📖 #قرآنچهمیگوید؟
"هُوَ الاَوَّلُ وَ الآخِرُ وَ الظّاهِرُ وَ الباطِنُ"
( او، اول و آخر و ظاهر و باطن است!)
وای بر سالکی که نتواند این چهار اسم را در "وحدت" بنگرد! کارش زار است! چه در کثرت و حیرت به دام خواهد افتاد! چه بسا کسانی که در اثر نافهمی این اسماء، به شرک و چند خدایی افتاده اند، چه بسا کسانی که گرفتار پانته ایسم و همه خدایی شده اند. آنکه با بدفهمی اش، به دام "اول" افتد بی آنکه "آخر" را بداند، حظّ و بهره اش، نگرانی در مورد گذشته است. آنکه به دام "آخِر" افتد بی آنکه "اول" را بداند، همواره نگران آینده است. آنکه به دام "ظاهر" افتد بی فهمِ باطن، گرفتار کثرت گشته است و همواره در میان مظاهر بسیار، در حیرت است. و آنکه به دام "باطن" افتد بی درک ظاهر، هستی و جریان آن را درک نکرده است. می بینی، وادی خطرناکی است. چون اقیانوسی ژرف است و اگر خدا به داد سالک نرسد، غرقش حتمی است.
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
🔹 فراز پنجم آیه ۲۰
با مرور نظرات مختلف در خصوص آيه ۲۰ مزمل،به نظرم موجه ترين و سازگارترين ترجمه و تفسير با متن آيه و كل سوره،مي تواند بصورت زير باشد:
إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَى مِن ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَكَ وَاللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَن لَّن تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَن سَيَكُونُ مِنكُم مَّرْضَى وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ {۲۰}
در حقيقت پروردگارت مى داند كه تو نزديك به دو سوم از شب و (گاهي)نصف آن و (گاهي) يك سوم آن را [به عبادت] برمى خيزی ( و در در اجراي دستور خدا در اول سوره موفق بودی)و نيز گروهى از كسانى كه با تواند (كه داوطلبانه به اجراي حكمي كه مختص پيامبر بوده است اقدام كردند)
خداست كه شب و روز را اندازه گيرى مى كند [او] مىدانست كه [شما] هرگز نميتوانيد آن (قيام شبانه مستمر در حدود نيمي از شب) را(بطوركامل) تحصيل كنيد(برای همين بر شما واجب نكرد اما با توجه به همگامی داوطلبانه شما با پيامبر) پس بر شما نظر لطف كرد( و تخفيف داد) [اينك بجاي ملزم شدن به قيام نيمی از شب] هر چه از قرآن ميسر ميشود (در شب)بخوانيد [خدا] مى دانست كه به زودى در ميانتان بيمارانى خواهند بود و [عده اى] ديگر در زمين سفر مى كنند [و] در پى روزى خدا هستند و [گروهى] ديگر در راه خدا پيكار مى نمايند (و شايد به همان قرائت شبانه نيز موفق نشوند) پس (در روز) هر چه از [قرآن] ميسر شد تلاوت كنيد و نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و وام نيكو به خدا دهيد و هر كار خوبى براى خويش از پيش فرستيد آن را نزد خدا بهتر و با پاداشى بيشتر باز خواهيد يافت و از خدا طلب آمرزش كنيد كه خدا آمرزنده مهربان است {۲۰}
♻️ عصاره فراز شامل آیه ۲۰ : جایگزینی قرائت قرآن (شبانه و روزانه ) در حد امكان، اقامه نماز و پرداخت زكات و قرض الحسنه با قیام نيمی از شب برای مسلمانانی كه ميخواهند از پيامبر در قيام شبانه تبعيت كنند.
🖌سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8919
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وپنجم
تمرین بیست ونهم
✅موضوع: #خوشرويي و #حسن_خلق
🌹حضرت علی علیه السلام می فرماید:
🔶 بنده هر چند در عبادت ضعیف باشد، با #اخلاق_نیکوی خود در آخرت به #درجات_بزرگ و منزلت های والایی دست می یابد. (همان، ص ۱۵۲۴)
🔶 همچنین امام صادق(ع) در پاسخ به پرسشی از حد و معنای #حسن_خلق فرمود: #حسن خلق این است که
امام صادق علیهالسلام در بیان حسن خلق فرمود: «تُلَیِّنُ جانِبَكَ وَ تُطَیِّبُ كَلامَكَ وَ تَلْقی اَخاكَ بِبِِشرٍ حَسَنٍِ
🔸 #حسن_خلق آن است كه برخوردت را #نرم كنی و سخنت را پاكیزه سازی و برادرت را با #خوشرویی دیدار نمایی».
.(همان)
💫ادامه موضوع👇👇
http://www.quranpuyan.com/yaf_postst2690_db-mshrt-jtmy-z-dyd-qrn-w-slm.aspx
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحریفات در #واقعه_تاریخی_كربلا
قسمت بیست و هفتم
تحریفات معنوی
ازکتاب #حماسهحسینی
✅وظیفه ی ما در برابر تحریفها
در جلسات گذشته كه در اطراف
« #تحریفات در واقعه ی تاریخی عاشورا» بحث كردم، بحث خودم را در چهار قسمت قرار دادم:
قسمت اول در معنی تحریف و انواع تحریف به طور كلی.
قسمت دوم در بیان تحریفاتی كه در #خصوص واقعه ی تاریخی عاشورا صورت گرفته است و نمونه هایی از آن تحریفات.
بخش سوم، عوامل تحریف، موجبات و اسبابی كه منجر به تحریف می شوند به طور عموم و عاملهای خاصی كه در این حادثه ی تاریخی دخالت كرده اند.
بخش چهارم، راجع به #وظیفه ی ما مردم در برابر این تحریفها، هم وظیفه ی علمای امت و هم وظیفه ی توده ی مردم.
از این چهار بخش، سه بخش اول را قبلاً صحبت كردیم. ولی بخش چهارم باقی ماند كه امشب به فضل الهی شاید موفق بشویم آنچه كه لازم است در باره ی این مطلب صحبت كنیم.
به طور قطع و یقین، همین طوری كه عرض كردم، تحریفاتی در این حادثه ی بسیار بزرگ تاریخی تدریجاً در طول زمان پیدا شده است و بدون شك در اینجا وظیفه ای هست كه باید با این تحریفها مبارزه كرد. بلكه به تعبیر بهتر، اگر بخواهیم از خودمان ستایش كنیم و تعبیر احترام آمیزی درباره ی خودمان به كار ببریم، باید بگوییم كه ما این نسل در این زمینه رسالتی داریم برای مبارزه با این تحریفات. ولی قبل از آنكه این
وظیفه و رسالت را، چه برای علمای امت و به تعبیر دیگر خواص و چه برای توده ی مردم و به تعبیر دیگر عوام، عرض بكنم، دو مطلب دیگر را مقدمتاً عرض می كنم.
یكی اینكه نگاهی به گذشته بكنیم، ببینیم مسئول این تحریفات چه كسانی هستند؟
آیا خواص و علما مسئول این تحریفات اند یا توده و عوام الناس؟
امروز وظیفه چیست و وظیفه ی كیست یك مطلب است، در گذشته مقصر و مسئول كیست مطلب دیگری است.✌️
معمولاً در این گونه قضایا علما تقصیر را به گردن عوام می اندازند و عوام به گردن علما.
علما معمولاً می گویند تقصیر این عوام الناس است، تقصیر جهالت این مردم است، از بس كه این مردم جاهل و نادانند و از بس كه این مردم نالایق و ناشایسته هستند! اینها سزاوار همین مهملات اند، شایسته ی حقایق نیستند.😳
داستانی است.🤔
من از مرحوم آیة اللّه صدر (اعلی اللّه مقامه) شنیدم، كه تاج نیشابوری حرفهای مفت در منبر می گفت. كسی به او اعتراض كرد كه اینها چیست؟ ! این همه اجتماع می شود چرا دو كلمه حرف حسابی نمی زنی؟ گفت مردم لایق نیستند.🙄
بعد هم با یك دلیلی به اصطلاح ثابت كرد.
ولی مردم عوام هم یعنی توده ی مردم هم منطقی در برابر خواص دارند و این منطق را اغلب به كار می برند؛ می گویند ماهی از سر گَنده گردد نی ز دُم؛ علما به منزله ی سر ماهی هستند و ما دُم ماهی.😶
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
#جملات زیبا از قرآن
شکیبایی زیبا و قابل توجه با استقامت بدون جزع و فزع
☘🍃☘🍃
اگر انسان در مشكلات و مصائب ، خويشتن داري را از دست ندهد، يعني سخني و حركتي برخلاف رضاي خدا نگويد و نكند و پيمانه صبرش لبريز نگردد و سفره مشكلات و سختيها را پيش اين و آن باز نكند،
صبر نيكو دارد.
خداي سبحان در قرآن كريم پيامبران را خصوصا مؤمنين را عموما به صبر دعوت ميكند.
اما راز و نياز با خداي بي نياز در مورد مشكلات و سختيها ناصبوري نيست، بلكه استعانت از ذات متعال براي تحمل فشار و حل مشكلات است و اين يك نوع ثبات قدم و درخواست صبر جهت تحمل سختيها از بارگاه ربوبي است. اما آنهايي كه به مقام رضا رسيده اند مشكلات خود را در محضر خداي متعال نيز به زبان نميآورند، چون كه به زبان آوردن هر چند كه شكوه از سختي نيست اما شائبه آن را دارد، اظهار درد، پيش خدا به نوعي تغيير وضع موجود را از خدا طلبيدن است و اين با مقام رضا سازگار نيست
🍂🍁🍂🍁
صبر جمیل سه بار در قرآن آمده است👇
1⃣ وَ جٰاؤُ عَلىٰ قَمِيصِهِ بِدَمٍ كَذِبٍ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً 👈 فَصَبْرٌ جَمِيلٌ وَ اَللّٰهُ اَلْمُسْتَعٰانُ عَلىٰ مٰا تَصِفُونَ (١٨)یوسف
2⃣ قٰالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً. 👈 فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَى اَللّٰهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ اَلْعَلِيمُ اَلْحَكِيمُ (٨٣)یوسف
3⃣ فَاصْبِر. 👈ْ صَبْراً جَمِيلاً (٥)معارج
https://goo.gl/2swVd4
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
♻️مروری برعصاره فرازها:
⬅️ عصاره فراز آیات ۹-۱ : دستوراتي به پیامبر برای تقويت ارتباط و توكل بر خدا به منظوركسب امادگی بیشتر جهت دریافت و ابلاغ وحی
⬅️ عصاره فراز آیات ۲۴-۱۰ : دستور به پیامبر برای صبر در برابر منکران صاحب قدرت که عذاب دردناك الهي در قيامت در انتظارشان است.
👈دو فراز بالا را میتوان تلفیق کرد: عصاره فراز آیات ۱۴-۱
مجموعه دستوراتی به پیامبر جهت تثبیت و تقویت پیامبر در ادامه ابلاغ آیات وحی با توجه به مخالفتهای منکران صاحب نفوذ که نگرانی ها و سختی هایی برای پیامبر ایجاد کرده بود .
⬅️ عصاره فراز آیات ۱۹-۱۵ : پیامبر،رسولی از جانب خدا و قرآن مایه تذکر است.با عبرت از سرنوشت عصیان فرعون در برابر موسی و خوف از حساب و عذاب اخروی، از تکذیب دست برداشته و بسوی خدا درآیید.
⬅️ عصاره فراز شامل آیه ۲۰ : جایگزینی قرائت قرآن اقامه نماز و پرداخت زكات و قرض الحسنه با قیام شبانه برای مسلمانانی كه ميخواهند از پيامبر در قيام شبانه تبعيت كنند.
👈با توجه به فرعی بودن آیه ۲۰ ، تقریبا دو سوم صفحه نخست سوره، به آیات خطاب به پیامبر اختصاص یافته لذا محور اصلی سوره همین آیات ۱۴-۱ است.
👈فراز ایات ۱۹-۱۵ تیز باهدف تقویت پیامبر نازل شده است در واقع خداوند با خطاب مستقیم به مخالفان، و غایب فرض کردن پیامبر، آنها را از مخالفت با رسول خودش برحذر میدارد. تا فضاسازی های مخالفان و نگرانی های پیامبر از تاثیر ادامه کار؛ مانع حرکت پرتوان و پرانگیزه ایشان نشود.
✅ درس سوره:
ای پیامبر باصبر و توکل برخدا و بدون متاثر شدن از فضاسازی های انجام شده مخالفان،رسالت خود را ادامه بده و انها را به من واگذار.شما مخاطبان قران نیز دست از انکاررسول ما برداشته و با متذکر شدن از پیام وحی، بسوی خدا درآیید.
🖌سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8919
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وپنجم
تمرین بیست ونهم
✅موضوع: #خوشرويي و #حسن_خلق
🌹🌹الإمامُ الحسنُ عليه السلام :
🔶 رَأسُ العَقلِ مُعاشَرَةُ النّاسِ بِالجَميلِ .
🔸🔸 #خوشرفتارى با مردم، رأس #خرد است.
📚[بحار الأنوار : 78/111/6.]
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحریفات در واقعه تاریخی #کربلا
قسمت بیست و هشتم.
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅هم خواص #مسئولند و هم عوام
ولی حقیقت این است كه در این #تقصیر هم خواص مسئول هستند و هم عوام، هر دو. راجع به مسئول بودن و #مقصر بودن خواص و علما شاید چندان احتیاجی به توضیح نباشد، ولی این را بدانید كه عامه ی مردم و توده ی مردم هم در این مسائل شریك اند، به همان اندازه و شاید احیاناً بیشتر. بلكه در این طور مسائل، این توده ی مردم هستند كه حقایق كُشی می كنند و #خرافات را اشاعه می دهند.
حدیث معروفی است : شخصی از امام صادق علیه السلام درباره ی آیه ی شریفه ی:
«وَ مِنْهُمْ أُمِّیُّونَ لا یَعْلَمُونَ اَلْكِتابَ إِلاّ أَمانِیَّ» كه خدا از عوام یهود در آنجا انتقاد می كند (با اینكه خدا این عوام را بی سواد، امّی و درس ناخوانده معرفی
می كند، در عین حال از همین عوام در قرآن انتقاد می كند و اینها را مسئول می شناسد)
سؤال می كند علمای یهود مسئول بودند درست، عوام دیگر چه مسئولیتی دارند؟ اینها دیگر عوام بودنشان عذرشان است.
امام فرمود: خیر، این طور نیست؛ بله، یك مسائلی هست كه احتیاج به درس خواندن دارد، فقط درس خوانده ها آنها را درك می كنند، در اینجا می توان گفت كه عوام مسئول نیستند چون درس خوانده نیستند، گواینكه گاهی #عوام مسئولیتشان این است كه چرا درس نمی خوانند. آن هم خودش یك منطقی است.
احیاناً اگر عوام مسئولیت نداشته باشند، در مسائلی است كه احتیاج به تحصیل و درس و كتاب و معلم دارد. این شخص، معلم ندیده، مدرسه ندیده، كتاب نخوانده است، چرا مسئول باشد؟
فرمود اما بعضی از مسائل است كه بشر به فطرت سلیم آن را درك می كند. این دیگر مدرسه و كتاب و معلم نمی خواهد، دیپلم داشتن- به تعبیر من- نمی خواهد، سلامت عقل كافی است. بعد امام مثال زد، فرمود اینكه یك عالمی مردم را به #زهد و تقوا دعوت كند ولی همان كه مردم را به زهد و تقوا دعوت می كند خودش بر خلاف زهد و تقوا عمل كند، #توبه فرما باشد اما توبه فرمایان خود توبه كمتر كنند، و مردم عوام هم اینها را ببینند كه می گویند و بر ضد گفته ی خودشان عمل می كنند، آیا این آدم باید درس خوانده و معلم دیده باشد و كلاس طی كرده باشد تا بفهمد كه یك چنین آدمی لایق پیروی نیست؟
عوام یهود اینها را به چشم خودشان می دیدند و به عقل خودشان درك می كردند، «وَ اضْطُرّوا بِمَعارِفِ قُلوبِهِمْ» با یك معرفت فكری این را درك می كردند كه از چنین كسانی نباید پیروی كرد، مع ذلك پیروی می كردند، پس مسئولند.
پس یك سلسله مسائل است كه احتیاج به درس خواندن ندارد، هر گونه درسی.
ادامه دارد…
https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه
💫 و برای من در [ میان ] آیندگان آوازه نیکو گذار
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
https://eitaa.com/quranpuyan
⭕️ #نحوست ماه #صفر!خرافه یا واقعیت؟
هرساله با فرا رسیدن ماه صفر سخن از نحوست آن و بشارت دادن پایان آن بازگوئی میشود و بالتبع مردم از برخی امور اجتناب میکنند و اتفاقات پیش آمده را بپای نحوست آن میگذارند!
اما سوال اینجاست که تا چه اندازه این مسئله حقیقت دارد و اگر صحت دارد منشأ آن چیست؟
با مطالعه متون اسلامی می بینیم که هیچ روزی نحس یا مبارک نیست بلکه این اتفاقات است که بعضی روزها را مبارک یا نحس میکند،مثلا شب قدر به واسطه نزول قرآن مبارک است و روزی که قوم عاد دچار تند باد شدند به واسطه عذاب الهی نحس شد،مفسر و فیلسوف بزرگ جهان اسلام علامه #طباطبایی در تفسیر المیزان، درباره سعد و نحسِ ایام، سخنانی دارد که خلاصهای از ترجمه آن بدین قرار است:
«نحس بودن روز یا مقداری از زمان، به این معنا است که در آن زمان، جز شرّ و بدی، حادثهای روی ندهد و اعمال آدمی، یا دستکم نوع خاصی از اعمال، برای صاحب آن، برکت و نتیجه خوبی نداشته باشد. سعد بودن روز، درست برخلاف این است. ما به هیچ وجه نمیتوانیم بر سعادت روزی از روزها یا زمانی از زمانها یا #نحوست آن، برهان اقامه کنیم؛ 👉زیرا طبیعت زمان از نظر مقدار به گونهای است که اجزای آن مثل هم است و یک چیز به شمار میآید.{المیزان،ج ۱۹،ص ۷۱}
در مورد ماه صفر هم باید بگوئیم این ماه نحس نیست بلکه به واسطه وقایعی که در آن اتفاق افتاده مردم عامی آن را نحس می دانند که از جمله آن وقایع رحلت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله است. ولی باید توجه داشت تصور غلط نحوست ماه صفر هیچ دلیل و مبنای روائی ندارد و ارتباط دادن آن با رحلت جانگداز اشرف کائنات بی اساس می باشد اما ممکن است ریشه این توهم به فهم نادرست #حدیثبشارت برگردد. ما در ادامه به این حدیث و صحت وسقم برداشت آن می پردازیم
مرحوم شيخ صدوق در كتاب ارزشمند علل الشرايع نیز اين حديث را نقل و به صورت حدیثی مسند از ابن عباس آورده است . (علل الشرایع ج۱ ص۱۷۶)
حدیث مذکور به شرح ذیل میباشد،مرحوم شيخ صدوق در كتاب ارزشمند علل الشرايع نقل کرده که پیامبر اکرم روزی در مسجد قبا در جمع عده زیادی از اصحابش فرمودند:
«اول من یدخل علیکم الساعة رجل من اهل الجنه» یعنی اولین کسی که هم اکنون بر شما وارد می شود، مردی از اهل بهشت است. پس چند نفر که این مطلب را شنیدند از یک در مسجد خارج شدند تا از در دیگر وارد شوند و اول کسی باشند که مستحق بهشت گردند.
صحبت رسول خدا صلی الله علیه و آله در این زمان در مورد تبیین صفات مومنین بود و برای آوردن شاهد با علم لدنی خود اشاره کردند که اولین کسی که از در مسجد وارد شود او چنین صفاتی را داشته و اهل بهشت خواهد بود؛ اما چون متوجه تحرکات عده ای از اصحاب شدند این مطلب را که
«هرکس مرا به خروج ماه آذار خبر دهد او اهل بهشت است» .
ابوذر که داخل شد به حضرت عرض کرد یا رسول الله ماه آذار به پایان رسید. پس واضح است بشارت پایان ماه آذار علامتی برا ی معرفی اباذر است و ارتباطی به نحوست ماه صفر ندارد👌
عده ای معتقد شدند #آذار همان صفر است در حالی که آذار از ماههای رومی است و صفر از ماههای قمری است.
لذا قول پیامبر صلی الله علیه و آله تنها در همان زمان و مکان به عنوان شرطی برای معرفی مرد بهشتی دارای مفهوم است و نه به معنای مطلق آن در همه زمانها و مکانها.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
❓سوال
۱- آیا قیام لیل برای مسلمانان هم واجب بود؟
۲-آیا آیه ۲۰ بار سرزنش دارد یا تقدیر
۳-آیا تخفیف آیه، مشمول پیامبر هم میشود؟
خدا به حال تو آگاه است که تو جمعی هم از آنان که با تواند ( اغلب ) نزدیک دو ثلث یا نصف یا ( لا اقل ) ثلث شب را همیشه به طاعت و نماز می پردازید ،
و خدا ( گردش ) شب و روز را مقدّر می کند ، خدا می داند که شما هرگز تمام ساعات شب را ( به عبادت ) ضبط نخواهید کرد لذا از شما ( اوقات خواب و کارهای دیگر را ) در گذشت تا هر چه ( از شب را بی مشقت و ) آسان است به تلاوت قرآن پردازید.
خدا بر احوال شما آگاه است که برخی مریض و ناتوانند و برخی به سفر از کرم خدا روزی می طلبند و برخی در راه خدا به جنگ و جهاد مشغولند ، پس در هر حال آنچه میسّر و آسان باشد به قرائت قرآن پردازید و نماز به پا دارید و زکات مالتان ( به فقیران ) بدهید و به خدا قرض نیکو دهید ( یعنی برای خدا به محتاجان احسان کنید و قرض الحسنه دهید ) ، و هر عمل نیک برای آخرت خود پیش فرستید ( پاداش ) آن را البته نزد خدا بیابید و آن اجر و ثواب آخرت ( که بهشت ابد است ، از متاع دنیا ) بسی بهتر و بزرگتر است ،
و دایم از خدا آمرزش طلبید که خدا بسیار آمرزنده و مهربان است
تفسیر المیزان
http://yon.ir/Qp8919
https://eitaa.com/quranpuyan
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وپنجم
تمرین بیست ونهم
✅موضوع: #خوشرويي و#حسن_خلق
🌹امام صادق عليه السلام:
🔶وَ اعْلَمِي أَنَّ الشَّابَّ الْحَسَنَ الْخُلُقِ مِفْتَاحٌ لِلْخَيْرِ، مِغْلَاقٌ لِلشَّرِّ، وَ أَنَّ الشَّابَّ الشَّحِيحَ الْخُلُقِ مِغْلَاقٌ لِلْخَيْرِ مِفْتَاحٌ لِلشَّر
👌🔸آگاه باش كه جوان #خوش_اخلاق، كليد #خير و قفل #شر است و جوان #بداخلاق قفل #خير و كليد #شر است..
📙الامالی شیخ طوسی
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅هم خواص #مسئولند و هم #عوام
به قول معروف خط سیاه و سفید خواندن نمی خواهد، عربی دانستن نمی خواهد، فارسی دانستن هم نمی خواهد، صرف و نحو نمی خواهد، فقه و اصول نمی خواهد، #منطق و فلسفه نمی خواهد.
فطرت سلیم می خواهد و #فطرت سلیم را هم همه دارند، فطرتشان درك می كند.
در آن گونه مسائل شما چه می گویید؟ پیغمبر اكرم جمله ای دارد كه از پخته ترین جمله هاست، چون از #فطری ترین جمله هاست. فرمود: «اِنَّمَا الْاَعْمالُ بِالنِّیّاتِ وَ اِنَّما لِكُلِّ امْرِئٍ ما نَوی » عمل بستگی به قصد و نیت دارد.
اگر شما كاری را انجام دهید، چه خوب و چه بد، اما قصد نداشته اید و بدون قصد آن كار از شما صادر شده است، اگر بد است #مسئول نیستید، اگر خوب است پاداش ندارید. این یك مطلب خیلی واضحی است و هر كسی می فهمد.
حال اگر كسی آمد و مثلاً خوابی را نقل كرد، داستانی را نقل كرد، گفت فلان كس در یك جریان اضطراری، در یك عالم بی خبری، در یك كاری كه كوچكترین قصدی نداشته است بلكه قصد خلاف داشته است، در عین حال همین كار بدون قصد، او را به اعلی علّیّین بالا برد، تمام گناهانش را محو كرد، آیا ما باید قبول كنیم؟
باید كتاب خوانده باشیم، عربی دانسته باشیم، سیاه و سفید خوانده باشیم كه [بدانیم ] گناهان انسان را فقط یك توبه و یك بازگشت به حق پاك می كند،
«إِنَّ اَلْحَسَناتِ یُذْهِبْنَ اَلسَّیِّئاتِ» كار نیك است كه اثر كار بد را می برد، اما كار بدون اختیار نه؟ . ولی ما از همین فطرت خدادادی خودمان هرگز استفاده نمی كنیم.
یكی می آید می گوید یك دزدی بود (در كتابها هم نوشته اند) راه را بر مردم می بست، چقدر مال مردم را چاپیده بود، چقدر آدمها را كشته بود، چقدر زنها را بیوه كرده بود، چقدر بچه ها را یتیم كرده بود! یك بار اطلاع پیدا كرد كه قافله ای از زوار می خواهند بروند كربلا. آمد سر گردنه ای كمین كرد كه آنها كی از آنجا عبور می كنند، برای اینكه راه را بر زوّار امام حسین ببندد، مالشان را بگیرد، عند اللزوم آنها را بكشد، جنایت كند. منتظر بود. تا قافله برسد، دو سه ساعت وقت بود. كنار راه خوابش برد. قافله آمد و رد شد، او بیدار نشد. ولی در همین حال صحنه ی قیامت را خواب دید؛ دید او را كشان كشان به جهنم می برند. چرا به جهنم می برند؟ حسابش روشن است. كوچكترین عمل صالح در نامه ی عمل او نیست، هرچه هست گناه و جنایت است.
بردند و بردند تا لبه ی پرتگاه جهنم، ولی جهنم او را نپذیرفت؛ گفت نه، این را من نمی پذیرم. نپذیرفت و برگشت. آخر، قضیه اینطور كشف شد كه این مرد چون در كنار راهی خوابیده است كه در آنجا قافله ی زوار می رفتند و گرد زوار بر لباس او نشسته است، بدون اینكه خودش قصدی داشته باشد، بلكه قصد كشتن این زوار را داشته است و قصد بردن مال اینها را داشته است، و علی رغم گفته ی پیغمبر كه «اِنَّمَا الْاَعْمالُ بِالنِّیّاتِ» و «لِكُلِّ امْرِئٍ ما نَوی » ، این عمل بدون اختیار تمام گناهانش را محو كرد.
فَاِنَّ النّارَ لَیْسَ تَمُسُّ جِسْماً
عَلَیْهِ غُبارُ زُوّارِ الْحُسَیْنِ
از جنبه ی شعری خیلی خوب است، اما از جنبه مكتب امام حسین متأسفانه نه. حالا این دیگر درس خواندن می خواهد كه مردم عوام بگویند ما كه خط سیاه و سفید نخوانده ایم كه بفهمیم، ما چه می فهمیم.
ما این حرفها را قبول می كنیم. می گوییم: اینها از بدیهیات عقل است، از فطریات بشر است. پس خیال نكنید كه اگر شما پذیرفتید، مسئول نیستید.
https://telegram.me/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ تناسل اولیه نوع بشر چگونه بود؟
دیدگاه های مختلفی در ارتباط با تناسل طبقه ی دوم بشر یعنی فرزندان آدم (ع) وجود دارد. آنچه در پی می آید دیدگاه علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل آیه نخست سوره ی مبارکه نساء در این باره است.
👈"تناسل طبقه اول انسان یعنى آدم و همسرش از راه ازدواج بوده است که نتیجه اش متولد شدن پسران و دخترانى و به عبارت دیگر خواهران و برادرانى گردیده است و در این باره بحثى نیست👈 بحث در این است که طبقه دوم بشر یعنى همین خواهران و برادران چگونه و با چه کسى ازدواج کرده اند؟ آیا ازدواج در بین خود آنان بوده و یا به طریقى دیگر صورت گرفته است ؟
👈از ظاهر اطلاق آیه شریفه زیر که مى فرماید: (و بثّ منهما رجالا کثیرا و نساء...) به بیانى که گذشت برمى آید که در انتشار نسل بشر غیر از آدم و همسرش هیچ کس دیگرى دخالت نداشته و نسل موجود بشر منتهى به این دو تن بوده و بس ، نه هیچ زنى از غیر بشر دخالت داشته و نه هیچ مردى چون قرآن کریم در انتشار این نسل تنها آدم و حوا را مبداء دانسته و اگر غیر از آدم و حوا مردى یا زنى از غیر بشر نیز دخالت مى داشت مى فرمود: (و بث منهما و من غیرهما) و یا عبارتى دیگر نظیر این را مى آورد تا بفهماند که غیر از آدم و حوا موجودى دیگر نیز دخالت داشته و معلوم است که منحصر بودن آدم و حوا در مبداءیت انتشار نسل ، اقتضا مى کند که در طبقه دوم ازدواج بین خواهر و برادر صورت گرفته باشد.
👌و اما اینکه چنین ازدواجى در اسلام حرام است و بطورى که حکایت شده در سایر شرایع نیز حرام و ممنوع بوده ضررى به این نظریه نمى زند، براى اینکه تحریم حکمى است تشریعى که تابع مصالح و مفاسد است ، نه حکمى تکوینى (نظیر مستى آوردن شراب ) و غیر قابل تغییر و زمام تشریع هم به دست خداى سبحان است ،او هر چه بخواهد مى کند و هر حکمى بخواهد مى راند چه مانعى دارد که یک عمل را در روزى و روزگارى جایز و مباح کند و در روزگارى دیگر حرام نماید در روزى که جز تجویزش چاره اى نیست تجویز کند و در روزگارى دیگر که این ضرورت در کار نیست تحریم کند، ازدواج خواهر و برادر را در روزگارى که تجویزش باعث شیوع فحشا و جریحه دار شدن عفت عمومى نمى شود تجویز کند و در روزگارى دیگر که باعث این محذور مى شود تحریم کند....".
سوره نساء آیه ۱
http://yon.ir/Qpm222
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
❓سوال
۱- آیا قیام لیل برای مسلمانان هم واجب بود؟
۲-آیا آیه ۲۰ بار سرزنش دارد یا تقدیر
۳-آیا تخفیف آیه، مشمول پیامبر هم میشود؟
دكتر سيد محسن ميرباقری
پيامبر و مومنين در ابتدا بر اساس آيه ورتل القران ترتيلا، در قيام شبانه ،كل قرآن نازل شده تا آن وقت را ميخواندند و بتدريج با زياد شدن آيات،اين كار زمان بر و سخت ميشد
لذا خدا با بظر لطف و تسهيل،فرمود هرچه ميسر است از قرآن بخوانيد نه كل آن.
در آيه هم ،نتيجه و جمله بعد از فتاب عليكم ،فاقرئوا ما تيسر من القران است.
لذا تخفيف ايه،در مقدار قرآن خواندن بوده است كه شامل پيامبر هم ميشده است.
http://yon.ir/Qp8919
🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وپنجم
تمرین بیست ونهم
✅موضوع: #خوشرويي و #حسن_خلق
◀خداوند در سوره قلم در توصیف خلق پیامبر(ص) می فرمایند :
🔶" وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ "«4»
🔸 و حقّاً كه تو بر اخلاق بزرگى استوارى.(4)سوره قلم
👌" كـلمـه (خـلق ) بـه مـعـنـاى مـلكـه نـفـسـانـى اسـت، كـه افـعـال بـدنـى مـطـابـق اقـتـضـاى آن مـلكـه بـه آسـانـى از آدمـى سـر مـى زنـد، حـال چـه ايـنـكـه آن #مـلكـه از فـضـائل بـاشـد، و چه از رذائل ، ولى اگر مطلق ذكر شود، فضيلت و #خلق_نيكو از آن فهميده مى شود.
👈راغب مى گويد: كلمه (خلق ) معناى قوا و #سجاياى_اخلاقى را كه با بصيرت احـساس مى شود افاده مى كند،
👈پس اينكه قرآن كريم فرموده : (انك لعلى خلق عظيم )، معنايش اين است كه تو - اى پيامبر - #سجاياى_اخلاقى عظيمى دارى.
بـا در نـظـر گـرفـتـن خـصـوص سـياق، به خصوص اخلاق پسنديده اجتماعيش نظر دارد، اخـلاقـى كـه مـربـوط بـه #مـعـاشـرت اسـت، از قـبـيـل اسـتـوارى بـر حـق ، صـبـر در مـقـابـل آزار مـردم و خطاكاريهاى اراذل و عفو و اغماض از آنان، سخاوت، مدارا، تواضع و امثال اينها"
💫💫از تفسیر المیزان
ادامه موضوع👇👇
http://quranpuyan.com/yaf_postst309_khlq-Zym-pymbr--wa-i-naWkha-laal-khuluqin-aZymin.aspx
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحریفات در #واقعه_تاریخی_كربلا
قسمت سی
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅خطر تحریف
مطلب دومی كه قبل از بیان این رسالت و وظیفه می خواهم عرض بكنم، #خطراتی است كه در این #تحریفات وجود دارد.
می خواهم یك شرح مختصری راجع به خطر تحریف بحث كرده باشم.👉
بسیار خوب، تحریف در دنیا واقع می شود. انواع تحریفها ما در واقعه ی تاریخی عاشورا به دست آوردیم. عوامل تحریف را هم شناختیم. حالا كسی بگوید تحریف بشود، مگر چه عیبی دارد، چه ضرری دارد، چه خطری دارد؟🤔
خطر تحریف فوق العاده زیاد است.
تحریف ضربت غیر مستقیم است كه از ضربت مستقیم كاری تر است.😑
اگر كتابی تحریف بشود، چه تحریف لفظی و چه تحریف معنوی، اگر كتاب هدایت باشد تبدیل به كتاب ضلالت می شود، اگر كتاب سعادت باشد تبدیل به كتاب شقاوت می شود. اگر كتابی باشد كه انسان را رو به بالا می برد، در اثر تحریف رو به پایین می آورد.
اساساً بكلی آن حقیقت را عوض می كند؛ نه تنها بدون خاصیت می كند، بلكه اثر معكوس می بخشد.
هر چیزی آفتی متناسب با خودش دارد. این كه هر چیزی آفتی دارد، تعبیر من نیست، تعبیر پیغمبر اكرم است.
می فرماید: «آفَةُ الدّینِ ثَلاثَةٌ: فَقیهٌ فاجِرٌ، اِمامٌ جائِرٌ، مُجْتَهِدٌ جاهِلٌ» سه چیز آفت دین است:
1⃣اول دانشمند بد عمل، فاسق و فاجر.
2⃣دوم زعیم و پیشوای ستمكار.
3⃣سوم مقدس نادان.
اینها را پیغمبر اكرم به عنوان آفتهای دین می شمارد👆.
همین طوری كه شما می گویید جمادات مثلاً آهن آفتی دارد، نباتات، آفات دارند، كرم خاردار آفت فلان گیاه است، سن و ملخ آفت است برای نباتات، حیوانات آفتهای مخصوص به خود دارند، بدن انسانها آفتهای مخصوص به خود دارد؛ دین،
آیین، مسلك، آفت مخصوص به خود دارد.
«تحریف» كه به وسیله ی دو صنف از آن سه صنفی كه پیغمبر اكرم فرمود ایجاد می شود، یكی فقیه فاجر، عالم بدعمل فاسق، و دیگری مقدس نادان.
تحریف آفت دین است، دین را می خورد. دین را كه كرم خاردار نمی تواند از میان ببرد، دین را كه سن و ملخ از میان نمی برد. دین را تحریف از میان می برد، چون موضوع را عوض می كند، مردم به نام #حقیقت آن را می پذیرند اما نتیجه ی معكوس می گیرند.
شما ببینید علی علیه السلام، شخصیتی به این عظمت، در نظر بعضی از ما مردم یك شخصیت تحریف شده ی عجیبی است. بعضی از مردم علی را فقط و فقط به پهلوانی می شناسند و بس. و گاهی من نمی دانم به وسیله ی چه اشخاصی- حتماً به وسیله ی اشخاص بسیار مغرضی- یك عكسهایی از علی علیه السلام منتشر می شود، یك شمشیری كه مثل زبان مار دو تا زبانه دارد، بازوهایی، قیافه ای كه انسان نمی فهمد آخر اینها از كجا [گرفته شده است؟
اولاً عكس و مجسمه ی علی علیه السلام و پیغمبر صلی الله علیه و آله قطعاً در دنیا نبوده است.
می آیند می گویند در فلان موزه ای كه در پاریس است پیدا شد😶.
اولاً چون اسلام جلو اینها را گرفته بود برای اینكه مبارزه با انسان پرستی كرده باشد، خود مسلمانها چنین كاری نكردند. این دنیای اروپایی كه شما امروز می بینید این طور در تمدن ترقی كرده اند، آن زمانها از وحشی ترین ملتهای دنیا بودند. عكس علی كجا بود كه كسی بردارد، نقاشی علی كجا بود كه كسی بردارد؟🙄 یك قیافه های عجیب، كه انسان هیچ باور نمی كند این همان علی عابد است، این همان علی است كه شبها از خوف خدا می گریسته است.
چون سیمای یك عابد، سیمای یك متهجد، سیمای یك كسی كه شبها استغفار می كرده است، سیمای یك حكیم، سیمای یك قاضی، سیمای یك ادیب یك جور دیگر است.
هر یك از بزرگان دین را كه ما در نظر بگیریم سیما و چهره ای كه برای آنها ترسیم می كنند غیر از آن چیزی است كه بوده است.
https://telegram.me/quranpuyan
📖 #قرآن چهمیگوید؟
#وظایف_خانوادگی فرد مسلمان در قرآن کریم
#وظایف_فرزندان در برابر پدر و مادر
در آیاتی از قران حقوق والدین بر فرزندان بیان شده و وظایفی برای فرزندان نسبت به پدر ومادر تشریح شده است.
در آیه ۱۵۱ سوره انعام نیز چنین آمده است:
بگو بياييد تا آنچه را پروردگارتان بر شما حرام كرده براى شما بخوانم چيزى را با او شريك قرار مدهيد و به پدر و مادر احسان كنيد
و فرزندان خود را از بيم تنگدستى مكشيد ما شما و آنان را روزى مى رسانيم و به كارهاى زشت چه علنى آن و چه پوشيده[اش] نزديك مشويد و نفسى را كه خدا حرام گردانيده جز بحق مكشيد اينهاست كه [خدا] شما را به [انجام دادن] آن سفارش كرده است باشد كه بينديشد (۱۵۱)
قُلْ تَعَالَوْاْ أَتْلُ مَا حَرَّمَ رَبُّكُمْ عَلَيْكُمْ أَلاَّ تُشْرِكُواْ بِهِ شَيْئًا وَبِالْوَالِدَيْنِ إِحْسَانًا
وَلاَ تَقْتُلُواْ أَوْلاَدَكُم مِّنْ إمْلاَقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَإِيَّاهُمْ وَلاَ تَقْرَبُواْ الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ وَلاَ تَقْتُلُواْ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللّهُ إِلاَّ بِالْحَقِّ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿۱۵۱﴾
👈در تفسیر المیزان این چنین آمده است:
"عقوق والدين، بعد از شرك به خدا، در شمار بزرگترين گناهان است
👌به هر حال، خداى تعالى در قرآن كريمش در چند جا احسان به پدر و مادر را تالى توحيد و ترك شرك دانسته و هر جا به آن امر كرده قبلا به توحيد و ترك شرك امر كرده است، مانند آيه (و قضى ربك الا تعبدوا الا اياه و بالوالدين احسانا) و آيه (و اذ قال لقمان لابنه و هو يعظه يا بنى لا تشرك بالله ان الشرك لظلم عظيم و وصينا الانسان بوالديه ) و آياتى ديگر.
👌و اين خود بهترين دليل است بر اينكه عقوق والدين بعد از شرك به خداى بزرگ در شمار بزرگترين گناهان، و يا خود، بزرگترين آنها است، اعتبار عقلى هم مؤ يد اين معنا است،
برای مطالعه ادامه این مطلب و همچنین نظرات و آیات دیگر راجع به این موضوع به لینک زیر مراجعه فرمایید👇
http://yon.ir/Qpm981
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #مزمل
❓سوال
۱- آیا قیام لیل برای مسلمانان هم واجب بود؟
۲-آیا آیه ۲۰ بار سرزنش دارد یا تقدیر
۳-آیا تخفیف آیه، مشمول پیامبر هم میشود؟
1⃣ لن تحصوه در اكثر تفاسير و ترجمه ها به عدم امكان اندازه گيري زمان قيام شبانه ها برگدانده شده است
حال انكه اولا خداوند كه زمان دقيق نخواسته بود. فرموده نصف شب،كمتر يا بيشتر
ثانيا لن نفي ابد است ايا الان امكان اندازه گيري زمان دقيق نيست؟
همان طور كه در معناي كلمه احصا مشاهده ميشود؛و ادامه ايه هم نشان ميدهد يعني هرگز نمي توانيد اين قيام نيمي از شب را همواره انجام دهيد زيرامريض ميشويد يا مسافرين يا در جنگيد.
2⃣ با مرور نظرات مختلف در خصوص آيه ۲۰ مزمل،به نظرم موجه ترين و سازگارترين ترجمه و تفسير با متن ايه و كل سوره،مي تواند بصورت زير باشد:
در حقيقت پروردگارت مىداند كه تو نزديك به دو سوم از شب و (گاهي)نصف آن و (گاهي) يك سوم آن را [به عبادت] برمى خيزي ( و در در اجراي دستور خدا در اول سوره موفق بودي)و نيز گروهى از كسانى كه با تواند (كه داوطلبانه به اجراي حكمي كه مختص پيامبر بوده است اقدام كردند)
خداست كه شب و روز را اندازه گيرى مىكند [او] مىدانست كه [شما] هرگز نميتوانيد آن (قيام شبانه مستمر در حدود نيمي از شب) را(بطوركامل) تحصيل كنيد(براي همين بر شما واجب نكرد اما با توجه به همگامي داوطلبانه شما با پيامبر) پس بر شما نظر لطف كرد( و تخفيف داد) [اينك بجاي ملزم شدن به قيام نيمي از شب] هر چه از قرآن ميسر ميشود (در شب)بخوانيد [خدا] مىدانست كه به زودى در ميانتان بيمارانى خواهند بود و [عده اى] ديگر در زمين سفر مىكنند [و] در پى روزى خدا هستند و [گروهى] ديگر در راه خدا پيكار مىنمايند (و شايد به همان قرايت شبانه نيز موفق نشوند)پس (در روز)هر چه از [قرآن] ميسر شد تلاوت كنيد و نماز را برپا داريد و زكات را بپردازيد و وام نيكو به خدا دهيد و هر كار خوبى براى خويش از پيش فرستيد آن را نزد خدا بهتر و با پاداشى بيشتر باز خواهيد يافت و از خدا طلب آمرزش كنيد كه خدا آمرزنده مهربان است {۲۰}
بنا براين پيامبر شامل تخفيف نميشود
بر ساير مسلمانان واجب نبوده
تفاوت فاقرئوا ماتيسر اول و دوم هم مشخص ميشود
🖌سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8919
💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢
https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام برشما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عمل به یک دستور قرانی
هفته #چهل_وپنجم
تمرین بیست ونهم
✅موضوع: #خوشرويي و #حسن_خلق
◀️خداوند در سوره قلم در توصیف خلق پیامبر(ص) می فرمایند :
🔶" وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ "«4»
و حقّاً كه تو بر اخلاق بزرگى استوارى.(4)سوره قلم
👈در حدیثى از حسین بن على (علیه السلام ) آمده است که مى گوید: از پدرم امیر مؤ منان على (علیه السلام ) درباره ویژگیهاى زندگى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و #اخلاق او سؤ ال کردم ، و پدرم مشروحا به من پاسخ فرمود، در بخشى از این حدیث آمده است :
👌🌹رفتار پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) با همنشینانش چنین بود که دائما #خوشرو و #خندان و #سهل_الخلق و #ملایم بود،
♦️♦️هرگز #خشن و #سنگدل و #پرخاشگر و #بدزبان و #عیبجو و #مدیحه_گر نبود،
هیچکس از او ماءیوس نمى شد، و هر کس به در خانه او مى آمد نومید بازنمى گشت ....
💫💫تفسیر نمونه
ادامه موضوع👇👇
http://quranpuyan.com/yaf_postst309_khlq-Zym-pymbr--wa-i-naWkha-laal-khuluqin-aZymin.aspx
گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
#تحریفات در #واقعه_تاریخی_كربلا
قسمت سی و یکم
تحریفات معنوی
از کتاب #حماسهحسینی
✅تحریف مخصوص ما ایرانیها
یك چیزی كه مخصوص ما ایرانیهاست من عرض می كنم [و آن این است كه می گوییم ] «امام زین العابدین بیمار» .
شما در غیر زبان فارسی در جای دیگر این كلمه ی «بیمار» را دنبال اسم امام زین العابدین نمی بینید. مثلاً در زبان عربی. ایشان القاب زیادی دارند. «السّجاد» یكی از القابشان است، «ذو الثَّفَنات» یكی از القابشان است.
شما ببینید یك كتاب در دنیا پیدا می كنید كه یك #لقبی به زبان عربی به امام داده باشند كه مفهوم بیمار را برساند؟ من نمی دانم چطور شده كه ما فارسی زبانها این لقب را به امام داده ایم؟ !🤔
البته علتش معلوم است. امام زین العابدین تنها در ایام #حادثه_عاشورا بگویم من الاتفاق، بگویم تقدیر الهی بود برای اینكه امام زنده بماند و نسل امام حسین از این طریق محفوظ بماند- بیمار بودند و همان بیماری ایّام عاشورا سبب نجات ایشان شد.
چند بار تصمیم گرفتند امام را بكشند، چون بیماری ایشان در آن وقت شدید بود، گفتند: «اِنَّهُ لِما بِهِ» یعنی این كه دارد می میرد، چرا دیگر او را بكشیم؟
كیست در دنیا كه در عمرش بیمار نشود؟ 🤒
هر كسی در عمرش یك بار، دو بار بیمار می شود. دیگر در غیر این چند روز شما ببینید یك جا نوشته اند كه امام زین العابدین بیمار بود؟ ولی ما امام زین العابدین را یك آدم بیمارِ مریضِ زردرنگِ تبِ لازمی [تصور كرده ایم ] كه همیشه عصا به دستش است و [با] كمر خم دارد راه می رود و آه می كشد. آن وقت می گوییم امام چهارم ما هم هست.
همین #دروغ و #تحریف سبب شده است كه بسیاری از اشخاص آه بكشند، ناله كنند، خودشان را به موش مردگی بزنند و مردم از آنها احترام كنند، بگویند ببین آقا را!
درست امام زین العابدین بیمار! این تحریف است.
امام زین العابدین با امام حسین هیچ فرق نداشته است، با امام باقر از نظر مزاج و بنیه هیچ فرق نداشت.
امام چهل سال بعد از حادثه ی كربلا زنده بود و مثل همه سالم بود. با امام صادق فرقی نداشته است. چرا ما بگوییم «امام زین العابدین بیمار» ؟ ! .🙄
خدا رحمت كند مرحوم آیتی (رضوان اللّه علیه) را كه یك گوهر گرانبهایی بود از دست ما رفت.
ایشان همین موضوع را جزء مسائلش طرح كرد. البته مختصر طرح كرد و رد شد، گفت همین چه حرفی است كه ما به امام زین العابدین نسبت بیماری می دهیم؟😕
یك لقب به امام داده ایم كه هركس بشنود خیال می كند امام یك مردی بوده در تمام عمر بیمار. بعد یك قضیه ی جالبی نقل كرد.
گفت كه همین چندی پیش یكی از مجلات را می خواندم كه در آن مجله نویسنده ی مقاله ای از وضع دولت و كارمندان دولت انتقاد كرده بود. این طور انتقاد كرده بود كه اغلب كارمندان دولت و متصدیان امور یا افرادبی عرضه ای هستند یا افراد ناپاكی؛ یا عرضه دارند و ناپاك اند و یا پاك اند و بی عرضه.
عین عبارت را ایشان نقل كردند. نوشته بود كه اغلب متصدیان امور یا شمرند یا امام زین العابدین بیمار، و حال آنكه ما نیازمندیم به افرادی كه حضرت عباس باشند، هم پاك باشند و هم كاربُر؛ یعنی شمر كاربُر بود ولی ناپاك، امام زین العابدین بیمار آدم پاكی بود، متأسفانه كاربُر نبود، عرضه و لیاقتی نداشت؛ حضرت عباس خوب بود كه هم پاك بود و هم كاربُر! به همان آدم اگر بگویید امامهایت را بشمار، می گوید امام چهارم من امام زین العابدین بیمار است.
یك آدمی كه تو اعتقادت- العیاذ باللّه- درباره ی او این است كه او یك آدم پاكی بود ولی كاربُر نبود و حضرت عباس كه مأموم بود و امام نبود از او بالاتر بود چون هم پاك بود و هم كاربُر، پس چه امامی و چه پیشوایی؟ !
ببینید همین یك جریان كوچك چقدر انحراف به وجود می آورد.
ما ایرانیها یك مردم ضعیف پسندی هستیم. آه و ناله كردن در میان ما سرقفلی دارد. هركس می خواهد بگوید من آدم خوبی هستم، خودش را شل می كند، رها می كند، آه می كشد، ناله می كند. این معلول همین دروغی است كه ما به امام زین العابدین نسبت داده ایم و ایشان را «امام زین العابدین بیمار» می خوانیم. تا شخصی می گوید آه، می گوییم درست مثل امام زین العابدین بیمار.
ادامه دارد…
https://telegram.me/quranpuyan