eitaa logo
قران پویان
441 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
683 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖 🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است، 👈 روزهاے جمعہ ، صفحہ جدیدے ارسال نمی‌شود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند. التماس دعا🙏 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5875196527110000327.mp3
10.49M
♦️موضوع: امام و 🔹جلسه دوم:     مشروعیت کناره گیری بر اساس :         الف) چرا امام حسن که امام منصوص است، و مردم هم با او بیعت کرده اند، پس از 6 ماه از تصدی حکومت کناره گیری میکند؟ ایا، جایز بوده است؟ ایا خواست مردم، مشروعیت دارد که ایشان، حکومت را رها کند؟ استاد سروش محلاتی @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ در             علی ع :" حق به نفع کسى جريان نمى يابد مگر اينکه در برابر آن حقى به گردن او قرار مى گيرد (و مسئوليتى براى او به وجود مى آورد)، و حق به گردن کسى نمى آيد مگر اينکه به نفع او حقى بر ديگرى خواهد بود، و اگر قرار بود حق (يک طرفه باشد و) به سود کسى جريان يابد و بر او حقى نباشد، اين امر مخصوص خداوند سبحان بود; نه مخلوقش،" خطبه 216 نهج البلاغه ✅قانون اساسی اختیارات زیادی برای قایل شده اما فاقد نظارت و پاسخگویی است. از سوی دیگر بسیاری امور دیگر هم که در قانون اساسی ذکر نشده، توسط رهبری انجام یا مداخله میشود( با ذکر مواردی از  خاطرات مرحوم هاشمی رفسنجانی) که نسبت به اینها هم پاسخگویی وجود ندارد و گاها تبعات آن  هم به گردن دیگر نهادها و اشخاص گذاشته میشود. شرط اصلی اصلاح نظام، تناسب همین اختیارات و مسولیت است. مسولیت کلیه اعمال رسمی و غیررسمی و تصمیمات، باید پذیرفته شود نه اینکه اختیار مطلقه بدون مسولیت باشد. استاد سروش محلاتی لینک دانلود سخنرانی https://t.me/quranpuyan/28198
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
، لغزنده ترین زمینه اجتماعی است که باید با افزایش نظارت، امکان لغزش را کم کرد اینکه روایات ما، قاضی و را بر لبه معرفی میکند، ناظر به حکومت اسلامی است نه کفار که اعتقادی به جهنم ندارند حاکم یک کشور اسلامی همیشه باید خود را در جیب داشته باشد. استاد نقويان @quranpuyan
. ❤ بسم الله الرحمن الرحيم ❤ وَاسْتَغْفِرِی لِذَنْبِكِ و برای گناهت استغفار کن سوره یوسف ، آیه ۲۹ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
༻🍃‌🌸🍃༺ 💐👌شما هم در 📖 یک صفحه از قرآن  به همراه با ما همراه شوید ❇️🌹بلطف خدا و استقبال مخاطبان عزیز هر روز فایل صوتی🎧 قرائت يك صفحه از قران كريم را به همراه عکس متن عربی آن صفحه ، فایل صوتی تفسیر و توضیح صفحه وگزیده نڪات تفسیری ،از ابتداي قران، در كانال ارسال نموده ایم. ✍تاکنون سوره های :🔻 حمد-بقره-آل‌عمران-نساء-مائده-انعام-اعراف-انفال-توبه‌-یونس-هود-یوسف-رعد-ابراهیم-حجر‌-نحل-إسراء-کهف-مریم-طه-انبیاء-حج-مومنون-نور-فرقان-شعراء به اتمام رسیده که جهت دسترسی به آنها میتوانید از زیر استفاده نمایید. ✅ و به لطف پروردگار از امروز 👇 📖 را شروع خواهیم نمود. ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
 💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 1 تا 13 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و 💠إِنَّ الَّذِينَ لا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ زَيَّنَّا لَهُمْ أَعْمالَهُمْ فَهُمْ يَعْمَهُونَ 🌱ما اعمال کسانی را که به آخرت ایمان ندارند، (در نظرشان) زیبا جلوه می‌دهیم، و بدین ترتیب، ایشان (همواره) سرگردان‌اند. نمل - ۴ 🔷‏مساله مهم در زندگی انسان اين است كه واقعيات را آن چنان كه هست درك كند، و در برابر آن موضع‌گيری صريح داشته باشد، پندارها، پيشداوريها، و تمايلات انحرافی، حب و بغضها، مانع از درك و ديد واقعيات آن چنان كه هست نگردد، و مهمترين تعريفی كه برای فلسفه شده است همين است،" درك حقايق اشياء آن چنان كه هست". 👈‏به همين دليل يكی از مهمترين تقاضاهايی كه معصومين از خدا داشتند اين بود اللهم ارنی الاشياء كما هی:" خداوندا واقعيتها و موجودات را آن گونه كه هست به من نشان ده" (تا ارزشها را به درستی بشناسم و حق آن را ادا كنم). و اين حالت بدون" ايمان" ميسر نيست، چرا كه هوا و هوسهای سركش، و تمايلات نفسانی بزرگترين حجاب و سد اين راه است، و رفع اين حجاب جز در پرتو تقوی و كنترل هوای نفس، امكان پذير نيست. 🔷‏لذا در آيات فوق خوانديم:" كسانی كه به آخرت ايمان ندارند، اعمال زشتشان را برای آنها زينت می‌دهيم، و سرگردان می‌شوند". ‏نمونه آشكار و عينی اين معنی را در زندگی گروهی از دنيا پرستان زمان خود به روشنی می‌بينيم. 🔷‏آنها به مسائلی افتخار می‌كنند، و جزء تمدنش می‌شمارند كه در واقع چيزی جز ننگ و آلودگی و رسوايی نيست. ‏لجام گسيختگی و بی بند و باری را نشانه" آزادی". ‏برهنگی و آلودگی زنان را دليل بر" تمدن". ‏مسابقه در تجمل پرستی را نشانه" شخصيت". ‏غرق شدن در انواع فساد را، مظهر" حريت". ‏آدم كشی و جنايت و ويرانگری را دليل بر" قدرت". ‏خرابكاری و غصب سرمايه‌های ديگران را،" استعمار" (آبادسازی!). ‏به كار گرفتن وسائل ارتباط جمعی را در مسير زننده‌ترين برنامه‌های ضد اخلاقی دليل بر" احترام به خواست انسانها". 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ 💠‏وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ (۶/نمل) 🌱‏به يقين كه تو قرآن را از سوی حكيمی دانا دريافت می‌كنی. ‏🔹دريافت كننده‌ی وحی، رسول خدا صلی الله عليه و آله است. «وَ إِنَّكَ لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ» ‏🔹قرآن، تبلور علم و حكمت الهی است. «الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ» ‏🔹علم پيامبر لدنّی است. «مِنْ لَدُنْ» ‏🔹در نزول ودريافت قرآن، هيچ واسطه‌ی غير امينی وجود ندارد. «لَتُلَقَّی الْقُرْآنَ مِنْ لَدُنْ حَكِيمٍ عَلِيمٍ» ‏🔹احكام دين، از سرچشمه‌ی علم الهی است و در هر دستوری، حكمتی نهفته است. «حَكِيمٍ عَلِيمٍ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 9⃣3⃣ تدبر در سوره 🔹نکات سوره کهف از تفسیر عبدالعلی بازرگان کهف : ۴۶ الْمَالُ وَالْبَنُونَ زِينَةُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌ عِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ أَمَلًا  مال و پسران [=نماد قدرت]، زیور زندگی دنیاست، و شایسته‌کاریهای ماندگار، نزد پروردگارت [=در حساب او]، هم از نظر محصول عمل ۵۹ و هم در آرمان و آرزو داشتن، بهتر است. ۶۰ __ ۵۹- ثواب نیز برخلاف تصور عمومی، الزاماً معنای مثبت و پاداش خیر ندارد، ثواب همان محصول و نتیجه نیک و بد اعمال است؛ ثوابِ کاری که در دنیا مي‌کنيم، مزدی است که به دست مي‌آوريم و ثواب آنچه مي‌خوريم، انرژی است که کسب مي‌کنيم. پس کفر و شرک و ظلم و ستم هم ثواب خود را دارند [مطففین ۳۶ (۸۳:۳۶) ، آل‌عمران ۱۴۴ (۳:۱۴۵) ، نساء ۱۳۴ (۴:۱۳۴) ]. علاوه بر این آیه، در آیه ۷۶ سوره مریم (۱۹:۷۶) [...وَالْبَاقِیَاتُ الصَّالِحَاتُ خَیْرٌ عِنْدَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَیْرٌ مَرَدًّا] نیز عیناً همین سخن تکرار شده است، با این تفاوت که در سوره کهف به جای «خَیْرٌ مرداً»، «خَیْرٌ أَمَلًا» آمده تا بهتری و برتری چنین اعمالی را از نظر آمال و آرزوهای آدمی یادآور شود. ۶۰- کلمة «اَمَل» فقط دو بار در قرآن آمده است که از مورد دوم [حجر ۳ (۱۵:۳) - ذَرْهُمْ یَأْكُلُوا وَیَتَمَتَّعُوا وَیُلْهِهِمُ الْأَمَلُ] مي‌توان فهمید که اَمَل همان آرزوها و ایده‌آل‌های زندگی است. https://b2n.ir/g94617 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
💠مروري بر سخنان ناصحانه و ميانجيگرانه علي ع خطاب به (عثمان) و 🛑قسمت اول: 💢در هفته هاي قبل ، در پستهاي با موضوع " در اين شرايط اجتماعي، چگونه نباشيم؟" بيان شد كه طبق ايه 9 سوره حجرات، وظيفه‌ي نيروهاي خارج از منازعه، رفع خصومت و ايجاد بين طرفين درگيري (حاكمان و معترضان خياباني) و در صورت عدم پذيرش ، مقابله با گروه متعرض و اغاز كننده نزاع است. ❓يكي از سئوالات مخاطبان اين بود كه ايا امامان ما هم چنين كاري كرده اند؟ و ايا وقتي يك طرف منازعه، حكومت اسلامي است، ايا بازهم اين ايه و ايجاد صلح بين طرفين، كار برد دارد؟ به همين منظور بر آن شديم ، سخنان و مكاتبات حضرت علي ع كه نقش و واسطه بين مردم معترض و بعنوان خليفه اسلامي را عهده دار شدند تامل نماييم. ✅خطبه 164 و من كلام له (علیه السلام) لما اجتمع الناس إليه و شكوا ما نقموه على عثمان و سألوه مخاطبته لهم و استعتابه لهم، فدخل عليه فقال: إِنَّ النَّاسَ وَرَائِي وَ قَدِ اسْتَسْفَرُونِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُمْ، وَ وَ اللَّهِ مَا أَدْرِي مَا أَقُولُ لَكَ؟ مَا أَعْرِفُ شَيْئاً تَجْهَلُهُ وَ لَا أَدُلُّكَ عَلَى أَمْرٍ لَا تَعْرِفُهُ، إِنَّكَ لَتَعْلَمُ مَا نَعْلَمُ، مَا سَبَقْنَاكَ إِلَى شَيْءٍ فَنُخْبِرَكَ عَنْهُ وَ لَا خَلَوْنَا بِشَيْءٍ فَنُبَلِّغَكَهُ، وَ قَدْ رَأَيْتَ كَمَا رَأَيْنَا وَ سَمِعْتَ كَمَا سَمِعْنَا وَ صَحِبْتَ رَسُولَ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) كَمَا صَحِبْنَا، وَ مَا ابْنُ أَبِي قُحَافَةَ وَ لَا ابْنُ الْخَطَّابِ بِأَوْلَى بِعَمَلِ [الْخَيْرِ] الْحَقِّ مِنْكَ وَ أَنْتَ أَقْرَبُ إِلَى أَبِي رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) وَشِيجَةَ رَحِمٍ مِنْهُمَا وَ قَدْ نِلْتَ مِنْ صِهْرِهِ مَا لَمْ يَنَالا. فَاللَّهَ اللَّهَ فِي نَفْسِكَ، فَإِنَّكَ وَ اللَّهِ مَا تُبَصَّرُ مِنْ عَمًى وَ لَا تُعَلَّمُ مِنْ جَهْلٍ وَ إِنَّ الطُّرُقَ لَوَاضِحَةٌ وَ إِنَّ أَعْلَامَ الدِّينِ لَقَائِمَةٌ. (در سال 34 هجری مردم در اطراف امام جمع شده و از عثمان شکایت کردند و از او خواستند که با عثمان صحبت کند تا از اشتباهات خود دست بردارد) ⭕مردم، به سراغ من آمده اند و مرا ميان خود و تو سفير قرار داده اند. به خدا! نمى دانم چه چيز را براى تو بگويم؟ من مطلبى را که تو از آن بى اطلاع باشى (در مورد حقوق مردم) سراغ ندارم، و نمى توانم تو را به چيزى راهنمايى کنم که از آن آگاه نيستى؟ (چرا که) آن چه را که ما (در اين زمينه) مى دانيم، مى دانى و ما به چيزى سبقت نگرفته ايم که تو را از آن آگاه سازيم و مطلبى پنهانى نزد ما نيست که به تو ابلاغ کنيم. آن چه را ما (در عصر پيامبر(صلى الله عليه وآله)) ديده ايم تو نيز ديده اى و آن چه را ما شنيده ايم همانند ما شنيده اى و همان گونه که ما با پيامبر(صلى الله عليه وآله) همنشين بوديم تو نيز همنشين بوده اى (علاوه بر اين) فرزند ابى قحافه (ابوبکر) و پسر خطاب (عمر) در اجراى اعمال نيک از تو سزاوارتر نبودند; چرا که تو به رسول خدا از نظر پيوند خويشاوندى ا ز آن دو نزديک ترى تو به افتخار دامادى پيامبر(صلى الله عليه وآله) نائل شدى که آن ها نشدند. 🔶 خدا را! خدا را! (اى عثمان) به جان خود کن; چرا که به خدا سوگند! 👈تو کور نيستى تا بينايت کنند و جاهل نيستى تا تعليمت دهند; زيرا راه ها آشکارند و نشانه هاى دين بر پا و روشن! (از خدا بترس و به کار مردم رسيدگى کن). 🖊ترجمه ناصر مكارم 💫ادامه دارد @quranpuyan
خدا جاااان … حضور توست که زندگی را هر چقدرسخت.. سبزتر.. و هر چه آشوب تر.. آرام می کند … وقتی تو هستی پشت آدم به کسی گرم ست .. که گرمایِ وجودش، آسمانی ست … و لبخندش بالی به آسمانِ آبی… @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا