eitaa logo
قران پویان
443 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
681 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5922791671057091954.mp3
10.5M
🟢رسالت پیامبر، بدون زور و ▫️جلسه دوم ♻️بررسی و نقد سه نظریه در باره آیات حصر رسالت به تبلیغ و عدم بکارگیری زور: 🔻الف) نظریه نزول این آیات در مکه و نسخ آن با آیات جهاد در مدینه 🔻ب) نظریه اختصاص این آیات به پذیرش اسلام و جواز بکارگیری زور در الزام به و 🔻ج) نظریه اختصاص این آیات به احکام شرعی و جواز بکارگیری اجبار در قلمرو دستورات استاد سروش محلاتی @quranpuyan
بسم الله الرحمن الرحیم وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ ﴿۳۴﴾ فصلت نیکی و بدی یکسان نیست. [بدی را] با بهترین شیوه دفع کن؛ [با این برخورد متین و نیک] کسی که میان تو و او دشمنی است [چنان شود] که گویی دوستی نزدیک و صمیمی است. 🔘 ضمن ابراز تاسف شدید از حادثه تروریستی که به جان‌باختن عده ای از هموطنان عزیز و آسیب‌دیدن عده ای بیشتر منجر شد، با ابراز انزجار از عوامل اين ترور، برای کلیه عزیز حوادث چند هفته اخیر اعم از معترضان و ماموران، رحمت واسعه الهی و برای خانواده های آنها صبرجمیل و برای آسیب‌دیدگان، بهبودی از خداوند منان طلب می کنیم .🙏 🔘 تقاضای ، امن و و مراعات حداقل حقوق و مصرح در قانون اساسی که در این سالها روزبه روز، محدودتر شده، از سوی مردم، تقاضای طبیعی است و اگر ببینند این حقوق آنها نادیده گرفته شده، حق دارند انتقاد و حتی کنند . این حقی است که به شهروندان داده است اما متاسفانه در این چند دهه با حذف همه احزاب و افراد مخالف و عدم مجوز برگزاری تجمعات به احزاب و افراد با حاکمیت، این حق از مردم سلب شده است. از دیگر سو مردم در تعیین سرنوشت خود و گردش قدرت بین اقشار مختلف مردم نیز با حذف و برگزاری انتخابات های شده محدود از بین رفته و افزایش و یکدست سازی هرچه بیشتر حاکمیت نفس مردم را بریده و حاکمیت را در اعمال خود مصمم تر کرده است. از سوی دیگر اوضاع بد روزمره عموم مردم و فشارهای شدید ، بی تدبیری ها و ناکارامدی ها در عرصه سیاست داخلی و ، فرهنگی و اجتماعی و گسترش بیشتر شبکه های مالی و اداری، کاسه صبر هموطنان صبور و مظلوم ایران بویژه نوجوانان و جوانان را لبریز کرده و با تبدیل نیروهای موافق به مخالف و مخالف به معارض ، سبب شده که جمعیتی انبوه از منتقدان و معترضان شکل بگیرد. که البته فعلا بخش زیادی از انها بدلیل عدم همسویی با برخی شعارها و رفتارهای معترضین خیابانی و نیز اجتناب از مواجهه با برخورد سرکوبگرانه نیروهای ویژه ، علنی کردن اعتراض خود را به فرصتی مناسب واگذارده اند. 🔘 لذا مسئولان موثر حاکمیت تا فرصت باقیست باید بخود امده، با به رسمیت شناختن و معترضان و شنیدن صدای انها و اجتناب از توهین به انها و نامگذاری انها با القاب و عناوین ناشایست، و دست برداشتن از سرکوب و بازداشت و تهدید معترضانٍ غیر آشوبگر و فراهم اوردن مکانهای امن برای برپایی ، ضمن و بی کم و کاست به مرزهای قانون اساسی در همه ابعاد حقوق و ازادی های مردم، زمینه را برای تغییرات اجرایی ضروری و نیز برگزاری های مورد نیاز برای تغییرات قانونی مورد نظر مردم فراهم آورند. امید است که بشنوند و تعقل کنند و بازگردند. 🔘 و البته معترضان هم باید متوجه باشند که انتقاد و اعتراض شان متوجه هم باشد و نباید با رفتارها و گفتارهای خشن و اقدامات نکوهش آمیز و مغایر با ارزشهای متعارف مردم، به گسترش کمک کنند. بروز –از جانب هر کس که باشد- محکوم است مخصوصاً در شرایطی که بدخواهان ایران و اسلام ، مترصد سوء استفاده از این شرایط داخلی بوده و حاکمیت هم دنبال بهانه برای لوث کردن و انگ زدن به مطالبات مردم میباشد. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی و ما رستگار🙏 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
"قَد اَفلَحَ المُؤمِنُونَ" (براستی اهل ایمان رستگار شدند!) در خود ایمان است، نه نتیجه ای که بعداً بیاید! و این نکته ای قابل تأمل است. نمی فرماید که ایمان بیاورید تا در آینده رستگار شوید! بلکه این آیه شریفه  رستگاری و نجات را به محض ایمان داشتن، محقق می داند. این یعنی نجات، در خود ایمان نهفته است. و ایمان، باور ذهنی نیست! به معنای فکر کنم و اگر با ذهنم جور در آمد، آنگاه قبول کنم، نیست! آن را ایمان نمی گویند، آن را قبول کردن ذهنیات خودت می گویند! حال آنکه اساس ایمان، بر پذیرش غیب و نادیده هاست "یُؤمِنُونَ بِالغَیبِ". باور داشتن به آنچه که می بینی و آنچه که می دانی را ایمان نمی گویند، آن در حوزه ی علم و دانش است. ایمان، "ناشناختنی" را نشانه رفته است، مطلق نامتناهی را! ایمان نوری است که قلب را منوّر می کند و وجودت را روشنی می بخشد. نشانه ی ایمان، یک پذیرش تام است. کنار گذاشتن برداشت های ذهنی و نفسانی است. ایمان، سکنا گزیدن در کیفیت تسلیم محض است. تسلیم به جریان نابِ هستی، به هستی ساز بزرگ، به راستی و درستی. 🖌بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی مسعود ریاعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔 @quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 75 تا 89 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️طرق مختلف وَ لَوْ رَحِمْناهُمْ وَ كَشَفْنا ما بِهِمْ مِنْ ضُرٍّ لَلَجُّوا فِي طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ (۷۵/مومنون) 🌱‏و (بر فرض) اگر به آنها رحم كنيم و (رنج و عذاب و) بدبختی‌های آنان را برطرف سازيم (به جای هوشياری و شكر) در طغيانشان كوردلانه اصرار می‌ورزند. 🔹و گاه آنها را با حوادث دردناك گوشمالی می‌دهيم تا اگر از طريق رحمت‌ و نعمت بيدار نشدند از اين راه بيدار شوند، ولی اين كار نيز در آنها مؤثر نيست، زيرا" ما آنها را به عذاب و بلا گرفتار ساختيم اما آنها نه در برابر پروردگارشان تواضع و انقيادی نشان دادند و نه به درگاه او توجه و تضرع می‌كنند" (وَ لَقَدْ أَخَذْناهُمْ بِالْعَذابِ فَمَا اسْتَكانُوا لِرَبِّهِمْ وَ ما يَتَضَرَّعُونَ‌) 🔹‏تضرع چنان كه پيش از اين هم گفته‌ايم در اصل از ماده" ضرع" به معنی پستان گرفته شده و" تضرع" دوشنده است، سپس به معنی تسليم آميخته با تواضع و خضوع آمده است. ‏يعنی اين حوادث دردناك آنها را هرگز از مركب غرور و سركشی و خود- كامگی فرود نياورد و در برابر حق تسليم نشدند. ‏و اگر در پاره‌ای از روايات" تضرع" به معنی بلند كردن دستها در هنگام دعا و نماز تفسير شده در واقع بيان يكی از مصداقهای اين معنی وسيع است. ‏ 🔹به هر حال ما به اين رحمتها و نعمتها و مجازاتهای بيدار كننده ادامه می‌دهيم و آنها نيز به طغيان و سركشی و لجاجتشان،" تا هنگامی كه دری از عذاب شديد و دردناك خود به روی آنها بگشائيم و چنان گرفتار شوند كه به كلی مايوس گردند" (حَتَّی إِذا فَتَحْنا عَلَيْهِمْ باباً ذا عَذابٍ شَدِيدٍ إِذا هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ‌. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏حَتَّی إِذا فَتَحْنا عَلَيْهِمْ باباً ذا عَذابٍ شَدِيدٍ إِذا هُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ (۷۷/مومنون) 🌱‏(نه رحمت در آنان اثر كرد و نه مؤاخذه، ما هم اين سنگدلان را رها می‌كنيم) تا زمانی كه دری از عذاب شديد به روی آنان بگشاييم (و چنان گرفتار شوند كه) ناگهان در آن (عذاب) مأيوس شوند. ‏🔹درهای عذاب، ابتدا به روی ما بسته است امّا سرسختی و لجاجت ما در برابر حقّ، سبب می‌شود كه خداوند آن درها را باز كند. «فَتَحْنا» ‏🔹خداوند در مراحل تربيت، اصولی را اجرا می‌كند: ✔️‏اوّل: با رحمت ومهربانی رفتار می‌كند. «وَ لَوْ رَحِمْناهُمْ وَ كَشَفْنا ما بِهِمْ مِنْ ضُرٍّ لَلَجُّوا» ✔️‏دوّم: با عذاب تنبيهی: «وَ لَقَدْ أَخَذْناهُمْ بِالْعَذابِ فَمَا اسْتَكانُوا» ✔️‏سوّم: با عذاب نهايی كه مايه‌ی بيچارگی و درماندگی است. «عَذابٍ شَدِيدٍ» ‏🔹كسی كه بخواهد با لجاجت، انبيا را به يأس كشاند، گرفتار قهری می‌شود كه خود به يأس كشيده شود. «مُبْلِسُونَ» ‏🔹در عذاب نهايی، جايی برای توبه و نجات نيست و عذاب شدگان مأيوس می‌شوند. «مُبْلِسُونَ» 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۲۶-۱۷ بخش دوم وَلَا تَقُولَنَّ لِشَيْءٍ إِنِّي فَاعِلٌ ذَلِكَ غَدًا {23} و زنهار در مورد چيزى مگوى كه من آن را فردا انجام خواهم داد {23} إِلَّا أَن يَشَاء اللَّهُ وَاذْكُر رَّبَّكَ إِذَا نَسِيتَ وَقُلْ عَسَى أَن يَهْدِيَنِ رَبِّي لِأَقْرَبَ مِنْ هَذَا رَشَدًا {24} مگر آنكه خدا بخواهد و چون فراموش كردى(این امر را) پروردگارت را ياد كن و بگو اميد كه پروردگارم مرا به راهى كه نزديكتر از اين به صواب است هدايت كند {24} وَلَبِثُوا فِي كَهْفِهِمْ ثَلَاثَ مِائَةٍ سِنِينَ وَازْدَادُوا تِسْعًا {25} و سيصد سال در غارشان درنگ كردند و نه سال [نيز بر آن] افزودند {25} قُلِ اللَّهُ أَعْلَمُ بِمَا لَبِثُوا لَهُ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَبْصِرْ بِهِ وَأَسْمِعْ مَا لَهُم مِّن دُونِهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا يُشْرِكُ فِي حُكْمِهِ أَحَدًا {26} بگو خدا به آنچه درنگ كردند (ماهیت این کار) داناتر است. نهان آسمانها و زمين به او اختصاص دارد وه چه بينا و شنواست براى آنان هیچ ياورى جز او نيست و هيچ كس را در فرمانروايى خود شريك نمى‏گيرد {26} عصاره دسته آیات ۲۶-۱۷ : خداوند با خواب طولانی، جوانمردان مومن کهف را از شر دشمنان مشرک حفظ کرد. بیداری مجدد انها و آگاه کردن مردم شهر بر این امر،نیز نشانه ای از صدق وعده خداوند و امکان معاد و قیامت است.ای پیامبر در همه اقوال و افعال مشیت خدا را بخاطر داشته باش.و بگو که هیچ ولی و یاوری جز خدا نیست و در حکمرانی خود شریکی ندارد. ♻️عصاره فراز آیات ۲۶-۹ : خواب طولانی اصحاب کهف که با ایمان به خدا و نفی شرک، و ترک وابستگی های دنیوی، از قوم مشرک خود کناره گیری و در غار پناهنده شدند و با برخورداری از رحمت و ولایت خدا از شر دشمنان در امان ماندند، و بیداری مجددشان (پس از ۳۰۹ سال) نشانه ای بر صدق وعده های خدا ،ولایت غالب و بی همتای او و وقوع قیامت است. آقای سید کاظم فرهنگ https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
مروري بر ع به امام ع 🛑قسمت سي و هشتم: 💢مراقب باش كه در حين گناه بسراغت نيايد. مراقب باش كه مرگ بين تو و كه منتظر ان بودي، فاصله نيندازد 🔸فَكُنْ مِنْهُ عَلَى حَذَرِ أَنْ يُدْرِكَكَ وَ أَنْتَ عَلَى حَالٍ سَيِّئَةٍ قَدْ كُنْتَ تُحَدِّثُ نَفْسَكَ مِنْهَا بِالتَّوْبَةِ، فَيَحُولَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ ذَلِكَ، فَإِذَا أَنْتَ قَدْ أَهْلَكْتَ نَفْسَكَ. يَا بُنَيَّ أَكْثِرْ مِنْ ذِكْرِ الْمَوْتِ وَ ذِكْرِ مَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ وَ تُفْضِي بَعْدَ الْمَوْتِ إِلَيْهِ، حَتَّى يَأْتِيَكَ وَ قَدْ أَخَذْتَ مِنْهُ حِذْرَكَ وَ شَدَدْتَ لَهُ أَزْرَكَ، وَ لَا يَأْتِيَكَ بَغْتَةً فَيَبْهَرَك. از اينكه مرگ تو را به هنگام گناه دريابد -گناهى كه با خود مى گفتى از آن توبه مى كنم- بر حذر باش، مرگى كه بين تو و توبه ات مانع گردد، و بدين صورت خود را به هلاكت انداخته باشى. پسرم مرگ را و موقعيتى كه ناگهان در آن مى افتى، و بعد از مرگ به آن مى رسى زياد به ياد آر، تا وقتى مرگ برسد خود را مهيّا، و دامن همت به كمر زده باشى، مباد كه مرگ از راه برسد و تو را مغلوب نمايد. 🖋 ترجمه انصاریان 🌴آن گاه امام(عليه السلام) به نکته مهمى اشاره مى کند که آخرين هشدار در اين بخش از وصيّت نامه اوست مى فرمايد: «بنابراين از اين بترس که مرگ زمانى تو را بگيرد که در حال بدى باشى (حال گناه) در صورتى که تو پيش از فرا رسيدن مرگ با خويشتن گفتگو مى کردى که توبه کنى; ولى مرگ ميان تو و توبه حايل مى شود و اينجاست که تو خويشتن را به هلاکت افکنده اى» امام(عليه السلام) در اين هشدار، فرزندش را به اين حقيقت توجّه مى دهد که تاريخ مرگ در هر حال مبهم و ناپيداست و گاه انسان گرفتار گناهى مى شود و تصميم مى گيرد لحظه اى بعد آن را با آب توبه از صفحه نامه اعمالش بشويد; ولى مرگ ناگهان فرا مى رسد و اين فرصت را از او مى گيرد. همه ما در زندگى خود ديده يا شنيده ايم افرادى را که تصميم به انجام کارهاى خوب يا بدى داشتند ناگهان در همان لحظه از ادامه کار و رسيدن به مقصود باز ماندند. 🌐در حديث معروف مفضل مى خوانيم که امام صادق(عليه السلام) خطاب به مفضل فرمود: اگر سؤال کنى چرا خداوند مدت حيات انسان را مستور داشته و در هر ساعتى که مشغول انجام گناه و ارتکاب معاصى است، ممکن است مرگش فرا رسد، در پاسخ مى گوييم: حکمت آن اين است که با اينکه انسان تاريخ مرگ خود را نمى داند باز هم هر زمان به سراغ گناه مى رود، اگر تاريخ آن را مى دانست و اميد به طول بقاى خود داشت بيشتر پرده درى مى کرد، بنابراين انتظار مرگ در هر حال براى او از اطمينان به بقا بهتر است و اگر اين انتظار در گروهى از مردم اثر نکند در گروه ديگر به يقين مؤثر خواهد بود; دست از گناه مى کشند و به سراغ اعمال صالح مى روند و از اموال نفيس خود براى انفاق به فقرا و مساکين بهره مى گيرند. : 🌴امام(عليه السلام) در ادامه وصيّت نامه اش به فرزند خود هشدار مى دهد و تأکيد مى کند که به ياد مرگ و آماده استقبال از آن باشد. نخست مى فرمايد: «پسرم بسيار به ياد مرگ باش و به ياد آنچه به سوى آن مى روى و پس از در آن قرار مى گيرى به گونه اى که هرگاه مرگ به سراغ تو آيد تو خود را (از هر نظر) آماده ساخته و دامن همت را در برابر آن به کمر بسته باشى. نکند ناگهان بر تو وارد شود و مغلوبت سازد»; 👈اين واقعيّتى روشن است که غالب مردم از آن غافل اند. همه مى دانند براى عمر انسان تاريخ معينى در ظاهر تعيين نشده و هر لحظه و هر زمان بر اثر حوادث بيرونى، فردى يا جمعى يا حوادث درونى (بيمارى هاى ناگهانى) ممکن است انسان از دنيا چشم بپوشد و بسيارند کسانى که اين حقيقت را مى دانند و مى بينند و از آن غافل مى شوند. گاه در لحظاتى که در مجالس يادبود عزيزان از دست رفته شرکت مى کنند، به فکر فرو مى روند و شايد تصميماتى جهت آمادگى براى اين سفر مى گيرند; ولى از مجلس که خارج شدند به دست فراموشى سپرده مى شود. 🌴در خطبه 114 در کلام ديگرى از امام(عليه السلام) نيز خوانديم: «فَبَادِرُوا الْعَمَلَ وَخَافُوا بَغْتَةَ الاَْجَلِ; به انجام اعمال صالح مبادرت ورزيد و از فرارسيدن ناگهانى پايان عمر بترسيد.» 🖋شرح آیت الله مکارم شیرازی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 90 تا 104 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan