eitaa logo
قران پویان
462 دنبال‌کننده
5.9هزار عکس
694 ویدیو
619 فایل
تدبردر قرآن وتفقه در دین با عمومی سازی فهم وعمل به قرآن
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ بر گروه،فرقه، حزب و ايين ، ممنوع. 💠فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ زُبُرًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ. 🌱(گروهى از پیروان ناآگاه پیامبران) کار خود را در میان خویش به پراکندگى کشاندند، و هر گروهى به راهى رفتند. هر گروه به آنچه نزد خود دارند شادمانند! (مؤمنون/53) 🔹جمله  کُلُّ حِزْب بِما لَدَیْهِمْ فَرِحون، آیه فوق، یک حقیقت مهم روانى و اجتماعى را بازگو مى کند و آن تعصب جاهلانه احزاب و گروه ها است که هر یک راه و آئینى را براى خود برگزیده، و دریچه هاى مغز خود را به روى هر سخن دیگرى بسته اند، و اجازه نمى دهند شعاع تازه اى به مغز آنها بتابد، نسیمى به روحشان بوزد و حقیقتى را بر آنها روشن سازد!. 🔹این حالت که از خود خواهى، حب ذات افراطى، خود بینى و خودپسندى سرچشمه مى گیرد، بزرگترین دشمن تبیین حقایق و رسیدن به اتحاد و وحدت امت ها است. 👈این خوشحال بودن به راه و رسم خویشتن، و احساس تنفر و بیگانگى از هر چه غیر آن است، گاه به جائى مى رسد که: اگر انسان سخنى بر خلاف راه و رسم خویش بشنود، انگشت در گوش مى گذارد، و جامه بر سر مى کشد و پا به فرار مى نهد مبادا حقیقتى بر خلاف آنچه با آن خو گرفته بر او روشن شود، آنچنان که  قرآن درباره مشرکان عصر نوح(علیه السلام) بیان مى کند: 💠وَ إِنِّی کُلَّما دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِیابَهُمْ وَ أَصَرُّوا وَ اسْتَکْبَرُوا اسْتِکْباراً: 🌱بار الها! هر زمان که من از اینها دعوت کردم که به سوى تو آیند و گناهانشان را ببخشى، انگشت ها بر گوش نهادند و جامه بر خود پیچیدند و در راه غلطشان اصرار ورزیدند و به شدت در برابر حق استکبار کردند . 👈و تا به این حالت پایان داده نشود راه وصول به حق براى انسان ممکن نیست و هر کس بر طریقه خود اصرار مى ورزد و لجاجت مى کند. 📚ڪانال نڪات تفسیرے ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻🔻سعی کنید خودتان مفسر قران شوید. تجوید و صوت زیبا خوب است اما نه اینکه تمام عمر فقط قاری بمانید. قران را باید و وارد زندگی کرد. الان قران در زندگی ما نیست. حجت الاسلام قرائتی @tadabbor_quranpuyan
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 0⃣2⃣ تدبر در سوره 🔹نکات و پرسش های تفسیری سوره قدر ❓ آیا ملائکه، متفاوت از روح هستند؟ تفاوت انها چیست؟ آیا جبرییل (روح القدس) روح است یا فرشته؟ پاسخ ۱ : اینکه ملائکه و روح را جداگانه ذکر نموده به این علت است که «ملائکه» غیر از «روح» است. چنانکه بعدا از سوره فاطر و جاهای دیگرخواهیم دانست، ۱- «ملائکه» نمــاد کارگـــزاریِ امور «سخت افزاری» جهان، از قبیل کارگزاریِ از هم نپاشیدنِ جــــهان (یا امور مرتبط با جاذبه )، کارگزاریِ بارش باران، کارگزاریِ کنترل امورمرتبــط به «حیات»، و هزاران موردِ «مادی» دیگر میباشند. ۲- اما، در باره «روح»، تصور عمـومـی خیـلی خطـاست، و چنین تصور میشود که منظور از روح همان چیزی است که از عبارت «روح انسانی» فهمیده میشود، و این اشتباه است زیرا کلـمه قرآنیِ مفهوم اخیر، کلمه «نفس» است، که درسوره شمس شناختیم. بعدا در سوره های نجم و تکویر و اسراء و شعراء و بسیار جاهای دیگر خواهیم دید که منظـور قرآن از «روح»، کارگزاران امور «معنوی»، از قبیـل کـارگزاران وحی و الهامات و سایرعناوین مربوط به امور «معنوی» میباشند. از تفسير مهندس گنجه اي https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 140 سوره صفحه_62 ⭕️اگر ، ديگران را 🔶قُلْ يَاأَهْلَ الْكِتَابِ لِـمَ تَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ مَنْ آمَنَ تَبْغُونَهَا عِوَجًا وَأَنتُمْ شُهَدَاءُ وَمَا اللَّهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ال (عمران:99) بگو: اي اهل كتاب، چرا كسي را كه ايمان آورده است از راه [مستقيم] خدا باز مي‌داريد؟و آن را كج [=منحرفانه و با واسطه] مي‌جوييد؟ حال آن كه خودتان [بر شرط عبادت در صراط مستقيم برحسب تعاليم تورات] شاهديد؟ و [اگر مردم از نيّات شما غافلند] خدا از آنچه مي‌كنيد غافل نيست. __ 🔻👈در اين ايه علماي يهود نكوهش ميشوند كه چرا علاوه بر خود بار سنگینی مسؤولیت انحراف دیگران را نیز بر دوش می‌کشید؟ در حالی که شما باید نخستین دسته‌ای باشید که این منادی الهی را «لبیک» گویید، زیرا بشارت ظهور این پیامبر قبلا در کتب شما داده شده و شما گواه بر آنید. 🔻بدتر از ، و از كساني است كه به اسلام ايمان آورده‌اند. «تَصُدُّون» از ريشة صَدَدَ، مانع شدن به زور و برگرداندن كساني است كه از نظام منحط حاكم فاصله گرفته‌اند. 🔻 عبارات «يَصُدُّونَ / صَدّوا / وَ بِصَدِّهِمْ عَن سَبِيلِ الله» جمعاً 18 بار در قرآن دربارة مكه يا ، كه هر دو گروه مانع ايمان آوردن توده‌هاي مردم [بُت‌پرست يا اهل كتاب] به قرآن و پيامبر اسلام مي‌شدند، آمده است. 👈مانع شدن از ورود به مسجدالحرام و از «السبيل» [راه شناخته شده] نيز هركدام 4 بار در قرآن تكرار شده است. 👈 متوليان تكيه كرده بر سه قوة [زر و زور و تزوير]، نه تنها با و امنيت از مردم در دينداري، صَدّ عَنْ سَبيلِ الله مي‌كنند، بلكه بافته‌هاي ذهني منحرف و كج‌فهمي‌هاي خود را تبليغ و ترويج مي‌نمايند. 📚تفسير نمونه و بازرگان کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇نگاه به و مصوب مجلس 🛑قسمت دوم 👈نگاهي به نظرات املي در مناسبتهاي مختلف ✳باید توجه داشت مسائلی مانند و امثال آن با بگیر و ببند حل نمی شود، با حل می شود. ✳ بر فرض با ، انسان، روسری را قدری جلو بیاورد، این، آن فساد را جلوگیری نمی ‌کند؛ ▫️ این «أَلنِّکَاحُ سُنَّتِی» است که جلوگیری می ‌کند ▫️ این «مَنْ تَزَوَّجَ فَقَد أَحْرَزَ نِصْفَ دِینِهِ» است که جلوگیری می ‌کند. ما اگر این حرف‌ ها را گوش ندهیم، خطر آمده است! خب از این بیشتر؟! این شیوع ، این افسردگی طرفین، پژمردگی طرفین، اینها خطر نیست؟! اگر مواعظ الهی در اینها اثر نکند، خودشان باید خطر را ـ خدای ناکرده ـ تحمل کنند. ❌با بگیر و ببند و امثال اینها ممکن است ظاهر حفظ شود. ✳شما باید با فرهنگ بی‌حجابی مبارزه کنید نه با بی‌حجاب. با بی‌حجاب که نمی‌شود مبارزه کرد. مثل اینکه شما بخواهید با فقیر مبارزه کنید. با فرهنگ بی‌حجابی باید مبارزه کنید و با فرهنگ بی‌حجابی هم باید با فرهنگ حجاب مبارزه کرد نه با تیر و تپانچه. ✳مساله و عفاف با سرنیزه حل نمی‌شود. نامه می‌نویسند که شما چرا ساکتید و درباره حرف نمی‌زنید. بر فرض شما با فشار این را جلو بیاورید. این اسمش نیست. "النکاح سنتی" است که از جلوگیری می‌کند. با و ممکن است ظاهر حفظ شود، ولی بگیر و ببند اگر بدتر نکند یقینا حل نمی‌کند. ✳این آشفته بازار بودنِ مساله و عفاف با فشار سرنیزه حل نمی‌شود، از راه دیگری فساد را توسعه می‌دهند. عمده همین است آن که ما را آفرید، صلاح و فلاح ما را در همین دانست که مساله را اهمیت بدهید و دیر ازدواج نکنید و توقع بیجا نداشته باشید. 💫 جهت مطالعه نظرات مختلف در مورد شرعي بودن الزام به حجاب، لينك زير را كليك نماييد http://quranpuyan.com/yaf_postst5547_y-qrn-w-mSwmyn--Hkwmt-r-bh-jbr-Hjb-bry-khnm-h-mlzm-krdh-st-Hjb-jbry--shry-st-ykhyr.aspx کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🌹💠منتخب نظرات قرآن آموزان 18 دوره اموزش    بخش دوم ✅یکی از فواید تفکیک پاراگراف ها، کمک به سوره های قرآن است. شاید یکی از مشکلات حفظ قرآن همین تغییر ناگهانی موضوع پاراگراف هاست برداشت من از این دوره این هست که مدرسین محترم، را به دانشجویان یاد دادند. تا حالا با مراجعه به تفاسیر و کتب دیگه به صورت و لقمه آماده، قرآن را مطالعه میکردیم ولی از این پس آنرا میخوانیم ✅ من بارها و بارها سوره مزمل رو خونده بودم حتی با معنی ولی الان که با این روش آشنا شدم تازه متوجه شدم که تا الان متوجه مفهوم این سوره نشده بودم و انگار از این سوره به روم باز شده ✅ از وقتی این کلاس مجازی شروع شده من با اشتیاق وصف نشدنی به سراغ این گروه میام و با اینکه چندین ساله هر روز آیاتی از قرآن رو تلاوت می کنم و در ختم قرآن روزانه شرکت می کنم تا الان قرآن رو به این و با جزئیات نگاه نکرده بودم  ✅ بررسی سوره ها به ترتیب نزول بسیار بحث زیبا ، شیرین و قابل تأملی هست و تا من به حال به این شکل راجع به این مسئله مطلبی نشنیده بودم، خیلی مفید و قابل استفاده بود . ✅در کلاس تدبر باتوجه به داشتن نکات خوبی را یاد گرفتم.تمرين عملي سطح یادگیری رو بسیار بالا میبره. این تمرین و بطور کلی این کلاس کمک بزرگی در نوع نگاهم میکنه و واقعا موهبت خدا بوده.   ✅ باورم نمیشد این کلاس انقدر برام و باشه و انقدر ذهنم را کنه. مهم ترین امتیاز تدبر در قرآن، تلاش شخص برای درک براساس موضوع واحد هست؛ که هر چند آیه در یک موضوع باهم در ارتباطند. هر سوره حول موضوعی طراحی شده ،و با ظرافت و دقت میشه اون را کشف کرد و دست یافتی است.  ✅ خیلی خوب و عالی بود. فراز بندی سوره باعث میشه حالت پیدا کنه که گوینده از قسمتهای مختلف داستان میگه و ما منتظر هستیم در آخر چه نتیجه ای حاصل میشه و این قرآن رو تر میکنه. ✅ این روش باعث میشه که انسان یک از سوره داشته باشه و فهم سوره بهتر و حتی باعث میشه که اسانتر در حافظه کوتاه مدت و بلند مدت قرار بگیره. به نظرم می توان گفت این روش برای حفظ بهتر وحتی مفیده. روش کاربردی است که انس ادمی را با کلام حق بیشتر میکنه و قران رو از یکنواختی وسنگینی و نامفهوم بودن برای قرائت کننده آن خارج میکند  ✅ احساس میکنم الان دارم یك نفس راحتی میکشم چون قبلا فقط سوره هارو میخوندم و این مراتب رو نمیدونستم به قدری هست که ام گرفت از شادی.  این دوره برا هر کسی واقعا لازمه. ای کاش این دوره رو در از دبیرستان آموزش میدادن.  👈یادگیری این دوره مثل داشتن یه برای ارتباط با قران . روش شما مانند یادگرفتن حروف الفبا ست برای با سواد شدن.  ✅ با اینکه چند سال است روی کار میکنم. چیزی در این درس فهمیدم و درک کردم که قاصرم از بیانش .  ولی تازه مسیرم را پیدا کردم كه چگونه باید قرآن بفهمم ✅ حس ای بود. انگار تونستم بالاخره برای برقراری ارتباط با قران ناطق، به یك و کاربردی پناه ببرم.  انگار این ((روش جدید مطالعه)) یه معجزه ی جدید برای نسل جدید هست تا دیگه بهانه ای نباشه برای اینکه بگویند قران عربی هست و ما نمیتونیم بفهمیم....  ♦♦♦   جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد  ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. بسم الله الرحمن الرحیم لَا يَضِلُّ رَبِّی وَ لَا يَنْسَی   الَّذِی جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ مَهْدًا وَسَلَكَ لَكُمْ فِيهَا سُبُلًا وَأَنْزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ أَزْوَاجًا مِنْ نَبَاتٍ شَتَّى ( هرگز از حال احدی ) خدای مرا خطا و فراموشی نیست همان خدایی که زمین را آسایشگاه شما قرار داد و در آن راهها برای شما پدید آورد ؛ و هم از آسمان آب نازل کرد تا به آن آب آسمانی انواع نباتات مختلف از زمین برویانیدیم. 🌸 سوره طه : آیه ۵۲ ، ۵۳ کانال قرآن پویان 🆔️ @quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 یــڪ صفحـہ قرآטּ بـہ همراـہ ترجمـہ 📖 آیات 60 تا 74 📄 ༻🍃‌🌸🍃༺         🆔@quranpuyan
4_5960827055321912216
2.45M
‌‌‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏‌‌‌‌‌‌‌‏ 📖 🎙آقای بازرگان 🆔@quranpuyan
🕊 مربوط بہ 🔻 ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️در جهان‌بينی الهی، هيچ كس گرفتار عقده و احساس حقارت نمی‌شود، چون بيش از توانش تكليفی ندارد 💠ولا نکلف نفسا الا وسعها ولدینا کتاب ینطق بالحق وهم لایظلمون62/مومنون 🌱وما هیچ کس را بیش از توانایی او تکلیف نمی کنیم و نزد ما کتابیست که به حق سخن می گوید و ایشان ستم نخواهند شد. 🔹برای دفع توهم که مبادا مردم فکر کنند که آراسته شدن به صفات مؤمنان امری دشوار و بدون اجر است می فرماید: که این کار امری آسان و ممکن است و خدا ایشان رابه بهتر از آنچه عمل کرده اند جزا می دهد. لذا عبارت (لانکلف ...) بیان می دارد که تکالیف ، حرجی و خارج از وسع نفوس ازقبیل رهبانیت یا امر به قربانی فرزند در اصل شریعت ، هرگز بر عهده بشر گذاشته نشده وهمچنین عسر و حرج به نحو عارضی هم در احکام شرع وجود ندارد کما اینکه مثلاایستادن هنگام نماز بر شخص مریض واجب نیست . 🔹در ادامه بیان می دارد که کتابی که اعمال بشر در آن ثبت شده جز به حق سخن نمی گوید چون از زیاده و نقصان و تحریف محفوظ است ، به همین دلیل هم مؤمنان دلخوش باشند و بدانند که هرگز عملشان ضایع نمی شود و پاداش و اجر آن فراموش و یاکاسته نمی گردد. 📚تفسیر المیزان ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
❇️، وسيله بيداری وشرف ملّت‌ها ونجات آنان از نابودی است. 💠‏وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْواءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَنْ فِيهِنَّ بَلْ أَتَيْناهُمْ بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ (۷۱/مومنون) 🌱‏و اگر حقّ، از هوس‌های آنان پيروی می‌كرد، قطعاً آسمان‌ها و زمين و كسانی كه در آنها هستند تباه می‌شدند، ولی ما قرآنی به آنها داديم كه مايه‌ی ياد (وشرف وحيثيّت) آنهاست، امّا آنان از اين ياد رويگردانند. ‏🔹حقّ، هرگز نبايد تابع تمايلات و خواسته‌های مردم باشد. «وَ لَوِ اتَّبَعَ» ‏🔹اشراف كافر، دوست دارند كه دين طبق ميل آنان باشد. «وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ» ‏🔹حقّ پرستی با هوا پرستی تضاد دارد. «لَفَسَدَتِ» ‏🔹تمايلات و هوس‌های بشر، جهان را فاسد می‌كند. «لَفَسَدَتِ» ‏🔹نظم موجود در جهان، نشانه‌ی حقّانيّت و حكمت خداوند يكتاست. وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُ‌ ... لَفَسَدَتِ‌ ‏🔹در آسمان‌ها، موجودات زنده و با شعور وجود دارد. «مَنْ فِيهِنَّ» ‏🔹قرآن وسيله‌ی تذكّر است. «بِذِكْرِهِمْ» ‏🔹دين، وسيله بيداری وشرف ملّت‌ها ونجات آنان از نابودی است. «بِذِكْرِهِمْ» ‏🔹گاهی انسان از توجّه به آنچه سبب عزّت و نام نيك اوست اعراض می‌كند. ‏«فَهُمْ عَنْ ذِكْرِهِمْ مُعْرِضُونَ» 📚تفسیر نور ༻🍃‌🌸🍃༺ 🆔@quranpuyan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇✳✳إمام علي ع : ❌❌ألا لا خَيرَ في قِراءةٍ ليسَ فيها تَدَبُّرٌ بدانيد كه در قرآن خواندنى كه با همراه نباشد، خيرى نيست. 💐ايا ميدانيد خداوند در قرآن به ما چه فرموده، از ما چه خواسته و ما را ازچه نهي كرده است؟ ⭕اگر هنگام خواندن ترجمه آیات قرآن احساس می کنید، مطالبی و غیر مرتبط با هم هستند و مقصود از مجموعه آیات را درک نمیکنید، ❇اگر شما هم دغدغه و فهم كلام خدا و سوره‌هاي قران را داريد، اما فرصت يا حوصله شركت در كلاسهاي حضوري تدبر يا دوره هاي طولاني تفسير ترتيبي يا شركت در جلسات مختلف قرآني را نداشتين، و يا اگر مسلط نبودن به زبان عربي يا روخواني قرآن، مانع شما بوده يا فكر مي كرديد كه تحصيلات حوزوي براي اين كار نياز است، 👇👇👇👇👇👇👇 ♦ از موانع ذهني بالا فرار كنيد و فرصت امسال را براي تجربه معنوي فهم آيات و سوره‌ها مغتنم بدانيد و در طي 10 هفته را بطور همراه با تمرين عملي فرابگيريد. ⬅ شما را به شرکت در دوره دعوت میکنیم تا روش تدبر را فراگيريد. 🔶🔶 هیچ شرط و پیش نیازی هم جز داشتن دیپلم و علاقمندی شما لازم ندارد. ♦♦♦ جهت اطلاعات بيشتر و ثبت نام دوره جديد به كانال زير مراجعه نماييد ايتا و تلگرام @tadabbor_quranpuyan https://chat.whatsapp.com/KmJSRCcMZvWDzIFaS7lv8T در واتساپ
♻️♻️ : تدبر در سوره های قرآن به ترتيب نزول 1⃣2⃣ تدبر در سوره پاسخ ۲ : روح برتر از ملائکه است. ملائكه و روح در سه آيه قرآن باهم آمده‌اند؛ سوره قدر كه از «نزول» آن دو در شب قدر سخن مي‌گويد، آيه ۴ سوره معارج (۷۰:۴) كه از «عروج» [برعكس نزول] آنها در پايان جهان نشاني مي‌دهد. و بالاخره در آيه ۳۸ سوره نباء (۷۸:۳۸) كه از «قيام» آنها در روز قيامت براي داوري ميان انسان‌ها سخن مي‌گويد. گويا روح عامل مهمتري از ملائك باشد، حتي ملائك به نيروي روح بر پيامبران نازل مي‌شوند: «يُنَزِّلُ الْمَلائِكَهَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلَيٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ» [نحل ۲ (۱۶:۲) ]. به همين دليل مي‌گويند روح نيرويي فوق فرشتگان است. قرآن در آية ۸۵ سوره نحل (۱۶:۸۵) در پاسخ به سؤال مردم از روح مي‌فرمايد: شما جز علم اندكي [براي فهم اين مسئله] داده نشده‌ايد و روح ماهيتي «امري» دارد. اقای عبدالعلی بازرگان پاسخ ۳ : «الملائكه» كه جمعى با (لام) است به اصطلاح استغراِق و شمولى است كه حتى جبرائيل و عزرائيل را شامل است، و «الروح» كه در برابرشان به عنوانى شاخص آمده طبعاً از فرشتگان نيست، بلكه برتر از همه آنان است. آياتى هم مانند (۷۸:۳۸) و (۷۰:۴) اين گونه تقابلى رادر بردارد، گرچه "روح القدس" (۲:۸۷) (۲۵۳ و ۵:۱۱۰) و "روح منه" (۴:۱۷۱) و الروح من امره (۴۰:۱۵ـ ۱۶) و الروح الامين (۶:۱۹۳) و روحاً من امرنا (۴۲:۵۲) نيز موجود است، ولى روح مطلق پس از الملائكه در همان سه آيه پيش بيش نيست، كه قدرش در بزرگترين قدر در دنيا، و قيام عروجيش بزرگترين قيام ها و عروجها است. تفسیر فرقان پاسخ ۴ : کلمه روح در این سوره به معنی وحی و نبوت است نه به معنی فرشته یا جبرئیل "وکذلک اوحینا الیک روحاً من امرنا ماکنتَ تدری ما الکتابُ و لا الایمانُ و لکن جعلناه نوراً... "( شوری ۵۲. ) از تفسیر اقای صالحی نجف ابادی https://zaya.io/ajztn کانالِ قرآن‌پویان تدبر در  قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
شماره 141 سوره صفحه_62 🟩 چگونه است؟ 🔶وَ كَيْفَ تَكْفُرُونَ وَ أَنْتُمْ تُتْلى‌ عَلَيْكُمْ آياتُ اللَّهِ وَ فِيكُمْ رَسُولُهُ وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ‌ («101» آل عمران) و چگونه شما كفر مى‌ورزيد، در حالى كه آيات خدا بر شما تلاوت مى‌شود و رسول او در ميان شماست و هر كس به (دين وكتاب) خدا تمسّك جويد، پس قطعاً به راه مستقيم هدايت شده است. 💕 ، يك حركت جدّى توأم با انتخاب آگاهانه است كه لازمه‌ى آن رهسپارى با اولياى خداست. چنانكه در زيارت جامعه‌كبيره، امام هادى عليه السلام مى‌فرمايد: «مَن اعتصَمَ بكم فقد اعتَصَم باللّه» پناه بردن و توسّل به اولياى الهى، در حقيقت خود را در پناه و حمايت خدا قرار دادن است. 1⃣ تكيه و توكّل به خداوند و استمداد از او، رمز مصونيّت از تمام وسوسه‌ها و انحرافات است. «مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ» 2⃣ راه اعتصام به خداوند، به روى هر كسى باز است. «وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ ...» 3⃣- رو كردن به هر راهى غير از راه خداوند، انحراف است. «وَ مَنْ يَعْتَصِمْ بِاللَّهِ فَقَدْ هُدِيَ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» 4⃣- آنچه مهم‌تر از حركت است، پيدا كردن راه مستقيم و حركت در آن است. «هُدِيَ إِلى‌ صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ» 5⃣- هدايت، نتيجه‌ى قطعى استمداد و تكيه به خداوند است. «فقد هدى» 🍃👈«يَعْتَصِم» از ريشة «»، و است. در باب افتعال آمدن آن، دلالت بر پذيرش و پيوند خوردن با عامل حفظ و نگهداري مي‌کند که آن را چنگ زدن به قرآن ترجمه کرده‌ايم تا مفهوم جدّي و محکم گرفتن را برساند. در نهج البلاغه امام علي(ع) آمده است كه «حَبْلِ الله» همان قرآن است [خطبه‌هاي 156 و 176]. 📚بازرگان و تفسير نور کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛
🟣 و جمله كليدي و عميق امام علي ع: اشخاص و افراد، معيار حق نيستند بلكه اشخاص را با حق بسنج 🏷 ما وقتی در تاریخ اسلام به سراغ سلمان فارسی و ابوذر غِفاری و مقداد كِنْدی و عمار یاسر و امثال آنان می رویم و می خواهیم ببینیم چه چیز آنها را وادار كرد كه دور را بگیرند و اكثریت را رها كنند، می بینیم آنها مردمی بودند اصولی و ، هم و هم . می گفتند: ما نباید درك و فكر خویش را به دست دیگران بسپریم و وقتی آنها اشتباه كردند ما نیز اشتباه كنیم. و در حقیقت روح آنان روحی بود كه اصول و حقایق بر آن حكومت می كرد نه اشخاص و شخصیتها. 🏷 مردی از صحابه امیرالمؤمنین در جریان جنگ ، سخت در تردید قرار گرفته بود. او دو طرف را می نگریست. از یك طرف علی را می دید و شخصیتهای بزرگ اسلامی را كه در ركاب علی شمشیر می زدند و از طرفی نیز همسر نبی اكرم، را می دید كه قرآن درباره ی زوجات آن حضرت می فرماید: (همسران او مادران امّتند) و در ركاب عایشه، طلحه را می دید از پیشتازان در اسلام، مرد خوش سابقه و تیرانداز ماهر میدان جنگهای اسلامی و مردی كه به اسلام خدمتهای ارزنده ای كرده است، و باز زبیر را می دید خوش سابقه تر از طلحه، آن كه حتی در روز سقیفه از جمله متحصّنین در خانه ی علی بود. 🏷 این مرد در حیرتی عجیب افتاده بود كه یعنی چه؟ ! آخر علی و طلحه و زبیر از پیشتازان اسلام و فداكاران سخت ترین دژهای اسلام اند؛ اكنون رودررو قرار گرفته اند؟ كدام یك به نزدیكترند؟ در این گیر ودار چه باید كرد؟ ! 👈👈توجه داشته باشید! نباید آن مرد را در این حیرت زیاد ملامت كرد. شاید اگر ما هم در شرایطی كه او قرار داشت قرار می گرفتیم، شخصیت و سابقه ی زبیر و طلحه چشم ما را خیره می كرد. 🔻ما الآن كه علی و عمار و اویس قرنی و دیگران را با عایشه و زبیر و طلحه روبرو می بینیم، نمی شویم چون خیال می كنیم دسته ی دوم مردمی جنایت سیما بودند یعنی آثار جنایت و خیانت از چهره شان هویدا بود و با نگاه به قیافه ها و چهره های آنان حدس زده می شد كه اهل آتش اند. اما اگر در آن زمان می زیستیم سوابق آنان را از نزدیك می دیدیم، شاید از تردید مصون نمی ماندیم. 🏷 امروز كه دسته ی اول را بر حق و دسته ی دوم را بر می دانیم، از آن نظر است كه در اثر گذشت تاریخ و روشن شدن حقایق، ماهیت علی و عمار را از یك طرف و زبیر و طلحه و عایشه را از طرف دیگر شناخته ایم و در آن میان توانسته ایم خوب قضاوت كنیم. و یا لااقل اگر اهل تحقیق و مطالعه در تاریخ نیستیم، از اول كودكی به ما اینچنین تلقین شده است. اما در آن روز هیچ كدام از این دو عامل وجود نداشت. 🏷به هر حال، این مرد محضر امیرالمؤمنین شرفیاب شد و گفت: ⁉ آیا ممكن است طلحه و زبیر و عایشه بر اجتماع كنند؟ شخصیتهایی مانند آنان از بزرگان صحابه ی رسول اللّه چگونه اشتباه می كنند و راه باطل را می پیمایند؟ آیا این ممكن است؟. 👌👌 در جواب سخنی دارد كه دكتر طه حسین، دانشمند و نویسنده مصری، می گوید سخنی محكمتر و بالاتر از این نمی شود؛ بعد از آنكه وحی خاموش گشت و ندای آسمانی منقطع شد، سخنی به این بزرگی شنیده نشده است. فرمود: ⬅"سرت كلاه رفته و بر تو اشتباه شده. حق و باطل را با میزان قدر و نمی شود شناخت. این صحیح نیست كه تو اول شخصیتهایی را مقیاس قرار دهی و بعد و را با این مقیاسها بسنجی: فلان چیز حق است چون فلان و فلان با آن موافقند و فلان چیز باطل است چون فلان و فلان با آن مخالف. نه، اشخاص نباید مقیاس حق و باطل قرار گیرند. این حق و باطل است كه باید مقیاس اشخاص و شخصیت آنان باشند." 🏷 یعنی باید و باطل شناس باشی نه اشخاص و شخصیت شناس؛ افراد را(خواه شخصیتهای بزرگ و خواه شخصیتهای كوچك) با حق مقایسه كنی، اگر با آن منطبق شدند شخصیتشان را بپذیری و الاّ نه. این، حرف نیست كه آیا طلحه و زبیر و عایشه ممكن است بر باطل باشند؟ . 🏷در اینجا (ع) معیار را خود حقیقت قرار داده است و روح تشیع نیز جز این چیزی نیست. و در حقیقت فرقه شیعه مولود یك بینش مخصوص و اهمیت دادن به اصول اسلامی است نه به و اشخاص. قهراً شیعیان اولیه مردمی منتقد و بت شكن بار آمدند. 📚منبع :ر.ک. مرتضي مطهری , جاذبه و دافعه علی (ع), ص١٣٦_ کانالِ قرآن‌پویان تدبر در قرآن ،تفقه در دين ┏━━🌹💠🌹━━┓ 🆔@quranpuyan ┗━━🌹💠🌹━━┛