#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_203
❇️#پیشگامان_اسلام
💠وَ السَّابِقُونَ الْأَوَّلُونَ مِنَ الْمُهاجِرِينَ وَ الْأَنْصارِ وَ الَّذِينَ اتَّبَعُوهُمْ بِإِحْسانٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ وَ أَعَدَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْرِي تَحْتَهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
🌱پیشگامان نخستین از مهاجران و انصار، و کسانی که از آن (پیشگام)ها باکارهای نیک پیروی کردند، در حالی که کارهای نیکو میکردند، خدا از آنان راضی ست، و آنان (نیز) از خدا راضیاند، و (همو) برایشان باغهایی (از بهشت) آماده کرده است که از زیر (درختان) آن، نهرهایی جاری ست (و) همیشه در آن خواهند ماند. این نجات و پیروزی بزرگ است.
توبه - ۱۰۰
🔷✨گر چه درباره شان نزول آیه فوق ، مفسران روایات متعددى نقل کرده اند، ولى چنانکه خواهیم دید هیچ کدام از آنها شان نزول آیه نیست ، بلکه در واقع بیان مصداق و وجود خارجى آن است .
به هر حال به دنبال آیات گذشته که بیان حال کفار و منافقان را مى نمود در آیه فوق اشاره به گروههاى مختلف از مسلمانان راستین شده است و آنها را در سه گروه مشخص تقسیم مى کند.
نخست آنها که پیشگامان در اسلام و هجرت بوده اند (و السابقون الاولون من المهاجرین ).
دوم آنها که پیشگام در نصرت و یارى پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) و یاران مهاجرش بودند (و الانصار).
سوم آنها که بعد از این دو گروه آمدند و از برنامه هاى آنها پیروى کردند، و با انجام اعمال نیک ، و قبول اسلام ، و هجرت ، و نصرت آئین پیامبر (صلى اللّه علیه و آله و سلّم ) به آنها پیوستند (و الذین اتبعوهم باحسان ).
🔷✨از آنچه گفتیم روشن شد که منظور از (باحسان ) در واقع بیان اعمال و معتقداتى است که در آنها از پیشگامان اسلام پیروى مى کنند، و به تعبیر دیگر احسان بیان وصف برنامه هائى است که از آن متابعت مى شود.
ولى این احتمال نیز در معنى آیه داده شده است که (احسان ) بیان وصف چگونگى متابعت و پیروى باشد یعنى آنها بطور شایسته پیروى (در صورت اول (با) بمعنى (فى ) و در صورت دوم بمعنى (مع ) است ).
ولى ظاهر آیه مطابق تفسیر اول است .
پس از ذکر این گروه سه گانه مى فرماید: (هم خداوند از آنها راضى است و هم آنها از خدا راضى شده اند) (رضى الله عنهم و رضوا عنه ).
رضایت خدا از آنها به خاطر ایمان و اعمال صالحى است که انجام داده اند، و خشنودى آنان از خدا به خاطر پاداشهاى گوناگون و فوق العاده و پر اهمیت است که به آنان ارزانى داشته .
به تعبیر دیگر آنچه خدا از آنها خواسته انجام داده اند، و آنچه آنها از خدا خواسته اند به آنان بخشیده ، بنابراین هم خدا از آنها راضى است و هم آنان از خدا راضى هستند.
👈با اینکه جمله گذشته همه مواهب و نعمتهاى الهى را در برداشت (مواهب مادى و معنوى ، جسمانى و روحانى ) ولى بعنوان تاءکید و بیان (تفصیل ) بعد از (اجمال ) اضافه مى کند: (خداوند براى آنها باغهائى از بهشت فراهم ساخته که از زیر درختانش نهرها جریان دارند) (و اعد لهم جنات تجرى تحتها الانهار).
از امتیازات این نعمت آن است که جاودانى است و (همواره در آن خواهند ماند) (خالدین فیها ابدا).
(و مجموع این مواهب معنوى و مادى براى آنها پیروزى بزرگى محسوب مى شود) (ذلک الفوز العظیم ).
چه پیروزى از این برتر که انسان احساس کند آفریدگار و معبود و مولایش از او خشنود است و کارنامه قبولى او را امضا کرده ؟ و چه پیروزى از این بالاتر که با اعمال محدودى در چند روز عمر فانى مواهب بى پایان ابدى پیدا کند.
📚تفسیر نمونه
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_203
❇️#اعتراف به #گناه، انتقاد از خود و داشتن كارهای خوب و صالح، زمينهساز #بخشايش الهی است
💠وَ آخَرُونَ اعْتَرَفُوا بِذُنُوبِهِمْ خَلَطُوا عَمَلاً صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً عَسَی اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۱۰۲/توبه)
🌱و (از اعراب) ديگرانی هستند كه به گناهان خويش اعتراف كردهاند، كار خوب و بد را به هم آميختهاند. اميد است خداوند توبهی آنان را بپذيرد (و لطف خويش را به آنان بازگرداند). همانا خداوند، آمرزنده و مهربان است.
🔹روایت شده که این آیه در شأن ابولبابه و گروهی از یارانش ، که در جریان جنگ تبوک از فرمان رسولخدا(ص ) سرپیچی نمودند نازل شده ، چون آنها زمانی که پیامبر(ص ) از جنگ مراجعت کرد، خود را به ستونهای مسجد بسته و قسم خوردند که جز رسولخدا(ص ) کسی آنان را آزاد نکند و زمانیکه این آیه نازل شد، پیامبر(ص ) آنها را از ستونها باز نمود و توبه شان را پذیرفت ، زیرا آنها به گناه خود اعتراف کردند و مثل سایر منافقان از در نیرنگ و ریا وارد نشدند و عمل شایسته فعلی را با عمل زشت قبلی آمیختند و لذا خداوند هم ، برای ایجاد امید درنفوس آنان و برای جلوگیری از احاطه یأس بر ایشان فرمود: شاید که خدا بسوی آنان باز گردد و توبه آنها را بپذیرد و آنگاه برای ترجیح دادن جانب امید و رجاءفرمود: خدا آمرزنده مهربان است .
🔹همهی اصحاب پيامبر عادل نبودند، برخی مرتكب سيّئات هم میشدند.
«خَلَطُوا عَمَلًا صالِحاً وَ آخَرَ سَيِّئاً»
🔹انسان در ميان اعمالِ خود نبايد تنها نقاط قوّتش را ببيند، بلكه بايد بدنبالِ جبرانِ نقاط ضعف و خطاهايش باشد. اعْتَرَفُوا ... خَلَطُوا
🔹اعتراف به گناه، انتقاد از خود و داشتن كارهای خوب و صالح، زمينهساز بخشايش الهی است. «اعْتَرَفُوا، يَتُوبَ عَلَيْهِمْ»
🔹گرچه خداوند وعدهی آمرزش داده، امّا انسان بايد ميان خوف و رجاء باشد.
«عَسَی اللَّهُ أَنْ يَتُوبَ عَلَيْهِمْ»
🔹خطاكار پشيمان، به اميد نيازمند است و آغوش اسلام برای پذيرش او باز است. اعْتَرَفُوا ... إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ
📚تفسیر المیزان و نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
هدایت شده از اطلاع رسانی دوره های آموزشی روش ساده فهم قران
50.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفي كتاب و دوره اموزشي #روش_ساده_فهم_و_تدبر_قرآن
👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و #ثبتنام دوره جديد و مشاهده #كليپها ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد
در واتساپ:
https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T
در تلگرام و ایتا:
@tadabbor_quranpuyan
✳ https://b2n.ir/a02388
https://www.aparat.com/quranpuyan/videos
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣ تدبر در سوره #هود
🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان
هود : ۳
وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ
و اينکه از پروردگار خويش آمرزش بخواهيد [طلب پاک شدن از آثار سوء رفتارتان و تغييرات نيکو را بکنيد] ۴
سپس [با اصلاح تدريجي در زندگي] به سوي او برگرديد تا شما را از بهرهاي نيکو [=زندگي پاک] تا سرآمدي معين [=عمر طبيعي فردي و جمعي] بهرهمند سازد ۵
و هر صاحب فضيلتي را به [دستاورد عادلانه] فضل خويش برساند، ۶
و اگر [از اين راهنمائي] روي برتابيد، من به راستي از عذاب روز کبير [=قيامت] بر شما بيم دارم.
__
۴- استغفار از ريشة «غَفَرَ» [پوشاندن و پاک کردن]، پذيرش خطاي خود و آمادگي به پاک شدن و اصلاح است، وقتي تيرگيهاي قلب زدوده شد، آنگاه نور حق بر آن ميتابد. اصطلاح تغيير که در جوامع امروز بسيار مورد استفاده قرار ميگيرد، ناظر به ملتهائي است که از خواب غفلت و خودفريبي بيدار شده و خواستار تغييراتي اساسي در نفسانيات خود و جامعهشان شده باشند.
۵- نتيجه دنيائي اصلاحات و تغييرات اساسي در جامعه، تعديل نابسامانيها و نارسائيها و تعويق زمان انقراض آن است. به همين دليل نتيجه استغفار و توبه [تمايل به اصلاح و تغيير مسير] را، تداوم عمر جامعه تا سرآمد طبيعي تاريخ خود شمرده است.
۶- وعدههاي اين آيه تماماً دنيائي است؛ در نظامات استبدادي و حکومتهاي جائر، که [به فرمايش امام علي(ع)] «دانشمندانش لگام زده و دهان بسته و جاهلانش بر کرسي کرامت نشسته باشند» [...بارض عالمها ملجم و جاهلها مكرم- نهج البلاغه خطبه دوم] هيچ صاحب فضلي، هيچ حکيم و هنرمند و متخصص و کارداني جز در سرسپردگي به حاکم، به فضل خويش نميرسد و عدالت در توزيع مسئوليتها و امکانات جامعه تعطيل ميگردد.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني:
قرآن: #انتخابات و #تبليغات
⭕️شماره 14:
👈همه به #عدالت رفتار كنيد.
#عدالت_سیاسی یعنی همه مردم حق انتخاب داشته باشند.
✅ عدالت، فقط #عدالت_اقتصادي نيست.
" «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ» برای چیست؟
به این آیه توجه کنید.می گوید، پیامبران همه می آیند تا مردم «خودشان» اقامه به قسط و عدالت کنند.
جامعه باید خودش همراه و همدل باشد.
⭕⭕نمی شود برای مردم تصمیم گیری کرد.
♻ مسئولین انصاف داشته باشند؛ ببینند اگر آنچه واقع می شود مطابق ذائقه آنها نبود ،همین طور رفتار می کردند؟
قسط به چه معناست؟عدالت.
#آزادی هم عدالت است.
عدالت را تنزل دادن به عدالت اقتصادی، کُشتن عدالت است. البته عدالت را از حوزه اقتصادی خارج کردن نیز دست بُردن در مفهوم عدالت است.
⭕#عدالت_سیاسی؛ یعنی همان مقدار که شما حق داری صحبت کنی من هم حق دارم؛
یا همان قدر که شما حق داری رای دهی من هم حق دارم.
یعنی همان اندازه که شما حق داری نماینده خود را انتخاب کنی من هم حق دارم کسی که دلم می خواهد #انتخاب کنم.
من نیز حق دارم آنی که دلم می خواهد انتخاب کنم. البته هر کدام مورد اقبال اکثریت واقع شد محل اطاعت است.
⛔⛔نمی شود تو برای من منتخب معرفی کنی و بگویی بیا و به این رأی بده!
همانطور که نمی توانم من برای تو این کار را کنم.
عدالت در همه جنبه هایش آرمان ماست."
✒حجت الاسلام سید حسن خمینی (خرداد 1400)
https://b2n.ir/akhlaq
کانال قرآن پویان
@quranpuyan
🥀با گراميداشت #هفتم_تير سالروز ترور #دكتر_بهشتي و همراهانشان ، در اين ايام بخشي از نظرات ايشان را مرور مي كنيم:
❓مگر میشود یک جامعهای را تا آخر بر محور #دروغ پیش برد؟
نمیشود.
عزیز من!
از درِ راستی در آی و #دروغ را به کناری بنه.
همین نوجوانها و جوانها که گهگاه #فریب دروغ امروزت را میخورند، همیشه در این حال نمیمانند.
فردا، ساعت دیگر، روز دیگر، هفته دیگر، ماه دیگر، سال دیگر، بالآخره #بیدار میشوند و بر تو لعن و #نفرین میفرستند که چرا ماهها یا سالها آنها را فریفته بودی.
ما معتقدیم #راستی #تاکتیک نیست،
راستی #اخلاق است.
هر عیب و نقصی هم در خودمان باشد، میآییم راست به مردم میگوییم.
اشتباهی هم اگر بکنیم، میآییم راست به مردم میگوییم.
ما در تشکیلات #جمهوری_اسلامی هر جا دروغ و خلافی ببینیم، محکم جلو آن میایستیم؛
ولو آن دروغ از نظر #سیاست به سود کارها تلقی شود.
⭕کسانی هستند که چنین میاندیشند:
که در راه آرمانها و شعارها و مقاصد حزب جمهوری اسلامی میشود دروغ گفت، میشود مبالغه کرد، میشود حرفهای گزاف گفت؛
ولی ما رو در روی آنها ایستادهایم و میایستیم.
🖋شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی #بهشتی
📚 کتاب (#حزب_جمهوری_اسلامی_گفتارها، گفتگوها، نوشتارها) ص۵۳
@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
#دعاهای_روزانه
💐اِلهى قَصُرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنآئِكَ
🌼كَما يَليقُ بِجَلالِكَ،وَ عَجَزَتِ الْعُقُولُ عَنْ
💐اِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ،وَ انْحَسَرَتِ
🌼الْأَبْصارُدُونَ النَّظَرِ اِلى سُبُحاتِ وَجْهِكَ،
🌼🤲خدایا! زبانها قاصر است از رسیدن به ثناى تو آنطور که شایسته جلال تو است و عقلها عاجز است از ادراک کنه جمالت. و دیدهها تار و بى فروغ ماند از نظر کردن به سوى انوار ذاتت.
💫مناجات العارفین
┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄
@quranpuyan
💠#تلاوت_روزانـہ یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ
📖#سوره_مبارڪه_توبه آیه 107 تا 111
📄#صفحـہ_204
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_204
❇️دشمن، از #مسجد و #مذهب، عليه مذهب سوء استفاده میكند!
💠وَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْرِيقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ الْحُسْنى وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ
🌱(برخی از آنان،) کسانی (هستند) که برای زیان رساندن به مسلمانان و (تقویت) کفر و تفرقهافکنی میان مؤمنان و انتظار و زمینهسازی برای (حضور) کسانی که پیشتر با خدا و پیامبرش جنگیده بودند، مسجدی را انتخاب کردند و قطعاً سوگند میخورند که صرفاً قصد خیر داشتیم؛ ولی خداوند گواهی میدهد که آنان یقیناً دروغ میگویند.
توبه - ۱۰۷
🔷✨(ارصاد) یعنی کمین و انتظار برای حمله و ( ضرار) یعنی ضرررساندن ، و این آیه در وصف گروهی از منافقان است که مسجدی را ساختند، اماهدفشان ضرر زدن به اسلام و تفرقه انداختن بین مسلمانان بود تا وحدت کلمه آنان را بشکنند و در آنجا به کمین افرادی مثل خود باشند و کفر را ترویج نمایندتا خلاصه آنجا پایگاهی بر علیه مسلمانان باشد.
🔷✨نقل شده که جماعتی از بنی عمروبن عوف مسجد قبا را ساختند و ازرسولخدا(ص ) خواستند تا در آنجا نماز بگزارد،لکن جماعتی از بنی غنم بن عوف که افرادی منافق بودند به آنها حسد کرده و در کنار مسجد قبا، مسجددیگری ساختند تا در آنجا علیه مسلمین توطئه کنند و تفرقه ایجاد نمایند و درانتظار ابی عامر راهب که قول داده بود با لشکری از روم به سوی آنها بیامد،بنشینند تا رسولخدا(ص ) را از مدینه بیرون کنند و از رسولخدا(ص ) خواستند تابا نماز در آنجا، مسجدشان را افتتاح کند و آن را به وجود خود متبرک نماید، ورسولخدا(ص ) به آنان وعده زمانی را داد که از جنگ تبوک به مدینه باز گردد، واین آیات در همان هنگام نازل گردید، و خدای تعالی از حقیقت نیات ایشان خبرداد و فرمود، بزودی اینها می گویند ما جز خیر قصد دیگری نداشتیم ومی خواستیم با ایجاد مسجد تسهیلاتی برای مؤمنین فراهم کنیم ، اما خدا حقیقت نیات آنها را می داند و به کذب و نفاق آنها گواهی می دهد.
📚تفسیر المیزان
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
#گزیده_نڪات_تفسیرے
#صفحه_204
❇️ارزش كارها به #نيّت آنان است، نه ظاهر اعمال
💠أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلی تَقْوی مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلی شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ فِي نارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (۱۰۹/توبه)
🌱آيا كسیكه بنيان (كار) خود را بر پايهی تقوا و رضای الهی قرار داده بهتر است، يا كسیكه بنياد (كار) خويش را بر لبهی پرتگاهی سست و فروريختنی نهاده كه او را در آتشِ دوزخ میاندازد؟ خداوند گروه ستمگر را هدايت نمیكند.
🔷✨آيهی قبل، مقايسهی مسجد ضرار و مسجد قبا بود، و در اين آيه مقايسهی بانيان آن دو مسجد است.
كلمهی «شَفا»، به معنای لبه و كناره، «جُرُفٍ»، به معنای حاشيهی نهر يا چاه كه آب زير آن را خالی كرده و پرتگاه شده است، و «هارٍ»، به معنای سست میباشد.
🔹ارزش كارها به نيّت آنان است، نه ظاهر اعمال. مسجد قبا برای خدا ساخته شد و مسجد ضرار با انگيزهی تفرقهافكنی! «أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلی تَقْوی»
🔹بنياد باطل بر باد است. «بُنْيانَهُ عَلی شَفا جُرُفٍ هارٍ»
🔹گاهی مسجد، بانيان خود را به قعر دوزخ میافكند. «فَانْهارَ بِهِ فِي نارِ جَهَنَّمَ»
🔹سوء استفاده از مراكز مذهبی و باورهای دينی مردم، ظلم است. «الظَّالِمِينَ»
📚تفسیر نور
༻🍃🌸🍃༺
🆔@quranpuyan
May 11
♻️♻️♻️ #قرآنفهمیبرایهمه : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول
4⃣ تدبر در سوره #هود
🔹فراز آیات ۱۱-۵ سوره هود
أَلاإِنَّهُمْ يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِيَسْتَخْفُواْ مِنْهُ أَلا حِينَ يَسْتَغْشُونَ ثِيَابَهُمْ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ{5}
آگاه باشيد كه آنان سینه هایشان را خم می کنند تا [خود را] از او نهفته دارند آگاه باشيد آنگاه كه آنان جامههايشان را بر سر مىكشند (تا پیام خدا را نشنوند) [خدا] آنچه را نهفته و آنچه را آشكار مىدارند مىداند زيرا او به اسرار سينهها داناست {5}
وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ {6}
و هيچ جنبندهاى در زمين نيست مگر [اينكه] روزيش بر عهده خداست و [او] قرارگاه و محل مردنش را مىداند همه [اينها] در كتابى روشن [ثبت] است {6}
وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَلَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَـذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ {7}
و اوست كسى كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود تا شما را بيازمايد كه كداميك نيكوكارتريد و اگر بگويى شما پس از مرگ برانگيخته خواهيد شد قطعا كسانى كه كافر شدهاند خواهند گفت اين [ادعا] جز سحرى آشكار نيست {7}
وَلَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِلَى أُمَّةٍ مَّعْدُودَةٍ لَّيَقُولُنَّ مَا يَحْبِسُهُ أَلاَ يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفًا عَنْهُمْ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِؤُونَ {8}
و اگر عذاب را تا چندگاهى از آنان به تاخير افكنيم حتما خواهند گفت چه چيز آن را باز مىدارد آگاه باش روزى كه [عذاب] به آنان برسد از ايشان بازگشتنى نيست و آنچه را كه مسخره مىكردند آنان را فرو خواهد گرفت {8}
وَلَئِنْ أَذَقْنَا الإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كَفُورٌ {9}
و اگر از جانب خود رحمتى به انسان بچشانيم سپس آن را از وى سلب كنيم قطعا نوميد و ناسپاس خواهد بود {9}
وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاء بَعْدَ ضَرَّاء مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ {10}
و اگر پس از محنت و ضررى كه به او رسيده نعمتى به او بچشانيم حتما خواهد گفت گرفتاريها از من دور شد بىگمان او سرمست متکبر و فخرفروش است {10}
إِلاَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَـئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ {11}
مگر كسانى كه شكيبايى ورزيده و كارهاى شايسته كردهاند [كه] براى آنان آمرزش و پاداشى بزرگ خواهد بود {11}
♻️عصاره فراز آیات ۱۱-۵ : روگردانان از پیام وحی و منکران معاد که آنرا سحر میخوانند و وعده عذاب خدا را باستهزا میگیرند، تحت نظر و کنترل خداوند خالق قادر رازق هستند. موعد عذاب که برسد، فرار و بازگشتی ندارند. تاخیر عذاب هم آنها را جری می کند. سلب رحمتهای عطاشده و عطای نعمت پس از سختی ها توسط خدا هم ، آنها را متنبه نمیکند.
نکات :
در آیه ۱۰ لغت فرح بکار رفته است. همانطور که در سوره قصص بیان شد، در قرآن کریم فرح هم در شادی مذموم بکار رفته و هم در شادی ممدوح. لذا مقصود واقعی آنرا باید درسیاق آیات جستجو کرد. در اینجا با توجه به صفت فخور در کنار فرح و نیز مفهوم آیه، مقصود از فرح شادی مذموم یعنی شادی همراه با تکبر و تفاخر و سرمستی است.
https://zaya.io/ldpig
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━┛
#زندگي_قرآني:
قرآن: #انتخابات و #تبليغات
⭕️شماره 15:
#ظلم به مردم ممنوع.
حمايت و همراهي با #ظالم هم ممنوع⛔
امام على عليه السلام :
🔶خَيْرُ الْمُلوكِ مَنْ اَماتَ الْجَوْرَ وَ اَحْيَى الْعَدْلَ؛
👌🔸 #بهترين_فرمانروا كسى است كه #ظلم را از بين ببرد و #عدل را زنده كند.
♻ وَ لا تَركَنُوا، گفتند "ركون" اندك ميلي است
إِلَي الَّذِينَ ظَلَمُوا سه عنوان است: ظلم، اعانت بظلم، ركون بظالم و هر سه از گناهان كبيره است که وعده آتش داده شده. تفسير اطيب البيان
✅ "به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، #ظلم وجفا شد. بعداً ثابت شد آن گزارشها غلط و خلاف است.
#حفظ_آبرو جزو بالاترین حقوق انسانها است
خداوند متعال ما را از ظلم، #هتکحرمت مؤمن و تخلف از وظایفمان محفوظ بدارد." ايت الله خامنه اي ،14 خرداد1400
✅ "در روايتى مىفرمايد: به #ستمگر اميدى نداشته باش، گرچه او فاميل و دوست تو باشد.
-📌هرگونه تمايل و اعتماد به ستمگران داخلى وخارجى، ممنوع است.
📌-تجاوز به #حقوقمردم (حتّى غير مسلمان و در هر شكل) ظلم و سزاوار پيگيرى و مؤاخذه است
-📌 ياران فرد #ستمكار، در سرنوشت او سهيم و شريكند.
📌-ظلمى را که رنگ فساد و جنبه اجتماعى داشته باشد بايد #افشا كرد
📚تفسير نور
✅ اگر هیچ کاری در #دفع_ظلم نمیتوان کرد، حداقل پرهیز از جانبداری و همراهی ضروری است. دكتر الهي قمشه اي
. https://b2n.ir/akhlaq
کانالِ قرآنپویان
تدبر در قرآن ،تفقه در دين
┏━━🌹💠🌹━━┓
🆔@quranpuyan
┗━━🌹💠🌹━━