eitaa logo
قران پویان
464 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
695 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 188 تا 195 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5947223433606599461.mp3
3.63M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ را فقط می‌داند 💠قُلْ لا أَمْلِكُ لِنَفْسِي نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ وَ لَوْ كُنْتُ أَعْلَمُ الْغَيْبَ لاسْتَكْثَرْتُ مِنَ الْخَيْرِ وَ ما مَسَّنِيَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذِيرٌ وَ بَشِيرٌ لِقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ 🌱بگو: جز مواردی که خدا خواسته است، من اختیار هیچ سود و زیانی را برای خودم (هم) ندارم و اگر از غیب باخبر بودم، بی‌شک از مال و منال، فراوان جمع می‌کردم و مشکل و آسیبی به من نمی‌رسید. من صرفاً بیم دهنده و هشداردهنده‌ای هستم برای افرادی که ایمان می‌آورند. أعراف - ۱۸۸ 🔷✨شك نيست كه هر انسانی می‌تواند برای خود منافعی كسب كند و يا از خويشتن ضررهايی را دور سازد، ولی با اين حال، همانگونه كه می‌بينيم، در آيه فوق مطلقا اين قدرت و توانايی بشر نفی شده است، و اين به خاطر آن است كه انسان در كارهای خود، قدرت و نيرويی از خويش ندارد بلكه همه قدرت‌ها از ناحيه خدا است و او است كه اين تواناييها را در اختيار آنها گذاشته است. و به تعبير ديگر مالك همه قدرتها و صاحب اختيار مستقل و بالذات در عالم هستی تنها ذات پاك خدا است، و دگران، حتی پيامبران و فرشتگان، از او كسب قدرت می‌كنند، و مالكيت و قادريت آنها بالغير است، جمله‌ إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ‌ (مگر آنچه خدا بخواهد و در اختيار من بگذارد) نيز گواه اين مطلب است. 👈‏در بسياری ديگر از آيات قرآن نيز مالكيت سود و زيان از غير خدا نفی شده است و به همين دليل از پرستش بتها و هر چه غير از خدا است، نهی گرديده. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و ، یکی از شيوه‌های تبليغی و تربيتی 💠‏أَ لَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِها أَمْ لَهُمْ أَيْدٍ يَبْطِشُونَ بِها أَمْ لَهُمْ أَعْيُنٌ يُبْصِرُونَ بِها أَمْ لَهُمْ آذانٌ يَسْمَعُونَ بِها قُلِ ادْعُوا شُرَكاءَكُمْ ثُمَّ كِيدُونِ فَلا تُنْظِرُونِ (۱۹۵/اعراف) 🌱‏آيا آنان (معبودها)، پاهايی دارند كه با آن راه بروند، يا دست‌هايی دارند كه با آن قدرت‌نمايی كنند، يا چشم‌هايی دارند كه با آنها ببينند، يا گوشهايی دارند كه با آنها بشنوند؟ (ای پيامبر!) بگو: شريك‌های (خيالی) خودتان را بخوانيد و عليه من نقشه بكشيد و هيچ مهلت هم به من ندهيد! (تا بدانيد كاری از آنها ساخته نيست). 🔷✨‏اين آيه، توبيخ كسانی است كه برای خدا شريكانی قرار می‌دهند كه از خودشان عاجزترند، چون خودشان قدرت راه رفتن، ديدن، شنيدن و ... دارند، ولی آن مجسّمه‌های بی‌روح، حتّی اين قدرت را هم ندارند و اگر از آنها خواسته شود كه كاری انجام دهند، هيچ قدرتی ندارند وناتوانند، پس چرا همچنان آنان را می‌پرستند. ‏🔹رهبر الهی بايد قدرت و جرأت تحدّی و دعوت به مباهله را داشته باشد و ادّعا كند كه قدرت‌های باطل، هر طرحی كه دارند، اعمال كنند، تا عجز آنها ثابت شود. قُلِ ادْعُوا ... ‏🔹دست و پا دارها، قدرت بر ياری مشركان ندارند، تا چه رسد به شريك‌های بی‌دست و پايی كه در حدّ و اندازه خودتان هم نيستند. أَ لَهُمْ أَرْجُلٌ يَمْشُونَ بِها ... ‏🔹مشركان زير بار اطاعت پيامبر نمی‌روند، چون می‌گويند: بشری مثل خود ماست. ولی زير بار پرستش بت‌هايی می‌روند كه از خودشان هم عاجزترند. ‏قُلِ ادْعُوا شُرَكاءَكُمْ‌ ... ‏🔹شيوه‌ی احتجاج و طرح سؤال همراه با انتقاد، توبيخ، تحدّی و مبارزه‌طلبی، از بهترين شيوه‌های تبليغی و تربيتی است. (با توجّه به اين آيه و آيات قبل) 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣6⃣ تدبر در سوره ❓مفهوم و کتابا چیست؟ قسمت سوم : 🔹 و مشتقاتش که با قرآن هم همراه باشد در سه جا آمده: 👈حجر ۸۷، و زمر ۲۳ ، و آل عمران ۷، 🔸در اولی، قرآن را به رخ پیامبر کشیده که ثروت مادی را در دست کافران می بینی، این نعمت عظیم که در دست خودت هست را نیز فراموش مکن! در دومی، در مقایسه کافر و مومن در آخرت را از سه جهت (در «اَ فمن» ها در آیات ۱۹ تا ۲۶) در سومی در قالب آیات و الطاف الهی، قرآن را به عنوان یک آیت و یک لطف بزرگ مطرح کرده 🔸یعنی: 1⃣  در رابطه با پیامبر(ص) و توجه دادن به او که موقعیت شناسی اش را اصلاح کند به قرآن به عنوان یک نعمت بزرگ تاکید نموده است. 2⃣  در رابطه با تخویف مردم نسبت به قرارگرفتن در زمره خاسران در قیامت، در قالب سه سوال «اَ فمن»ی، بی بهره بودن از درک مقام والای قرآن را موجب خسران دانسته است. 3⃣  در رابطه با ذات مقدس الهی، و بزرگ دانستن شئون او، نزول قرآن را یاد آوری کرده است. 🔸یعنی: 🔸در این سه دست آیات: 1⃣ - قرآن به عنوان نعمت عظیمی که پیامبر (ص) نباید از عظمتش غفلت کند، 2⃣  قرآن به عنوان دستاویز عظیمی که مردم نباید از عظمتش در نجات خویش غفلت کنند، 3⃣ انزال قرآن به عنوان افتخاری بزرگ (در حد آفرینش انسان و . . .) برای خداوند ذکر شده است. 🔸یعنی: 👈در آیات مذکور، قرآن اصل است و چیزهایی مانند «سبعا مثانی» و «متشابها مثانی» و «منه آیات محکمات-هن ام الکتاب-و اخر » صفت قرآن است. بنا بر این انطباق قرآن بر اجزاء آن (چه فرق میکند، سوره حمد یا سور طوال یا . . . ) موجه نیست. 🔹اما اینکه فرموده «متشابها مثانی» (و نفرموده «متشابها» و «مثانی») یعنی اینکه هر دو صفت را با هم دارد یعنی در عین حالی که هست، هم هست و البته متشابه بودن آن از لحاظ معانی و مفاهیم است. 👈اما اینکه فرموده بعضی قسمتها به بعضی قسمتهای دیگر منعطف اند، این را هم در همین روش تحلیلی تاکنون ملاحظه فرموده اید. یعنی اینکه در این روش تحلیلی دیده اید که پاراگراف های مختلف سوره ها به یکدیگر منعطف اند و «درس» هر سوره مانند نخ تسبیح که دانه های تسبیح را در ارتباط با یکدیگر نگه می دارد، ارتباط پاراگراف های سوره را نشان می دهد. 🔶لذا تفسیر ۸۷ سوره حجر اینطور خواهد شد که ای پیامبر ما به تو کتابی داده ایم که قسمتهای زیادی از آن «مثانی» است یعنی قسمت های زیادی از آن طوری است که بخشهائی منعطف است به بخشهائی¬ دیگر و اینکه القران¬العظیم را با «واو» (و) از آن جدا کرده به این معنی است که تمام قسمتهای آن « » نیست. (یعنی بعضی قسمتهای آن «منحصر» است (مثلاً آیات احکام) اما اینکه در این آیه به «انحصار» مذکور اشاره¬ای نکرده به این معناست که «حالت غالب» (و حالت حداکثری) ‌ اینطور است که مطالب آن « » است و آیات انحصاری آن (مانند احکام) بسیار کم است بطوریکه در تعیین صفات آن نقش زیادی ندارد. 💫تفسیر مرحوم مهندس جمال گنجه ای . 💫ادامه موضوع را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید zaya.io/dxdmh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 🛑قسمت ششم: اگر حوزه آسیب ببیند، جامعه آسیب می بیند. لزوم شايسته و توجه بايسته به علم ⭕️در قسمتهاي قبل بخشي از نقدهاي شهيد در اين خصوص بيان شد. اين موضوع را با صحبتهاي اخير حجت الاسلام مرتضي جوادي آملي در حوزه علميه شهرستان آمل پي مي گيريم. 🛑بخش اول: 🔹 با توجه به شرایط فرهنگی سیاسی و اجتماعی حاکم باید متوجه بود که اگر ما از درون خودمان رو نشناسیم و آسیب ها و ضعف ها و نواقص خودمان را نیابیم و در صدد رفع آن نواقص و آسیب ها نباشیم و آن ها رو جبران نکنیم اتفاقات سنگینی می افتد که بعضاً شاهد هستیم. 🔹اگر حوزه آسیب ببنید، جامعه آسیب می بیند و همان بلایی که سر مسیحیت و آمد بابت این بود که وضعیت خودش رو رصد نکرد نظرات و و دلسوزان را از درون و بیرون مورد توجه قرار نداد... . 🔹حوزه های علمیه باید در مسیر اندیشه های بلند و متعالی دین، رسالت و بضاعت خودشان را به درستی بشناسند و برای انجام آنها هم اقدامات لازم را انجام بدهند. 🔹 اولین آسیبی که متوجه حوزه ها هست عبارت است از و شایسته نسبت به دین؛ اگر این جریان تفقه، فقیه شدن در جنبه های مختلف دین حاصل نشود و مسائل از منظر مباحث علمی و دستگاه علمی ارائه نشود، خطرات و آسیب های جدی گفتاری را برای ما ایجاد می کند. ​​​​​​ امروزه آسیب جدی که متوجه حوزه ها هست این است که آن ، فقاهتی که زیبنده چنین دینی با این دقت هست، وجود ندارد، 🔹 آسیب دیگر عبارت است از حوزه های ما. چرا که یک مجموعه واحد و منسجم است و این مجموعه واحد همدیگر را تایید می کنند و هم افزایی دارند همدیگر را پوشش می دهند، و احیانا اگر نقصی از طرف ما مشاهده بشود آن ها تکمیل می کنند. 🔹ما در این سه چهار دهه اخیر مباحث زیادی تحت عنوان فقه و در حوزه داشته ایم، توي يک حوزه ، هر روز فقه درس داده بشود اما از اخلاق حالا اگه يک پنجشنبه اي يه کسي اومد يه مواعظي رو گفت، اين توجه به اخلاق نيست اخلاق يک علم است و به تعبیر حضرت استاد یک علم برهانی است، موضوع علم اخلاق نفس است و آنچه که در هدف این موضوع و این علم گفته شده است سعادت انسان است، 👈هیچ وقت در باب فقه نگفته اند که هدف از علم فقه، وصول به سعادت و دور شدن از شقاوت است، اما این را راجع به اخلاق میگویند. 🔻مگر جامعه رو ما نمي خواهيم به سعادت برسونيم خب اخلاق به عنوان يک علم بايد مطرح باشد. خب کتاب هاي عظيمي در اين رابطه نوشته شده کتاب هايي که جناب نوشتن و کتاب هايي که مرحوم و ديگران نوشتن اين و اينها براي چيست؟ 👈اينها کتاب هاي شريف است که حوزويان بزرگ ما نوشتند ولي الان براي ما فقط يک کتاب منبري شده است. 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸 وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی‏ مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً و به درخواست من شیرینی اجابت بچشان، و از سوی خودت رحمت و گشایشی دلخواه نصیبم فرما 🌿 دعای هفتم صحیفه سجادیه 🌷 کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 196 تا 206 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5949429487723614758.mp3
3.27M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ و گوش كردن به ، زمينه‌ی برخورداری از است. 💠وَ إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ «204»اعراف 🌱و هرگاه قرآن خوانده شود، به آن گوش دهيد و ساكت شويد (تا بشنويد)، باشد كه مورد رحمت قرار گيريد. 💥" اَنصِتُوا" خاموش شوید! 🤫 🔹 برای شنیدن سخن خداوند، باید سکوت همه جانبه داشت،باید خاموش بود. انسان اگر بخواهد با "متکلم"، رابطه بر قرار کند، باید خاموشی را بیاموزد. 👈 انسان خاموش، انسانی است که هم زبانش ساکت است،هم ذهنش آرام است و هم قلبش نرم و پذیراست،این مقدمات را فراهم کن، آنگاه سخن حق را خواهی شنید! 🔹استماع‌ ‌غير‌ ‌از‌ سماع‌ ‌است‌ ‌که‌ ‌در‌ مفهوم‌ ‌آن‌ توجه‌ و دل‌ دادن‌ بخصوص‌ بمعانی‌ ‌آنست. أَنصِتُوا (انصات‌ ‌) هم‌ ‌غيراز‌ سکوت‌ ‌است‌ سكوت‌ ، مجرد تكلم‌ نكردن‌ ‌است‌ اما انصات‌ ، سكوت‌ ‌با‌ توجه‌ ‌است‌. 🔹عمده‌ غرض‌ تدبر ‌است‌ ..أَفَلا يَتَدَبَّرُون‌َ القُرآن‌َ أَم‌ عَلی‌ قُلُوب‌ٍ أَقفالُها ‌؟! 👈 "از ظاهر آیه استفاده می‌شود که این حکم، عمومی و همگانی است و مخصوص به حال معینی نیست یعنی، شایسته و مستحب است که در هر کجا و در هر حال کسی قرآن را تلاوت کند، دیگران به احترام قرآن سکوت کنند و گوش جان فرا دهند و پیام خدا را بشنوند و در زندگی خود از آن الهام گیرند، زیرا قرآن تنها کتاب قرائت نیست، بلکه کتاب فهم و درک و سپس عمل است.تنها موردی که این حکم الهی شکل وجوب به خود می‌گیرد موقع نماز جماعت است که مأموم به هنگام شنیدن قرائت امام باید سکوت کند و گوش فرا دهد." ¹ 📚1_تفسیرنمونه 📚برگرفته از کانال تفسیر روزانه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ شیوه برای غلبه و پیروزى بر 👈در آیه 201 سوره اعراف راه گریز از شیطان و ، بیان شده است 💠إِنَّ الَّذِينَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طَائِفٌ مِّنَ الشَّيْطَانِ تَذَكَّرُ‌وا فَإِذَا هُم مُّبْصِرُ‌ونَ 🌱مکارم شیرازی : پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه‌های شیطان شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) می‌افتند؛ و (در پرتو یاد او، راه حق را می‌بینند و) ناگهان بینا می‌گردند. 🔷✨اصولا هر كس در هر مرحله‌ای از ايمان و در هر سن و سال گهگاه گرفتار وسوسه‌های شيطانی می‌گردد، و گاه در خود احساس می‌كند كه نيروی محرك شديدی در درون جانش آشكار شده و او را به سوی گناه دعوت می‌كند، اين وسوسه‌ها و تحريكها، مسلما در سنين جوانی بيشتر است، در محيطهای آلوده، همچون محيطهای امروز كه خود مراكز فساد در آن فراوان و آزادی نه به معنی حقيقی بلكه به شكل بی‌بند و باری همه جا را فرا گرفته و دستگاههای تبليغاتی غالبا در خدمت شيطان و وسوسه‌های شيطانی هستند، فزونتر می‌باشد. 👌 تنها راه نجات از آلودگی در چنين شرائطی، نخست فراهم ساختن سرمايه" " است كه در آيه مورد بحث به آن اشاره شده، و سپس" " و سرانجام توجه به خويشتن و پناه بردن به خدا، ياد الطاف و نعمتهای او، و مجازاتهای دردناك خطاكاران است. 📚تفسیر نمونه ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣6⃣ تدبر در سوره ❓در ایه 87 سوره حجر، منظور از چیست؟ ایا سوره است؟ 🔶وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ ﴿۸۷﴾ 🛑قسمت چهارم: 💠 "ساختار سبع مثانی قرآن کریم نظریه ای جدید در باب " مسـأله ترتیـب سـوره ها در مصحـف، یکـی از مسـائل مهـم تفسـیری و علـوم قرآنـی اسـت کـه بسـیار مـورد توجــه قــرار گرفتــه اســت.معــدودی از دانشـمندان علـوم قرآنـی و مفسـران، عـلاوه بـر بـاور بـه توقیفـی بـودن ترتیـب سـوره ها بـه حکیمانـه بـودن ایـن چینـش نیـز اعتقـاد داشـته و در راسـتای تبییـن حکمـت چینـش سـوره ها، نظراتـی را مطـرح کرده انـد. 🔸نظریـه تناسـب خطـی سـوره ها، نظریـه احـزاب چهارگانـه بـا محوریـت سـوره بقـره و نظریـه احـزاب هفتگانـه مکـی- مدنـی شـامل زوج سـوره ها، سـه نظریـه ای اسـت کـه تاکنـون در ایـن بـاره مطـرح شـده اسـت. در ایـن مقالـه بـا تصحیـح و تکمیـل نظریـه سـوم، نظریـه جدیـدی دربـاره نظـام و چینــش ســوره ها در قــرآن مطــرح می گــردد. 🔸قــرآن ابتــدا بــه یــک دوتایــی، یعنــی در یــک ســو، ســوره حمــد و در ســوی دیگــر، ســوره های بقــره تــا نــاس تقســیم شــده اســت. ســپس ســوره های بقــره تــا نــاس،بــه هفــت دوتایــی، یعنــی هفــت گــروه شــامل یــک دســته ســور مدنــی و یــک دســته سـور مکـی تقسـیم شـده اسـت. هـر گـروه سـوره مدنـی یـا مکـی نیـز در درون خـود بـه زوج ســوره های عمدتــاً دوتایــی تقســیم شــده انــد. 👈ســاختار فــوق، بنــا بــر وصــف ســبعاً مـن المثانـی اسـت کـه قـرآن خـود را بـدان متصـف کـرده اسـت و برخـی روایـات نیـز مؤیـد جنبه هایـی از آن هسـتند. 🔸بــا کنــکاش بیشــتر جهــت کشــف گــروه ســوره ها در قــرآن یــک معیــار برجســته می شــود کــه هــر دو ویژگــی پوشــش کل قــرآن و حفــظ نظــم موجــود ســوره ها را دارا می باشــد. ایــن معیــار، معیــاری محتوایــی اســت و آن اینکــه ســوره های قــرآن بــه لحــاظ محــور و فضــای محتوایــی خــود یــا حاکمیتــی و جامعه ســاز اســت و یــا اعتقــادی و فــرد ســاز. 🔹ســوره های نــوع اول، ســوره هایی اســت کــه در مدینــه و دوران حکومــت پیامبــر اکـرم نـازل شـده بـه عنـوان سـوره های مدنـی نام گـذاری شـده اسـت، و ســوره های نــوع دوم ســوره هایی اســت کــه در دوران دعــوت پیامبــر اکــرم در فضــای اختنـاق مکـه نـازل شـده و بـه عنـوان سـوره های مکـی نام گـذاری شـده اســت. 🔻🔻چینــش گروهــی ســوره های قــرآن بــر ایــن اســاس بدیــن شــرح می باشــند: مقدمه و اجمال قرآن: سوره حمد گروه اول: بقره تا مائده(حاکمیتی و مدنی)- انعام و اعراف (اعتقادی و مکی) گروه دوم: انفال و توبه(حاکمیتی و مدنی)- یونس تا مؤمنون (اعتقادی و مکی) گروه سوم: نور(حاکمیتی و مدنی)- فرقان تا سجده(اعتقادی و مکی) گروه چهارم: احزاب(حاکمیتی و مدنی)- سبأ تا احقاف (اعتقادی و مکی) گــروه پنجــم: محمــد تــا حجرات(حاکمیتــی و مدنــی) - قــاف تــا واقعه (اعتقــادی و مکـی) گـروه ششـم: حدیـد تـا تحریم (حاکمیتـی و مدنـی)- ملـک تـا کافرون(اعتقـادی و مكي) گروه هفتم: نصر(حاکمیتی و مدنی)- تبت تا ناس ( اعتقادی و مکی) 🔹🔹گروه هـای هفتگانـه سـوره های قـرآن بـه دلیـل آنکـه دوتایـی دوتایـی بـوده و هـر یــک شــامل تعــدادی ســوره مدنــی و تعــدادی ســوره مکــی هســتند، می تواننــد بــرای ســبع مثانــی بــودن قــرآن باشــند. در واقــع ایــن تقســیم بندی از ســوره، بــا هفــت گـروه بـودن، مطابـق لفـظ سـبع بـوده و بـا بـودن در مدنـی- مکـی بـودن ســوره ها، متناســب بــا لفــظ هســت. تلخيص از مجله پژوهش دینی، شماره 36 ،بهار و تابستان 1397، نويسندگان محمد برزگر،عباس همامی 💫ادامه موضوع و ساير نظرات را می توانید در لینک زیر مطالعه بفرمائید zaya.io/dxdmh کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
و 🛑قسمت هفتم: حوزه اي که درآن و خوانده نشود،قطعا انحراف پيدا خواهد كرد. حوزه اي كه در ان نباشد، احتمال گرفتارشدن به مشكلات را دارد. ⭕️ بخش دوم : 🔻ادامه صحبتهاي اخير حجت الاسلام مرتضي جوادي آملي در حوزه علميه شهرستان آمل 🛑اما مسئله ، امروز انسان مدرن رو تعريف مي کنند ميگن انسان مدرن اون انساني است که از گذر کرده به رسيده. انساني مدرن است که خودش رو ديگه زير بار تکليف ندونه بلکه براي خودش از ابتدا حق قائل بشود، تکليف چيه انسان مدرن اينه 📒خب اين رساله حقوق امام سجاد عليه السلام به اين عظمت با اين هيبت با اين جلال و شکوه که يونسکو هم در حقيقت براي خودش ثبت کرده اونجا اين الان نبايد به عنوان پايه درسي حوزه هاي علميه باشه؟ و ما کنار فقه بخونيم بخونيم و اين ها رو مکمل فقهمون بدونيم، خب اين يکي از ضعف هاي جدي حوزه ها است آسيب هاي جدي حوزه ها است، 🔻🔻حوزه اي که درش و خونده نشه اين حوزه بدون شک ،ترديد نيست، قاطعانه عرض مي کنم اين حوزه نيست و قطعا براي او است، مثل اينکه يک ماشين روي يک شهر بخواد حرکت بکنه، فقه و اصول بسيار خوبه ولي فقه و اصول نسبت به مجموعه دين يک بخش از اون هستش بسيار لازم بسيار ضروري اما ما براي اينکه يک دين کامل داشته باشيم اين رو بايد توجه کنيم اين هم مسئله جدي است که ما بايد بهش بپردازيم و حوزه اي که از اين جامعيت برخوردار نيست اين حوزه حوزه مطلوب نيست اين رو از منظر آسيب شناسي دارم عرض مي کنم که اگر جريان دست به يه همچي حرکت هايي زد، اين بعيد نيست که از حوزه هاي ما هم خدا نکرده هميچين حرکت هايي بشه بله ميشه 🔻🔻يک حوزه اي که درش نباشه درش نباشه معارف درش نباشه براش نباشه چاقو به دست مي گيره گرز به دست مي گيره بله دست حوزه ها دادن اگر در آن حوزه فقاهت صرفي که بدون اخلاق است بدون حقوق است بدون معارف است بدون عرفان هاي آنچناني شايسته، هست اين اتفاق ها خواهد افتاد؛ 🛑 نياز به آسيب شناسي حوزه ها امروز از همه وقت ها بيشتر است و اگر جريان وهابيت از درون خودش يک آسيب شناسي جدي داشت پونزده تا فتواي اون چناني صادر نمي کرد که امروز جامعه انساني رو به اين رنج و مصيبت بکشاند. محققين و فضلا بايد کار علمي بکنند و تا کار علمي نشده سخني اگر گفته بشود ،👈يک ممکن است در بياد و بعد ملاحظه مي فرماييد که يک سخن از يک سخنران چگونه مي تواند زلزله اي رو براي جامعه علمي ايجاد بکند خيلي با دقت با حساسيت با ملاحظه و در يک کلام فقاهتي که مقبول جامعه علمي و حوزوي هست. 🔹حوزه رو محترم بشماريم در زي طلبگي خودتون . شما نگاه نکنيد که افرادي که از کنار حوزه رد مي شوند بي تفاوتند نه دقت مي کنند در گفتگوي شما در سوار شدن ماشينتون در وضع ماشينتون تميز بودن لباس تون تميز بود در ماشينتون آمد و شدها تون رو گفتگو تون شوخي ها تون جدي ها تون عصبانيت تون خوشحالي تون همه اين رو دارن رصد مي کنن و اين ها باعث مي شه که 📌يک اگر درست رعايت بکنه يک حوزه محترم باشه حوزه که محترم شد است 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دین ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛