eitaa logo
قران پویان
444 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
680 ویدیو
611 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
50.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معرفي كتاب و دوره اموزشي 👈جهت اطلاع از جزييات بيشتر و دوره جديد و مشاهده ،به لينك هاي زير مراجعه نماييد در واتساپ: https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در تلگرام و ایتا: @tadabbor_quranpuyanhttps://b2n.ir/a02388 https://www.aparat.com/quranpuyan/videos
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۳ وَأَنِ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُوا إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْا فَإِنِّي أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ  و اينکه از پروردگار خويش آمرزش بخواهيد [طلب پاک شدن از آثار سوء رفتارتان و تغييرات نيکو را بکنيد] ۴ سپس [با اصلاح تدريجي در زندگي] به سوي او برگرديد تا شما را از بهره‌اي نيکو [=زندگي پاک] تا سرآمدي معين [=عمر طبيعي فردي و جمعي] بهره‌مند سازد ۵ و هر صاحب فضيلتي را به [دستاورد عادلانه] فضل خويش برساند، ۶ و اگر [از اين راهنمائي] روي برتابيد، من به راستي از عذاب روز کبير [=قيامت] بر شما بيم دارم.  __ ۴- استغفار از ريشة «غَفَرَ» [پوشاندن و پاک کردن]، پذيرش خطاي خود و آمادگي به پاک شدن و اصلاح است، وقتي تيرگي‌هاي قلب زدوده شد، آنگاه نور حق بر آن مي‌تابد. اصطلاح تغيير که در جوامع امروز بسيار مورد استفاده قرار مي‌گيرد، ناظر به ملت‌هائي است که از خواب غفلت و خودفريبي بيدار شده و خواستار تغييراتي اساسي در نفسانيات خود و جامعه‌شان شده باشند. ۵- نتيجه دنيائي اصلاحات و تغييرات اساسي در جامعه، تعديل نابساماني‌ها و نارسائي‌ها و تعويق زمان انقراض آن است. به همين دليل نتيجه استغفار و توبه [تمايل به اصلاح و تغيير مسير] را، تداوم عمر جامعه تا سرآمد طبيعي تاريخ خود شمرده است. ۶- وعده‌هاي اين آيه تماماً دنيائي است؛ در نظامات استبدادي و حکومت‌هاي جائر، که [به فرمايش امام علي(ع)] «دانشمندانش لگام زده و دهان بسته و جاهلانش بر کرسي کرامت نشسته باشند» [...بارض عالمها ملجم و جاهلها مكرم- نهج البلاغه خطبه دوم] هيچ صاحب فضلي، هيچ حکيم و هنرمند و متخصص و کارداني جز در سرسپردگي به حاکم، به فضل خويش نمي‌رسد و عدالت در توزيع مسئوليت‌ها و امکانات جامعه تعطيل مي‌گردد. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
: قرآن: و ⭕️شماره 14: 👈همه به رفتار كنيد. یعنی همه مردم حق انتخاب داشته باشند. ✅ عدالت، فقط نيست. " «لَقَد أَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَأَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَالمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسطِ ۖ» برای چیست؟ به این آیه توجه کنید.می گوید، پیامبران همه می آیند تا مردم «خودشان» اقامه به قسط و عدالت کنند. جامعه باید خودش همراه و همدل باشد. ⭕⭕نمی شود برای مردم تصمیم گیری کرد. ♻ مسئولین انصاف داشته باشند؛ ببینند اگر آنچه واقع می شود مطابق ذائقه آنها نبود ،همین طور رفتار می کردند؟ قسط به چه معناست؟عدالت. هم عدالت است. عدالت را تنزل دادن به عدالت اقتصادی، کُشتن عدالت است. البته عدالت را از حوزه اقتصادی خارج کردن نیز دست بُردن در مفهوم عدالت است. ⭕؛ یعنی همان مقدار که شما حق داری صحبت کنی من هم حق دارم؛ یا همان قدر که شما حق داری رای دهی من هم حق دارم. یعنی همان اندازه که شما حق داری نماینده خود را انتخاب کنی من هم حق دارم کسی که دلم می خواهد کنم. من نیز حق دارم آنی که دلم می خواهد انتخاب کنم. البته هر کدام مورد اقبال اکثریت واقع شد محل اطاعت است. ⛔⛔نمی شود تو برای من منتخب معرفی کنی و بگویی بیا و به این رأی بده! همانطور که نمی توانم من برای تو این کار را کنم. عدالت در همه جنبه هایش آرمان ماست." ✒حجت الاسلام سید حسن خمینی (خرداد 1400) https://b2n.ir/akhlaq کانال قرآن پویان @quranpuyan
🥀با گراميداشت سالروز ترور و همراهانشان ، در اين ايام بخشي از نظرات ايشان را مرور مي كنيم: ‍ ❓مگر می‌شود یک جامعه‌ای را تا آخر بر محور پیش برد؟ نمی‌شود. عزیز من! از درِ راستی در آی و را به کناری بنه. همین نوجوان‌ها و جوان‌ها که گه‌گاه دروغ امروزت را می‌خورند، همیشه در این حال نمی‌مانند. فردا، ساعت دیگر، روز دیگر، هفته دیگر، ماه دیگر، سال دیگر، بالآخره می‌شوند و بر تو لعن و می‌فرستند که چرا ماه‌ها یا سال‌ها آنها را فریفته بودی. ما معتقدیم نیست، راستی است. هر عیب و نقصی هم در خودمان باشد، می‌آییم راست به مردم می‌گوییم. اشتباهی هم اگر بکنیم، می‌آییم راست به مردم می‌گوییم. ما در تشکیلات هر جا دروغ و خلافی ببینیم، محکم جلو آن می‌ایستیم؛ ولو آن دروغ از نظر به سود کارها تلقی شود. ⭕کسانی هستند که چنین می‌اندیشند: که در راه آرمان‌ها و شعارها و مقاصد حزب جمهوری اسلامی می‌شود دروغ گفت، می‌شود مبالغه کرد، می‌شود حرف‌های گزاف گفت؛ ولی ما رو در روی آن‌ها ایستاده‌ایم و می‌ایستیم. 🖋شهید آیت الله دکتر سید محمد حسینی 📚 کتاب (، گفتگوها، نوشتارها) ص۵۳ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 💐اِلهى‏ قَصُرَتِ الْأَلْسُنُ عَنْ بُلُوغِ ثَنآئِكَ 🌼كَما يَليقُ بِجَلالِكَ،وَ عَجَزَتِ‏ الْعُقُولُ عَنْ 💐اِدْراكِ كُنْهِ جَمالِكَ،وَ انْحَسَرَتِ 🌼الْأَبْصارُدُونَ النَّظَرِ اِلى‏ سُبُحاتِ وَجْهِكَ، 🌼🤲خدایا! زبان‌ها قاصر است از رسیدن به ثناى تو آنطور که شایسته جلال تو است و عقل‌ها عاجز است از ادراک کنه جمالت. و دیده‏‌ها تار و بى‏ فروغ ماند از نظر کردن به سوى انوار ذاتت. 💫مناجات العارفین ┄═❁🍃❈🌸❈🍃❁═┄ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیه 107 تا 111 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_6046557866725216991.mp3
2.49M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️دشمن، از و ، عليه مذهب سوء استفاده می‌كند! 💠وَ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْرِيقاً بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنا إِلاَّ الْحُسْنى‏ وَ اللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ 🌱(برخی از آنان،) کسانی (هستند) که برای زیان رساندن به مسلمانان و (تقویت) کفر و تفرقه‌افکنی میان مؤمنان و انتظار و زمینه‌سازی برای (حضور) کسانی که پیش‌تر با خدا و پیامبرش جنگیده بودند، مسجدی را انتخاب کردند و قطعاً سوگند می‌خورند که صرفاً قصد خیر داشتیم؛ ولی خداوند گواهی می‌دهد که آنان یقیناً دروغ می‌گویند. توبه - ۱۰۷ 🔷✨(ارصاد) یعنی کمین و انتظار برای حمله و ( ضرار) یعنی ضرررساندن ، و این آیه در وصف گروهی از منافقان است که مسجدی را ساختند، اماهدفشان ضرر زدن به اسلام و تفرقه انداختن بین مسلمانان بود تا وحدت کلمه آنان را بشکنند و در آنجا به کمین افرادی مثل خود باشند و کفر را ترویج نمایندتا خلاصه آنجا پایگاهی بر علیه مسلمانان باشد. 🔷✨نقل شده که جماعتی از بنی عمروبن عوف مسجد قبا را ساختند و ازرسولخدا(ص ) خواستند تا در آنجا نماز بگزارد،لکن جماعتی از بنی غنم بن عوف که افرادی منافق بودند به آنها حسد کرده و در کنار مسجد قبا، مسجددیگری ساختند تا در آنجا علیه مسلمین توطئه کنند و تفرقه ایجاد نمایند و درانتظار ابی عامر راهب که قول داده بود با لشکری از روم به سوی آنها بیامد،بنشینند تا رسولخدا(ص ) را از مدینه بیرون کنند و از رسولخدا(ص ) خواستند تابا نماز در آنجا، مسجدشان را افتتاح کند و آن را به وجود خود متبرک نماید، ورسولخدا(ص ) به آنان وعده زمانی را داد که از جنگ تبوک به مدینه باز گردد، واین آیات در همان هنگام نازل گردید، و خدای تعالی از حقیقت نیات ایشان خبرداد و فرمود، بزودی اینها می گویند ما جز خیر قصد دیگری نداشتیم ومی خواستیم با ایجاد مسجد تسهیلاتی برای مؤمنین فراهم کنیم ، اما خدا حقیقت نیات آنها را می داند و به کذب و نفاق آنها گواهی می دهد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ارزش كارها به آنان است، نه ظاهر اعمال 💠‏أَ فَمَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلی‌ تَقْوی‌ مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوانٍ خَيْرٌ أَمْ مَنْ أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلی‌ شَفا جُرُفٍ هارٍ فَانْهارَ بِهِ فِي نارِ جَهَنَّمَ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (۱۰۹/توبه) 🌱‏آيا كسی‌كه بنيان (كار) خود را بر پايه‌ی تقوا و رضای الهی قرار داده بهتر است، يا كسی‌كه بنياد (كار) خويش را بر لبه‌ی پرتگاهی سست و فروريختنی نهاده كه او را در آتشِ دوزخ می‌اندازد؟ خداوند گروه ستمگر را هدايت نمی‌كند. 🔷✨‏آيه‌ی قبل، مقايسه‌ی مسجد ضرار و مسجد قبا بود، و در اين آيه مقايسه‌ی بانيان آن دو مسجد است. ‏كلمه‌ی‌ «شَفا»، به معنای لبه و كناره، «جُرُفٍ»، به معنای حاشيه‌ی نهر يا چاه كه آب زير آن را خالی كرده و پرتگاه شده است، و «هارٍ»، به معنای سست می‌باشد. ‏🔹ارزش كارها به نيّت آنان است، نه ظاهر اعمال. مسجد قبا برای خدا ساخته شد و مسجد ضرار با انگيزه‌ی تفرقه‌افكنی! «أَسَّسَ بُنْيانَهُ عَلی‌ تَقْوی‌» ‏🔹بنياد باطل بر باد است. «بُنْيانَهُ عَلی‌ شَفا جُرُفٍ هارٍ» ‏🔹گاهی مسجد، بانيان خود را به قعر دوزخ می‌افكند. «فَانْهارَ بِهِ فِي نارِ جَهَنَّمَ» ‏🔹سوء استفاده از مراكز مذهبی و باورهای دينی مردم، ظلم است. «الظَّالِمِينَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣ تدبر در سوره 🔹فراز آیات ۱۱-۵ سوره هود أَلاإِنَّهُمْ يَثْنُونَ صُدُورَهُمْ لِيَسْتَخْفُواْ مِنْهُ أَلا حِينَ يَسْتَغْشُونَ ثِيَابَهُمْ يَعْلَمُ مَا يُسِرُّونَ وَمَا يُعْلِنُونَ إِنَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ{5} آگاه باشيد كه آنان سینه هایشان را خم می کنند تا [خود را] از او نهفته دارند آگاه باشيد آنگاه كه آنان جامه‏هايشان را بر سر مى‏كشند (تا پیام خدا را نشنوند) [خدا] آنچه را نهفته و آنچه را آشكار مى‏دارند مى‏داند زيرا او به اسرار سينه‏ها داناست {5} وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ إِلاَّ عَلَى اللّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ {6} و هيچ جنبنده‏اى در زمين نيست مگر [اينكه] روزيش بر عهده خداست و [او] قرارگاه و محل مردنش را مى‏داند همه [اينها] در كتابى روشن [ثبت] است {6} وَهُوَ الَّذِي خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِي سِتَّةِ أَيَّامٍ وَكَانَ عَرْشُهُ عَلَى الْمَاء لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَلَئِن قُلْتَ إِنَّكُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَيَقُولَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ إِنْ هَـذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِينٌ {7} و اوست كسى كه آسمانها و زمين را در شش هنگام آفريد و عرش او بر آب بود تا شما را بيازمايد كه كدام‏يك نيكوكارتريد و اگر بگويى شما پس از مرگ برانگيخته خواهيد شد قطعا كسانى كه كافر شده‏اند خواهند گفت اين [ادعا] جز سحرى آشكار نيست {7} وَلَئِنْ أَخَّرْنَا عَنْهُمُ الْعَذَابَ إِلَى أُمَّةٍ مَّعْدُودَةٍ لَّيَقُولُنَّ مَا يَحْبِسُهُ أَلاَ يَوْمَ يَأْتِيهِمْ لَيْسَ مَصْرُوفًا عَنْهُمْ وَحَاقَ بِهِم مَّا كَانُواْ بِهِ يَسْتَهْزِؤُونَ {8} و اگر عذاب را تا چندگاهى از آنان به تاخير افكنيم حتما خواهند گفت چه چيز آن را باز مى‏دارد آگاه باش روزى كه [عذاب] به آنان برسد از ايشان بازگشتنى نيست و آنچه را كه مسخره مى‏كردند آنان را فرو خواهد گرفت {8} وَلَئِنْ أَذَقْنَا الإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كَفُورٌ {9} و اگر از جانب خود رحمتى به انسان بچشانيم سپس آن را از وى سلب كنيم قطعا نوميد و ناسپاس خواهد بود {9} وَلَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاء بَعْدَ ضَرَّاء مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ {10} و اگر پس از محنت و ضررى كه به او رسيده نعمتى به او بچشانيم حتما خواهد گفت گرفتاريها از من دور شد بى‏گمان او سرمست متکبر و فخرفروش است {10} إِلاَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَـئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ {11} مگر كسانى كه شكيبايى ورزيده و كارهاى شايسته كرده‏اند [كه] براى آنان آمرزش و پاداشى بزرگ خواهد بود {11} ♻️عصاره فراز آیات ۱۱-۵ : روگردانان از پیام وحی و منکران معاد که آنرا سحر میخوانند و وعده عذاب خدا را باستهزا میگیرند، تحت نظر و کنترل خداوند خالق قادر رازق هستند. موعد عذاب که برسد، فرار و بازگشتی ندارند. تاخیر عذاب هم آنها را جری می کند. سلب رحمتهای عطاشده و عطای نعمت پس از سختی ها توسط خدا هم ، آنها را متنبه نمیکند. نکات : در آیه ۱۰ لغت فرح بکار رفته است. همانطور که در سوره قصص بیان شد، در قرآن کریم فرح هم در شادی مذموم بکار رفته و هم در شادی ممدوح. لذا مقصود واقعی آنرا باید درسیاق آیات جستجو کرد. در اینجا با توجه به صفت فخور در کنار فرح و نیز مفهوم آیه، مقصود از فرح شادی مذموم یعنی شادی همراه با تکبر و تفاخر و سرمستی است. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
: قرآن: و ⭕️شماره 15: به مردم ممنوع. حمايت و همراهي با هم ممنوع⛔ امام على عليه‏ السلام : 🔶خَيْرُ الْمُلوكِ مَنْ اَماتَ الْجَوْرَ وَ اَحْيَى الْعَدْلَ؛ 👌🔸 كسى است كه را از بين ببرد و را زنده كند. ♻ وَ لا تَركَنُوا، گفتند "ركون‌" اندك‌ ميلي‌ ‌است‌ إِلَي‌ الَّذِين‌َ ظَلَمُوا سه‌ عنوان‌ ‌است‌: ظلم‌، اعانت‌ بظلم‌، ركون‌ بظالم‌ و ‌هر‌ سه‌ ‌از‌ گناهان‌ كبيره‌ ‌است‌ ‌که‌ وعده‌ آتش‌ داده‌ ‌شده‌. تفسير اطيب البيان ✅ "به بعضی از افرادی که صلاحیتشان احراز نشد، وجفا شد. بعداً ثابت شد آن گزارشها غلط و خلاف است. جزو بالاترین حقوق انسانها است خداوند متعال ما را از ظلم، مؤمن و تخلف از وظایف‎مان محفوظ بدارد." ايت الله خامنه اي ،14 خرداد1400 ✅ "در روايتى مى‌فرمايد: به اميدى نداشته باش، گرچه او فاميل و دوست تو باشد. -📌هرگونه تمايل و اعتماد به ستمگران داخلى وخارجى، ممنوع است. 📌-تجاوز به (حتّى غير مسلمان و در هر شكل) ظلم و سزاوار پيگيرى و مؤاخذه است -📌 ياران فرد ، در سرنوشت او سهيم و شريكند. 📌-ظلمى را که رنگ فساد و جنبه اجتماعى داشته باشد بايد كرد 📚تفسير نور ✅ اگر هیچ کاری در نمی‌توان کرد، حداقل پرهیز از جانبداری و همراهی ضروری است. دكتر الهي قمشه اي . https://b2n.ir/akhlaq کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💐💐با گراميداشت ياد و خاطره شهداي هفتم تير و دكتر بهشتي ✅ قرآن براي قابل است 👈"در اينكه كريم به يك گروه معين مختص نمي‌باشد، كمترين ترديدي راه ندارد. بي‌شك قرآن براي استفاده همگان آمده است و اين مطلبي است كه آيات قرآن روي آن تأكيد فراوان دارد. همواره تاكيد دارد كه اين كتاب، كتابِ هدايت براي متقين است. اين كتاب نور، روشنگر، مبين و آشكاركننده حقايق و وظايف است. 👈خيلي روشن است كه قرآن مستقيماً مورد استفاده كساني قرار مي‌گرفت كه پيغمبر اكرم(ص) بر آنها فرا مي‌خواند. در داستان‌هاي تاريخي، مكرر داريم افرادي كه مسلمان نبودند و حتي مخالف اسلام بودند چند آيه از را گوش مي‌كردند، از همان معنايي كه از آيات مي‌فهميدند شور و هيجان و عشقي شديد نسبت به اسلام پيدا مي‌كردند و هدايت مي‌شدند.☺️ 👈 وقتي حكمي نازل مي‌شد، وقتي دستور جهادي مي‌آمد و به‌صورت آيه بر پيغمبر نازل مي‌شد، پيغمبر همان آيه را بر مردم مي‌خواند و مردم از همان آيه تكليف خود را مي‌فهميدند. در اين‌كه قسمت اساسي و اصلي ، نه فقط قسمت‌هاي اندكي از آن، براي است كمترين ترديدي نيست. آيات قرآن و همه كساني كه با تاريخ و سيره آشنايي دارند، بر اين معني تصريح مي‌كنند. 👌👌بنابراين قسمت عمده براي مردم است نه براي فهميدن گروهي خاص. 👈اما بايد توجه كرد كه در ۱۳ يا ۱۴ قرن قبل در محيطي به زبان عربي نوشته و يا بهتر است بگوييم گفته شده است و چون به زبان عربي است، كسي كه امروز مي‌خواهد آن را بايد زبان عربي را به خوبي بداند و چون زبان عربي ۱۴ قرن قبل است بايد به واژه‌نامه و معاني لغات در آن عصر اطلاع پيدا كند و معاني كلمات جديد را به حساب واريز نكند و چون در شرايط اجتماعي خاصي آيات نازل شده است بايد از طريق تحقيق تاريخي، انسان خودش را در شرايط آن زمان قرار دهد." 💫از کتاب روش برداشت از قران- شهید دکتر http://quranpuyan.com/yaf_postst208findunread_bDy-bh-khyl-ynkh-qrn-z-fhm-bshr-bltr-st-w-fhm-n-mkhSwS-hl-byt-st-z-tdbr-dr-n-mytrsnd.aspx#post6870 @tadabbor_quranpuyan
♦️🔹 عقل، است. کسی که در دين و تعمق نكند، عملي از او پذيرفته نيست. ✳امام (ع): ای هشام! لقمان به‌ پسرش گفت: 💫 را گردن نِه تا مردم باشی، همانا زیرکی در برابر ناچیز است. پسرکم! دنیا دریای ژرفی است که خلقی بسیار در آن غرقه شدند. (اگر از این دریا نجات میخواهی) باید کِشتیت در این دریا تقوای الهی، و بارَش ایمان، و بادبانش توکل، و ناخدایش ، و رهبریش دانش، و لنگرش شکیبائی باشد. 💫ای هشام! برای هر چیز راهنمائی است، و راهنمای عقل تفکر، و راهنمای تفکر خاموشی است؛ و برای هر چیزی مرکَبی است و مرکَب عقل تواضع است؛ 👈برای تو همین بس که مرتکب کاری شوی که از آن نهی شده‌ای. 👈ای هشام! خدا پیغمبران و رسولانش را بسوی بندگان نفرستاد مگر برای آنکه از جانب خدا و خرد را برگیرند؛ 👉👉 پس هر که نیکوتر پذیرد معرفتش بهتر است، و آنکه به فرمان خدا داناتر است عقلش نیکوتر است، و کسی که کاملتر است مقامش در دنیا و آخرت بالاتر است. 👈ای هشام! خدا بر مردم دو حجت دارد: و ؛ حجت آشکار رسولان و (علیهمالسلام)، و حجت باطنی است. ✅ امام موسی‌الکاظم علیه‌السلام: تَفَقَّهوا فی دینِ الله فإنَّ الفقه مفتاحُ البَصیرة،وتَمامُ العِبادة و السّببُ إلی المنازل الرفیعة و الرُّتبِ الجَلیلة فی الدین و الدنیا،و فَضلُ الفَقیه علی العابد كَفَضلِ الشمسِ علی الكواكب و مَن لَم یَتَفَقَّه فی دینهِ لَم یَرضَ اللهُ لهُ عملاً در دین خدا، دنبال باشید؛ زیرا فهم عمیق در دین، كلید بصیرت و كمال عبادت و سبب تحصیل مقام های والا و مراتب شكوهمند در امور دین ودنیاست. و برتری در دين بر ، مانند آفتاب است بر كواكب، ❌❌ و كسی كه در دینش و تفكر ننماید، خداوند هیچ عملی را از او نپسندد.❌❌ 📚 تحف العقول ص410 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━
‍ ▶️ Beheshti_ir 🔰 لازم می‌دانم یادآوری کنم که مردم ما، هم باید در دقیق باشند 🔅در شناخت رئیس جمهور از هر نوع و گزاف‌گویی، گزاف‌اندیشی پرهیز کنند، 🔅 در برای رئیس جمهور مورد علاقه‌شان از هرگونه ، خلافِ واقع‌گویی، مبالغه‌گویی پرهیز کنند 🔅 در مورد نامزد‌های مورد علاقه افراد و گروه‌های دیگر داوری و موضع‌گیری کنند 🔅تا نوع انتخاب و تبلیغات ریاست جمهوری در جامعه اسلامی و انقلابی ما، نوعی اسلامی باشد، 🔅از آن آلودگی‌هایی که در انتخاب رئیس جمهور یا انتخاب نمایندگان مجلس در جامعه‌های غیراسلامی و جامعه‌های منحط پیش می‌آید، دور باشد. 🔸از خدای متعال آرزو می‌کنم و خواستارم که ملت ما را در شناخت صحیح و دقیق رئیس جمهور آینده و انتخاب او و همچنین در شناخت دقیق نمایندگان مجلس و انتخاب آن‌ها موفق بدارد و رئیس جمهور آینده و نمایندگان و دولت برخاسته از آن‌ها بتوانند جامعه انقلابی ما را به سوی پیروزی‌های نهایی پیش ببرند. شهید مظلوم آیت‌الله دکتر 📚 ؛ ۲۷ تیر ۱۳۶۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا