبا تلاش بسيار ميخواهد. كاش زودتر وارد ميشدم🙏😔🙏 ✳استاد محترم ،اولین باره که خودم یک سوره رو فراز بندی کردم. بود، مطمئنم هربار جلوه ی جدیدی از ظرایف این کتاب و معجزه بودن آن، قلبم را به طپش، و هیجان خواهد آورد احساس خوب و دارم ، و جذاب و پر سوال ♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر به كانال زير مراجعه نماييد ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣2⃣ تدبر در سوره ❓آيا ملائكه و روح، يكی هستند؟ آيا جبرييل و روح القدس و روح الامين، روح هستند يا فرشته؟ پاسخ : ۷ در آیات متعددی خداوند پیامبران را توسط روح امداد رسانی فرموده است الف- روح القدس در جاى ديگر از قرآن به روح الامين تعبير شده و در جايى ديگر به جبرئيل كه يكى از ملائكه است و فرموده : ((نزل به الروح الامين على قلبك )) و نيز فرموده : ((من كان عدوا لجبريل فانه نزله على قلبك باذن الله )) ب- و در تفسير برهان از سعد بن عبد اللّه روايت كرده كه به سند خود از ابى بصير روايت كرده كه گفت : با امام صادق (عليه السلام ) بودم كه سخن از پاره اى خصائص امام در هنگام ولادت به ميان آمد، فرمود: وقتى شب قدر مى شود امام مستوجب روح بيشترى مى گردد. عرضه داشتم فدايت شوم مگر روح همان جبرئيل نيست ؟ فرمود: روح از جبرئيل بزرگتر است ، و جبرئيل از سنخ ملائكه است ، و روح از آن سنخ نيست ، مگر نمى بينى خداى تعالى فرموده : ((تنزل الملئكه و الروح )) پس ‍ معلوم مى شود روح غير از ملائكه است . ج- بعضى ديگر گفته اند: مراد از روح ، جبرئيل است ، و گفته خود را با آيه ((نزل به الروح الامين على قلبك : روح الا مين ، آن را به قلب تو نازل كرد)). تاييد كرده ، و گفته كه مسلما مراد از روح الا مين ، جبرئيل است ، و مراد از ((ملائكه ))، ملائكه وحى است كه از اعوان جبرئيلند ، و مقصود از كلمه ((امر)) واحد اوامر است و معنايش اين است كه خداى تعالى ملائكه وحى را به همراهى جبرئيل نازل مى كند تا اوامرش را به انبياء برسانند. اشكال اين توجيه هم اين است كه آيه مورد بحث همان مطلبى را مى رساند كه آيه ((يلقى الروح من امره على من يشاء من عباده لينذر يوم التلاق )) در مقام بيان آنست ، و ظاهر اين آيه با جبرئيل بودن معناى روح نميسازد (چون اگر معناى روح جبرئيل باشد معناى آيه اين مى شود كه خداوند جبرئيل را از امر خود بر هر كه از بندگانش كه بخواهد القاء مى كند تا آن بنده مردم را در روز تلاقى بترساند، و چون اين معنا در اين آيه صحيح نيست قطعا در آيه مورد بحث هم صحيح نيست ). تفسير الميزان https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 144 سوره صفحه_63 ، به حساس است👌 🔸كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ ال عمران/110 شما گزيده اُمتي بوديد كه [در بستر تحوّلات جوامع بشري] براي مردم [از متن تاريخ] برآورده شديد؛ [با اين امتياز كه] مردم را به معروف [=ارزش‌هاي شناخته شده] فرا مي‌خوانيد و از منكر [=ناپسند] باز مي‌داريد و به خدا همي ايمان مي‌آوريد. 👈«خَيْر»دلالت بر گزيدگي نسلي جديد در مسير تكامل مي‌كند. فعل مجهول ماضي و متعدي «أُخْرِجَت» نشانگر عوامل مرموز و ناپيدايي مي‌باشد كه تحولي را در ساختار مغزي بشر، با 6 قرن فاصله با عيسي(ع)، پديدار ساخته است. 🔻«لِلنَّاس» به جاي عَلَي النّاسِ، نشان مي‌دهد اين گزينش به سود مردم، نه مسلط شدن بر آنهاست. نشانة اين برتري و امتياز بايد در برتر آمدن از منافع شخصي و دفاع از حقوق جمعي با ايفاي فريضه امر به معروف و نهي از منكر باشد. 🖍فعل كان [در: كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّهٍ...] مستقل از زمان مشخص است و دلالت بر حالتي در يا مي‌كند. نه اين كه شما اُمت بوديد، بلكه گزيدگي و بودن شما ناشي از استعدادي جديد در بشر و مشروط بر تحقق آن مي‌باشد. افعال مضارع: تَأْمُرُون، تَنْهَوْن و تُؤْمِنُونَ نيز دلالت بر همين استمرار و شرط عملي مي‌كند و علت آن را نشان مي‌دهد. 📚تفسير بازرگان ┄═❁🍃❈ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛