eitaa logo
قران پویان
438 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
669 ویدیو
605 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5895242608359249535.mp3
1.65M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️سردمداران نيز بايستی به وفادار و از آن تخلّف نكنند 💠فَبَدَأَ بِأَوْعِيَتِهِمْ قَبْلَ وِعاءِ أَخِيهِ ثُمَّ اسْتَخْرَجَها مِنْ وِعاءِ أَخِيهِ كَذلِكَ كِدْنا لِيُوسُفَ ما كانَ لِيَأْخُذَ أَخاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ نَرْفَعُ دَرَجاتٍ مَنْ نَشاءُ وَ فَوْقَ كُلِّ ذِي عِلْمٍ عَلِيمٌ (۷۶/یوسف) 🌱‏پس (از پذيرش كيفر، ماموران شروع به بازرسی كرده و) قبل از بارِ برادرش، به (بازرسی) بار ساير برادران پرداخت، سپس پيمانه را از بار برادرش بيرون آورد.‏ما اينگونه برای يوسف تدبير كرديم، زيرا طبق قانون شاه مصر، يوسف نمی‌توانست برادرش را بازداشت كند، مگر آنكه خدا بخواهد (كه كيفر سارق در كنعان را مقدّمه بازداشت اين برادر قرار می‌دهد.) ما هر كس را كه بخواهيم (و لايق باشد) درجاتی بالا می‌بريم و برتر از هر صاحب دانشی، دانشوری است. 🔷✨معلوم مى شود که تفتیش به وسیلۀ یوسف انجام شده است و کاوش در انبانهاى برادران براى آن بوده که قضیه کاملا طبیعى نشان داده شود، لفظ کَذٰلِکَ کِدْنٰا لِیُوسُفَ نشان مى دهد که اینگونه کارها لمصلحة جایز است، ما نباید در پى توجیهاتى از جانب خود باشیم بلکه باید آن را ملاک گرفته و بجواز اینگونه کارها اگر مصالحى در میان باشد فتوى بدهیم اینکه خدا مى گوید: 👈ما این تدبیر را به یوسف یاد دادیم دیگر جاى سخن ندارد، مهمّ تشخیص مصالح و ملاکهاست و نیز معلوم مى شود که در قانون مصر گرفتن و حبس یا برده کردن دزد نبوده است و یوسف آنها را طبق قانون خود مجازات کرده است، من اطمینان دارم که یوسف این جریان را پنهانى به بنیامین گفته است تا در آن موقع ناراحت نباشد إِلاّٰ أَنْ یَشٰاءَ اَللّٰهُ نشان مى دهد که مشیت خدا آن بود که یوسف به آن شکل برادرش را بگیرد، یعنى قانون شاه مانع نبود که دزد را به آنچه خود راضى بودند مجازات کنند نَرْفَعُ دَرَجٰاتٍ مَنْ نَشٰاءُ وَ فَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ این جمله توجیه کَذٰلِکَ کِدْنٰا لِیُوسُفَ است و امتنان خداست براى یوسف که او را بر دیگران و بر برادرانش برترى داد جملۀ فَوْقَ کُلِّ ذِی عِلْمٍ عَلِیمٌ در عین حال که مى رساند علم و عالم حد یقف ندارد اشاره به تدبیر عالى یوسف است در نگهداشتن برادرش و تطبیق با قانون مصر آن روز. 📚تفسیر احسن الحدیث ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ هميشه ارزش نيست 💠‏قالُوا إِنْ يَسْرِقْ فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ فَأَسَرَّها يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ وَ لَمْ يُبْدِها لَهُمْ قالَ أَنْتُمْ شَرٌّ مَكاناً وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما تَصِفُونَ (۷۷/یوسف) 🌱‏(برادران) گفتند: اگر او سرقت كند (جای تعجب نيست، زيرا) پيش از اين نيز برادر او دزدی كرده بود. يوسف (اين تهمت را) در دل خود پنهان داشت و (با آنكه ناراحت شده بود) به روی آنان نياورد. (ولی) گفت: موقعيّت شما بدتر (از او) ست و خداوند به آنچه توصيف می‌كنيد داناتر است. ‏🔹متّهم، يا انكار می‌كند و می‌گويد: من دزد نيستم؛ «ما كُنَّا سارِقِينَ» يا كار خود را توجيه می‌كند و می‌گويد: دزد بسيار است. «فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ» ‏🔹حسود، حتّی بعد از دهها سال ضربه می‌زند. «فَقَدْ سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ» 🔹اخلاق برادر، در برادر اثر می‌گذارد. «أَخٌ لَهُ» (اخلاق مادر، در فرزند اثر دارد. ‏بنيامين و يوسف از يك مادر بودند) 🔹آنجا كه صفا نيست، اتّهام افراد زود پذيرفته می‌شود. إِنْ يَسْرِقْ فَقَدْ ... (بيرون آمدن پيمانه از بار او، دليل بر سرقت نيست، ولی برادران چون علاقه‌ای به بنيامين نداشتند، كلمه سرقت را بكار گرفته و مسئله را مسلّم پنداشتند.) 🔹آنجا كه صفا نيست، خلاف جزيی را كلی قلمداد می‌كنند. ( «يَسْرِقْ» بجای «سرق» يعنی او هميشه اين‌كاره بوده است.) 🔹برای رسيدن به هدف بايد نيش‌هايی را تحمل كرد. «سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ» ‏🔹گاهی برای حفظ آبروی خود، به ديگران تهمت می‌زنند. «سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ» ‏🔹جوانمردی و سعه‌صدر، رمز رهبری است. «فَأَسَرَّها يُوسُفُ» 🔹رازها را فدای احساسات نكنيم. (يوسف از برادران نسبت دزدی می‌شنيد، ولی به خاطر مصلحت وحفظ رازش چيزی نگفت) «فَأَسَرَّها يُوسُفُ فِي نَفْسِهِ» ‏🔹افشاگری هميشه ارزش نيست. «وَ لَمْ يُبْدِها لَهُمْ» ‏🔹حسد در حقّ برادر، دروغگويی و اتّهام بی مورد از جمله دلايل يوسف برای گفتنِ‌ «شَرٌّ مَكاناً» به برادران بود. 🔹برادران يوسف، بر فرضِ سرقت پيمانه از سوی بنيامين، از او بدتر بودند، چون آنان برادر خود را دزديده بودند. «أَنْتُمْ شَرٌّ مَكاناً» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 3⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹پیام های آیات ۴۹-۴۶ سوره هود از تفسیر نور ۱- پیوند مکتبی،حاکم بر پیوند خانوادگی وخویشاوندی است «إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِکَ» (دلیل نجات گروهی از غرق شدن،ایمانشان به نوح بود،نه چیز دیگر) ۲- گاهی انسان در کار خیر یا شرّ چنان غوطه ور می شود که گویا یکپارچه آن عمل می شود. «إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِحٍ» ۳- پیامبران نیز به موعظه الهی نیاز دارند. «إِنِّی أَعِظُکَ» (خداوند پیامبران خود را در لحظه های حسّاس،هشدار داده و حفظ می کند) ۴- از کارهای جاهلانه باید پرهیز کرد. «مِنَ الْجاهِلِینَ» (تقاضای کاری از خداوند اگر با حکمت نباشد،تقاضای جاهلانه است) ۵- در دعاها از کلمه ی «رَبِّ» غفلت نکنیم. رَبِّ إِنِّی أَعُوذُ ... ۶- استعاذه و پناه بردن به خداوند،بهترین راه بیمه ی انسان در گرفتاری هاست. «رَبِّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ» ۷- در برابر مواعظ الهی،ادب و تواضع کنیم. إِنِّی أَعِظُکَ ... رَبِّ إِنِّی أَعُوذُ بِکَ ۸- هرکجا علم به مصلحت نداریم،درخواست نکنیم. «إِنِّی أَعُوذُ بِکَ أَنْ أَسْئَلَکَ ما لَیْسَ لِی بِهِ عِلْمٌ» ۹- اوّل آمرزش و سپس دریافت رحمت. «وَ إِلاّ تَغْفِرْ لِی وَ تَرْحَمْنِی» ۱۰- خسارت واقعی،بخشیده نشدن است. وَ إِلاّ تَغْفِرْ لِی ... أَکُنْ مِنَ الْخاسِرِینَ ۱۱- انسان ها حتّی انبیا،بدون لطف خداوند به مقصد نمی رسند و آن کس که از مغفرت الهی محروم شد،خاسر و زیانکار است. «أَکُنْ مِنَ الْخاسِرِینَ» ۱۲- زندگانی پس از آن سیل فراگیر،با دوخطر عمده روبرو بود،یکی آلودگی ها و تلاقی بودن زمین که با کلمه ی «بِسَلامٍ» و وعده ی سلامتی بر طرف شد و دیگر نابودی انواع گیاهان که با وعده برکات تأمین گردید. «بِسَلامٍ مِنّا وَ بَرَکاتٍ عَلَیْکَ» ۱۳- آنچه مؤمن از نعمت های الهی دریافت می کند،سلامت و برکت است،ولی دریافت کافر از نعمت ها جنبه ی متاع بودن آن است،پس هر متاع و کامیابی، نعمت و برکت نیست،بلکه نعمت،آن دریافتی است که عاقبت خوب هم داشته باشد. «بِسَلامٍ مِنّا وَ بَرَکاتٍ» ۱۴- خداوند متاع دنیا را از کفّار دریغ نمی کند. «سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ یَمَسُّهُمْ» ۱۵- این سنّت خداوندی است که ابتدا نعمت و مهلت می دهد،سپس به پاداش یا کیفر می رساند. «سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ یَمَسُّهُمْ» ۱۶- مهر و قهر،هر دو از اوست. بِسَلامٍ مِنّا ... یَمَسُّهُمْ مِنّا ۱۷- خداوند نوح را به پدید آمدن جامعه ها و امّت هایی کافر،از نسل مؤمنانی که سوار کشتی شدند،خبر داد. «وَ أُمَمٌ سَنُمَتِّعُهُمْ ثُمَّ یَمَسُّهُمْ مِنّا عَذابٌ أَلِیمٌ» ۱۸- سالم ترین و مفیدترین اخبار تاریخی را باید از طریق وحی دریافت کرد،زیرا از سرچشمه ی علمِ بی نهایتی است که هیچ گونه حادثه،فشار و غفلتی در ناقل آن وجود ندارد. «أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحِیها إِلَیْکَ» ۱۹- میزان علم غیب انبیا علیهم السلام به همان مقداری است که خداوند در اختیار آنان قرار داده است. «أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحِیها إِلَیْکَ» ۲۰- صبر و تقوی هر دو لازم و شرط پیروزی است. «فَاصْبِرْ إِنَّ الْعاقِبَهَ لِلْمُتَّقِینَ،» به جای«فاصبر انّ العاقبه للصابرین» ۲۱- سر انجام،حقّ پیروز و باطل رفتنی است. «إِنَّ الْعاقِبَهَ لِلْمُتَّقِینَ» کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 50 سوره صفحه_35 ⭕️ و ممنوع 🔶 يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما وَ يَسْئَلُونَكَ ما ذا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآياتِ لَعَلَّكُمْ. تَتَفَكَّرُونَ (‌219بقره) 🔹از تو درباره شراب و قمار مى‌پرسند، بگو: در آن دو گناهى بزرگ است و منافعى (مادّى) نيز براى مردم دارند. (ولى) گناه آن دو از سود آنها بزرگ‌تر است. (همچنين) از تو مى‌پرسند كه چه انفاق كنند؟ بگو: افزون (بر نياز خود را)، خداوند اينچنين آيات را براى شما روشن مى‌سازد تا شايد انديشه كنيد. ⭕كلمه «اثم» به گفته‌ى راغب در مفردات، به كارى گويند كه انسان را در انجام كارهاى خير كُند و سست كند. ❓سؤال اوّلِ مردم درباره‌ى حكم و است. كلمه «خمر» به معناى پوشش است و لذا به پارچه‌اى كه زنان سرِ خود را با آن پوشانده و مراعات حجاب مى‌كنند، «خمار» مى‌گويند. از آنجا كه شراب، قدرت تشخيص را از عقل گرفته ودر واقع آن را مى‌پوشاند، به آن «خمر» مى‌گويند. ⭕همچنين كلمه‌ى «مَيسر» از «يسر» به معناى آسان است. گويا در قمار، طرفين مى‌خواهند مال همديگر را به آسانى بربايند. 👈اين آيه در پاسخ پرسش آنها مى‌فرمايد: و ، بزرگى هستند، گرچه ممكن است منافعى داشته باشند. چنانكه عده‌اى از راه كشت انگور يا شراب فروشى و گروه‌هايى با داير كردن قمارخانه، ثروتى بدست مى‌آورند. در كتاب‌هاى علمى وتربيتى، آثار وعوارض منفى شراب و قمار به تفصيل بازگو شده است. در اينجا فهرستى از آنچه در تفسيرنمونه در باب زيان‌هاى شراب وقمار آمده است، مى‌آوريم: 1⃣. كوتاه شدن عمر. 2⃣. عوارض منفى در كودكان. مخصوصاً اگر آميزشى در حال مستى صورت گيرد. 3⃣. گسترش فساد اخلاقى وبالا رفتن آمار جنايات از قبيل: سرقت، ضرب وجرح، جرائم جنسى و افزايش خطرات و حوادث رانندگى. از يكى از دانشمندان نقل شده است كه اگر دولت‌ها نيمى از شراب فروشى‌ها را ببندند، ما نيمى از بيمارستان‌ها و تيمارستان‌ها را مى‌بنديم. ♦قمار نيز از جمله عوامل هيجان، بيمارى‌هاى عصبى، سكته‌هاى مغزى و قلبى، بالا رفتن ضربان قلب، بى اشتهايى، و رنگ پريدگى و ... است. همچنان كه بررسى كنندگان، سى درصد آمار جنايات را مرتبط با قمار دانسته‌اند. در ضمن قمار، در شكوفايى اقتصادى نقش تخريبى داشته و نشاط كار مفيد را از بین می برد. پیام ها 1⃣- شراب و قمار، هر دو عامل فساد جسم و روح و مايه‌ى غفلت هستند. لذا در قرآن در كنار هم مطرح شده‌اند. «الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ» 2⃣- از انديشه و امنيّت، پاسدارى كنيد. با تحريم شراب، از عقل و فكر، و با تحريم‌قمار، از آرامش و سلامتى روحى و اقتصادى پاسدارى شده است. «فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ ... وَ إِثْمُهُما أَكْبَرُ» 3⃣- آشنايى با فلسفه احكام، گامى به سوى پذيرش آن است. «إِثْمُهُما أَكْبَرُ» 📚 تفسیر نور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️مروري بر كتاب معروف به مناسبت سالگرد صدور فرمان 🛑قسمت ششم ؛ مطالعه بخشهايي از متن روان نویسی شده کتاب "تنبیه الأمة و تنزیه الملة" 💢عوامل 1⃣. ایجاد بین مردم از عوامل تقویت کننده استبداد ایجاد اختلاف بین مردم است، هر چند که ریشه آن جهل و ناآگاهی است و استبداد دینی و شاه پرستی به آن دامن می زند. در امتهای گذشته موفقیت حاکمیت استبدادی ناشی از همین وجود تفرقه و چند دستگی در میان مردم بوده است. قران در مورد می گوید: 🔸«إِنَّ فِرْعَوْنَ عَلا فِي الأَرْضِ وَجَعَلَ أَهْلَها شِيَعاً يَسْتَضْعِفُ طائِفَةً مِنْهُمْ يُذَبِّحُ أَبْناءَهُمْ»(قصص/۴) (فرعون در زمين برترى جويى كرد و اهل آن را به گروههاى مختلفى تقسيم نمود، گروهى را به ضعف و ناتوانى مى كشاند، پسران را مى كشت و سر مى بريد). واضح است که در این آیه موفقیت فرعون در گرو همین و نبود همبستگی اجتماعی اعلام شده است. 🔹امام ع در خطبه قاصعه سخنانی دارد که برای شناخت درد و درمان توسط شیعیان صادق و خالص از اغراض استبدادی و استعبادی بسی مفید است: «از عذابهايى كه بر اثر زشتی ها بر امتهاى گذشته وارد شد ، بترسيد پس خير و شر احوال آنان را به ياد آوريد و از اينكه شما هم مانند آنان شويد، بپرهيزيد و هرگاه در تفاوت حالات آنان انديشه كرديد، پس كارى را كه به خاطر آن عزت يافتند و شر دشمنان بواسطه آن برطرف شد و عافيتشان تداوم يافت و نعمت را به سوى ايشان كشانيد و رشتهء كرامت را بين آنان وصل نمود تا از بپرهيزند و بوده و يكديگر را بدان سفارش كنند ، انتخاب كنيد؛ و متقابلا از انجام هر عملى كه پشت آنان را شكست و قدرتشان را سست كرد به خاطر كينه ورزى در دلها و دشمنى در سينه ها و پشت كردن اشخاص به هم و يارى نكردن دستها يكديگر را بپرهيزيد. ....آيا در اطراف زمين ارباب و بر جهانيان پادشاهانى نبودند؟! پس بنگريد به آنچه كه در پايان امرشان بدان گرفتار آمدند ، آنگاه كه بينشان جدايى افتاد و مهربانى و الفت از بين رفت و سخنان و قلبهايشان متفرق شد و حزبها و شعبه هاى مختلفى شدند و دسته دسته به جان هم افتادند، از اين رو خداوند لباس كرامت و بزرگوارى را از تنشان بيرون كرد و فراوانى نعمتش را برگرفت و تنها داستانهاى آنان در صفحات تاريخ باقى ماند تا عبرت گيرندگان شما پند گيرند.» 📚(نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲) 👈از جهت برهان و عقل هم روشن است که آنچه حافظ حقوق یک ملت است همان و وحدت کلمه است و از همین رو حکومتهای استبدادی در صدد تضعیف و از بین بردن آن از راههای مختلف و از جمله جلوگیری از اجتماعات بر می آیند. وضعیت فلک زده کنونی ایران بیانگر درستی این برهان است. 2⃣- ترساندن و و اذیت 👈دومين نیروی و ترساندن و و کسانی است که می خواهند در مسیر انبیاء گام بردارند و آزادی خدادادی را به جامعه و مردم برگردانند. حاکمان مستبد به انواع جنایتها از کشتن و شکنجه و زندانی کردن و مسموم کردن و ریختن و اموال را به غارت بردن برای بقای خود و جلوگیری کردن از گسترش آزادی خواهی به عموم جامعه دست می زنند. 3⃣. عادی بودن به زیردستان 👈از دیگر عوامل تقویت استبداد وجود در میان طبقات و اقشار قدرتمند بویژه زمینداران به زیر دستان خود است. در آغاز وزیدن نسیم مشروطیت و عدالت در ایران، گمان بر این بود که فقط با استبداد شاه و دولتیان مبارزه می شود، همه اقشار از روحانیون و زمینداران و ...به حمایت از مشروطه برخاستند اما همین که دریافتند قرار بر نفی استبداد از همه اقشار جامعه و نفی فرهنگ استبدادی است، ورق برگشت و شاخه به نام حفظ دین و شاه پرستان به بهانه دولتخواهی و و سایر چپاولگران و مفت خوران هر یک به بهانه ای، پرچم مخالفت با مشروطه را برافراشتند. 4⃣. استفاده از امکانات مملکت برای 👈ديگر نیروی پشتوانه استبداد، استفاده از اموال و تجهیزات و نیروی نظامی برای است. استفاده از فرماندهان نظامی خارجی برای تربیت و آموزش نیروهای نظامی و گاه مسلح کردن ایلات و عشایر در همین مسیر صورت می گیرد. 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدای مهربانم… تو که هستی تمام هستی در برابرم کوچک بنظر می‌رسند… و حتی از بیماری و مرگ هم نمی هراسم … وجود تو ، حضور تو را که در کنارم حسی می کنم دیگر حتی از مردن هم نمی هراسم …. چرا که تو خود خود عشقی و معجزه زندگی هستی… و میدانم مردن آخر زندگی نیست بلکه آغاز زندگی جدید است … چون پروانه ی که از پیله جدا شود و به پروانگی رسد .. خدایا… با تمام وجودم فریاد میزنم حضورت را شکر… بودنت را شکر… دوستت دارم کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 79 تا 86 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5899746207986619283.mp3
2.2M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️ سخت و قراردادهای محكم، راه سوءاستفاده را می‌بندد 💠فلما استیئسوا منه خلصوا نجیا قال کبیرهم الم تعلموا ان اباکم قد اخذعلیکم موثقا من الله و من قبل ما فرطتم فی یوسف فلن ابرح الارض حتی یاذن لی ابی اویحکم الله لی و هو خیر الحاکمین 80/یوسف 🌱و زمانیکه از وی ناامید شدندنجواکنان به کناری رفتند، بزرگشان گفت : آیا نمی دانید که پدرتان از شما میثاقی الهی گرفته و پیش از این در باره یوسف کوتاهی کردید؟ پس من هرگز از این سرزمین حرکت نمی کنم تا وقتی که پدرم به من اجازه دهد و یا خداوند در باره من حکم کند و او بهترین حکم کنندگان است . 🔷✨ پس هنگامیکه امیدشان ازیوسف و احسان او قطع شد و دانستند که برادرشان را رها نمی کند با حالت نجواو بحث از مردم فاصله گرفتند و برادر بزرگتر به سایرین گفت : مگر شما پیمان نبستید که بدون بنیامین برنگردید و قبلا هم در ماجرای یوسف تبانی کردید و اورا در چاه انداختید و گفتید گرگ او را خورده ، با آنکه با پدر پیمان بسته بودید که از او محافظت کنید؟ پس من هرگز مصر را ترک نمی کنم تا زمانی که پدر آن پیمان را از گردن من برداشته و به من اجازه خروج دهد و یا آنکه خدا خودش راه نجاتی برای من قرار دهد و از طریقی که من گمان آن را نمی کنم مرا رهانیده و درباره من حکم کند، چون خدا بهترین حاکمان است . 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، شيوه‌ی مردان خداست 💠‏قالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ أَمْراً فَصَبْرٌ جَمِيلٌ عَسَی اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعاً إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ (۸۳/یوسف) 🌱‏(يعقوب) گفت: (اين چنين نيست) بلكه (بار ديگر) نفس شما (با نسبت دزدی به بنيامين يا تعيين كيفر گروگان‌گيری) مسئله را برای شما آراسته است، پس صبری نيكو (لازم است) اميد است كه خداوند همه برادران را با هم نزد من آورد، چرا كه او قطعاً آگاه و حكيم است. ‌‏🔹نفس برای توجيه گناه، كارهای زشت را در نظر انسان زيبا جلوه می‌دهد. ‏«سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ» ‏🔹صبر، شيوه‌ی مردان خداست وصبر جميل، صبری است كه در آن سخنی بر خلاف تسليم و رضای خداوند گفته نشود.«فَصَبْرٌ جَمِيلٌ» ‏🔹هرگز از قدرت خداوند مأيوس نشويم. «عَسَی اللَّهُ أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ» 🔹يعقوب به زنده بودن سه فرزندش (يوسف، بنيامين، برادر بزرگتر) يقين داشت و به ملاقاتشان اميدوار بود. «أَنْ يَأْتِيَنِي بِهِمْ جَمِيعاً» ‏🔹برای قدرت الهی، حل مشكلات تازه و كهنه، يكسان است. خداوند می‌تواند يوسف ديروز و برادر امروز شما را يكجا دورهم گرد آورد. «جَمِيعاً» ‏🔹مؤمن، حوادث تلخ را نيز از حكمت خدا می‌داند. «الْحَكِيمُ» ‏🔹باور وتوجّه به عالمانه وحكيمانه بودن افعال الهی، آدمی را به صبر وشكيبايی‌ در حوادث دشوار وادار می‌كند. «فَصَبْرٌ جَمِيلٌ، إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ» ‏📚تفسير نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♻️♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 4⃣4⃣ تدبر در سوره 🔹تفسیر سوره هود از عبدالعلی بازرگان هود : ۴۵ وَنَادَى نُوحٌ رَّبَّهُ فَقَالَ رَبِّ إِنَّ ابْنِي مِنْ أَهْلِي وَإِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَأَنتَ أَحْكَمُ الْحَاكِمِينَ  و نوح [که در غم غرق شدن پسرش همچنان پريشان بود] پروردگارش را ندا داد و گفت: ۴۷ پروردگارا، پسرم از خاندان من است و وعدة تو [در نجات خاندان من] مسلماً حق است و تو بهترين حکم کنندگاني [پس آيا او را به من بازمي‌گرداني]!  ۴۷- گويا در مدتي که کشتي در ميان طوفان و گرداب بلا بوده فکر و ذکر نوح به حوادثي بيروني و نجات ساکنان درون کشتي متوجه بوده است، اما همين که به ساحل امن مي‌رسند و آرامشي حاصل مي‌شود، به ياد پسر غرق شدة خود و وعدة نجات اهلش مي‌افتد و اميدوار مي‌شود خدا او را بازگرداند، غافل از آنکه خدا کساني از اهل بيت‌اش را استثناء کرده بود [آيه ۳۷ (۱۱:۳۷) ]. هود : ۴۶ قَالَ يَانُوحُ إِنَّهُ لَيْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِـحٍ فَلَا تَسْأَلْنِ مَا لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّي أَعِظُكَ أَن تَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ  ـ [خدا] گفت: اي نوح، او از اهل تو نيست ۴۸ [=اهليت و همدلي با تو ندارد]، او عملي ناشايسته است، ۴۹ پس چيزي که دانشي نسبت به آن نداري را از من درخواست مکن، ۵۰ من تو را پند مي‌دهم که از جاهلان نباشي.۵۱  ۴۸- کلمة «اَهْلِ» در قرآن ۵۴ بار و با ضمير [اهله، اهلهم، اهلکم و...] ۸۳ بار [جمعاً ۱۳۷] تکرار شده است. در تمامي ۵۴ باري که کلمه «اهل» [بدون ضمير] آمده است، نوعي اهليت، همفکري، همزيستي و همبستگي ديده مي‌شود، مثل: اهل کتاب [۳۱ بار]، اهل القري [۸ بار]، اهل مدينه [۳ بار]، اهل بيت [۳ بار]، اهل مَدْين [۲ بار]، اهل الذکر [۲ بار]، اهل يثرب، اهل النار، اهل التقوي و اهل المغفره. درست است که اعضاي خانواده هم به دليل پيوند خوني يا سببي و زير يک سقف زيستن، اهل بيت محسوب مي‌شوند، ولي اين اهليتي بيروني است، نه الزاماً دروني و ايماني. ۴۹- نکته قابل توجهي است که در اينجا هويت پسر نوح را با عملش معرفي کرده است؛ «إِنَّهُ عَمَلٌ غَيْرُ صَالِحٍ»، پس هويت انسان با عمل او شناخته مي‌شود و نه حتي انديشه او به تنهائي، آنچنان که در مثنوي آمده است: اي بــرادر تــو همي انديشـه‌اي مابقي خود استخوان و ريشه‌اي گر گل است انديشه‌ات،گلشني ور بــود خــاري هيمــه گلخني جالب اينکه قرآن نيکي [بِرّ] را نه به عنوان ارزشي مجرد و مستقل از انسان، بلکه در عمل و در وجود او تعريف کرده است. بقره ۱۷۷ (۲:۱۷۷) - لَيْسَ الْبِرَّ أَنْ تُوَلُّوا وُجُوهَكُمْ قِبَلَ الْمَشْرِقِ وَالْمَغْرِبِ وَلَكِنَّ الْبِرَّ مَنْ آمَنَ بِاللهِ... [نيکي اين نيست که... بلکه نيکي کسي است که ...]. ۵۰- کار خدا يکسره حکمت و رحمت است، هرچند راز و رمزش بر ما پوشيده باشد، بسياري از دعاها و درخواست‌هاي آدميان، اگر اجابت گردد، آفت دنيا و آخرت است، پس ايکاش تا ندانيم نخواهيم و تا نبينيم نطلبيم. بعدازاين‌ماديده‌خواهيم از تو بس تا نپوشد بحر را خاشاک و خس ۵۱- قرآن واژة «جهل» را در موارد زيادي مقابل «حلم» قرار داده است، نه «علم». از نظر تئوري، جهل مقابل علم است، اما در عمل، غلبه غرايز خشم و شهوت و هوي و هوس بر عقل را «جهل» و تسلط عقل بر احساسات را نشانه «حلم» مي‌شمرند. شگفت اينکه هشدارِ «از جاهلان نبودن» را خداوند نه تنها به نوح نبي، بلکه به پيامبر خاتم هم که عقل و علمش در اوج بود داده است [انعام ۳۵ (۶:۳۵) ] آنهم نه براي کاري خلاف و خطا، بلکه به خاطر مهرورزي بيش از حدّ و دخالت دادن احساسات در امر ايمان آوردن مردم! اينکه يوسف دعا کرد: خدايا اگر کيد آن زنان را از من نگرداني، هواي آنها خواهم کرد و از «جاهلين خواهم گشت» منظورش از جهل، مسلماً نه ناداني، که ناتواني در برابر طوفان غرایز و غلبه احساس بر عقل بود [يوسف ۳۳ (۱۲:۳۳) ]. به طور کلي غلبه خشم، شهوت و حسادت را قرآن جهالت شمرده است [فرقان ۶۳ (۲۵:۶۳) ، نمل ۵۵ (۲۷:۵۵) ، بقره ۶۷ (۲:۶۷) ، اعراف ۱۹۹ (۷:۱۹۹) ، قصص ۵۵ (۲۸:۵۵) ]. https://zaya.io/ldpig کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 51 سوره صفحه_35 ⭕️✏️احكام زنان در 🔸 وَ يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْمَحِيضِ قُلْ هُوَ أَذىً فَاعْتَزِلُوا النِّساءَ فِي الْمَحِيضِ وَ لا تَقْرَبُوهُنَّ حَتَّى يَطْهُرْنَ فَإِذا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَكُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَ يُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ "‌222/بقره" 🌱 و از تو درباره حيض (ايام عادت ماهانه زنان) سؤال مى‌كنند، بگو: آن مايه‌ى رنج و آزار است، پس در حالت قاعدگى از (آميزش با) زنان كناره‌گيرى كنيد، و با آنها نزديكى ننماييد تا پاك شوند. پس هنگامى كه پاك شدند (يا با غسل كردن طاهر شدند)، آنگونه كه خداوند به شما فرمان داده با آنها آميزش كنيد. همانا خداوند توبه كنندگان را دوست دارد و پاكان را نيز دوست دارد. 💢درباره برخورد با در ایام ، بسیار سخت‏گیر و بى‏تفاوتند. در تورات مى‏خوانیم: هرکس زن را در حال حیض لمس کند، تا شام نجس است. رختخواب آن زن نجس و هر کجا بنشیند نجس است. هرکس بستر او را لمس کند باید لباس خود را بشوید. و هرکس چیزى را که او بر آن نشسته لمس کند باید خود را بشوید و تا شام نجس است. و اگر مرد با او هم بستر شود تا هفت روز نجس است. و اگر روزهاى بیشتر از قاعده خون ببیند، نجس است. در مقابل این حکمِ سخت تورات، نصارى حتّى آمیزش جنسى را در ایّام حیض جایز مى‏دانند. 💢امّا اسلام، راه میانه و اعتدال را برگزیده و در ایّام حیض، تنها آمیزش جنسى را ممنوع دانسته است، و هرگونه معاشرت و نشست و برخاست با زنان هیچگونه مانعى ندارد. اسلام، دین جامعى است و براى هر یک از سؤال‏هاى مورد طرح در زندگى بشرى پاسخى دارد. در آیات قبل بارها با جمله‏ى «یسئلونک» سؤالات مردم از رسول‏اکرم صلى الله علیه وآله را نقل و پاسخ‏هاى آنرا بیان نمود. گاهى سؤال از جنگ است و گاهى از قمار و شراب، و گاهى از انفاق. و در این آیه نیز سؤال از مسائل زنان. 👈 این نشانه‏ى جامعیّت یک مکتب است که حتّى در مورد آمیزش جنسى، احکام دارد و مى‏فرماید: «من حیث امرکم اللّه» یعنى خداوند در تمام مسائل جزئى و کلّى، مادّى و معنوى فرمان دارد. 💢زن در ایام به لحاظ جسمى، آمادگى آمیزش جنسى ندارد و کسالت و که براى زن پیش مى‏آید، او را نسبت به آمیزش بى‏نشاط مى‏سازد. همچنین در این ایام که رحم زن در حال تخلیه خون است، آمادگى پذیرش نطفه را ندارد و طبق اظهار نظر دانشمندان، ممکن است انتقال آلودگى‏هاى خون از مجراى مرد، او را براى همیشه عقیم سازد. 💢 در ایام حیض، آن‌چنان اهمیت دارد که با وجود کفایت امر به کناره‌گیری، با نهی از نزدیکی با زنان بر آن تأکید شده است و عقوبت آن، چنان سنگین است که افزون بر حرمت تکلیفی، حکم وضعی کفاره و حکم حکومتی تعزیر نیز دارد. 👈در روایات نیز آمده است: اگر فرزندى در این ‏اش منعقد شود، به لحاظ و مشکلاتى خوهد داشت. 📚تفاسیر نور و تسنیم ┄═❁🍃 کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
⭕️مروري بر كتاب معروف به مناسبت سالگرد صدور فرمان 🛑قسمت هفتم ؛ مطالعه بخشهايي از متن روان نویسی شده کتاب "تنبیه الأمة و تنزیه الملة" 💢عوامل 4⃣. مردم عاملی که استبداد را بر پا می دارد و اصل و روح دیگر عوامل است، جهالت و عدم آگاهی ملت از خود و وظایف حاکمیت است. بدیهی است که علم و آگاهی سرچشمه همه سعادتها و پیروزیهاست و متقابلا جهل و نادانی منشآ و منبع همه شرور است که فرد و جامعه را به بدترین انحطاطها می کشاند. نادانی است که باعث می شود انسانهای بیچاره آزادی خدادادی و برابری شان را در همه امور و حقوق اجتماعی با حاکمان غاصب آزادی و حقوق ملی فراموش کنند و با دست خود طوق بندگی را به گردن خویش اندازند و بدتر این که این حق آزادی و برابری را که بزرگترین نعمت الهی به انسان و مهمترین هدف پیامبران و اولیای الهی بوده است، موهوم شمارند. نادانی و جهالت است که انسان را چون حیوان و دیو سیرت کرده و به جای آن که با برادران دینی و وطنی اش برای رهایی و نجات از این اسارت و بردگی و حفظ آیین و وطنش همدرد و همدست شود، اقدام به ریختن خون آنان و غارت اموال و ریختن آبرویشان می کند و چنین بی دینی و بی ناموسی و ظالم پرستی و بدترین نوع راهزنی را شجاعت و شهامت و بلکه خدمت به وطن و دولت و موجب سربلندی و شرافت می پندارد و مانند اراذل و اوباش شام به کشتار و و سادات و خوبان و آزادگان و بردن آبرویشان و غارت اموالشان می پردازد ! بی دانشی و کودنی است که آدمی را از حیوانات گمراه تر می کند و به جای جانفشانی در حفظ دین و نگهبانی از وطن اسلامی با که جز هدم دین و دولت و مستأصل کردن ملت و هیچ هدف دیگری ندارند، همدست می کند و به اسم دینداری و دولت خواهی چنین اعمال پستی را انجام می دهند. ⭕این که فراعنه و طاغوتها مورد سجده قرار می گیرند، گاوها در هندوستان پرستیده می شوند، حاکمان اموی و عباسی و دیگر حاکمان پس از آنان مالک الرقاب مردم می گردند، ایرانیان و بلکه عموم مسلمانان به دنبال هر صدایی می روند، پاپها در فرنگ به گناه بخشی می پردازند، و یهودیان به انتظار پیامبر موعود می نشینند، ازلیان و بهاییان مخلوق را به جای خالق می نشانند، مسلمین از ظالم پرستان و خوارج نهروان زمانه، اطاعت می کنند، و دیگر امور شنیعی از این دست، همگی از این مادر همه شرور و امراض یعنی جهل و نادانی ناشی می شود. از ابتدا تا انقراض عالم این جهل و نادانی است که انواع بلاها را بر سر مردم آورده و می آورد. 5⃣-. نیروی ديگري که استبداد بعد از جهل و ناآگاهی مردم از آن استفاده می کند، است که به واسطه رسوخ آن در دلها علاجش از دیگر عوامل دشوارتر و در حد امتناع است. {دین هم می تواند در خدمت یک مستبد غیر روحانی قرار بگیرد و هم فردی روحانی خود داعیه دار ریاستی استبدادی باشد} 👈پیشتر در مقدمه کتاب گفتیم که بی چون و چرا از دینی و روحانی ـ چه در مقام فتوا دادن و یا ریاست کردن ـ بر خلاف دستورات الهی و از مراتب به ذات احدیت محسوب می شود. آیه ۳۱ سوره توبه و روایات وارد در تفسیر آن، این موضوع را تشریح کرده است. {به مقدمه مراجعه شود} 🔹ریشه استبداد دینی در اسلام به حکومت معاویه بر می گردد که برای مقابله با سرور اوصیاء امیر مؤمنان ـ درود خداوند بر او باد ـ عده ای از دنیا پرستان را مانند عمرو عاص و محمد بن مسلمه و مسلمة بن مخلد و مغیرة بن شعبه که در انظار عوام امت در زمره صحابه محسوب می شدند و در مغلطه کاری به اسم دین و دینداری نفوذ داشتند، برای ایجاد اختلاف در امت و دشمنی با امام علی ع همدست خود نمود، 📌و نیز از دسته ای دیگر مانند ابوموسی اشعری که از همراهی آنها با خود مأیوس بود، به کناره گیری شان از سیاست و ترک یاری امام ع رضایت داد، و رفته رفته اساس استبداد و استعباد و حکمرانی خودسرانه را به نام استحکام بخشید و تا آنجا پیش رفت که دشنام دادن به امیر مؤمنان را بر سر منبرها رواج داد و همه مردم شنیدند و به خاطر حفظ موقعیت خود و منافع زودگذر، بر این کفر آشکار کمک و یا سکوت کردند. فرعونها و طاغوتهای امت اعم از اموی و عباسی و دیگر حاکمان غاصب پس از آنان برای تحکیم قدرت خود و محو احکام شریعت هم به مساعدت و یاری امثال عمروعاص نیاز داشتند و هم به سکوت امثال ابوموسی اشعری تا این که در گذر زمان، کار به اینجا رسیده است که پیوند استبداد دینی به ارث رسیده از عمروعاص و ابوموسی با استبداد سیاسی به رسیده از ، بنیاد را آن چنان محکم کرده است که می بینیم. 💫ادامه دارد کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛