فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
🤲خدایا بر ما تحمیل نکن آنچه را که تحمل آن را نداریم.
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_احزاب آیات 56 تا 62
📄#صفحه_426
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_426
❇️#آیه58احزاب
💠وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبِيناً (۵۸/احزاب)
🌱و كسانی كه مردان و زنان با ايمان را بدون آن كه كاری كرده باشند آزار میدهند بدون شكّ بهتان و گناه روشنی را بر دوش كشيدهاند.
🔹اصرار بر گناه به زشتی و كيفر آن میافزايد. ( «يُؤْذُونَ» نشانه استمرار و اصرار بر اذيّت است.)
🔹آبروی زن و مرد مؤمن، محترم و لطمه زدن به آن گناه بزرگی است. (حفظ آبرو به زن يا مرد بودن ربطی ندارد.) «الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ»
🔹گناهی تنبيه دارد كه انسان با علم و عمد مرتكب شود. «اكْتَسَبُوا»
🔹گناه، بار انسان را سنگين میكند. «احْتَمَلُوا»
🔹مهمترين اذيّت، زخم زبان و تهمت است. «يُؤْذُونَ- بُهْتاناً»
🔹آزار و اذيّت ديگران به هر شكلی كه باشد، از جمله گناهانی است كه خشم الهی را بدنبال دارد. يُؤْذُونَ ... إِثْماً مُبِيناً
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_426
❇️ريشه كن كردن ماده #فساد
💠لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لا يُجاوِرُونَكَ فِيها إِلاَّ قَلِيلاً (۶۰/احزاب)
🌱اگر منافقان و كسانی كه در دلهايشان بيماری است و آنان كه در مدينه شايعه پراكنی میكنند (از كارشان) دست بر ندارند، حتماً تو را بر ضّد آنان میشورانيم، آنگاه جز مدّت كوتاهی نمیتوانند در كنار تو در اين شهر بمانند.
🔷آيا آنچه در آيات فوق برای ريشه كن كردن مفاسدی همچون توطئههای منافقان و مزاحمت مستمر نسبت به نواميس مسلمانان و مفسدهجويی شايعه پراكنان آمده است در ساير اعصار و قرون و برای حكومتهای اسلامی نيز مجاز است؟
كمتر كسی از مفسران در اين زمينه بحثی به ميان آورده است، ولی به نظر میرسد كه اين حكم مانند ساير احكام اسلامی اختصاص به زمان و مكان و اشخاصی نداشته باشد.
🔷اگر به راستی سمپاشی و توطئه از حد بگذرد و به صورت يك جريان در آيد، و جامعه اسلامی را با خطرات جدی روبرو سازد چه مانعی دارد كه حكومت اسلامی دستور آيات فوق را كه به پيامبر ص داده شده است به اجرا در آورد، و مردم را برای در هم كوبيدن ريشههای فساد بسيج كند؟!، ولی بدون شك اين گونه كارها و مانند آن، به خصوص اينكه آن را يك سنت تغيير ناپذير معرفی میكند، بطور خودسرانه مجاز نيست، و تنها بايد به اذن ولی امر مسلمين و حكام شرع صورت گيرد.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
8⃣ تدبر در سوره #یوسف
🔹پیام های آیات ۹-۷ سوره یوسف از تفسیر نور
۱- قبل از بیان داستان،شنونده را برای شنیدن و عبرت گرفتن آماده کنید. لَقَدْ کانَ فِی یُوسُفَ ...
۲- حسد،مرز خانواده و عواطف خویشاوندی را نیز درهم می شکند. «لَقَدْ کانَ فِی
یُوسُفَ وَ إِخْوَتِهِ»
۳- تا تشنه ی شنیدن و عاشقِ آموختن نباشیم،از درسهای قرآن استفاده کامل نمی بریم. «لِلسّائِلِینَ»
۴- داستان های قرآن،پاسخ سؤال های زندگی مردم را می دهد. «لِلسّائِلِینَ»
۵- حسادت موجب می گردد افراد بزرگسال سن و شخصیّت خود را فراموش کرده و با کودکان کینه توزی کنند.(با توجّه به اینکه یوسف کوچک تر بود، بزرگترها به او حسادت ورزیدند) لَیُوسُفُ ... أَحَبُّ إِلی أَبِینا*
۶- اگر فرزندان احساس تبعیض کنند،آتش حسادت در میان آنان شعله ور می شود. «أَحَبُّ إِلی أَبِینا مِنّا»
۷- عشق وعلاقه به محبوب شدن،در نهاد هر انسانی وجود دارد.انسان ها از کم توجّهی وبی مهری به خود،رنج می برند. «أَحَبُّ إِلی أَبِینا»
۸- حضرت یعقوب به همه فرزندان محبّت داشت. «أَحَبُّ إِلی أَبِینا مِنّا» (برادران می گفتند:یوسف محبوب تر است،یعنی ما نیز محبوب هستیم)
۹- زور وقدرت،محبّت نمی آورد.(برادران قدرت داشتند،ولی محبوب نبودند) لَیُوسُفُ ... أَحَبُّ ... وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ
۱۰- گروه گرایی،اگر بدون رهبری صحیح و خداپسندانه باشد،عوامل سقوط را سریعتر فراهم می کند.( «وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ» نشان انسجام است،ولی انسجامی رها وبدون رهبری صحیح)
۱۱- انسان برای ارتکاب خطا و گناه،اوّل خود را توجیه و کار خود را تئوریزه می کند.(برادران هم خود را متّحد و قوی می دانند، «وَ نَحْنُ عُصْبَهٌ» و هم پدر را منحرف، «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ» و با این دلیل،حسادت خود را توجیه می کنند.)
۱۲- احساس قدرت و نیرومندی،عقل را کور می کند. «نَحْنُ عُصْبَهٌ إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ»
۱۳- معیارهای نادرست،نتایج نادرست به دنبال دارد.(اگر معیار فقط قدرت و تعداد شد،نتیجه اش نسبت انحراف به اقلّیت می شود.) «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ»
۱۴- خودخواهان عوامل ناکامی را به جای آن که در خود جستجو کنند به دیگران نسبت می دهند. «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ» (به جای آنکه بگویند ما حسودیم، گفتند:پدر ما منحرف است)
۱۵- حسادت،مرز نبوّت واُبوّت(پیامبری وپدری)را نیز می شکند و فرزندان به پیامبری که پدرشان است،نسبت انحراف و بی عدالتی می دهند. «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ»
۱۶- غفلت انسان ممکن است به جایی برسد که در عین انحراف و خطاکاری خود دیگران را خطاکار قلمداد کند.(برادران یوسف به جای آنکه خود را حسود و توطئه گر بدانند،پدر را منحرف دانستند) «إِنَّ أَبانا لَفِی ضَلالٍ مُبِینٍ»
۱۷- فکر خطرناک،انسان را به کار خطرناک می کشاند. لَیُوسُفُ ... أَحَبُّ ... اُقْتُلُوا
۱۸- احساس تبعیض در محبّت از طرف فرزندان،آنها را تا حدّ برادرکشی سوق می دهد.(گرچه شدّت علاقه ی پدر به یوسف بی دلیل نبود،بلکه به خاطر کمالات او بود،ولی برادران احساس تبعیض کردند و خیال کردند علاقه ی بی دلیل است و همین احساس،آنان را به توطئه وادار کرد) أَحَبُّ إِلی أَبِینا ...
اقْتُلُوا
۱۹- از منظر کوته نظران،حذف فیزیکی رقیب بهترین راه است. «اقْتُلُوا یُوسُفَ»
۲۰- گناهکاران یکدیگر را در انجام گناه وسوسه کرده و از همداستانی با یکدیگر نیرو می گیرند.(برادران به یکدیگر دستور بکشید و بیفکنید می دادند) اُقْتُلُوا ... أَوِ اطْرَحُوهُ
۲۱- حسودان گمان می کنند که:از دل برود هر آنچه از دیده برفت. اُقْتُلُوا یُوسُفَ ...
یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبِیکُمْ (برادران گمان می کردند اگر پدر یوسف را نبیند،از فکر یوسف بیرون خواهد رفت و تمام فکرش در ما متمرکز خواهد شد)
۲۲- حسود خیال می کند با نابود کردن دیگران،نعمت ها برای او می شود. اُقْتُلُوا ...
یَخْلُ لَکُمْ وَجْهُ أَبِیکُمْ
۲۳- شیطان با وعده ی توبه در آینده،راه گناه امروز را باز می کند. «وَ تَکُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِینَ»
۲۴- علم وآگاهی،همیشه عامل دوری از انحراف نیست.برادران با آنکه قتل یا تبعید یوسف را بد می دانستند؛ «تَکُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِینَ» امّا اقدام کردند.
۲۵- سخن از توبه قبل از انجام گناه،فریب دادن وجدان و گشودن راه گناه است.
(برادران به یکدیگر می گفتند:شما یوسف را نابود کنید بعد با توبه از افراد صالح می شویم) «تَکُونُوا مِنْ بَعْدِهِ قَوْماً صالِحِینَ»
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
⁉ در اين 40 سال، چقدر به #جمهوريت و #اسلام نزديك شديم؟ از #خواستهاي_مردم و #شعارهاي_بنيانگذاران، چقدر فاصله گرفتيم؟
🛑قسمت نهم:
⭕️حق مردم در #تعيين_سرنوشت و #تغيير_حاكمان
🔰"مردم در خیابانهای تهران و در خیابانهای سایر شهرها راه افتاده بودند و میگفتند که ما شاه را نمیخواهیم؛ این #جنگ است؟! آیا کسی بگوید که سرنوشت مملکت من با دست خود من هست [جنگ است؟]،
#حقوق_بشر برای ما، [و] همه عالم این مطلب را قائل هستند که هر بشری نسبت به #سرنوشت خودش آزاد است، میتواند رأی آزاد بدهد؛ هر مملکتی [بخواهد] سلطان اگر داشته باشد تعیین کند، رئیس جمهور اگر بخواهد داشته باشد تعیین کند، حکومت بخواهد تعیین کند برای مملکتش، هر شکلی که این افراد مملکت بخواهند اداره بشوند، به حَسَب حقوق بشر آن شکل باید مُمضی (امضا شده) باشد؛ همه دولتها هم باید او را تصدیقش بکنند.
🔰ما فرض میکنیم که شاه خیلی هم مرد صالحی - فرض کنید - باشد، خیلی هم آدم صحیحی باشد، خیلی هم خدمتگزار به مردم باشد، 👈خوب وقتی مردم یک خدمتگزاری را نخواستند باید کنار برود. ما فرض میکنیم اینطور که خیر ایشان مصالح مملکت را ملاحظه کرده است، ایشان میخواهد آزادی بدهد، ایشان میخواهد مملکت را مستقل کند، لکن اهالی مملکت - میخواهند - میگویند ما این را نمیخواهیم که سلطان ما باشد؛ سرنوشت اهالی مملکت با خودشان است؛ ما همچو خدمتگزاری را نمیخواهیم؛ ایشان بروند کنار، ما خودمان یک خدمتگزار دیگر جایش میگذاریم.
✳ ما فرض میکنیم اگر ایشان آن هم بود، آنطور هم بود، مثل سایرِ مثلاً انسانها یک انسانیتی داشت، باز هم اهالی یک مملکت حق داشتند به اینکه بگویند که ما این خدمتگزار را، این آدم بسیار صالح خوب را که میخواهد مملکت ما را بهشت برین بکند، ما نمیخواهیم ایشان بهشت برین کند مملکتمان را! حق ندارند این را بگویند؟
حقوق بشر این نیست که هرکسی، هر بشری حق دارد که سرنوشت خودش را خودش تعیین کند؟
⬅ اینها میخواهند سرنوشت خودشان را خودشان تعیین کنند و این آقای خدمتگزار را نمیخواهند.
این تظاهرات آرامی که کردند که ما شاه را نمیخواهیم، این است که اینها را به #کشتن دادند؟! اینها حتماً باید بگویند شاه را میخواهیم تا نکشندشان؟!
🔰ما میخواهیم که خودمان آزاد باشیم، خودمان مستقل باشیم، خودمان مملکتمان را اداره کنیم. این ابهامی در آن هست که ما میخواهیم خودمان اداره کنیم، نمیخواهیم به دست شماها اداره بشود؟! ابهامی در این نیست.آیا حق ندارند اهالی یک مملکتی، آرام این حرف را بزنند که ما نمیخواهیم ایشان را؟!
🔰 اگر ایشان (شاه) بعد از این کاری که مردم کردند گفته بود که بسیار خوب نمیخواهید، من میروم یک کس دیگر بیاید، جنگ و نزاع میشد دیگر؟ دعوا داشت دیگر؟ دنبال این معنی که مردم آرام گفتند ما شما را نمیخواهیم، #چماقدار کشیده، ارتشش را و - نمیدانم - قوای #انتظامیاش و همه را وادار کرده به اینکه مردم را بزنند، و به اسم مثلاً چماق به دستها و ... بیایند توی راه، توی شهرها و ایشان کتک زده مردم را، ایشان کشته از مردم، ایشان خانههای مردم ریخته، با مسلسل توی خانهها هم حمله کردند، مساجد را آتش زدند،
میزانْ #حقوق_بشری است که میگوید که همه افراد یک ملتی آزادند در اینکه عقاید خودشان را بگویند، در اینکه سرنوشت خودشان را خودشان تعیین بکنند؛ مردم ایران این را میگویند، شما خلاف این را میگویید، کدام یکی مطابق میزان است؟ کدامِ ما بیمیزان صحبت میکنیم؟!
⭕شما میگویید که شماها مردم را به #کشتن دادید! #معاویه هم همین حرف را میزد، منتها او حرفش منطقی تر از شما بود. معاویه هم میگفت که حضرت امیر او (عمارياسر) را فرستاده جنگ، وقتی فرستاد جنگ ما کشتیمش؛ پس او کشته است. مثل اینکه یک #مظلومی توی راه بیاید و داد بزند از #ظلم یک کسی، او بکشدش و بعد بگوید نه، این مظلوم خودش خودکشی کرده برای اینکه خوب چرا داد کرد؟! مردم ایران چرا فریاد میزنند؟!"
📚صحیفه امام خمینی جلد 5 صفحه 248
@quranpuyan
#آیههاینور
وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا
و هيچ برگى فرو نمىافتد مگر اينكه آن را مىداند.
الأنعام/۵۹
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_احزاب آیات 63 تا 73
📄#صفحه_427
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_427
❇️#آیه63احزاب
💠يَسْئَلُكَ النَّاسُ عَنِ السَّاعَةِ قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّـهِ وَ ما يُدْرِيكَ لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيباً (۶۳/احزاب)
🌱مردم پيوسته از زمان وقوع قيامت از تو میپرسند، بگو: علم آن تنها نزد خداست و تو چه میدانی؟ شايد قيامت نزديك باشد.
🔹با اين كه خداوند انبيا را از غيب آگاه میكند، «فَلا يُظْهِرُ عَلی غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضی مِنْ رَسُولٍ»ليكن آگاهی انبيا نيز محدود است. «عِلْمُها عِنْدَ اللَّـهِ»
🔹نه لازم است همه چيز را بدانيم و نه لازم است به هر سؤالی پاسخ دهيم.
«عِلْمُها عِنْدَ اللَّـهِ»
🔹ندانستن زمان وقوع قيامت، به ايمان و يقين به اصل آن، ضرری نمیزند.
«عِلْمُها عِنْدَ اللَّـهِ»
🔹برخی علوم مخصوص خداست. «عِلْمُها عِنْدَ اللَّـهِ»
🔹هر ندانستنی عيب نيست. «وَ ما يُدْرِيكَ» (بلكه اگر زمان وقوع قيامت را بدانيم تعادل خود را از دست میدهيم.)
🔹در تربيت بايد افراد را ميان بيم و اميد نگاه داشت. «لَعَلَّ»
🔹برای وقوع قيامت هر لحظه بايد آماده باشيم. «لَعَلَّ السَّاعَةَ تَكُونُ قَرِيباً»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan