🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عملبه یک دستور قرانی
هفته #هفتم : موضوع #تهمت
تمرین شماره 5 پرهیز از #تهمت
♦️وظیفه ما در هنگام شنیدن وخواندن نسبتهای اثبات نشده به دیگران چیست؟ ایا انها را دهن به دهن نقل کنیم یا برای بقیه دوستانمان فوروارد کنیم؟
◀️خداوند در سوره نور(پس ازاینکه شایعاتی نسبت به یکی از زنان خانواده پیامبر پخش شد) اخطار شدیدی به مومنان در پخش اینگونه بهتان ها و دروغها میدهد:
لَّوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَٰذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ
چرا هنگامی که این (تهمت) را شنیدید، مردان و زنان با ایمان نسبت به خود (و کسی که همچون خود آنها بود) گمان خیر نبردند و نگفتند این دروغی بزرگ و آشکار است؟!۱۲(12)
با عمل به فرامین الهی از رستگاران شویم
🍃🌸 🍃
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن درپیام رسان ایتا
در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید
🍃🌺🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است👇👇
✅ #حجاب_زن در #قرآن - #جلباب و #خمار چیست؟آیا #زنان باید #موی_سر را بپوشانند؟؟
🌺يَأَيهَا النَّبىُّ قُل لاَزْوَجِك وَ بَنَاتِك وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيهِنَّ مِن جَلَبِيبِهِنَّ ذَلِك أَدْنى أَن يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِيماً(59)🌺
✅59 - اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤ منان بگو جلبابها (روسرى هاى بلند) خود را بر خويش فرو افكنند، اين كار براى اينكه (از كنيزان و آلودگان ) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است و (اگر تاكنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده ) خداوند همواره غفور و رحيم است .
تفسیر :🔰🔰🔰
نخست به زنان با ايمان دستور مى دهد كه هر گونه بهانه و مستمسكى را از دست مفسده جويان بگيرند، سپس (در ایه بعد)با شديدترين تهديدى كه در آيات قرآن كم نظير است منافقان و مزاحمان و شايعه پراكنان را مورد حمله قرار مى دهد.
👉در قسمت اول مى گويد: ((اى پيامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤ منين بگو روسريهاى بلند خود را بر خويش فرو افكنند تا شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگيرند)) در اينكه منظور از شناخته شدن چيست ؟ دو نظر در ميان مفسران وجود دارد كه منافاتى با هم ندارند.
نخست اينكه در آن زمان معمول بوده است كه كنيزان بدون پوشيدن سر و گردن از منزل بيرون مى آمدند، و از آنجا كه از نظر اخلاقى وضع خوبى نداشتند گاهى بعضى از جوانان هرزه مزاحم آنها مى شدند، در اينجا به زنان آزاد مسلمان دستور داده شد كه حجاب اسلامى را كاملا رعايت كنند تا از كنيزان شناخته شوند و بهانه اى براى مزاحمت به دست هرزگان ندهند.
✳️بديهى است مفهوم اين سخن آن نيست كه اوباش حق داشتند مزاحم كنيزان شوند، بلكه منظور اين است كه بهانه را از دست افراد فاسد بگيرند.
👈ديگر اينكه هدف اين است كه زنان مسلمان در پوشيدن حجاب سهل انگار و بى اعتنا نباشند مثل بعضى از زنان بى بند و بار كه در عين داشتن حجاب آنچنان بى پروا و لاابالى هستند كه غالبا قسمتهائى از بدنهاى آنان نمايان است و همين معنى توجه افراد هرزه را به آنها جلب مى كند.
در اينكه منظور از ((جلباب )) چيست مفسران و ارباب لغت چند معنى براى آن ذكر كرده اند:
1- ملحفه (چادر) و پارچه بزرگى كه از روسرى بلندتر است و سر و گردن و سينه ها را مى پوشاند .
2-مقنعه و خمار (روسرى ).
3- پيراهن گشاد.
گرچه اين معانى با هم متفاوتند ولى قدر مشترك همه آنها اين است كه بدن را به وسيله آن بپوشاند (ضمنا بايد توجه داشت ((جلباب )) به كسر و فتح جيم هر دو قرائت مى شود).اما بيشتر به نظر مى رسد كه منظور پوششى است كه از روسرى بزرگتر و از چادر كوچكتر است
چنانكه نويسنده ((لسان العرب )) روى آن تكيه كرده است .و منظور از ((يدنين )) (نزديك كنند) اين است كه زنان ((جلباب )) را به بدن خويش نزديك سازند تا درست آنها را محفوظ دارد، نه اينكه آن را آزاد بگذارند به طورى كه گاه و بيگاه كنار رود و بدن آشكار گردد، و به تعبير ساده خودمان لباس خود را جمع و جور كنند.
اما اينكه بعضى خواسته اند از اين جمله استفاده كنند كه صورت را نيز بايد پوشانيد هيچ دلالتى بر اين معنى ندارد و كمتر كسى از مفسران پوشاندن صورت را در مفهوم آيه داخل دانسته است .
به هر حال از اين آيه استفاده مى شود كه حكم ((حجاب و پوشش )) براى آزاد زنان قبل از اين زمان نازل شده بود،
ولى بعضى روى ساده انديشى درست مراقب آن نبودند آيه فوق تاكيد مى كند كه در رعايت آن دقيق باشند.
و از آنجا كه نزول اين حكم ، جمعى از زنان با ايمان را نسبت به گذشته پريشان مى ساخت ، در پايان آيه مى افزايد: ((خداوند همواره غفور و رحيم است )) (و كان الله غفورا رحيما).
هر گاه از شما تاكنون در اين امر كوتاهى شده چون بر اثر جهل و نادانى بوده است خداوند شما را خواهد بخشيد، توبه كنيد و به سوى او باز گرديد، و وظيفه عفت و پوشش را به خوبى انجام دهيد
🌺🌺جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp1478
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
با همراهی صفحه اینستاگرام قرآن پویان این گروه را در پیشبرد اهداف قرآنی دلگرم تر می نمایید 🙏
https://www.instagram.com/quranpuyan/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#دعاهای_روزانه
فراز هایی از دعای روز پنجشنبه 🍃
الهی در روز پنجشنبه پنج حاجتم را براورکه جز بزرگواری تو گنجایش آنها را ندارد و جز نعمتهای تو بر آن توانا نیست
✨تندرستی که بوسیله آن بر انجام طاعتت نیرو گیرم
✨و پرستشی که بدان مستحق پاداشت گردم
✨و فراخی در حال از طریق روزی حلال.
✨و دیگر انکه مرا در توقفگاههای خوفناک( برزخ وقیامت ) بوسیله امان خود ایمن گردانی
✨واز حوادث اندوهناک وغمگین در پناه خود قرارم دهی
ودرود فرست برمحمد وآلش وتوسل مرا بدان حضرت در روز قیامت شفیع وسودمند برای من قرار ده که همانا تو مهربانترین مهربانانی
https://eitaa.com/quranpuyan
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ #عیسی در قرآن
قسمت دوم
به نام خدا
آیات ۱۶ الی ۲۶ سوره مریم داستان بارداری حضرت مریم(س) و تولد حضرت عیسی(ع) می باشد.
💠 و اذْکُرْ فِي الْکِتابِ مَرْيَمَ إِذِ انْتَبَذَتْ مِنْ أَهْلِها مَکاناً شَرْقِيًّا(۱۶)
🔸و در این کتاب ( آسمانی ) ، مریم را یاد کن ، آن هنگام که از خانواده اش جدا شد ، و در ناحیه شرقی ( بیت المقدس ) قرار گرفت .
💠 فاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجاباً فَأَرْسَلْنا إِلَيْها رُوحَنا فَتَمَثَّلَ لَها بَشَراً سَوِيًّا(۱۷)
🔸و میان خود و آنان حجابی افکند ( تا خلوتگاهش از هر نظر برای عبادت آماده باشد ) . در این هنگام ، ما روح خود را بسوی او فرستادیم و او در شکل انسانی بی عیب و نقص ، بر مریم ظاهر شد!
💠 قالَتْ إِنِّي أَعُوذُ بِالرَّحْمنِ مِنْکَ إِنْ کُنْتَ تَقِيًّا(۱۸)
🔸او ( سخت ترسید و ) گفت: «من از شرّ تو ، به خدای رحمان پناه می برم اگر پرهیزگاری!
💠 قالَ إِنَّما أَنَا رَسُولُ رَبِّکِ لِأَهَبَ لَکِ غُلاماً زَکِيًّا(۱۹)
🔸 گفت: «من فرستاده پروردگار توام ( آمده ام ) تا پسر پاکیزه ای به تو ببخشم!»
💠 قالَتْ أَنَّي يَکُونُ لي غُلامٌ وَ لَمْ يَمْسَسْني بَشَرٌ وَ لَمْ أَکُ بَغِيًّا(۲۰)
🔸گفت: «چگونه ممکن است فرزندی برای من باشد؟! در حالی که تا کنون انسانی با من تماس نداشته ، و زن آلوده ای هم نبوده ام!»
💠 قالَ کَذلِکِ قالَ رَبُّکِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَ لِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَ رَحْمَةً مِنَّا وَ کانَ أَمْراً مَقْضِيًّا(۲۱)
🔸گفت: «مطلب همین است! پروردگارت فرموده: این کار بر من آسان است! ( ما او را می آفرینیم ، تا قدرت خویش را آشکار سازیم ) و او را برای مردم نشانه ای قرار دهیم و رحمتی باشد از سوی ما! و این امری است پایان یافته ( و جای گفتگو ندارد ) !»
💠 فحَمَلَتْهُ فَانْتَبَذَتْ بِهِ مَکاناً قَصِيًّا(۲۲)
🔸سرانجام ( مریم ) به او باردار شد و او را به نقطه دور دستی برد ( و خلوت گزید )
💠 فأَجاءَهَا الْمَخاضُ إِلي جِذْعِ النَّخْلَةِ قالَتْ يا لَيْتَني مِتُّ قَبْلَ هذا وَ کُنْتُ نَسْياً مَنْسِيًّا(۲۳)
🔸 درد زایمان او را به کنار تنه درخت خرمایی کشاند ( آن قدر ناراحت شد که ) گفت: «ای کاش پیش از این مرده بودم ، و بکلّی فراموش می شدم!»
💠 فناداها مِنْ تَحْتِها أَلاَّ تَحْزَني قَدْ جَعَلَ رَبُّکِ تَحْتَکِ سَرِيًّا(۲۴)
🔸ناگهان از طرف پایین پایش او را صدا زد که: «غمگین مباش! پروردگارت زیر پای تو چشمه آبی ( گوارا ) قرار داده است!
💠 و هُزِّي إِلَيْکِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَيْکِ رُطَباً جَنِيًّا(۲۵)
🔸و این تنه نخل را به طرف خود تکان ده ، رطب تازه ای بر تو فرو می ریزد!
💠 فکُلي وَ اشْرَبي وَ قَرِّي عَيْناً فَإِمَّا تَرَيِنَّ مِنَ الْبَشَرِ أَحَداً فَقُولي إِنِّي نَذَرْتُ لِلرَّحْمنِ صَوْماً فَلَنْ أُکَلِّمَ الْيَوْمَ إِنْسِيًّا(۲۶)
🔸( از این غذای لذیذ ) بخور و ( از آن آب گوارا ) بنوش و چشمت را ( به این مولود جدید ) روشن دار! و هر گاه کسی از انسانها را دیدی ، ( با اشاره ) بگو: من برای خداوند رحمان روزه ای نذر کرده ام بنا بر این امروز با هیچ انسانی هیچ سخن نمی گویم! ( و بدان که این نوزاد ، خودش از تو دفاع خواهد کرد! ) »
http://yon.ir/Qp545
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #نباء
👈فراز آیات 20-17
إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ كَانَ مِيقَاتًا {17}
قطعا وعدگاه [ما با شما] روز داورى است
يَوْمَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأْتُونَ أَفْوَاجًا {18}
روزى كه در صور دميده شود و گروه گروه بياييد
وَفُتِحَتِ السَّمَاء فَكَانَتْ أَبْوَابًا {19}
و آسمان گشوده و درهايى [پديد] شود
وَسُيِّرَتِ الْجِبَالُ فَكَانَتْ سَرَابًا {20}
و كوهها را روان كنند و [چون] سرابى گردند
💠عصاره فراز آیات (20-17)همزمان با وقوع حوادث هولناک #قیامت، همگی جهت داوری و حسابرسی گردآورده میشوید.
👈فراز آیات 30-21
إِنَّ جَهَنَّمَ كَانَتْ مِرْصَادًا {21}
[آرى] جهنم [از دير باز] كمينگاهى بوده
لِلْطَّاغِينَ مَآبًا {22}
[كه] براى سركشان بازگشتگاهى است
لَابِثِينَ فِيهَا أَحْقَابًا {23}
روزگارى دراز در آن درنگ كنند
لَّا يَذُوقُونَ فِيهَا بَرْدًا وَلَا شَرَابًا {24}
در آنجا نه خنكى چشند و نه شربتى
إِلَّا حَمِيمًا وَغَسَّاقًا {25}
جز آب جوشان و چركابه اى
جَزَاء وِفَاقًا {26}
كيفرى مناسب [با جرم آنها]
إِنَّهُمْ كَانُوا لَا يَرْجُونَ حِسَابًا {27}
آنان بودند كه به [روز] حساب اميد نداشتند
وَكَذَّبُوا بِآيَاتِنَا كِذَّابًا {28}
و آيات ما را سخت تكذيب مىكردند
وَكُلَّ شَيْءٍ أَحْصَيْنَاهُ كِتَابًا {29}
و حال آنكه هر چيزى را برشمرده [به صورت] كتابى در آوردهايم
فَذُوقُوا فَلَن نَّزِيدَكُمْ إِلَّا عَذَابًا {30}
پس بچشيد كه جز عذاب هرگز [چيزى] بر شما نمى افزاييم
💠عصاره فراز آیات (30-21)عذابهای سخت جهنم ،جزای مناسب انسانهایی است که با #تکذیب حسابرسی اخروی،در دنیا طغیان کردند.
🌹نکات:
در سوره مرسلات برای نخستین بار به یوم الفصل و مشخصاتی از ان اشاره شد که در این سوره ،تاکید و یا تکمیل تر میشود.
ازجمله در آیه 38 سوره مرسلات بیان شد هذایوم الفصل جمعناکم و الاولین، در آیه 17 و 18 سوره نباء نیز فرمود: ان یوم الفصل کان میقاتا یوم ینفخ فی الصور فتاتون افواجا
یا در آیات 35 و 36 مرسلات بیان شد که:هذا یوم لاینطقون، ولایوذن لهم فیعتذرون. در سوره نباء آیات 37 و 38 نیز در همین ارتباط است.
🖌سید کاظم فرهنگ
http://yon.ir/Qp8593
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عملبه یک دستور قرانی
هفته #هفتم : موضوع #تهمت
تمرین شماره 5 پرهیز از #تهمت
🔸وظیفه ما در هنگام شنیدن وخواندن نسبتهای اثبات نشده به دیگران چیست؟ ایا انها را دهن به دهن نقل کنیم یا برای بقیه دوستانمان فوروارد کنیم؟
✨خداوند در سوره نور(پس ازاینکه شایعاتی نسبت به یکی از زنان خانواده پیامبر پخش شد) اخطار شدیدی به مومنان در پخش اینگونه بهتان ها و دروغها میدهد:
🔹لَّوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَٰذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ
چرا هنگامی که این (تهمت) را شنیدید، مردان و زنان با ایمان نسبت به خود (و کسی که همچون خود آنها بود) گمان خیر نبردند و نگفتند این دروغی بزرگ و آشکار است؟!
🔹إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمٌ
به خاطر بیاورید زمانی را که این شایعه را از زبان یکدیگر میگرفتید، و با دهان خود سخنی میگفتید که به آن یقین نداشتید؛ و آن را کوچک میپنداشتید در حالی که نزد خدا بزرگ است!
🔸وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَٰذَا سُبْحَانَكَ هَٰذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
چرا هنگامی که آن را شنیدید نگفتید: «ما حق نداریم که به این سخن تکلّم کنیم؛ خداوندا منزّهی تو، این بهتان بزرگی است»؟!
🔹يَعِظُكُمُ اللَّهُ أَن تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَدًا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
خداوند شما را اندرز میدهد که هرگز چنین کاری را تکرار نکنید اگر ایمان دارید!
🍃🌸 🍃
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن درپیام رسان ایتا
در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید
🍃🌺🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
پرسش و #پاسخ قرآنی
❓❓❓❓❓❓❓❓
سوال این است👇👇
✅ #حجاب_زن در #قرآن #جلباب و #خمار چیست؟آیا #زنان باید #موی_سر را #بپوشانند؟؟
در تفسیر نور در خصوص این ایه نکات زیر عنوان شده است:
این آیه كه فرمان حجاب مىدهد، با تهدید مطرح نشده بلكه فلسفه حجاب را چنین تبین مى كند: زنان و دختران، اگر بخواهند از متلكها، تهمتها، تهاجمها و تهدیدهاى افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.
1-در امر به معروف، اوّل از خودى ها شروع كنیم سپس دیگران. «قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنین»
2- در احكام الهى، تفاوتى میان همسران و دختران پیامبر با دیگر زنان نیست. «لازواجك و بناتك و نساء المؤمنین»
3- پوشیدن لباسى كه معرّف شخصیّت زن براى تأمین عفّت و آبرو باشد، لازم است. «یعرفن فلا یؤذین»
4- بهانه به دست بیماردلان و مزاحمان عفّت عمومى ندهید. (در آیات قبل هشدار به اذیّت كنندگان بود، در این آیه تكلیف اذیّت شوندگان را مطرح مىكند.)
5 - رفت و آمد زنان در خارج از منزل، با حفظ عفّت عمومى مانعى ندارد. «یعرفن فلا یؤذین»
6- در امر به معروف و نهى از منكر، دلیل امر و نهى خود را بیان كنید. «فلا یُؤذین»
7- نوع لباس مردم در جامعه، مىتواند معرّف شخصیّت، مكتب و هدف آنها باشد. «یعرفن فلا یؤذین»
8 - سرچشمه بسیارى از مزاحمتهاى هوسبازان نسبت به زنان و دختران، نوع لباس خود آنهاست. «یعرفن فلا یُؤذین»
9- زنان با حجاب باید با حضور خود در صحنه، جوّ عمومىِ عفاف و پاكدامنى را حفظ كنند و فرصت مانور را از هوسبازان بگیرند. «یعرفن فلا یؤذین»
10- بد حجابى هاى گذشته قابل عفو است. «غفوراً رحیماً»
11- مغفرت خداوند همراه با رحمت اوست. «كان اللّه غفوراً رحیماً
🌺🌺جهت مشاهده پاسخها و نظرات مختلف به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇
http://yon.ir/Qp1478
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔 @quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
به نام خدا
💐🌿💐🌿💐🌿💐🌿
🔸يكي از رسالتهاي قران پويان آسان سازي و عمومي سازي فهم قران براي همه علاقه مندان بوده است. 💫✨💫💫
🌹به لطف خدا و استقبال كاربران قراني در فضاي مجازي
در جستجوي موضوعات زير در گوگل ،تالار گفتگوهاي قران پويان در صفحه اول جستجو قرار دارد.💫✨💫💫
◀️1-فهم سوره هاي قرآن
◀️2-فهم سوره
💫سه نتيجه نخست متعلق به تالار گفتگوهاي قرآن پويان است
◀️3-فهم قرآن براي همه
💫نتيجه نخست
◀️4-تدبر در سوره
💫سه نتيجه از صفحه اول
◀️5-كتاب روش فهم قرآن
💫5 نتيجه از صفحه اول
◀️6-روش فهم قران
◀️7-فهم جديد قران
جهت مشاهده سایر موضوعاتی که تالارگفتگوهای قران پویان در صفحه نخست نتایج جستجو است، به لینک زیر مراجعه نمایید👇👇🌺🍃🍃🍃
http://quranpuyan.com/yaf_postst2715_HDwr-khnl-w-tlr-qrn-pwyn-dr-SfHh-wl-ntyj-jstjwy-gwgl.aspx
ان الله وملائكته يصلون على النبي يا ايها الذين امنوا صلوا عليه وسلموا تسليما."
خدا و فرشتگانش بر پيامبر درود مىفرستد; اى كسانى كه ايمان آوردهايد، بر او درود فرستيد و سلام گوييد و كاملا تسليم (فرمان او) باشيد. (56)سوره احزاب✨✨🍃
God and His angels send blessings on the Prophet: O ye that believe! Send ye blessings on him, and salute him with all respect.
🔸🔸🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
شریعت ومصلحت درمیثاقهای نبوی.mp3
15.98M
3️⃣شریعت ومصلحت در میثاقهای نبوی
🔷 تهران . جشن میلاد با حضور برخی نمایندگان
🔹۴آذر ۹۷
@mohammadsorooshmahallati
هدایت شده از قران پویان
وجوه #اهدایی خود برای مصرف در فعالیتهای فرهنگی و قرانی را میتوانید از طریق لینک زیر به #صندوق_قران_پویان واریز نمایید. https://idpay.ir/quranpuyan1
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عملبه یک دستور قرانی
هفته #هفتم : موضوع #تهمت
تمرین شماره 5 پرهیز از #تهمت
پیامد #تهمت در دنیا چیست و چگونه ذوالجلال و الاكرام انتقام میگیرد؟
امام زینالعابدین عليه السلام میفرمایند:
« هر كس به مردم عیبی را نسبت دهد و #تهمت بزند، مردم به او عیبی را كه ندارد نسبت میدهند.» (بحار الانوار، ج 17، ص 160)
🍃🌸 🍃
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن درپیام رسان ایتا
در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید
🍃🌺🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن اپلیکیشن #تنزیل https://cafebazaar.ir/app/quranpuyan.com.tanzil/ دانلود #رایگان تنزيل،همراه با پرداخت درون برنامه ای لطفا براي سايرعلاقه مندان #فوروارد كنيد
📖 #قرآنچهمیگوید؟
✅ #عیسی در قرآن
قسمت سوم
آیات ۲۷ تا ۳۵ داستان اتهام مردم به مریم(س) و معجزه حضرت عیسی (ع) به سخن گفتن در گهواره و اثبات پاکی حضرت مریم (س) می باشد.
💠 فأَتَتْ بِهِ قَوْمَها تَحْمِلُهُ قالُوا يا مَرْيَمُ لَقَدْ جِئْتِ شَيْئاً فَرِيًّا (۲۷)
💠 يا أُخْتَ هارُونَ ما کانَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ وَ ما کانَتْ أُمُّکِ بَغِيًّا (۲۸)
💠 فأَشارَتْ إِلَيْهِ قالُوا کَيْفَ نُکَلِّمُ مَنْ کانَ فِي الْمَهْدِ صَبِيًّا (۲۹)
💠 قالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتانِيَ الْکِتابَ وَ جَعَلَني نَبِيًّا (۳۰)
💠 و جَعَلَني مُبارَکاً أَيْنَ ما کُنْتُ وَ أَوْصاني بِالصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ ما دُمْتُ حَيًّا (۳۱)
💠 و بَرًّا بِوالِدَتي وَ لَمْ يَجْعَلْني جَبَّاراً شَقِيًّا (۳۲)
💠 و السَّلامُ عَلَيَّ يَوْمَ وُلِدْتُ وَ يَوْمَ أَمُوتُ وَ يَوْمَ أُبْعَثُ حَيًّا (۳۴)
💠 ذلِکَ عيسَي ابْنُ مَرْيَمَ قَوْلَ الْحَقِّ الَّذي فيهِ يَمْتَرُونَ (۳۴)
💠 ما کانَ لِلَّهِ أَنْ يَتَّخِذَ مِنْ وَلَدٍ سُبْحانَهُ إِذا قَضي أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ کُنْ فَيَکُونُ (۳۵)
🔸 ( مریم ) در حالی که او را در آغوش گرفته بود ، نزد قومش آورد گفتند: «ای مریم! کار بسیار عجیب و بدی انجام دادی! (۲۷)
🔸 ای خواهر هارون! نه پدرت مرد بدی بود ، و نه مادرت زن بد کاره ای!!» (۲۸)
🔸 ( مریم ) به او اشاره کرد گفتند: «چگونه با کودکی که در گاهواره است سخن بگوییم؟!»(۲۹)
🔸 ( ناگهان عیسی زبان به سخن گشود و ) گفت: «من بنده خدایم او کتاب ( آسمانی ) به من داده و مرا پیامبر قرار داده است! (۳۰)
🔸 و مرا- هر جا که باشم- وجودی پربرکت قرار داده و تا زمانی که زنده ام ، مرا به نماز و زکات توصیه کرده است! (۳۱)
🔸 و مرا نسبت به مادرم نیکوکار قرار داده و جبّار و شقی قرار نداده است! (۳۲)
🔸 و سلام ( خدا ) بر من ، در آن روز که متولّد شدم ، و در آن روز که می میرم ، و آن روز که زنده برانگیخته خواهم شد!» (۳۳)
🔸 این است عیسی پسر مریم گفتار حقّی که در آن تردید می کنند! (۳۴)
🔸 هرگز برای خدا شایسته نبود که فرزندی اختیار کند! منزّه است او! هر گاه چیزی را فرمان دهد ، می گوید: «موجود باش!» همان دم موجود می شود! (۳۵)
http://yon.ir/Qp545
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
سلام بر مخاطبان گرامي
از دوستان
کسی هست که به فعالیت در اینستاگرام مسلط باشو
و مايل باشند در صفحه اینستای قران پویان به ما کمک کنند؟
دوستان علاقه مند به آيدي زير پيام دهند
@farpuy
♻️♻️♻️ #قرآنفهميبرایهمه :تدبر هفتگي در سوره هاي قرآن به ترتيب نزول
تدبر در سوره #نباء
👈فراز پنجم آیات ۳۶-۳۱
إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازاً(31) همانا برای تقوا پیشگان کامیابی ونجات است
حَدَائِقَ وَأَعْنَاباً (32) باغهایی محصور وانگورهایی
وَكَوَاعِبَ أَتْرَاباً (33)ودخترانی هم سن وسالانند
وَكَأْساً دِهَاقاً (34)وجانهایی لبریز
لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْواً وَلَا كِذَّاباً (35)نمی شنوند در آن سخنان بیهوده ونه دروغی را
جَزَاء مِّن رَّبِّكَ عَطَاء حِسَاباً (36)یک نوع پاداشیست از پروردگارت، بخششی حساب شده
🔸درب فراز پنجم:
در مقابلِ جهنم بهشت مکانیست پر از نعمت ( مادی ومعنوی)به صورت پاداشی که با رحمت خدا مضاعف شونده است( در ازاء اعمال نیک بلکه فراتر از آن) مخصوص متقین
👈فراز ششم آیات ۴۰-۳۷
رَبِّ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَمَا بَيْنَهُمَا الرحْمَنِ لَا يَمْلِكُونَ مِنْهُ خِطَاباً (37)
پروردگار آسماناها وزمین وآنچه بین آن دو است ، خدای رحمن ، در حالیکه اختیار ندارند از او سخن گفتنی را
يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفّاً لَّا يَتَكَلَّمُونَ إِلَّا مَنْ أَذِنَ لَهُ الرحْمَنُ وَقَالَ صَوَاباً (38)
در روزیکه به پا می ایستند روح وفرشتگان صف زده که سخن نمی گویند مگر کسی که اجازه داده برایش خدای رحمن و گوید سخن پسندیده
ذَلِكَ الْيَوْمُ الْحَقُّ فَمَن شَاء اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ مَآباً (39)
آنروز که حق است پس هر کس بخواهد می گیرد به سوی پروروگارش محل بازگشتی را
إِنَّا أَنذَرْنَاكُمْ عَذَاباً قَرِيباً يَوْمَ يَنظُرُ الْمَرْءُ مَا قَدَّمَتْ يَدَاهُ وَيَقُولُ الْكَافِرُ يَا لَيْتَنِي كُنتُ تُرَاباً (40
همانا ما بیم داددیم به شما عذابی نزدیک را در روزی که می بیند هر شخصی آنچه پیش فرستاده دو دستش و می گوید هرکافر ای کاش من بودم خاکی
🔸درب فراز ششم :
هشدار؛قیام روح وفرشتگان وانسانها در روزی حق برای اجرا شدن حق همراه اطاعت محض است که هیچ کس را یارای سخن گفتن ندارد جز تقدیس خوبان
✅درس سوره:
هشداری بر حتمی و نزدیک بودن وقوع قیامت جهت تحقق پاداش یا کیفر اعمالِ آگاهانه وآزادانه ی؛ (پسندیده متقین یا ناپسند مکذبانش )با اجرای حق از طریق کارگزاران جلیل القدر وآماده به طاعت محضِ خدای رحمن در آن روز که از طریق انذار وبشارت به انسانها رسیده است تا باشد که برساند انسانها را به رحمت گسترده خداوند صاحب روز جزا
🖌ترجمه و تدبر: سرکار خانم انصاری
http://yon.ir/Qp8593
🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸
https://eitaa.com/quranpuyan
🍃🌼🍃
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام بر شما
#زندگيقرآني : هر هفته تمرین #عملبه یک دستور قرانی
هفته #هشتم : موضوع #تهمت
تمرین شماره 5 پرهیز از #تهمت
🚫تمرین شنبه پرهیز از اینکه خود را در معرض #تهمت قرار دهیم .
◀امام علی(ع) فرموده اند :
«کسیکه خود را در معرض #تهمت قرار دهد، نباید کسی را که به او بد گمان میشود ملامت و نکوهش کند».
◀امام صادق(ع) فرموده اند :
«کسیکه به موضعی از مواضع #تهمت برود و متهم شود نباید جز خودش را ملامت کند»
◀امام علی(ع) در وصیت به فرزندش امام مجتبی (ع) فرموده اند: «از محل #تهمت بر حذر باش و دوری کن، همچنین از مجلسی که به آن گمان بد برده میشود».
🍃🌸 🍃
تهیه شده توسط گروه #عملبهقرآن درپیام رسان ایتا
در صورت تمایل میتوانید با لینک زیر به گروه ملحق شوید
🍃🌺🍃
http://eitaa.com/joinchat/245891088C04b58d311d
https://eitaa.com/quranpuyan
کانالِ قرآنپویان:
تاملی در دیدگاههای استاد شهید #مطهری
شماره پانصدو سی و شش
تفسیر سوره #جاثیه
قسمت چهار دهم از جلد پنجم کتاب
#آشنایی_باقرآن
✅اعمال انسان میوه های وجود اوست
كارهای انسان، آنچه از انسان بروز می كند، چه تلخ و چه شیرین، ناشی از طرز تفكر و خلق و خوی انسان است. آن كسی كه فكرش پاك است، اخلاقش پاك است، فكرش شیرین است، اخلاقش شیرین است، عمل و رفتار او شیرین است، غذای مطبوع و مفید برای مردم دیگر است؛ و آن كسی كه كارها و سخنش همه تلخی و سمومات است، سخنش به هر كس كه برسد مثل یك غذای سمّی است كه به افراد برسد تا در روح او خباثت نباشد، تا اخلاقش مسموم و فاسد نباشد، تا افكار و عقایدش این طور نباشد حرفش به این صورت درنمی آید.
.
اعمال انسان میوه های وجود انسان است، اخلاق انسان شاخه های وجود انسان است، عقاید انسان ریشه های درخت وجود انسان است و اساساً روح انسان نیست جز یك درخت، یك درخت پرریشه و پرشاخه و پرمیوه و پربرگ، درختی كه در این دنیا انسان باید خودش را پیوند بزند و در این دنیاست كه این درخت، درخت طوبی یا زقّوم می شود با دو تفاوت: یكی این كه در دنیا ثمره ی این درخت را انسان تنها خودش نمی چیند، احیاناً به دیگران هم می دهد، دیگران هم از میوه های این درخت می خورند، اگر شیرین باشد شیرین و اگر تلخ باشد تلخ؛ تفاوت دوم این است كه انسان [واقعیت ] خودش [را] در دنیا [درك نمی كند. ]
حكما ثابت كرده اند كه روح انسان در دنیا مادامی كه با این بدن هست حالت موجودی را دارد كه عضوش را بی حس كرده اند، حالت تخدیرشده دارد، یعنی آنچه را كه از درون خودش باید درك كند درك نمی كند، مثل آدمی است كه موجبات درد در او هست ولی فعلاً یك آمپول به عضو زده اند و آن را تخدیر كرده اند و چیزی احساس نمی كند.
ولی این مخدر برای همیشه باقی نخواهد ماند، روزی خواهد آمد كه از بین برود، وقتی از بین رفت انسان واقعیت را درك می كند.
به بیان دیگر انسان در دنیا [نسبت به آخرت ] این دو تفاوت را دارد؛ یكی اینكه ثمره ی درختش را دیگران هم می چینند، اگر شیرین است شیرین و اگر تلخ است تلخ، ولی در آخرت فقط خودش است كه ثمره را می چیند، چون عمل است؛ یعنی در آنجا ثمره ی عمل او را، چه خوب چه بد، كس دیگر نمی چیند، اگر كس دیگر هم استفاده ببرد به دلیل پیوندی است كه در دنیا با این برقرار كرده، یعنی از این درخت، پیوندی به خودش زده، كه [در] مسئله ی «یَوْمَ لا یُغْنِی مَوْلًی عَنْ مَوْلًی شَیْئاً وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ. `إِلاّ مَنْ رَحِمَ اَللّهُ» كه در اخبار داریم مقصود #شفاعت [است، ].
شفاعت تابع پیوندی است كه انسان از درخت شفیع در دنیا به درخت خودش زده باشد و الّا انسان [به صورت ] درخت پیوند نزده ی صددرصد تلخ امكان ندارد كه از میوه ی یك درخت شیرین استفاده كند.
پس آن هم باز پیوندش مربوط به دنیاست. در آنجا انسان از تمام آن میوه های درخت وجود خودش كه اعمال خودش است [بهره مند است.
تفاوت دیگر این است كه در آخرتْ انسان ] با خودش مواجه می شود، واقعاًخودش را یك درخت می بیند، درختی كه آنقدر میوه دارد الی ماشاءاللّه؛ و بعضی افراد میوه هایشان در نهایت درجه شیرین و مطبوع و آن دیگری كه درختش #زقّوم است میوه هایش آنچنان تلخ است كه به تعبیر ما از زهر مار تلختر. ولی در عین حال با همه ی آن تلخی آنچنان گرسنگی و جوعی دارد كه همه ی آنها را می خورد و شكم خودش را پر می كند، چون همانهایی است كه در دنیا خورده. آنچه در آنجا می خورد تجسم آن چیزی است كه در دنیا خورده.
پس در عالم آخرت، ما درختی در بهشت داریم و درختی در جهنم. انسان ممكن است به صورت آن درخت بهشتی دربیاید، ممكن است به صورت این درخت جهنمی دربیاید. به عبارت دیگر انسان ممكن است عضوی و شاخه ای از درخت بهشتی باشد و ممكن است عضوی و شاخه ای از درخت جهنمی باشد.
برای كسی قطعی نكرده اند كه تو حتماً از آن درختی یا حتماً از این درختی؛ نه، هر كسی در این دنیا می تواند خودش را عضوی و جزئی و شاخه ای از آن درخت بكند و می تواند عضوی و جزئی و شاخه ای از این درخت بكند.
https://telegram.me/quranpuyan