eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.4هزار عکس
659 ویدیو
603 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠تُرْجِي مَنْ تَشاءُ مِنْهُنَّ وَ تُؤْوِي إِلَيْكَ مَنْ تَشاءُ وَ مَنِ ابْتَغَيْتَ مِمَّنْ عَزَلْتَ فَلا جُناحَ عَلَيْكَ ذلِكَ أَدْنی‌ أَنْ تَقَرَّ أَعْيُنُهُنَّ وَ لا يَحْزَنَّ وَ يَرْضَيْنَ بِما آتَيْتَهُنَّ كُلُّهُنَّ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَلِيماً (۵۱/احزاب) 🌱‏از همسرانت هر كدام را خواستی می‌توانی (نوبت او را) مؤخّرداری و هر كه را خواهی نزد خود جای دهی، و بر تو باكی نيست هر كدام را كه (برای مدّتی) ترك كرده‌ای دوباره طلب كنی؛ اين (حكم) برای آن كه چشمانشان روشن شود و ناراحت نشوند و همه‌ی آنان به آنچه در اختيارشان می‌گذاری راضی باشند مناسب‌تر است، و خداوند آنچه را در دل‌های شماست می‌داند، و خداوند دانا و بردبار است. 🔹برای افرادی كه مسئوليّت‌های سنگين دارند بايد اختياراتی ويژه گذاشت. 🔹اختيارات پيامبر، به معنای ناديده گرفتن حقّ همسران نيست. «تقرّ اعينهنّ- لا يحزنّ- يرضين» ‏ 🔹چشم همسر به دو چيز روشن می‌شود: يكی نداشتن غم و ديگری رضايت قلبی. «تَقَرَّ أَعْيُنُهُنَّ وَ لا يَحْزَنَّ وَ يَرْضَيْنَ» ‏ 🔹راضی كردن همسر نبايد مخصوص روزهای اول زندگی باشد، بلكه بايد همواره چنين باشد. «وَ يَرْضَيْنَ» ‏ 🔹جلب رضايت صد در صد چند همسر، محال عادّی است، ولی بايد چنان برنامه‌ريزی كرد كه به اين امر نزديك باشد. أَدْنی‌ أَنْ‌ ... يَرْضَيْنَ‌ ‏ 🔹مرد بايد درصدد راضی كردن تمام همسران خود باشد. «كُلُّهُنَّ» ‏ 🔹احكام الهی برای برقراری عدالت و حفظ حقوق خانواده است، گرچه در دلها توقّع چيز ديگری باشد. «وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما فِي قُلُوبِكُمْ» ‏ 🔹احكام خانواده در اسلام، از سرچشمه‌ی علم الهی است. «كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَلِيماً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلاَّ أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلی‌ طَعامٍ غَيْرَ ناظِرِينَ إِناهُ وَ لكِنْ إِذا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا وَ لا مُسْتَأْنِسِينَ لِحَدِيثٍ إِنَّ ذلِكُمْ كانَ يُؤْذِي النَّبِيَّ فَيَسْتَحْيِي مِنْكُمْ وَ اللَّهُ لا يَسْتَحْيِي مِنَ الْحَقِّ وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ ما كانَ لَكُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّـهِ وَ لا أَنْ تَنْكِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِكُمْ كانَ عِنْدَ اللَّـهِ عَظِيماً (۵۳/احزاب) 🌱‏ای كسانی كه ايمان آورده‌ايد! به خانه پيامبر وارد نشويد مگر آن كه به شما اجازه داده شود برای خوردن غذا، (به شرط آن كه قبل از موعد نياييد) و در انتظار وقت غذا نباشيد؛ ولی هرگاه دعوت شديد پس داخل شويد، و وقتی غذا خورديد پراكنده شويد، و (بعد از خوردن غذا) به گفتگو نپردازيد؛ همانا اين (گفتگوهای پس از غذا) پيامبر را آزار می‌دهد، امّا او از شما شرم می‌كند (و چيزی نمی‌گويد) ولی خداوند از (گفتن) حقّ شرم ندارد. و هرگاه از همسران پيامبر چيزی از وسايل زندگی (به عنوان عاريت) خواستيد از پشت پرده بخواهيد؛ اين رفتار برای دل‌های شما و دل‌های آنان به پاكی و پاكدامنی است و شما حقّ نداريد كه رسول خدا را آزار دهيد و با همسران او پس از رحلتش ازدواج كنيد كه اين كار نزد خداوند (گناهی) بزرگ است. 🔷هميشه مسئوليتها جنبه متقابل دارد يعنی همانگونه كه ميزبان وظايف مهمی در برابر ميهمان دارد در جهت مقابل نيز ميهمان وظايف قابل ملاحظه دارد. ‏علاوه بر آنچه در احاديث ذكر شده ميهمان موظف است آنچه را صاحب‌خانه در مورد منزلش پيشنهاد می‌كند انجام دهد، فی المثل هر جا را برای نشستن پيشنهاد می‌كند بپذيرد. 🔷مساله ميهمان‌نوازی و آداب ميهمان داری و وظايف و خصوصيات هر كدام بحث گسترده‌ای را در آداب معاشرت اسلامی به خود اختصاص داده، اما با نهايت تاسف در عصر ما كه عصر غلبه ماديگری بر جهان است اين‌ سنت قديمی انسانی چنان محدود شده كه در بعضی از جوامع غربی تقريبا برچيده شده است، و شنيده‌ايم هنگامی كه بعضی از آنها به كشورهای اسلامی می‌آيند و گستردگی ميهمان داری و ميهمان‌نوازی را كه هنوز در خانواده‌های اصيل اين مرز و بوم به صورت گرم و مملو از عواطف برقرار است می‌بينند، شگفت‌زده می‌شوند كه چگونه ممكن است افرادی بهترين وسائل موجود خانه و با ارزشترين غذاهای خود را برای پذيرايی مهمانهايی كه گاهی با آنها ارتباط كمی دارند، و شايد تنها در يك سفر كوتاه آشنا شده‌اند بگذارند؟!. ‏ولی توجه به احاديث اسلامی كه گوشه‌ای از آن در بالا آمد دليل اين ايثار و فداكاری را روشن می‌سازد و محاسبات معنوی را در اين رابطه مشخص می‌كند، محاسباتی كه برای ماده پرستان فرهنگ نامفهومی است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 7⃣تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۶-۴ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- پدر را به اسم صدا نزنیم. «یا أَبَتِ» ۲- پدران و فرزندان در خطاب به یکدیگر،از واژه هایی که نشانه ی صمیمیّت، رحمت و شفقت است،استفاده کنند. «یا أَبَتِ»* ۳- گاهی رؤیا وخواب دیدن،یکی از راه های دریافت حقایق است. «إِنِّی رَأَیْتُ» ۴- در فرهنگِ خواب،اشیا،نماد حقایق می شوند.(مثلاً خورشید نشان پدر و ماه تعبیر از مادر و ستارگان نشان برادران است.) رَأَیْتُ أَحَدَ عَشَرَ کَوْکَباً ... ۵- خوابِ اولیایِ خدا،واقعی است. «رَأَیْتُ» در این آیه «رَأَیْتُ» تکرار شده است تا بگوید حتماً دیدم و گمان نشود ماجرا خیالی بوده است. ۶- فرزندان را با مهربانی مورد خطاب قرار دهید. «یا بُنَیَّ»* ۷- پدر و مادر بایستی رابطه ای صمیمانه با فرزندان داشته باشند تا فرزندان بتوانند سخن خود را با آنان مطرح کنند. «یا بُنَیَّ»* ۸- خطر حسادت در محیط خانه و جامعه را به فرزندان گوشزد کنیم. یا بُنَیَّ لا تَقْصُصْ ... ۹- هر حرفی را به هر کسی نزنیم. «لا تَقْصُصْ» ۱۰- کتمان فضایل به خاطر جلوگیری از حسادت ها،کاری بایسته است. «لا تَقْصُصْ»* ۱۱- با پی بردن به استعداد یک فرزند،آن را با سایر فرزندان مطرح نکنیم. «لا تَقْصُصْ»* ۱۲- در خانواده انبیا نیز،مسایل ضد اخلاقی همچون حسد و حیله میان فرزندان مطرح است. یا بُنَیَّ لا تَقْصُصْ ... فَیَکِیدُوا ... ۱۳- زمینه های حسادت را شعله ور نکنید. لا تَقْصُصْ ... فَیَکِیدُوا ۱۴- حسادت،موجب نادیده گرفته شدن حقوق حتّی حقّ خویشاوندی می گردد. لا تَقْصُصْ ... فَیَکِیدُوا* ۱۵- در موارد مهم و حسّاس باید خطر را قبل از وقوع آن گوشزد کرد. «فَیَکِیدُوا لَکَ کَیْداً»* ۱۶- لازم است والدین،از روحیات فرزندانشان نسبت به هم آگاه باشند تا بتوانند اعمال مدیریّت کامل نمایند. «فَیَکِیدُوا لَکَ کَیْداً» ۱۷- شیطان با استفاده از زمینه های درونی بر ما سلطه می یابد.(حسادت برادران، زمینه را برای بروز دشمنی شیطان نسبت به انسان فراهم ساخت.) فَیَکِیدُوا ... إِنَّ الشَّیْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبِینٌ ۱۸- شیطان دشمن انسان است،حتّی اگر پیامبر زاده باشد. «إِنَّ الشَّیْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبِینٌ»* ۱۹- از کودکی،شیطان را به کودکان معرّفی و نقش او را بیان نمایید. «إِنَّ الشَّیْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبِینٌ»* ۲۰- چون یوسف علیه السلام برگزیده و...بود به انواع گرفتاری ها مبتلا شد تا گوهر وجودش در گرفتاری ها نمایانده شود. «یَجْتَبِیکَ» (البلاء للولاء...)* ۲۱- ارزش انسان به سن و سال نیست،ممکن است کسی از نظر سنی کوچکتر ولی از نظر خصلت ها و ارزش والاتر باشد.(چنانکه یوسف از برادران خود کوچک تر بود) «یَجْتَبِیکَ رَبُّکَ»* ۲۲- علوم مهم و دانش های کلیدی و اساسی را نباید به هر کس آموخت؛اوّل باید افراد لایق را گزینش کرد و سپس علوم را در اختیار آنان قرار داد. «یَجْتَبِیکَ رَبُّکَ وَ یُعَلِّمُکَ»* ۲۳- انبیا،شاگردان بلاواسطه خداوند هستند. «یُعَلِّمُکَ» ۲۴- از جمله راههای ارتباط با غیب،تعبیر رؤیا و خواب است. «یُعَلِّمُکَ مِنْ تَأْوِیلِ الْأَحادِیثِ»* ۲۵- علم آموخته شده به یوسف علیه السلام نیز محدود بوده است.(«من»در جمله ی «مِنْ تَأْوِیلِ الْأَحادِیثِ» ،به معنای بخشی از علم تعبیر خواب است)* ۲۶- انتخاب انبیا،بر اساس علم و حکمت الهی است. یَجْتَبِیکَ ... عَلِیمٌ حَکِیمٌ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ در اين 40 سال، چقدر از ويژگيها و روش و فاصله گرفتيم؟! و چقدر به و نزديك شديم؟ 🛑قسمت هشتم: ⭕️ويژگيهاي ديگر استبداد: ستمگران متظاهر به دين، پرورش جامعه ، نصب به مردم ✅"امام حسين ع در ادامه فرمودند: این‌ها قدرت را به دست گیرند و چنین روزگار تلخی و سیاهی برای مردم به وجود می‌آورند که کسی نمی‌تواند دفاعی داشته باشد. «فَمِنْ بَیْنِ جَبَّارٍ عَنِیدٍ وَ ذِی سَطْوَهٍ عَلَى الضَّعَفَهِ شَدِیدٍ مُطَاعٍ لَایَعْرِفُ الْمُبْدِئَ وَ الْمُعِیدَ»» آن‌چه که در جامعه هست، حکمرانانی جبار و ستمگر که و شدت عمل‌شان فقط در برابر است. ❌«فَیَا عَجَباً! وَ مَا لِی لَاأَعْجَبُ » امام حسین(ع) اظهار شگفتی می‌کنند! چه شگفت‌آور است! و باید از این وضع شگفت‌زده بود! در تعجبم از این زمان و زمانه!‌ در شگفتی‌ام از این روز و روزگار و این وضع مردم! حضرت فرمودند: «وَ الْأَرْضُ مِنْ غَاشٍّ غَشُومٍ» زمین را که ستمگر گرفتند («غشّ در معامله» یعنی فریب دادن و «غشوم» هم یعنی ستمگر). که ظاهرشان ستم را نشان نمی‌دهد و خیلی هم ادعای اخلاق و دیانت و عدالت دارند! این یک. دو: «وَ مُتَصَدِّقٍ ظَلُومٍ» متصدّق کسی ا‌ست که به دیگری جیره و صدقه می‌دهد. ⭕حضرت می‌فرمایند: این‌ها که قدرت را به دست گرفته‌اند، حکمرانانی هستند که مردم را جیره‌خوار و خود قرار دادند و البته ستمکار هم هستند یعنی حق مردم را رعایت نمی‌کنند و در حد بخور و نمیر، چیزی به مردم می‌دهند. جامعه‌ی اسلامی را جامعه‌ی و پرورش دادند. مردم را متکدی کردند و هرکجا بروی، آثار این تکدی‌گری و گدایی و صدقه‌خواری را می‌بینید و ظلوم و جفاکار هم در حق مردم هستند. این دو. سوم: «وَ عَامِلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ بِهِمْ غَیْرِ رَحِیمٍ» انسان‌های سنگدل و مأمورانی بر مردم مسلط می‌شوند که بر انسان‌های باایمان رحمی ندارند و دست‌شان به هر جنایتی باز می‌شود. نه از مردم، دل آن‌ها تکان می‌خورد و نه از و بی‌عدالتی در حق مردم شفقتی پیدا می‌کنند. حضرت می‌فرمایند: این وضع چه شگفت‌آور است! آن فریب که توأم با ستم است، آن جیره‌هایی که صدقه است و به مردم می‌دهند، آن‌هم همراه با ظلم و ستم است و آن قساوت‌هایی که در حق مردم می‌کنند که ستم و ظلم عریان و آشکارست. ✅ آن‌ها به سلطه رسیدند، مردم را گرفتند، جلوی را گرفتند. راه‌های تنفس در طول زمان متفاوت است. در هر زمانی، راهی برای تنفس است. الان در زمان ما راه تنفس مردم، وسایل ارتباط جمعی و . آن‌ها مسلط شدند،‌ گریبان را گرفتند. ⁉⁉چرا جامعه‌ی اسلامی به این‌جا رسیده است؟ حضرت فرمودند نقش خودشان را درست ایفا نکردند و جامعه به میدان نیامدند. چرا علماء به صحنه نیامدند؟ 🔸حضرت فرمودند: «سَلَّطَهُمْ عَلَى ذَلِکَ فرَارُکُمْ مِنَ الْمَوْتِ وَ إِعْجَابُکُمْ بِالْحَیَاهِ الَّتِی هِیَ مُفَارِقَتُکُمْ» علمای دین! این سلطه، نتیجه‌ی این ا‌ست که شما آدم‌های بزدل و هستید و از فرار می‌کنید. 😔شما حاضر نیستید هزینه‌ی با حاکمان جور را بدهید. چون می‌ترسید اگر چنگ‌ به چنگ آن‌ها بیاندازید و درگیر شوید، سرتان را زیر آب کنند و البته هم می‌توانند و چقدر هم این کار را کرده‌اند ولی شما نباید از مرگ بترسید." 🖊استاد سروش محلاتي- شرح خطبه امام حسين (ع) در منا. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 56 تا 62 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبِيناً (۵۸/احزاب) 🌱‏و كسانی كه مردان و زنان با ايمان را بدون آن كه كاری كرده باشند آزار می‌دهند بدون شكّ بهتان و گناه روشنی را بر دوش كشيده‌اند. ‏🔹اصرار بر گناه به زشتی و كيفر آن می‌افزايد. ( «يُؤْذُونَ» نشانه استمرار و اصرار بر اذيّت است.) ‏🔹آبروی زن و مرد مؤمن، محترم و لطمه زدن به آن گناه بزرگی است. (حفظ آبرو به زن يا مرد بودن ربطی ندارد.) «الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ» ‏🔹گناهی تنبيه دارد كه انسان با علم و عمد مرتكب شود. «اكْتَسَبُوا» ‏🔹گناه، بار انسان را سنگين می‌كند. «احْتَمَلُوا» ‏🔹مهم‌ترين اذيّت، زخم زبان و تهمت است. «يُؤْذُونَ‌- بُهْتاناً» ‏🔹آزار و اذيّت ديگران به هر شكلی كه باشد، از جمله گناهانی است كه خشم الهی را بدنبال دارد. يُؤْذُونَ‌ ... إِثْماً مُبِيناً 📚‏تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ريشه كن كردن ماده 💠لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لا يُجاوِرُونَكَ فِيها إِلاَّ قَلِيلاً (۶۰/احزاب) 🌱‏اگر منافقان و كسانی كه در دل‌هايشان بيماری است و آنان كه در مدينه شايعه پراكنی می‌كنند (از كارشان) دست بر ندارند، حتماً تو را بر ضّد آنان می‌شورانيم، آنگاه جز مدّت كوتاهی نمی‌توانند در كنار تو در اين شهر بمانند. 🔷‏آيا آنچه در آيات فوق برای ريشه كن كردن مفاسدی همچون توطئه‌های منافقان و مزاحمت مستمر نسبت به نواميس مسلمانان و مفسده‌جويی شايعه پراكنان آمده است در ساير اعصار و قرون و برای حكومتهای اسلامی نيز مجاز است؟ ‏كمتر كسی از مفسران در اين زمينه بحثی به ميان آورده است، ولی به نظر می‌رسد كه اين حكم مانند ساير احكام اسلامی اختصاص به زمان و مكان و اشخاصی نداشته باشد. 🔷‏اگر به راستی سمپاشی و توطئه از حد بگذرد و به صورت يك جريان در آيد، و جامعه اسلامی را با خطرات جدی روبرو سازد چه مانعی دارد كه حكومت‌ اسلامی دستور آيات فوق را كه به پيامبر ص داده شده است به اجرا در آورد، و مردم را برای در هم كوبيدن ريشه‌های فساد بسيج كند؟!، ولی بدون شك اين گونه كارها و مانند آن، به خصوص اينكه آن را يك سنت تغيير ناپذير معرفی می‌كند، بطور خودسرانه مجاز نيست، و تنها بايد به اذن ولی امر مسلمين و حكام شرع صورت گيرد. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 8⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۹-۷ سوره یوسف از تفسیر نور ۱- قبل از بیان داستان،شنونده را برای شنیدن و عبرت گرفتن آماده کنید. لَقَدْ کانَ فِی یُوسُفَ ... ۲- حسد،مرز خانواده و عواطف خویشاوندی را نیز درهم می شکند. «لَقَدْ کانَ فِی یُوسُفَ وَ إِخْوَتِهِ» ۳- تا تشنه ی شنیدن و عاشقِ آموختن نباشیم،از درسهای قرآن استفاده کامل نمی بریم. «لِلسّائِلِینَ» ۴- داستان های قرآن،پاسخ سؤال های زندگی مردم را می دهد. «لِلسّائِلِینَ» ۵- حسادت موجب می گردد افراد بزرگسال سن و شخصیّت خود را فراموش کرده و با کودکان کینه توزی کنند.(با توجّه به اینکه یوسف کوچک تر بود، بزرگترها به او حسادت ورزیدند) لَیُوسُفُ ... أَحَبُّ إِلی أَبِینا* ۶- اگر فرزندان احساس تبعیض کنند،آتش حسادت در میان آنان شعله ور می شود. «أَحَبُّ إِلی أَبِینا مِنّا» ۷- عشق وعلاقه به محبوب شدن،در نهاد هر انسانی وجود دارد.انسان ها از کم توجّهی وبی مهری به خود،رنج می برند. «أَحَبُّ إِلی أَبِینا» ۸- حضرت یعقوب به همه فرزندان محبّت داشت. «أَحَبُّ إِلی أَبِینا مِنّا» (برادران می گفتند:یوسف محبوب تر است،یعنی ما نیز محبوب هستیم) ۹- زور وقدرت،محبّت نمی آورد.(برادران قدرت داشتند،ولی محبوب نبودند) لَیُوسُفُ ... أَحَبُّ ... وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ ۱۰- گروه گرایی،اگر بدون رهبری صحیح و خداپسندانه باشد،عوامل سقوط را سریعتر فراهم می کند.( «وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ» نشان انسجام است،ولی انسجامی رها وبدون رهبری صحیح) ۱۱- انسان برای ارتکاب خطا و گناه،اوّل خود را توجیه و کار خود را تئوریزه می کند.(برادران هم خود را متّحد و قوی می دانند، «وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ» و هم پدر را منحرف، «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ» و با این دلیل،حسادت خود را توجیه می کنند.) ۱۲- احساس قدرت و نیرومندی،عقل را کور می کند. «نَحْنُ عُصْبَهٌ إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» ۱۳- معیارهای نادرست،نتایج نادرست به دنبال دارد.(اگر معیار فقط قدرت و تعداد شد،نتیجه اش نسبت انحراف به اقلّیت می شود.) «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» ۱۴- خودخواهان عوامل ناکامی را به جای آن که در خود جستجو کنند به دیگران نسبت می دهند. «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» (به جای آنکه بگویند ما حسودیم، گفتند:پدر ما منحرف است) ۱۵- حسادت،مرز نبوّت واُبوّت(پیامبری وپدری)را نیز می شکند و فرزندان به پیامبری که پدرشان است،نسبت انحراف و بی عدالتی می دهند. «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» ۱۶- غفلت انسان ممکن است به جایی برسد که در عین انحراف و خطاکاری خود دیگران را خطاکار قلمداد کند.(برادران یوسف به جای آنکه خود را حسود و توطئه گر بدانند،پدر را منحرف دانستند) «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» ۱۷- فکر خطرناک،انسان را به کار خطرناک می کشاند. لَیُوسُفُ ... أَحَبُّ ... اُقْتُلُوا ۱۸- احساس تبعیض در محبّت از طرف فرزندان،آنها را تا حدّ برادرکشی سوق می دهد.(گرچه شدّت علاقه ی پدر به یوسف بی دلیل نبود،بلکه به خاطر کمالات او بود،ولی برادران احساس تبعیض کردند و خیال کردند علاقه ی بی دلیل است و همین احساس،آنان را به توطئه وادار کرد) أَحَبُّ إِلی أَبِینا ... اقْتُلُوا ۱۹- از منظر کوته نظران،حذف فیزیکی رقیب بهترین راه است. «اقْتُلُوا یُوسُفَ» ۲۰- گناهکاران یکدیگر را در انجام گناه وسوسه کرده و از همداستانی با یکدیگر نیرو می گیرند.(برادران به یکدیگر دستور بکشید و بیفکنید می دادند) اُقْتُلُوا ... أَوِ اطْرَحُوهُ ۲۱- حسودان گمان می کنند که:از دل برود هر آنچه از دیده برفت. اُقْتُلُوا یُوسُفَ ... یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبِیکُمْ (برادران گمان می کردند اگر پدر یوسف را نبیند،از فکر یوسف بیرون خواهد رفت و تمام فکرش در ما متمرکز خواهد شد) ۲۲- حسود خیال می کند با نابود کردن دیگران،نعمت ها برای او می شود. اُقْتُلُوا ... یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبِیکُمْ ۲۳- شیطان با وعده ی توبه در آینده،راه گناه امروز را باز می کند. «وَ تَکُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِینَ» ۲۴- علم وآگاهی،همیشه عامل دوری از انحراف نیست.برادران با آنکه قتل یا تبعید یوسف را بد می دانستند؛ «تَکُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِینَ» امّا اقدام کردند. ۲۵- سخن از توبه قبل از انجام گناه،فریب دادن وجدان و گشودن راه گناه است. (برادران به یکدیگر می گفتند:شما یوسف را نابود کنید بعد با توبه از افراد صالح می شویم) «تَکُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ در اين 40 سال، چقدر به و نزديك شديم؟ از و ، چقدر فاصله گرفتيم؟ 🛑قسمت نهم: ⭕️حق مردم در و 🔰"مردم در خیابانهای تهران و در خیابانهای سایر شهرها راه افتاده بودند و می‌گفتند که ما شاه را نمی‌خواهیم؛ این است؟! آیا کسی بگوید که سرنوشت مملکت من با دست خود من هست [جنگ است؟]، برای ما، [و] همه عالم این مطلب را قائل هستند که هر بشری نسبت به خودش آزاد است، می‌تواند رأی آزاد بدهد؛ هر مملکتی [بخواهد] سلطان اگر داشته باشد تعیین کند، رئیس جمهور اگر بخواهد داشته باشد تعیین کند، حکومت بخواهد تعیین کند برای مملکتش، هر شکلی که این افراد مملکت بخواهند اداره بشوند، به حَسَب حقوق بشر آن شکل باید مُمضی‌ (امضا شده) باشد؛ همه دولتها هم باید او را تصدیقش بکنند. 🔰ما فرض می‌کنیم که شاه خیلی هم مرد صالحی - فرض کنید - باشد، خیلی هم آدم صحیحی باشد، خیلی هم خدمتگزار به مردم باشد، 👈خوب وقتی مردم یک خدمتگزاری را نخواستند باید کنار برود. ما فرض می‌کنیم اینطور که خیر ایشان مصالح مملکت را ملاحظه کرده است، ایشان می‌خواهد آزادی بدهد، ایشان می‌خواهد مملکت را مستقل‌ کند، لکن اهالی مملکت - می‌خواهند - می‌گویند ما این را نمی‌خواهیم که سلطان ما باشد؛ سرنوشت اهالی مملکت با خودشان است؛ ما همچو خدمتگزاری را نمی‌خواهیم؛ ایشان بروند کنار، ما خودمان یک خدمتگزار دیگر جایش می‌گذاریم. ✳ ما فرض می‌کنیم اگر ایشان آن هم بود، آنطور هم بود، مثل سایرِ مثلاً انسانها یک انسانیتی داشت، باز هم اهالی یک مملکت حق داشتند به اینکه بگویند که ما این خدمتگزار را، این آدم بسیار صالح خوب را که می‌خواهد مملکت ما را بهشت برین بکند، ما نمی‌خواهیم ایشان بهشت برین کند مملکتمان را! حق ندارند این را بگویند؟ حقوق بشر این نیست که هرکسی، هر بشری حق دارد که سرنوشت خودش را خودش تعیین کند؟ ⬅ اینها می‌خواهند سرنوشت خودشان را خودشان تعیین کنند و این آقای خدمتگزار را نمی‌خواهند. این تظاهرات آرامی که کردند که ما شاه را نمی‌خواهیم، این است که اینها را به دادند؟! اینها حتماً باید بگویند شاه را می‌خواهیم تا نکشندشان؟! 🔰ما می‌خواهیم که خودمان آزاد باشیم، خودمان مستقل باشیم، خودمان مملکتمان را اداره کنیم. این ابهامی در آن هست که ما می‌خواهیم خودمان اداره کنیم، نمی‌خواهیم به دست شماها اداره بشود؟! ابهامی در این نیست.آیا حق ندارند اهالی یک مملکتی، آرام این حرف را بزنند که ما نمی‌خواهیم ایشان را؟! 🔰 اگر ایشان (شاه) بعد از این کاری که مردم کردند گفته بود که بسیار خوب نمی‌خواهید، من می‌روم یک کس دیگر بیاید، جنگ و نزاع می‌شد دیگر؟ دعوا داشت دیگر؟ دنبال این معنی که مردم آرام گفتند ما شما را نمی‌خواهیم، کشیده، ارتشش را و - نمی‌دانم - قوای و همه را وادار کرده به اینکه مردم را بزنند، و به اسم مثلاً چماق به دستها و ... بیایند توی راه، توی شهرها و ایشان کتک زده مردم را، ایشان کشته از مردم، ایشان خانه‌های مردم ریخته، با مسلسل توی خانه‌ها هم حمله کردند، مساجد را آتش زدند، میزانْ است که می‌گوید که همه افراد یک ملتی آزادند در اینکه عقاید خودشان را بگویند، در اینکه سرنوشت خودشان را خودشان تعیین بکنند؛ مردم ایران این را می‌گویند، شما خلاف این را می‌گویید، کدام یکی مطابق میزان است؟ کدامِ ما بی‌میزان صحبت می‌کنیم؟! ⭕شما می‌گویید که شماها مردم را به دادید! هم همین حرف را می‌زد، منتها او حرفش منطقی تر از شما بود. معاویه هم می‌گفت که حضرت امیر او (عمارياسر) را فرستاده جنگ، وقتی فرستاد جنگ ما کشتیمش؛ پس او کشته است. مثل اینکه یک توی راه بیاید و داد بزند از یک کسی، او بکشدش و بعد بگوید نه، این مظلوم خودش خودکشی کرده برای اینکه خوب چرا داد کرد؟! مردم ایران چرا فریاد می‌زنند؟!" 📚صحیفه امام خمینی جلد 5 صفحه 248 @quranpuyan
وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا و هيچ برگى فرو نمى‏‌افتد مگر اينكه آن را مى‏‌داند. الأنعام/۵۹ @quranpuyan