eitaa logo
قران پویان
471 دنبال‌کننده
6هزار عکس
697 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
ایا قاتلین امام حسین در ،خلاف قرآن است؟ در ایام محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی که زیارت عاشورا زیاد خوانده میشود،این سئوال زیاد مطرح میشود که ایا لعن کردن،جایز است یا خیر؟ قران در مورد لعن چه نظراتی دارد؟ یکی از سوره های قران که به موضوع لعن اشاره کرده است،سوره احزاب است.ایات 56و57 سوره احزاب را مرور می کنیم: 💠إنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا ﴿۵۶﴾ خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مى ‏فرستند اى كسانى كه ايمان آورده ‏ايد بر او درود فرستيد و به فرمانش بخوبى گردن نهيد (۵۶) 💠إنَّ الَّذِينَ يُؤْذُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَأَعَدَّ لَهُمْ عَذَابًا مُّهِينًا ﴿۵۷﴾ بى‏ گمان كسانى كه خدا و پيامبر او را آزار مى‏ رسانند خدا آنان را در دنيا و آخرت لعنت كرده و برايشان عذابى خفت ‏آور آماده ساخته است (۵۷) ابتدا سلام وصلوات بر پیامبر و آلش و تسلیم شدن و سپس لعن کسانی که با آزار خدا ورسول،مورد لعن خدا در دنیا و آخرت قرار گرفتند. امروز روز زیارت عاشورا خواندن است.چه جالب !زیارت عاشورا را بعد از این آیات خواندن حال دیگری دارد. اصلا زیارت عاشورا هم مصداقی از این ایات است اول سلام میدهیم: 🔹*- اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِيَرَتِهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ اَميرِالْمُؤْمِنينَ و َابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيّينَ بر تو اى ابا عبداللّه سلام بر تو اى فرزند رسول خدا سلام بر تو اى برگزيده خدا و فرزند برگزيده اش سلام بر تو اى فرزند امير مؤمنان و فرزند آقاى اوصياء سپس در فراز بعد میخوانیم: 🔹*- و َجَلَّتْ وَ عَظُمَتْ مُصيبَتُكَ فِى السَّمواتِ عَلى جَميعِ اَهْلِ السَّمواتِ فَلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً اَسَّسَتْ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِ عَلَيْكُمْ اَهْلَ الْبَيْتِ و گران و عظيم گشت مصيبت تو در آسمانها بر همه اهل آسمانها پس خدا کند مردمى را که ريختند شالوده ستم و بيدادگرى را بر شما خاندان 🔹*- وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً دَفَعَتْكُمْ عَنْ مَقامِكُمْ و َاَزالَتْكُمْ عَنْ مَراتِبِكُمُ الَّتى رَتَّبَكُمُ اللَّهُ فيها و خدا لعنت کند مردمى را که کنار زدند شما را از مقام مخصوصتان و دور کردند شما را از آن مرتبه هائى که خداوند آن رتبه ها را به شما داده بود 🔹*- و َلَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً قَتَلَتْكُمْ و خدا لعنت کند مردمى که شما را کشتند (قتل ،مصداقی کامل از آزار ) 🔹*- يا اَباعَبْدِاللَّهِ اِنّى اَتَقَرَّبُ اِلى اللَّهِ وَ اِلى رَسُولِهِ وَ اِلى اميرِالْمُؤْمِنينَ وَ اِلى فاطِمَةَ وَ اِلَى الْحَسَنِ اى اباعبداللّه من جويم به درگاه خدا و پيشگاه رسولش و اميرالمؤ منين و فاطمه و حسن 🔹*- وَ اِلَيْكَ بِمُوالاتِكَ وَ بِالْبَراَّئَةِ (مِمَّنْ قاتَلَكَ وَ نَصَبَ لَكَ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرائَةِ مِمَّنْ اَسَّسَ اَساسَ الظُّلْمِ وَ الْجَوْرِعَلَيْكُمْ وَ اَبْرَءُ اِلَى اللّهِ وَ اِلى رَسُولِهِ) مِمَّنْ اَسَسَّ اَساسَ ذلِكَ وَ بَنى عَلَيْهِ بُنْيانَهُ وَ جَرى فى ظُلْمِهِ وَ جَوْرِهِ عَلَيْكُمْ وَ على اَشْياعِكُمْ و شما بوسيله دوستى تو و بوسيله از کسى که با تو مقاتله کرد و جنگ با تو را برپا آرد و به بيزارى جستن از کسى که شالوده ستم و ظلم بر شما را ريخت و بيزارى جويم بسوى خدا و بسوى رسولش از کسى که پى ريزى کرد شالوده اين کار را و پايه گذارى کرد بر آن بنيانش را و دنبال کرد ستم و ظلمش را بر شما و بر پيروان شما 🔹*- بَرِئْتُ اِلَى اللَّهِ وَ اِلَيْكُمْ مِنْهُمْ وَ اَتَقَرَّبُ اِلَى اللَّهِ ثُمَّ اِلَيْكُمْ بِمُوالاتِكُمْ وَ مُوالاةِ وَلِيِّكُمْ بيزارى جويم بدرگاه خدا و به پيشگاه شما از ايشان و تقرب جويم بسوى خدا سپس بشما بوسيله دوستيتان و دوستى دوستان شما 🔹*- وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْداَّئِكُمْ وَ النّاصِبينَ لَكُمُ الْحَرْبَ وَ بِالْبَرآئَةِ مِنْ اَشْياعِهِمْ وَ اَتْباعِهِمْ و به بيزارى از دشمنانتان و برپا کنندگان (و آتش افروزان ) جنگ با شما و به بيزارى از ياران و پيروانشان پس در انتها مى گوئى صد مرتبه : 🔹*- اَللّهُمَّ الْعَنْ اَوَّلَ ظالِمٍ ظَلَمَ حَقَّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ آخِرَ تابِعٍ لَهُ عَلى ذلِكَ خدايا لعنت کن نخستين ستمگرى را که بزور گرفت حق و را و آخرين کسى که او را در اين زور و ستم پيروى کرد. می بینیم که سیاق و روال زیارت عاشورا با آیات سوره احزاب همخوانی دارد. http://quranpuyan.com/yaf_postsm8579_qrn-w-ln-khrdn-y-ln-qtlyn-w--zrdhndgn-hl-byt-w-mmn-jyz-st.aspx#post8579
و پندهای 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🌹امام رضا (ع) می فرمایند: 🔹 مَن كانَ يَومُ عاشوراءَ يَومَ مُصيبَتِهِ و حُزنِهِ و بُكائِهِ، يَجعَلُ اللّه‏ُ يَومَ القيامَةِ يَومَ فرحِهِ و سُرورِهِ. 🔸هر كه روز و اندوه و ‏ اش باشد، خداوند روز قيامت را روز شادى و سرورش مى ‏گرداند. 📚 میزان الحکمة، ج ١٣٠١١ 🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃🍃 🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
شعارهای عاشورا از کتاب استاد مطهری ✅قوّت قلب أبا عبد اللّه علیه السلام و قوّت قلبی كه أبا عبد اللّه در روز از خود نشان داد، همه ی [شجاعان ] را فراموشاند. این، سخن راویان دشمن است. راوی گفت: به خدا قسم در شگفت بودم كه این چه دلی بود، چه قوّت قلبی بود؟ ! یك آدمی كه اینچنین دل شكسته باشد كه در جلوی چشمش تمام اصحاب و اهل بیت و فرزندانش را قلم قلم كرده باشند و اینچنین قویّ القلب باشد! من كه نظیری برایش سراغ ندارم.☘☘ در روز عاشورا أبا عبد اللّه نقطه ای را به عنوان مركز انتخاب كرده بود، یعنی وجود مقدس أبا عبد اللّه ابتدا آنجا می ایستاد و بعد حمله می كرد. به طور قطع و مسلّم و بر طبق همه ی تواریخ، كسی جرأت نكرد تن به تن با أبا عبد اللّه بجنگد⚔. البته ابتدا چند نفر آمدند، جنگیدند، ولی آمدن همان و از بین رفتن همان. ✨✨✨ پسر سعد فریاد كرد: چه می كنید ؟این، پسر علی است، روح علی در پیكر اوست، شما با چه كسی دارید می جنگید؟ ! با او تن به تن نجنگید. دیگر جنگ تن به تن تمام شد. آن وقت جنگی كه از طرف آنها نامردی بود شروع شد؛ سنگ پرانی، تیراندازی. 🏹🏹🏹 جمعیتی در حدود سی هزار نفر می خواهند یك نفر را بكشند. از دور ایستاده اند، تیراندازی می كنند🏹 یا سنگ می پرانند. همینها وقتی كه أبا عبد اللّه حمله می كرد، درست مثل یك گلّه ی روباه كه از جلوی شیر فرار می كند، فرار می كردند. ولی حضرت حمله را خیلی ادامه نمی داد یعنی نمی خواست فاصله اش با خیام حرمش زیاد شود. حسین اجازه نمی داد كه تا زنده است كسی به اهل اهانت كند. مقداری كه حمله می كرد و آنها را دور می ساخت، برمی گشت، می آمد در آن نقطه ای كه آن را مركز قرار داده بود. آن نقطه، نقطه ای بود كه صدا رس به حرم بود؛ یعنی اهل بیت اگر چه حسین را نمی دیدند ولی صدایش را می شنیدند. 💓💓 برای اینكه زینبش مطمئن باشد، برای اینكه سكینه اش مطمئن باشد، برای اینكه بچه هایش مطمئن باشند كه هنوز جان در بدن حسین هست، وقتی كه می آمد در آن نقطه می ایستاد، آن زبان خشك در آن دهان خشك به حركت می آمد و می گفت: 🌺«لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ اِلاّ بِاللّهِ الْعَلِیِّ الْعَظیمِ»🌺 یعنی این نیرو از حسین نیست، این خداست كه به حسین نیرو داده است؛ هم می داد و هم به زینبش خبر می داد كه زینب جان! هنوز حسین تو زنده است. به خاندانش دستور داده بود كه تا من زنده هستم كسی حق ندارد بیرون بیاید. لذا همه در داخل خیمه ها بودند. 🍂🍂🍂🍂🍂 أبا عبد اللّه دو بار برای وداع آمدند. یك بار آمدند، وداع كردند و رفتند. آمد برای بار دوم با اهل بیتش وداع كرد (ثُمَّ وَدَّعَ اَهْلَ بَیْتِهِ ثانِیاً) . چه جمله های نورانی ای دارد! رو می كند به آنها كه: اهل بیت من! مطمئن باشید كه بعد از من شما اسیر می شوید، ولی كوشش كنید كه در مدت اسارتتان یك وقت كوچكترین تخلّفی از وظیفه ی شرعیتان نكنید. مبادا كلمه ای به زبان بیاورید كه از اجر شما بكاهد. ولی مطمئن باشید كه این، پایان كار دشمن است؛ این كار، دشمن را از پا درآورد «وَ اعْلَموا اَنَّ اللّهَ مُنْجیكُمْ» بدانید كه خدا شما را نجات می دهد و از ذلت حفظ می كند. این خیلی حرف است: اهل بیت من! شما اسیر خواهید شد ولی حقیر و ذلیل نخواهید شد؛ اسارت شما هم اسارتِ است. به همین جهت بود كه وقتی در كوفه مردم به رسم صدقه به اطفال گرسنه ی اسرا نان می دادند، زینب نمی گذاشت قبول كنند. اسیر بودند ولی هرگز حاضر نشدند خواری را تحمل كنند. شیر را هم در زنجیر می كنند ولی شیر در زنجیر هم كه باشد شیر است، روباه آزاد هم كه باشد روباه است. 💦💦💦💦💦💦 بار دوم كه امام آمد، اهل بیت خوش حال شدند؛ دوباره با أبا عبد اللّه خداحافظی كردند. باز به امر أبا عبد اللّه از خیمه ها بیرون نیامدند. بعد از مدتی یك دفعه باز صدای شیهه ی اسب أبا عبد اللّه را شنیدند، خیال كردند حسین برای بار سوم آمده است تا با اهل بیتش خداحافظی كند ولی وقتی بیرون آمدند اسب بی صاحب أبا عبد اللّه را دیدندو 🐎. دور اسب أبا عبد اللّه را گرفتند. هر كدام سخنی با این اسب می گوید. طفل عزیز أبا عبد اللّه می گوید: ای اسب! «هَلْ سُقِیَ اَبی اَمْ قُتِلَ عَطْشاناً؟ » من از تو یك سؤال می كنم: پدرم كه می رفت، با لب تشنه رفت ؛ من می خواهم بدانم كه آیا پدرم را با لب تشنه شهید كردند یا در دم آخر به او یك جرعه آب د ادند؟🌟🌟🌟🌟 https://eitaa.com/quranpuyan
⬆️⬆️عاشورا در عطش⬆️⬆️ 💢سخنرانئ استاد سروش محلاتی. شب تاسوعا💢 ◀️محورها : 1️⃣ فاجعه عطش در کربلا تا چه حد جدی و عمیق بوده است؟ 2️⃣ ریشه فاجعه عطش در کربلا چیست؟ ▪️سنت جاهلی؟ ▪️سنت دینی؟ ▪️روحیه انقلابی؟ بهانه جویی انتقام عطش عثمان از علی و اولاد علی 3️⃣ رویکرد ائمه (ع) به استفاده از ابزار عطش در جنگ علیه دشمنان چگونه بوده است؟ 4️⃣ آیا با آراء فقهی موجود می‌توان جلوی فاجعه‌های اخلاقی در جنگ، از قبیل بکارگیری عطش را گرفت؟ اگر بخواهیم جامعه،امنیت و قضای ما اخلاقی و اسلامی باشد ابتدا باید فقه ما اخلاقی و اسلامی باشد.
📝 یکی از مهترین پیامهای فراموش شده عاشورا شب عاشورا امام حسین به یارانش فرمود: هر کس از شما به گردن دارد برود وآن حق را ادا کند که خداوند شهادتش را نمی پذیرد . او به جهانیان فهماند که حتی شهید شدن درراه خدا در کربلا بالاترازرعایت حق الناس نیست . در عجبم از کسانی که هزاران گناه میکنند . و معتقدند یک قطره اشک بر حسین ضامن بهشت آنهاست. همسایه آزاری مردم آزاری تضييع حقوق شهروندان به هرطریق ... گران فروشی و کم فروشی و کم کاری همه ی اینها حق الناس است و با یک گریه ی شما پاک نمیشود.
◾️ پيوند با آرمان امام حسين(ع) 🔻 🔹ما از خود چه چيزي در راه رسالت حسين(ع) تقديم كرده ايم؟ امام حسين(ع) هنگامى كه نهضت خود را آغاز كرد از مردم انتظار داشت از وجود خود اندكى - نه براي خود او - بلكه براى رسالت و آرمان او ببخشند. شايد پاسخ دهيم كه اشك هاي خود را براى او افشانده ايم! يا آنان كه با قمه و شمشير بر سر خود مى كوبند بگويند، خون خود را هديه داده ايم!! يا برخى بگويند درد سينه و پشت خود را هنگامى كه براى او سينه يا زنجير زده ايم هديه كرده ايم. اما آيا اين چيزى است كه حسين(ع) از ما انتظار دارد؟ پيامد مصيبت است، نه هدف آن. حتى درخواست اهل بيت(ع) براى برگزارى مجالس حسينى به دليل اين نبود كه گريه و اندوه را هدف قلمداد مى كردند؛ بلكه آن را به اين دليل از ما خواستند كه گريه و حزن قلب انسان را به فاجعه و مصيبت امام حسين(ع) مى گشايد و با گشاده شدن دل، عقل انسان نيز به آن اهتمام مى ورزد و همين باعث درك آرمان، هدف و فداكارى بزرگ امام حسين(ع) مى شود. اين چيزهايى كه ما به امام حسين(ع) تقديم مي كنيم ارتباطي با هدفى كه ايشان در پى آن بود، ندارد. اگرچه گريه و اندوه بر حسين(ع) نتايج خوبى در پي داشته و پيوند ما را با ايشان بيش تر مى كند، اما بايد به اين نكته هم توجه داشته باشيم كه امام حسين(ع) نمى خواهد صرفا با شخص او ارتباط برقرار نماييم، بلكه انتظار دارد تا با و هدف او پيوند برقرار كنيم. حديث عاشورا، ص٢٤٤ علامه سيد محمد حسين فضل الله کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
1_101425496.ogg
281.3K
روایت امام با صدای استاد ساعد باقری کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
عوامل در واقعه تاریخی قسمت دهم از کتاب عامل دوم تحریف، تمایل بشر است به سازی و افسانه سازی. این هم باز در تمام تواریخ دنیا وجود دارد. در بشر یك حس قهرمان پرستی هست، یك حسی هست كه درباره ی قهرمانهای ملی و قهرمانهای دینی افسانه می سازد. (در شبهای عید غدیر كه آقای دكتر شریعتی صحبت می كردند، یك بحث بسیار عالی راجع به این حسی كه در همه ی افراد بشر برای اسطوره سازی و افسانه سازی و قهرمان سازی و قهرمان پرستی - آن هم به یك شكل خارق العاده و فوق العاده ای- هست، ایراد كردند. ) بهترین دلیلش این است كه مردم برای نوابغی مثل بوعلی سینا و شیخ بهائی چقدر افسانه جعل كردند! بوعلی سینا بدون شك نابغه بوده است، قوای جسمی و قوای روحی اش، یك جنبه ی فوق العادگی داشته است. ولی همینها سبب شده است كه مردم برای بوعلی سینا افسانه هایی بسازند برای شیخ بهائی مردم چقدر افسانه ها ساخته اند! اختصاص به حادثه ی عاشورا ندارد. ولی همان طور كه جلسه ی پیش عرض كردم، فرق است میان افسانه ای، داستانی، جعلی، تحریفی كه در یك حادثه ی عادی باشد [و تحریفی كه در یك حادثه ی مهم تاریخی باشد. ] حالا مردم درباره ی بوعلی سینا هرچه می خواهند بگویند، بگویند، به كجا ضرر می زند؟ به هیچ جا. درباره ی شیخ بهائی هرچه می خواهند بگویند، بگویند، به كجا ضرر می زند؟ به هیچ جا. اما افرادی كه شخصیت آنها شخصیت پیشوایی است و قول آنها، فعل و عمل آنها، قیام و نهضت آنها سند و حجت است، در اینها نباید تحریفی واقع بشود، در سخنشان، در شخصیتشان، در تاریخچه شان. حاجی نوری، این مرد بزرگ، در كتاب لؤلؤ و مرجان انتقاد می كند، می گوید: برای شجاعت أبو الفضل در جنگ صفّین- كه اصل شركت حضرت هم معلوم نیست، اگر هم شركت كرده یك بچه ی پانزده ساله بوده است- نوشته اند أبو الفضل العباس مردی را پرتاب كرد به هوا، یكی دیگر را پرتاب كرد، یكی دیگر را، تا هشتاد نفر. هشتادمی را كه پرتاب كرد، هنوز اولی به زمین نیامده بود. اولی كه آمد به زمین دونیمش كرد، دومی را دونیم كرد، سومی را و. . . از این افسانه ها! . در حادثه ی كربلا، یك قسمت از تحریفاتی كه صورت گرفته است معلول حس است. مبالغه ها و اغراقهایی شده است. مخصوصاً اروپاییها می گویند در تاریخ مشرق زمین [مبالغه و اغراق ] زیاد است، و راست هم می گویند. ملاّ آقای دربندی در اسرار الشهادة نوشته است عدد لشكریان عمر سعد سواره ی آنها ششصد هزار نفر بود، پیاده ی آنها دو كرور و مجموعشان یك میلیون و شش صد هزار نفر بود، همه هم اهل كوفه بودند. آخر كوفه مگر چقدر بزرگ بود؟ !!! كوفه یك شهر تازه سازی بود. هنوز سی و پنج سال بیشتر از عمر كوفه نگذشته بود، چون كوفه را در زمان عمر بن الخطّاب ساختند و كوفه مركز سپاهیان اسلام بود. . آن وقت یك میلیون و ششصد هزار نفر سپاهی در آن روز جمع بشود و حسین بن علی علیه السلام هم سیصد هزار نفر آنها را بكشد، این با عقل جور درنمی آید. این حس اسطوره سازی خیلی كارها كرده است. ما كه نباید یك سند مقدس را در اختیار افسانه سازها قرار بدهیم. https://telegram.me/quranpuyan
◾️ گريان يا زينب و استقامت 🔻 🔹 از جمله تصوراتی که برخی از مردم از شخصیت حضرت زینب(ع) دارند این است که این قهرمان عرصه اندیشه، صبر و جهاد، همواره در اینجا و اینجا گریه سر می دهد و ناله می کند. این تصویر با زینبِ هوشیار و دلیری که رو در روی ابن زیاد می ایستد و با شدت و قدرت با وی صحبت می کند، یا با اهل کوفه سخن از واقعه عاشورا و امام حسین(ع) می گوید و یا در برابر یزید می ایستد و آن موضع دلیرانه و درخشان را از خود نشان می دهد تناسب ندارد. آیا چنین زنی که از مدینه به کربلا آمده است به امام حسین(ع) می گوید: "ما را به حرم جدمان برگردان"!؟ 😞😞مگر زینب(س) از حقانیت حرکت امام حسین(ع) بی اطلاع بود؟ یا اینکه بر جان خود می ترسید؟ در بسیاری از تعزیه خوانی ها و نوحه سرایی ها شخصیت زینب(س) شخصیت یک زن نالان، از پا افتاده و نومید می باشد که در پس هر کلامی که می گوید گریه سر می دهد! اما زینب(س) چنین نیست. زینبی که در برابر بدن بی جان امام حسین(ع) می ایستد و می گوید: "خدایا این قربانی را از ما بپذیر" ممکن نیست انسان نومیدی باشد. از این رو لازم است هنگامی که سخنی را می شنویم ذهن خود را به کار گیریم و تلاش کنیم مقایسه ای میان آن چه این جا و آن جا می شنویم انجام دهیم. ریختن عالی است... اما این اشک ها باید اشک هایی جوشیده از و هوشیاری باشد.👌👌 حديث عاشورا، ص١٦٤ علامه محمد حسين فضل الله @fadhlollah https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه امام سجّاد علیه السلام: خدایا کیست آن که شیرینی محبتت را چشید پس به جای تو دیگری را برگزید؟ و کیست آن که با مقام قرب تو انس یافت پس مایل به روی برتافتن تو شد؟ @quranpuyan
به نام خدا ✅ روشهای و برخورد با از نگاه 🔹مبحث نهم حرکت امام حسین (ع) و مبارزه با ظلم یزیدیان و شهادت ایشان در کربلا،مصداق کدام یک از روشهای ذكر شده در روزهاي قبل است؟ بنام خدا ۱- که پس از مرگ و برخلاف صلح نامه امام حسن و معاویه،به خلافت رسیده بود،برخلاف توصیه پدرش بر گرفتن از امام حسین اصرار کرد. ۲- امام حسین که خلافت یزید را باطل و برخلاف صلح نامه دید، بیعت با او را جایز نمیدانست.لذا در پاسخ حاکم مدینه که از جانب یزید، امام را به بیعت اجباری فرا میخواند،هجرت از مدینه را بر نفی عقیده خویش و بیعت با یزید ترجیح داد. ۳- در مکه هم امام پس از اطلاع یافتن از نقشه ترورشان به جهت حفظ حرمت بیت الله الحرام و نیز پاسخ مثبت به دعوت شمار زیادی از کوفیان،مکه را به سمت کوفه ترک کرد. ۴- پس از سد کردن راه کاروان امام توسط حر ،امام فرمودند به دعوت کوفیان آمده ام.حتی تقاضای برگشت به مدینه را مطرح کردند که با پاسخ منفی مواجه شد. ۵- در شب عاشورا و پس از حمله نخست سپاه ،امام آن شب را جهت نماز و قرآن،مهلت خواستند.در روز عاشورا هم ایشان به یاران خود فرمودند که ما آغاز کننده جنگ نیستیم و پس از حمله سپاه عبیداله،جهاد دفاعی عزتمندانه و انسانی خود رابه برگ زرین و نقطه عطفی در تحولات جهان اسلام تبدیل نمودند. تشخیص درست و و استقامت بر عقیده، 👌و نهایتا روش درست ابراز و حمایت از حق، راز ماندگاری حرکت امام حسین (ع) بوده است. سيدكاظم فرهنگ http://yon.ir/Qp384 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan