eitaa logo
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
2.7هزار دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
3.3هزار ویدیو
15 فایل
تهران- خیابان ایران- شهید مهدوی پور- ۱۲۱ ☎️تلفن تماس: ۳۳۵۴۵۸۵۹ -۳۳۵۴۵۸۶۰ ویژه خواهران 📆شنبه تا چهارشنبه ۸ تا ۱۲ ↙️ مسئول آموزش: @N_1311 ↙️ ادمین کانال: @yazahra1442 ↙️ مسئول واحد ازدواج: @aleyasin46 ↙️ کتابخانه شهید پورمحمدی: @RAZ110
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#روزشمارعیدغدیر 2⃣3️⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر تا عیدالله الاکبر، هر روز چشم مان را به نور یکی ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
1️⃣3️⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر تا عیدالله الاکبر، هر روز چشم مان را به نور یکی از فضائل مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام روشنایی بخشیم... ▫️پیامبر صلی الله علیه وآله: عَلِيٌّ مَعَ الْحَقِّ وَ الْحَقُّ مَعَ عَلِيٍّ يَدُورُ حَيْثُمَا دَار 🔸علی علیه السلام با حق است و حق با علی علیه السلام است و حق دور علی علیه السلام می چرخد. 📚 الفصول المختاره، ص۹۷ ۳۱ روز تا عید هم‌عهدی (غدیر) ✨ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ فراز چهل و سوم زیارت ونُصْرَتي مُعَدَّةٌ لَكُمْ و ياري ‏ام براي شما آماده است نصر: و منصور، ناصر، نصیر، انصار و آن چه به این معنا است، معنای انتصار و نصرت را می‌رسانند. 🔹در قاموس اللغه، نصر ، نصراً و نصوراً به معنای او را کمک و یاری کرد و او را از آن چیز نجات و رهایی بخشید، آمده است. به نیکو یاری رساندن، نصرت می‌گویند. همچنین روایت شده که نصرت و یاری خداوند و رسولش (صلی الله علیه و آله) برای ائمه (علیهم السلام) و دوستداران و پیروان آنان می‌باشد و این که خداوند متعال در زمان رجعت، آنها را یاری می‌کند. همین طور مراد از نصرت و یاری خدا برای رسولش و نصرت و یاری انبیاء و دیگران برای پیامبرش که خداوند واجب کرده بود نیز به همین شکل است و مصداق، حصول آن یاری در زمان رجعت، می‌باشد. ✨بسم الله الرحمن الرحیم وإِن يُرِيدُوا أَن يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّـهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ و اگر بخواهند تو را بفریبند، یقیناً خدا تو را بس است؛ اوست کسی که تو را با یاری خود و به وسیله مؤمنان نیرومند ساخت. 📔سوره مبارکه انفال آیه ۶٢ در مناقب ابن شهرآشوب ، تفسیر این آیه آمده است که: یعنی تو را با علی(علیه السلام) تقویت نمود. پس منظور از نصر، علی (علیه السلام) می‌باشد. 📚مناقب، ج ۳، ص ۳۰۶. 🔸ائمه (علیهم السلام) در دنیا یاری نشدند. پس آن یاری در زمان رجعت خواهد بود. ✨فالَّذِينَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنزِلَ مَعَهُ أُولَـٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ پس کسانی که به او ایمان آوردند و او را [در برابر دشمنان] حمایت کردند و یاریش دادند و از نوری که بر او نازل شده پیروی نمودند، فقط آنان رستگارانند. 📔سوره مبارکه اعراف آیه 157 از امام صادق (علیه السلام) پیرامون تفسیر آیه «فَالَّذِینَ آمَنُواْ بِهْ» آمده که فرمودند : منظور، رسول الله (صلی الله علیه و آله) است. خداوند در باره پیامبرش از انبیا، پیمان گرفت که به امت هایشان این خبر را برسانند و او را یاری کنند. پس آنها او را با گفتارشان یاری کردند و امت هایشان را به آن امر نمودند و رسول الله (صلی الله علیه و آله) رجعت خواهد کرد و آنها نیز رجعت می‌کنند و به او یاری می‌رسانند. ادامه👇👇 @qurantehran
ادامه 👆👆 🔹در تفسیر فرات ، از امام باقر (علیه السلام) حدیثی نقل شده که به جماعتی از شیعیانش فرمودند : شما شیعیان آل محمد (علیهم السلام)، شرط الهی، انصار خدا و شما و زنانتان، خوبان هستید. 📚البرهان ج ۱ ص ٩٣٨ ولمَنِ انتَصَرَ بَعْدَ ظُلمِهِ فَأُولئِکَ مَا عَلیهِم مِّن سَبِیل؛ و هر که پس از ستم (دیدن) خود یاری جوید (و انتقام گیرد)، راه (نکوهشی) بر ایشان نیست 📔سوره مبارکه شوری آیه ۴۱ همچنین درباره تفسیر این آیه در کنزالفوائد از امام باقر (علیه السلام) امده که فرمودند : منظور از آن، حضرت قائم (علیه السلام) است. هنگامی که قیام کند، از بنی امیه و از تکذیب کنندگان و ناصبیان و دشمنان انتقام می‌گیرد. 📚البرهان ج ٨ ص ۱۵۵ در باب ادعیه و زیارات نیز این امر بسیار بیان شده است. در زیارت پیامبر می خوانیم: ✨فقَلْبي لَكُمْ مُسَلِّمٌ، وَنُصْرَتي لَكُمْ مُعَدَّةٌ، حَتّي يَحْكُمَ اللهُ بِدينِهِ، قلبم تسليم شماست، ياري‏ ام براي شما آماده است، تا خدا به دينش حكم كند. 📔زیارت حضرت پیامبر (صلی الله علیه و آله) از بعید جئْتُكَ زائِراً عارِفاً بِحَقِّكُمْ، مُسَلِّماً لَكُمْ، تابِعاً لِسُنَّتِكُمْ، وَنُصْرَتي لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتّي يَحْكُمَ اللهُ وَهُوَ خَيْرُ الْحاكِمينَ، ⚡️من زائر و عارف‏ به حق شما به درگاهت آمده‏ ام،تسليم شما و پيرو روش شمايم، ياري‏ ام براي شما مهيّاست،تا خدا حكم كند و او بهترين حكم‏ كنندگان است. 📔زیارت نامه جناب مسلم بن عقیل واَنَّ اللهَ مُنْجِزٌ لَكُمْ ما وَعَدَكُمْ، جِئْتُكَ يَا بْنَ اَميرِ الْمُؤْمِنينَ وَافِداً اِلَيْكُمْ، وَقَلْبي مُسَلِّمٌ لَكُمْ وَتابِعٌ، وَاَ نَا لَكُمْ تابِـعٌ، وَنُصْرَتي لَكُمْ مُعَدَّةٌ، ⚡️و خدا به وعده ‏اي كه به شما داده وفا مي‏كند،به سوي تو آمدم اي فرزند امير مؤمنان(علیه السلام) به محضر شما آمدم دلم تسليم و پيرو شماست، و خود نيز پيرو شمايم، ياري‏ ام براي شما مهيّاست 📔زیارت حضرت عباس(علیه السلام) در اعمال سرداب غیبت میخوانیم: اللَّـهُمَّ كَما جَعَلْتَ قَلْبي بِذِكْرِهِ مَعْمُوراً، فَاجْعَلْ سِلاحي بِنُصْرَتِهِ مَشْهُوراً؛ ⚡️خدايا چنان‏كه دلم را با يادش آباد قرار دادي، پس اسلحه‏ ام را در جهت ياري ‏اش بركشيده گردان 📔اعمال سرداب ✨پس در این فراز شریف خطاب به حضرتش عرضه میداریم: مولای من ياري ‏ام براي شما آماده است.✨   @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۳۲۱ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ ◽️ آیت‌الله بهجت(ره): خدا می‌داند قرآن برای اهل ایمان مخصوصاً اگر اهل علم باشند چه معجزه‌ها و کراماتی دارد و چه چیزهایی از آن خواهند دید! برنامه‌ی قرآن آخرین برنامه‌ی انسان‌سازی است که در اختیار ما گذاشته شده است، ولی ما از آن قدردانی نمی‌کنیم. @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۳۲۱ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #طه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ ◽️ آیت‌الله بهجت(
(بهرامپور) 126 - می‌فرماید: بدین‌سان‌ ‌بود‌ ‌که‌ آیات‌ ‌ما ‌به‌ تو رسید ولی‌ ‌آنها‌ ‌را‌ فراموش‌ کردی‌ و همان‌ گونه‌ امروز فراموش‌ می‌شوی‌ 127 - و بدین‌سان‌ ‌هر‌ ‌که‌ ‌را‌ زیاده‌روی‌ کرده‌ و ‌به‌ آیات‌ پروردگارش‌ ایمان‌ نیاورده‌ ‌است‌ سزا می‌دهیم‌، و قطعا عذاب‌ آخرت‌ سخت‌تر و پایدارتر ‌است‌ 128 - آیا ‌به‌ ‌ایشان‌ راه‌ ننمود ‌که‌ چه‌ بسیار مردمی‌ ‌را‌ پیش‌ ‌از‌ ‌آنها‌ هلاک‌ نمودیم‌ ‌که‌ اینک‌ ‌در‌ خانه‌های‌ ‌آنها‌ راه‌ می‌روند! ‌به‌ راستی‌ ‌برای‌ خردمندان‌ ‌در‌ ‌این‌ امر عبرت‌هاست‌ 129 - و ‌اگر‌ ‌از‌ جانب‌ پروردگارت‌ سخنی‌ [مبنی‌ ‌بر‌ مهلت‌] نگذشته‌ ‌بود‌ و سر رسیدی‌ معین‌ ‌در‌ کار نبود، حتما [عذاب‌] ‌بر‌ ‌آنها‌ [‌در‌ همین‌ دنیا] لازم‌ می‌شد 130 - ‌پس‌ ‌بر‌ آنچه‌ می‌گویند صبور باش‌، و پیش‌ ‌از‌ طلوع‌ آفتاب‌ و قبل‌ ‌از‌ غروب‌ ‌آن‌ پروردگارت‌ ‌را‌ تسبیح‌ گوی‌، و ‌از‌ ساعات‌ شب‌ و حوالی‌ روز ‌به‌ نیایش‌ پرداز، ‌باشد‌ ‌که‌ [‌از‌ الطاف‌ الهی‌] خشنود گردی‌ 131 - و زنهار چشم‌ مدوز ‌به‌ آنچه‌ ‌از‌ زینت‌ زندگی‌ دنیا ‌به‌ گروهی‌ ‌از‌ آنان‌ داده‌ایم‌، ‌تا‌ ‌آنها‌ ‌را‌ ‌در‌ ‌آن‌ امتحان‌ کنیم‌، و روزی‌ پروردگار تو بهتر و پایدارتر ‌است‌ 132 - و کسان‌ ‌خود‌ ‌را‌ ‌به‌ نماز فرمان‌ ده‌ و ‌بر‌ ‌آن‌ پافشاری‌ کن‌ ‌از‌ تو روزی‌ نمی‌خواهیم‌، ‌ما [‌خود‌] ‌به‌ تو روزی‌ می‌دهیم‌، و عاقبت‌ [خیر] ‌از‌ ‌برای‌ پرهیزکاری‌ ‌است‌ 133 - و گفتند: چرا ‌از‌ جانب‌ پروردگارش‌ معجزه‌ای‌ ‌برای‌ ‌ما نمی‌آورد! آیا دلیل‌ روشنی‌ ‌که‌ ‌در‌ کتاب‌های‌ پیشین‌ ‌است‌ ‌برای‌ ‌آنها‌ نیامده‌ ‌است‌! 134 - و ‌اگر‌ ‌ما پیش‌ ‌از‌ ‌این‌ ‌به‌ عذابی‌ هلاکشان‌ می‌کردیم‌، قطعا می‌گفتند: پروردگارا! چرا پیامبری‌ ‌به‌ سوی‌ ‌ما نفرستادی‌ ‌تا‌ پیش‌ ‌از‌ ‌آن‌ ‌که‌ ‌به‌ خواری‌ و رسوایی‌ افتیم‌ ‌از‌ آیات‌ تو پیروی‌ کنیم‌! 135 - بگو: همگی‌ ‌در‌ انتظاریم‌، ‌پس‌ منتظر باشید زودا ‌که‌ بدانید رهروان‌ راه‌ راست‌ کیانند و هدایت‌ یافتگان‌ کدامند @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸السَّلامُ عَلَى الْقآئِمِ الْمُنتَظَرِ و الْعَدْلِ الْمُشْتَهَرِ سلام بر قیام کننده‌اى که انتظارش کشیده مى‌شود و (سلام بر) عدل آشکار سلامی می دهیم از روی اخلاص سلامی را که دلتنگی در آن باشد نمایان ز لب های عزیزت گر جوابی بشنویم ما ؛ چه حسی می نشیند در میان سینه هامان 🌱 وعده‌ها دادم به دل،روزی می‌آیی از سفر... 🌱 کی محقق می شود این آرزوی شیعیان...؟ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
0⃣3️⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر تا عیدالله الاکبر، هر روز چشم مان را به نور یکی از فضائل مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام روشنایی بخشیم... ▫️پیامبر صلی الله علیه وآله: لَوْ أَنَّ الْغِيَاضَ أَقْلَامٌ وَ الْبَحْرَ مِدَادٌ وَ الْجِنَّ حُسَّابٌ وَ الْإِنْسَ كُتَّابٌ مَا أَحْصَوْا فَضَائِلَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِب‏. 🔸اگر درختان قلم، دریاها مرکب، جن‌ها حساب‌کننده و انسان‌ها نویسنده شوند، نخواهند توانست فضائل علی بن ابیطالب علیهما السلام را بشمارند! 📚الطرائف ج ۱- ص۱۳۸ ۳۰ روز تا عید هم‌عهدی (غدیر) ✨ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺 بخش دوم 🌺﴿هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُن شَیْئاً مَذْکُوراً﴾؛ حالا انسان فرق می‎کند آدم «و من دونه» این طور بودند هم «کان تامه» دارند هم «کان ناقصه». «کان تامه» درباره کل عالم است که ﴿اللَّهُ خالِقُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ﴾، این «کان تامه» است. «کان ناقصه» این است که ﴿أَحْسَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلَقَهُ﴾ هر چه آفرید زیبا آفرید. این طور نیست که به بعضی‎ها کمالات لازم را داده باشد کمالات لازم را به بعضی نداده باشد. هر چیزی، هر امری را لازم داشت خدا به او داد. این ﴿أَحْسَنَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلَقَهُ﴾، نه یعنی حُسن ظاهری نظیر طاووس. به خرچنگ هر چه خواست داد. به طاووس هر چه خواست داد. تغذیه او، تنمیه او، تولید او، هر چه که برای خرچنگ لازم بود به او داد، هر چند زیبا نباشد. ﴿ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطَی کُلَّ شَیْ‏ءٍ خَلْقَهُ﴾، بعد او را چون به همه امور مجهز کرد به مقصدش هدایت کرد. 🍀﴿هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ لَمْ یَکُن شَیْئاً مَذْکُوراً﴾؛ اصرار قرآن کریم بر انسان‎شناسی آن است که در جریان حیات‎شناسی آنها که کم‎اندیش و نزدیک‎بین هستند، چون دورتر از جریان عالم مُلک را نمی‎بینند، گاهی انسان را در حدّ یک حیوانات عادی می‎پندارند، گاهی هم انسان را در حد حیوانات برتر نظیر بوزینه و امثال بوزینه می‎گویند ـ معاذالله ـ انسان قبلش حیوان به نام بوزینه بود و میمون بود و مانند آن... 🌱در جریان خلقت انسان، قرآن بیش از پنجاه مورد از انسان مذمت کرده است و همه این مذمت‎ها به قسمت بدن او برمی‎گردد انسان قتور است، انسان جهول است، انسان ظلوم است، انسان ممسک است، انسان با طمع زندگی می‎کند و مانند آن و مواردی که به عظمت انسان برمی‎گردد این به روح اوست نه به بدن او. 🍃اما همان طوری که قبلا اشاره شد، انسان با نبات مشترک است، انسان با حیوان مشترک است، انسان با جن مشترک است، انسان با فرشته مشترک است، انسان یک سلسله مزایایی دارد که با احدی مشترک نیست. لذا خلیفه خدا باید انسان باشد. ☘حقیقت انسان به جایی می‎رسد که «رسد آدمی به جایی که به جز خدا نبیند»و به جز خدا هم نداند، بنابراین اگر ملائکه این سمت را می‎داشتند این حق را و این قدر صلاحیت را می‎داشتند خدا آنها را خلیفه قرار می‎داد، آنها را تعلیم می‎داد، آنها را بلاوسطه شاگرد خود قرار می‎داد. 🌿پنج طایفه در قرآن کریم هست که دلالت می‎کند اینها اسلام دارند، اینها اهل تسبیح‎ و تحمیدند، اینها اهل سجود و اطاعت‎اند. ﴿لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِی السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ﴾، ﴿یُسَبِّحُ‏ لِلَّهِ‏ ما فِی‏ السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْض‏﴾، اینها هست. اینها تکوین است نه مسئله تشریع و مسئله درک ظاهری و اینها. 🌴اما انسان نسبت به همه اینها برتری دارد. نسبت به حیوانات اصلاً هیچ شرکت ندارد. انسان نسبت به جن هم افضل است، برای اینکه در جن ما دلیلی نداریم که آنها پیغمبر داشته باشند. درست است مکلف‎اند، پیغمبر برای اینها می‎آید اما از جنس اینها و نوع اینها کسی به مقام نبوت و رسالت رسیده باشد ما دلیلی نداریم. مکلف هستند و کیفر هم می‎بینند اگر گناه بکنند؛ اما از خود اینها پیغمبری داشته باشیم هیچ دلیلی نداریم. پس انسان می‎تواند به مقام نبوت و رسالت برسد و جن نمی‎تواند. ✅ یک بیان نورانی مرحوم شیخ مفید(رضوان الله تعالی علیه) در کتاب شریف أمالی‎ از وجود مبارک امام معصوم(سلام الله علیه) نقل می‎کند فرمود چرا این جا هستی؟ چرا درها باز است چرا نمی‎روی؟ فرمود اگر کسی به حسب ظاهر ایمان بیاورد و عمل صالح نداشته باشد، «مَنْ قَالَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ فَلَنْ یَلِجَ مَلَکُوتَ السَّمَاءِ»؛ فرمود درهای ملکوت باز است چرا نمی‎روید؟ چرا ایستادید؟ چرا نشستید؟ این بیان نورانی امام است. 🌾 فرمود: «لَا یَکْمُلُ الْعَقْلُ إِلَّا بِاتِّبَاعِ الْحَقِّ»؛ اگر بخواهیم عقل نظری اندیشه‎ورز کامل بشود، راهش و است. و اگر بخواهیم عقل عملی که «مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَان» کامل بشود، راهش است است است است است. فرمود شما یک ذره مشترک بین انسان و حیوان ندارید. ادامه دارد @qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه 🔺ادامه بخش دوم ❗️اینهایی که می‎گویند انسان با میمون هشتاد درصد مشترکات دارد، این برای تنِ انسان است. اما این ﴿وَ یَسْئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِنْ أَمْرِ رَبِّی﴾ کجا انسان می‎تواند نسل قبلی او میمون یا امثال میمون باشد؟! 🔸الآن ببینید بسیاری از فتواهای پزشکی را از آزمایشگاه موش می‎گیرند. این بیماری را در آزمایشگاه موش مشاهده می‎کنند، بعد درمانش را هم از آن آزمایشگاه می‎گیرند و انسان را معالجه می‎کنند و این مقام شریف طب را در حدّ دامپزشکی تنزّل دادند که آن هم مربوط به بدن انسان است. ❌ولی بسیاری از بیماری‎هاست که اصلاً در آزمایشگاه موش جواب نمی‎گیرد. مثلا ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً﴾ را که آزمایشگاه موش جواب نمی‎دهد. فرمود اگر کسی همسری دارد به بیگانه نگاه می‎کند، این مریض است. این را که آزمایشگاه موش جواب نمی‎دهد. 🔹 اگر کسی دائماً در حرَم و حریم آزمایشگاه موش بگردد، بله، رهآوردش همین است. فتوای درمان و بیماری را از آزمایشگاه موش بخواهد این ﴿فِی قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ﴾ را درک نمی‎کند و اگر در حریم مشترکات بین انسان و حیوان، انسان و دام و مانند آن جستجو کند، این انسان را نمی‎شناسد و هرگز انسان‎شناس نخواهد بود. ☘ اما اگر به امتداد رشد انسان از بخش جماد و نبات و حیوان بگذرد، به بخش ملکوتی‎اش برسد یک ذرّه هم بین انسان و غیر انسان مشترک پیدا نمی‎کند. آن مرز مشترکات انسان و ملائکه است که اگر این باشد «لَصَافَحَتْهُمُ الْمَلَائِکَة». 🌸 انسان را خواستید بشناسید با فرشته‎ها باید بسنجید. آن بخش بدنی و مادی انسان است. این بیان نورانی امام سجاد است که فرمود در فخر انسان دانشمند همین بس که ذات اقدس الهی وقتی نام علما را می‎برد با ملائکه یکجا ذکر می‎کند. فرمود: ﴿شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِکَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ﴾ این بیان نورانی حضرت است. فرمود علما را که قرآن کریم نام می‎برد با ملائکه نام می‎برد، برای اینکه اینها با ما مشترکات دارند. ❀🍃❀🍃❀🍃❀🍃❀ ☘تاکنون به این نتیجه رسیدیم که موجودی در بین مخلوق‎ها نه تنها از انسان بالاتر خلق نشد بلکه همتای انسان هم چیزی خلق نشد. 🌿فرمود ما انسان را خلق کردیم، او را از نطفه و مانند آن آفریدیم، تطوّراتی را برای او در نظر گرفتیم آن بخش‎های نهایی او که ﴿وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی﴾، مشهود است در آن مطرح است. آن وقت انسان این مراحل طولانی را که پشت‎سر گذاشت و هم‎اکنون دارد در هر بخشی با موجودی از موجودات شریک است در بخش جسمانیش با اجرام شریک است در بخش‎های نباتی اش با گیاهان شریک است، در بخش‎های حیوانی‎اش با حیوانات شریک است، در بخش‎های وهم و خیال با جن شریک است، در بخش‎های انسانی آن مراحل میانی‎اش با فرشته‎ها شریک است در اوج انسانیت شریکی ندارد مظهر «لا شریک له» است؛ زیرا اگر در آن مرحله نهایی شریکی می‎داشت «خلیفة الله» نبود 🍃مسئله دَهر یک اصطلاح علمی دارد و یک اصطلاح قرآنی و عرفی. در اصطلاح قرآن و روایات، دهر یعنی مدتی از زمان طولانی، ﴿حینٌ مِنَ الدَّهْرِ﴾ یعنی بخشی از زمان طولانی. 🔸اهل معقول که می‎گویند زمان داریم و دهر داریم و سرمد. آن اصطلاح اینجا مراد نیست. دهر یعنی مقداری از زمان. ﴿هَلْ أَتَی عَلَی الْإِنسَانِ حِینٌ مِنَ الدَّهْرِ﴾، یعنی مقداری از زمان گذشته است که ﴿لَمْ یَکُن شَیْئاً مَذْکُوراً﴾؛ قابل ذکر نبود. این نطفه یا آن علقه یا مانند آن اینها قابل ذکر نبود و چون قرآن کریم بین بدن انسان و روح انسان فاصله گذاشته است آن عظمت و جلال را به آن مسئله روح داده است... ادامه دارد @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺صفحه ۳۲۲ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ ◽️قال رسول الله صلي الله عليه و آله: «إذا ماتَ حامِلُ القُرآنِ أوحَي اللهُ إلَي الأرضِ أَن لا تَأكُلي لَحْمَهُ. قالَتْ: إلهي كَيفَ آكُلُ لَحْمَهُ و كَلامُكَ في جَوْفِه.» هنگامي كه حافظ قرآن از دنيا مي رود خداي تبارك و تعالي به زمين وحي مي كند كه «گوشت بدن او را نخور.» زمين مي گويد: «پروردگارا، چگونه گوشت او را بخورم در حالي كه كلام تو (قرآن) در قلب اوست؟! 📘 كنزالعمال ـ جلد اول @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#قرائت_روزانه_قرآن_کریم 🌺صفحه ۳۲۲ مصحف شریف 🌸 سوره مبارکه #انبیاء ━═🌸━⊰🍃💔🍃⊱━🌸═━ ◽️قال رسول ال
به نام خداونده بخشنده و مهربان 1) وقت حسابرسى اعمال مردم به آنان نزدیک شده است و آنان همچنان در غفلت اند و با دل بستن به دنیا و وانهادن توبه و ایمان، از آن رویگردانند. 2) هیچ وحى جدیدى که یادآور خدا باشد، از جانب پروردگارشان برایشان نمى آید مگر این که آن را مى شنوند و به بازى مى پردازند. 3) و دل هایشان به بیهوده مشغول است و در جلسه اى کاملا سرّى درباره دعوت پیامبر به گفتوگو نشستند، البته نه همه آنان بلکه ستمکارانشان و گفتند: آیا این شخص ( محمّد ) جز بشرى مانند شماست ؟ اگر از جانب خدا پیامى به او رسیده بود قطعاً به شما نیز مى رسید، پس قرآنش افسونى بیش نیست. اکنون آیا شما با این که از بصیرت برخوردارید به افسون مى گرایید ؟ 4) پیامبر به آنان گفت: پروردگارم هر سخنى را، خواه در آسمان گفته شود و خواه در زمین، مى داند، و اوست که به همه گفته ها شنوا و به همه کارها داناست. 5) مشرکان قرآن را نخست افسون خواندند، آن گاه گفتند: نه، بلکه رؤیاهایى آشفته است که محمّد آنها را وحى الهى پنداشته و خود را پیامبر تصوّر کرده است، بلکه آن را خود بافته و کلام خدا قلمداد کرده است، بلکه او شاعر است و قرآنش برخاسته از خیالات شاعرانه اوست. اگر به راستى پیامبر است باید براى ما معجزه اى بیاورد همان گونه که پیامبرانِ نخستین همراه با معجزه فرستاده شدند. اگر معجزه اى بیاورد ما به او ایمان مى آوریم. 6) پیش از اینان نیز مردم هیچ شهر و دیارى که از پیامبرانشان درخواست معجزه کردند، با مشاهده آن معجزات ایمان نیاوردند; ازاین رو ما آنان را هلاک کردیم. اکنون آیا این مشرکان با دیدن معجزه ایمان مى آورند با این که مانند پیشینیان تجاوزکارند ؟ پس بدانید که برآوردن خواسته آنان مایه ایمانشان نخواهد شد بلکه پى آمدش تنها هلاکت آنان است. 7) و پیش از تو نیز جز مردانى را که به آنان وحى مى کردیم به رسالت نفرستادیم. اگر نمى دانید از پژوهندگان کتاب هاى آسمانى بپرسید تا دریابید که پیامبران از میان انسان ها برخاسته اند و اگر به همه انسان ها وحى نمى شود براى آن است که وحى موهبتى است که خدا آن را به هر که بخواهد عطا مى کند. 8) ما از پیامبرانمان ویژگى هاى بشرى را سلب نکرده و آنان را کالبدهایى که غذا نخورند قرار نداده ایم و در دنیا جاودانه هم نبوده اند. 9) ما آنان را فرستادیم و وعده اى را که به آنان داده بودیم تحقق بخشیدیم، پس آنان و هر که را خواستیم نجات دادیم و تجاوزگران را نابود ساختیم. 10) به راستى، ما کتابى به سوى شما فرو فرستادیم که در آن ارجمندترین معارف و پایدارترین احکام براى شما یادآورى شده است. آیا درنمى یابید ؟ @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مُذِلَّ الْكافِرِينَ الْمُتَكَبِّرِينَ الظَّالِمِينَ... 🌱سلام بر شما! می گویند می آیی و در دادگاه عدالتت ، هیچ ظالم متکبری در امان نخواهد ماند. منتظریم ! و ایمان داریم به چنین شنیده ای... سِرّ عاشق شدنم لطف طبیبانه توست ورنه عشق تو کجا؟ این دل بیمار کجا؟ کاش در نافله‌ات نام مرا هم ببری که دعای تو کجا؟ عبد گنه کار کجا؟ @qurantehran
ظهور نور.mp3
765.5K
💠 ظهور نور 🔹 شما عالمان دین و همه ما مسئولانی كه داعیه انتظار آن حضرت را داریم اولین وظیفه ما این است كه نه فقط عالم عادل! این عالم شدن و عادل شدن طلیعه راه انتظار است؛ این عمل کردن به آیه سوره مباركه «حدید» است كه ﴿لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ﴾، این از سایر مردم هم بر می ‌آید! عالم شدن و عادل شدن، طلیعه انتظار است، نورانی شدن وظیفه علماست، اینكه در طلیعه سوره مباركه «ابراهیم» آمده است آن فرمود: ﴿الر كِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیكَ﴾ كه چه؟ ﴿لِیقُومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ﴾؟ یا اینکه مردم را مجتهد و عالم و حكیم بكنی؟ نه،‌ بلکه ﴿لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ﴾. 🔹 كسی كه خوابش معلوم نیست بیداری‌اش معلوم نیست غذا خوردنش معلوم نیست، این اصلاً نور نیست! فرمود شما نور باش، مردم همین كه شما را دیدند هدایت می ‌شوند؛ لازم نیست حرف بزنی: «کُونُوا دُعَاةَ النَّاسِ‌ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ‌». فرمود: ﴿وَ جَعَلْنَا لَهُ نُورَاً یمْشی بِهِ فِی النّاسِ﴾؛ آن وقت این سرمایه گران و گوهر نهادینه شده را انسان رایگان بفروشد؟! یا با القاب بفروشد یا با بازیگری بفروشد؟! فرمود مردم باید نورانی بشوند و در زمان آن حضرت، مردم نورانی ‌اند؛ ﴿لِتُخْرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلی النُّورِ﴾. مردم اگر نورانی شدند با هر فرعونی هم می ‌جنگند. @qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Doaye20.j3.mp3
4M
🔺 شرح دعای بیستم(دعای مکارم الاخلاق) 💠جلسه چهارم(برای چه آفریده شده ایم؟ ) 🌸 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ، وَ اکْفِنِی مَا یَشْغَلُنِی الاِهْتَِمامُ بِهِ ، وَ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا تَسْأَلُنِی غَداً عَنْهُ ، وَ اسْتَفْرِغْ أَیَّامِی فِیما خَلَقْتَنِی لَهُ ، وَ أَغْنِنِی وَ أَوْسِعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِکَ ... خدایا! بر محمد و دودمانش درود فرست و مرا از دل‏مشغولى به خویشتن و بازماندن از وظیفه‏ى بندگى، کفایت کن، و مرا به کارى که در آخرت از آن بازخواست مى‏کنى، برگمار، و روزگارم را به انجام دادن کارى که مرا براى آن آفریده‏اى (عبودیت)، مصروف دار، و بى‏ نیازم کن، و در روزى‏ام فراخى بخش... @qurantehran
مؤسسهٔ قرآن و عترت علی بن موسی الرضا(ع)
#روزشمارعیدغدیر 0⃣3️⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر تا عیدالله الاکبر، هر روز چشم مان را به نور یکی ا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
9⃣2⃣ روز مانده تا عید سعید غدیر تا عیدالله الاکبر، هر روز چشم مان را به نور یکی از فضائل مولی الموحدین امیرالمومنین علیه السلام روشنایی بخشیم... ▫️پیامبر صلی الله علیه وآله: مَثَلُ عَلِيٍّ فِي هَذِهِ الْأُمَّةِ كَمَثَلِ الْكَعْبَةِ النَّظَرُ إِلَيْهَا عِبَادَةٌ وَ الْحَجُّ إِلَيْهَا فَرِيضَةٌ. 🔸 علی (علیه السلام) در میان این امّت، مثل کعبه است. نگاه کردن به او عبادت است و رفتن به سوی او واجب است. 📚الروضة لإبن شاذان، ج۱، ص۸۳ ۲۹ روز تا عید هم‌عهدی (غدیر) ✨ @qurantehran