#پرسش و #پاسخ قرآني
❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓
✳️سوال این است👇👇👇
آيا آيه #الرجال_قوامون_علي_النسا در سوره #نسا دلالتي بر اين امر دارد كه #زن براي خروج از منزل(در همه امور) نياز به #اذن شوهر دارد؟
✨قسمت دوم
🔺قوام بودن رجال بر نسا یعنی چه؟آیا در همه زمینه ها مرد بر زن تسلط و اشراف دارد؟
👈نظر علامه طباطبایی پیرامون قوام بودن مردان بر زنان
همچنين قيمومت مرد بر زنش به اين نيست كه سلب آزادى از اراده زن و تصرفاتش در آنچه مالك آن است بكند،
و معناى قيمومت مرد اين نيست كه استقلال زن را در حفظ حقوق فردى و اجتماعى او، و دفاع از منافعش را سلب كند، پس زن همچنان استقلال و آزادى خود را دارد، هم مى تواند حقوق فردى و اجتماعى خود را حفظ كند، و هم مى تواند از آن دفاع نمايد و هم مى تواند براى رسيدن به اين هدفهايش به مقدماتى كه او را به هدفهايش مى رساند متوسل شود.
بلكه معناى #قيمومت مرد اين است كه مرد به خاطر اين كه هزينه زندگى زن را از مال خودش مى پردازد، تا از او استمتاع ببرد، پس بر او نيز لازم است در تمامى آنچه مربوط به استمتاع و هم خوابگى مرد مى شود او را اطاعت كند، و نيز ناموس او را در غياب او حفظ كند، و وقتى غايب است مرد بيگانه را در بستر او راه ندهد، و آن بيگانه را از زيبائيهاى جسم خود كه مخصوص شوهر است تمتع ندهد و نيز در اموالى كه شوهرش در طرف ازدواج و اشتراك در زندگى خانوادگى به دست او سپرده و او را مسلط بر آن ساخته خيانت نكند.
👈پس معناى آيه مورد بحث اين مى شود كه زنان مسلمان سزاوار صفت صلاح را پيشه خود بسازند، كه اگر چنين كنند قهرا قانتات خواهند بود، يعنى همواره و دائما شوهران خود را در هر چه كه از ايشان بخواهند اطاعت خواهند كرد، البته هر چيزى كه با تمتع شوهران ارتباط داشته باشد، و واجب است بر آنان كه جانب خود را در همه چيزهايى كه متعلق حق شوهران است در غياب شوهران حفظ كنند
🖋ترجمه تفسير الميزان جلد 4 صفحه 545
ادامه دارد...
برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇👇
http://yon.ir/Qp5098
http://yon.ir/qp5065
🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
💫پروردگارا! از جانب خود به ما رحمتی بخش و کار ما را برای ما به سامان رسان.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
❓تفاوت #سلام بادرود چیست؟
متن زير ،نظری از آقای حميد احراری است:
"سلام. دوستی در بارهٔ واژهٔ سلام و تفاوت آن با درود سؤال کرده بود. این یادداشت را برایش فرستادم. امیدوارم برای شما نیز مفید باشد.
سلام از ریشهٔ سلم است. از کهنترین زبانهای باستانی سامی نظیر اکدی، آشوری باستان، آشوری میانه و نوآشوری، در بابلی باستان و میانه ، در کنعانی و فنیقی، در پانیک، آرامی باستان، آرامی کتاب مقدس، سریانی شرقی و غربی تا نبطی، عربی جنوبی ﴿سبایی و قتبانی﴾ به کار رفته است ﴿تصویر آن در زبان اکدی را به ضمیمه میفرستم.﴾ این واژه در آرامی שְׁלָם ﴿شلوم﴾ و در عبری שְׁלָם ﴿شلام﴾ و در سریانی ܫܠܳܡܳܐ ﴿شلاما﴾ است. این واژه معنای «صلح، آشتی و ایمنی» را بازنمایی میکند.
واژهٔ درود از پهلوی drūt ﴿درُوت﴾ برآمده که بهمعنای «صحت و آرامش» است. این واژه در اوستایی با druvatāt ﴿دروَتات﴾ بیان میشود که به معنای «آرزوی خیر و برکت» است.
حوزهٔ معنایی دو واژهٔ «سلام» و «درود» بسیار شبیه به هم و به تعبیر دارای همپوشانی زیاد است، اما به باور من، عمق فرهنگی و پیشینهٔ واژهٔ سلام بیشتر است. "
http://yon.ir/Qp10194
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #قاف
♻️عصاره فراز آیات( 5-1) : تعجب و دروغ پنداری رسالت پیامبر و معاد توسط کافران
♻️عصاره فراز آیات (11-6) : توجه در آفرینش آسمان و زمین و احیای زمین مرده توسط باران و تامین رزق انسانها،نشانه هایی از امکان و قدرت خداوندست بر معاد
♻️عصاره فراز آیات (15-12) : اقوام تکذیبگر قبلی نیز بدلیل تکذیب رسولان و دروغ پنداری معاد،مستحق نزول عذاب شدند.
♻️عصاره فراز آیات (23-16) : در روز موعود قیامت که پرده ها کنار میرود،مراقبان همراه که همه اعمال را ثبت کرده اند،عرضه می کنند.
♻️عصاره فراز آیات (30-24) : سرنوشت محتوم جهنمی برای کافران لجباز،منع کنندگان از خیر،متجاوزان و مشرکان
♻️عصاره فراز آیات(35-31) : سرنوشت مطبوع بهشتی برای متقین:بندگانی که با ترس از مقام خدا،همواره خود را در مسیر خدا قرار می دهند.
♻️عصاره فراز آیات (37-36) : اقوام نیرومند تر قبلی هم گریزی از مرگ و عذاب نداشتند.این هم عبرتی است برای اهل تفکر
♻️عصاره فراز ایات (45-38) : ای پیامبر بر تکذیبهای انان صبر کن و خدا را تسبیح گوی و افراد مستعد را با قران تذکر ده .اینها هم پس از نفخ صور و محشورشدن،عذاب وعده داده شده را خواهند چشید.
📚درس سوره قاف :
حشر و حسابرسی قیامت،عجیب و بعید نیست بلکه قطعی است و وعده عذاب منکران عنود نیز محقق میشود.
(با توجه به قدرت خدا در افرینش جهان و خلق نخست انسان،تحقق عذاب دنیوی بر اقوام مکذب قبلی،وجود فرشتگان همراه ثبت کننده اعمال شما و ناگزیر بودن مرگ،حشر شما در قیامت و عرضه اعمال و بهشتی یا جهنمی شدن شما نیز ممکن و بلکه قطعی است.فکر کنیدو عبرت بگیرید)
🖌 آقای سیدکاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8909
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_ويكم
تمرین بیست و ششم
✅ عدم #همراهي با #ياوهگويان ومسخره کنندگان ایات خدا
🔶از امام رضا (ع) نیز در تفسیر آیه 140 سوره نساء آمده است:
🔸«إذا سمعت الرجل یجحد الحق و یکذب به و یقع فی أهله فقم من عنده و لا تقاعده»؛
🔸 هر گاه بشنوید که حق مورد #انکار و #تکذیب قرار مىگیرد و اهل مجلس به این کار #سرگرم هستند، از آن مجلس برخیزید.
📚، عیاشی، محمد بن مسعود، التفسیر،
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#پرسش و #پاسخ قرآني
❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓ ❓
✳️سوال این است👇👇👇
ايا ايه #الرجال_قوامون_علي_النسا در سوره #نسا دلالتي بر اين امر دارد كه #زن براي خروج از منزل(در همه امور) نياز به #اذن شوهر دارد؟
✨قسمت سوم
تفسير آيه الرجال قوامون علي النساء: ايا زنان در همه كارها بايد از شوهرانشان اجازه بگيرند؟
🔶" اصولًا قيام سازندگى ايمانى در زندگى مربوط به كل مكلفان است،- چه زنان و چه مردان- و اين قيام نيز دو بعدى است: سازماندهى خود و ديگران، و چون عموماً مردان در اين سازندگى- در كل- نيروى بيشترى از زنان دارند،
در اين آيه" الرجال قوامون على النساء" آمده كه قوّام صيغه مبالغه است، پس مردان بعنوان قيام بيشتر در سازندگى معرفى شده اند، و در مقابل زنان هم قائم بر مردانند، يعنى نسبت به مردان هم سازندگى دارند، ليكن كمتر از آنان،
و قاعده كلى قواميت مردان بر زنان در بعد تكوين و تشريع است. و اين قواميت مردان بر زنان هرگز ولايت و قيموميتى مطلق- بر خلاف آنچه گفته مى شود- براى مردان بر زنان ندارد، بلكه اين قوام بودن بمعناى پاسدارى مردان نسبت به زنان است، زيرا چنانكه اشاره شد، مردان نيروى پاسداريشان در كل جهات- عقلى، مالى و جسمى- نوعاً بيشتر از زنان است،
🔺اول در بُعد نيرومندتر بودن كه اگر دو نفر با هم با اختلاف نيرو شركت داشته باشند، آنكه نيرومندتر است تكليفش هم زيادتر است،
🔺و بعد دوم در پاسدارى مردان" بما انفقوا من اموالهم" است و طبعاً كسى كه يك طرفه مالى را به ديگرى پرداخت مى كند، پاسدارى او هم نسبت به وى بيشتر است، زيرا چنانكه حفظ مال واجب است، حفظ كسى هم كه مالى را يكطرفه به او مى دهى نيز لازم است،
وپس مردان در زمينه پاسدارى نسبت به زنان مسؤليت بيشترى دارند، و زنان هم بامسؤليتى نسبتاً كمتر"
درباره زنان پاسدارى درونى و حفظ پاكدامنى آنان ضرورى تر از مردان، و درباره مردان پاسدارى در بُعد مردانگى و پرداخت اموالشان فزونتر است، و در هر صورت حقوق ميان زنان و مردان دو بخش است: حقوق مشترك، و حقوقى ديگر كه در انحصار هر يك از اين دو مى باشد، جز آنكه حقوق همسان و همگامشان نيز برحسب نيروهاى گوناگونشان مختلف است.
بنابراين #قوام بودن مردان بر زنان بدين معنى نيست كه زنان همچون كنيزى زرخريد در دست مردانند بطوريكه همه چيز و همه كارشان بايستى با اجازه مردان باشد، كه حتى تحصيل علم، نذر، قسم، عهد، از خانه بيرون رفتن براى انجام واجبات و يا مستحبات و يا مباحاتى- در عين حالى كه موجب انحراف جنسى آنان نيست، و حقوق واجبه مردان را نيز نمى كاهد- در صورت اجازه ندادن شوهرانشان حرام باشد.
بلكه در كل واجبات و مستحبات و ترك محرمات و مرجوحات در نفى و اثباتشان هرگز اجازه مردان مدخليتى ندارد، و چنانكه مردان هم در انجام وظائف شرعى و مباحشان هرگز نيازى به اجازه زنان ندارند، زنان نيز در اين موارد هرگز نيازى به اجازه مردان ندارند،
و تنها جرياناتى براى حفظ پاكى زنان از نظر عفاف، عقيده، مال، اخلاق و ساير نواميس بر عهده مردان لازمتر است، #زنان هم در نقطه مقابل بايستى حتى الامكان حافظ نواميس پنجگانه خود باشند، زيرا قرآن زنان و مردان مؤمن را در امر و نهى شايسته با هم شركت داده است (9: 71).
پایان✨✨✨
🖋تفسير فرقان ايت الله صادقي تهراني
برای مطالعه دیگر نظرات و پاسخها راجع به این پرسش به لینک زیر مراجعه فرمایید👇👇
http://yon.ir/Qp5098
http://yon.ir/qp5065
🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟💥🌟
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
هدایت شده از قران پویان
#دعاهای_روزانه
🌹اَللّهُمَّ وَ أَقِمْ بِهِ الْحَقَّ وَ أَدْحِضْ بِهِ الْباطِلَ
🍃پروردگارا! به آن حضرت، دين حق را پاينده دار و (بوسيله او) اهل باطل را محو و نابود ساز
https://telegram.me/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهلم
:✏️حسابرسی و ارزیابی تمرین های گذشته
در طول #چهل هفته گذشته ،با ارائه آيات و روايات مختلف در موضوعات اخلاقي، بر ان بوديم كه عمل به ايات قران کریم و ترك رذايل اخلاقي را بيشتر تمرين كنيم.
موضوعات و تمرين ها بشرح زير بود:
1)#سبقت در نیکی ها
2)پرهیزاز سخنان بیهوده و #لغو
3)پرهیز از#غیبت
4)پرهیز از #دروغ
5)پرهیز از #تهمت
6)پرهیز از #عیب جویی و #زخم زبان
7)پرهيز از انتشار اخبار و فوروارد پستهايي كه از صحت انها مطمئن نيستيم
8) #اجازه_گرفتن برای ورود به #حریم_خصوصی دیگران
9) #نیکی به #پدر و #مادر
10) #وفای به عهد
11) #انفاق
12) #صلهرحم
13) #اسراف
14) #عدالت
15) #انفاق
16) #تکبر
17) #حرص_طمع
18) #صبر
19) #حسادت
20) #حق_پذیری
21)#امانتداری
22)#رازداری
23)#سوءظن
24)#خشم
25)#لغو
26) عدم #همراهي با #ياوهگويان ومسخره کنندگان ایات خدا
❓آيا،موضوعات انتخاب شده،كاربردي بود؟
❓آيا محتواهاي ارايه شده راجع به موضوعات،مناسب و انگيزاننده بود؟
❓ایا در ارزیابی رفتار ، از بهبود عملکرد خود در اين موضوعات،راضی هستید؟
💫 با آرزوی توفیقات روز افزون برای شما خوبان ، برای کسب صفات خوب ودوری از رذایل اخلاقی پیشنهاد شما چیست ؟
نظرات و پاسخ هاي خود را به نام كاربري زير ارسال نماييد
@Farpuy
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن درپیام رسان ایتا
🍃🌼🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
هدایت شده از قران پویان
🌹سلام بر مخاطبان گرامی
🔸🔸آشنایی اجمالی با اهداف و تاریخچه فعالیتهای قرآن پویان
🙏بلطف خدا فعالیتهای قرآنی در فضای دیجیتال را در سال 1391 با تا سیس #تالارگفتگوهایقرآنپویان
با هدف ایجاد بستری برای هم اندیشی و گفتگوی متقابل پیرامون فهم بهتر آیات و سوره های قرآن
و نیز تبیین و عملیاتی کردن مفاهیم اجتماعی قران
شروع کردیم
✅ادرس سایت
http://www.quranpuyan.com
✅با ورود برنامه تلگرام به ایران،ابتدا #گروه قران پویان
✅و سپس #کانال قران پویان را با شناسه
@quranpuyan
تاسیس کردیم.
🔽شعار کانال قران پویان:
👈تدبر در قرآن،تعقل در شريعت
👈با عمومي سازي فهم و عمل به قرآن
✅از سال 96 #دورههایاموزشی "روش ساده فهم قران" آغار شد که اطلاعاتش در کانال زیر موجود است:
@tadabbor_quranpuyan
✅بر اساس محتوای دوره اموزشی ؛امسال #کتاب "مبانی و روش مطالعه و فهم ساده قران" منتشر گردید که مطالب مرتبط و فهرست کتاب را در لینک زیر میتوانید مشاهده نمایید
@fahmequran
✅هم چنین با توجه به درخواستهای مخاطبان در نمایشگاه رسانه های دیجیتال سال96،#اپلیکیشنتنزیل که اولین برنامه اندرویدی برپایه روش فهم ساده قران و بر اساس لیست تحقیقی ترتیب نزول سوره ها ست،تهیه شد و تاکنون چند بار بروزرسانی و تکمیل شده است.
توضیحات بیشتر تنزیل در کانال زیر
@tanzilapp
و لینک دانلود آن:
https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/
✅با بروز مشکل برای تلگرام،کانال قران پویان در پیام رسان #ایتا هم ایجاد شد
https://eitaa.com/quranpuyan
✅هم چنین به تازگی به منظور عملیاتی کردن مفاهیم قران،گروه #عمل به قران هم در ایتا تشکیل شده است.
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
✅با توجه به غربت مباحث و رسانه های مرتبط با تدبر و مفاهیم قران،به منظور اطلاع رسانی از رویدادهای اموزش مفاهیم و تفسیر و تدبر قران
گروه #رواق در تلگرام با لینک زیر ایجاد گردید.
https://t.me/joinchat/Ap5cqRKliahlY0SgPomysw
امیدواریم با تاییدات خداوند،در تحقق اهداف قرانی مدنظر موثر و موفق باشیم
نکته: تمرکز فعالیتهای قران پویان در فضای دیجتال است و فاقد دفتر یا مرکز فیزیکی می باشد.
🌹🌹از حضور و همفکری کلیه علاقه مندان در کانال ها و گروه های فوق استقبال می کنیم.
صفحه قرآن پويان در #اینستاگرام
https://www.instagram.com/quranpuyan/
مشاهده فیلم و کلیپ قرآنی در #آپارات
http://www.aparat.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آيا ترتيب سورهها در قران،بدستور پيامبرص بوده است؟ايا مطالعه و تفسير به #ترتيب_نزول اشكال دارد؟ بخشي از سخنان استاد بهجتپور در عصرانه قرانپويان با موضوع فوايد فهم تنزيلي قران https://t.me/tanzilapp
#دعاهای_روزانه
پروردگارا، ما به تو و آنچه بر پیغمبرت فرستادی ایمان آوردیم و از رسول تو پیروی کردیم نام ما را از شهادت دهندگان به توحید و نبوت قرار ده.
https://eitaa.com/quranpuyan
⭕️مقایسه #تطبیقی آیات قرآن با #کتب_آسمانی پیشین
(هر هفته شنبه ها ساعت ۷ صبح)
9⃣ #اعتراض قوم #اسرائیل از #خوراک:
#قرآن
🌹بقره آیه ۶۱🌹
و آنگاه که گفتید ای موسی: ما دیگر بر یک خوراک صبر نکنیم . پروردگار خویش را بخوان تا از آنچه زمین می رویاند از سبزیجات و خیار و سیر وعدس و پیاز برای ما برآورد.
گفت: آیا پست تر را جانشین بهتر میکنید؟ به شهری درآیید تا این چیزها که خواستید بیابید و مُهر خواری و مسکنت بر آنان زده شد و به خشم خدا گرفتار آمدند. این بدان سبب بود که آیات الهی را انکار میکردند و انبیاء را به ناحق میکشتند. این از آن روی بود که آنها مردمی نافرمان بودند و پیوسته تجاوز میکردند.
#تورات
🌹اعداد،فصل ۱۱ آیات ۴ و ۱۸🌹
بیگانگانی که با قوم اسرائیل بودند، هوس خوردن گوشت کرده بودند و خود قوم اسرائیل نیز ناله کنان می گفتند: ای کاش کسی به ما گوشت میداد . بیاد داریم که در مصر ماهی رایگان می خوردیم، خیار، خربزه، تره ، پیاز و سیر داشتیم. امّا اکنون اشتهای خود را از دست داده ایم وبه غیر از منّا چیز دیگری نیست که بخوریم.
به آنها بگو که خداوند ناله ی شما را شنید که میگفتید : ای کاش کسی به ما گوشت میداد که میخوردیم . وقتی که در مصر بودیم وضع بهتری داشتیم.
بنابراین خداوند به شما گوشت میدهد.شما نه برای یک روز ، دو روز ، پنج روز ، ده یا بیست روز ، بلکه برای یک ماهِ کامل آنقدر گوشت خواهید خورد که از دماغهایتان بیرون بیاید و از خوردن آن بیزار شوید. زیرا خدایی را که در بین شماست رد کردید و افسوس خوردید که چرا از مصر خارج شدید.
http://yon.ir/Qpt2713
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
پیام های سوره #قاف از تفسیر نور
🔸 آیات ۸-۱
*⃣ معروف ها و کمال ها،در دید نابخردان منکر و ناپسند جلوه می کند.هم جنس بودن و از میان مردم بودن پیامبران،یک کار پسندیده و حکیمانه است ولی کفّار آن را ناپسند دانسته و تعجّب می کردند. «عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ مُنْذِرٌ مِنْهُمْ»
*⃣ از نقاط مهم رسالت انبیا،هشدار دادن و انذار مردم است. «مُنْذِرٌ مِنْهُمْ»
*⃣ انکار عملکرد حکیمانه ی خداوند نسبت به ارسال پیامبران،کفر است. عَجِبُوا أَنْ جاءَهُمْ ... فَقالَ الْکافِرُونَ
*⃣ منطق کفّار در طول تاریخ،استبعاد و تعجّب از رسالت پیامبران بوده است.
*⃣ تمام تحوّلات و تغییرات مادّی حساب و کتاب داشته و زیر نظر خداست. «قَدْ عَلِمْنا ما تَنْقُصُ الْأَرْضُ»
*⃣ زمین،خاصیّت فرسایش دهندگی دارد. «تَنْقُصُ الْأَرْضُ مِنْهُمْ»
*⃣ علم خداوند به ذرّات هستی،منافاتی با ثبت و ضبط امور ندارد. عَلِمْنا ... وَ عِنْدَنا کِتابٌ (مثل آن که شما به کسی بگویی:من خودم می دانم و در ضمن اسناد و مدارک هم نشان بدهی.)
*⃣ خداوند،نسبت به کفّار نیز اتمام حجت می کند. «کَذَّبُوا بِالْحَقِّ لَمّا جاءَهُمْ»
*⃣ ریشه اضطراب و سردرگمی،تکذیب حق و کفر است،همان گونه که ریشه آرامش،توجّه به قرآن و یاد خداست. بَلْ کَذَّبُوا بِالْحَقِّ ... فَهُمْ فِی أَمْرٍ مَرِیجٍ
*⃣ طبیعت،کلاس خداشناسی است. أَ فَلَمْ یَنْظُرُوا إِلَی السَّماءِ ...
*⃣ با بیان نمونه ها،مردم را دعوت کنید.(برای امکان معاد،به قدرت نمایی خداوند در آسمان و زمین نظر کنید.) «أَ فَلَمْ یَنْظُرُوا»
*⃣ کسانی که در هستی نمی اندیشند و معاد را بعید می شمارند،قابل سرزنش اند.
«أَ فَلَمْ یَنْظُرُوا»
*⃣ استحکام و زیبایی،ویژگی آفریده های خداوند در آسمان و زمین است. ما لَها مِنْ فُرُوجٍ ،زینا السماء، أَلْقَیْنا ... رَواسِیَ ، زَوْجٍ بَهِیجٍ
*⃣ رویش گیاهان زنده از دل خاک مرده،نمودی از رستاخیز دوباره انسان است.
ذلِکَ رَجْعٌ بَعِیدٌ ... وَ أَنْبَتْنا فِیها مِنْ کُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ
*⃣ نگاه به گیاهان و مناظر طبیعی،عاملی برای ایجاد نشاط و سرور است. أَ فَلَمْ یَنْظُرُوا ... مِنْ کُلِّ زَوْجٍ بَهِیجٍ
*⃣ آن قدر نمونه های قدرت خداوند را نظر کنید،تا ذرّه ای شبهه باقی نماند. أَ فَلَمْ یَنْظُرُوا ... بَنَیْنا ،زینا،مددنا، أَلْقَیْنا ، أَنْبَتْنا
*⃣ ارزان ترین،عمومی ترین،نزدیک ترین،سالم ترین،بادوام ترین، هدفدارترین و جامع ترین نشاطها،نگاه در آفریده های الهی است. «بَهِیجٍ»
*⃣ در مکتب انبیا،نگاه باید مقدّمه بصیرت،فهمیدن،هوشیاری و پند گرفتن باشد. «یَنْظُرُوا - تَبْصِرَهً - ذِکْری»
*⃣ راه بازگشت،بر روی همه باز است. «لِکُلِّ عَبْدٍ مُنِیبٍ»
*⃣ اگر انسان،دلی برای فهمیدن داشته باشد،تمام هستی(آسمان و زمین)برای او کلاس معرفت است. «تَبْصِرَهً وَ ذِکْری لِکُلِّ عَبْدٍ مُنِیبٍ»
*⃣ در مکتب انبیا،زیبایی ها و سرورها،وسیله غفلت نیست،بلکه وسیله رشد و قرب است.زینا... زَوْجٍ بَهِیجٍ ... تَبْصِرَهً وَ ذِکْری لِکُلِّ عَبْدٍ مُنِیبٍ
*⃣ تواضع،زمینه فهمیدن و غرور،باعث محرومیّت است. «تَبْصِرَهً وَ ذِکْری لِکُلِّ عَبْدٍ»
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_ودوم
تمرین بیست و هفتم
✅پرهیز از #ریا_ودورویی
🔶فَوَيْلٌ لِلْمُصَلِّينَ «4»
الَّذِينَ هُمْ عَنْ صَلاتِهِمْ ساهُونَ «5»
الَّذِينَ هُمْ يُراؤُنَ «6»
🔶پس واى به حال نمازگزاران. (4)
آنان كه از نمازشان غافلند. (5)
آنان كه پيوسته #ريا مىكنند.(6)
👌نکته
ابن سوره سیمای افراد منفی را معرفی میکند
👈در عبادت و نماز منفى هستند و اخلاص ندارند. «ساهُونَ- يُراؤُنَ»
👈در فرهنگ اسلامى، #ريا، نوعى #شرك است و امام صادق عليه السلام درباره كسى كه عمل نيكى انجام دهد، اما نه براى خدا، بلكه براى اينكه مردم بشنوند و او را ستايش كنند، فرمود:
او #مشرك است، سپس آيه «لا يُشْرِكْ بِعِبادَةِ رَبِّهِ أَحَداً» «3» را تلاوت فرمود. «4»
«3». كهف، 110.
«4». مجموعه روآيات، از ميزان الحكمة بحث ريا.
💫تفسیر نور
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
💫أَللّهُمَّ ارْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَومَ الْوُرُودِ
💫خدایا شفاعت امام حسین (ع) را روز ورود در صحنه محشر به من روزى بفرما.
https://eitaa.com/quranpuyan
به نام خدا
✅روشهای #مقابله و برخورد با #ظالم از نگاه #قرآن
🔹مبحث اول
با توجه به قرار گیری در ماه #محرم و مبارزه امام حسین (ع) با یزیدیان،موضوع نحوه مقابله با ظالم از منظر قران را بررسی خواهیم کرد.
ابتدا بطور خلاصه به مفهوم ظلم و انواع آن در قرآن می پردازیم:
1⃣واژه "#ظلم" به معنای ستم ، بیداد، بی عدالتی كردن ، ستمكاری ، حق را پایمال ساختن ، تجاوز از حق ، قرار دادن هر چیزی در جایی نامناسب آمده است .( لسان العرب و اقرب الموارد و المعجم الوسیط واژه ظلم)
این واژه با كلمه "ظلمت" به معنای تاریكی و سیاهی هم ریشه و بنا به اعتباری ، قریب المعنی است ؛ زیرا تاریكی نتیجه ستم كاری و حق را پایمال ساختن می باشد . (راغب- ص ۳۱۵)
واژه ظلم با دیگر مشتقات آن ، كه در همه آنها معنای ستم و بی عدالتی مشترك است ، " ۲۸۹ مرتبه " در قرآن آمده است و ۲۶ مرتبه هم در مشتقاتی آمده است كه معنای ظلمت و تاریكی میدهد .
بیان قرآن به مبحث ظلم ، آن هم به این گستردگی ، حاكی از آن است كه امری مبتلا به است و هشداری است برای روی آورنده به قرآن كه در فهم آیات الهی باید سخت مراقب باشد تا در ورطه ظلم نیفتد :"هر كه بار ستمی به دوش داشته باشد حتماً زیان دیده است ." (طه/ ۱۱۱)
2⃣ ظلم از حیث مظلوم سه گونه است:ظلم به خدا ،ظلم به خود ،ظلم به دیگران
👈#ظلم_به_خدا یعنی مراعات نکردن حقوق خداوند و آنچه که مستحق خالق و رب انسانهاست.بالاترین ظلمها به خدا در قرآن، #شرک و غیر خدا را عبادت کردن و نیز #افترا بستن و مطالب را بدروغ به خدا نسبت دادن و #تکذیب آیات او بیان شده است.
قدر خویش نشناختن و حق هویت حقیقی ، روحی و واقعی خود را آن گونه كه شایسته یك انسان كامل است ادا نكردن ... همه از مصادیق 👈#ظلم_به_خویشتن محسوب میشود.مهمترین و اصلی ترین مصادیق ظلم به خود(نفس)نیز، تجاوز از حدود و فرامین الهی است :" و این حدود و فرامین خداست و هر كه از حدود و فرامین خدا تجاوز كند ، بی تردید به خودش ستم كرده است."(طلاق/ ۱)
👈#ظلم_به_دیگران: این قسم نیز دارای مصادقی فراوانی است. از جمله: ظلم مالی، که شامل پایمال کردن حق مالی یک انسان یا یک جامعه میباشد و یا ظلم جانی که این گونه تجاوز و ستمکاری از وارد کردن یک جراحت کوچک بر بدن تا کشتن یک یا چند انسان را شامل میشود و یا ظلم اعتباری که همان تجاوز به حقوق اعتباری انسانهاست و نیز مصادیق دیگر ظلمها.
در این تحقیق ،نوع سوم ظلم یعنی ستم به دیگران و روش برخورد با اینگونه ظالمین مدنظر می باشد.
سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp384
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
پیام های سوره #قاف از تفسیر نور
🔸 آیات ۲۵-۹
*⃣ نگاهی به قدرت خدا،مسئله زنده شدن مردگان را برای انسان آسان می کند.
بَنَیْنا ،زینا،مددنا، أَلْقَیْنا ، أَنْبَتْنا ، نَزَّلْنا ، فَأَنْبَتْنا ، أَحْیَیْنا ... کَذلِکَ الْخُرُوجُ
*⃣ کارهای الهی از جامعیّت ویژه ای برخوردار است؛خداوند،صنعت و حکمت و معرفت و هدایت را بهم درآمیخته است.(بلندی نخل و زیبایی شکوفه هایش،نشانه صنعت و هنر الهی است.رزق بودن میوه ها،نشانه حکمت الهی و از زمین مرده این همه سرسبزی و محصول پدید آوردن، زمینه هدایت و معرفت انسان به قدرت الهی بر رستاخیز است.) باسِقاتٍ ...
نَضِیدٌ ... رِزْقاً ... کَذلِکَ الْخُرُوجُ
*⃣ آشنایی با تاریخ و مشکلات انبیا،مایه ی دلداری پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است. «کُلٌّ کَذَّبَ الرُّسُلَ»
*⃣ تضادّ میان حق و باطل،در طول تاریخ وجود داشته است. «کُلٌّ کَذَّبَ الرُّسُلَ»
*⃣ خداوند با فرستادن انبیا،اتمام حجت می کند و اگر مردم لجاجت کردند و نپذیرفتند،کیفر می کند. کَذَّبَ الرُّسُلَ ... فَحَقَّ وَعِیدِ
*⃣ کیفر برخی اقوام لجوج،در دنیا بوده است. «فَحَقَّ وَعِیدِ»
*⃣ تاریخ و سرنوشت اقوام پیشین،درس عبرتی برای آیندگان است. کُلٌّ کَذَّبَ الرُّسُلَ ... فَحَقَّ وَعِیدِ
*⃣ آفرینش هر موجود،گواه بر قدرت آفریدگار بر آفرینش مجدد آن است.اگر آفریدن اول ممکن بود،خلقت دوباره نیز ممکن است. «أَ فَعَیِینا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ»
*⃣ در گفتگو با مخالف،کوتاه ترین و رساترین کلمات را بکار ببرید. «أَ فَعَیِینا بِالْخَلْقِ الْأَوَّلِ» (ممکن شمردن یکی و محال شمردن دیگری تناقض است)
*⃣ کافران،دلیلی بر انکار معاد ندارند،تنها شک و تردید است. «بَلْ هُمْ فِی لَبْسٍ مِنْ خَلْقٍ جَدِیدٍ»
*⃣ اگر می خواهید عقیده ای سالم داشته باشید باید وسوسه ها را از خود دور کرده و نفس خود را اصلاح کنید.(انکار قیامت به خاطر آن است که خود را از وسوسه ها پاک نکرده اید.) بَلْ هُمْ فِی لَبْسٍ ... وَ نَعْلَمُ ما تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ
*⃣ با این که خداوند متعال،خود شاهد بر اعمال و افکار انسان است،امّا تشکیلات الهی حساب و کتاب دارد و فرشتگانی دائماً مشغول ثبت اعمال هستند. «إِذْ یَتَلَقَّی الْمُتَلَقِّیانِ»
*⃣ میان فرشتگان،تقسیم کار وجود دارد.(بر اساس روایات،فرشته یمین کارهای خیر را می نویسد و فرشته شمال،کارهای بد و شرّ را.) «الْمُتَلَقِّیانِ عَنِ اَلْیَمِینِ وَ عَنِ الشِّمالِ قَعِیدٌ»
*⃣ انسان،نه فقط در برابر کردار،بلکه در برابر گفتار خود مسئول است و مورد محاسبه قرار می گیرد. «ما یَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ»
*⃣ سکرات مرگ برای همه حتمی است. «سَکْرَهُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ»
*⃣ هر یک از انسان ها در قیامت حاضر شده و همچون دادگاه دنیوی،همراه با فرشته ای مراقب است که او را تحت نظر دارد. «وَ جاءَتْ کُلُّ نَفْسٍ مَعَها سائِقٌ»
*⃣ در قیامت،نه توان فرار و نه توان انکار است. «مَعَها سائِقٌ وَ شَهِیدٌ»
*⃣ وظیفه و مسئولیّت هر فرشته ای،معیّن است. «سائِقٌ وَ شَهِیدٌ»
*⃣ غفلت انسان،عمیق و فراگیر است. «فِی غَفْلَهٍ» (تنوین نشانه اهمیّت و(سیاق) «فِی» نشانه احاطه و فراگیر بودن آن است)
*⃣ پرده هایی که انسان با رفتار خود برای خویش به وجود می آورد،حجاب حق بینی او می شود و روزی که پرده ها کنار رود،دید او واقعی می شود.
غِطاءَکَ ... فَبَصَرُکَ الْیَوْمَ حَدِید
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_ودوم
تمرین بیست و هفتم
✅پرهیز از #ریا_ودورویی
♦️👈" #ریا" مشتق از کلمه "رؤیت" است[1]
و به معنای « #تظاهر کردن به نیکی، #دورویی و #نفاق [2]
و انجام کار برای نشان دادن به دیگری آمده است.»[3]
و در اصطلاح، عبارت است از آنکه انسان بخواهد با ارائه کارهای نیک خود، مقام و منزلتی در دل مردم پیدا کند و این مطلب اگرچه در تمامی کارهای خوب امکان دارد، ولی نام #ریا در اصطلاح شرعی، مخصوص است به اینکه آدمی در انجام عبادات، چنین قصدی داشته باشد.[4]
از بیان برخی علمای اخلاق استفاده میشود که #ریا اختصاص به اعمال عبادی نداشته و شامل سایر افعال غیر عبادی انسان نیز میگردد.
👌امام خمینی(ره) در این باره میفرمایند: « #ریا عبارت است از نشان دادن چیزی از اعمال #حسنه یا خصال پسندیده و یا اعمال حقه به مردم، برای منزلت پیدا کردن در قلوب آنها و اشتهار پیدا کردن نزد آنها به خوبی و صحت و امانت و دیانت بدون قصد صحیح الهی».[5]
منابع :
[1]. ابی علی الفضل بن الحسن الطبرسی؛ مجمع البیان، ج2، ص650.
[2]. معین، محمد؛ فرهنگ فارسی، ، ج2، ص1700.
[3]. سیاح، احمد؛ فرهنگ بزرگ جامع نوین، ، ج1، ص631.
[4]. فهری، احمد؛ بحثی پیرامون ریا و عجب، چاپ چهارم، ص6.
[5]. موسوی خمینی، روحالله؛ شرح چهل حدیث، 1385، ص35
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحريفات در #واقعه_تاريخی #كربلا
✨از کتاب حماسه حسینی
🌸قسمت اول
تحريف انواعی دارد كه مهمترين آنها عبارت است از : تحريف لفظی و تحريف معنوی .
تحريف #لفظی اين است كه ظاهر مطلبی را عوض كنند ، مثلا
از يك گفتار عبارتی حذف شود يا به آن عبارتی اضافه شود ، و يا جملهها را چنان پس و پيش كنند كه معنی آن فرق كند ، يعنی در ظاهر و در لفظ گفتار تصرف كنند .
تحريف معنوی اين است كه شما در لفظ تصرف نمیكنيد ، لفظ همان است كه بوده ، ولی آن را طوری معنی میكنيد كه خلاف مقصد و مقصود گوينده است .
آن را طوری معنی میكنيد كه مطابق مقصود خود شما باشد نه مطابق مقصود اصلی گوينده . 👉
قرآن كريم كلمه تحريف را مخصوصا در مورد يهوديها بكار برده و با ملاحظه تاريخ معلوم میشود كه اينها #قهرمان_تحريف در طول تاريخ هستند👉
👈حادثه كربلا برای ما مردم ، يك حادثه بزرگ اجتماعی است
. يعنی در تربيت ما ، در خلق و خوی ما اين حادثه اثر دارد .
حادثهای است كه خود بخود بدون اينكه هيچ قدرتی ما مردم را مجبور كرده باشد ، ميليونها نفر و قهرا ميليونها ساعت از وقت خودمان را برای استماع قضايای مربوط به آن صرف میكنيم ، ميليونها تومان در اين راه خرج میكنيم . اين قضيه بايد همان طوری كه بوده است بدون كم و زياد بيان شود 👌
👈بحث من اين است كه در نقل و بازگو كردن حادثه عاشورا ، ما هزاران تحريف وارد كردهايم !
هم تحريفهای لفظی ، يعنی شكلی و ظاهری كه راجع به
اصل قضايا ،راجع به مقدمات قضايا ، راجع به متن مطلب و راجع به حواشی مطلب است، و هم تحريف در تفسير اين حادثه .😞
با كمال تاسف اين حادثه ، هم دچار تحريفهای لفظی شده و هم دچار تحريفهای معنوی .😔 گاهی از اوقات تحريفهايی كه میشود لااقل با اصل مطلب هماهنگی دارد ، ولی گاهی وقتها
تحريف ، كوچكترين هماهنگی كه ندارد هيچ ، قضيه را هم مسخ میكند ، قضيه را به كلی واژگون میكند و به شكلی در میآورد كه به صورت ضد خودش درمیآيد .
باز هم با كمال تاسف بايد بگويم تحريفهايی كه بدست ما مردم
در اين حادثه صورت گرفته است همه در جهت پائين آوردن و #مسخ كردن قضيه بوده است ، در جهت بی خاصيت و بی اثر كردن قضيه بوده است . 👉و
در اين قضيه ، هم گويندگان و #علمای امت ، و هم مردم تقصير داشتهاند كه همه اينها را انشاء الله توضيح خواهم داد .
ادامه دارد
https://telegram.me/quranpuyan
به نام خدا
✅ روشهای #مقابله و برخورد با #ظالم از نگاه #قرآن
🔹مبحث دوم
یکی از روشهای برخورد با ظلم وظالم، #انتقام گرفتن و به نوعی جبران کردن آن است.
این روش مورد تایید قرآن هم بوده و آنرا یکی از نشانه های مومنین میداند.
خداوند در آیات ۳۶ تا ۳۹ سوره #شوری این گونه میفرماید:
«فَمَا أُوتِيتُم مِّن شَيْءٍ فَمَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَمَا عِندَ اللَّهِ خَيْرٌ وَأَبْقَى لِلَّذِينَ آمَنُوا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ» ﴿۳۶﴾
مکارم: آنچه به شما عطا شده متاع زودگذر زندگي دنيا است، و آنچه نزد خدا است براي كساني كه ايمان آورده اند و بر پروردگارشان توكل ميكنند، بهتر و پايدارتر است.
«وَالَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ وَإِذَا مَا غَضِبُوا هُمْ يَغْفِرُونَ» ﴿۳۷﴾
فولادوند: و كسانى كه از گناهان بزرگ و زشتكاريها خود را به دور مى دارند و چون به خشم درمى آيند درمى گذرند
«وَالَّذِينَ اسْتَجَابُوا لِرَبِّهِمْ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَمْرُهُمْ شُورَى بَيْنَهُمْ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ »﴿۳۸﴾
فولادوند: و كسانى كه [نداى] پروردگارشان را پاسخ [مثبت] داده و نماز برپا كرده اند و كارشان در ميانشان مشورت است و از آنچه روزيشان داده ايم #انفاق مى كنند.
وَالَّذِينَ إِذَا أَصَابَهُمُ الْبَغْيُ هُمْ يَنتَصِرُونَ ﴿۳۹﴾
فولادوند: و كسانى كه چون ستم بر ايشان رسد يارى مى جويند [و به انتقام بر مى خيزند]
مکارم: و آنها كه هر گاه ستمي به آنها رسد (تسليم ظلم نميشوند) و ياري ميطلبند.
مشابه همین معنا در آیه اخر سوره #شعرا هم امده است:
«إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيرًا وَانتَصَرُوا مِن بَعْدِ مَا ظُلِمُوا وَسَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنقَلَبٍ يَنقَلِبُونَ» ﴿۲۲۷﴾
خرمشاهی: مگر كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده اند و خداوند را بسيار ياد مى كنند، و پس از آنكه ستم ديده اند انتقامشان را گرفته اند، و كسانى كه ستم كرده اند زودا كه بدانند كه به چه بازگشتگاهى راه خواهند برد
سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp384
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
✅ وقايع روز #دوممحرم سال ۶۱
كاروان امام پس از حركت و طي مسيري كوتاه به منطقهاي رملي كه با نخلستان و تپه ماهوري احاطه شده بود رسيد. وقتي به آن جا رسيدند، حضرت فرمود: نام اين زمين چيست؟ عرض شد: كربلا.حضرت فرمود: پروردگارا! از اندوه و بلا به تو پناه ميبرم. سپس حضرت فرمود:
توقف كنيد و رحل اقامت بيفكنيد. به خدا اين جا محل خوابيدن شتران ما و جاي ريخته شدن خون ما و قتلگاه و مدفن ماست و به خدا در اين جا حريم حرمت ما شكسته ميشود و جدم همين را به من خبر داده است...
سپس اصحاب امام پياده شدند و حر و لشكرش هم در ناحيه ديگري مقابل امام پياده شدند. حضرت در گوشهاي نشست و به اصلاح شمشير خود پرداخت در حالي كه اين شعار را ميخواند:
اي روزگار! چه بسيار صبح و شام كه صاحب و طالب حق كشته گشته و روزگار بدل نميپذيرد و امور به خداي بزرگ بازميگردد و هر موجود زندهاي اين راه را كه من رفتم خواهد رفت.
زنان حرم ناله سردادند... ام كلثوم صدا ميزد اي واي يا محمد، اي واي يا علي، اي وام مادرم، اي واي يا فاطمه، اي واي يا حسن، اي واي يا حسين، اي واي از بيچارگي بعد از تو يا اباعبدالله!
هنگامي كه قافله كربلا به منزل رسيد و لشكر حر جلوي امام حسين (ع) و اصحابش را گرفت و خبر ميرسيد كه از كوفه لشكر آماده آمدن به كربلاست، جريان واضح گشت و معلوم شد كه حسين (ع) و ياران همراهش كشته ميشوند. ابيعبدالله يارانش را جمع كرد و خطبهاي خواند و پس از حمدوثناي الهي فرمود: اما بعد اي اصحاب من، ميبينيد كه چه پيش آمده است. يعني صحبت از كشته شدن است.
خيلي مختصر ميفرمايد: از عمر ما به همين اندازه باقي مانده است.
از آن جمله فرمايشات امام حسين (ع) است كه ميفرمايد:
👈آيا نميبينيد كه كار به جايي رسيده كه حق پايمال شده و به آن عمل نميشود و باطل رواج يافته است و به #معروف عمل نميشود و از #منكر نهي نمي گردد جا دارد كه مومن آرزوي مرگ كند اما من مرگ را جز سعادت نميبينم و زندگي با اين #ظالمها جز ذلت نيست.
مقصود آن حضرت را اصحاب فهميدند و اعلام جان نثاري كردند. خورشيد خود را به معركه رسانده و گرماي طاقتفرسايش امان همه را ربوده بود و تشنگي بر هر دو سپاه غلبه كرده بود امام (ع) دستور داد كه به همه سپاه حر و اسبهاي آنان آب بدهند و آنان را سيراب كنند و امام (ع) و ياران هم آب نوشيدند.
همچنين در اين روز امام حسين (ع) اولين خطبه خود براي سپاه حر را خواندند. آفتاب به وسط آسمان رسيده بود هنگام نماز ظهر بود. امام به حجاج بن مسروق جعفر امر كرد اذان بگويد: سپس امام (ع) با عبا، ردا و نعلين بعد از حمد و سپاس خداوند چنين فرمود:
اي مردم، من از خداي شما و شما پوزش ميطلبم من پيش شما نيامدم مگر وقتیکه نامههایتان رسيد قبل از اينكه من شما را بيابم، نامههاي شما به من رسيد كه ما را امامي نيست، شايد خداوند ما را بر هدايت مجتمع كند اگر بر همان گفتار هستيد، من بهسوی شما آمدم اگر شما به عهدها و پیمانهای خود، آنگونه كه من اطمينان يابم، به من قول ميدهيد به سرزمين شما وارد ميشوم.
آنها ساكت بودند به مؤذن گفته شد اذان را بگويد امام (ع) به حر گفت تو با يارانت نماز بگزار، #حر گفت: نه شما بخوان ما نيز به همراه تو نماز ميخوانيم سپس امام با آنها نماز خواند.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
پیام های سوره #قاف از تفسیر نور
🔸 آیات ۳۵-۲۶
*⃣ آنچه سبب دوزخی شدن است،کفر و انکار لجوجانه است نه جاهلانه.
«کَفّارٍ عَنِیدٍ»
*⃣ کفر و شرک،سرچشمه ارتکاب مفاسد است. کَفّارٍ ... مَنّاعٍ لِلْخَیْرِ مُعْتَدٍ مُرِیبٍ اَلَّذِی جَعَلَ مَعَ اللّهِ
*⃣ احکام دادگاه الهی به قدری محکم و حکیمانه است که تجدید نظر ندارد.
أَلْقِیا فِی جَهَنَّمَ کُلَّ کَفّارٍ عَنِیدٍ ... فَأَلْقِیاهُ فِی الْعَذابِ الشَّدِیدِ
*⃣ دوزخ،دارای درکات و طبقات مختلفی از عذاب است. أَلْقِیا فِی جَهَنَّمَ ... فَأَلْقِیاهُ فِی الْعَذابِ الشَّدِیدِ
*⃣ دوست و رفیق بد،انسان را به کجا می کشاند؛انسانی که می توانست با ابرار هم نشین باشد،همراه و هم نشین شیطان گردیده است. «قَرِینُهُ»
*⃣ ابلیس،به ربوبیّت خدا معترف است. «قالَ قَرِینُهُ رَبَّنا»
*⃣ به هوش باشیم که ابلیس در قیامت از خود سلب مسئولیّت می کند و از منحرفان تبرّی می جوید. «ما أَطْغَیْتُهُ»
*⃣ ابلیس کار خود را تنها در محدوده دعوت و وسوسه می داند،نه اجبار مردم.
«ما أَطْغَیْتُهُ»
*⃣ کار انسان به جایی می رسد که شیطان او را گمراه می شمرد. قالَ قَرِینُهُ ... فِی ضَلالٍ بَعِیدٍ
*⃣ دوزخیان در قیامت با ابلیس جدال و تخاصم دارند. «لا تَخْتَصِمُوا لَدَیَّ»
*⃣ به جای جدال و مخاصمه با شیطان در قیامت که سودی ندارد،در دنیا به ستیز با او برخیزیم. «لا تَخْتَصِمُوا لَدَیَّ»
*⃣ قهر خدا،بعد از اتمام حجت است. أَلْقِیا فِی جَهَنَّمَ ... قَدْ قَدَّمْتُ إِلَیْکُمْ بِالْوَعِیدِ
*⃣ گفتگوها و جرّ و بحث ها در قیامت،حکم الهی را تغییر نمی دهد و سبب بازنگری و تجدید نظر در حکم نمی شود. «ما یُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَیَّ»
*⃣ تغییر حکم و تخفیف کیفر ظالم،سبب ظلم به مظلومان است. «ما یُبَدَّلُ الْقَوْلُ لَدَیَّ وَ ما أَنَا بِظَلاّمٍ لِلْعَبِیدِ»
*⃣ به دوزخ افتادن مجرمان،ظلمی است که آنان در حق خود مرتکب شده اند، نه ظلم خدا در حق آنان. أَلْقِیا فِی جَهَنَّمَ ... وَ ما أَنَا بِظَلاّمٍ لِلْعَبِیدِ
*⃣ دوزخ،دارای نوعی شعور است و مخاطب خداوند قرار می گیرد و سؤال الهی را پاسخ می دهد. «هَلِ امْتَلَأْتِ وَ تَقُولُ هَلْ مِنْ مَزِیدٍ»
*⃣ در تربیت،باید در کنار تهدید،تشویق نیز باشد. أَلْقِیا فِی جَهَنَّمَ ... أُزْلِفَتِ الْجَنَّهُ
*⃣ پاکدامنی و پرهیزگاری،بهشت را نزدیک انسان می آورد. «أُزْلِفَتِ الْجَنَّهُ لِلْمُتَّقِینَ»
*⃣ ملاک ها و عملکردها مهم است،نه جنسیّت افراد. کُلَّ کَفّارٍ .. لِکُلِّ أَوّابٍ
*⃣ گناهکاران را به توبه تشویق کنید. «هذا ما تُوعَدُونَ لِکُلِّ أَوّابٍ»
*⃣ راه دریافت بهشت،بازگشت به راه خدا و در راه قرار گرفتن است. «هذا ما تُوعَدُونَ لِکُلِّ أَوّابٍ»
*⃣ انسان غیرمعصوم،گرفتار گناه می شود،مهم بازگشت وتوبه است. «لِکُلِّ أَوّابٍ»
*⃣ رحمت الهی،نباید عامل غرور گردد،بلکه باید همواره دغدغه و خشیت داشت.(با این که خداوند ارحم الرّاحمین است،ولی باید به خاطر عظمت مقام او خضوع و خشیت داشت.) «خَشِیَ الرَّحْمنَ»
*⃣ اگر از ترس جریمه،آبروریزی،انتقاد مردم،کم شدن مزد و..حریم نگاه داشتیم،چندان ارزشی ندارد،ترس از خدا در نهان،نشانه ی خشیت است.
«خَشِیَ الرَّحْمنَ بِالْغَیْبِ»
*⃣ متّقی منحصر کسی نیست که هرگز گناه نمی کند،بلکه کسی که اگر لغزشی پیدا کرد به طور جدّی توبه می کند و دارای قلب و روح منیب است نیز متقی می باشد. لِلْمُتَّقِینَ ... لِکُلِّ أَوّابٍ .. خَشِیَ ... بِقَلْبٍ مُنِیبٍ
*⃣ سرچشمه انابه به درگاه خداوند،معرفت مقام الهی و خشیت از اوست.
خَشِیَ الرَّحْمنَ ... وَ جاءَ بِقَلْبٍ مُنِیبٍ
*⃣ بیم و خشیت الهی در دنیا،سبب ایمنی در آخرت است. خَشِیَ الرَّحْمنَ .. اُدْخُلُوها بِسَلامٍ
*⃣ دوزخیان با تحقیر به دوزخ افکنده می شوند، «أَلْقِیا فِی جَهَنَّمَ» ولی بهشتیان مورد استقبال و تحیّت قرار می گیرند. «ادْخُلُوها بِسَلامٍ»
*⃣ خداوند هم قهر دارد، «أَلْقِیا فِی جَهَنَّمَ» هم مهر. «ادْخُلُوها بِسَلامٍ»
*⃣ به دوزخیان فرمان داده می شود که نزد خداوند سخنی نگویند، «لا تَخْتَصِمُوا لَدَیَّ» ولی خداوند و فرشتگان به اهل بهشت سلام می کنند. «ادْخُلُوها بِسَلامٍ» ، «سَلامٌ قَوْلاً مِنْ رَبٍّ رَحِیمٍ»
*⃣ از بهترین نویدها،بشارت به جاودانگی و زوال ناپذیری نعمت ها در بهشت است. «یَوْمُ الْخُلُودِ»
*⃣ کسی که در دنیا از هوسها گذشت،در بهشت به آرزوها و خواسته هایش می رسد. لِلْمُتَّقِینَ .. لَهُمْ ما یَشاؤُنَ
*⃣ درباره ی دوزخیان،خداوند با عدل خود رفتار می کند، «وَ ما أَنَا بِظَلاّمٍ لِلْعَبِیدِ» ولی درباره ی بهشتیان،با فضلش عمل می کند. «وَ لَدَیْنا مَزِیدٌ»
*⃣ انسان،موجودی بی نهایت طلب است و تنها بی نهایت او را سیراب می کند.
«وَ لَدَیْنا مَزِیدٌ
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuy
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_ودوم
تمرین بیست و هفتم
✅پرهیز از #ریا_ودورویی
🌹رسولخدا صلى اللّه علیه و آله وسلّم:
🔶«لایُقبلُ اللّهُ عَمَلاً فیه مِقدارُ ذَرَّةٍ مِن رِیاءٍ»
♦️خدا عملى را که ذرّهاى از #ریاء در آن باشد قبول ندارد.
جامع السعاده . ج2, ص290
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan