eitaa logo
قران پویان
440 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
656 ویدیو
602 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول تدبر در سوره انسان ✅ پیام های آیات ۱۰-۷ سوره از تفسیر نور ◀️ کمال واقعی زمانی است که نیکی در انسان نهادینه شود.(تمام کمالات با فعل مضارع که نشانه استمرار فعل است،آمده است.) یُوفُونَ ، یَخافُونَ ، یُطْعِمُونَ و... ◀️ اطعام و انفاق زمانی ارزش بیشتر دارد که شیء انفاق شده،مورد نیاز و علاقه انسان باشد. «یُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ» ◀️ اسلام،حامی مستمندان و یتیمان و اسیران است. وَ یُطْعِمُونَ الطَّعامَ ... مِسْکِیناً وَ یَتِیماً وَ أَسِیراً ◀️ اطعام،زمانی ارزش بیشتری دارد که از خود و با دست خود باشد. «نُطْعِمُکُمْ» ◀️ کمکی ارزش دارد که خالصانه و به دور از هر منّت و انتظاری باشد. «نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللّهِ» ◀️ آنچه به عمل ارزش می دهد،انگیزه خالصانه و اخلاص در عمل است. «نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللّهِ لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً» ◀️ نیکان،نه تنها با زبان درخواست تشکّر ندارند،بلکه در دل هم به فکر تمجید و تشکّر نیستند. لا نُرِیدُ ... شُکُوراً ◀️ گرچه ابرار انتظار پاداش ندارند ولی مردم نباید بی تفاوت باشند.در آیه ۲۵ سوره قصص می خوانیم:حضرت شعیب دخترش را فرستاد تا پاداش سقّایی و آب دادن حضرت موسی را بپردازد. «إِنَّ أَبِی یَدْعُوکَ لِیَجْزِیَکَ أَجْرَ ما سَقَیْتَ» ◀️ گذشتن از پاداش،به تنهایی نشانه اخلاص نیست،بلکه گذشتن از تمجید و تشکّر نیز لازم است. «لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً» ◀️ وفای به نذر واجب است و کسی که به نذر خود وفا نکند،از قهر الهی بترسد. «یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً» ◀️ اگر کاری برای خدا باشد،فقط از قهر او می ترسیم،نه مردم. «نَخافُ مِنْ رَبِّنا» ◀️ داشتن انگیزه الهی،منافاتی با شوق به ثواب یا خوف از عقاب ندارد.زیرا ثواب و عقاب نیز از خداست. لِوَجْهِ اللّهِ ... إِنّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً ◀️ در قیامت،نه تنها مردم عبوسند،بلکه روز عبوس است. «یَوْماً عَبُوساً» ◀️ برای فرار از آن روز عبوس،امروز در برابر مسکین و یتیم و اسیر،عبوس نکنید. «نَخافُ مِنْ رَبِّنا یَوْماً عَبُوساً» 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅✅موضوع : 🌹🌹پيامبر صلي الله عليه و آله: 🔶🔸إِنَّ اللّه َ تَعالى جَميلٌ يُحِبُّ الْجَمالَ، سَخىٌّ يُحِبُّ السَّخاءَ، نَظيفٌ يُحِبُّالنَّظافَةَ؛ 🔶خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد، بخشنده است و بخشش را دوست دارد، است و را دوست دارد. 📚[نهج الفصاحه، ح ۶۹۰] 🍃🌸 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و پاسخ قرآنی: ❓ جايگاه در قرآن چيست؟ ❓ از در چه زمينه هايي پذيرفته است؟ 🔴قسمت پانزدهم: ❓❓روش پیدا کردن فرد واجد شرایط دادن و شایسته تبعیت چیست؟فرد و اتقی را چگونه بشناسیم؟ 🔵مسأله ی 17- در تشخيص بيشتر احياناً خود مكلف مى تواند موفق تر از ديگران باشد، و يا از هر راه صحيح شرعى ديگرى به دست آورد، مثلًا احتمال نمى دهد كه اين مرجع حقيقت را فداى مصلحت! كند، و يا اين احتمال در اين شخص كم تر از ديگران است. ❇ولى در تشخيص اعلم بودن يا گواهى دو عادل از اهل خبره ى قرآنى كه معارض برابر يا برترى نداشته باشند، و يا شهرت و شياع سالم و بى دوز و كَلَك كه براساس حقيقت نگرى باشد، و يا مكلفى كه خود اهل خبره و تشخيص در مسائل فقهيه است بتواند با بررسى نظرات نظر برتر را در اين ميان يا به طور اطمينان و يا- لااقل- احتمال عرفى و عقلايى تشخيص دهد، كه در هر صورت تقليد از اين شخص واجب است، 👈 ولى اگر به هيچ وسيله ى ممكنى نه اطمينان به اعلميت يافت و نه احتمال، اين جا مخير است، از هر كدام بخواهد پيروى كند، و يا تقليدش را ميان آنان پخش نمايد. ❎مسأله ی رجوع به اهل خبره اصلى است وجدانى و فطرى و شرعى كه اگر خودت از اهل خبره در مسائل شرعيه نيستى به خبرگان در اين سامان مراجعه كنى، تا بر پايه ى خبره بودنشان شخص مورد اعتمادِ برترِ از نظر علم و تقوى را به شما معرفى كنند 👈 و اين خبره گى و شهرت در انحصار است و بس و نه غيرقرآنى كه بيانگر احسن القول نيست. 👈 بنابراين چون مايقين داريم كه ما متأسفانه مبناى صد در صد قرآنى ندارند، بنابراين نوعاً نمى توانند در اين مسائل مورد مشورت قرار گيرند." از رساله نوين ايت اله صادقي تهراني ادامه دارد: 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/925338 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
#دعاهای_روزانه 💠اللَّهُمَّ فَاهْدِنِي هُدَى الْمُهْتَدِينَ ⚜خدايا مرا به راه ره يافتگان بدار "بخشی از دعای ماه رجب" کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ 💢♻️💢 قول سه باره خدا در قرآن براي جبران مال انفاق شده آیه ۳۹ سوره سبا قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاء مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ⚜ بگو: «پروردگارم روزى را براى هر كس بخواهد وسعت مى‏ بخشد، و براى هر كس بخواهد تنگ (و محدود) مى‏ سازد؛ و هر چيزى را (در راه او) انفاق كنيد، عوض آن را مى‏ دهد (و جاى آن را پر مى ‏كند)؛ و او بهترين روزى‏ دهندگان است!» (۳۹) ♻️ انفاق از معدود دستوراتی است که بسیار در قرآن تکرار شده است. در اینجا هم می گوید خدا روزی را برای هر بنده اش که بخواهد وسعت می دهد یا تنگ می گیرد. (البته برخی معتقدند این جمله هم برای مقایسه بین دو بنده است و هم مقایسه بین دو مقطع زمانی متفاوت یک بنده که زمانی رزق وسیع دارد و زمانی دیگر در مضیقه است.) ♻️ و هرچیزی به هر مقداری انفاق کنید خدا جایگزین آنرا به شما می دهد (و یا عوضش را می هد آنهم کریمانه ) که بهترین روزی دهنده خداست. 🌸🍃 پس در انفاق ،تردید نکنید که معامله ای سوددار است. https://goo.gl/vfBYo7 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول ✅ تدبر در سوره انسان پیام های آیات ۱۹-۱۱ سوره از تفسیر نور ◀️ ثمره خوف از خدا،نجات از قهر اوست. إِنّا نَخافُ ... فَوَقاهُمُ اللّهُ شَرَّ ذلِکَ الْیَوْمِ ◀️ کیفر و پاداش باید متناسب با عمل باشد.(حفظ و نجات محرومان،سبب حفظ و نجات انسان در قیامت است.) «فَوَقاهُمُ اللّهُ شَرَّ ذلِکَ» ◀️ ترس امروز،امنیّت فردا و مسرور کردن امروز،مسرور شدن فردا را به دنبال دارد. نَخافُ مِنْ رَبِّنا ... فَوَقاهُمُ اللّهُ ... وَ لَقّاهُمْ نَضْرَهً وَ سُرُوراً ◀️ بهشتیان در آسایش و آرامش به سر می برند. «مُتَّکِئِینَ فِیها عَلَی الْأَرائِکِ» ◀️ هوای بهشت بسیار مطبوع است. «لا یَرَوْنَ فِیها شَمْساً وَ لا زَمْهَرِیراً» ◀️ در بهشت،نعمت ها تسلیم ابرار هستند. «ذُلِّلَتْ قُطُوفُها تَذْلِیلاً» ◀️ خادمان بهشتیان،پروانه وار به دور آنان می چرخند. «یُطافُ عَلَیْهِمْ» ◀️ پذیرایی در بهشت،خصوصیات ویژه ای دارد.از جمله: نیازی به درخواست و تقاضا ندارد،زیرا پذیرایی کنندگان همواره به دور بهشتیان می گردند. «یَطُوفُ» پذیرایی کنندگان نوجوانند. «وِلْدانٌ مُخَلَّدُونَ» قیافه آنان مانند لؤلؤ درخشنده است. «حَسِبْتَهُمْ لُؤْلُؤاً» رنگ لباس پذیرایی کنندگان سبز «خُضْرٌ» و جنس لباس آنان از ابریشم نازک «سُندُسٍ» و ضخیم «إِسْتَبْرَقٌ» است. ساقی ابرار،پروردگار متعال «سَقاهُمْ رَبُّهُمْ» و نوع شراب آنها،طهور است. 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢💢🔸💢🔸💢 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅✅موضوع : 🌹🌹رسول خدا صلي الله عليه واله می فرمایند : 🔶🔸تا می‌توانید باشید چرا که اسلام را بر بنا نهاده است. 🌸🔶تَنَظَّفُوا بِكُلِّ مَا اسْتَطَعْتُمْ، فَإنَّ اللّهَ تَعالی بَنَی الإسْلامَ عَلَی النِّظَافَةِ. 📚كنز العمال، جلد 6، صفحه 371 🍃 🌸🍃 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓ جايگاه در قرآن چيست؟ ❓آيا در هر مساله‌ اي بايد به مراجعه كرد؟ ايا رجوع به اعلم، مبناي دارد يا عقلي؟ 🔴قسمت شانزدهم:(قسمت آخر) ✳نظر علامه سيد محمد حسين فضل اله اين چنين است: "در مساله اعلميت، من را_ كه مبناي مساله است_ اساسا مقيد به رجوع به نيافته ام، 👈 بلكه مردم در همه امور خويش به اهل خبره رجوع مي كنند و تعصب و اصرار خاصي به مراجعه به اعلمِ اين امور ندارند. ❎ اما اينكه مردم در مسائل مورد اختلاف به اعلم رجوع مي كنند، تنها در صورتي است كه مساله اي در هر حال، را بطلبد و نه حجت و دليل را. اين امر را در رفتار مردم ملاحظه مي كنيم كه هنگامي كه كار به مرحله خطرناكي مي رسد، به پزشك اعلم رجوع مي كنند و چه بسا، علاوه بر اعلم تقاضاي تشكيل كميسيون پزشكي مي نمايند تا همه گونه احتمالي كه به تشخيص يا درمان بيماري كمك مي كند مورد مطالعه قرار گيرد. ✅بنابراين، رجوع به اعلم در مسائل اختلافي، در سيره عقلا_ مگر در حالات الزامي و حياتي نيست. 👈 مي دانيم كه ما در مسائل شرعي مامور به احتياط نيستيم كه در هر صورت به حكم واقعي عمل كرده باشيم. بلكه ما ماموريم حجت و دليل و يا حتی عذر شرعي داشته باشيم و اين امور همه با رجوع به مجتهد فقيه و پارسايي حاصل مي شود." 📚فقه زندگي، ص ٢٢ 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/925338 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
أَللَّهُمَّ غَیِّر سُوءَ حَالِنَا بِحُسنِ حَالِکَ بارالها ! حالِ بدِ ما را به حالِ نیکویت تغییر ده . کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 ؟ ✅ برکات و آثار استغفار در قرآن آيه ای اميد بخش، پوشاننده بديهای ماست وَمَنْ يَعْمَلْ سُوءًا أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُورًا رَحِيمًا ﴿۱۱۰﴾ انصاریان: و هر کس کار زشتی کند یا برخود ستم ورزد، سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را بسیار آمرزنده و مهربان خواهد یافت. https://cutt.ly/Ztq1b0r 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸💢🔸 https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول ✅ تدبر در سوره انسان پیام های آیات ۲۲-۲۰ سوره از تفسیر نور ◀️ با آنکه بهشت،فضل و لطف الهی است،امّا خداوند آن را مزد و اجر ابرار می شمرد تا بهشتیان به کار خود ببالند. «إِنَّ هذا کانَ لَکُمْ جَزاءً» ◀️ پاداش های الهی بر اساس نیّت و کیفیّت انجام کار است،نه بر اساس کمیّت کار و مقدار و مبلغ احسان.(چند قطعه نان جو و این همه پاداش،فقط به خاطر داشتن اخلاص و ایثار است.) «إِنَّ هذا کانَ لَکُمْ جَزاءً وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً» ◀️ کسی که از مردم،نه پاداش طلب کند و نه تشکّر بخواهد، «لا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزاءً وَ لا شُکُوراً» ،خداوند به او هم پاداش می دهد و هم تشکّر می کند. «کانَ لَکُمْ جَزاءً وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً» ◀️ تشکّر و قدردانی از تلاش دیگران،یک صفت الهی است. «سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً» ◀️ نطفه بی مقدار «نُطْفَهٍ أَمْشاجٍ» بر اثر ایمان و عمل و اخلاص و ایثار به جایی می رسد که آفریدگار هستی از او تشکّر می کند. «وَ کانَ سَعْیُکُمْ مَشْکُوراً» 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم سلام برشما : هر هفته تمرین به یک دستور قرانی هفته تمرین ✅✅موضوع : 🌹🌹امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند : 👌👌خودتان را به وسيله آب از بوي نامطبوعي که مايه آزار ديگران است سازيد، به (سر و وضع) خودتان برسيد، زيرا خداوند عزوجل از بندگان و خود که هر که با او مي نشيند از وي بيزار مي شود, دارد. 🔶🔸تنظفوا بالماء من النتن الريح الذي يتأذي به، تعهدوا أنفسکم، فإن الله عزوجل يبغض من عباده القاذورة الذي يتأنف به من جلس إليه. 📚الخصال، صفحه 620، حدیث 10 🍃🌸 🌸🍃🌸 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 ‌گروه عمل به قرآن در پيام رسان ايتا http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d https://eitaa.com/quranpuyan
❓پرسش و پاسخ قرآنی: ❓آيا شيوع واگيردار و تلفات جاني و مالي آنها و نيز همگاني ناشي از آنها خداست؟ يا است؟ يا ...؟ 🔴قسمت اول : ✳در آموزه های دینی برای اینگونه وقایع چـند دلیل را بر شمــرده اند : 💠 الف) الهی : برخى بلاهـا براى آزمـایش کـردن مردم رخ مى دهـد ؛ چرا که یکى از سنت هاى جاري و هميشگي الهى است . خداوند در سوره بقره، مصاديقي را براي امتحان و ابتلاي انسانها معرفي كرده است: وَ لَنَبْلُوَنَّکُم بِشیَ‌ْءٍ مِّنَ الخَْوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَ الْأَنفُسِ وَ الثَّمَرَاتِ وَ بَشِّرِ الصَّابرِِینَ(155- بقره) 🔹«به طور قطع ما همه شما را با اموری همچون و گرسنگی و زیان و زيان و کم شدن فرزندان و زيان در محصولات و میوه‌ها آزمایش می‌کنیم. و بشارت باد بر صابران» بنابراين ترس و خسارت هاي مالي و جاني كه در شيوع بيماري ها مبتلابه افراد جامعه ميشود،ميتواند نوعي الهي براي تك تك افراد جامعه اعم از مسولین، پزشکان، پرستاران، فروشندگان، سودجویان و محتکران و خاینین به سلامت، رسانه ها، و.... باشد. ادامه دارد : 📚برای مطالعه بیشتر در مورد این مطلب به لینک زیر مراجعه کنید: https://b2n.ir/023347 💫با این پست، شما هم در گسترش مفاهیم قرآنی در جامعه سهیم شوید 🙏 https://eitaa.com/quranpuyan
صبح شد باز هم آهنگ خدا می آید چه نسیم خنکی دل به صفا می آید ... به نخستین نفس بانگ خروس سحری زنگ دروازه ی دنیا به صدا می آید 💕سلام صبحتان بخیر💕 @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا