eitaa logo
قران پویان
435 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
669 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
30.49M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیات ۵مرحله نخست دعوت پيامبر با توجه به سوره ها و (نذير،بشير،نذيرمبين و..)،بخشي از ارايه آقاي سيد كاظم فرهنگ در دوره آموزشي روش مطالعه و فهم بهتر قران كريم @quranpuyan
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 2⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴-۱ سوره هود از تفسیر نور ۱- بنیان قرآن،محکم و استوار است و هیچ چیزی نمی تواند سبب تزلزل آن شود، بلکه با پیشرفت علم،اسرار این کتاب بیشتر کشف می شود. «أُحْکِمَتْ آیاتُهُ» ۲- قانون و کتاب،هم باید محکم باشد و هم روشن و واضح. أُحْکِمَتْ ... ثُمَّ فُصِّلَتْ (قوانین غیر الهی،یا محکم نیست،یا روشن نیست و یا قانونگذار طبق حکمت و مصلحت و آگاهی،قانون را وضع نکرده است) ۳- قرآن،هم استدلالی و تزلزل ناپذیر است و هم جامع تمام ابعاد زندگی دنیوی و اخروی می باشد. أُحْکِمَتْ ... ثُمَّ فُصِّلَتْ ۴- دعوت به یکتاپرستی،سرلوحه ی پیام همه ی انبیاست. «أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاَّ اللّهَ» ۵- فلسفه ی نزول کتب آسمانی،توحید و پاکسازی جامعه از شرک است. کِتابٌ أُحْکِمَتْ آیاتُهُ ... أَلاّ تَعْبُدُوا إِلاَّ اللّهَ ۶- پیامبر صلی الله علیه و آله از جانب خدا،امّا برای سعادت مردم آمده است. «إِنَّنِی لَکُمْ مِنْهُ» ۷- تا اسنان خود را از گناه پاک نکند وسبکبال نشود،نمی تواند به سوی حقّ پرواز کند. «اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ ثُمَّ تُوبُوا» ۸- توبه از گناه،سبب بازگشت الطاف مادّی خدا نیز می شود. فَتُوبُوا ... یُمَتِّعْکُمْ ۹- زندگی خوب،مورد توجّه اسلام است. «مَتاعاً حَسَناً» ۱۰- درجات در قیامت متفاوت است.هرکس فضیلت بیشتری در دنیا کسب کند، لطف بیشتری در آخرت دریافت خواهد کرد. «یُؤْتِ کُلَّ ذِی فَضْلٍ فَضْلَهُ» ۱۱- پیامبران دلسوز مردمند.جمله ی «فَإِنِّی أَخافُ عَلَیْکُمْ» در قرآن زیاد آمده است. ۱۲- بازگشت ما تنها به سوی خداست،نه دیگران. «إِلَی اللّهِ مَرْجِعُکُمْ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
: قرآن: و ⭕️شماره 12: انتشار و فوروارد به و طرفدارانشان🚫 آيه «12»سوره نور: 🔶"چرا زمانى كه تهمت را شنيديد، مردان و زنان با ايمان نسبت به هم گمان خوب نبردند و نگفتند كه اين تهمتى بزرگ وآشكار است؟" "خداوند در اين آيه، مسلمانان را به خاطر بدگمانى و آسيب‌پذيرى آنان در برابر ، توبيخ مى‌كند. 1⃣- دامن زدن به و پخش آن، ممنوع است. ( «لَوْ لا» نشانه توبيخ از سوءظن و پخش شايعات است) 2⃣- مؤمنان در برابر آبروى يك «فرد» مسئول هستند. «الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ» 3⃣- بنى آدم اعضاى يكديگرند. به هر عضوى از جامعه‌ى اسلامى، همانند تهمت به ديگر اعضاست.«انفسهم» 4⃣- اصل اوّليه در عمل مسلمان، صحت است، مگر جرم او با دليل ثابت شود.«ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بِأَنْفُسِهِمْ خَيْراً» 5⃣- در برابر شنيده‌هاى ناروا در مورد مؤمنان، سكوت و همراهي ممنوع است. لَوْ لا ... قالُوا هذا إِفْكٌ مُبِينٌ‌ 6⃣- تهمت اگر ثابت نشود، گوينده‌ى آن محسوب مى‌شود. «هُمُ الْكاذِبُون»" 📚تفسير نور 💫کانال. قرآن پویان @quranpuyan
🔰 تعريف از نگاه . 🛑قسمت دوم: 🔻امام علی ع فرمود: "ما اصبح بالکوفه احد الا ناعما ان ادناهم منزله لیاکل البر و یجلس فی الظل و یشرب من ماء الفرات" "در کوفه همه مردم به زندگی آبرومند دست یافته اند: پایین ترین طبقات جامعه از نان گندم استفاده می کنند؛ همگی سرپناه دارند؛ آنان از آب آشامیدنی گوارا برخوردارند" 📚بحار الانوار، ج۴۰، ص۳۲۷ 🔖 وقتی واژه مردم از زبان شنیده می شود، باید توجه داشت که به هیچ وجه آنان یک معنای مشترک از این واژه اراده نمی کنند. واژه "مردم"، در زبان حکمرانان، ممکن است معناهای مختلف زیر را بدهد: 📍۱. منظور از "مردم" همه مقامات سیاسی کشور، کارگزاران، کارمندان، و در یک کلام همه کسانی که بخشی از نیروی دولت هستند. به این جمع می توان محفل ها و حلقه های مشاوران، صاحبان نفوذ و چاکران را افزود. همچنین خانواده های این جمع نیز در ذیل مفهوم مردم قرار می گیرند. 📍۲. منظور از افرادی هستند که در بالا اشاره شد؛ اما به این جمع یک حلقه دیگر را نیز می توان افزود. آن حلقه کسانی از عموم مردم اند که هر چند سمتی در حکومت ندارند و از مردمان عادی هستند، اما حامی پروپا قرص حکومت و نیروهای سیاسی و مقامات بلند پایه به حساب می آیند. اینها کسانی هستند که به عنوان سیاهی لشگر، حکومت گران، در هنگام نیاز، از آنان استفاده ابزاری می کنند. 📍۳. منظور از مردم همه کسانی هستند که در یک کشور و در یک سرزمین زندگی مشترکی دارند. این مردم ممکن است بخشی از حکومت باشند یا نباشند. آنان می توانند حامی پروپا قرص حکومت باشند یا نباشند. آنان می توانند موافق دولت، سیاستمداران، سیاستهای داخلی و خارجی حکومت باشند یا مخالف آنها. مردم وقتی گفته می شود، همه طبقات، همه زبانها، همه صاحبان عقاید گوناگون، همه جنسیت ها، مردمان نیک کردار یا بد کردار، مرکز نشینان یا حاشیه نشینان، همه را دربر می گیرد. 🔖 وقتی یک سیاستمدار دم از مردم می زند، باید دید کدام یک از سه معنای فوق را در نظر دارد. باید گفته آنان را، با گفته های دیگر آنان، با اعمال آنان، و با اقدامات آنان سنجید. در یک بازه زمانی طولانی مدت به تدریج می توان فهمید که منظور هر سیاستمدار از "مردم" چیست.۰ 🔖با کمال تاسف باید گفت که اکثر سیاستمداران وقتی صحبت از مردم می کنند، یکی از دو معنای اول یا دوم را مد نظر دارند. فقط در نظامهای به لحاظ سیاسی توسعه یافته است که معنای سوم از مردم در زبان سیاستمداران رایج می گردد. 👈👈در چارچوب فکر دینی هم، حکومت امانتی است که مردم در معنی سوم به حاکمان داده اند و شرط مشروعیت حکومت این است که حکمران باشد. 🔸نتیجه گیری: باید در این ایام انتخابات دقت کرد، که کاندیداها کدام معنا از مردم را در سینه دارند و تا چه اندازه به مردم به عنوان صاحبان حقوق سیاسی اعتقاد دارند و دغدغه استیفای حقوق آنان را دارند. آنکه در این میدان تزویر نمی کند کسی است که مردم در معنای سوم را، که بی تردید معنای واقعی این واژه است، در ذهن دارد و دلش به عشق مردم می تپد. ✍حجت الاسلام دكتر محمودشفیعی کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«پروردگارا! دلهایمان را، بعد از آنکه ما را هدایت کردی، (از راه حق) منحرف مگردان! و از سوی خود، رحمتی بر ما ببخش، زیرا تو بخشنده‌ای! آل عمران/۸ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 87 تا 93 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6034865088844796677.mp3
2.15M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ الهی به قدر توان بشر است 💠لیس علی الضعفاء و لا علی المرضی و لا علی الذین لا یجدون ماینفقون حرج اذا نصحوا لله و رسوله ما علی المحسنین من سبیل و الله غفوررحیم 91/توبه 🌱بر ضعفاء و بیماران و بر کسانی که چیزی برای خرج کردن ندارند، درصورتی که برای خدا و رسولش خیرخواهی نمایند، تکلیف و حرجی نیست ، برنیکوکاران طریقی برای شماتت وجود ندارد و خدا آمرزنده و مهربان است. 🔹(ضعفاء)در اینجا، یعنی کسانی که نیرو و توانایی جهاد ندارند، مانند اشخاص زمین گیرو (مرضی ) افراد بیماری هستند که موقتا به بیماری مبتلا شده اند وتوانایی جهاد ندارند و (الذین لا یجدون ما ینفقون )یعنی افرادی که نیروی مالی برای سفر و تدارک اسلحه ندارند، خداوند از این افراد، حکم وجوب جهاد رابرداشته ، چون جهاد برای آنان مستلزم حرج و مشقت است. 🔹و همچنین لوازم وتوابع آن یعنی ، مذمت در دنیا و عقوبت در آخرت را نیز از آنها برداشته ، چون درواقع مخالفت در مورد آنها صدق نمی کند، اما اینکه شرط آن را خیرخواهی برای خدا و رسول قرار داد به جهت آن بود که دلهایشان از خیانت و فریب به دورباشدو نخواسته باشند مانند منافقان فاسد در امر خدا کارشکنی کنند و اجتماع اسلامی را به فساد بکشانند، که اگر چنین باشد مستحق مذمت و عقاب هستند. 🔹و در آخر در مقام بیان علت رفع تکلیف از آنها می فرماید: برنیکوکاران مؤاخذه ای نیست و کسی نمی تواند آنها را مذمت کرده و آسیب رساند، وخداوند آمرزنده و مهربان است و آنها را از هر مکروهی ایمن می کند. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️شانه‌خالی كردن از ، موجب بدفرجامیست 💠‏إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَی الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طَبَعَ اللَّهُ عَلی‌ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَعْلَمُونَ (۹۳/توبه) 🌱‏راه (ايراد ومؤاخذه،) تنها بر كسانی است كه در عينِ توانگری و ثروتمندی، از تو اذن می‌خواهند (كه به جبهه نروند) و راضی شده‌اند كه با متخلّفان باشند. خداوند بر دلهايشان مُهر زده است، از اين رو نمی‌دانند. 🔹(انما) در آیه افاده حصر می نماید و می فرماید: ملامت تنهامتوجه چنین کسانی است که از روی نفاق و به جهت مهمور بودن دلهایشان ازفهم حقیقت عاجزند و در عین توانگری و قدرت جسمی ، راضی شدند که بازنان و کودکان و افراد زمینگیر در شهر مانده و عازم جهاد نشوند و اینها فاقدشعور و درک درست هستند و نمی دانند که با این تقاعد چه خیری از آنها فوت شده و از چه سعادتی محروم گشته اند. 🔹‏تفاوت مؤمن و منافق تا به كجاست! در آيه‌ی قبل ديديم مؤمن از اينكه وسيله‌ای برای رفتن به جبهه ندارد گريه می‌كند و اشك می‌ريزد، «أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ» ولی در اين آيه می‌خوانيم كه منافقانِ ثروتمند، برای ترك جبهه اصرار دارند واز پيامبر اجازه می‌خواهند!! ‏🔹فقير و غنی، در رفتن به جبهه يكسان‌اند و ثروت، نه امتيازی برای ترك جبهه است و نه عذر و بهانه‌ای برای آن .... عَلَی الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ ‏🔹شانه‌خالی كردن از مسئوليّت، موجب بدفرجامی و از دست دادن شناختِ صحيح می‌شود. «طَبَعَ‌، لا يَعْلَمُونَ» 📚تفسیر المیزان و نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹💠منتخب نظرات قرآن آموزان 17 دوره اموزش قسمت ششم ✳ با سلام من هم می خواهم مکنونات قلبی خود را نسبت به این کلاس ابراز کنم و از خود بگویم ای کاش و ای کاش جوانتر بودم و به این نگرش دست می یافتم و با کتاب آسمانی قرآن کریم پیش تر ها آشتی می کردم و آن ترس و وحشت نفهمیدن و ندانستن از وجودم رخت بر می بست . با این که مقر هستم که باز و باز نمی دانم. خداوند را این گونه دریافتم که « ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود.» گویی را که گم کرده بودم، یافتم و اگر عمری باقی باشد می خواهم بقیه ی عمرم را با قرآن سپری کنم تا به جایی برسم که نه ترس از هولناکی قیامت داشته باشم و نه طمعی به بهشت . 🔻از شما استاد محترم جناب آقای فرهنگ که بسیار زیبا و مستدل و عالی مطالب قرآنی را بیان فرمودید و مسبب این تحول درونی در بنده و امثال بنده شده‌اند نهایت قدر دانی را دارم. درود خدا بر شما که با این به کلام خدا با اعماق جانم عشق می ورزم در حالی که در گذشته فقط به کتاب آسمانی احترام می گذاشتم ان شاء الله در این مسیر موفق به نوشتن تفسیری از شخص خودتان باشید مفید و مختصر که ما هم بتوانیم بهره ببریم و یک عمر دعا گوی شما باشیم برای همگان و علی الخصوص جنابعالی تمنای توفیق الهی دارم ♦️الحمدلله علی کل نعمه : با شرکت دراین کلاس توفیق انس بیشتر با کلام خدا حاصل شد. ان شاالله که زمینه ای برای عمل بشه برامون. هنگام قرائت و خواندن ترجمه بیشترشد با بیشتری قرآن رومیخونم، پاراگراف بندی و روش فکرمیکنم. خیلی برام این روش. راستش من خیلی حریص به یادگیری عمیق قرآن و معارف دین هستم . قبلا اینقدر به ارتباط بین آیات دقت نمیکردم. ان شاالله که همه قدر این گنجینه با ارزش روبدونیم و درقیامت قرآن ازما شاکی نباشن. ✅👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و دوره جديد و مشاهده ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد ✳ در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyan در واتساپ https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T https://b2n.ir/a02388
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود :۱ الر كِتَابٌ أُحْكِمَتْ آيَاتُهُ ثُمَّ فُصِّلَتْ مِن لَّدُنْ حَكِيمٍ خَبِيرٍ  الف، لام، راء؛ ۱ [اين] کتابي است که آياتش [نزد خدا در اُمّ الکتاب= مخزن اصلي علم و اطلاعات هستي] وحدتي يکپارچه يافته، سپس از جانب [خداوند] حکيمِ آگاه [به تدريج در طول ۲۳ سال براي فهم مخاطبين] تفصيل داده شده است ۲ [به اجزاء و آياتي تقسيم و تفريق شده است].  ۱- به پاورقي شماره ۱ سورة «حجر» (۱۵:۱) مراجعه شود. ۲- حقايق هدايتي در مقام مقايسه و مثال، همچون مواد غذائي براي هضم بدن، بايد به عناصر قابل جذبي تجزيه شوند و از موقعيت حکيم [محکم و يکپارچه] در حد درک و فهم بشر، «نازل» يعني قابل فهم و درک گردند. اين حقيقت را در آغاز سوره دخان [إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَهٍ مُبَارَكَهٍ إِنَّا كُنَّا مُنْذِرِينَ فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ] به وضوح مي‌توان فهميد. با اين توضيح به نظر مي‌رسد ترجمه محکم و يکپارچه در اين مورد خاص، مناسب باشد. هود : ۲ أَلَّا تَعْبُدُوا إِلَّا اللَّهَ إِنَّنِي لَكُم مِّنْهُ نَذِيرٌ وَبَشِيرٌ  ـ [با اين پيام] که جز خداي يکتا را عبادت نکنيد، ۳ [بگو] به راستي من از جانب او بيم‌دهنده و بشارت دهنده‌اي [نسبت به عواقب بد و خوب اعمال‌تان] هستم.  ۳- هر مسلماني كه اهل نماز باشد، حداقل ده بار در نيايش‌هاي روزانه خود جمله «اياك نعبد و اياك نستعين» را تكرار مي‌كند. از اين نظر ضروري است بدانيم دقيقاً چه چيزي را از خدا درخواست مي‌كنيم. بيشتر مردم عبادت را همين نماز و روزه‌ و ساير احكام شرعي مي‌دانند. در ترجمه‌هاي فارسي قرآن، كلمات: بندگي كردن، پرستش، و اطاعت را جايگزين كلمه عبادت مي‌يابيد. البته اين معادل‌ها از جهاتي قابل قبول است، ولي بيانگر روح مطلب و رساننده همه بار معنائي كلمه عبادت نمي‌باشد. معناي لغوي عبادت، هموار کردن نفس خود براي کسب و جذب صفات و اسماء الهي است. يعني شخصيت خدائي پيدا کردن و به کمال رسيدن. هدف از آفرينش همين است که آدمي در دو‌راهي: شيطان و رحمن، به نيروي تقوا، خود را از جاذبه شيطاني رهانيده و به سمت رحمن سوق پيدا کند. در اين چالش و نبرد دائمي حق و باطل است که آدمي ساخته و پرداخته مي‌شود. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️شماره 13: و انتخابات، است. ممنوع⛔ 🔶يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ «27»انفال اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! به خدا و پيامبر نكنيد و در خود نیز خیانت نکنید در حالی که می‌دانید. ✳ "در نهج البلاغه ، امام و حكمران، و و در برابر آنها است. 👈👈از اين دو- حكمران و مردم- اگر بناست يكی برای ديگری باشد اين است كه برای توده محكوم است، نه توده محكوم برای حكمران . ♦ان اللّه يأمركم ان تؤدوا الأمانات الی اهلها و اذا حكمتم بين الناس ان تحكموا بالعدل قرآن كريم حاكم و سرپرست اجتماع را به عنوان امين و نگهبان اجتماع می‏شناسد، حكومت عادلانه را نوعی كه به او سپرده شده است و بايد ادا نمايد، تلقی می‏كند." شهيد مطهري، سيری در نهج البلاغه، ص 89 و 91 ✳ صيانت از و در تمام مراحل انتخابات از بررسي صلاحيتها تا پايان انتخابات و نيز عمل به وعده هاي فرد منتخب و نيز فراهم بودن امكان انجام وظايف رييس جمهور طبق قانون اساسي، امانتي است در دست حاكميت. لذا هر اقدامي، اگر بر خلاف مفاد و روح قانون اساسي و ميثاق مردم باشد در امانت مردم است. 💫کانال قران پویان @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 تعريف از نگاه . 🛑قسمت سوم: مردم در نگاه اميرالمومنين ع در قسمت قبلي، به سه نوع تعريف مردم در نگاه سياستمداران و حاكمان اشاره شد. در اين پست كه مقارن با عيدسعيد هم است به تعريف مردم در نگاه حضرت علي ع مي پردازيم. ايا ايشان مردم را شامل كارگزاران حكومت و يا طرفداران حكومت خود مي دانستند و امكانات و مزاياي مادي و معنوي را براي همين مردم ميخواستند يا براي همه مردم به معناي واقعي كلمه؟ 🛑لذا مروري بر برخي قسمتهاي فرمان ايشان به مالك اشتر داريم: ✳تعريف از نگاه مولا "بدان، که رعیت را صنف هایی است که کارشان جز به یکدیگر اصلاح نشود و از یکدیگر بی نیاز نباشند. صنفی از ایشان لشکرهای خدای اند و صنفی، دبیران خاص یا عام و صنفی قاضیان عدالت گسترند و صنفی، کارگزاران اند که باید در کار خود انصاف و مدارا را به کار دارند و صنفی جزیه دهندگان و خراج گزارانند، چه و چه و صنفی بازرگانان اند و صنعتگران و صنفی فرودین که حاجتمندان و مستمندان باشند. ✳حقوق رعيت و وظيفه در برابر رعيت در نگاه مولا 🌹"بدان، بهترین چیزی که حسن ظن والی را نسبت به رعیتش سبب می شود، نیکی کردن والی است در حق و کاستن است از بار رنج آنان و به اکراه وادار نکردنشان به انجام دادن کارهایی که بدان ملزم نیستند. و تو باید در این باره چنان باشی که حسن ظن رعیت برای تو فراهم آید. زیرا حسن ظن آنان، رنج بسیاری را از تو دور می سازد 🌹اگر رعیت بر تو به ستمگری گمان برد، عذر خود را به آشکارا با آنان در میان نه و با این کار از بدگمانیشان بکاه، که چون چنین کنی، خود را به عدالت پروده ای و با رعیت نموده ای. عذری که می آوری سبب می شود که تو به مقصود خود رسی و آنان نیز به حق راه یابند. 🌹 زنهار از این که به احسان خود بر رعیت گذاری یا آنچه برای آن ها کرده ای، بزرگش شماری یا وعده دهی و خلاف آن کنی. زیرا منت نهادن احسان را باطل کند و بزرگ شمردن کار، نور حق را خاموش گرداند و خلف وعده، سبب برانگیختن خشم خدا و مردم شود. 🌹 به رعیت و دوست داشتن آن ها و لطف در حق ایشان را شعار دل خود ساز. چونان حیوانی درنده مباش که خوردنشان را غنیمت شماری، زیرا آنان دو گروهند یا هم کیشان تو هستند یا همانندان تو در آفرینش 🌹باید که محبوب ترین کارها در نزد تو، کارهایی باشد که با سازگارتر بود و با دم سازتر و را در پی داشته باشد باید که بهترین مایه شادمانی والیان برپای داشتن در بلاد باشد و پدید آمدن دوستی در میان افراد رعیت." کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
🌺 غدیر ... روز اکمال دین و اتمام نعمت مبارک باد. @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫: « ایهاالنَّاسُ، مَنْ اَوْلی بِکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ ؟ قالوا: الله و رَسُولُهُ . فَقالَ: اَلا من کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلی مَوْلاهُ، اللهمَّ والِ مَنْ والاهُ و عادِ مَنْ عاداهُ وَانْصُرْمَنْ نَصَرَهُ واخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ 💞: مردمان! کیست سزاوارتر از شما به شما؟ گفتند خداوند و پیامبر او! سپس فرمود آگاه باشید! آن که من سرپرست اویم، پس این علی سرپرست اوست! 🤲خداوندا دوست بدار آن را که سرپرستی او را بپذیرد و دشمن بدار هر آن که او را دشمن دارد و یاری کن یار او را؛ و تنها گذار آن را که او را تنها بگذارد. 💫فرازی از علامه امینی، الغدیر، ج ۱ ص ۱۲-۱۵۱ و ۲۹۴-۳۲۲». @quranpuyan