May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
6⃣6⃣ تدبر در سوره #حجر
❓در آیه ۸۷ سوره حجر، منظور از #سبعا_من_المثانی چیست؟ آیا سوره #حمد است؟
🔶وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ ﴿۸۷﴾
بخش آخر
سبعا من المثانی چیست؟
معني مثاني در هر دو آيه (سوره حجر و زمر) آنست كه آيات بيكديگر عطف ميشوند و همديگر را روشن ميكنند و ميان آنها التيام و ارتباط و انعطاف وجود دارد.قاموس قران
اما مَثاني، به معناي انعطافها و برگرداننده هاست. و مرجع آنها، حقايق ثابت و معارف الهي است كه به اخلاص تامّ و توحيد كامل منتهي ميشود.توضيح اينكه هر يك از معارف الهي، معرفت در حقّ خداي متعال و صفات و اسماء او را نتيجه ميدهد و به اعتبار ثانوي، موجب انعطاف و انصراف از غير خداي عزيز متعال ميگردد تا آنجا كه به توحيد كامل منتهي شود.
التحقيق في کلمات القران
در مفهوم و مصداق سبعا من المثانی نظرات و روایات زیادی وارد شده است از جمله بسیاری مفسرین با استناد به روایتی سبعا من المثانی را سوره حمد دانسته اند.
طبري روايات «سبعا من المثاني» را چند دسته ميكند:
۱ -رواياتي كه ميگويند مراد از سبعا من المثاني طولانيترين هفت سوره قرآن است.
۲ -رواياتي كه سبعا من المثاني را هفت آيه سوره فاتحه ميدانند.
۳ -رواياتي (در واقع، تنها يك روايت) داير بر اين كه مراد از سبعا من المثاني هفت بخش قرآن است.
۴- رواياتي كه ميگويند كلّ قرآن مثاني است.
در بین نظراتی که جستجو و مشاهده شد، مناسب ترین احتمال این است که : "محتــوای وحــی قرآنــی بــر دو گونــه اســت : بخشـی کـه بـا کتـب آسـمانی پیشـین مشـابهت دارد و تکـرار آنهـا محسـوب میشـود و بخـش دیگـر کـه در کتـب آسـمانی پیشـین نظیـر نـدارد و مختـص بـه قـرآن کریـم و پیامبـر اکـرم ص اسـت.
كلمــه »مثانــی« از ریشــه »ثنــی« بــه معنــی بازگشــتن بــه نقطــه آغــاز حرکـت و تکـرار دوبـاره چیـزی اسـت. ایـن تعبیـر مناسـب، اشـاره بـه بخشـی از وحـی اسـت کـه پیـش از آن در کتـب آسـمانی پیشـین آمـده اسـت و قـرآن بـه واسـطه نقـل آنهـا بارهـا خـود را مصدق کتــب آسـمانی پیشـین میخوانـد.
قـرآن، خویـش را در کلام وحـی بـا وصفهـای گوناگونـی ماننـد حکیـم، مجیـد، مبیـن، ذی الذکـر و ... سـتوده اسـت؛ امـا ایـن آیـه تنهـا آیـه اسـت کـه در آن، قـرآن خویـش را بـا وصـف »عظیـم« معرفـی میکنـد. وصـف »عظمـت و بزرگـی« در ایـن آیـه کامـلا متناسـب مقـام امتنـان و نیـز اشـاره بـه وجـه برتـری قـرآن بـر سـایر کتـب آسـمانی اسـت.
از اینـرو میتـوان گفـت تعبیـرَ القران العظيم اشـاره بـه بخشـی از قـرآن دارد کـه محتـوای آن تنهـا بـه پیامبـر اکـرم ص داده شـده اسـت و سـوره حمـد از مصادیـق ایـن بخـش اسـت کـه در قـرآن و سـایر کتـب آسـمانی نظیـر نـدارد."
آقای سید کاظم فرهنگ
zaya.io/dxdmh
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آسيب_شناسي #حوزههاي_علميه و #روحانيت
🛑قسمت دهم:
نقدهاي ملاصدرا بر روحانیت قشري و ظاهربين
💠ابتدای خرداد را روز بزرگداشت #ملاصدرا قرار دادهاند. به نظر میرسد که در این روزها جای شنیدن نقدهای ملاصدرا بر حوزههای علمیه و روحانیت از هر زمان دیگر خالیتر است. اگر زمانی که ملاصدرا این نقدها را بر روحانیت و حوزههای علمیه وارد کرده بود سرکوب و تبعید نمیشد شرایط جهان اسلام به حال تأسفبار امروز منجر نمیشد.
ملاصدرا با وجودی که پرورش یافته همین حوزهها بود ولی مینویسد:
"امروز من در طلاب علوم دینی به عینه مشاهده میکنم که عمر خود را به مجادلات و ظواهر تفوق طلبانه میگذرانند. با عفریت گمراهی جهالت جهال، ذهن و فهم خود را پرکردهاند.
با خیال پردازی و آنچه از معلم خود میشنوند که علم، جز همین فتوای حکومتی و قضاوت و فصل خصومت در دنیا نیست و علم دین، تنها مهارت جدل برای غلبه بر خصم و مباهات و اسکات وی نیست زندگی میکنند. "(کسر اصنام الجاهلیه، 1381، ص154- 158)
در ابطال حق و ترويج باطل و تقبيح دانا و تحسين جاهل میکوشند. (رساله سه اصل، 1360، ص. 40)
✍️ محمد نصراصفهانی،
🔸ملاصـدرا خـود در مقدمـه بعضـي از كتابهـايش ماننـد #اسـفار و واردات قلبيـه از #نامردمي هـاي
معاصران اعم از #فقيه و مدرس و محدث و #مقلد_كارهاي_حكـومتي شـكوه سـرداده اسـت .📚(ملاصـدرا
١٣٨٣ ج ١ :١٢ـ٩ )
و شايد اگر نفوذ خانوادگي او نبود به عاقبت شيخ اشراق دچار ميگرديـد. 📚(ملاصـدرا١٣٦٠ :٢٧ .)
📌 او همانگونـه كـه از
#عالمان_ظاهربين و #قشري انتقاد ميكرد و #فقهاي_سـوء را مـورد نكـوهش قـرار مـيداد، #بـاصـوفيان
_منحط و منحرف عصر خويش نيز سرسازگاري نداشت و همواره به نقد و رد آنها ميپرداخت
📒ملاصـدرا در رساله سه اصل كه تنها اثر #ملاصدرا به زبان فارسي است، بيشـتر علمـاي
ظاهري را مورد خطاب قرار داده است كه از ديـن تنهـا بـه قشـر آن بسـنده كردهانـد و بـا آشـنايي
مختصري با شرعيات و علوم نقلي خود را از كاملان و عالمان مجتهد ميپندارند و از ديگـر سـو بـه
دشمني با اهل حقيقت و ارباب مكاشفه برمي خيزند.
🔻ملاصـدرا در
بخشي از اين كتاب #علماي_ظاهر را به خاطر مخالفت با عارفان مورد انتقاد قرار داده، ميگويد:
"بعضي از #دانشمندنمايان پرشر و فساد و #متكلمـان خـارج از منطـق صـواب و
حساب و بيرون از دائره سـداد و رشـاد، و متشـرعان بـري از شـرع بنـدگي و
انقياد، منحرف از مسلك اعتقاد به مبدأ و معـاد، افسـار تقليـد در سـرافكنده، نفي درويشان شعار خود كرده اند
📚 (ملاصدرا ١٣٦٠ :٣٩ )
📌در جاي ديگري از اين رساله، ملاصدرا در مقابل #علماي_قشري و منكران اهل طريقت به دفاع از
#عارفان و سالكان طريق حق ميپردازد و به آنها هشدار ميدهد و از مخالفت مردان خدا بازميدارد.
👈در جاي ديگر ملاصدرا به #دنياگرايي_عالم_نمايان و وابستگي آنها به اهل #حكومت و #عوامزدگي
آنها مي تازد و ميگويد:
" و همچنـين اسـت حـال آنهـا كـه خـود را از علمـا ميشـمارند و روي از جانب قدس و طلب يقين گردانيده متوجه محراب #ابواب_سلاطين شـده اند، و
ترك اخلاص و توكل كـرده طلـب #روزي و توقـع آن از ديگـران مينماينـد 📚.(٥٠ :١٣٦٠ ملاصدرا)
🔻ملاصدرا علت اصلي دشمني اهل ظاهر با اهل فقـر را #حـب_دنيـا ميدانـد و خطـاب بـه علمـاي
قشري ميگويد:
"همين علت است كه منشأ عداوت تو و همسـرانت بـا فقيـران و گوشه نشـينان
شده است، زيرا كه تو و ايشان ميخواهيد كه از راه شيد و ريا و تشبه به علما
و كسب جاه و عزت و تحصيل مال و ثروت كنيد، و #عوام را بـه زور حيلـه و تلبيس صيد خود سازيد، و اسباب تمتع دنيا را از راه صورت صـلاح و تقـوي
فراهم آوريد. و اگر از كسي استشعار آن نموديد كه به حسب بـاطن آگـاه و
مطلع است بر مكـر و غـدر و نقـص و جهالـت و كيـد و بطالـت امثـال شـما،
ميخواهيد كه بنيادش در روي زمـين نباشـد
📚 (ملاصدرا ١٣٦٠ :٩٠-٨٨ )
👈 وي همچون غزالي در احياء علوم الدين به تحريف و تخصيص بعضي اصطلاحات ماننـد #فقـه
كه در اصل معني ديگري داشته اند، اشاره ميكند و ميگويد:
"و اكنون هـر
كه خوض در اين مسايل طلاق و عتاق و لعان و بيع و سلم و رهانـت و مهـارت در قسـمت مواريـث و
مناسخات و معرفت حدود و جرايم و تعزيـرات و كفـارات و غيـر آن) بيشتر ميكند، و اگرچه از علوم حقيقيه هيچ ندانـد،
او را #افقه ميدانند؛ و حال انكه نزد ارباب بصيرت . . . #فقيه كسي است كه بيش از همه
كس از خـداي ترسـد و خـوف و خشـيت در دل وي بيشـتر باشـد 📚(ملاصـدرا .(٩٩ـ١٠٠ :١٣٦٠)
🔻از نظر #ملاصدرا دينداري #مقلدانه و #متعصبانه چون حائلي است كه مانع تجلـي صـورت حـق در آيينة دل ميشود 📚(ملاصدرا ١٣٦٠ :١١٧ )
📚بررسی ديدگاه ملاصدرا دربارة آفات
ظاهرگرايی دينی
🖋محمود رضا اسفنديار
💫ادامه دارد
@quranpuyan
.
#دعاهای_روزانه
بسم الله الرحمن الرحیم
یا رادَّ ما قَدْ فاتَ
اى بازگرداننده ی آنچه
از دست رفته است.
🌷 دعای مشلول
کانال آیه قرآن
🆔️ @quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_انفال آیه 26 تا 33
📄#صفحـہ_180
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_180
❇️کسی كه #تقوا دارد،، خداوند #بصيرت و #شناخت ويژهاى به او مىدهد.
💠یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ إِن تَتَّقُواْ اللَّهَ یجَْعَل لَّکُمْ فُرْقَانًا وَ یُکَفِّرْ عَنکُمْ سَیَِّاتِکمُْ وَ یَغْفِرْ لَکُمْ وَ اللَّهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ(29- انفال)
🌱اى كسانى كه ايمان آوردهايد! اگر تقواى الهى پيشه كنيد، خداوند برايتان فرقانى (قوّهى شناخت حقّ از باطلى) قرار مىدهد و بدىهايتان را از شما مىپوشاند و شما را مىآمرزد و خداوند صاحب فضل وبخشش بزرگ است.
👈تقوا یا همان خداترسی که در پرهیز از محرمات الهی نمود پیدا میکند عاملی است که برای کسب بصیرت. بصیرت آن دید با نفوذی است که پوسته ظاهر را شکافته و به واقعیت درونی راه پیدا میکند. یکی از کاربردهای مهم این حالت که خداوند آن را در اثر تقواپیشگی نصیب انسان میکند در تشخیص حق از باطل است.
🔷✨«فرقان» به معنی چیزی است که میان دو چیز فرق میگذارد که در آیه مورد بحث مراد ابزار فرق گذاری میان حق و باطل است، چه در اعتقادات (جدا کردن ایمان و هدایت است از کفر و ضلالت) و چه در عمل (جدا کردن اطاعت از معصیت و چه در رأی و نظر (جدا کردن فکر صحیح از فکر باطل)؛ آنچه مهم است این است که همه اینها نتیجه و میوهای است که از درخت تقوا به دست میآید.
📚) المیزان ،ج9 ،ص56
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_180
❇️#استغفار واقعي، موجب تعويق نزول #بلاست
💠وَ مٰا كٰانَ اَللّٰهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِيهِمْ وَ مٰا كٰانَ اَللّٰهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ (٣٣)انفال
🌱ولى (اى پیامبر!) تا تو در میان آنها هستى خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد، و (نیز) تا #استغفار مى کنند خدا عذابشان نمى کند.
🔷✨مفهوم آیه اختصاص به مردم عصر پیامبر ندارد، بلکه یک قانون کلى درباره همه مردم است.
در حدیث معروفى که از حضرت على (علیه السلام) نقل شده مى خوانیم:
🔷✨«در روى زمین دو وسیله امنیت از عذاب الهى بود: یکى از آنها (که وجود پیامبر بود) برداشته شد. هم اکنون به دومى (یعنى #استغفار) تمسک جوئید... سپس آیه فوق را تلاوت فرمود».
🔷✨تعبير در دعاى «کمیل» که از حضرت على (علیه السلام) نقل شده مى خوانیم.
أَللّهُمَّ اغْفِرْ لِىَ الذُّنُوبَ الَّتِى تُنْزِلُ الْبَلاءَ: «خداوندا! گناهانى را که مایه نزول بلاها مى شود بر من ببخش»!
❗این تعبیر نشان مى دهد اگر #استغفار نباشد بسیارى از گناهان مى توانند سرچشمه نزول بلاها شوند
.
👈ذکر این نکته نیز لازم است که منظور از #استغفار، گفتن و تکرار جمله «خدایا مرا ببخش» یا «أَللّهُمَّ اغْفِرْ لِى» نیست، بلکه روح #استغفار یک حالت بازگشت به سوى حق و آمادگى براى جبران گذشته است.
📚خلاصه شده از تفسير نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
7⃣6⃣ تدبر در سوره #حجر
پرسش تفسیری : منظور از ((يقين )) در آيه : ((و اعبد ربك حتى ياءتيك اليقين ))چیست؟
پاسخ ۱ :
مراد از ((يقين )) در آيه : ((و اعبد ربك حتى ياءتيك اليقين )) مرگ است
و اما اينكه فرمود: ((و اعبد ربك حتى ياتيك اليقين )) اگر مراد از آن ، امر به عبادت باشد جمله مزبور به منزله تفسير براى آيه قبلى مى شود، و اگر مقصود، اخذ به عبوديت باشد - همچنان كه ظاهر سياق هم همين است و مخصوصا سياق آيات قبلى آن ، كه دستور به صفح و اعراض از مشركين را مى داد كه لازمه اش صبر است - در اين صورت جمله مذكور به قرينه قيد ((حتى ياتيك اليقين )) دستور سلوك در منهج تسليم و اطاعت و قيام به لوازم عبوديت خواهد بود.
بنا بر اين احتمال ، مراد از آمدن يقين ، رسيدن اجل مرگ است كه با فرا رسيدنش غيب ، مبدل به شهادت و خبر مبدل به عيان مى شود،مؤيد اين احتمال هم تفريع ((فاصفح الصفح الجميل )) بر جمله قبليش ، يعنى ((و ما خلقنا السموات و الارض و ما بينهما الا بالحق و ان الساعة لا تية )) است زيرا در حقيقت از اين جهت امر به عفو و صبر در برابر گفته هاى آنان فرموده كه براى ايشان روزى است كه در آن روز از ايشان انتقام مى گيرد، و اعمال ناروايشان را كيفر مى دهد. و خلاصه معناى آيه اين مى شود كه : تو بر عبوديت خود ادامه بده و همچنان بر اطاعتت و اجتنابت از معصيت صبر كن ، و نيز همچنان بر آنچه كه ايشان مى گويند تحمل كن تا مرگت فرا رسد و به عالم يقين منتقل شوى ، آن وقت مشاهده كنى كه خدا با آنان چه معامله اى مى كند.
و از اينكه فرا رسيدن مرگ را به عبارت ((تا يقين برايت بيايد)) تعبير كرده نيز اشعار بر اين معنا هست ، براى اينكه در اين جمله عنايت بر اين است كه مرگ در دنبال تو و طالب تو است ، و به زودى به تو مى رسد، پس بايد همچنان پروردگارت را عبادت بكنى تا او به تو برسد، و اين يقين همان عالم آخرت است كه عالم يقين عمومى ماوراء حجاب است ، نه اينكه مراد از يقين آن يقينى باشد كه با تفكر، و يا رياضت و عبادت به دست مى آيد
تفسیر المیزان
https://zaya.io/cn2xb
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#آسيب_شناسي #حوزههاي_علميه و #روحانيت .
🛑قسمت یازدهم :
📌مروری بر نظرات #شهید_بهشتی درخصوص #روحانیت
در اسلام شان و طبقه خاصی به نام روحانیت با این امتیازات نداریم
#عالم_مستبد، #نگهبان_حاکم_مستبد است و برعکس
🔹در اسلام شأن خاصی بهعنوان #روحانیت و نگهبانان اختصاصی دین وجود ندارد که #طبقهای تحت این عنوان بهوجود بیاوریم با امتیازات و اختصاصات از نظر لباس و مقام و اداره زندگی. اینها در اسلام نیست.
در اسلام، دین و شناسایی دین و تبلیغ دین است که اینها هم وظیفه همگان است. زهد و تقوا و پرهیزکاری است که در حدود طاقت و امکان، وظیفه همه است.
↩️در اسلام معنی ندارد که رجال اختصاصی زهد به وجود بیاوریم و زندگیشان را تأمین کنیم، چون جزء احتیاجات نیست.
بیت المال هم باید تحت اختیار و زیر نظر یک دستگاه و تشکیلات باشد نه اینکه من مستقیم پولی بگیرم و خرج کنم و این پولی که میگیریم مال من است و هرچه که خواستم خرج میکنم. بر سر مردم منت هم میگذارم که پول #خمس یا #سهم_امام که میدهید اختصاص بنده است، منتها من منت بر شما میگذارم و یک مقدارش را هم خرج خودتان کنید. اصلاً اینها در اسلام نیست.
↩️خمس و سهم امام و زکات که در اسلام هست، معنایش این است که هر کسی که امکانات مالی او بیش از زندگیاش است، یک درصد معینی از درآمد مازاد بر هزینه و سود خالصش را صرف مصالح امت اسلام کند، البته آن هم زیر نظر یک دستگاه و تشکیلاتی که بتواند آن را بهتر به مصرف برساند. حتی در مسئله سهم امام، علمایی که اهل دقت هستند، نظر خاصی دارند.
👈به هر حال، مسئله اساسی این است که #قرآن صریحاً این معنی را نفی میکند که در اسلام گروه معینی با امتیازات مادی و اجتماعی، به عنوان روحانی و به عنوان #رجال_اختصاصی_دین، زندگی کنند و به آنها میتازد و آنها را از این راه برمیگرداند و به مردم هم میتازد.
🔻به مردم میگوید اگر شما برای یک عالم دینی نذر کردید و فکر کردید که این عالم دینی میتواند شما را حاجت روا کند، این کار یک نوع شرک است.
اگر شما چشم و گوشتان را بستید با اینکه میدانید این مرد کلاهی تحصیلکرده از نظر علمی مرد برجستهای است ولی به دهان من #معمم
نگاه کردید و حرف او را نسنجیده رد کردید، این را هم اسلام میگوید حکم شرک دارد.
🔻فلانی چه کاره است؟ از این کارهایی که متناسب با کارهای روحانیت است. اصلاً چنین چیزی در اسلام نیست.
↩️در اسلام یک دسته وظایف تبلیغی و یک دسته وظایف علمی هست. وظایف تبلیغی را هم باید تا آنجا که میسر است همه مردم انجام بدهند. ما #مبلغ_اختصاصی تقریباً نداریم.
اگر برای دفاع از اسلام و برای بعضی از میدانهای مخصوص احتیاج به تربیت یک نوع مردم متخصص داشته باشیم، آن هم باید با تشکیلاتی انجام شود و آنها هم از طرف آن تشکیلات زندگیشان اداره شود، والاّ حتی الامکان باید هر کسی که شغلی دارد، #مبلّغ دین هم باشد.
پزشک است تبلیغ دین هم بکند، معلّم است تبلیغ دین هم بکند، قاضی است تبلیغ دین هم بکند، تاجر است تبلیغ دین هم بکند.
اتفاقاً ارزندهترین تبلیغها که در دنیای اسلام تاکنون شده است، به وسیله #مردم عادی شده است.
↩️در اسلام #لباس مخصوص برای روحانیت نداریم.
در اسلام لباس احترام ندارد، بلکه فضیلت و تقوا است که احترام دارد. مقام احترام دارد و مقام غیر از لباس است.
👈 آن چیزی که دراسلام هست، #احترام به #علم و #تقوا و #پاکی است، احترام به خدمت گذاری است. هر کس #خدومتر، #عالمتر، #باتقواتر و #بافضیلتتر باشد، چنین شخصی به #خدا نزدیکتر و در میان مردم محترمتر است
🔻خدا آیتالله نایینی را رحمت کند. ایشان در رسالهای، در اوایل مشروطیت، درباره حکومت در اسلام نوشتهاند. با اینکه کتاب خیلی قدیمی است و نثر فارسی خیلی روانی ندارد، ولی تعبیری بسیار لطیف دارد. ایشان میفرمایند در عصر ما #استبداد_دینی و #استبداد_حکومتی هر دو هست و این دو استبداد نگهبان یکدیگر هستند.
🔻🔻 #عالم_مستبد، #نگهبان_حاکم_مستبد است و حاکم مستبد، پشتیبان عالم مستبد. واقعاً هم مطلب اینطور است.
در حالی که نه او مونوپول است نه دیگری. هیچکدام انحصار نیست.
🔻🔻وای به آن وقتی که یک نفر درباره دین حرفی خلاف نظر معمول بگوید. چماق #تکفیر برای او بلند میشود.
📚از سلسله درسگفتارهای تفسیری “در مکتب قرآن”
🖥منبع: سایت “بنیاد نشر آثار و اندیشه های شهید آیت الله دکتر بهشتی“
💫ادامه دارد
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#دعاهای_روزانه
دعای سلامتی امام زمان (عج)
💐بسم الله الرحمن الرحیم💐
اللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلى آبائِهِ فی هذِهِ السّاعَةِ وَ فی کُلِّ ساعَةٍ وَلِیّاً وَ حافِظاً وَ قائِدا وَ ناصِراً وَ دَلیلاً وَ عَیْناً حَتّى تُسْکِنَهُ أَرْضَک َطَوْعاً وَ تُمَتِّعَهُ فیها طَویلا
🌼خدایا، ولىّ ات حضرت حجّه بن الحسن که درودهاى تو بر او و بر پدرانش باد در این لحظه و در تمام لحظات سرپرست و نگاهدار و راهبر و یارى گر و راهنما و دیدبان باش، تا او را به صورتى که خوشایند اوست ساکن زمین گردانیده،و مدّت زمان طولانى در آن بهرهمند سازى
@quranpuyan
༻🍃🌸🍃༺
💝باسلام بہ همراهان عزیز در تلاوت روزانہ یڪ صفحہ از قرآن📖
🔷✨از آنجا ڪه هدف از این برنامہ، تلاوت آیات همراہ با ترجمہ و آگاهی از تفسیر ساده آن صفحہ است،
👈 روزهاے جمعه ، صفحہ جدیدے ارسال نمیشود تا دوستانیڪہ در طول هفتہ موفق بہ مطالعہ برخی پستها یا صفحات نشدند، فرصت ڪنند خود را باسایر عزیزان، همراه نمایند.
التماس دعا🙏
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
4_5814540254471788321.mp3
23.89M
درسگفتارهایی در:
حقوق سیاسی- اجتماعی انسان در اسلام
جلسه هفتم: #دموکراتیک بودن حکومت پیامبر ص و علي ع
✅ایا علیرغم اینکه #دموکراسی، #مطبوعات و احزاب و انتخابات مربوط به عصر جدید است، می توان حکومت پیامبر ص و علی ع را دموکراتیک دانست؟
✅با سه معیار انتخاب توسط مردم، مشورت حاکم با مردم و اجازه نقد حاکم توسط مردم، می توان انها را دموکراتیک و مردم سالار دانست. .
دانشگاه مفید، بهار ۴۰۳
استاد سلیمانی
@quranpuyan
💐💐با سلام به مخاطبان عزيز
💫به منظور غنا و تنوع بيشتر مطالب كانال قران پويان
و امكان دستيابي به زندگي قراني از طريق آشنايي با #باورها و #رفتارهاي مطلوب يا مذموم در قران
🟩🟨به امید خدا از روز #شنبه 19 خرداد مصادف با نخستين روز از ماه #ذيحجه ، هر روز در ساعت 14 يك پست با عنوان
" #زندگي_قرآني" ارسال خواهد شد.
♻در اين مجموعه به ترتيب از ابتداي #قران ، ايات حاوي #نكات_كاربردي مرتبط با زندگي فردي و اجتماعي استخراج. و به همراه ترجمه و شرح مختصر ارسال خواهد شد.
❇❇پیشنهادات و نظرات و همکاری مخاطبان عزیز کانال همواره مورد استقبال خواهد بود.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دین
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زیر پا گذاشتن حکم #عقل در ستم ها و جنایات
🔸 فرمود علمتان را با عقل عقال کنید که عالمانه راه کسی را نبندید و به بیراهه نروید.
همه این حرف ها که شما می بینید در جهان هست چه #غزه و چه امثال غزه (#رفح) برای عالمان بی عمل است!
🔸 مگر آنها نمی دانند #کودک_کشی بد است؟
با اینکه یقیناً می دانند این #نسل_کشی بد است انجام می دهند،
﴿وَجَحَدُواْ بِهَا﴾ این خطر هست!
﴿وَجَحَدُواْ بِهَا وَٱستَيقَنَتهَآ أَنفُسُهُمۡ﴾،
صد درصد انسان می داند چه چیزی #حق است، اما بیراهه می رود؛
🎙ایت الله جوادی آملی.
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛