eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 150 تا 155 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5927275604029215917.mp3
2.16M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سكوت و بی‌تفاوتی نسبت به ظلم و انحراف، انسان را هم‌سنگ ظالم قرارمی‌دهد 💠وَ لَمَّا رَجَعَ مُوسی‌ إِلی‌ قَوْمِهِ غَضْبانَ أَسِفاً قالَ بِئْسَما خَلَفْتُمُونِي مِنْ بَعْدِي أَ عَجِلْتُمْ أَمْرَ رَبِّكُمْ وَ أَلْقَی الْأَلْواحَ وَ أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ يَجُرُّهُ إِلَيْهِ قالَ ابْنَ أُمَّ إِنَّ الْقَوْمَ اسْتَضْعَفُونِي وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي فَلا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْداءَ وَ لا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ (۱۵۰/اعراف) 🌱‏و همين كه موسی (از كوه طور) به سوی قوم خود برگشت (و گوساله‌پرستی آنان را ديد)، به حال خشم و تأسّف گفت: پس از من بد جانشينانی برايم بوديد، آيا بر فرمان پروردگارتان (كه ده شب ماندن مرا تمديد كرد)، پيشی گرفتيد؟ (و صبر نكرديد تا از كوه طور برگردم.) آنگاه الواح (تورات) را (به كناری) افكند و (از شدّت غضب، موی) سر برادرش را گرفت و به سوی خود كشيد. (هارون) گفت: ای فرزند مادرم! حقيقت اين است كه اين گروه مرا در ضعف قرار داده (به حرفم گوش ندادند) ونزديك بود مرا بكشند. پس (من بی‌گناهم و) كاری نكن كه دشمنان را به شماتتم برخيزانی (و شاد شوند) و مرا با ستمگران قرار مده! 🔹در برابر انحراف‌های فكری، بايد غيرت دينی نشان داد. «غَضْبانَ أَسِفاً» ‏🔹از آفات هر انقلاب و حركت اصلاحی، ارتداد و ارتجاع می‌باشد. «بِئْسَما خَلَفْتُمُونِي» (پس رهبر بايد آن را پيش‌بينی كرده و پيشگيری كند.) ‏🔹در جامعه‌ی‌فاسد و منحرف، گاهی تلاش انبيا هم بی‌نتيجه می‌ماند. «بِئْسَما خَلَفْتُمُونِي» ‏🔹تأخير موسی و تمديد مدّت حضور در كوه طور، فرمان الهی بود، نه خواستِ موسی و البتّه جنبه‌ی تربيتی داشت. «أَمْرَ رَبِّكُمْ» ‏🔹هرگاه اصول در خطر افتد، فروع را بايد رها كرد. «أَلْقَی الْأَلْواحَ» هنگامی كه موسی ديد مردم مشرك شده ودست از اصل خداپرستی برداشته‌اند، الواح تورات را كه يك سری دستورات و قوانين الهی بود، به كناری گذارد و پيگير اصل مهم‌تر شد. ‏🔹برای ايجاد شوك در جامعه منحرف، بايد حركت توبيخی چشمگير و به ياد ماندنی كرد. ‏🔹به خاطر مقام و موقعيّت و خويشاوندی، از لغزش ديگران چشم‌پوشی نكنيم. ‏«أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ» گاهی توبيخ به موقع نزديكان و در ميان جمع، برای نشان دادن اهميّت مطلب و هشدار و زهر چشم گرفتن از بيگانگان است. «أَخَذَ بِرَأْسِ أَخِيهِ» چنانكه خداوند پيامبرش را چنين مورد خطاب قرار داده است. ‏«لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ»در حالی كه هدف، هشدار به ديگران است. ‏🔹در برابر فرد عصبانی بايد برخوردی عاطفی داشت. «ابْنَ أُمَّ» (با اين كه موسی و هارون عليهما السلام از يك پدر ومادر بودند، امّا هارون، موسی را فرزند مادر خطاب كرد.) ‏🔹سقوط اخلاقی انسان تا آنجاست كه به خاطر هوا و هوس و گوساله پرستی، ولی‌نعمت خود را تهديد به قتل می‌كند. «وَ كادُوا يَقْتُلُونَنِي» ‏🔹هنگام توبيخ دوستان، بايد مواظب بود كه دشمن از آن سوء استفاده نكند. ‏«فَلا تُشْمِتْ بِيَ الْأَعْداءَ» ‏🔹سكوت و بی‌تفاوتی نسبت به ظلم و انحراف، انسان را هم‌سنگ ظالم قرارمی‌دهد. «لا تَجْعَلْنِي مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ» هارون سكوت را ظلم می‌دانست، لذا فرمود: من سكوت نكردم، بلكه مرا مجبور به سكوت و تهديد به قتل كردند. 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️راه هميشه باز است 💠والذین عملوا السیئات ثم تابوا من بعدها و امنوا ان ربک من بعدها لغفور رحیم 153/اعراف 🌱همانا کسانیکه اعمال پلید انجام دهندو سپس بعد از آن گناه ، توبه کرده و ایمان بیاورند ،همانا بعد از آن توبه ، پروردگار تو آمرزنده ومهربان است. 🔹معنای آیه روشن است و می فرماید:ای محمد(ص )بدان که اگر توبه حقیقی برای کسی حاصل شود و ایمان آورد ،خداوند آن توبه را می پذیرد و مانعی برای قبول شدن آن نیست ،(و انی لغفار لمن تاب و امن و عمل صالحا ثم اهتدی )،(و من برای کسی که توبه کند و ایمان آورد و عمل شایسته نموده و هدایت شود آمرزنده هستم ). 🔹و این خطاب اگر چه عام است ،ولی از نظر سیاق شامل ماجرای گوساله پرستان می شود،یعنی توبه حقیقی حتی اگر برای گوساله پرستان هم دست بدهد،خداوند آن را می پذیرد چون آمرزنده و مهربان است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 6⃣5⃣ تدبر در سوره 🔹 نکات و پرسش های تفسیری سوره الحجر «فضائی ها» یک خرافه پولساز است با توجه به آیه های ۱۶ تا ۱۸، معلوم میشود این همه فیلم و سریالی که در باره «خطر فضائی ها» و این که به زمین و منابعش طمع دارند و از تکنولوژی بالاتر برخوردارند و هر لحظه ممکن است به زمین حمله کنند و مردمِ زمین را بَرده، و منابع زمین را غارت کنند، و در این باره بیشمار فیلم و سریال و بازی کامپیوتری ساخته شده و میلیاردها دلار را روانه جیب های گشاد کمپانی های سازنده این نوع اباطیل نموده اند و همچنان دارند ادامه میدهند. این جریان تا کی ادامه خواهد داشت؟ تا وقتیکه آیات فوق الذکر به چشم و گوش اکثر مردم جهان برسد. لذا از همین یک نمونه (که در قرآن کم هم نیست) می فهمیم که جریانات حاکم بر کل جهان، نان نادانی و قرآن ندانیِ اکثریت مردم جهان را میخورند!!! حکمتِ معجزه نفرستادن علیرغم اصرار کفار تا کنون بسیار آیاتی را دیده ایم که کفار با اصرار از پیامبر(ص) معجزه می طلبیدند اما از سوی خداوند با خواسته شان موافقت نمی شد. در آیه های ۷ و ۸ به بهترین وجه حکمت این عدم موافقت را بازگو می کند که اگر معجزه می آمد و آنها کماکان اصرار بر کفر خویش می کردند در آن صورت دیگر مهلتشان سر می رسید و هلاک می شدند. من از او بالاترم: با توجه به آیه ۳۳ به فرض صحت تصور ابلیس مبنی بر کم ارج تر بودن گِل بر آتش، اینکه خداوند از چیزی که از ماده اولیه کم ارج تری ساخته شده، چیزی بوجود بیاورد که بالاتر از چیزی شود که ماده اولیه اش ارجمندتر بوده، درجه عالیِ قدرتِ خالقیت و هنرمندیِ خداوند متعال را می رساند و جای ایرادی نیست و از همینجا معلوم می شود منطق ابلیسی، منطقی ظاهربینانه و غیرعمیق است. چنین و چنان خواهم کرد: توجه در آیه ۳۹ نیز این نکته را برایمان روشن می کند که منطق ابلیسی منطقی بسیار خودبین و کوته فکرانه است. ( تو که وجودت از خداست، در مِلک خداست، با نیرو و قوت خدا کار میکنی، آیا می-توانی علیرغم خواست خدا کاری کنی؟ آنچه را که تو فکر می کنی برای تشفی غیظ و غضبت انجام می دهی، خودش چیزی است که قبلاً برنامه ریزی شده و تو فقط فکر می کنی که «بطور مستقل» انجام دهنده اش هستی) گمراه شدگان عمدی: (مطابق شرحی که در سوره نجم راجع به واژه «غیّ» عرض کردیم) ، شخصی کاری می کند و در اثر آن کار گمراه می شود، این شخص «گمراه عمدی» است، مانند کسی که مواد مخدر مصرف می کند و در اثر آن از جاده عقل و فضیلت خارج می شود و بعبارت دیگر گمراه می شود. چنین شخصی این گمراهی را خودش برای خودش ایجاد کرده و معنی «غاوین» که در متن آیه ۴۲ آمده، نزدیک به همین مفهوم است. ادامه دارد.... از تفسیر مرحوم جمال گنجه ای https://zaya.io/cn2xb کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐 با سلام به مخاطبان عزیز 💮🔶فهرست ارايه شده در پستهای چند قسمتی در بخش در کانال قران پويان (پست ساعت 18 روزانه) در سال 1402 بشرح زیر بوده است: علاقمندان جهت مطالعه هر یک از موضوعات می‌توانند، روی مربوطه و یا بر لینک مطالب در سایت قرآن پویان کلیک نمایند.👇 💎 آيا در اثبات اول ماه قمري، شرط است يا خير؟ مهم ترين دلايل موافقان و مخالفان چيست؟ http://B2n.ir/x66234 💎 و مروري بر دلايل و فتاواي متمايز آيت الله صادقي تهراني 💎منظور از نامیدن در چیست؟ http://B2n.ir/k05698 💎 به چه معناست؟ آيا تقيه در قران ذكر شده است؟ مفهوم درست ان چيست؟❓ http://B2n.ir/j23576 💎 بر امام یا اشک با امام؟ 💎 ثبت و ترويج و تكريم مناسبتهاي غير واقعي، چرا؟ با تمركز بر تاريخ ولادت 💎نگاه به آيات سوره : آيا ، جدا و بي ارتباط به آيات قبل و بعد آن است؟ http://B2n.ir/e97926 💎 ، شامل چه اصولي است؟ آيا انكار اين اصول ، موجب از دين و است؟ 💎 در سرزمین (ع) 💎 (ع) به مثابه راه ، عاشورا از دیدگاه شهید بهشتی 💎گزيده اي از در ایران 💎؛ http://B2n.ir/q82369 💎، ذاتي يا اكتسابي، تفاوتها و آثار http://B2n.ir/x42563 💎 در اسلام. http://B2n.ir/x55267 💎نگاهي به نقاط قوت از نگاه شهيد مطهري http://B2n.ir/x55267 💎رابطۀ شرعی و قانونی با چیست؟ http://B2n.ir/x42563 💎 در منظر فقهي آیت‌الله سیستانی 💎⁉️ايا دين، زدن به مخالفان را مجاز كرده است؟ آيا حديث صحيح است؟ مراد از چيست؟ http://B2n.ir/z01696 💎نفي و در قبول دين و عمل به احكام http://B2n.ir/r28359 💎بررسی در حکومت دینی: آيا قران و سنت، حكومت ها را به اجبار به پوشاندن موي سر زنان ملزم كرده است؟ http://B2n.ir/q54957 💎مروري كوتاه بر واقعه 💎اشتباهات ما در موضوع http://B2n.ir/k26659 💎 آيا كشف حجاب،مجازات دارد؟ معيار جرم بودن و وضع مجازات چيست؟ http://B2n.ir/x77230 💎 و در اسلام http://B2n.ir/p52505 💎ايا در زمينه مسايل سياسي مثل هم بايد از و فقها كرد؟ ايا شركت در انتخابات، است؟ http://B2n.ir/f97736 💎 و : يا ممنوع؟ http://B2n.ir/h66306 سایت و کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین www.quranpuyan.com ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵 و شهيدمطهری در مباحث و نهادهاي 🛑قسمت پنجم: استادمطهري از (بخش سوم) ✅استادمطهري در جای دیگری باز از این که بسیارشان صورت بی معناست، انتقاد می‌کند: 🔻«صورت بی معنا و ظاهر بی باطن و جوی خالی از آب فایده ندارد. تنها با نام گزاری قوام الشریعه و و رکن الدین و آیت الله و مروج الاحکام، دین درست نمی شود و دل‌ها سیراب نمی شود». وی سپس با اشاره به دیوی که انگشتر سلیمان را ربوده و جای او نشسته بود، از روحانیونی که لباس سلیمانی پوشیده اند و خاتم سلیمانی دزدیده و غصب کرده و به جای صالحان و زاهدان نشسته و فعل و عمل سلیمانی ندارند، انتقاد می‌کند. (13/ 245) 🔻و باز با اشاره به این القاب می‌نویسد:‌ «یک تناسب معکوسی است بین حجم نام‌ها و و عناوین و بین معنا و حقیقت... در میان فقهای اسلامی، تدریجاً از تنوع و وسعت دایره معنا کاسته شده، به طوری که منحصر شده به چند کتاب معین، ولی در عوض بر حجم الفاظ و حجة الاسلام و و امثال اینها افزوده شده است». (13/ 251) 🔻«در میان ما این خود نظامی است که ابلاغ حجت الاسلامی و صلاحیت پیشنمازی و صلاحیت منبر رفتن عبارت است از چند متر چلوار سفید، و البته هر اندازه ریش انبوه تر و درازتر و عصا مجلل تر و آراسته تر باشد و بالخصوص اگر مقرون بشود به مخصوص از قبیل منصور باشید، مؤید باشید، محفوظ باشید، اعزکم الله و هر اندازه در آهنگ این کلمات تمرین بیشتری شده باشد، ابلاغ بالابلندتری خواهیم داشت. اینها جانشین ابلاغ استادی و دانشیاری و پروفسوری و غیره در دنیای جدید است». (13/216) ✅ایشان که از سبک گرفتن و تأثیر منفی آن در برخی از موارد انتقاد دارد، می‌نویسد: 🔻«دین از ما مشتی گرده کرده در بعضی جاها (اشداء علی الکفار) می‌خواهد و در بعضی جاها دست دراز به ملاطفت و مهربانی می‌خواهد (رحماء بینهم...) ولی ما در عوض، دو دست دیگر به دو شکل دیگر دراز کرده ایم: یکی دستی که پشتش به سوی مردم و انگشت‌ها پایین افتاده برای بوسیدن دراز کرده ایم، و دیگری دستی که پشتش به طرف زمین و کفش نیمه باز برای گرفتن دراز کرده ایم. ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا؟». (13/ 261) در جای دیگری هم می‌نویسد: 🔻«به قول بعضی از گیرندگان سهم امام، این که ما می‌گیریم، مالیات بر ... است، نه مالیات بر دیانت و لهذا هر اندازه که ما بر و... بیفزاییم ازاین مالیات بهتر و بیشتر وصول می‌کنیم.» (13/ 401) ✅یک یا به تعبیری درخواست دیگر ایشان از هم این است که «مجتهدین باید به جریان آگاه باشند تا بتوانند خوب استنباط کنند، کما این که ما مکرر گفته ایم مسأله نجاست اهل کتاب نیز حکم سیاسی است نه حکم ذاتی». (13/ 261) ✅استاد فارغ از بحث‌های انتقادی که نسبت به موقعیت اجتماعی و دینی روحانیت دارد، از بی توجهی آنان به هم انتقاد کرده می‌نویسد که آنها از دو چیز وحشت دارند: «یکی است و دیگری ». مقصود وی بحث‌هایی که روی عدم حجیت ظواهر تأکید دارد. (13/ 252) 🖋رسول جعفریان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اللَّهُمَّ افْتَحْ مَسَامِعَ قَلْبِي لِذِكْرِكَ خداوندا! گوش های قلبم  را برای یادت باز کن کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تعقل در شريعت @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 156 تا 159 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5929517452403675843.mp3
1.6M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
اسلام فرستاده خدا برای همه شماست ، او را یاری و کنید 💠وَرَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُهَا لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالَّذِينَ هُم بِآيَاتِنَا يُؤْمِنُونَ ﴿۱۵۶) الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ  🔹 خدا در اینجا حلال کردن طیبات و حرام کردن خبائث را به پیامبر نسبت میدهد نه به خودش.نگفته خدا حلال کرده. این عبارت تایید کننده ولایت تشریعی پیامبر می باشد.(که بالاتر از ولایت تکوینی است)یعنی هرچه پیامبر حلال کند ،خدا هم انرا تایید می کند. (نکته ظریف در ایه نیز این است که تک تک حلال ها و حرام ها را نام نبرده بلکه حکم کلی داده که همه طیبات، حلال است و همه خبائث ،حرام.) 🔹 رحمت خاص خدا شامل چه کسانی است؟ کسانی که این صفات را داشته باشند: ۱-تقوا  ۲-زکوة   ۳- ایمان به ایات ما ۴-تبعیت از پیامبر اسلام  ۵-ایمان به او و یاری او ۶-تبعیت از نوری که با پیامبر ارسال شده اینها هستند که فقط مفلح و رستگارند و شامل رحمت خاص خدا میشوند. http://www.quranpuyan.com/yaf_postst152_pymbr-slm-frstdh-khd-bry-hmh-shmst-w-r-yry-w-tbyt-khnyd.aspx ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️  و 👈یکی از ایاتی که اهمیت   و   را نشان میدهد،ایه 157 سوره اعراف است. 💠الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِيَّ الأُمِّيَّ الَّذِي يَجِدُونَهُ مَكْتُوبًا عِندَهُمْ فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنْجِيلِ يَأْمُرُهُم بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُحِلُّ لَهُمُ الطَّيِّبَاتِ وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمُ الْخَبَآئِثَ و... این ایه در توصیف صفات و رفتار پیامبر گرامی اسلام است . 👈ویژگیهای پیامبر اسلام ازمنظر قران: 1⃣ در ایه فوق اولین رفتاری که در توصیف پیامبر استفاده میشود،   و   است. 2⃣ یعنی شناخته شده در میان مردم جامعه و یعنی ناشناخته 👈مثلا اگر شما در کشورهای غیر مسلمان نماز بخوانید ممکن است خیلی از مردم انرا نشناسند و با تعجب نگاه کنند.پس از دید انها است. اما در یک کشور مسلمان ،همه نماز را میشناسند. پس است. 3⃣ از نظر ما شیعیان و مطابق زیارتنامه ها و دعاهایی که داریم معروف ،ان چیزی است که امام معصوم به ان امر کرده و منکر ان چیزیست که امام از ان کرده است."المعروف ما امرتم به والمنکر مانهیتم عنه" 4⃣ اگر در جامعه دیدید که بسیاری از مردم ، نهی شده از جانب پیامبر و امامان را میشناسند(مثلا ربا)و دیگر ناشناخته نیست، نشان از انحراف جامعه و عوض شدن ارزشها دارد. 5⃣   و   شرایط دارد که حتما باید رعایت شود.در مرحله اول ان ،حتما باید با محبت همراه باشد. 🔹همانگونه که شما میخواهید فرزندتان را موعظه کنید و تذکر دهید،میباید با دیگران هم همانگونه رفتار کنید.تا تاثیر کند. 🔹چه بسا   نامناسب،اثر منفی و معکوس هم در مخاطب ایجاد کند http://www.quranpuyan.com/yaf_postst148_wjwb-w-tryf-mr-bh-mrwf-w-nhy-z-mnkhr--z-mnZr-qrn.aspx ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan