#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_490
❇️#ياد_خدا به هنگام بهرهگيری از #نعمتها
💠لِتَسْتَوُوا عَلی ظُهُورِهِ ثُمَّ تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَ تَقُولُوا سُبْحانَ الَّذِي سَخَّرَ لَنا هذا وَ ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ (۱۳) وَ إِنَّا إِلی رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ (۱۴/زخرف)
🌱تا بر پشت آنها قرار گيريد و آنگاه كه بر آن استقرار يافتيد نعمت پروردگارتان را ياد كنيد و بگوييد منزّه است آن كه اين مركب را برای ما رام كرد و ما بر آن توانا نبوديم.
و همانا ما به سوی پروردگارمان باز خواهيم گشت.
🔹بهرهگيری از نعمتها بايد همراه ياد خدا و تشكّر از او باشد (نه سبب غرور و غفلت). لِتَسْتَوُوا ... ثُمَّ تَذْكُرُوا
🔹نعمتها و تناسب آنها با نيازها، جلوهای از ربوبيّت الهی است. «نِعْمَةَ رَبِّكُمْ»
🔹راه شكر را از خدا بياموزيم. تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ ... وَ تَقُولُوا ...
🔹تسبيح الهی نمونه حمد و ذكر الهی است. تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ ... سُبْحانَ الَّذِي
🔹رام بودن زمين و مركب حيوانی برای انسان، از نعمتهای بزرگ الهی است.
«سَخَّرَ لَنا هذا»
🔹اگر خداوند حيوانات را رام نمیساخت، انسان ز بهرهگيری آن عاجز بود. «ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ»
🔹اعتراف به عجز، خود نمونهای از شكر است. «وَ ما كُنَّا لَهُ مُقْرِنِينَ»
🔹به هنگام سوار شدن بر مركب برای سفر، خدا را سپاس گوييم و به ياد سفر نهايی باشيم. تَذْكُرُوا نِعْمَةَ رَبِّكُمْ إِذَا اسْتَوَيْتُمْ عَلَيْهِ وَ تَقُولُوا ... إِنَّا إِلی رَبِّنا لَمُنْقَلِبُونَ
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_490
❇️ما #مختار و صاحب #آزادی اراده هستیم تا آزموده شویم و پرورش یابیم!
💠وَ قالُوا لَوْ شاءَ الرَّحْمنُ ما عَبَدْناهُمْ ما لَهُمْ بِذلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلاَّ يَخْرُصُونَ (۲۰/زخرف)
🌱و (مشركان در توجيه خلاف خود) گفتند: اگر (خدای) رحمن میخواست، ما آنها را نمیپرستيديم. برای آنان نسبت به اين گفتار هيچ گونه آگاهی (و دليل علمی) نيست وايشان جز از روی حدس وگمان سخنی نمیگويند.
🔷آيات مورد بحث ، به ابطال اين خرافه زشت از طرق ديگری میپردازد، نخست يكی از دلائل واهی آنها را به طور فشرده همراه با جواب آن نقل كرده میگويد:" آنان گفتند: اگر خدا میخواست ما آنها را هرگز پرستش نمیكرديم" اين خواست او بوده است كه ما به پرستش آنان پرداختهايم! (وَ قالُوا لَوْ شاءَ الرَّحْمنُ ما عَبَدْناهُمْ).
اين تعبير ممكن است به اين معنی باشد كه آنها معتقد به جبر بودند، و میگفتند هر چه از ما صادر میشود به اراده خداوند است، و هر كاری انجام میدهيم مورد رضايت او است.
🔷يا اينكه اگر اعمال و عقائد ما مورد رضای او نبود بايد از آن نهی میكرد، و چون نهی نكرده است دليل بر خشنودی او است! در حقيقت آنها برای توجيه عقائد فاسد و خرافی خود دست به خرافات ديگری میزدند، و برای پندارهای دروغين خود دروغهای ديگری به هم میبافتند در حالی كه هر كدام از دو احتمال بالا مقصود آنها باشد فاسد و بی اساس است.
🔷درست است كه در عالم هستی چيزی بی اراده خدا واقع نمیشود ولی اين به معنی جبر نيست، زيرا نبايد فراموش كرد كه خدا خواسته است ما مختار و صاحب آزادی اراده باشيم تا ما را بيازمايد، و پرورش دهد.
و درست است كه خدا بايد اعمال بندگان را مورد نقد قرار دهد، ولی نمیتوان انكار كرد كه همه انبيای الهی هر گونه شرك و دوگانه پرستی را نفی كردند.
🔷از اين گذشته عقل سليم انسان نيز اين خرافات را انكار میكند، مگر" عقل"، پيامبر خداوند در درون وجود انسان نيست؟
و در پايان اين آيه با اين جمله كوتاه به اين استدلال واهی بتپرستان پاسخ میگويد:" آنها به چنين چيزی كه ادعا میكنند علم ندارند، و جز دروغ چيزی نمیگويند" (ما لَهُمْ بِذلِكَ مِنْ عِلْمٍ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ).
آنها حتی به مساله جبر و يا رضايت خداوند به اعمالشان علم و ايمان ندارند بلكه مانند بسياری از هواپرستان و مجرمان ديگر هستند كه برای تبرئه خويشتن از گناه و فساد موضوع جبر را پيش میكشند و میگويند: دست تقدير ما را به اين راه كشانيده! در حالی كه خودشان نيز میدانند دروغ میگويند، و اينها بهانهای بيش نيست، و لذا اگر كسی حقوقی از آنها را پايمال كند هرگز حاضر نيستند از مجازات او چشم بپوشند به اين عنوان كه او در كار خود مجبور بوده است!
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣6⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹نکات سوره یوسف از تفسیر عبدالعلی بازرگان
یوسف : ۹۲
قَالَ لَا تَثْرِيبَ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ يَغْفِرُ اللَّهُ لَكُمْ وَهُوَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ
ـ [يوسف] گفت: امروز هيچ سرزنشي بر شما نيست، ۸۴
خدا شما را [با چنين پشيماني و توبهاي] ميبخشد که او مهربانترين مهربانان است.
۸۴- تثريب از «ثَرَبَ»، نکوهش و ملامت است. اين درس اخلاقي بزرگي است که وقتي خطاکاري به گناه خود واقف شد، نبايد شخصيت او را با نکوهش شکست و تحقير نمود. خدا کريم است و بندگان مکرم او با بزرگواري از گناه ديگران ميگذرند.
یوسف : ۹۳
اذْهَبُوا بِقَمِيصِي هَذَا فَأَلْقُوهُ عَلَى وَجْهِ أَبِي يَأْتِ بَصِيرًا وَأْتُونِي بِأَهْلِكُمْ أَجْمَعِينَ
اين پيراهنم را ببريد و بر صورت پدرم بیندازید تا بينا گردد ۸۵
و همه خانواده خود را نزد من آوريد.
۸۵- دانش چشم پزشکي، توجيه علمي پذيرفته شدهاي براي چنين اتفاق شگفتي ندارد، هر چند کساني خواستهاند ارتباطي ميان بوي عرق پيراهن با چشم بيابند و آزمايشاتي نيز کردهاند. آيا شوک شديد عاطفي و احساسي عواملي را فعال کرده، يا معجزهاي در کار بوده است؟ بايد منتظر بررسيهاي آينده بود! آنچه بر شگفتي مسئله ميافزايد، علم و آگاهي يوسف از تأثير پيراهنش در بينا ساختن پدر ميباشد!
یوسف : ۹۸
قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّي إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ
گفت: به زودي از خداوندم براي شما طلب آمرزش خواهم کرد، ۸۸
مسلماً او بس آمرزنده مهربان است.
__
۸۸- يعقوب اجابت تقاضاي آنان را به فرصتي نزديک موکول کرد. آيا منظورش دست دادن حضور قلب و حالتي روحاني در نماز و نياز بود، يا ميخواست فرصتي براي تنبّه بيشتر فرزندان فراهم آورد [والله اعلم]؟ حداقل از اين پاسخ معلوم ميشود که دعا لقلقه زبان و لفظ و حرف نيست، بلکه بايد از دل برخيزد و حالي دست دهد.
https://b2n.ir/b35440
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️نفي #اجبار و #زور در قبول دين و عمل به احكام
🛑قسمت هشتم:
#تحميل_دين از مصاديق بي راهه رفتن از حق است
⭕️امام صادق: #عالمجبار نباشيد
🌴حضرت علي در خطبۀ 153 تعبیری دارد که انسان نباید کاری کند که دیگران را بر خود مسلط کند. « وَ لَا يُعِينُ عَلَى نَفْسِهِ الْغُوَاةَ . اما پرسش این است که چه هنگام این اتفاق رخ می دهد.
🔹حضرت تعبیر می کند که با بیراهه رفتن از #مسیر_حق « بِتَعَسُّفٍ فِي حَقٍّ» این اتفاق رخ می دهد.
↩️(وَ لاَ یُعِینُ عَلَى نَفْسِهِ الْغُواةَ بِتَعَسُّف فِی حَقٍّ، أَوْ تَحْرِیف فِی نُطْق، أَوْ تَخَوُّف مِنْ صِدْق). انسان با دور شدن از حق با کج رفتاری، کج سلیقگی و ندیدن آینده مقهور دیگران می شود. گرچه سخن امام کلی است اما به دو گونه کلام ایشان تفسیر شده است.
🖊 ابن میثم از علمای نیمه دوم قرن هفتم هجری شمسی، احتمال می دهد که این جمله به معنای کوتاهی در عمل به حق و یا بیان آن باشد. ( ابن میثم، شرح نهج البلاغه، 3 / 242 )
↩️ دومین تفسیر نیز توسط ابن میثم و ابن ابی الحدید بیان شده است.
به نظر ابن میثم، یکی از مصادیق بی راهه رفتن از حق، #تحمیل دین و اجرای شریعت بر مردم است. وی بیان می کند که دینداری در میان مردم دارای درجاتی است برخی حد بالاتری از دینداری دارند و برخی کمتر. اما 👈کسانی که تقید بیشتری دارند حق ندارند که دیگران را به اجرای آن حدود #وادار کنند. زیرا ورود به حریم خصوصی دیگران و یا دقت در جزئیات رفتاری مردم و ایراد گرفتن به آنان و تحمیل یک نوع رفتاری که تصور می کنند درست است موجب #نفرت و بیزاری مردم از تحمیل کننده می شود و نتیجۀ آن دشمنی و اعلام بیزاری است. 📚( ابن میثم، شرح نهج البلاغه، 3 / 242 )
🖊ابن ابی الحدید از علمای نیمه اول قرن هفتم شمسی در ذیل سخن امام می گوید بی راهه رفتن در حق این است که انسان اعتقاد درستی دارد اما می خواهد با #اجبار و زور دیگران را به پیروی از آن و عمل به آن وادارد. مدارا با مردم حتی در مواردی که انسان تصور می کند سخن و راهش درست است و دیگران بر خطا هستند، ترجیح دارد( ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، 9 / 159)
🔹 امام صادق در یک روایت معتبر می فرماید «لا تکونوا علماء #جبارین فیذهب باطلم بحقکم» یعنی « مبادا که از #عالمان_زورگو باشید زیرا در این صورت رفتار غلط تحمیلی تان باعث می شود که به سخنان درستتان نیز اعتنایی نشود»
🔹 با توجه به فرمایش امیرالمومنین و تفسیر ریشه دار اسلامی در سخنان امام صادق ،بايد از انواع اجبارهایی که به نام دین صورت می گیرد، اجتناب کرد. تجربۀ ناموفق گذشته و نتایجی که امام صادق و علمای دینی در قرن ها پیش بیان کرده اند خود گواهی بر صدق این ادعاست.
🖌محمدرضا یوسفی عضو مجمع محققين و مدرسين حوزه علميه قم
http://quranpuyan.com/yaf_postst5573_Hty-pymbr-hm-mjz-bh-jbr-mrdm-nyst---brrsy-jbr-w-lzm-dr-dyn-w-Hkwmt-slmy.aspx
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
🌸 أَيْنَ السَّبِيلُ بَعْدَ السَّبِيلِ.أَيْنَ الْخِيَرَةُ بَعْدَ الْخِيَرَةِ ؟ أَيْنَ الشُّمُوسُ الطَّالِعَةُ ؟ أَيْنَ الْأَقْمارُ الْمُنِيرَةُ ؟ أَيْنَ الْأَنْجُمُ الزَّاهِرَةُ* ؟
*أَيْنَ بَقِيَّةُ اللّٰهِ الَّتِي لَاتَخْلُو مِنَ الْعِتْرَةِ الْهادِيَةِ ؟
🌸 أَيْنَ بابُ اللّٰهِ الَّذِي مِنْهُ يُؤْتىٰ ؟ أَيْنَ وَجْهُ اللّٰهِ الَّذِي إِلَيْهِ يَتَوَجَّهُ الْأَوْلِياءُ ؟ أَيْنَ السَّبَبُ الْمُتَّصِلُ بَيْنَ الْأَرْضِ وَالسَّماءِ ؟
💫 راه از پس راه کجاست؟کجاست بهترین برگزیده بعد از بهترین برگزیده؟ کجایند خورشیدهای تابان، کجایند ماههای نورافشان، کجایند؟ ستارگان فروزان،
💫کجاست؟ آن باقیمانده خدا که از عترت هدایتگر خالی نشود
دروازۀ به سوی خدا که از آن آمده شود،
💫کجاست؟ جلوه خدا که دوستان به سویش روی آورند، کجاست آن وسیله پیوند بین زمین و آسمان، کجاست؟
(فرازهایی از دعای ندبه )
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
جایگاه قرآن در فقه اجتماعی.mp3
37.51M
🖇 موضوع: جایگاه قرآن در #فقه_اجتماعی
در احکام فقه اجتماعی،با چه رویکردی باید سراغ قران رفت؟ اصول ان چیست؟
جایگاه #روایات چیست؟
اگر قران را اصل قرار دهیم، در موضوعی مثل حلول #ماه قمری، نباید سراغ فقها رفت بلکه باید به عرف و متخصصین مراجعه کرد. چون موضوع طبق قران، تحقق شهودشهر است.
🎙 استاد سید محمدعلی ایازی
@quranpuyan
ما، #اعدام و #محاربه
"هر کس انسانی را جز برای قصاص در برابر قتل نفس یا بدون آنکه فسادی در زمین کرده باشد، بکشد، چنان است که همه انسان ها را کشته، و هر کس انسانی را از مرگ برهاند و زنده بدارد، گویی همه انسان ها را زنده داشته است. "سوره مائده آیه 32
💠بنابر اعلام خبرگزاری میزان _ مرکز رسانه قوه قضاییه -حکم #اعدام اقایان صالح میرهاشمی، مجید کاظمی شیخ شبانی و سعید یعقوبی کردسفلی، بامداد امروز ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ به اجرا درآمد.
هرچند که برخی رسانه ها و ازجمله همین خبرگزاری میزان، تمایل و سعی دارند این سه نفر را عامل به #شهادت رساندن سه نفر از هموطنان مان به نامهای اسماعیل چراغی، محسن حمیدی و محمد کریمی در ابان ماه 1401 در محله خانه اصفهان معرفی کرده و اعدام انها را منصفانه و مشروع جلوه دهند، اما ظاهرا بنا بر متن حکمی که در خبرگزاری میزان منتشر شده است، اتهام قتل توسط متهمین فوق برای قاضی پرونده نیز محرز نشده و قاضی حکم اعدام انها را بر اساس همان عنوان تکراری و مبهم #محاربه صادر کرده است:
"براساس احکام صادره صالح میرهاشمی بلطاقی فرزند سید کاظم متهم ردیف اول پرونده به اتهام محاربه از طریق كشیدن سلاح كلت كمری، تشكیل و اداره گروه مجرمانه به قصد برهم زدن امنیت كشور و اجتماع و تبانی منتهی به جرائم ضد امنیت داخلی به اعدام و به اتهام عضویت و همكاری با گروهك منافقین به 10 سال حبس تعزیری محکوم شد.
مجید کاظمی شیخ شبانی فرزند محمدرضا متهم ردیف دوم پرونده به اتهام محاربه از طریق كشیدن سلاح کلاشینکف به اعدام و برای اتهامات عضویت در دستهجات و جمعیت غیرقانونی به 10 سال حبس تعزیری محکوم شد.
سعید یعقوبی کردسفلی فرزند کرمعلی متهم ردیف سوم پرونده به اتهام محاربه از طریق اقدام به كشیدن اسلحه و استفاده از كلت كمری به اعدام و برای اتهامات عضویت در دستهجات و جمعیت غیرقانونی به 10 سال حبس تعزیری محکوم گردید"( میزان-۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۵:۲۰کد خبر: ۴۵۹۶۵۴۲)
⭕همانگونه که مشاهده میشود در این احکام صحبتی از قتل نشده و اتهام مهم انها #محاربه و اخلال در نظم و امنیت عمومی عنوان شده است.
پیرو اعدامهای سال گذشته با همین عنوان اتهام محاربه، و نیز اعدام در قتلهای مشارکتی، بحث مفصلی در چند قسمت در همین کانال ارایه شد که محارب کیست و چه محاربی مجازات اعدام دارد.
(علاقمندان میتوانند با جستجوی موضوعات زیر در کانال مطالعه نمایند:
💠آيا آيه 33 سوره مائده، مجازات #كشيدن_سلاح را #اعدام ميداند؟ با فرض صدق عنوان #محارب بر فردی، آیا مجازاتِ هر#محاربی، #اعدام است؟!
💠 #محاربه يا #مدارا در كلام و رفتار #علي ع
💠حكم #مشاركت دو يا چند نفر در #قتل_عمدي چيست؟ )
♻همانگونه که خون عزیزان چراغی، حمیدی و کریمی حرمت دارد و باید افرادیکه در بقتل رساندن انها موثر و شریک بوده اند، عادلانه و مطابق قوانین محاکمه مجازات شوند، سایر افراد از جمله میرهاشمی، کاظمی و یعقوبی هم چنانچه واقعا مرتکب جرمی نشده باشند که طبق موازین قطعی شرعی و قانونی مستحق اعدام نباشند، خونشان حرمت دارد و قتل انها مصداق قتل الناس جمیعا بوده، مستوجب پیگیری دنیوی و عقوبت اخروی است.
♻از انجا که از یکسو این اعمال و احکام که با #جان مردم سروکار دارد تحت نام دین انجام میشود و از سوی دیگر از جزئیات پرونده و افعال واقعی متهمان اطلاعی در دست نیست و عدم شفافیت ها و تنافض گویی ها و عدم صداقتهای مستمر رسانه های حاکمیت هم، اعتمادی به اخبار انها باقی نگذاشته است، به مصداق فرمایش امیر مومنان علی ع که : الرَّاضِي بِفِعْلِ قَوْمٍ كَالدَّاخِلِ فِيهِ مَعَهُمْ : كسى كه از اعمال قومى #رضایت داشته باشد، گويى خود در داخل كارهاى آنان بوده است (حکمت 154)
چاره ای جزاین نیست که #عدم_رضایت کلی خود را از هر گونه مجازات و اعدامی که #ناعادلانه و برخلاف اصول و موازین قطعی شرعی و اصول و روح حاکم بر قانون اساسی باشد، اعلام نماییم تا شاید متذکر شوند.
♻اگر هم مسئولان امر، توضیحات و دلایل کافی دارند ،بهتر است با روشهای مناسب و صادقانه و بدون تناقض به اطلاع رسانی صحیح و اقناع افکار عمومی و متخصیصن این امر یعنی وکلا و حقوقدانان بپردازند نه اینکه همانند موضع روز چهارشنبه انها در برابر تجمع اعتراضی مردم اصفهان به حکم اعدام این متهمان، اجرای انرا تکذیب کنند!! (خبرگزاری میزان ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۵:۳۱کد خبر:۴۷۱۳۲۰۱)
" وهنگامي را كه گروهي از آنها (به گروه ديگر) گفتند چرا جمعي را اندرز ميدهيد كه سرانجام خداوند آنها را هلاك خواهد كرد و يا به عذاب شديدي گرفتار خواهد ساخت گفتند: (اين اندرزها) براي اعتذار (و رفع مسئوليت) در پيشگاه پروردگار شماست، به علاوه شايد آنها (بپذيرند و) تقوي پيشه كنند. " سوره اعراف ایه 164
@quranpuyan
#آیههاینور
🌸🍃
🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
إِنَّ وَلِيِّیَ اللّهُ الَّذِی نَزَّلَ الْكِتَابَ
وَهُوَ يَتَوَلَّى الصَّالِحِينَ
همانا ياور من اللّٰه است كه اين كتاب را
نازل كرده و او دوست شايستگان است.
🌷 سوره اعراف ، آیه ۱۹۶
🍃
🌸🍃
کانال قرآن پویان
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_زخرف آیات 23 تا 33
📄#صفحه_491
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_491
❇️سرانجام كار اين #مقلدان چشم و گوش بسته!
💠وَ كَذلِكَ ما أَرْسَلْنا مِنْ قَبْلِكَ فِي قَرْيَةٍ مِنْ نَذِيرٍ إِلاَّ قالَ مُتْرَفُوها إِنَّا وَجَدْنا آباءَنا عَلى أُمَّةٍ وَ إِنَّا عَلى آثارِهِمْ مُقْتَدُونَ
🌱بدینسان، پیش از تو، هیچ هشداردهندهای را در هیچ شهری نفرستادیم، مگر اینکه کسانی که نعمت(های دنیا)، آنان را به طغیان و سرمستی واداشته بود، گفتند: «ما اجداد و نیاکانمان را بر راه و روشی یافتیم، و ما با دنبالهروی از ایشان، راه آنان را پی میگیریم.»
زخرف - ۲۳
🔹از اين آيه بخوبی استفاده میشود كه سردمداران مبارزه با انبيا و آنها كه مساله تقليد از نياكان را مطرح میكردند و سخت روی اين مساله ايستاده بودند همان" مترفون" بودند، همان ثروتمندان مست و مغرور و مرفه، زيرا" مترف" از ماده" ترفه" (بر وزن لقمه) به معنی فزونی نعمت است، و از آنجا كه بسياری از متنعمان غرق شهوات و هوسها میشوند كلمه مترف به معنی كسانی كه مست و مغرور به نعمت شده و طغيان كردهاند آمده، و مصداق آن غالبا پادشاهان و جباران و ثروتمندان مستكبر و خودخواه است.
🔹آری آنها بودند كه با قيام انبيا به دوران خودكامگيهايشان پايان داده میشد، و منافع نامشروعشان به خطر میافتاد، و مستضعفان از چنگال آنها رهايی میيافتند و به همين دليل با انواع حيل و بهانهها به تخدير و تحميق مردم میپرداختند و امروز نيز بيشترين فساد دنيا از همين" مترفين" سرچشمه میگيرد كه هر جا ظلم و تجاوز و گناه و آلودگی است آنجا حضور فعال دارند.
🔹به هر حال اين آيه يك نوع تسلی خاطری است برای پيامبر اسلام ص و مؤمنان كه بدانند بهانهجويی مشركان چيز تازهای نيست، اين همان راهی است كه همه گمراهان در طول تاريخ پيمودهاند!
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_491
❇️#برتریهای_مادی، شما را از #رحمت_الهی غافل نکند!
💠أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا وَ رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ (۳۲/زخرف)
🌱آيا آنان رحمت پروردگارت (در مورد تعيين پيامبر) را (ميان خود) تقسيم میكنند در حالی كه ما معيشت آنان را در زندگی دنيا ميانشان تقسيم كردهايم (تا چه رسد به اعطای مقام والای نبوّت) و درجات بعضی انسانها را بر برخی ديگر برتری داديم تا برخی از آنان برخی ديگر را به خدمت گيرند و رحمت پروردگار تو از آنچه آنان میاندوزند بهتر است.
👈برتری يافتن برخی انسانها بر ديگران دو گونه است:
🔷يكی برتری در ساختار جسمی، فكری و استعدادهاست كه اين امر سبب احساس نياز به يكديگر و خدمت به همديگر است و بدين وسيله جامعه تشكيل میشود. انسان در اين برتری نقشی ندارد. «رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ»
🔷نوع ديگر، برتری است كه خداوند بر اساس تلاش انسان عطا میكند، نظير آيه: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»۱ كه خداوند كسانی را كه به سراغ علم و ايمان رفتند برتری میدهد.
👈وقتی معيشت انسانها در دست خداست، چگونه بعضی انتظار دارند مقام نبوّت با آنان باشد و آنها تصميم بگيرند كه وحی بر چه كسی نازل شود؟
تفاوتهايی كه ميان مردم است بايد سبب پيوستگی و تعاون و استخدام بعضی توسط بعضی باشد، نه سبب استثمار و فخر فروشی و تحقير ديگران. «سُخْرِيًّا» يعنی گروهی از انسانها گروه ديگر را به كار گيرد و آنها را استخدام كند.
🔹انسان بايد قدر و جايگاه خود را بداند و پا را از گليم خود درازتر نكند.
(انتخابپيامبر در حوزه اراده الهی است، نه توقّع و انتظار مردم) «أَ هُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّكَ»
🔹نبوّت، رحمت خاص الهی است. «رَحْمَةِ رَبِّكَ»
🔹كسی از خداوند طلبی ندارد هر چه هست لطف و رحمت اوست. «رَحْمَةِ رَبِّكَ»
🔹رزق فقط به دست خداست. «نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعِيشَتَهُمْ»
🔹برتریهای جسمی و فكری سبب غرورتان نگردد زيرا همه از خداست.
«نَحْنُ قَسَمْنا- رَفَعْنا»
🔹انديشه جامعه بی طبقه، خيالی بيش نيست. (خدای حكيم خود تفاوتهايی قرار داده تا مردم به يكديگر احساس نياز كنند و با كمك به يكديگر در سايه اجتماع رشد كنند.) «رَفَعْنا بَعْضَهُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ»
🔹اجير شدن و اجير گرفتن و استخدام بعضی انسانها توسط بعضی ديگر، امری مجاز و مشروع است. «لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا»
🔹جامعهی پايدار و اقتصاد سالم، وابسته به تعاون و بهرهگيری از توان نيروهای مختلف انسانی است. «لِيَتَّخِذَ بَعْضُهُمْ بَعْضاً سُخْرِيًّا»
🔹رحمت، از شئون ربوبيّت است. «رَحْمَةِ رَبِّكَ»
🔹وحی و رسالت را با ماديات مقايسه نكنيم. «رَحْمَتُ رَبِّكَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
هدایت شده از کتاب باورها و رفتارهای قرآنی
#ختم_قران را، با مطالعه #نكات مهم هر جزء، همراه كنيد🌺
✅ اگر ميخواهيد خود يا عزيزانتان با مهمترين #بايدها و نبايدهاي اعمال و #عقايدزندگي فردي و اجتماعي از منظر قران آشنا شويد، مطالعه كتاب" #باورهاو_رفتارهايقرآني را به شما پيشنهاد ميكنيم.
✅ پیرو استقبال چشمگیر علاقه مندان به مفاهیم قرآن از #نکات_برگزیده هر جزء که سالیان متمادی در روزهاي ماه مبارک رمضان در سایت و کانال و گروه قرآن پویان ارسال می گردید،
👌 نکات کاربردیتر آیات هر جزء با رویکرد "عمومیسازی فهم و عمل به قرآن"، استخراج و به همراه تصاویر مناسب، در قالب اين کتاب منتشر شده تا بعنوان راهنما و الگویی در تقویت "باورها و رفتارهای قرآنی" در جامعه در دسترس علاقمندان قرار گیرد.
💢علاقمندان ميتوانند این کتاب را بصورت اينترنتي از درگاه زير سفارش داده و توسط پست دريافت نمايند.
https://idpay.ir/quranpuyan/shop/361454
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
9⃣6⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیه ۱۰۰ از تفسیر نور
۱- در هر مقامی هستید والدین خود را بر خود برتر بدانید. «رَفَعَ أَبَوَیْهِ» آنکه رنج بیشتر داشته باید عزیزتر باشد.
۲- خداوند حکیم است.گاهی اجابت دعایی یا تعبیر خوابی را بعد از سالیان طولانی واقع می گرداند. «هذا تَأْوِیلُ رُءْیایَ مِنْ قَبْلُ»
۳- به واقعیّت رساندن طرحها،کار خداوند است. «قَدْ جَعَلَها رَبِّی حَقًّا» آری یوسف از پایداری و صبر خود سخنی نمی گوید و همه را کار خدا می داند.
۴- در برخورد با واسطه ها و ابزار و وسایل،همیشه خدا را اصل و ناظر بدانیم.با آنکه در زندگی یوسف اسباب و عللی دست به هم دادند که او به این مقام رسید،ولی باز می فرماید: «قَدْ أَحْسَنَ بِی»
۵- در هنگام برخورد با یکدیگر،از تلخی های گذشته چیزی نگویید. «أَحْسَنَ بِی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ» اولین سخن یوسف با پدر شکر خدا بود،نه نقل تلخی ها.
۶- با فتوت باشیم و دل مهمان را نیازاریم.(در آیه شریفه،یوسف علیه السلام بیرون آمدن از زندان را مطرح می کند،امّا از بیرون آمدن از چاه سخن نمی گوید مبادا که برادران شرمنده شوند.) «إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ»
۷- اولیای الهی،ورود به زندان و خروج از زندان را در مدار توحید و ربوبیّت می دانند. «رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ» آیات قبل و «أَحْسَنَ بِی إِذْ أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ»
۸- پایان سختی ها،گشایش است. «أَخْرَجَنِی مِنَ السِّجْنِ»
۹- زندگی والدین در کنار فرزند،یک لطف الهی است. أَحْسَنَ بِی ... جاءَ بِکُمْ
۱۰- مخلَص همه چیز را از خدا می بیند و از حوادث گله نمی کند.(در این آیه کلمات «جَعَلَها رَبِّی ، أَحْسَنَ بِی ، أَخْرَجَنِی .... وَ جاءَ بِکُمْ» ،سخن از الطاف الهی است)
۱۱- برادران و اعضای یک خانواده،باید بدانند شیطان به دنبال اختلاف میان آنهاست. «مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّیْطانُ بَیْنِی وَ بَیْنَ إِخْوَتِی»
۱۲- خود را برتر ندانید. «بَیْنِی وَ بَیْنَ إِخْوَتِی» یوسف نگفت شیطان آنان را فریب داد، می گوید شیطان بین من و آنهارا...یعنی خود را نیز در یک سمت قرار می دهد.
۱۳- همان گونه که حضرت یعقوب در کودکی و اوّل داستان به یوسف گفت: «إِنَّ الشَّیْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبِینٌ» یوسف نیز در پایان می گوید: «مِنْ بَعْدِ أَنْ نَزَغَ الشَّیْطانُ بَیْنِی وَ بَیْنَ إِخْوَتِی» .
۱۴- همه حوادث تلخ وشیرین براساس علم وحکمت الهی صورت می گیرد.
«الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ»
۱۵- بعد از بخشیدن،کسی را شرمنده نکنید.چون یوسف برادران را بخشیده بود، در نقل ماجرا نام چاه را نبرد تا شرمنده نشوند.
۱۶- حضرت یعقوب در آغاز داستان به یوسف گفت: «إِنَّ رَبَّکَ عَلِیمٌ حَکِیمٌ» (آیه ۶)
و در پایان نیز یوسف علیه السلام گفت: «إِنَّهُ هُوَ الْعَلِیمُ الْحَکِیمُ» که قابل توجّه است.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛